Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Discromatopsia si drepturile cetateanului in Romani
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Diverse
Pages: 1, 2
tomoiaga
Salut,

Am mai vazut pe forumul acesta doua topic-uri despre discromati si problemele lor. Am vazut si mentionarea blogului discromat.blogspot.com.

Toamna trecuta am dorit sa fac scoala de sofer si stiind ca sunt discromat mi-am facut testul oftalmologic inainte. Medicul specialist oftalmolog m-a pus inapt, din cauza ca nu am vazut cifrele din plansele Ishihara si am incurcat portocaliu cu rosu si verde deschis (lumina led) cu alb, la un aparat care simuleaza lumina crepusculara (cea despre care scrie ca trebuie testata, in ordinul 350/2003.

La scurt timp dupa aceea am inceput cercetari amanuntite pe internet, am luat legatura cu Radu Ionescu, cel care intretine blogul discromat.blogspot.com, si impreuna am adunat informatii detaliate despre problema noastra si situatia din alte tari. Astfel, din cercetarile noastre se pare ca doar in China mai este problema aceasta grava de a nu putea face scoala de sofer daca esti discromat, adica testuil Ishihara sa fie eliminatoriu.

Am compilat personal aceste informatii intr-un memoriu cu cateva anexe, pe care l-am trimis in data de 20 Februarie prin posta, in plic A4 in fiecare judet la cate un cabinet oftalmologic din cate o policlinica sau un spital. De asemenea l-am mai trimis la Ministerul Sanatatii si la Societatea Romana de Oftalmologie, si la 4 Universitati de medicina si farmacie (Cluj, Iasi, Timisoara, Bucuresti). Singurul raspuns pe care l-am primit a fost de la o doamna medic din Miercurea Ciuc, care ma aproba, si care spunea ca aceasta problema era considerata neimportanta si se minimaliza la congresele medicilor.

Desi discromatopsia nu mai este prezenta explicit in ordinul 350 in lista afectiunilor incompatibile cu calitatea de sofer amator, unii medici mi-au spus ca acest ordin nul inlocuieste pe precedenul (87/2003), cel putin nu inlocuieste lista (dupa cum mi-a spus un medic). Totusi, un asistent universitar de la drept mi-a spus ca lista din ordinul 350 o inlocuieste pe cea din 87. Deci aici e o neclaritate. Dar, chiar daca nu apare in 350 discromatopsia, apare in schimb testarea in lumina crepusculara, si ghiciti cine pica testul la asta. Exact, discromatii. Numa ca nu se testeaza vederea in respectiva lumina, ca se testeaza tot cu plansele Ishihara, ca e foarte la indemana, si e rapid de depistat. Alte teste importante cum ar fi campul vizual nu sunt asa de subliniate ca importante. Medicii cu care am vorbit (putini) sunt de acord in principiu cu mine, dar au spus ca ei trebuie sa respecte legea.

Acuma, daca legea e impotriva noastra, atunci e o situatie ridicola. Pentru ca discromatii din UE vin in Romania lejer, fara test la granita, si pot intra in tara chiar pe inserate, cand e lumina mai ... crepusculara. Da romanii saracutii, sunt "prigoniti" la ei in tara.

Eu am compus un memoriu pe care il gasiti la urmatoarea adresa:

http://tomoiaga.ro/discromat.html

Acesta e memoriul pe care l-am trimis prin posta. La 7 zile dupa ce l-am trimis la spitale si policlinici, l-am trimis prin email la principalele televiziuni, ziare si radiouri. Nici un feedback. Nimanui nu-i pasa, deocamdata.

Am hotarat sa-l postez si pe forum, ca sa stie camarazii discromati ca avem un document bine scris cu care putem merge (respectuos) la medicii si la legiuitorii nostrii, ca sa ia seama, ca nu suntem de ignorat. Statistic, aproximativ 8% din populatia de sex masculin are o forma de deficienta de vedere cromatica. Asta inseamna ca in Romania sunt ~800.000 barbati, din care ~500.000 sunt adulti, peste 18 ani, deci potentiali aspiranti la calitatea de sofer amator.

Sper ca si acest demers sa genereze discutii, sa citeasca cine trebuie sa citeasca, si sa actioneze cine trebuie sa actioneze.

Discromati din toata Romania, uniti-va!

Daca nu se rezolva la Bucuresti, nici Strasbourg-ul nu e prea departe.
nh1980ro
Laudabila initiativa ta.
Dar daca vrei permis cel mai bine folosesti metoda 'pachetului de tigari'. E o tara ciudata asta in care suntem si daca nu poti invinge sistemul. macar foloseste-te de el.
ovidiusoft
Cu Strasbourg-ul sincer cred ca n-o sa rezolvi nimic. CEDO nu poate forta un stat sa schimbe o lege, nici macar sa schimbe o hotarare judecatoreasca aberanta (de exemplu sa-ti stearga ceva din cazier), poate doar sa constate o incalcare a drepturilor omului si sa ordone statului sa dea despagubiri. Nici macar nu sunt convins ca ti-au fost incalcate ceva drepturi, dar chiar daca ar fi, tot ce o sa primesti o sa fie niste bani, in nici un caz n-o sa ti se faca "dreptate". Si asta oricum o sa dureze ani buni.

Tot aici in rroamania ar trebui sa luptati, sa faceti lobby pe la cineva care are puterea de a impinge o modificare legislativa. Gasiti si voi un senator/deputat discomat si rugati-va de el. Pentru ca in afara de a va ajuta cineva benevol, nu cred ca o sa aiba cineva vreun interes sa impinga problema in fata. Imi cer scuze daca sunt cinic, dar pur si simplu nu cred ca reprezentati un numar de voturi suficient de mare incat sa contati in ochii lor.

Daca insa tot ce vrei este sa poti sa conduci, pachetul de tigari este solutia pentru tine.

Succes orice ai face!
CristiRzR
O intrebare am si eu:
In ce situatii un discromat se afla in dezavantaj fata de un om fara aceasta afectiune, aflandu-se la volan?
Nu poate observa indicatiile semnelor de circulatie, semaforului sau sa deosebeasca luminile de avertizare ale diferitelor autovehicule?
Cu ce? Ca sa stiu si eu daca as fi de acord cu aceasta initiativa!
Petea
Un discromat nu pune in pericol in nici un fel siguranta traficului deoarece el nu poate sesiza diferentele de nuante fine de culori dar vede fara probleme diferenta dintre rosu si verde (statistic, cam 20% dintre barbati sunt discromati). Periculosi sunt daltonistii care nu deosebesc rosu de verde si trec la semafor in veselie, ca la ei e verde tot timpul. Si eu sunt discromat si nu am nici o problema in trafic. Personal am optat pentru pachetul de tigari. Ca sa lupti cu birocratia e taaare greu in Romania.
tomoiaga
QUOTE(nh1980ro @ 19 Mar 2007, 23:27)
Laudabila initiativa ta.
Dar daca vrei permis cel mai bine folosesti metoda 'pachetului de tigari'. E o tara ciudata asta in care suntem si daca nu poti invinge sistemul. macar foloseste-te de el.
*


Cred ca sistemul poate fi invins, mai ales daca sistemul este in mod clar discrimanatoriu, si mai ales daca sunt atatea alte precedente, adica celelalte tari europene care nu au asemenea reguli absurde. Suntem sute de mii, nu unul. E nevoie insa ca cineva cu portavoce mai mare decat a mea sa strige, si atunci medicii vor incepe sa ne bage in seama. Refuz pachetul, pentru ca nu doresc sa ocolesc sistemul desi e nedrept, ci doresc sa fie schimbat. Si cred ca poate fi.

QUOTE(ovidiusoft @ 20 Mar 2007, 00:10)
Cu Strasbourg-ul sincer cred ca n-o sa rezolvi nimic. ...
Tot aici in rroamania ar trebui sa luptati, sa faceti lobby pe la cineva care are puterea de a impinge o modificare legislativa ...
*


Da, e adevarat ca Strasbourgul nu ne poate impune asa usor legi, desi ne cer sa ne armonizam legislatia. In privinta aceasta cred ca ne-ar putea sugera destul de apasat sa facem acest lucru, pentru ca situatia este scandaloasa, daca ne-am apleca serios asupra ei, si daca fiecare medic ar fi scupulos pana la cer, adica, ar pica un barbat din 10 pentru ca e discromat. Daca s-ar intampla acest lucru, ar fi mult mai multa nemultumire decat e acuma, dar unii nu sunt picati, sau unii nici nu trec pe acolo, rezolva. Am scris despre asta in memoriu, citez: Bine-intenționata și des-auzita frază "Lasă că va conduce soția" nu ne este de nici o consolare, iar rezolvarea în stilul clasic românesc nu este o opțiune.

