Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: A fiert apa
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Devils
Ieri am mrs in rampa cam 3 km cu a 2-a ca eram cam incarcat. Cand am ajuns sus a inceput sa fiarba apa. Pana acum nu am mai patin d'astea (si era si foarte cald afara). Acum merge perfect. Care ar fi cauza? In mod normal nu trebuia sa fiarba.
Ov
ai indicator de temperatura?



cum a fiert? s-a aprins becul?



cand ai ajuns sus ai oprit motorul? daca da, mare greseala, trebuia sa-l mai lasi vreo 5-10 min sa mearga ca sa se domoleasca.



cauza ar fi urcatul abrupt si masina incarcata, si cum spuneam mai sus, opritul motorului cum ai ajuns. Asta daca nu ai radiatorul partial infundat sau te miri ce depuneri de mizerie prin motor (asta daca obisnuiesti sa bagi apa de la chiuveta in loc de distilata) :wink:
Devils
Am indicator de temperatura.



Si a inceput sa fiarba cand s-a aprins becul rosu.



Si iar da, am oprit motorul. De ce e greseala?



Cum se poate face o curatare a depunerilor fara prea multa bataie de cap?
Ov
curatare a depunerilor, mai greu. Exista o solutie (2+2 motor flush parca, daca nu o incurc cu aia de spalat uleiul) care e bunicica, dar piatra depusa in interior nu prea o scoate.



De ce e gresit ca ai oprit motorul, pt ca motorul tau a inmagazinat o cantitate mare de temperatura, care in momentul in care tu ai oprit, nu a mai fost eliminata pt ca oprind motorul se opreste si pompa de apa.
Devils
aha... dar mai era o chestie... vasul ala in care intra furtunetele ...era plin de apa si bolborosea intruna. Si am oprit ca mai mai sa dea afara.... zici ca acum sarea capacul.
Ov
pai daca nu opreai, motorul incepea sa se raceasca si isi tragea singurel apa din borcan. Acum, sper ca ai facut si tu aerisire la instalatie, ca sigur a tras aer.
Devils
am facut smile.gif
stere
verifica termostatul. Il scoti, si-l fierbi intr-un ibric. Tre sa deschida inainte de a fierbe apa.

Ai ventilatorul de racire al radiatorului "pe direct", sau cu termocupla? Daca e cu termocupla, s-ar putea sa fie aia defecta si sa nu mai cupleze. Ar fi o idee sa bagi o solutie de curatat sitemul de racire, dupa care sa pui apa curata.

Vreau sa spun ca la dacia lui taica-meu, fierbea apa in conditii ca cepe pe care le-ai descris tu, inca de pe vremea cand masina era noua (1996) - si pana nu i- ainlocuit radiatorul, problema nu s-a rezolvat.

Oricum, NU e normal sa fiarba apa in conditiile alea.

Inca ceva: roaga-te s anu ai probleme cu motorul, sa se supraincalzeasca.
paul_damian
Ai facut 'tuning' la carburator ca sa consume mai putin? In cazul acesta e normal sa ti se supraincalzeasca motorul...
Laurentiuu
QUOTE
Cum se poate face o curatare a depunerilor fara prea multa bataie de cap?


Iti trebuie doar un furtun cu apa curenta. Pentru spalare procedezi in felul urmator:

1. scoti furtunul din vasul de expansiune si il agati in capota;

2. demontezi vasul de pe masina si-l speli bine cu detergent;

3. scoti surubul de golire si capacul radiatorului;

4. desfaci cu cheia de 11 sau 12 surubul de golire a apei din blocul motor (surubul il gasesti cam pe sub fulia pompei de apa - e un surub de bronz cu cap lung hexagonal iar partea filetata e conica);

5. deschide robinetul caloriferului de incalzire;

6. pe stutul de golire apa radiator, monteaza furtunul cu apa curenta si incepe spalarea.

7. radiatorul se va umple pina in gitul de umplere aruncind mizeria afara pri buson;

8. cind incepe sa iasa apa curata, astupa cu podul palmei gura de umplere a radioatorului si apa va curge in jet pe la orificiul de golire a blocului motor;

9. monteaza capacul radiatorului si golirea blocului motor dupa ce desfaci surubul de purjare (aerisire) calorifer.

10. repeta operatiile de mai multe ori pina va iesi doar apa curata;

11. dupa terminarea operatiei, umple instalatia cu apa distilata si mergi o sapatamina pt a se curata mai bine toata instalatia;

12. dupa o saptamina, repeta operatiile de mai sus dupa care baga in instalatie antigel.

