Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Franare in situatie limita!
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
skorpion
Pe scurt: am dacie papuc cu care merg numai eu, deci incarcatura/greutate in bena = 0. Deobicei conduc foarte preventiv, dar azi probail am calcat-o mai tare (60 km/h) in conditiile in care era putin ud pe jos. Noroc ca am vazut batranul din fata la o distanta foarte mare. La prima frana, spatele mi-a fugit in tendinta de intorcere completa. Noroc ca nu m-am speriat si era strada goala, am reusit sa o redresez si acum, si la o doua frana, cand iar a aluunecat. Probabil ca daca calcam frana o singura data la maxim faceam rotatie de 360 grade pe sosea.
Azi fiind vreo 3 grade celsius si putin ud pe jos, iarna.
Recunosc ca n-am cauciucuri de iarna, recunosc ca poate era viteza prea mare pe ud, n-am sa mai fac, dar am nevoie de cateva sfaturi.

1. Chiar si vara, cand franam mai brusc, tendinta spatelui (tractiune spate, gol incarcare) este sa fuga putin dreapta si sa ma roteasca. E normal sa se intample asa ceva? AM PROBLEME CU FRANELE SAU PRESIUNEA IN CAUCIUCURI?
2. Cum e mai eficient, cum e mai bine sa se faca franarea: apesi pur si simplu frana sau daca mai ai timp, apesi frana si scoti si din viteze concomitent?
3. Cum se procedeaza concret in situatia de derapare in franare? Azi m-am descurcat bine si mi-am invatat lectia, dar nu strica sa fiu pregatit!

Multumesc.
vijelie
1. Da, ai probleme.
2. La viteze mai mici (zic eu sub 30km/h) nu mai conteaza aportul franei de motor. La viteze mai mari, te mai ajuta.
3. Repari masina (directie, frane, anvelope) si conduci cu atentie. Esti totusi cu o utilitara (papuc).
argon
Foarta de franare pe rotile din spate nu e uniforma, trebuie reglat, de asemeni daca circuli preponderent fara incarcatura, trebuie reglat repartitorul in consecinta, ca sa ai forta mai mare pe fata.
ngttrr
FRANELE TALE AU PROBLEME URIASE!!!!!!

Primul pas ar fi sa verifici presiunea in pneuri, si in caz de diferente sa le aduci la nivelul recomandat de cartea tehnica!
Daca problemele persista, du masina la un service sa-ti faci franele. Masina se roteste pe drum din cauza ca pe o parte prinde mai tare decat pe alta. E foarte grav caci poti creea niste accidente foarte urate. O masina fara ABS indiferent de generatie in momentul franarii de urgenta, momentul in care rotile se blocheaza trebuie sa-si pastreze directia si sa mearga in linie dreapta. Poti sa rotesti oricat volanul ca nu se va intampla nimic, masina se va duce ca "sania". E absolut necesar ca frana sa actioneze pe toate cele patru roti, altfel risti sa te invarti pe dum + eficienta franarii (deceleratia) este foarte scazuta. Teoretic e bine sa-ti cunosti astfel masina incat la franare sa fi la limita pierderii aderentei, asa poti micsora distanta de franare + ai control pe directie. Nu e bine sa apesi ambreajul decat dupa ce viteza a scazut destul de mult. La eficienta franarii se adauga si frana de motor care te ajuta si ea. Alta metoda, poate mai simpla decat sa pastrezi limita aderentei ar fi sa franezi energic, blocand rotile. In cazul in care nu poti opri in siguranta, in timpul derapajului rotesti volanul in directia in care vrei sa faci manevra de evitare si in momentul in care te apropii de obstacol eliberezi usor frana atat cat sa recapeti aderenta. Rotile fiind bracate intr-o directie masina va lua viraj destul de violent in acea directie dupa care redresezi... Nu e recomandat dar pe mine metoda asta m-a scapat de cateva ori...
Bafta multa!
argon
trebuie sa scrie pe lateralul usii soferului.
vijelie
Ai grija cum franezi in drum spre Protectia Consumatorului...
rue
dezechilibrul pe spate:
- repartitor dereglat;
- penetrare aer ininstalatie pe partea cu roata care nu franeaza suficient: va trebui sa verifici daca in acest timp nu s-au uzat diferit ferodourile pe spate.
- verificare pierdere lichid (in borcan) si in caz pozitiv cautata pierderea pe instalatie: reper fiiind ramura rotii cu frana slaba. se verifica garnituri la pistonase.
- reglaje dupa inlocuirea unor probabile placute, garnituri, aerisitor..

