Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Instalatie electrica de la zero
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
kta
Situatia actuala:
- o mie de fire atarna sub bord
- probleme lumini spate
- imposibilitatea adaugarii de circuite electrice fara sa improvizez ceva
- fire invechite (20 de ani)
- conexiuni (papuci) varza
- de fiecare data cand opresc scot borna de la baterie ca mi-e frica sa nu se intample ceva wacko.gif

Situatia pe care o doresc:

- sa mearga totul laugh.gif
- fiecare fir sa stiu de la ce e (etichete pe ele/culori diferite)
- in compartimentul motor pe o placa prinsa de contraripa toate componentele electrice (relee, releu de incarcare, sigurantele, alarma, etc) - toate intr-un singur loc
- toate firele grupate frumos, trecute prin tuburi ignifuge
- panouri (reglete) in interior si la motor cu "papuci" liberi pentru conectarea ulterioara a altor instalatii

In concluzie, am decis sa construiesc singur instalatia. Elemente necesare: schema electrica, fire colorate, papuci, relee, butoane noi. Felul in care vreau sa o fac e urmatorul: eliminata total cea veche, cablat fiecare consumator pe rand (ex: pun firele la stop pe frana, probez, pun la faruri, probez) - din aproape in aproape. In final grupate toate.

De ce am scris astea ? Pentru ca vreau sa aflu pareri, sfaturi legate de ceea ce vreau sa fac.

Si o intrebare: ce fac cu mufele ? (bloc lumini, lampi, etc) Se gasesc separat la magazin ?
diaconuliviu
Se gasesc instalatii electrice gata facute.
Nu e cam greoaie calea aleasa de tine?
kta
Stiu ca se gasesc, dar vreau sa le asez cum vreau eu si sa stiu ce face fiecare fir... unsure.gif
dizzy
cumpaeri o instalatie gata facuta si un manual in care iti spune ce face fiecare.
oricum ai poate zeci de fire, de unde atatea culori ?
kta
Ok. Ca sa excludem varianta "cumpara de la magazin gata facuta", sa zicem ca am o masina mai "exotica", un 1100 de exemplu si nu gasesc la magazin instalatia. Cum procedez daca vreau sa o inlocuiesc ?
kalyyyyyy
Ai studiat cartea cu instalatia electrica a masinii?eu zic ca in acea carte scrie ce face fiecare fir si unde duce/ce culoare are.Eu zic sa iei o instalatie noua si sa inveti ce face aia ,dar daca totusi vrei neaparat sa o faci singur recomand sa o faci similara cu cea originala si mai ales ai grija la grosimea cablurilor si preferabil sa pui relee la fiecare intrerupator(buton).NUstiu ce dacie ai dar din cate stiu eu difera ionstalatiqa electrica de pe difertele modele de dacia:unele 1300 aveau cutia de siguranta sub capota,cel putin dacia papuc noua are releele sub bord,daciile moderne au cutii de siguranta cu sigurante model nou(mult mai fiabile) iar din cate stiu eu mai toate daciile au posibilitatea de a face adugari la instalatia electrica,sub bord existand un tablou cu papuci cu + permanent si contact ,destui nefiind folositi.Ai grija grosimea firului este foarte importanta ,daca e mai subtire poate sa ia foc.Uite-te pe topicurile de la imbunatatiri -electrica ,daca tot o faci noua exista cateva lucruri care pot fi adaugate usor si care dau un + confortului(gen buzzer lumini aprinse).ca ultim sfat ,nu pune releul de semnalizare sub capota,e un rost pt care el se afla sub bord! Nu iti recomand sa faci ceea ce ti-ai propus si iti dau si urmatoarele motive:1)cablajul este ft scump 2)Montarea este cel putin migaloasa(bord dat jos,cabluri pana in spate)3)S-ar putea sa se lege de tine la itp-e vorba de siguranta.iti recomand urmatoarea solutie:te duci la electrician si rezolvi problemele si sa strangi aranjezi firele de sub bord,daca zici ca masina are 20 de ani ,inlocuieste cutia de sigurante,aia face des nazuri,iar daca nu te simti in siguranta asa pune-ti un heblu(intrerupator general pe baterie)si intrerupi curentul cand iesi din masina.Succes cu ce te decizi sa faci!
kta
Raspunsuri:

* bineinteles ca aleg cablurile de grosimea care trebuie

* n-am inteles de ce ai zis sa nu mi-o fac eu pt. ca e cablajul foarte scump. Nu cred ca, cablurile si papucii costa mult.