Spor la treaba!
Ov
inainte de asta asigura-te ca e motorul (foarte) ca sa nu spargi blocu'
Laurentiuu
QUOTE
...motorul (foarte)...


Cred ca ai vrut sa spui "foarte rece". Daca ar fi fierbinte, s-ar opari omul la desfacerea celor doua suruburi (golire radiator si golire bloc motor).
N_E_G_R_U
Taticu', fa urmatoarea chestie (foarte folositoare pe timp de vara si cand e polei).

Cumpara una bucata ventilator, exact la fel cum e ala de il ai la radiator (radiatoru' de dacie e execrabil), leaga-l la curent si pune-ti un buton in bord de unde sa-l pornesti si sa-l opresti! Si cand esti in trafic, sau esti incarcat si se incalzeste apa, porneste ventilatoru' cu foarte mare incredere. Eu asa am facut si nu mai am nici o problema cu apa! Te-as sfatui sa faci la fel. Merita! :wink:
Laurentiuu
QUOTE
...cand esti in trafic, sau esti incarcat si se incalzeste apa, porneste ventilatoru' cu foarte mare incredere.


Nu prea cred ca e "cu foarte mare incredere". Daca termostatul este blocat pe inchis, degeaba mai ai ventilator.
Gusti
este normal sa se incalzeasca in asa hal 3 km cu a doua si in panta si incarcatura

racirea este facuta de curentul de aer si la viteza de ~30 km/h cit aveai... nu aveai de unde sa ai racirea suficienta mai ales ca aveai incarcatura

inca ceva

daca ai apa in borcan motoru isi trage singur.

in cazuri de astea fie se lasa motoru pe relanti sa se raceasca singur, fie se opreste si se lasa 10 min sa se linisteasca nu crapa nimic in el daca se opreste motorul

important este sa nu il scapi la 120 grade, atunci este mai dureros
fiderzen
la a mea dupa 10 min.de mers in oras si 5 km de mers in afara orasului temperatura sare de 95 si se apropie de 125(mai bine zis e intre cele 2 valori),oricum problema este ca la mine tre facut motoru'(presupun ca asta e si cauza din care se supraincalzeste asa repede)intre timp am montat si un radiator mai mare si tot asa se incalzeste....pacat........inainte mergea mai bine... :?
notchman
Io stiam ca la masinile cu motorul terminat, papa ulei , consuma mai mult , nu mai au aceeasi putere , merg ca un melc , dar nu ca se incing, sigur ai pus aprinderea la punct? si nu margi cu ia ori prea avansata ori prea dezavansata???

Ca sa se incinga in halul ala , ar trebui sa ai presiune aproape 0 la ulei , cuzineti sa nu prea mai ai , iar motorul sa sune cel putin ca un tractor.....
Laurentiuu
QUOTE
dupa 10 min.de mers in oras si 5 km de mers in afara orasului temperatura sare de 95 si se apropie de 125...am montat si un radiator mai mare si tot asa se incalzeste....


Scoate termostatul si mergi cu racirea pe circuitul mare. Daca nu ai termostatul montat si motorul se incalzeste rapid, ori nu ai facuta aerisirea cum trebuie, ori avansul la aprindere este dereglat sau ai probleme cu turbina pompei de apa.
Laurentiuu
QUOTE
dupa 10 min.de mers in oras si 5 km de mers in afara orasului temperatura sare de 95 si se apropie de 125...am montat si un radiator mai mare si tot asa se incalzeste....


Scoate termostatul si mergi cu racirea pe circuitul mare. Daca nu ai termostatul montat si motorul se incalzeste rapid, ori nu ai facuta aerisirea cum trebuie, ori avansul la aprindere este dereglat sau ai probleme cu turbina pompei de apa.



