Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Rulment de presiune
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
EUROPE_
Problema a început in octombrie anu' trecut, când am facut un schimb de ulei, după rodaj, atunci am pus 10 w 40, am pornit motorul si după vreo câteva minute a inceput sa se auda o bataie ritmica, infundată.
M-am speriat, atunci pe moment am crezut că poate e vreun bolț sau vreun lagăr, așa că am scos pe rând fișele de la bujii, însă fără niciun rezultat. Bătaia se auzea dinspre ambreiaj, eu crezând că cilindrul nr. 1 e cu problema.
Am apăsat ambreiajul și nu se mai auzea nicio bătaie, niciun sunet ( înafară de cel de culbutori ). Țin să precizez că doar la cald se auzea această bătaie.
Așa am mers până acum 2 săptămâni când am făcut schimbul de ulei cu 20 w 40. Ei bine acum acel sunet nu se mai aude blink.gif .

Sunt total confuz, ce treabă are rulmentul de presiune cu uleiul din baie? Sau am altă problemă?
vyper
probabil si-a revenit ea, teoretic nu are nici o treaba!
gabi1
Atunci cand calci ambreiajul,rulmentul de presiune exercita o forta asupra placii de presiune deci si asupra arborelui cotit.De aici ar putea fi legatura(vezi in documentatia despre motorul de dacie-joc axial).
EUROPE_
Am schimbat cuzinetii axiali, deci este exclus jocul axial ar arborelui.
AAlpine1
daca ai schimbat cuzinetii si nu ai rectificat vibrochenu ai facut operatiunea degeaba........ulei mai gros in motor nu mai exista jocul ulei mai subtire toleranta mai mare.....
EUROPE_
Deci, set motor nou, arbore rectificat la r1, cuzineti r1, cuzineti axiali, lant distributie nou, pinion delcou nou, pompa de ulei noua, deci am eliminat posibilele "cauze".
Asta ma macina pe mine acum, nu-mi explic, ce treaba are rulmentul cu uleiul din baie blink.gif .
A, trebuie sa spun, ca tot la cald, la turatii mici se aude un zornait pana la o anumita turatie dupa care dispare, asta se intampla la fiecare treapta de viteza, mai putin in tr. 4. La rece nu se aude nimic.
Ambreiajul prinde putin mai jos mijloc, dar are cursa cam lunga, insa important e ca nu patineaza, oricum discul era nou cand m-am uitat la el, dar placa de presiune avea un mic șanț pe ea de la uzura fostului disc probabil.
Oricum aceste sunete pe care le aud, imi spun un singur lucru, rulmentul de presiune trebuie schimbat, si nu ar fi vorba de cat costa, ci mai mult de inlocuit, am la alegere ori motorul ori cutia, si sunt derutat, spuneti-mi cum sa fac?
tgg2k
mare problema omule!!! eu am dat jos cutia weekend-ul asta ca sa schimb ca tot omul ambreiajul... cu bere, cu pauza de tigara, cu bancurile proaste... 7 ore, in curte. daca faci rost de groapa, poate iesi mai ieftin. oricum, de schimbat, mai degraba dai jos cutia ca motorul... e mult prea dificil.

hai sa-ti spun cum se face:
- intai si intai mergi la magazin si cumperi 3 bucati stifturi de planetare si doua bucati stifturi pt bucsa de la schimbator. asta ca in caz de nevoie sa le ai si un rulment de presiune, toate sunt cam 25 RON
- apoi, verifici cat ulei de cutie ai ca daca o intorci intr-o aprte si scapa pe la simering-uri sa poti completa
- iti trebuie un ciocan, baros macar de 2 kg, patent mic si eventual mare, chei (chei drepte sa fie, poate chiar 2 din fiecare) de 10, 11, 13, 17, 19, inelara cotita de 13 si 17 neaparat, o cheie pt roti, o ranga lunga (aici ar fi o idee sa ai una de cam 1.8 m... eu am confectionat-o dintr-o teava), cric, butuci, vreo 10 cuie de alea lungi de 10 cm si groase de vreo 2.5 mm si vreo 5 cuie de 20 cm lungime si 3 mm grosime, daca fumezi: un pachet de tigari, un radio (nu cel din masina) si rabdare. optional un spray de rugina (daca nu pt suruburi, macar pt curatat mainile dupa, face minuni)
- butucii verifici sa fie cam la 40-50 cm inaltime (undeva acolo e idealul)

Procedura:

- se desfac bornele de la baterie, eventual poti sa le infasori intr-o carpa pe fiecare ca sa nu faca ceva scurt pe acolo. intai se scoate borna negativa si apoi cea pozitiva, adica intai cea dinspre partea pasagerului si apoi cea dinspre partea soferului.
- se desurubeaza piulita de pe cablul de ambreiaj pana se poate scoate cablu de sub furca (eventual iti trebuie o cheie de 11 si patent mic)
- se desface suportul ambreiajului (are 2 suruburi, te descurci usor cu doua chei de 11)
- se scoate filtrul de aer (adica carcasa cu totul, nu filtrul in sine)
- se scoate tabla de protectie dintre galerie si electromotor (2 suruburi, cheie de 13)
- se desface electromotorul (2 suruburi, 2 chei de 13), se scoate afara ridicand putin in sus si tragand inspre radiator, apoi, se roteste putin spre blocul motor pana varful dinspre volanta poate cobori in jos, aproape la 30 de grade astfel incat partea dinspre radiator sa ajunga intre suportul de motor si galerie. daca tot nu reusesti poti sa-l lasi acolo ca se va desprinde cand scoti cutia, dar nu vei reusi sa-l pui inapoi. eventual chemi un prieten care stie sa-l scoata
- slabesti piulitele de la roti, tragi frana de mana, o scoti "pe liber" si pui macar cate o piatra la rotile din spate, in caz ca (virgula) cedeaza frana de mana sa nu plece
- dupa astea toate te apuci si ridici masina, cel mai simplu e sa pozitionezi butucii sub praguri, dar asa risti sa le indoi tabla (nu mult dar vizibil, oricum e cel mai simplu, cel mai accesibil si cel mai indicat, si eu asa procedez), alternativa ar fi sa ii pozitionezi sub semi-lonjeroane (!) adica partea de lonjeron care incepe la planseul pedalier si se continua spre motor. daca le pozitionezi mai in spate, risti sa se rupa (testat), din cauza greutatii, de la imbinare
- dai jos rotile
- desfaci piulitele de la bieletele de directie (cheie de 17) si se depreseaza adica bati cu barosul in bratul din fuzeta care se conecteaza la rotula bieletei
- desfaci piulitele de la bratele superioare (cheie de 19)
- se desfac cele 3 suruburi de la cutie din partea superioara (cheie de 17)
(acum te bagi sub masina)
- desfaci piulita inferioara de la tamponul dintre traversa cutiei si teava de esapament (cheie de 17)
- desfaci inelul dintre segmentele de toba, cel intermediar si galerie (cheie de 13)
- mergi in spatele masinii, desfaci piulita de la surubul opus, tot la toba (cheie de 17)
- desfaci inelele de cauciuc de sustinere a tobei (alea din spate) si o tragi spre inapoi ca sa iasa
- inapoi in fata, desfaci inelul dintre segmentele de toba, cel intermediar si galerie (cheie de 13)
- cu un cui incerci sa bati afara stiftul de la bieleta schimbatorului de viteze, de la cutie. daca nu iese, desfa surubul de la bieleta (cheie de 17)
- scoti cablul de kilometraj, dar intai slabesti surubul de blocaj (cheie de 10)
- scoti cele trei suruburi de la traversa, vei ca cele laterale (parca) sunt destul de lungi, vreo 15 cm, probabil vei avea nevoie de un patent ca filetul e doar 5 cm
- scoti piulitele de la tampoanele de la traversa (inelara cotita de 13)
- te chinui si scoti cele doua piulite de pe suruburile de ghidaj ale cutiei, sunt lateral (ideal e o cheie de 17 scurta)
- s-ar putea sa ai si o tabla intre motor si cutie, in jumatatea de jos cum ar veni, doua suruburi cu piulite (chei de 10)
- scoti stifturile de la planetare, ar trebui sa iasa usor, daca nu se lasa, intorci planetara 180 de grade si incerci asa
- acum vine partea dificila si ai nevoie de inca un om: ranga se baga pe sub bratul superior si deasupra lonjeronului, chiar la imbinare
- ridici de ranga si bati in... nu stiu cum ii zice la partea din fuzeta care intra in rotula bratului superior, ca s-o depresezi nu bati direct in brat, ci pui ciocanul pe el (brat) si bati cu barosul, trebuie sa depui efort ca nu iese usor, fara frica ca nu se rupe inainte de a se depresa
- acum, ar trebui sa basculeze din bratul inferior si sa iasa planetarele din cutie
- scoti traversa cutiei (se trage spre inapoi)
- cutia iese tragand spre inapoi de ea. eu in prima faza o pun pe burta (stau pe spate) si apoi o rostogolesc jos de pe mine, vezi ca are vreo 15-20 kg
- cu o surubelnita scoti arcul de la rulmentul de presiune si il scoti afara.