daca la tragerea franei de mana masina nu are tendinta cu derapaj e posibil ceva din aerisitor sau aer pe ramura.
dr_mKe
nr_1 Frana pe spate la papus e belea in sarcina 0. Tamburii sunt imensi si blocheaza imediat.
nr_2 O frana cu tambur si saboti simpli nu o sa franeze nici o data perfect echilibrat.
nr_3 Daca se blocheaza doar una din rotile spate, iar cealalta dezvolta o forta de franare apropiata, nu te rasucesti, doar deviaza spatele putin.
Fa ce ti-au spus baietii mai sus, si pune-ti un sac cu nisip in bena pentru siguranta ta.
Papucul are o repartitie a maselor belea de belea cand e descarcat excl.gif excl.gif excl.gif
skorpion
Multam de sfaturi, o sa conduc dreak mult mai atent si poate ma duc la service. Cred insa ca mi-au mai ramas doar doua nelamuriri, la care va cer din nou un mic ajutor:
1. Faza cu repartitia maselor, repartitorul asta, e ceva care poate fi schimbat manual, ceva ce se poate schimba acasa sau numai la service? Sau deloc?
2. Se pare ca la instinct stau cat de cat bine: nu apas frana brusc indiferent de viteza si m-am redresat in Suri pe sosea destul de "bine". Dar, ca oricine, probabil, am invatat de la scoala ca in caz de frana sa calc mai intai ambreiajul si apoi frana. Probabil ca azi, in situatia de mai sus, am calcat precipitat doar frana, si apoi ambreiaj frana. Sa fie oare si asta o cauza a deraparii?
Cum e mai bine sa franezi in situatii de urgenta?
vijelie
1. Acasa cu unul care se pricepe bine sau la service + piese de origine, ca eu am schimbat intr-o luna 2 repartitoare de ne-origine pana cand am luat de la Dacia unul dublu ca pret si nu mai face nicio problema de 2 ani de cand l-am montat.
2. Nu are nicio legatura derapajul cu combinatia pedala ambreiaj & pedala frana.
skorpion
Am descifrat cate ceva din papagaliceasca aia franceza: limitator de frana in functie de greutate. Limitatoru asta se regleaza singur sau tot mecanicii tre sasi bage nasul?
vyper
cel mai bine e sa incerci sa franezi astfel incat sa nu se blocheze rotile ca astfel o sa mai ai si directie!vezi ca s-ar putea sa fie tijele alea de despart sabotii pe spate sa fie mancata una mai mult decat cealalta si atunci logic ca nu mai prinde bine si daca o roata se blocheaza pe spate si una nu se roteste!a mea cel putin asa facea si era berlina icon_mrgreen.gif ma intorceam cu ea la 180 de grade la orice franare brusca! repartitia franei in functie de greutate ar trebuie sa se reglere singura ca deaia ai repartitoru ala pe spate wink.gif
Dreamer
Nu trebuie niciodata sa franezi pana la blocarea rotilor. Blocarea lor inseamna ruperea adrentei cu asfaltul si te duci sanie. Cea mai eficace franare este cea in care NU se blocheaza rotile ( de aia s-a inventat si ABS ), o astfel de franare presupune cunoastearea foarte bine a masinii si a distantei in care ea franeaza.
Daca masina trage intr-o parte in momentul in care se blocheaza toate rotile denota probleme la suspensii, care sunt stans legate de procesul de franare, se poate verifica in orice manual tehnic de reparatie. In momentul in care pe o parte suspensia actioneaza inegal si toate rotile sunt oprite la franare, masinca capata o tenta de alunecare laterala care produce rotirea masinii. Aceasta situatie se mai produce cand franele prin inegal, provocand blocarea unei roti inantea celeilate, imprimand un moment de forta care produce ruperea aderentei. Daca se produce acest fenoment masina capata inertie laterala si cum am sus mai sus in momentul in care se blocheaza rotile adrenta scade foarte mult.
Atentie la cum franati !
dr_mKe
Franarea eficienta a masinii la limita aderentei presupune retrogardari & varf calcai in timpul franarii cu mentinerea masinii in viteza. Daca rotile se blocheaza slabesti putin presiunea. E simplu.
workarea
Poate nu rezulta foarte clar, desi s-a mai spus: la frinarea de urgenta NU APESI AMBREIAJUL! Daca esti pe faza, il apesi abia la sfirsit, inainte sa-ti moara motorul. Daca nu, se opreste si motorul - nu e o tragedie. Tot daca esti pe faza, cind ai mai redus un pic viteza, faci frina de motor trecind intr-a doua.
dr_mKe
Cine stie aplica chestia asta. Cine nu intreaba tot felul de minuni, dupa care iti spune ca nu e pilot de raliu. Chestia asta trebuia invatata in scoala de soferi.
ag02cws
Eu am un aro 320 (camioneta). Am fost cu tata sa o iau de la vopsit mai demult si la intoarcere eu am condus-o. Bine-nteles ca i-am dat mai tare ca n-o mai condusesem de ceva vreme. La un moment dat, mi-a franat unu in fata. Am calcat frana cat am putut (fara ambreiaj) si a franat perfect. Mentionez ca are tot tractiune pe spate si ca greutate cred ca de 2 ori cat papucul.
Deci nu trebuie sa-ti fuga de spate daca pui frana si nici sa calci ambreiajul pt ca pierzi ajutorul pe care ti-l acorda motorul. Dar asta cred ca stiati smile.gif
driverx
@ag02cws