Cand ceva nu merge bine, e nevoie ca altcineva sa fie destul de incapatanat pana la a fi pisalog, daca e nevoie.

Un medic din Cluj mi-a sugerat si el solutia cu lobby-ul, si probabil ca si asta va fi una din etape. Deocamdata nu am apelat, oricum parlamentarii nostrii sunt ocupat sa faca epurarea celor care ii deranjeaza, si se ataca intre ei cu orice ocazie, si cu greu si-ar pleca atentia la un mucos de 25 de ani care doreste, vezi Doamne tupeu la el, schimbarea legii.

Cred ca o rezolvare interna ar fi o dovada de maturitatea si de grija practica a legiuitorilor pentru cetateni, si un frumos exercitiu democratic, initiat de societatea civila. Ma bucur ca nu sunt in graba. Nu am masina, nu sunt presat sa am cat mai repede acest permis. De asta am rabdare, si tenacitate, si nu ma voi opri pana nu voi sti ca am facut tot ce puteam face pentru a schimba aceasta situatie rusinoasa.

Pe voi va rog sa dati mai departe stirea. Sa stie cat mai multi oameni ca bunul simt, precedentele, si normalitatea e de partea discromatilor, nu a legii care ii discrimineaza.

http://tomoiaga.ro/discromat.html

Discromatopsia și drepturile cetățeanului în România

Scrisoare deschisă, către:

Ministerul Sănătății Publice
Comunitatea medicilor oftalmologi

Există o anomalie genetică numită discromatopsie ce afectează aproximativ 8% din bărbați și 0,4% din femei, care se manifestă printr-o sensibilitate diferită de cea normală la percepția culorilor, de multe ori fără ca respectivii să fie conștienți de asta. Studiile știintifice au demonstrat ca nu există o incompatibilitate între această anomalie și capacitatea de a conduce în siguranță un autoturism. Cu toate acestea, spre deosebire de multe state din vest, în țara noastră persistă o discriminare destul de răspândită față de persoanele afectate de discromatopsii, manifestată prin declararea acestora ca fiind inapte de a conduce o mașină, cu toate că legile în vigoare nu includ aceasă anomalie în lista afecțiunilor incompatibile cu calitatea de șofer amator.

Discromatopsia (uneori numită discromatie, dar și daltonism - vezi Anexa 1 pentru definirea termenilor) este caracterizată în general de incapacitatea de a distinge corect diferențele mici între anumite nuanțe de culori (cel mai adesea nuanțe de roșu și verde), de obicei apropiate în spectrul vizual. Aceasta este o afecțiune netratabilă, moștenită genetic, datorată deficienței celulelor fotoreceptoare aflate pe retină responsabile de vederea diurnă (conuri) în a filtra corect una din cele trei componente fundamentale de culoare - roșu, verde și albastru (vezi Anexa 1 pentru detalii).

Pentru a elimina posibile ambiguități și confuzii, dorim să clarificăm faptul că dacă o persoană este discromată, acest lucru nu înseamnă că nu distinge culorile, sau că nu distinge roșul sau verdele, sau încurcă roșul cu verdele. Este adevărat că sunt cazuri în care o persoană nu face absolut nici o deosebire între aceste două culori, însă acestea sunt extrem de rare. Persoanele discromate nu au în general dificultăți în a vedea culoarea roșie sau verde a semaforului. Nu vor confunda o mașină roșie cu una verde, și întotdeauna vor vedea mașina sau pietonul, indiferent de culoarea mașinii sau a hainelor pietonului. Persoanele cu discromatie întâmpină foarte puține dificultăți în a îndeplini sarcini care implică percepție normală a culorilor. Foarte mulți discromați nu conștientizează decât foarte târziu faptul că percepția culorilor la ei diferă în vreun fel de percepția normală. Pur și simplu întâmpină dificultăți în percepția diferențelor mici ale nuanțelor de roșu, portocaliu, galben și/sau verde ale spectrului color. Este posibil de exemplu ca un discromat să nu poată determina cu exactitate ce culoare are lumina unui bec de la un avion care zboară noaptea la depărtare, dar nu același lucru se întâmplă cu culorile semaforului.

Pentru a diminua efectele deficienței de percepție a culorii, discromații se bazează mai mult pe alte proprietăți ale spațiului vizual, deoarece identificarea obiectelor nu se face numai după percepția elementului cromatic, ci și după luminozitate, contrast, poziție, formă, context. Tocmai pentru a veni în întâmpinarea nevoilor persoanelor cu deficiențe de perceptie a culorilor, în țările dezvoltate se suplimentează cantitatea de informație non-cromatică care ajunge la participanții la trafic. Ca exemplu, pozițiile lămpilor roșu, galben și verde sunt standardizate. De asemenea, culoarea semafoarelor de trafic este intensificată, iar nuanțele sunt mutate către culori din spectru care sunt mai ușor perceptibile. Astfel, se folosește verde-albastru, și nu verde-roșu, iar în unele țări europene, mărimea lămpii roșii este accentuată, pentru a fi vizibilă de la o distanță mai mare.

Diferențele între discromați și persoanele cu vedere normală se pot observa la examinarea cu testele cromatice Ishihara. Acestea nu imită însă combinații de culori cumune din viața reală, ci au fost concepute artificial pentru a depista deficiențele de percepție a culorilor. Aceste teste au fost publicate pentru prima dată în 1917 de către Dr. Shinobu Ishihara, profesor la Universitatea din Tokyo. Studiile făcute până în prezent arată că aproximativ 8% din bărbați și de 0,4% din femei au o formă sau alta de tulburare de vedere legată de percepția culorii. Exista o variabilitate în funcție de zona geografică sau alți factori, însă procentele la bărbați variază între 5 și 12 la sută [1, 2, 3]. Pentru că discromatopsia are cauzalitate genetică, există uneori grupuri de indivizi, de obicei din populații închise, la care incidența este mult mai mare (Ungaria, Scoția, etc). Insula Pingelap este un caz special, unde ~8% din populație este acromată [1, 12].

În vestul Europei și în Statele Unite ale Americii, testele Ishihara precum și altele (lanterna Farnsworth, etc.) se folosesc în continuare pentru a identifica persoane cu deficiențe cromatice, de obicei în momentul în care acestea aplică pentru locuri de munca la care percepția culorii este critică pentru îndeplinirea sarcinilor, cum ar fi:

* poliție - recunoașterea culorii unei mașini sau a elementelor de imbrăcăminte, etc
* armată - coduri specifice de armament, ranguri militare, semnale specifice, etc
* navigație aeriană - recunoașterea simbolurilor de bord
* tehnică electronică - codarea cu culori a pieselor electronice
* arte vizuale – recunoașterea diferențelor subtile între culori într-un print, poză, imagine TV


Aplicarea testelor pentru evidențierea abilității de recunoaștere a culorilor se face doar în locurile în care aceasta este absolut critică și indispensabilă. În SUA se permite chiar și pilotarea unui avion, inclusiv comercial, pentru persoane cu deficiențe cromatice, eventual cu restricții de a zbura noaptea [13], iar în unele tări nu se cer nici un fel de abilități cromatice pentru a obține un carnet de conducere pentru amatori [7].

În România, tot mai multe persoane de sex masculin sunt declarate inapte pentru a fi conducători amatori de autovehicule, din cauza discromatiei totale sau parțiale cu care au fost diagnosticați, demonstrate prin inabilitatea de a distinge cifrele înscrise pe planșele cromatice Ishihara (vezi Anexa 2). Nu de puține ori se întâmplă ca persoana supusă diagnosticarii să încurce una sau două culori, în condiții de luminozitate specială, adică lumină crepusculară (cel mai adesea portocaliu/roșu, și alb/verde). În condiții normale de trafic persoanele discromate nu raportează probleme în a face aceste diferențe de culoare, ba mai mult, șoferi cu mulți ani de experiență și cu zeci sau sute de mii de kilometri parcurși atât în România cât și în afară, recunosc că nu au avut parte de evenimente rutiere deosebite, afecțiunea lor neîmpiedecându-i să fie participanți responsabili la trafic.