Ceasul termometrului este gradat pina in 120 grade, temperatura la care garnitura de chiulasa este deja rupta. Verifica-ti si aparatul de masura. In paralel cu acesta, la 100-110 grade, ar trebui sa se aprinda si becul din bord. La tine ce se intimpla?
Ov
mai e posibil sa ai evacuarea infundata (vorbesc din experienta, la mine era catalizatorul, si pana sa moara de tot, am observat ca se incingea imediat motorul)
fiderzen
la mine sigur e motorul dus,are cam 100.000 km de cand l-am facut ultima data(anu' 1993) am presiune in ulei exact cat trebuie,evacuarea nu are cum sa fie infundata ca am bagat tobe de inox si am schimbat si tevile dintre tobe,,nu stiu daca are bec in bord ca e din '78 masina(ceasurile de temperatur si de presiune sunt montate de tata),aerisirea e facuta si aia bine ca i-am bagat radiator mare acu 2 sapt si am bagat si antigel curat :roll: ,.Eu cred ca o fi circuitul de racire infundat sau are depuneri prin motor. Fum scoate decat cand o pornesc si are culoarea albastra (la fel sa intampla si cand plec tare de pe loc daca e motorul rece) o sa ma apuc sa ii schimb segmentii chiuloasa si ce mai trebuie de pe acolo schimbat,

oricum motorul stiu sigr ca e de vina ca pierde si compresie pe langa bujii si nu numai, da ulei pe langa garnituri,ec,macar sa mai mearga putin asa pana il fac :mester: :isteric:
viulian
Si eu aveam probleme cu supraincalzirea motorului. Stiam ca e de la radiatorul care e partial infundat, si nu aveam chef sa dau >1.5M pe unu nou..



Am cumparat solutie 2+2 Radiator Flush, si am spalat cum scrie acolo. Mecanicu mi-a curatat apoi instalatia, si cateva secunde bune a curs numa apa cu rugina sad.gif Nu credeam ca se poate chiar asa.

Acum nu mai am probleme, adica apa sta fix unde trebuie sa stea, si azi ma invartii vreo ora cu masina prin B. si nemproblem.



Pasii au fost asa:



Se cumpara:

1. radiator fulsh 2x2 - 150.000 lei (parca ceva mai putin)

2. 6L de izvoru minunilor - 50.000 lei

3. 5L de apa distilata (sau cu antigel) - eu am luat doar apa - 50.000 lei

(eu n-am stiut sa iau mai multi L de apa distilata, asa ca la spalarea motorului cu 2x2 Radiator Flush am bagat izvoru minunilor).



Se procedeaza (dupa metoda zisa de Laurentiu):

1. se scoate apa din motor

2. se toarna apa + 2x2 rad. flush (motorul trebuie sa fie rece initial) si se face aeririsrea.

3. se lasa motorul mergand 15-20 de minute.

4. se da jos apa murdara..

5. cum in motor a mai ramas mizerie, trebuie curatata si aia. Eu am procedat asa: se baga furtun (prins la un robinet) prin partea superioara a radiatorului, si se da drumu la apa (potabila) cu presiune. Prin furtunul care in mod normal se baga in vasul de expmansiune (dar acum il tineti undeva in lateral) o sa curga toata mizeria ramasa.

6. se completeaza apoi cu apa distilata si/sau antigel si se face aerisirea.



Operatia dureaza 30-40 de minute, te cam frigi, dar acum temperatura la motor n-a mai trecut de 90C (aprox.) Oricum, e sub liniutele albe din susul indicatorului, si pe caldura de azi de obicei se suia intre cele doua liniute.



PS - caloriferul tre sa fie deschis tot timpul operatiunilor.
AC
viulian, orice rezultate ai obtinut tu, sunt convins ca aceste solutii de curatare sunt doar niste "frectii la picior de lemn" :evil: , asta ti-o spun din experienta. Gandeste-te ca transferul termic este impiedicat de depunerile calcaroase de pe peretii radiatorului, nu de rugina ce se plimba prin instalatie. Bani aruncati de pomana. Singura rezolvare adevarata este inlocuirea radiatorului sau curatirea mecanica, dar nu prea gasesti meseriasi sa mai faca asta.
raig
daca stratul depus nu e prea grosier se rezolva si cu solutii, dar astea nu trebuie sa atace si metalul ca altfel ai putea baga direct detartrant, daca vreti puteti crede un chimist (eu), daca nu ...

oricum n-am habar ce contin solutiile de curatare a radiatorului da' sunt convins ca si aia care le fac trebuie sa tina cont de depunerile de piatra chiar daca apa "distilata" pe care o punem intotdeauna nu ar trebui sa le contina laugh.gif
viulian
Ac, nu-l vreau ca nou smile.gif si ti-am zis, inainte se suia repede sus, acum urca repede pana sub liniute albe de sus si ramane acolo. Inainte ajungea si intre ele..