Ahh...deci stai sa inteleg. Daca tie in conditiile alea (care sunt si ele discutabile cat de tare vede fiecare o franare de urgenta) NU ti-a fugit fundul inseamna ca nici lui nu ar trebui sa ii fuga sub nici o forma?

Bai, da' ce gandire de gradinita aveti unii. Pai pana acum lumea si-a racit tastatura degeaba pomenind de distributii ale greutatii, de eficienta tamburilor, toate astea insumate cu o masina goala in spate.

Papucii goi nu stau bine pe drum in viteza din cauza curului mult mai usor fata de bot, mai ales la Dacie treaba asta fiind amplificata rau din cauza ca motorul sta IN FATA puntii fata. Deci daca le topaie in mers fundul, ce mai putem zice de franari de urgenta, situatii in care exista un transfer de greutate catre fata....deci, pentru cine nu a (nu scriu ce ca incalc regulamentul) acea greutate care oricum e mica pe puntea spate...va fi si mai mica.
ag02cws
Crede-ma ca nici a mea nu era plina si motorul tot in fata il are... Si e "un pic" mai greu (3200). Iar daca unii avem gandire de gradinita cand credem ca o masina (oricare ar fi ea) nu ar trebui sa fuga de spate in caz de franare, ce gandire au altii care cred cu adevarat ca asa ar trebui sa se intample?
Acu daca tu pui frana, nu deblochezi deloc rotile, nici nu le tii drepte si-ti fuge de spate, nu mai e de la repartizarea greutatii, ci de la sofer wink.gif

PS: Nu vreau sa intru in nicio polemica.
dr_mKe
O polemica pe tema asta ar fi foarte folositoare. La o franare de maxima urgenta exista foarte multe variabile care destabilizeaza o masina fara ABS.
Ai fi surprins sa afli ca franele de dacie dupa o franare violenta de la 120 kmh, fara blocat de roti, ajung deja sa aiba fading mare. A doua franare dupa cca 30 sec de la prima (timpul necesar accelerarii la 120 kmh) este dezastruoasa dpv al distantei, care creste cu aprox 50%. La a 3-a franare in acelasi regim, repetata imediat, discurile sunt violet, din placute iese fum. Totul se petrece in cca 3 minute maxim.