Dorim să amintim că dreptul de a conduce un autovehicul îl are fiecare cetățean a cărui sănătate fizică și mintală nu pune în pericol real siguranța circulației rutiere. În timp ce în SUA și în multe țări europene se fac eforturi serioase pentru a integra cât mai bine în sistemul de învățământ și în societate copiii și adulții cu deficiențe în percepția culorilor, în România se menține de facto aceasta discriminare inclusiv pentru forme ușoare, în care individul percepe clar culorile fundamentale.

Este interesant de urmărit istoricul legilor din țara noastră care tratează această problemă. Astfel, în ordinul Nr. 87 din 03/02/2003, Anexa 1, paragraful Oftalmologie, la numărul 4, discromatopsiile sunt incluse în lista afecțiunilor medicale incompatibile cu calitatea de conducător de autovehicule sau tramvaie. La scurt timp după aceasta (12/4/2003), apare un nou ordin, 350/2003, care îl modifică pe cel anterior, și înlocuiește lista afecțiunilor. În mod îmbucurător, discromatopsiile au fost eliminate. Acest ordin, care este în vigoare la această dată, elimină de jure discriminarea față de persoanele care doresc să fie șoferi amatori, dar au discromatopsii. Astfel, problema s-a mutat de la litera legii în cabinetele medicale, lăsând la latitudinea medicilor oftalmologi decizia privind impactul aptitudinilor cromatice în actul condusului ale persoanei examinate. În practică, din păcate, discriminarea se păstrează la grade înalte. Persoane care au reușit cândva să obțină carnetul, la reexaminare au fost declarate inapte, pe baza testării cu planșele Ishihara. Angajați ai unor instituții de stat au ajuns în situația disperată de a fi amenințați cu pierderea slujbei din cauza discromatopsiei, deși în toată perioada serviciului lor, și-au îndeplinit sarcinile fără nici o problemă. Persoanelor tinere care doresc să urmeze cursurile unei școli de șoferi li se taie avântul de către medicul specialist oftalmolog, prin declararea acestora inapte, după testarea vederii cu plăcile cromatice și la lumină crepusculară. Aceste cazuri sunt recente, inclusiv în a doua jumătate a anului 2006, când România se pregătea să adere la structurile Uniunii Europene.

În aceste condiții, considerăm necesară o discuție publică pe această temă. Medicii oftalmologi trebuie să înțeleagă faptele concrete privitoare la aceste anomalii minore. Este inadmisibil ca atâția oameni să fie tratați superficial și ușuratic, prin aplicarea fără discernământ a ștampilei de INAPT ȘOFER pe biletele de analiză. Știm că sistemul medical românesc este departe de a fi perfect, dar îmbunătățirea lui nu se va face dintr-o dată. E nevoie de pași mici, pe care fiecare persoană trebuie să și-i asume. Nu putem schimba practica unei țări întregi, dar putem îmbunătăți practica personală. Putem sa ridicăm probleme pentru dezbateri amiabile, putem sa analizăm date și statistici, putem sa examinăm practicile țărilor mai dezvoltate decât noi, și sa adoptăm și sa adaptăm specific acolo unde vedem că este nevoie de schimbare, ba mai mult, acolo unde vedem ca interesele oamenilor sunt tratate superficial sau chiar discriminatoriu. Nu dorim să spunem că discriminarea este cu rea intenție. Nicidecum. Credem mai degrabă că este vorba de inerție, din cauza practicilor care s-au statornicit de foarte multă vreme, din timpurile comunismului până în zilele noastre. Credem ca este vorba de lipsă de interes, din cauză că cei care dețin decizia nu sunt direct afectați, și nu văd necesitatea și urgența schimbării unor proceduri. Cu toate acestea, trăim din fericire într-o societate democratică, care este capabilă să genereze practici și legi drepte, prin dezbateri și discuții publice, prin conștientizarea nevoilor individuale și comunitare, prin cântărirea atentă a faptelor și a consecințelor, și prin reevaluarea procedurilor împământenite.

Suntem de părere că instituțiile din țara noastră trebuie să se adapteze la cerințele unei societăți moderne, și în acestă chestiune particulară să își armonizeze practicile cu cele din țările membre ale Uniunii Europene. Dacă este perfect legal ca un cetățean conducător auto al Uniunii Europene să intre pe teritoriul țării noastre fără a i se face la graniță un test Ishihara, considerăm că este de bun simț ca și cetățenii români să se bucure de aceleași drepturi în țara lor ca și vizitatorii. De aceea supunem acest memoriu atenției celor investiți cu autoritate în această problemă, pentru ca autoritatea lor să fie folosită cu responsabilitate și în folosul cetățenilor.

Avem încredere că medici oftalmologi din România au capacitatea de a analiza corect și imparțial datele, în ceea ce privește capacitatea de a conduce un autovehicul a persoanelor cu deficiențe cromatice, și pot lua măsurile necesare eliminării condițiilor discriminatorii. Este de datoria acestora să studieze cu mult mai mare atenție problema diferitelor forme de deficiență cromatică, să reevalueze impactul pe care aceastea îl au în actul conducerii unui autoturism, și dacă impactul negativ este neglijabil sau inexistent (lucru demonstrat de mulțimea de șoferi amatori cu discromatii din diverse state europene și SUA, și chiar România), atunci aceastea să nu mai fie considerate impedimente în calea obținerii permisului de conducere amator. Sperăm că motivul pentru care nu s-a făcut asta până acum ține mai degrabă de lipsa de informare, neglijență și inerție. Dar când vorbim despre drepturile a opt (8) procente din populația de sex bărbătesc a României, neglijența nu mai este o opțiune. Un calcul simplu ne arată ca este vorba despre aproximativ 800.000 de bărbați, adică cel puțin un jumătate de milion de bărbați adulți, nu de un procent sec într-o statistică oarecare. Fiecare din aceste persoane este un caz personal și poate constitui o dramă la propriu pentru cel afectat. A spune cu nonșalanță că acești oameni nu au dreptul să conducă un autoturism este o condamnare la imobilitate pentru ei, și o discriminare de proporții. Bine-intenționata și des-auzita frază "Lasă că va conduce soția" nu ne este de nici o consolare, iar rezolvarea în stilul clasic românesc nu este o opțiune. În țările dezvoltate, unde s-au efectuat studii științifice solide, s-a demonstrat fără drept de apel că discromații nu constituie un pericol sporit pentru circulația publică [7, 8, 9, 10]. Capacitatea de a conduce un autovehicul poate înseamna diferența între a fi apt de muncă și a fi șomer, între a fi mobil și a fi "sechestrat", între a fi 100% funcțional și a fi "handicapat". De aceea dreptul de a conduce un autoturism, de a obține acest carnet categoria B, în țările cu tradiție rutieră nu poate fi grevat de incapacitatea de a distinge corect anumite nuanțe de culori, în condiții speciale. Discromat fiind, ți se poate interzice să devii controlor de trafic aerian, polițist, șofer de autobuz sau șofer profesionist, în țările dezvoltate, UE, Canada sau SUA. Nu ți se poate interzice însă să conduci ca șofer amator [7].

Credem ca testarea în vederea depistării discromatopsiei este benefică si necesară, și ar trebui facută încă din clasele primare. Copii care suferă de această anomalie pot întâmpina uneori dificultăți ale căror cauze nu le bănuiesc, la materiile la care recunoașterea și discriminarea culorilor joacă un rol important, cum ar fi desenul, chimia - experimente care necesită observarea culorilor unor lichide sau flăcări, fizică optică - observarea culorilor în care se descompune lumina albă, electronică - recunoașterea codurilor de culori, etc. Considerăm că o educație minimală a elevilor discromați este necesară pentru ca aceștia să cunoască natura acestei minore afecțiuni, cât și eventualele probleme cu care s-ar putea confrunta. Credem că este foarte importantă menținerea testării și la examenul medical pentru școala de șoferi, dar în cazul în care se aplică pentru permis amator, rezultatul să fie mai mult informativ decât eliminatoriu.

În final, merită sa reflectăm la observația pe care o fac medicii de la Academia Americană de Oftalmologie, la pagina de Cerințe vizuale pentru condus [7]:

Permisul de a conduce o mașină pe drumurile publice este mai degrabă un privilegiu decât un drept. Acest privilegiu nu ar trebui să fie (acordat și *) extins în mod indiscriminatoriu.
Cu toate acestea, într-o societate în care autoturismul personal este principalul și deseori singurul mijloc de transport, anularea dreptului de a conduce rezultă în dificultăți personale excepționale, și acordarea permisului nu ar trebui să fie refuzată fără o justificare clară.

