Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Frana motor / trecerea treapta superioara-inferioara !!
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Pages: 1, 2
RIon
In sfarsit am intrat in posesia carnetului, si m-am asternut la drum: 296km in 2 zile. Am observat cateva chestiuni, si sper sa aveti rabdare sa postati niste raspunsuri care sa ma lamureasca.



1. Cum iau piciorul de pe acceleratie, intra frana de motor, cam prea in forta dupa parerea mea, incetinindu-ma si chiar scuturand masina, e normal, cum trebuie sa functioneze in parametrii frana de motor???

1.a. Am mers cam asa: a doua maxim 40km/h, a treia maxim 60 km/h la 2800-2900 rpm, a patra maxim 95 la 2900rpm, si am ajuns la 130 si ceva... intr-a cincea, apoi a venit o curba si am franat lejer. Cam pe la 3000rpm am schimbat vitezele in treptele superioare, si in general la viteze mari eram pe la 2000 - 2200 rpm.

2. Problema care ma doare cel mai tare: CUM se face trecerea corecta dintr-o treapta superioara intr-una inferioara?

Eu am mers asa: debraiat (apasat blana ambreiaj) si adus la punctul mort levier schimbator viteze, apoi ambreiat (blana) si cuplat in viteza inferioara( bineinteles cu frana motor sau serviciu pentru a intra in limita corespunzatoare treptei de viteza aferente, asa cum am scris si mai sus), INSA simteam o scuturare enervanta rau de tot... E CORECT cum procedez asa?

2.a. Am incercat si doar cu ambreiere (blana) si trecere - punct mort - viteza inferioara, si tot m-a scuturat, e drept, mai putin...

2.c. Am auzit ca ar fi bine varianta dublu ambreiaj, dar cu mentinerea piciorului apasat pe pedala acceleratie, nu am incercat asa.

Care e varianta buna de aici, sau cum procedati voi, asta ma intereseaza cel mai mult, caci ma enerveaza scuturatul ala.

Si la ce viteza e recomandat sa franez cu/fara ambreiaj si de ce?

Va rog sa ma ajutati cu raspunsuri detaliate.

Cu plecaciuni.
RIon
PS - am scos un consum de 6.66 la 100si am mers cu limitele legale in localitati, vreo 60km cu 40-50 pe drum de tara, urcat munte Meses (Zalau) si coborat de 2 ori cu 40-50-60 in general. Carburator de 1400 pe motor 1600, benzina cu plumb.

PPS - am prins vreo jumate de ora pe Meses cu tot tacamul: ploaie deasa ca nu pridideau stergatoarele, ceata cu vizibilitate max. 10 m, curbe stranse si nasoale, coloana...in spatele meu.

Noroc de incepator, nu?
SiloS
pai la aproape orice dacie se simte cand treci dintr-o treapta superioara intr-una inferioara ... Problema e ca (din cate am observat eu ) nu e bine schimbi fara sa franezi [ intrucat turezi prea tare motorul ] la fel cum nu e prea bine sa mergi cu ambreiajul apoasat [ atunci cand pui frane , cand te apropii de o cale ferata ] intrucat strici ferodoul si incepe sa patineze [ se strica mai repede lucrurile romanesti pentru ca sunt facute de mantuiala ] .



Cel mai bine , zic eu , pentru mersul linistit si calm pentru a nu deranja ceilalti pasageri , este urmatorul mod de a schimba vitezele ... sa luam un exemplu . esti in afara localitatii si mergi cu a 4 a cu 70 la ora [ ca esti incepator doar :mrgreen: ] si intri intr-un sat si incetinesti mult ...



1. ridici piciorul drept de pe acceleratioe si il apesi usor pe frana .

2. masina incetineste pana pe la 50 - 55

3. apesi ambreiajul cu piciorul drept repede si pana la capatul cursei .

4. duci schimbatorul din a 4 a iin a 3 a .

5.1 incepi si ridici usor ambreiajul [ insa nici fooooarte incet ]

5.2 cand simti ca ambreiajul s-a ridicat complet [ adik intra in cursa moarta ] ridici si piciorul de pe frana si il treci pe acceleratie .

La sfarsitul "operatiunii masina va avea 40 km/h in a 3 a .