Acuma cum tu nu stii daca 2+2-u asta a curatat depunerile (sau macar le-a subtiat) si nici eu nu stiu daca s-a intamplat asta.. ce vorbeste e acu de la temperatura. Deocamdata, sta mai bine (e drept ca temperatura la umbra nu a fost 3X grade azi dar soarele frigea rau). Om vedea.



Oricum, nu strica sa speli motoru si sa cureti rugina aia dinantru.. la anu iau radiator nou, anu' asta prioritatile sunt palentarele si cutia de viteze. Spalearea a fost asa.. ca adaugarea unui aditiv la ulei vechi. Mai bine schimbi uleiul, dar asa mai tragi de el putin.
cristi_21us
ce efecte negative poate avea asupra motorului daca fierbe apa.se strica ceva prin el.garnitura la chiuloasa, pistoane, etc ( nu ma pricep deloc asa ca nu radeti va rog de ex. pe care le-am dat )
dantes
Deoarece am fost obsedat de treaba asta cu apa, si ptr. ca distanta Buc.-Cta. am facut-o cu 40-50 km/h noaptea (doar asa nu crestea temp.) va spun rezolvarea:



1. Radiator mare nou.

2. Electroventilator actionat doar prin buton.

3. 2 termostate, unu deschide la 73, altu' la 86.

4. Fulie pompa apa cu diam. redus.



Fostul radiator era super infundat si mic. Termostatul de 73 a fost inlocuit acum cateva zile cu cel de 86. Acum rezultatul...Mers la cota 1400 pe un soare naprasnic, cu termostatul de 73, iar apa a refuzat sa urce mai sus de 80-85. Tot drumul fara ventilator pornit, doar paletele. La intoarcere spre Buc. am mers cu termostatul de 86 pe super canicula...constant 100 (4 trepte), apa mai sus de 90-95 nu a sarit (de asemenea fara ventilator).



Concluzia...termostatul de 86 cu ventilator, pentru cat tine vara (3 luni) e suficient chiar si la munte. Paletele sunt utile din punctul meu de vedere, ptr. ca fac fata si ele destul de bine...eu unul nu le scot nici iarna...



Numai bine...
AC
QUOTE


2. Electroventilator actionat doar prin buton.



Din ce in ce mai des se vehiculeaza aceasta idee "nastrusnica" pe forum. Nu recomand nimanui acest gen de experiment. Din punctul meu de vedere sistemul este f bun, daca vine cineva cu contraargumente este bine venit.
bogdan_i
AC:

QUOTE
Din ce in ce mai des se vehiculeaza aceasta idee \"nastrusnica\" pe forum. Nu recomand nimanui acest gen de experiment. Din punctul meu de vedere sistemul este f bun, daca vine cineva cu contraargumente este bine venit.




Eu aveam asa ceva cand am luat masina. Daca il tineam oprit, in oras chiar ajungea sa fiarba apa. In afara localitatii, in schimb, se racea suficient, nu era nevoie de ventilator.



Dezavantaje:

- incomod (trebuia sa fii mereu cu ochii pe ceasul de apa);

- se incingea panoul de sigurante ca naiba.
Pedro
Lamuriti-ma si pe mine, va rog, care ar trebui sa fie raportul viteza / temperatura apa , la mine de la 120km/h se lipeste acul de 95 grade pe ceas, iar la 140km/h 100 grade, e normal , caci eu nu prea cred sa fie normal chiar si pe perioade scurte, de exemplu in depasire 120, 130, 140km/h doar cateva zeci de secunde si temp. urca rapid (off topic la 140 km/h ai vreo sansa sa scapi intr-o dacie in caz de accident), ce parere aveti cu ce stau prost la motor de urca temp. la viteza?
AC
QUOTE


ce parere aveti cu ce stau prost la motor de urca temp. la viteza?



radiator cu depuneri de piatra in interior
Pedro
QUOTE


radiator cu depuneri de piatra in interior





Si cum reusesc sa le inlatur , caci imi imaginez ca calcarul ala nu se duce cu dero, please
johnsws
pedro, si la mine facea la fel. si numai vara. la mine era, si sunt aproape sigur ca si la tine este radiator mic. inainte cum treceam de 110 cum incepea sa creasca temperatura. crede-ma ca am incercat multe solutii de curatat,spalari repetate, mers fara termostat-mare greseala, pana n-am schimbat radiatorul n-am avut liniste. solutia este un radiator mare+termostat care deschide la 86, ca pusesem d'ala care deschidea pe la 82 si tinea temperatura putin sub 80 si nu mi-a placut. eu asa am procedat si acum sta acul la temperatura intre 85-90 grade, nici nu se misca, indif de viteza cu care merg zici ca e lipit acolo si temperatura fiind aproape constanta acum nu poate decat bine sa-i faca la motor.