În numele celor peste un jumătate de milion de bărbați adulți români afectați,

Vasile Tomoiagă,
25 de ani, discromat (deuteranomalie), inapt șofer în România
email: vasile.tomoiaga@gmail.com
tel: 0744-119799
adresa: Lombului 3, ap. 101, Cluj-Napoca 400227, Cluj


Radu Popescu,
29 de ani, discromat, șofer auto în SUA
email: discromat@gmail.com

--
Se permite stocarea, copierea, distribuirea, printarea, citarea sau publicarea acestui material atâta timp cât se menționează autorul (Vasile Tomoiagă), sursa (www.tomoiaga.ro), și se păstrează această notiță de copyright.

( Anexele se pot urmari la adresa originala http://tomoiaga.ro/discromat.html )

QUOTE(Petea @ 20 Mar 2007, 09:33)
Un discromat nu pune in pericol in nici un fel siguranta traficului deoarece el nu poate sesiza diferentele de nuante fine de culori dar vede fara probleme diferenta dintre rosu si verde (statistic, cam 20% dintre barbati sunt discromati). Periculosi sunt daltonistii care nu deosebesc rosu de verde si trec la semafor in veselie, ca la ei e verde tot timpul. Si eu sunt discromat si nu am nici o problema in trafic. Personal am optat pentru pachetul de tigari. Ca sa lupti cu birocratia e taaare greu in Romania.
*


Statisticile se invart in jurul a 8%. Unii zic ca e 5% altii ca 12%, dar cei mai multi zic ca sunt cam 8-10 procente. Asta la barbati. La femei e 0.4%, am explicat in Anexele de la Memoriu de ce ( vezi Anexa 1 si 2 http://tomoiaga.ro/discromat.html )

Lupta cu birocratia e intr-adevar grea. Dar si eu sunt greu, am vreo 81 kg tongue.gif. Si, mai ales, nu ma grabesc. Initial mi-a trecut prin minte sa merg la o cunostinta, stiind ca moral nu e asa grava problema, pentru ca stiu ca dreptatea e de partea mea, dat fiind ca in alte tari europene, SUA si Australia, discromatii pot fi soferi amatori fara nici o discutie. Dar eu cred ca Providenta Divina m-a calauzit sa nu fac asa, ci sa imi asum responsabilitatea unei initiative de a schimba un sistem care este evident gresit. Inca nu am nici un rezultat incurajator, decat unii medici care zic ca principial sunt de acord cu mine, dar legal nu-si risca meseria. Ba chiar o doamna oftalmolog mi-a spus ca m-ar pune ea apt daca ar fi valabila stampila ei, ca si la ea in familie sunt multi discromati cu probleme. Pachetul de tigari, desi e calea scurta, nu face decat sa perpetueze sistemul, si noi devenim partasi la asta. Sunt foarte incrancenat sa nu ma las de ei. Mai e nevoie si de cativa entuziasti cu mai mare influenta si voce, si incet incet, cazul nostru o sa inceapa sa aiba atentie, si sper, pe final, castig.

QUOTE
O intrebare am si eu:
In ce situatii un discromat se afla in dezavantaj fata de un om fara aceasta afectiune, aflandu-se la volan?
Nu poate observa indicatiile semnelor de circulatie, semaforului sau sa deosebeasca luminile de avertizare ale diferitelor autovehicule?
Cu ce? Ca sa stiu si eu daca as fi de acord cu aceasta initiativa!

O sa enumer principale probleme cu care se poate confrunta un discromat la volan, Nu am condus nici 5 metrii, dar din mersul pe jos si din discutiile si informatiile pe care le am, cred ca aste sunt principalele.

1. Noaptea, in cele mai multe cazuri un discromat nu va deosebi intre farurile portocalii si cele rosii.
2. Un discromat vede culorile semaforului, dar nu asa intens si clar si nu de la o asa de mare departare ca un om normal. Verdele led, care e mai deschis, nu ii apare foarte mult diferit de albul neoanelor de pe stalpuri, dar asta nu e o problema ca la semafor se distinge clar culoare de sus de cea de jos. De asemenea noaptea discromatul poate sa nu faca prea mari diferente intre farurile si luminile mici rosu deschis, portocaliu si galben. Ma refer in principal la luminile semafoarelor vechi.
3. Am inteles ca discromatul e deranjat destul de mult de lumina crepusculara, cea vizibila uneori in serile senine la apusul soarelui, cand jocurile de lumini sunt foarte fumoase in special pentru fotografi. Pe discromat il cam deranjeaza si am inteles ca unii prefera sa faca pauza o lumatate de ora si sa continue drumul dupa ce s-a inserat. Asta ar putea fi din cauza combinatiilor de culori ale luminii, si a umbrelor. Nu stiu mai multe detalii.

CristiRzR, iti sugerez sa citesti cu atentie memoriul si anexele ( http://tomoiaga.ro/discromat.html ) pentru ca nu doresc pozitionari ideologice de o parte si de alta, ci doresc ca oamenii sa stie clar despre ce e vorba. De exemplu multi nu stiu care e diferenta intre discromat si daltonist. Dupa ce vei citi cu atentie ce am scris, o sa poti spune destul de clar. Eu am avut nevoie de cateva luni bune si am citit zeci de pagini de internet petru a putea compila toata acea informatie, si mi-am dat seama ca unele explciatii nu sunt corecte (erau cele invechite, sustinute de medici mai demult, dar acuma au venit cu alte explicatii), si a trebuit sa schimb dupa ce deja am printat 50 de pagini. E nevoie de efort si e nevoie sa ne cunoastem clar problema, cauzele, si consecintele ca sa putem respunde celor ce ne intreaba de ce dorim permis amator.

In rest, nu stiu alte probleme, poate ma ajutati voi discromatii soferi. Deci semaforul nu e una din ele, de vreme ce discromatii fac deosebire clara intre rosu si verde.
MARCI
Prietene,vreau sa-ti dau un sfat care cu siguranta te va ajuta sa-ti obtii permisul.
Anul trecut plinbandu-ma prin Budapesta cu metroul, deoarece cu masina era groaznic ,am vazut intr-o statie un afis mare in care erau prezentate vestitele cercuri colorate(cu multe bulinute).Era acelasi cercuri care apar in cartuliile de la oftalmologie.Pe afis era scris ceva de genul : '' si tu poti sa vezi normal'', si iti recomandau sa faci o vizita in apropiere(dadeau adresa) la cabinetul lor, unde poti sa cumperi o pereche de ochelari care rezolva aceasta problema.Nu cunosc pretul dar nu cred ca e o avere, si oricum merita ca sa poti conduce.
Eu zic ca e cea mai simpla si eficienta solutie,cu rezultat garantat. Scapi de stres si de alte drumuri.In RO. pana o sa schimbe legislatia faci barba.Probabil ca la noi nu este nimeni interesata de acest aspect,mai ales ca este o posibilitate de rotunjire a veniturilor domnilor in halate ''albe''. Din cate am inteles se pot comanda in Ungaria acesti ochelari,dar mai bine te duci la sursa,ca nu stai departe de granita(in Cluj nu?). Posibil sa-i gasesti si in Debrecen sau alt oras apropiat. Eu iti doresc succes si sa te vedem printre noi(soferii). Multa bafta.
tomoiaga
QUOTE
Prietene,vreau sa-ti dau un sfat care cu siguranta te va ajuta sa-ti obtii permisul.

Mersi de sfat,

Am scris unor domni de la

SC OPTICA VESZI SRL.
Arad B-dul Revolutiei Nr94
B-dul Revolutiei Nr68
Tel: 0257 281058
Fax: 0257 228188

si de la http://colourvision.info/ dar din cate le-am scris, la un moment dat ziceau ca nu se gasesc numai in Ungaria, desi promiteau ca o sa apara si in Romania pe undeva.

Ideea poate fi interesanta, dar deocamdata scopul meu mai mare e sa fie schimbata legea (sau sa se interpreteze ne-discriminatoriu pentru discromati), si scopul mai mic e sa fac scoala. Am facut eforturi considerabile mai ales in timp, dar si ceva in bani, pentu realizarea acestui scop, si nu intentionez sa ma opresc inca.

Daca nimeni nu e interesat, atunci e nevoie de cineva care sa-i faca interesati.