E bine de stiut ca frana de motor e mai puternica la turatii inalte [ testat si verficat cu un mers frumos cu a 1 a la 4500 ture --- nu ma acuzati , a fost din pura greseala . Conduceam masina lu taicamiu si in loc sa bag din a 2 in a 3 a am bagat din a 2 in 1 . Masina a franat brusc iar eu am apasat la loc ambreiajul pentru ca nu am vrut sa raman cu capota gaurita :wink: ]

La fel e bine de stiut ca iarna nu se foloseste frana de picior ci doar drana de motor .



In ceea ce priveste mersul pe ploaie deasa , e recomandat pentru incepatori [ si nu numai ] sa traga pe dreapta pana se mai linisteste vremea .



INSA , cel mai bine e sa schimbi TU vitezele in diferite modurei si sa procedezi pana la urma asa cum vrei tu si CUM SIMTI TU CA ITI ESTE MAI USOR .

Eu acum vreo 4 ani cand am inceput sa stau de unu' singur pe locul din stanga al masinii de abia reuseam sa pornesc masina frumos [ obisnuiam sa o bruschez sau sa opresc motorul ] .
RIon
[quote="SiloS"]

3. apesi ambreiajul cu piciorul drept repede si pana la capatul cursei .

cred ca ai vrut sa scrii piciorul stang:)



Merci de sfat e ok, am inteles.

Pai daca tin piciorul pe frana, risc sa opresc masina, daca schimb din 3 in 2...NU? E buna varianta cu turarea prin acceleratie a motorului si apoi ridicarea ambreiajului, ce zici?
Mae
frana de motor se face usor si rapid daca esti in a IV-a sub 65 dai a III-a la 40 dai a II sub 30 dai I. asta ca sa nu tragi nici de ambreiaj, nici de motor si nici de cutie. cand vei fi destul de inrait cu masinile si vei avea pitici pe creieir si vrei sa-i dain in goarna atunci va fi mai dureros pet cutie, motor si ambeiaj dar mai placut mai cu multa adrenalina pentru tine.: 80- III 60 - II 35-40 I. in conditiile astea si frana este de motor este mai eficienta pt ca motorul tinde sa scada in ture mai repede cand e la peste 3000.
Mae
Ca sa nu mai ai acele smucituri trebuie sa ti piciuroul pe acceleratie si cand schimbi viteza. e pentru ca motorul sa nu fie nevoit sa treaca de la o turatie mica la un mare repede. motorul nu poatea ajunge la turatia normala pentru o anumita viteza instantaneu si de aceea apar smucituri. ce zice Silos e bine (referitor ca iei piciorul de pe ambreiaj incet) dar Se duce discul de ambreiaj.
cristidb
Pai nu doar la dacie simtzi frana de motor daca schimbi vitezele asha. Sa mergetzi cu un diesel mare in felul asta shi sa vedetzi shuturi.

Cand schimbi vitezele nu ai ce cauta cu piciorul pe frana. Nu v-a invatzat nimeni la shcoala ca la schimabarea vitezei se accelereaza? In momentul in care ridici ambreiajul (ambreiajul incepe sa cupleze) se accelereaza ushor pentru a nu simtzi shocul aducerii motorului de la 1000 ture la 2-3000. In mod normal la schimabrea vitezelor nici nu trebuie sa ajunga motorul la 1000 ture.
SiloS
cristidb , adevarul e ca depinde mult si de situatia in care te afli ... una e sa schimbi pentru ca vrei sa mergi mai incet , alta e sa schimbi daca vrei sa faci o depasire rapida , alta e daca te pune necuratul sa tii motorul in regim de curse , nu ?



Am condus si eu un Matiz asa , schimband rapid treptele si intr-adevar , la retrogradarea treptei de viteze apasam putin pe acceleratie pentru a egaliza turatiile . La fel procedam mai de mult si cand schimbam din jos in sus 2 > 3 pentru ca inca nu aveam piciorul "format" si bruscam masina .



Apoi mai depinde si de masina ... Condu tu una cu ambreiajul cat-de-cat uzat si o sa bruscheze mai putin . condu una cu ferodou nou-noutz si o sa bruscheze mai mereu .