@ag02cws: "Acu daca tu pui frana, nu deblochezi deloc rotile, nici nu le tii drepte si-ti fuge de spate, nu mai e de la repartizarea greutatii, ci de la sofer"

Cand rotile din fata sunt blocate poti vira linistit, masina isi continua trasa pe care s-a inscris. Cat timp rotile ramana blocate bracarea lor ramane fara influente asupra masinii. Asta e o cunostinta elementara despre franarea fara ABS.
Eliberarea ulterioara a pedalei de frana si reluara rularii/invartirii rotilor directoare induce de obicei subvirare puternica in prima faza. De aici depinde de drum si de reactia soferului.
Incepi sa vezi rolul unei polemici aici ? Eu da.
ag02cws
Ai dreptate in ce priveste rotile din fata blocate. E de ajuns sa ne gandim ca nu mai ai directie daca blochezi rotile pe gheata. Mea culpa...
horsewhisperer27
am citit si eu aici si vreau sa zic 2 vorbe numai: giija IMENSA la manevra aia de rotire a volanului cat timp rotile sunt blocate si apoi eliberarea franei cu volanul bracat!!!!!



riscati sa va RASTURNATI!
dupa parerea mea manevra e absolut nerecomandata soferilor fara experienta indelungata!

desigur vorbesc despre viteze ceva mai maricele, dar la 30 la ora oricum discutia nu isi mai are rostul!

o usoara smuncitura se va simti in cel mai bin caz la o rotire foarte usoara a volanului!

la o viteza de 95 km/h si o tura si ceva rasusire de volan, cu o dacie(si gred ca si cu un logan) rezultatul nu poate fi decat unul singur!prost!si in momentul ala ireparabil!
DomnulK
QUOTE(skorpion @ 12 Jan 2007, 16:13)
. Dar, ca oricine, probabil, am invatat de la scoala ca in caz de frana sa calc mai intai ambreiajul si apoi frana.

Cum e mai bine sa franezi in situatii de urgenta?
*



pai ala de la scola de soferi...de-i zice elevul ..."instructor" isi proteja masina, de aia iti zicea sa apesi intai ambreiajul. asa fac toti!

cel mai bine e sa apesi mai intai frana si cand motorul da sa moara debraiezi si o scoti pe liber sau bagi in treapta de viteza necesara!
diaconuliviu
QUOTE(rue @ 12 Jan 2007, 12:07)
dezechilibrul pe spate:
- repartitor dereglat;
[...]

Repartitor dereglat in sensul cresterii fortei de frinare provoaca blocarea AMBELOR roti spate, deci mai putin dezechilibru. Acel dezechilibru stinga-dreapta e dat de forta INEGALA pe rotile spate, deci, piston gripat, saboti/tambur unsi pe o parte, autoreglaj defect, furtun gomflat, etc.
antheus
Mai el a intrebat ce sa faca sa franeze mai bine....uite cum faci frate...te inveti sa folosesti frana de motor....daca este o situatie limita.. iti bagi picioru in ea de cutie de viteze si de motor si bagi direct a 2-a sau 1-a...ca da-l dracu de fier nu se merita sa faci puscarie pt el...de altfel...du-o la verificat si vezi ca la papuc ar trebuii sa macar 10 kile in bena ca nu iti actioneaza repartitorul bine daca e usoara
C a t a l i n
Autorul topicului o fi aflat rezolvarea problemei din ianuarie și până acum...

Apoi, treapta I să o cuplezi tu când ai ceva viteză radmasa.gif , dacă poți radmasa.gif (vorbim de frânare de urgență, deci viteză mărișoară)

Problema cu "fieru' și pușcăria" nu se pune așa...
Psyche
trepta I nu intra la foarte multe dacii, atunci cand ele se afla in miscare. si chiar daca ar intra, risti sa distrugi motorul, care nu e indicat. nu mai bine faci decelerare progresiva folosind frana de motor?? (presupunand ca esti in tr. IV, schimbi in a treia si franezi fara ambreiaj, apoi a doua si frana fara ambreiaj si de aici ar trebui sa fie simplu)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.