Dar multmesc pentru sfat.
MARCI
Acuma eu ce sa mai zic, daca optiunea ta este sa te lupti cu sistemul ''ticalosit'',treaba ta . Dar asta o sa cam dureze,si nu stiu daca merita sa astepti,cand poti rezolva problema in cateva zile. Sau nu te ard talpile? inca nu ai masina? Scopul tau este maret si demn de aprecierea tuturor,dar totusi cand vrei sa conduci? Bafta!!
Adrian_Solenza
Si eu am suferit mult cand am facut testul si am picat.. Si degeaba.. M-am dus la instructor cu 50 de lei si m-a rezolvat!

M-am intersat si eu de 'boala' si... Multi o au! Se transmite numai la barbati, si purtatoarea e femeia.. Nu se transmite de la tata la fiu, ci numai de la bunic la nepot, daca bunicul are o fiica! wink.gif

Bunicul meu nu deosebeste culorile bine sad.gif .. Eu sunt discromat! Eu daca voi avea o fiica, iar ea un baiat, acela va fi sigur discromat, eventual un grad mai mic!

Eu am probleme noaptea, cand masinile rosii sunt mai mult negre, lumina verde o vad mai galbena-portocalie ( numai intensitati mici de lumina) ..

In rest vad ca padurea e verde, vad ca sangele e rosu, culoarea preferata a mea e rosu, prietenei mele ii sta bine in rosu... Frunzele primavara sunt verzi, ciudat este ca toamna nu stiu ce culori sunt.. Verzi, ruginii etc...

Consider ca aceasta problema exista si consider ca am noroc ca m-am nascut aici, ca am putut sa dau o atentie si sa imi iau permisul!

Sfatul meu e sa nu te lupti cu astia, ca nu rezolvi nimic, daca nu cunosti pe cineva!
Scream
Cand am aflat ca sunt "handicapat" am varsat o lacrima.
Lucru pe care nu l-am mai facut de ani buni.
2-3 zile am fost la pamant.

Vad rosul mai mult negru noaptea.
daca ma uit de aproape disting culorile.
Cu semaforul/semnele de circulatie, etc nu am chiar nicio problema noaptea.
De cand am aflat de problema mea(acum cateva luni) am devenit obsedat de semafoare. Cand sunt in ratb, taxi, pe scaunul din dreapta ma uit dupa stopuri si nu am intalnit vreun semafor sa nu-l vad.
Si eu caut materiale pe net, studii, opinii(iata-ma la ora 2:52 AM citind pe forumuri).
Dupa tot ce am citit pana acum, am ajuns la concluzia: spaga si n-ai probleme.

Am si o mica poveste pe care as dori sa o anexez acestui mesaj:
Acum aprox. 2 luni am fost la medic sa imi fac fisa medicala pentru categoria B. Primul medic m-a nenorocit.
M-a luat peste picior si m-a diagnosticat inainte ca macar sa imi dau seama ce-i cu mine. Nu mi-a explicat ce am, cum se comporta boala, ce urmari are, nimic. Am plecat acasa foarte dezamagit, devastat. Nu sunt emotiv de fel, ba chiar din contra. Ei bine, asta e o exceptie.
A doua zi mi-am facut alta fisa medicala am mers la alt doctor.
Calm, respectuos mi-a spus cum se numeste boala, cum se manifesta, de ce n-ar trebui sa merg pe spaga,etc.
Parca m-am simtit mai bine. Nu ma mai simteam... handicapat.

Am hotarat sa-mi fac fisa medicala pe spaga.
Fara probleme.
Nici n-am trecut pe la cabinet. Doar ce-am dat niste sange.
Vorbind de sange.. am sofatul in sange. Dupa nici 3 ore de sofat(3 ore, nu trei sedinte) conduc (zic eu) bine.



Va doresc numai bine si succes in continuare.


Puneti-va pe invatat legislatia si nu uitati ca traim in rRomania wink.gif

PS: cititi acest articol: http://www.sfatulmedicului.ro/articole/Oft...lorilor_727.htm
Pe mine unul m-a luminat mult.
tomoiaga
QUOTE
Sau nu te ard talpile? inca nu ai masina? Scopul tau este maret si demn de aprecierea tuturor,dar totusi cand vrei sa conduci? Bafta!!

Da, e adevarat ca nu ma grabesc. Am abonament pe toate liniile, si o sa imi lipseasca neresponsabilitate calatoriilor cu cu autobusul, unde stau si ma uit pe geam, sau citesc cate un articol sau carticica. Masina nu am in vedere sa-mi iau curand, dar vreau sa pot face scoala pentru cand o sa vina ziua aceea. Deci, rabdare inca este.
einstein1984
De curiozitate, pe vremuri, cand armata era obligatorie, discromatii aveau voie sa faca armata?
Si mai lasati-o naibii cu statisticile alea cu 8-20% din barbati discromati, ca nu cunosc nici unul. Si din vreo 50 de oameni cu permis, ar fi putut sa fie unul.
Oricum, daca in Romania conduc toti pensionarii cu lentile de 8-9 dioptrii si reflexe lipsa (numai pentru ca au permisul de 100 de ani si nu i-a mai verificat nimeni), nu vad de ce discromatii nu ar conduce.
Ov
QUOTE(einstein1984 @ 21 Mar 2007, 09:12)
  Si mai lasati-o naibii cu statisticile alea cu 8-20% din barbati discromati, ca nu cunosc nici unul. Si din vreo 50 de oameni cu permis, ar fi putut  sa fie unul.
*



DaciaClub ti se pare o comunitate destul de obiectiva ?
ia uite aici ce zice statistica http://www.daciaclub.ro/Discromatie-t3151.html
tomoiaga
QUOTE
Nu ma mai simteam... handicapat.

Dintre toate problemele cu care se poate naste un om, aceasta e una din cele mai putin severe si cel mai usor de trait cu ea. In viata de zi cu zi nici nu-ti dai seama. Ce tin eu minte e ca la Grupul de Constructii Radio, nu aveam dificultati sa citesc codul de culori de pe piesele electronice. Mai am probleme la a recunoastea culoarea aproximativa a unui obiect vestimentar, cand acesta are nunate mai putin obisnuite. O data nu am facut deosebire la lumina slaba de bec, noaptea, intre niste piese de Rummy verzi si rosi. Nu prea gasesc fragute, si nici ciuperci, si banuiesc ca are lagatura cu felul in care vad culorile. Dar ziua, vad foarte bine si rosul si portocaliul, si verdele. Albastrul il vad foarte bine, intotdeauna. Deci e un handicap extrem de minor, si se pare ca in unele tari e posibil sa fii si pilot de avion, eventual cu restrictii de a zbura noaptea. A scris despre asta Radu Popescu pe blogul www.discromat.blogspot.com

QUOTE
De curiozitate, pe vremuri, cand armata era obligatorie, discromatii aveau voie sa faca armata?

Probabil, asta nu e motiv sa nu faci. N-o sa te puna la recunoasterea semnalelor luminoase, sau alte treburi unde discernerea clara a culorilor e necesara.

QUOTE
Si mai lasati-o naibii cu statisticile alea cu 8-20% din barbati discromati, ca nu cunosc nici unul. Si din vreo 50 de oameni cu permis, ar fi putut sa fie unul.

E vorba de aproximativ 8%. 20% e foarte exagerat. Exista o insula, Pingelap, unde sunt foarte multi discromati, dar unii foarte grav, care vad doar nuante de alb, gri, negru, si au mai mult slujbe de noapte, pentru ca lumina zilei ii deranjeaza extraordinar. Este o carte pe tema asta pa care am pus-o la resursele memoriului pe care l-am scris, Oliver Sacks, The Island Of The Colorblind, ISBN: 0676970354 (http://tomoiaga.ro/discromat.html, Anexa 3)

QUOTE
Oricum, daca in Romania conduc toti pensionarii cu lentile de 8-9 dioptrii si reflexe lipsa (numai pentru ca au permisul de 100 de ani si nu i-a mai verificat nimeni), nu vad de ce discromatii nu ar conduce.

Nici eu nu vad. Adica vad culorile primare, dar nu vad de ce nu as putea conduce. Adica, zic eu, cei care nu vad sunt tocmai cei ce au facut legile.

