salut,
ia spune-mi mie te rog, unde ai conectat alimentarea de la proiectoare? cumva pe contact? sau pe + alternator? asa cum spunea argon aici:
http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...ndpost&p=740517avand in vedere ca tensiunea de la alternator scade dramatic in momentul in care aprinzi proiectoarele si ramane destul de bine cand cuplezi ceilalti consumatori (aeroterma, faza scurta/lunga) cred ca e ceva legat gresit.
de exemplu: daca dai faza lunga vei avea o scadere a tensiunii la relanti. daca pornesti numai aeroterma (bord CN) pe viteza 4 vei observa alta scadere a tensiunii, scadere mai mare. daca pornesti numai dezaburizatorul, iarasi o scadere a tensiunii mai mare decat atunci cand ai faza lunga pornita.
consumul pe faza lunga este in jur de 13-14A pentru aeroterma cam 6-7A pentru dezaburire cam 5-7A (sper sa nu ma insel)
totusi consumul cel mai mare (Faza lunga) nu produce scaderea cea mai mare de tensiune in sistem cum era de asteptat.
explicatia este urmatoarea: aeroterma si dezaburirea sunt conectate pe contactul de cheie iar farurile nu.
tot din contactul de cheie, chiar daca de pe un al doilea contact electric, este alimentat si releul regulator de tensiune.
pornirea aerotermei si/sau a dezaburirii face ca tensiunea de dupa contactul de cheie sa scada si implicit tensiune de alimentare a releului regulator sa scada (personal am masurat si 2,5V cadere de tensiune pe contact la masina proprie)
acum apar in discutie cele 2 tipuri de relee regulatoare: cu fir de referinta si fara fir de referinta.
la turatia de relanti, alternatorul sustine la limita consumatorii, deci in mod normal excitatia alternat. este apropape maxima.
Regulator cu fir: scaderea tensiunii de alimentare a regulatorului duce la scaderea tensiunii si implicit a curentului de excitatie a alternatorului, de aici rezultand scaderea tensiunii in sistem. scaderea tensiunii in sistem este "vazuta" de regulator care incearca sa corecteze acest lucru, insa tensiunea de alimentare a regulatorului nu este suficienta (caz concret la mine tens sistem 13.6V, tensiune alimentare releu 11.5V, tensiune scoasa pe excitatie 10.3V - insuficienta pentru ridicarea tensiunii in sistem)
Regulator fara fir: scaderea cu putin a tensiunii de alimentare a regulatorului, are ca prim efect cresterea tensiunii in sistem cu valoarea caderii de tensiune pe contactul de cheie (caz concret la tatal meu: tens sistem 14.9V, tens alimentare regulator 14.2V, cadere de tensiune pe contact cheie 0.65V~0.7V).
scaderea in continuare a tensiunii de alimentare a releului duce la scaderea tensiunii in sistem la relanti, concomitent cu supraincarcarea bateriei in turatie.
o eventuala instalatie de GPL (cum am si eu de altfel) se alimenteaza la contact cheie si de acolo se alimenteaza mai departe electrovalvele de GPL si releul pentru deconectarea injectorului. curentii insumati fac 6-7A pe care instalatia de GPL ii trage din contactul cheii -> cadere de tensiune din start -> tensiune scazuta la relanti.
majoritatea acestor neajunsuri se datoreaza nedimensionarii corespunzatoare a sectiunii cablurilor si a celor 2 contacte din cheie, desi curentii in sistem au crescut mult de cand a fost proiectat initial.
pentru a elimina caderile de tensiune pe cabluri si contact cheie, am implementat cu succes la mine si la tatal meu alimentarea directa a releului disjunctor din borna + a alternatorului, prin intermediul unui releu (de far, ca d'asta am gasit) comandat de contactul cheie.
rezultatele sunt foarte multumitoare:
relanti 14.2V (regulatorul a fost modificat si facut reglabil)
cu pozitii 14.2V, cu faza scurta 14.2V cu faza scurta si aeroterma(tr1)+GPL 14.15 - 14.20V cu faza scurta aeroterma(tr1) si dezaburire sau becuri ceata + GPL 14.05 - 14.1V
in turatie (peste 1200 ) am 14.23V+/-0.02V cu orice combinatie de consumatori (pozitii, F.S. F.L, GPL, aeroterma, becuri ceata, dezaburire).
aceleasi valori le are si tatal meu la masina lui, dotata si aceasta cu alimentare directa a releului disjunctor.
toate acestea fara modificari ale diametrului fuliei standard si cu alternatorul de 54A.
revenind: daca in cazul tau proiectoarele sunt alimentate accidental din tensiunea de +12V de dupa contactul cheie, este normal ca tensiunea sa scada dramatic, in special la relanti, si nici proiectoarele nu au luminozitatea normala.
sper ca iti este de folos
cu stima,
rba