Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Reconditonare motor Dacie 1289cmc
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
laufer
Am mostenit o Dacie de la batranu si ash vrea sa-i refac motorul care are la activ de la ultima reparatie vre-o 140.000Km

Motorul a fost fabricat in '81 si cica blocu motor si arborele cotit (care este la cota 2 de reparatie)ar fi de Renault. Acum in motor este un set motor BORGO (camasi, pistoane, bolturi, segmenti, cuzineti ....)bielele sunt "slefuite" si imperecheate la miligram(asa zice batranu), pompa de ulei e cu debit marit si in rest piese standard de motor de 1289cmc

Pe vremea cand motorul era proaspat rodat si pana sa ajunga la 100 de mii ajungea usor la 4400-4600 rot/min in viteza IV ceea ce cred ca insemna 130-135 km/h, viteometru nu a mers niciodata calumea, dupa 110 pica acul la 180.

Acum e cam obosit si tre sa-l chinui sa ajunga la 3600-3800 rot/min in viteza IV

Pe cine am intrebat pana acum ce si cum pot sa fac, cand le-am zis ca reparatia motorului e la cota 2 mi-au spus sa schimb motorul

Bani de alt motor nu am si nu cred ca merita sa pun un motor nou pe o caroserie din '89

Ce pot sa-i mai fac motorului sa mai traga vre-o 40-50.000 de km???

Exista cota 3 de reparatie la cuzineti???

Ce pistoane/segmenti se mai pot pune???

Merita sa incerc un Dura Lube???

Orice sugestie e binevenita

Merci!!!
tarzy
pai o sugestie ar fi sa iei un motor de la dezmembrari, ar trebui sa ai noroc cu carul si poate nemeresti unul bun.
paulp
orcum problema ta e o adevarata Problema Tehnica asa ca se muta acolo.



Sugestie: mergi mai intii in magazin, vezi cit e un arbore cotit nou, un set motor nou, cuzineti noi la standard, un ax cu came nou. Mergi la un mecanic priceput si da-i motorul pe mina si piesele, si o sa ai motor bun.



Un motor nou e 40 mil. Piesele de care ti-am zis ajung pe la vreo 10 mil daca sint de calitate, plus manopera vreo 3-4 mil si ti-ai facut motor.
FiveThreeFive
QUOTE
Am mostenit o Dacie de la batranu si ash vrea sa-i refac motorul


Laufer, nu trebuie sa pleci din start cu ideea ca arborele necesita rectificari. Arborere cotit, mai ales daca este de Renault, nu se uzeaza grav decat daca motorul a avut probleme de ungere (ulei prost, schimbat prea rar, nivel prea scazut), a fost supra-incalzit ( a fiert apa si s-a mers asa cu el) sau a avut cuzineti de proasta calitate.



Motorul bate (in special la rece)? Evident, ma refer la bataie de arbore cotit, nu de piston. Daca nu bate, sau bate foarte putin, ai toate sansele ca arborele sa fie OK.

"Variga slaba" o constituie, de regula, cuzinetii de biela. Da jos baia de ulei, desfa bielele de pe manetoanele arborelui cotit si masoara cu micrometrul. Daca esti in limitele de uzura, schimba cuzineti de biela (dupa 140.000Km, sigur sunt uzati), cu unii corespunzatori cotei de reparatie.



Cumpara un set motor (cel pe care-l preferi, vezi ca sunt topic-uri intregi pe aceasta tema; la motorul de 1289 cmc eu am fost super-multumit de Prems) si schimba-l.



Ti-as sugera sa acorzi mai multa atentie chiulasei. As rectifica sediile supapa, as schimba toate supapele cu unele noi, le-as aseza apoi pe sedii, arcurile de supapa - tot noi, plus o rampa de culbutori completa, noua.

Cu siguranta, ghidurile de supapa sunt si ele uzate si tragi ceva ulei pe acolo. Daca nu gasesti undeva sa le schimbi profesional, incearca macar sa montezi niste simeringuri de supapa pe ghidurile vechi. Apoi, as freza chiulasa la inaltimea de 72,90 mm (ea are standard 73,40 mm), pentru un raport de compresie mai bun si o planeitate perfecta.



De asemenea, as schimba lantul de distributie si rotile dintate aferente (arbore cotit + arbore came) + intinzator lant. Scoate si verifica tachetii - foarte probabil e bine sa pui unii noi. Uita-te si la uzura camelor din axul cu came. Simering de distributie neaparat schimbat.

Daca (desi putin probabil) ajungi sa dai cutia jos: simering palier nou + disc de ambreiaj nou (in ideea ca placa de presiune mai are suficienta viata in ea).



Cum tot desfaci motorul verifica, regleaza si curata anexele: carburator, delco, alternator, demaror. Pune pompa de apa noua (sau macar capacul de pompa apa).



Strange totul la loc cu simt de raspundere si sunt convins ca motorul te va tine linistit cei 50.000 Km pe care ii mai vrei de la el. Ai grija sa-i pui ulei bun si sa-l schimbi cand trebuie.



NU da banii pe prostii gen Dura Lube!!

Iar daca faci tu lucrarea, gaseste si citeste inainte un manual de Dacia (cel de Corneliu Mondiru, orice editie, e foarte bun).