importanta este de asemenea si proportia dintre antigel si apa. apa este un mai bun conducator de caldura decat antigelul, deci cu antigel mai mult in instalatie o sa-ti indice o temperatura mai scazuta decat este de fapt in motor si termostatul o sa lucreze dupa ce temperatura ii da lichidul. pe de alta parte nu este recomandabil nici antigel mai putin, in nici un caz apa chioara fara antigel.
AC
Pedro, daca ai sistem de racire cu electroventilator nu-ti recomand sa-ti cumperi radiator mare.
Pedro
QUOTE


pedro, si la mine facea la fel. si numai vara. la mine era, si sunt aproape sigur ca si la tine este radiator mic. inainte cum treceam de 110 cum incepea sa creasca temperatura. crede-ma ca am incercat multe solutii de curatat,spalari repetate, mers fara termostat-mare greseala, pana n-am schimbat radiatorul n-am avut liniste. solutia este un radiator mare+termostat care deschide la 86, ca pusesem d'ala care deschidea pe la 82 si tinea temperatura putin sub 80  




Da , intradevar am radiator mic dar sincer nu ma mai chinui, credeti-ma ca am bagat prea multi bani in ea si asta e merg asa .
dantes
@AC

Daca citeai tot, vedeai ca nu are rost prin termocupla...in 95% din cazuri nici nu ai nevoie de electroventilator....este in situatiile limita cand este super cald sau mergi bara la bara in oras, tot super cald....

In situatiile astea cred ca toti ne mai auncam un ochi pe la apa...macar de plictiseala ca stam la stop...



Si cu termocupla e bine, dar sincer nu prea mai am chef sa stau pe la masina...mi-a cam iesit pe urechi...
AC
QUOTE


@AC  
Daca citeai tot, vedeai ca nu are rost prin termocupla...in 95% din cazuri nici nu ai nevoie de electroventilator



si daca citesc pe forum niste aberatii inseamna ca e si adevarat? chiar nu inteleg rostul butonului daca electroventilatorul se actioneaza automat la momentul oportun. Bazati-va voi pe indicatoarele din bord pt temperatura si si o sa va faceti varza motorul.

QUOTE


In situatiile astea cred ca toti ne mai auncam un ochi pe la apa...macar de plictiseala ca stam la stop...  


no comment...
dantes
Acest forum este creeat pentru a impartasi fiecare din experienta avuta cu propria masina, si metoda fiecaruia de rezolvare, precum si consecinte. Printre ele se gasesc si aberatii.

Eu am zis de citit tot, la modul ca exista si palete, iar racirea este aproape suficienta, cu exceptia momentelor descrise...trafic bara la bara cu nici macar a II-a, la semafoare de stai cate 10-15 min. sa treci de unu din ele, pe Magheru in plina zi, etc...



In aceste situatii, ai foarte multi timpi morti, in care pe langa zgomotul debitat de radio, mai arunci un ochi pe la ace indicatoare.



Cat despre acuratete....asa cum indica acul de bord, asa "estimeaza" si termocupla...



Ca idee, pentru comoditate, e mai usor sa pui termocupla....dar...asta nu inseamna sa nu te mai uiti pe la apa...

Iar ca exemplu...sa zicem ca termocupla porneste electroventilatorul la 95 grade (nu cunosc exact) si il opreste la 90 (sau ceva de genu)...Pai parerea mea e ca acei 90 de grade pe caldura aia, ii ai chiar si cu ventilatorul pornit...abia pe la 92-95 ramane constant...Evident sunt poate niste presupuneri, dar numai cu palete mie pe caldura (nu peste 3X grade) imi sta sub prima linie alba de sus...Pe super caldura si trafic mare, incepe sa atinga liniuta respectiva, dar nu ajunge la a doua, iar in momentul ala, pana la a doua, bag o mica briza in radiator...si o calmez....



Sistemul care il am merge f bine cu palete...iar dupa pataniile lu' taica-miu, nici nu ma gandesc la termocupla si nici palete.... Tot din greseala, nu s-a uitat deloc la ace (obisnuinta), termocupla s-a blocat si nu a pornit ventilatorul, si ghici? a tras pe dreapta...



Oricum..sunt idei si idei, fiecare alege ce i se potriveste...

Multa bafta!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.