Extras din memoriul "Discromatopsia și drepturile cetățeanului în România", http://tomoiaga.ro/discromat.html

Anexa 1. Clasificarea deficiențelor cromatice

Deficiențele cromatice poartă mai multe nume, uneori folosite pentru a desemna același lucru. Cel mai cunoscut termen este daltonism, și apoi discromatopsie sau discromatie. Deși unii folosesc termenul daltonism pentru toate formele de deficiențe de percepție a culorilor, acesta se referă în special la discromatiile de tip roșu-verde, anume, deuteranopii și protanopii. Mai jos vom folosi termenul discromatopsie pentru a desemna toate tipurile de deficiențe cromatice (în engleză: colorblind, colorblindness). Aceste deficiențele sunt date de anomaliile care apar în celulele fotosensibile, aflate pe retină, în partea din spate a ochiului. După nume, Protos, Deuteros și Tritos sunt denumirile celulelor con care conțin pigmenți vizuali sensibili în domeniul lungimii de undă lungă, medie și scurtă (culorile roșu, verde, albastru). Prin combinarea mesajelor care vin de la fiecare din cele trei seturi de celule con, omul percepe varietatea largă de culori pe care le vedem în mod normal [1].

Unei persoane care suferă de discromatopsie îi funcționează anormal unul sau mai multe seturi de celule con. Anormalitatea se manifestă prin deplasarea (până la suprapunere) a domeniului lor de sensibilitate, astfel încât conurile responsabile cu verdele îl percep spre roșu, și invers (vezi Anexa 2 pentru exemplificare grafică) [4]. Se poate distinge între mai multe forme ale acestor deficiențe. Cea mai frecventă (99% [2]) este anomalia receptorilor Protos (Protanomalie și Protanopie) și Deuteros (Deuteranomalie și Deuteranopie). Mai rară este defectuozitatea Tritosului (Tritanomalie și Tritanopie), și foarte rar pot apărea cazuri unde doar un singur tip de receptor este sănătos (Monocromazie) sau chiar toate cele trei tipuri de receptori sunt defectuoși, și numai receptorii responsabili cu vederea de noapte, bastonașele, funcționează corect (Acromazie) [1].

Discromatopsia de tip roșu/verde (defectuozitatea receptorilor Protan și Deutan) este cauzată de anomalia cromozomului X și este ereditară. Femeile au doi cromozomi X, iar bărbații au câte un X și un Y. Pentru ca o femeie să aibă deficiențe cromatice e necesar ca ambii cromozomi X să poarte defectul (dacă doar unul e defect, cel cu informația corectă o rescrie pe cea defectuoasă, în procesul de reproducere), pe când la bărbați doar unul (singurul, celălalt fiind Y), aceasta fiind cauza pentru care anomaliile cromatice sunt prevalente la bărbați. Se estimează că 8% dintre bărbații caucazieni (1 din 12) au o formă de anomalie cromatică de tip roșu/verde, în timp ce la femei procentul este de ~0,4%-0,5%. Anomaliile ereditare ale Tritosului sunt extrem de rare, fiind prezente la ~0,05% din populație. Pe baza opiniilor de mult formate, cauza discromatopsie este reducerea sensibilității receptorului anormal, deși noile rezultate ale cercetărilor presupun deplasarea (engleză: shift) domeniului de sensibilitate al acestuia [1]. Această explicație recentă este consistentă cu experiența discromaților cu deuteranomalie, pentru care este foarte dificil să diferențieze în lumină crepusculară sau noaptea, între luminile portocaliu și roșu, respectiv verde și alb (explicabil probabil prin accentuarea componentei de roșu a culorii, și prin atenuarea componentei de verde).

Clasificare și definiții. După modul în care omul percepe culoarea, vederea se clasifică în:

1. Tricromată - vederea normală este tricromată – toate cele trei tipuri de pigmenți au percepție corectă a culorilor

2. Tricromată cu anomalii - unul (sau mai multe) seturi de celule con au percepția deplasată (eng: shifted)
Protanomalie - sensibilitate deplasată parțial dinspre roșu spre verde a receptorilor sensibili la lumina roșie
Deuteranomalie - sensibilitate deplasată parțial dinspre verde spre roșu a receptorilor sensibili la lumina verde (cea mai întâlnită, ~5% din bărbați)
Tritanomalie - sensibilitate deplasată parțial (probabil spre verde) a receptorilor sensibili la lumina albastră

3. Dicromată – percepția unui set de celule con este complet suprapusă peste cea a altui set
Protanopie – roșul e perceput ca verde (domeniul de sensibilitate al receptorilor Protos e suprapus peste cel al receptorilor Deuteros)
Deuteranopie – verdele e perceput ca roșu (domeniul de sensibilitate al receptorilor Deuteros e suprapus peste cel al receptorilor Protos)
Tritanopie – albastrul e perceput (probabil) ca verde

4. Monocromată (acromată) - oamenii cu vedere monocromată nu percep (sau percep foarte slab) alte culori în afară de alb, negru, și nuanțe formate din combinarea celor două (ca și un film alb-negru)
Acromazie, monocromazie clasică - incapabili să combine culorile, vedere exclusiv în nuanțe de gri (monocromat bastonașe)
Monocromazie atipică - recunoaștere a culorilor foarte scăzută (monocromat conuri)


Note:

1. Deși pentru realizarea acestui studiu s-au depus eforturi semnificative, autorii nu sunt specialiști în domeniul oftalmologiei, și există posibilitatea (scăzută) ca unele informații să nu fie factuale și/sau actuale.
2. Pentru compilarea acestui studiu s-au folosit surse de informație scrise preponderent în limba engleză, găsite pe internet. Deși au fost căutați acești termeni și în paginile scrise în limba română, s-au găsit foarte puține resurse care tratează acest subiect. Există două explicații posibile: medicii oftalmologi din România încă nu au o prezență profesională pe internet prin studii, articole, lucrări, etc., în limba română, sau/și există efectiv foarte puține studii și lucrări în acest domeniu.
3. Din cauza prezentată la punctul 2, este posibil ca unii termeni de specialitate să nu corespundă exact cu cei folosiți de lumea medicală românească, deoarece la unii s-a recurs la o adaptare din limba engleză.
4. Termenul medical științific folosit pentru a descrie anomaliile cromatice în limba română este discromatopsie. Totuși, pentru a desemna persoanele discromatopsice s-a folosit termenul discromat, pentru simplitatea pronunției, și pentru că e folosit în mod obișnuit.


Resurse:
[1] http://www.daltonism-ro.com/daltonism_discromatopsie.htm - Daltonismul și corijarea acestuia, studii făcute de o firmă din Ungaria (în limba română)
[2] http://www.toledo-bend.com/colorblind/aboutCB.html - informații despre discromatie/daltonism (în limba engleză)
[3] http://www.iamcal.com/toys/colors/whatis.php - clasificarea discromatopsiilor (în limba engleză)
[4] http://www.firelily.com/opinions/color.html - Reprezentare grafică a percepțiilor normale și defectuoase

QUOTE
Periculosi sunt daltonistii care nu deosebesc rosu de verde si trec la semafor in veselie, ca la ei e verde tot timpul.

Poate ati observat ca noile semafoare au un verde albastrui, si eu cred ca le-au facut asa tocmai pentru a veni in intampinarea nevoilor discromatilor. Intuiesc ca sunt facute in afara tarii, de oameni care si-au dat seama ca asta ii ajuta pe discromati si pe daltonisti. Verdele albastrui il deosebesti de rosu, chiar daca esti daltonist (protanop sau deuteranop). Eu am observat asta (nunata verdelui noilor semafoare) in Cluj.
tomoiaga
Am obtinut si un raspuns preliminar incurajator la memoriu:

user posted image
tomoiaga
Sunteti discromati daca nu vedeti clar cifrele corecte in cateva sau toate din urmatoarele imagini:

user posted image user posted image user posted image

----

user posted image user posted image user posted image

In primul set ar fi trebuit sa vezi: 5, 7, 2
In al doilea set ar fi trebuit sa vezi: 2, 15, 5
autom
Nu te lasa!!!!!!!!!

Bafta.........

Daca te putem sprijini cu ceva te rog sa ne anunti.