de pus la loc, la fel se face, secretul e cand pui cutia inapoi, sa o pui intai pe suruburile laterale de ghidaj. nu uita sa reglezi ambreiajul(joc 1-2.5mm) si cand pui si scoti ranga de acolo sa nu prinzi cumva si furtunele flexibile de la frane!
EUROPE_
Multumesc pentru sfaturi, am sa tin cont de ele.
Insa eu ma gandeam sa dau motorul jos, parca ma tavalesc mai putin pe sub ea.
Daca dau motorul jos ( operatie pe care am mai facut-o singur ), nu trebuie decat sa fac urmatoarele lucruri:
- filtrul de aer, alternatorul, electromotorul sa le dau jos de pe motor;
- desfac galeria de admisie/evacuare, eventual daca ma incurca dau si carburatorul jos.
- golesc uleiul si apa, la instalatia de racire dau jos furtunele si radiatorul.
Nu-mi ramane decat:
- sa desfac suruburile de prindere ale cutiei in blocul motor
- sa desfac suruburile de la suporturile motorului.
- mai am nevoie de un amic ( mai puternic biggrin.gif ) si gata, ridicam motorul din compartimentul motor, si am rezolvat.

Nu stiu ce sa spun, dar din cate spui tu, daca e sa dau cutia jos pare mai complicat, mai ales ca eu nu am nici "groapa". Parca e mai usor sa dau motorul jos poate cu ocazia asta desfac si baia de ulei si imi inlocuiesc pompa.
In orice caz, am sa tin cont de indrumarea ta smile.gif .
sobolan
ptr. ambreiaj da jos motoru...e mai bine asa....ca sa nu fii nevoit sa te tavalesti pe sub masina....eu asa fac wink.gif
EUROPE_
Da, dar trebuie sa umblu si prin cutie ca in trapta a 4, se aude un sunet de toata frumusetea la cutie ( huruit ), zici ca-i BMW M6 , numai ca sunetul asta nu e de calitate, ceea ce stiti si voi ca lipseste la dacia blush.gif .
tgg2k
eu am dat cat de multe detalii si daca ai un amic si stiti procedura, in 40 min e jos cutia laugh.gif mai ales ca nu ma deranjeaza sa stau pe sub masina vreo 15-20 min cat am nevoie sa desfac suruburile si piulitele.
oricum asta e una din metode pe care eu o aplic si in plus, nu am un prieten mai voinic sa ma ajute la scos motorul biggrin.gif

LE: si daca ai mai dat jos motorul, poate ti-e mai familiara metoda
morpheus_hackerul
daca zici ca huruie in treapta 4 uitete intai sa vezi cat ulei mai ai in cutie
mie i-mi pierde pe la planetare si cand ramane putin asa face
dupa ce completez cu ulei dispare acel zgomot
sobolan
bucasa aia de intra in volant(nu stiu cum se numeste)...aia de cupru sau bronz ,ai schimbat-o ? aia care intra in ea capatul prizei !
EUROPE_
Bineinteles ca am schimbat-o.
@tgg2k, daca spui ca in 40 de minute e gata, cred ca o sa dau cutia jos, dar problema e ca nu am rampa/groapa sad.gif .
@morpheus_hackerul ulei am in cutie, dar posibil sa mai am 1L, pentru ca imi curge pe la imbinarile cutiei, si oricum astavara cand am schimbat uleiul din cutie, tot asa facea, deci e uzura mare si trebuie sa ma uit si prin ea, insa nu acum, in mai cel mai probabil.
vyper
EUROPE_ depinde mult de ce esti invatat sa dai jos...io e exemplu am schimbat discu de ambreiaj si placa de presiune in vara...si mi-a fost mult mai usor sa dau motorul jos...2 oameni am dat motoru jos la ora 10 dimineata am iesit afara iar la ora 4 eram in casa la masa cu tot ce tine de facut ulterior aerisire tot tot tot....si io zic ca a fost un lucru bun avand in vedere ca inainte nu imi lua demaraj... tongue.gif la cutie e mai multa tavaleala pe sub ea...si daca nu ai mai dato jos o sa iti para mai greu io unu nu desfacusem cutie niciodata wink.gif
mihai0070
vyper zici ca 2 oameni ridica motorul ??? si crezi ca 3 reusesc sa il ridice pe cel de nova cu tot cu cutie ... ca poate scap de service cand schimb discul biggrin.gif
EUROPE_
mihai0070, nu cred ca ar greu ca 3 oameni sa ridice motorul si cutia de viteze de pe nova gt, insa mult mai greu ar fi pozitia si/sau spatiul necesar pentru a putea da jos si cutia+motorul.

off topic: vyper cand o sa facem liniuta aia cu start lansat de la 20 km/h la + 80km/h sper sa nu mi se termine ceva prin trasnmisie blush.gif . De abia astept confruntarea, de fapt revansa 243.gif .
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.