Bafta.
Laurentiuu
QUOTE
Exista cota 3 de reparatie la cuzineti???


Nu exista "cota 3" de reparatie care in mod practic ar trebui sa fie a 4-a cota ( 0; 1; 2 ). Daca te hotarasti sa-ti cumperi un vilbrochen nou din magazin (ar fi bine sa nu fie nevoie) doteaza-te cu un micrometru si masoara atent fiecare fus (palier si maneton). Sper sa nu ai surpriza unui coleg de-al meu care din 10 bucati a gasit unul bun.
Dyda
laufer,

Belea mare belea

Daca ajungi sa cumperi vilbrochen nou si vrei sa-l masori iti trebuiesc 2 micrometre

unul de la 25 la 50 mm ptr manetoane

unul de la 50 la 75 mm ptr masurat palierele

Masina ta fiind din '81 vilbrochenul este cu palier mic si aici zic belea mare belea pentru ca uzina nu mai fabrica demult ca piesa schimb acest tip de vilbrochen si ca atare nu te sfatuiesc sa cumperi de la SRL pentru ca sigur iei Leapsa si te alegi si cu bani dati in vint

O sansa totusi ar fi cu Brasovul , aici se fabricau aceste vilbrochene ca piesa schimb dar nu stiu daca mai fac sau nu

In caz ca ramii in pana de solutii eu as avea ceva destul de atractiv , daca te intereseaza da un semn pe mp
AC
laufer, daca supapele nu sunt sunt arse nu cumpara altele noi! E suficient sa rectifici supapele si sediile lor. O sa ai surpriza sa descoperi ca astea noi nu-s bune de nimic.

Nu cumpara rampa de culbutori noua! Doar axul cu came daca este uzat. Motiv: acelasi de mai sus.

Daca arborele a iesit din limita de rectificare nu ai ce face, trebuie unul nou.

Setul prems e bunishor pt cei 50.000 km pe care intentionezi sa-i mai faci, daca vrei ceva mai tare merge perfect circle in loc de ala de pitesti (diferenta de pret nu-i exorbitanta.
FiveThreeFive
QUOTE
O sa ai surpriza sa descoperi ca astea noi nu-s bune de nimic.


Asa de proaste sunt supapele noi?! Parca e cam greu de crezut. Chiar un set de supape "piese de origine" de la Dacia? OK, probabil ca merg si cele vechi, rectificate. Numai sa gasesti un atelier care sa le lucreze corect. Nu o sa vrei sa scapi compresie pe la supape, dupa ce ai inchis motorul.

QUOTE
Nu cumpara rampa de culbutori noua! Doar axul cu came daca este uzat.


Aici chiar nu sunt de acord. In 140.000+ Km, uzura intre culbutori si rampa lor este destul de accentuata. Se uzeaza atat rampa cat si culbutorii. O rampa de culbutori noua, completa, este necesara. Evident, cauta piese de calitate.
AC
QUOTE


Aici chiar nu sunt de acord. In 140.000+ Km, uzura intre culbutori si rampa lor este destul de accentuata.  


am reparat motorul de putin timp (100.000 km) si in cazul meu nu avea nici un joc.

FiveThreeFive, am constatat pe pielea mea ca piesele noi din magazin sunt MULT mai rele decat alea originale a masinii (vorbesc desigur de masini de dinainte de '90). Exemplu: cand am reparat motorul am schimbat printre altele si rulmentul de presiune, facea un fel de "clic" cand debreiam si ambreiam. Stii cat am mers cu el pana sa faca iar acest zgomot? 900 km!. Cum draq ala original a mers 80.000 km???

Concluzie: pastrati pe cat posibil piesele originale a masinii!
driverx
AC,



Indeed



:shock:
OCEBE
daca ai presiune la ulei lasa arborele in pace; eventual, asa cum a zis si 535, schimba-i cuzinetii; oricum nu din cauza arborelui n-ai muschi sa treci de 4000 in a 4-a.

QUOTE


Nu exista \"cota 3\" de reparatie  


fabricantul (renault-ul) nu recomanda nici macar cota 2 dar, fiind vorba de fascinanta Romanie, cota 3 exista (am intalnit vreo doua cazuri); de rectificat arborele e relativ simplu; mai complicat este sa gasesti semicuzineti r3; in schimb, s-ar putea sa nu te tina 50kkm asa ca nu te complica; mai degraba (daca arborele e iesit din cota) gaseste altul.

mai sus, setul sau macar o segmentare plus verificarea chiulasei echipate.
Tonyus
Scuze ca ma bag si eu, dar o sugestie:axa cu came daca e Renault sa nu o schimbi.Cunosc un mecanic care a executat RK la un motor de dacie mai veche cu motor Renault si a schimbat cam tot ce s-a enumerat mai sus,avand surpriza(neplacuta) ca motorul nu "tragea" la fel de bine ca inainte de reparatzie.A pus axul cu came cel vechi inapoi=motor mai "vioi" ca si cu cel romanesc(stiu ceva si francezii astia).Oricum (daca e motor Renault) e facut din materiale de o calitate cu mult superioara celei ce o gasesti prin magazine. :wink:
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.