* evident ca releul de semalizare il las sub bord smile.gif

* cutia de sigurante am schimbat-o deja (e sub bord la mine)

* m-am gandit si la heblu, dar nu cred ca s-ar pupa cu alarma pe care vreau s-o instalez smile.gif

* sub bord n-am papucii aia cu, curent sad.gif (normal ca pot sa-i pun eu, dar nu mai vreau sa tot adaug fire)

* la faza cu itp-ul nu m-am gandit sad.gif
andrei2005
Daca totusi gasesti, e mai bine sa cumperi cablaj gata facut.
Alte argumente (si eu am fost si sant bricoleur)
- de unde vei sti ce lungime de fir sa cumperi fin fiecare fel si diametru? Masori cu sfoara pe masina si apoi fuga la magazin pentru fiecare culoare?
- in mod normal, firele pentru instalatii electrice auto au izolatia facuta sa nu arda cu flacara daca se indeparteaza sursa de foc. exista niste coduri de conductori (recte izolatie); poti sa le afli, Sau mergi pe mana vanzatorilor?
- daca vei supradimensiona anumite fire, s-ar putea sa descoperi la sfarsit ca pachetul de fire ce vrei sa il fixezi, sa zicem, in lungul pragurilor, este prea gros si iti tine masca (ornamentul) de aluminiu sau plastic coscovit sau departat
- fara scula buna de sertizat papucii si putina experienta, sunt toate sansele sa ai contact imperfect, care, chiar daca nu se manifesta printr-o intrerupere, duce in mod sigur la supraincalzire la curenti mari, datorita rezistentei de contact; aceste supraincalziri pot duce la topirea izolatiei, deci scurtcircuit - gandeste-te la ce se intampla cu firul de la priza cand stecherul unui consumator mare nu face contact - la o aeroterma, de pilda (aeroterma nu mananca mai mult de 9-10 A)
- nu stiu cum vei proceda cu legaturile la cuplele de plastic - ai toate sansele ca, papucii o data fortati sa iasa din cuple, sa nu se mai tina bine - spinul anti iesire nu este elastic,
Oricum, indiferent de ce solutie alegi, bafta!
Inca ceva:
in caz de problema, la aceasta instalatie electrica vei putea sa urmaresti circuitele numai tu... culorile firelor mai mult ca sigur ca nu vor mai corespunde cu schema.
deconectat
Daca ai mai lucrat cu instalatii electrice prin care trec curenti mari (am zis curenti, nu tensiuni) nu ar trebui sa fie prea complicat, dar daca nu ai mai facut asta, mai bine stai cuminte. Sunt multe lucruri la care nu te gandesti decat daca ai ceva experienta (amplasarea firelor, ce circuite e bine sa fie supradimensionate, daca o izolatie e buna pentru ce vrei tu etc.).