LA CE E UTILA FRANA DE MOTOR ? In afara de mersul in timpul iernii , frana de motor mai estre buna in caz ca ramaneti fara frane , asa cum ni s-a intamplat mie si lu bunicamiu' acu doi ani sau trei la PODUL LUI DUMNEZEU , PONOARELE cand eu am tras frana de mana si am uitat-o asa . Frana de mana nu tinea mai deloc iar din cauza urcusurilor si a coborasilor soferul nu si-a dat seama ca e trasa decat atunci cand a pus frana , pedala s-a dus la fund iar masina nu incetinea deloc . Tot lichidul de frana se scursese pe la tamburii din spate , jentile frigeau , jale . Pana la cel mai apropiat sat bunicamu' a condus in a 2a iar pentru frana trecea in 1 rapid [ adik ridica rapid ambreiajul ] si nu mai apasa pe acceleratie :wink: . In sat a folosit acelasi procedeu si intrucat am intrat intr-o zona cu praf pe jos , rotile au patinat la retrogradare , deci frana de motor este buna si salvatoare in unele momente . [ ps : in sat un mecanic a decuplat frana spate si a pus tzuica in loc de likid de frana pentru ca pe acolo nu se auzise de "lichid de frana" ] .



Daca vei conduce intr-un stil sportiv [ cu motorul turat ] nu oiti recomand sa schimbi treptele fara sa apesi pe acceleratie pentru ca o sa simti smuciturile si mai tare . Da' pana la urma , sunt de parere ca fiecare sofer are un stil unicat de a schimba pentru ca noi nu suntem niste roboti si nu avem toti acelasi cod sursa , nu ? biggrin.gif
RIon
Am luat ce ati zis mai bun, si azi am reusit... danke
SiloS
Si cum ai procedat ? La cate ture ai tinut motorul ? A mai bruscat ? e ?
SPAWN
silos nu stiu cum dar rotile nu avea cum sa patineze pt ca era praf pe jos.frana de otor este indicat sa o folosesti iarna sau pe ploie sau oriunde aderenta este scazuta tocmai pt ca nu intri in derapaj.deci nu aveau cum sa patineze rotile oricat paf ar fi fost pe jos.

p.s frana de motor nu se foloseste numai in conditii de ploaie sau cine stie ce eu o foloseam mereu pt ca te opresti mult mai rpd decat cu frana normala daca stii sa folosesti frana de motor.acum nu o mai folosesc pt ca am sincroanele de la cutie varza si nu imi permit sa bag di treapta superioara in imferioara prea bine caraie si toate cele :vmad:

singurul inconvenient al franei de motor ar fi uzarea mai rapida a discului de ambreaj dar merita credetima am scapat din rahat de cateva ori cu franarea asta combinata
SiloS
daca eu iti spun ca au patinat putin rotile din fata , ce dreaq ? nu am nici un interes sa mint , nu ?

eu iti spun totusi ca daca ai 30 in a doua si treci foarte repede in 1 patineaza putin rotile .,
danzce
bun bun! un instructor mi-a zis sa nu bag tr I decat daca m-am oprit ca sa protejez masina!, cel mai bine ca sa eviti suturile alea inte sa intri in viraj iei piciorul de pe acceleratie si cand simti ca nu mai are efect frana de motor calci ambreajul si schimibi repede in treapta inferioara si ciupesti un pic acceleratia sa iti mentii viteza constanta smile.gif SAu cu timpul o sa incepi sa-ti cunosti masina si o sa fac ceva de genul , inate de viraj schimbi in treapta inferioara (nu tr 1) o lasi in fran de motor, iar apoi la iesire din viraj ii dai blana biggrin.gif eu mai fac din cand in cand ceva de genul 80KM/h franez pana la 60 ( trp 4) apoi dau a-3a si-o calc smile.gif super tare smile.gif senzatia, pacat ca am doar 40KW sad.gif orikum nerecomandat decat pe uscat smile.gif
SPAWN
da e frumusel sa bagi picior in ea pacat ca e dacie si se duce pe copca destul de repede
RIon
SiloS, am franat pana la viteza corespunzatoare treptei aferenta, ambreiaj => turatia scazuta ca la relanti, si apasat putin acceleratia pana la 2000 rpm (minim), si am scapat de socuri, smucituri si nervi.

Cu plecaciuni...
cristidb
QUOTE


p.s frana de motor nu se foloseste numai in conditii de ploaie sau cine stie ce eu o foloseam mereu pt ca te opresti mult mai rpd decat cu frana normala daca stii sa folosesti frana de motor



Asha cum ai spus shi tu folosirea excesiva a franei de motor omoara cutia de viteze.