Te salutam.
tarzy
QUOTE(tomoiaga @ 19 Apr 2007, 10:43)
Sunteti discromati daca nu vedeti clar cifrele corecte in cateva sau toate din urmatoarele imagini:

user posted image user posted image user posted image

----

user posted image user posted image user posted image

In primul set ar fi trebuit sa vezi: 5, 7, 2
In al doilea set ar fi trebuit sa vezi: 2, 15, 5
*




hmmm ... eu sunt aproape, ultima cifra am vazut-o 6 si nu 5
maryus_83
Si eu sunt discromat. La examenul pentru permis, la prima incercare, asistenta medicului m-a trimis acasa pentru ca ma pierdusem de tot, transpirasem tot, stiam ca situatia asta e incompatibila cu dreptul de a conduce un autovehicul, iar eu nu vedeam aproape nimic pe foile alea. Toata ziua m-am simtit ca dracu pentru ca stiam ca era posibil sa nu pot sa obtin permisul.

A doua zi am plecat pregatit, cu o suma destul de considerabila in buzunar, hotarat sa iau examenul ala cu orice pret. Ce sa zic, am ajuns acolo de dimineata, inainte ca medicul sa vina la cabinet. Asistenta a fost draguta, mi-a mai dat odata fisele alea si mai mult cu ajutorul ei am distins si eu cam 40% din ele si m-a trecut. Nici nu pot sa va zic ce piatra mi se ridicase de pe inima. Nu a vrut sa ia niciun ban, nimic.

@tomoiaga: Daca te pot ajuta cu ceva, nu ezita sa anunti.

Scream
maryus_83 stiu cum e.
Eu am luat medicalul pe pile. Si nu imi regret decizia(pariu ca nici mai incolo nu voi regreta!).
AM terminat scoala de soferi si nu am ratat nici un stop(pe unul l-am vazut greu, dar si instructorul s-a holbat destul la el ca sa-l vada).
Numai bine in continuare.

Tomoiaga si eu sunt dispus sa te ajut, daca am cu ce, singura conditie este sa-mi pastrez anonimatul.
Problema la mine ar fi faptul ca voi avea permis... si daca afla vreun politist ca am permis si sunt discromat.. vai si amar
maryus_83
Am uitat sa mentionez mai sus. Nu am avut si nu am absolut nicio problema de vedere, nici ziua si nici noaptea. Si am condus destul pana acum, nefiind nici pe departe sofer de dumnica.
tomoiaga
QUOTE(Scream @ 19 Apr 2007, 17:01)
... Eu am luat medicalul pe pile.
Primul meu gand a fost sa apelez la cunostinte, ca ma consideram justificat sa fac aceasta ilegalitate, din cauza absurditatii legii, si din cauza ca in restul europei de vest si in SUA nu exista astfel de reglementari. Dar ceva m-a oprit parca. Ceva imi spunea ca sa aleg alta cale. Nu stiam deloc care va fi aceea, dar am simti ca trebuie sa merg pe maxim de transparenta, fara sa apelez la relatii. Am zis ca daca o sa imi dea de buna voie, e ok, si o sa fiu cu constiinta impacata, daca nu, o sa vad. Eu pun pe seama providentei Divine faptul ca am ales 'the hard way'. Inteleg ca majoritatea nu au energia, dorinta si perseverenta de a-si asuma o astfel de initiativa, ca oamenii fac scoala de sofer pentru ca au nevoie acuma de carnet, nu peste luni sau ani cand o sa se hotarasca legiuitorii si oftalmologii. Da eu nu-s grabit. Si mai am si incredintarea ca se pot schimba lucruri si prin initiative calme, calculate, si ca dezolarea sau blazarea sau resemnarea nu e o solutie. E important sa ajunga pretentia noastra la urechile la care trebuie. Eu am trimis mail si in Mass Media, dar nici unu nu a prins 'momeala' sa actioneze cu vreun articol sau reportaj. Nu-i nimic, rabdare este, perseverenta este, aliati s-or gasi. Ca doar suntem ~500.000 de barbati adulti cu anomalii cromatice, nu cativa printr-un colt. Ganditi-va ca din cei patru sute si ceva de parlamentari, sa zic ca 350 sunt barbati, sunt vreo 30 discromati. Asta doar in parlament. Daca ar ajunge cumva zvonul memoriului la discromati cu influenta, ca sa fie portavocea noastra. Aici am nevoie de ajutor de la voi. Dar cel mai probabil nu cunoasteti astfel de discromati. Nu conteaza. Poate vreunul de asta plictisit mai citeste forumuri, si gaseste postarile astea. Ceea ce trebuie sa se intample se va intampla, mai devreme sau mai tarziu. Trebuie sa ajutam (fortam) putin sistemul, atata tot.
tomoiaga
* 8-10% din populația albă caucaziană, de sex masculin. ~800.000 de bărbați români, din care ~500.000 adulți

user posted image


* o anomalie minoră

user posted image


* o mentalitate retrogradă, discriminatorie și ne-europeană

user posted image


* niște reglementări ce perpetuează și încurajează șpaga

user posted image


* un verdict ce handicapează

user posted image


* Discromatopsia. Te privește și pe tine.

user posted image
autom
Corect!!!!!!!!!

Nu te lasa.........
[SIZE=14]


Bafta!!!!!!!!
einstein1984
Demersul asta facut aici ma lasa rece (pe caldura asta, nu e neaparat un lucru rau). De ce postezi aici si nu in alta parte?
tomoiaga
QUOTE(einstein1984 @ 15 May 2007, 19:09)
Demersul asta facut aici ma lasa rece (pe caldura asta, nu e neaparat un lucru rau). De ce postezi aici si nu in alta parte?
*

Salut,

Am pornit fire de discutie pe trei forumuri, acesta fiind unul din ele. Rezultatele obtinute pana acum sunt intr-un post anterior, anume, raspunsul preliminar de la Ministerul Sanatatii.

Postez si aici pentru ca aici sunt soferi, inclusiv discromati. Si poate ca unul mai cu vaza citeste si se trezeste. Sau unul cu relatii oarecare. Sau cine stie. Eu arunc undita. Ce voi pescui, nu stiu. Scopul primar e de informare.

As aprecia sa imi spui care ar fi acea "alta parte", si daca voi considera ok voi posta bucuros si acolo.

Sperand la ploaie,
nyll007
am si eu o intrebare, la daciile alea vechi si la alte masini oltcit de exemplu (ca de ala am avut si eu si sa nu zica cineva ca am ceva cu o marca anume) unde diferenta intre pozitia spate si stop frana e destul de mica, cu problema asta a voastra puteti observa acea diferenta ? sau chiar atunci cand e lumina puternica afara si nu prea se vad bine stopurile la masini nu crezi cumva ca voi sunteti in dezavantaj si ca nu ati putea reactiona la fel de bine ca ceilalti care nu au problema asta?

Astea au fost doar niste intrebari nu concluzii, daca voi credeti ca puteti face fata si acestor situatii atunci din punctul meu de vedere sistemul asta este nedrept cu voi
einstein1984
alta parte= fa un site cu un nume sugestiv, intra pe orice forum auto si pune link. E mai usor cu informatia structurata si adunata decat imparstiata prin posturi. Mergi la OTV, ca sigur te primesc!
tomoiaga
QUOTE(einstein1984 @ 15 May 2007, 22:33)
fa un site cu un nume sugestiv
www.tomoiaga.ro/discromat.html

QUOTE(einstein1984 @ 15 May 2007, 22:33)
intra pe orice forum auto si pune link
Am pus pe DaciaClub si pe Motociclism. Si linkuri, si text, si imagini. Pentru ca oamenii sunt grabiti, le serverc informatia chiar sub ochi. Pentru ca doresc ca discutia sa se poarte pe respectivele forumuri.

QUOTE(einstein1984 @ 15 May 2007, 22:33)
E mai usor cu informatia structurata si adunata decat imparstiata prin posturi.
Informatia structurata se gaseste in memoriu. Pe forumuri sunt discutii si update-uri ale demersului.

QUOTE(einstein1984 @ 15 May 2007, 22:33)
Mergi la OTV, ca sigur te primesc!
In 27 februarie 2007 am trimis mail cu memoriul la televiziuni, ziare si radiouri (pr@acasatv.ro, stiri@antena1.ro, info@kanald.ro, info@nationaltv.ro, pr@protv.ro, tvr1@tvr.ro, tvr2@tvr.ro, office@realitatea.net, office@telesport.ro, prima@prima.tv, tvrcultural@tvr.ro). Dupa cum observi, OTV lipseste. Intentionat. Oricum, eu nu sunt spectator OTV, nici macar nu am televizor.