Daca totusi te hotarasti sa faci tu instalatia, cauta conductor naval, nu d'asta pentru constructii; difera izolatia.
tibip
Oamenii de la ITP nu prea se uita la cablaje, mai ales daca-s infasurate fain si profesional cu banda adeziva neagra.
Si eu am avut cateva masini, la care le-am refacut instalatia electrica de la zero. Printre masinile refacute, era o Skoda S100, o Dacie 1100, un Fiat Polski, un renault 5 si o Dacie 1300. Pot sa zic, ca cel mai important lucru e CUTIA CU SIGURANTE. Toti consumatorii mari (faruri, aeroterma, ventilator radiator racire, proiectoare) trebuie sa treaca prin relee de putere adecvata (eu am folosit relee de 40 de amperi, din comert), si trebuie sa aiba sigurante dimensionate corespunzator. Conexiunile le-am facut legand firele impreuna, si punand cositor pe ele din belsug. Am folosit papuci numai cand era absolut necesar, de exemplu la subansamble care se gasesc in comert ca piese de schimb (butoane, bloc de lumini, etc). Si, normal, am lipit papucii respectivi cu cositor si pistol de lipit de 100 de wati.
Pentru faruri de exemplu am folosit cablu trifilar din comert de 3*2.5 mm patrati, si pentru restul consumatorilor cablu de 1.5 mm patrati. Cablul de plus general de la baterie am pus-o de 4 mm patrati.
Oricum, este o lucrare de anvergura. Avantajul este ca asa afli multe despre masina ta, afli starea circuitelor, afli cum sunt interconectate, si mai ales poti preveni sau depana rapid defectiunile. Totusi, daca nu esti electrician sau electronist de meserie, mai bine cumpara un cablaj gata facut.
amc
130 lei costa instalatia el. pentru 1300.
Slider
Tot pe acolo ajungi daca nu si mai scump daca te apuci sa iti faci tu instalatia.
Cabluri, mufe, papuci...
Asa am avut si eu pe berlina...
"-o mie de fire atarna sub bord
- probleme lumini spate
- imposibilitatea adaugarii de circuite electrice fara sa improvizez ceva
- fire invechite (20 de ani)
- conexiuni (papuci) varza
- de fiecare data cand opresc scot borna de la baterie ca mi-e frica sa nu se intample ceva"....
Intr-o vara m-am apucat de instalatie. Dar nu am schimbat chiar totul. Am inceput cu identificarea firelor, care pe unde merge, dupa care am taiat ceea ce era in plus (si chiar am gasit o gramada de cabluri care erau montate aiurea...). Am reusit in patru zile (si doua navete de bere) sa o pun la punct.
mihai1677
Dupa un incident nefericit si anume topirea firului de pozitie fata stg pana la blocul de lumini am fost nevoit sa refac instalatia elctrica.
Pasi sunt urmatorii:
1 demontat de pa masina toata instalatia
2 demontat bloc lumini comutatoare unde se poate cu tot cu instalatie (adica scos buton bagat firele la loc in buton ) astfel vezi si firele unde duc, nu le pierzi.
3 demontat tablou de bord
4 am cumparat o instalatie de volvo 740 de la dezmembrari (mult mai calitativa decat cea de dacie)
5 in casa la caldurica cu letconul in brate si fludor desfacut matisajul la fire, urmarit fiecare fir in parte sa nu fie topit crapat etc, schimbat cu unul indentic
6 adaugare de fire suplimentare, relee etc
7 avand deja fire originale datorita varstei ai pozitia lor (forma) te apouci de matisat
gti98
Salut!
Prin 1980 si ceva, am modificat si eu instalatia pe o berlina fabricatie 1980.
Date de pornire:
Schema electrica e publicata in cartea "Dacia 1300" de Mondiru & comp. si mi se pare relativ simpla;
Tot acolo poti gasi sectiunile si culorile conductoarelor instalate de fabrica (in afara de cablurile demarorului, cel mai gros are 6mmp de la baterie la alternator, apoi de la alternator pana in cutia de la baza volanului, etc.)
Se gasesc papuci in magazine (inainte de 1990 magazinele comertului socialist nu prea aveau piese "marunte"....) capetele conductoarelor se vor LIPI cu cositor de papuci (un pistol sau un ciocan de lipit sunt relativ accesibile; mai trebuie sa stii si cum se face, dar se poate invata; sertizarea presupune o scula greu accesibila si nu e scutita e riscul oxidarii)
Fasciculele de cablaj se masiseaza (infasoara) cu banda plastica si se ancoreaza (fixeaza) de caroserie ca sa nu se frece la vibratii.
Cat de bine te-ai organiza, retusurile finale tot cocosat cu capul in motor sau sub bord le vei face
In conditii climatice rezonabile, cu toate sculele, materialele si un proiect-schema clar(a) pe masa ar trebui sa rezolvi in 2 zile pline de lucru(in ideea ca detii si toate cunostintele si abilitatile necesare, sa nu te-ncurci pe undeva)
Ca o observatie, dupa "defrisarea" si dezinfasurarea cablajului original, se pot recupera destule (conectori, papuci ) izolatia protejata nu e chiar asa deteriorata;
se pot verifica sectiunile si culorile cablajului original; se pot masura lungimile firelor pana la diverse echipamente; ca o regula generala, NU inadi firele pe parcurs (pune firul dintr-o singura bucata!). Daca totusi trebuie sa-l inadesti, utilizeaza aceeasi culoare, lipeste imbinarea cu cositor si izoleaz-o bine, chiar daca 12 volti e o tensiune redusa, TOATE masinile distruse de incenddii s-au aprins de la defecte de izolatie - si am vazut si eu, personal vreo cateva: ramane doar fier vechi!!

Spor la lucru!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.