Daca tu reusheshti la dacie sa dai 1 la peste 30km/h ai o cutie excelenta. De obicei 1 intra sub 20km/k. Gandeshte-te ca pentru a schimba 1 la 40 km/h trenul fix ar trebui sa ajunga la aproape 5000 ture, itzi dai seama cat uzezi sincroul ala saracul?

Frana de motor se foloseshte cand nu ai aderentza shi daca ai apasa frana ai bloca rotzile. NU are nici un sens sa schimbi a 2-a la 60 dupa care sa franezi puternic. In cazul in care blochezi rotzile o sa opreshti motorul. Oricum faptul ca ai cuplata o viteza nu impiedica rotzile sa se blocheze.

Eu nu folosesc deloc frana de motor pentru ca m-am obishnuit cu mashina shi reushesc sa franez fara sa blochez rotzile shi pentru ca la mine nu e eficienta, dispozitivul dashpot de pe carburator face ca turatzia sa revina incet spre relanti.
RIon
Intrebare, oarecum off-topic... e normal un consum de 12-13 l la 100 km in oras aglomerat, sau datorita faptului ca sunt incepator o calc mai tare??? Cam cat mai e in rezervor cand a intrat pe rosu in stanga?

Cu plecaciuni...
Laurentiuu
QUOTE
... e normal un consum de 12-13 l la 100 km in oras aglomerat, sau datorita faptului ca sunt incepator o calc mai tare???


La carburatorul dublu corp pe care-l ai pe masina, o apasare mai "adinca" a acceleratiei, vei deschide si corpul 2 al acestuia => consum crescut de benzina.
RIon
Laurentiuu, am carburator de 1400 smile.gif
SPAWN
da daca o calci cam asa ajungi daca mergi mai calm tre sa cosume cam 10/100
SiloS
de intrat atunci in 1 a fost un caz exceptional , nu in fiecare zi raman fara frane la munte biggrin.gif



Insa pentru un mers normal nu e recomandat sa se retrogradeze prea devreme ...

RIon , depinde si cat de tare o calci ... in plus , la tine in profil scrie c stai intr-un oras aglomerat , deci consuma mai mult ... opriri , porniri , mers intr-a doua ... cred ca e normal ...



Daca intr-adevar consuma mult la un mers normal inseamna ca ai amestecul bogat , ceea ce inseamna mai departe ca vei avea bujiile murdare daca te uiti la ele , fumul va fi negricios [ albastrui e parca atunci cand consuma ulei , nu ? ca la trabant ]
SPAWN
pai asta se cam intampla si la mine ca tot cam asa consuma si m-a dispeat ca o vreme nu a mai consumat asa mult ca reglasem carb dar acu a revenit si nu stiu de ce consuma atat :vmad:
Laurentiuu
QUOTE
Laurentiuu, am carburator de 1400


Daca e asa, inclin sa cred ca ai carburatorul dereglat. Refa reglajul dupa cum am mai scris si daca nu ai trageri de aer fals, cosumul s-ar mai putea reduce. 12-13% e un consum marisor si pt un carburator dublu corp.
SPAWN
pai pe unde pote sa traga aer fals ????

oricum o sa dau carb jos iar ca ma streseaza si o sa ii fac si aprinderea si sa vad si cu aeru ala fals :vmad:
Laurentiuu
QUOTE
...pentru un mers normal nu e recomandat sa se retrogradeze prea devreme ...


Prin "retrogradare" te referi la frina de motor?

Stii sa folosesti frina de motor? Daca nu stii, iti explic faza cu faza poate instructorul nu si-a dat interesul sa te invete:

1. esti in mers constant (acceleratia apasata la o anumita distanta) si vezi un obstacol in departare;

2. ridici piciorul de pe acceleratie si se apasa usor frina pina in momentul cind motorul intra in subturatie (2000 rot/min);

3. se apasa ambreiajul si se introduce in treapta de viteza inferioara;

4. ridici usor (nu brusc) piciorul de pe pedala de ambreiaj concomitent si cu eliberarea treptata a pedalei de frina;

5. se repeta aceste operatii pina in treapta 2 de viteza cind masina se poate controla destul de usor.



Pe drumuri cu pante mari si lungi, pt a nu solicita frinele, se introduce intr-o treapta inferioara de viteze iarcind se simte ca motorul se tureaza prea tare, se "pishca" frina pt a readuce turatia motorului in regim de croaziera.
Laurentiuu
QUOTE
pai pe unde pote sa traga aer fals ????


1. Garnituri ciupite sau rupte - talpa carburator si galeria de admisie;

2. Talpa carburator ovalizata;

3. Furtun sau membrana fisurata - avans vacumatic.
SPAWN
da coect e cel mai sigur mod de a frana si plus nu omori nici placuele si discurile de frana
SiloS
Laurentiu , eu inteleg prin retrogradare schimbarea treptei de viteza de sus in jos : ex : din a 4 a in a 3 a , din a 5 a in a 4 a .,



Si ma referam la faptul ca nu e bine sa schimbi din a 5 a la 3000 de ture [ ~ 100 km.h ]pentru ca in urmatoarea treapta motorul va avea prea multe ture .



Aceeasi metoda de a schimba treapta intr-una inferioara am dat-o si eu ceva mai sus ...

Cum eu nu merg foarte repede si nici nu prea am ajuns eu pe dn-uri nu folosesc frana de motor decat atunci cand vad ca am io pe drum , ma apropii de un sant , trebuie sa fac slalom printre balegi :mrgreen: , asta la tzara sau cand vad ca am o caruta in fata pe care nu o pot depasi din cauza unuia caer vine din fatza ...



Dupa cum am mai spus , si iarna e foarte importanta frana de motor . Despre franatul pe timpul iernii de asemenea rotile fata se blocheaza mai repede si daca rotile sunt "strambe" [ volanul rotit mai mult ] intrucat apare si forta centrifuga , se schimba modul in care calca cauciucurile [ inca o cacofonie :E ] etc ...
Laurentiuu
QUOTE
Si ma referam la faptul ca nu e bine sa schimbi din a 5 a la 3000 de ture [ ~ 100 km.h ]pentru ca in urmatoarea treapta motorul va avea prea multe ture


Ba este chiar foarte bine. Prin piscarea frinei de serviciu vei micsora viteza de inaintare a masini iar din acceleratie ii vei da motorului turatia de care are nevoie la viteza respectiva. Aceasta manevra se va invata in decursul timpului pe masura ce iti cunosti masina.
RIon
Cum e mai normal sau mai economic?

1. mers in treapta 3 cu 50-60 kmh pe la 2500-2800 rpm sau in a patra la mai putine rotatii (sub 2000)?

2. sa fie rpm cat mai jos pt. a economisi ?
Laurentiuu
QUOTE
Cum e mai normal sau mai economic?


La motoarele de Dacia, turatia minima a motorului este de 2000 rot/min. Este indicat a nu se circula cu motorul sub aceasta turatie. Mersul economic se realizeaza la viteza de croaziera si in prza directa a C.V. (ultima treapta de viteza).
RIon
Laurentiuu, tu ai Oltcit...
Laurentiuu
QUOTE
Laurentiuu, tu ai Oltcit...


Am avut si o Dacie 1100 pe care mi-am inceput pasiunea. La Oltcit, fiind o masina cu un motor de turatie si racire pe aer, turatia minima sub care nu se coboara este de 2500 rot/min.
RIon
Laurentiuu, parerea mea e ca e altfel motorul, al meu e de 1600 cu carb de 1400, si lucrurile au mai evoluat nitel... merge ok si la 1500-1800 rpm.
Laurentiuu
QUOTE
Laurentiuu, parerea mea e ca e altfel motorul, l... merge ok si la 1500-1800 rpm.


Eu nu am zis ca nu poate merge ci:
QUOTE
Este indicat a nu se circula cu motorul sub aceasta turatie (2000 rot/min)


In cartea tehnica, iti este specificat acest lucru. Asteapta si parerile celorlalti. Nu lua de buna ceea ce am spus eu.
RIon
Nu imi scrie asta in cartea tehnica, dar tin cont de orice sfat, incerc sa iau ce e mai bun dupa o scurta practica, merci oricum. :wink:
Laurentiuu
QUOTE
Nu imi scrie asta in cartea tehnica


Am spus cartea tehnica si nu cartea masinii cea in care iti spune cum sa schimbi becurile, unde e roata de rezerva, cum se pune cricul etc.
SPAWN
da cam asa stiu si eu ca nu prea e bine sa mergi subturat
to_the_limit
ba sa stiti ca un consum decent il veti scoate mai sigur subturat decat intre-2600-3000..etc cum spun unii



eu am facut ieri 200km ..soseaua bacau-vaslui pentru cine stie + vreo 20 km..prin zona si am pus benzina de 600 mii ,22 litri si cand am ajuns in bacau indicatorul imi arata ca mai am cel putin 12 litri..adica nu statea pe rosu..deca t la socuri(stiti voi ,dacia,plutitor..)



ei ideea e am consum cred..maxim 14 litri..,si avand in vedere ca am mers cu 60..sau chiar 50 cu a v-a..si nu am depasit 85..km/h deca t rar..zic ca e o cifra buna..



insa drumul este unu virajat si ai de urcat si coborat cam 30 si ceva de km..destul de bine..
Laurentiuu
QUOTE
ba sa stiti ca un consum decent il veti scoate mai sigur subturat decat intre-2600-3000..etc cum spun unii



am mers cu 60..sau chiar 50 cu a v-a..si nu am depasit 85..km/h deca t rar..zic ca e o cifra buna..


Motorul nu trebuie sa functioneze sub turatia de 2000 rot/min decit la relanti.

Consum "decent" poti avea si cu motorul oprit la coborirea pantelor. Vei economisi 1-2L de benzina dar vei avea probleme, in timp, la C.V. si frine.



De ce nu ai mers la turatia de relanti? Poate asa cosumai si mai putina benzina.



Mergind cu motorul subturat, nu se va face o economie de benzina. Lucrul acesta are numai dezavantaje:

- benzina din cilindri nu va fi arsa complet iar o parte din ea va fi aruncata pe evacuare fara nici un folos;

- depunere de calamina pe pistoane, scaune supape si bujii;

- supraincalzirea motorului.
SiloS
La relanti motorul consuma cel mai putin , insa amestecul este 200 % bogat ...

Pentru motoarele de dacie cu carburatie , motorul iincepe sa traga bine de la 1500 de ture . Asadar nu e chiar bine sa se mearga cu 1500 - 2000 de ture , insa nici cu 3500 - 4000 .... La dacie , unde viteza de croaziera este de 90 - 100 km/h motorul sta in a 5 a cu ~ 2600 - 2800 de ture { depinde de motorul si turometrul :twisted: fiecaruia }



LAURENTIU ARE DREPTATE ! ! !
SPAWN
da si eu tot cam asa ceva stiam dar nu eram sg si de aia nu am zis nimic :inger:
RIon
mie mi se pare ca merge bine la 2500-2800, chiar in a treia...la 55kmh
to_the_limit
..."Motorul nu trebuie sa functioneze sub turatia de 2000 rot/min decit la relanti. ......"





de unde ai scos-o pe asta..??



eu asa am reusit sa obtin aceste cifre

mentionez ca motorul era in rodaj,dupa o segmentare..si din acest motiv am mers in stilul asta..



si eu merg deobicei in 2600 ture...
Laurentiuu
[quote]de unde ai scos-o pe asta..??[/quote]

In nici un caz de la mine citire. Fiecare merge cu masina dupa cum crede el de cuviinta. Documenteaza-te si tu din cartile tehnice si vezi acolo ce scrie. Pt tine ce inseamna ca un motor functioneaza subturat? Sub valoarea de relanti 750-800 rot/min?
SiloS
Inainte de 800 de ture nici nu are indeajunsa forta sa invinga fortele de frecare din interiorul lui , apoi sa mai miste rotile :lollol:
SPAWN
eu zic sa vindeti si bilete la meciul de box care va urma :twisted:
Laurentiuu
SPAWN, ai ceva previziuni? smile.gif
SPAWN
pai cine stie ce se intampla ca deja vad ca s-au incins spiritele :mrgreen:

mai oameni buni fiti calmi ca nu e bine sa va enervati :twisted:
Laurentiuu
[quote]...fiti calmi ca nu e bine sa va enervati...[/quote]

Vezi pe cineva nervos? I se va taia nasul celui care se va enerva smile.gif .
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.