Sfatul tau este rautacios.
tomoiaga
QUOTE(nyll007 @ 15 May 2007, 21:05)
am si eu o intrebare, la daciile alea vechi si la alte masini oltcit de exemplu (ca de ala am avut si eu si sa nu zica cineva ca am ceva cu o marca anume) unde diferenta intre pozitia spate si stop frana e destul de mica, cu problema asta a voastra puteti observa acea diferenta ? sau chiar atunci cand e lumina puternica afara si nu prea se vad bine stopurile la masini nu crezi cumva ca voi sunteti in dezavantaj si ca nu ati putea reactiona la fel de bine ca ceilalti care nu au problema asta?
Raspunsul scurt este Da, suntem in dezavantaj.

Eu de exemplu fac cu greu diferenta intre lumina portocalie si cea rosie, la masini. Dar, consider ca acesta e un impediment minor, pentru ca discromatii in general sunt constienti de afectiunea lor. In plus, discromatii care au scris pe forumuri si au descris problemele care le-au intampinat, nu au avut niciodata necazuri cu aceste lumini. Apoi, nu sunt sofer, nu am condus deloc, si nu ma pricep la "pozitia spate" sau "frana" biggrin.gif. Nu stiu cum ar trebui sa lumieze, etc.

In America, cele mai multe state nu testeaza simtul cromatic. Cel mult iti pune un semafor si sa zici care lumina este aprinsa. Radu Popescu, cel cu blogul discromat.blogspot.com tocmai s-a mutat in alt stat, e discromat, si nici o problema cu validarea permisului.

Romania mosteneste faza asta cu discriminarea discromatilor din comunism, am impresia. Din cate am citit pe net, un singur caz am mai gasit, al unui discromat in China, care are probleme cu permisul.
Adrian Popa
memoriul de pe www.tomoiaga.ro/discromat.html este foarte bine scris și chiar face lumină. l-am citit abia acum, prea târziu se pare, dupa ce o clinica m-a declarat deja inapt pentru a (mai) conduce...

eu mi-am schimbat de fapt numai adresa - nu și starea de sănătate. dar legea spune că trebuie să-mi reînoiesc totodată permisul.

ca să nu lungesc povestea, oftalmolugul mi-a scris "discromatopsie" pe fișă și a încercuit cuvântul "inapt". nu mi-a venit să cred. în 98, un alt medic îmi pusese același diagnostic, dar m-a considerat "apt". posed deci permis de aproape 9 ani și nu am fost implicat în nici un accident. acum totuși sunt pe cale de a-l pierde.

am încercat mai întâi să conving oftalmologul că OMS 350/2003 nu mai include explicit discromatopsia pe lista afecțiunilor incompatibile cu calitatea de șofer. ea s-a mulțumit doar să semnaleze că formularea este ambiguă și că paragraful 5.1 prevede clar testarea vederii în crepuscul. în plus, paragraful 5.3 referitor la categoria A (adică șoferi amatori) mai conține și propoziția nefericită despre "orice afecțiune care compromite siguranța condusului" (în afară de acuitate, presupun).

așadar, un cec în alb? poate. interesant e că, la categoria B (adică șoferi profesioniști), OMS 350/2003 nici măcar nu conține formularea, năucitor de tehnică, despre "orice altă afecțiune". așa că, frustrat de subterfugiile oftalmolugului, am zis în glumă că cer să fiu tratat la categoria B (profesioniști). măcar așa eliminăm ambiguitățile paragrafului anterior.

înainte de a citi acest blog și memoriul, mă gândeam să dau în judecată clinica sau să scriu la Comisia Nationala pentru Combaterea Discriminării. acum nu mai sunt așa de sigur. dacă mi se încalcă un drept, înseamnă că pot să-l redobândesc în instanță. bineînțeles, mai greu. scump. și nu imediat. dar nici eu nu sunt dispus să umblu pe alte căi.
tarzy
@Adrian Popa - ai grija ca ptr profesionisti categ e C, B e ptr amatori
tomoiaga
QUOTE(Adrian Popa @ 25 May 2007, 20:33)
înainte de a citi acest blog și memoriul, mă gândeam să dau în judecată clinica sau să scriu la Comisia Nationala pentru Combaterea Discriminării.
Adrian,

Imi pare rau de experienta ta, mai ales ca tu ai permis de 9 ani si e mult mai frustrant sa te vezi inapt dupa atata vreme de condus.

Ai cateva observatii foarte bune. Se pare ca intr-adevar medicii au un cec in alb. Urmeaza in vara asta sa ma documentez si mai bine, si o sa merg la un medic ce testeaza pentru permis sa imi specifice exact reglementarile si ordinele in baza carora se testeaza discromatopsia.

Din pacate in Romania toata lumea e ocupata si au fiecare ideile lor. Ultima data am postat istoria demersului meu impreuna cu pozele alea dragute pe un grup yahoo cu peste 6500 de romani. Ghici care a fost reactia ? Ai ghicit, 0. Nici unul. Dezinteres total. Desi la 6000 de oameni, ~300 sunt discromati, pe acel grup.

Faza cu datul in judecata e ultima solutie la care voi apela, daca imi va fi cu putinta. Si in aceasta privinta, voi incerca sa gasesc un avocat "al poporului" care sa faca treaba asta pro bono, dat fiind ca nu suntem unu doi pe ici pe colo, ci ~500.000 de barbati adulti in Romania. O alta treaba ce ar ar fi bine facuta e un sondaj care sa stabileasca procentul exact in Romania. M-am tot intrebat zilele astea cine ar sponsoriza un astfel de sondaj. Sa stim cati discromati sunt, si cati din ei au permis biggrin.gif ca sa vada inefectivitatea legii.

In cel mai rau caz va trebuie sa apelam la Uniunea Europeana, care sa emita o recomandare clara in aceasta privinta. Am vazut ca ei accepte reclamatii doar dupa ce ai incercat toate metodele legale in tara ta. In cazul acesta eu am doar raspunsul oficial de la Ministerul Sanatatii, care au pasat problema Comisiei de Oftalmologie. Dat fiind ca nu mi-au dat si raspunsul final, chiar si cu aceasta as putea face o sesizare credibila. Si sunt abosolut sigur ca Europenii ar fi de partea discromatilor. Ma mira foarte tare orbirea medicilor oftalmologi, care nu vad cat de evident e ca practica aceasta este discriminatorie si absurda. Dar, traim in Romania.

Uite ce zice un olandez:
Eu am fost in toate tarile din Europa si nu am auzit niciunde spunandu-se, daca nu merge ceva, "Ce sa faci, asa e Franta" sau "Asa e Spania". Numai in Romania oamenii zic: "Asa e Romania".
--
May Schmets
Adrian Popa
QUOTE(tarzy @ 25 May 2007, 20:03)
@Adrian Popa - ai grija ca ptr profesionisti categ e C, B e ptr amatori
*



în OMS 350/2003 (dar și în antecedentele acestuia), legea clasifică șoferii în două categorii: A (permise categoriile A și B) și B (categoriile C, D, E). știu că e puțin confuz să folosești aceleași litere. dar dacă citești atent preambulul anexei cu definițiile, eviți interpretarea greșită a clasificării legiuitorului.
radian
@tomoioaga: felicitari pentru demersul tau, trece-ma in lista celor care sunt dispusi sa te srijine, daca o pot face in vreun fel, te rog, mesaj pe privat.

Sunt discromat, si de cand ma stiu, vizitele medicale le-am "rezolvat"... Am absolvit Universitatea Petrosani (ex Institutul de Mine) unde se facea un control medical destul de sever la admitere, apoi la incorporare, daca eram declarat inapt de armata automat pierdeam si admiterea la facultate (inca una din aberatiile comuniste...). La examenul medical pentru scoala de soferi, am aplicat acelasi algoritm, si am peste 150k km rulati fara niciun incident major.

Peste doi ani imi expira permisul, norocul meu ca autoritatile locale au schimbat numele strazii pe care locuiesc si acum am posibilitatea sa-mi schimb permisul inainte de termen, astfel nu voi fi obligat sa refac si vizita medicala...
argon
QUOTE(Adrian Popa @ 25 May 2007, 19:33)

eu mi-am schimbat de fapt numai adresa - nu și starea de sănătate. dar legea spune că trebuie să-mi reînoiesc totodată permisul.


*



Da, asa spune legea, dar mai spune ca daca permisul era in termen, NU mai e necesar examenul medical.
r@zv@n
Si eu sunt discromat, am de 10 ani permis de conducere si de vreo 2 ani fac taximetrie. Vizitele la oftalmolog le-am rezolvat in stil romanesc, stiam ca am probleme si nu aveam de gand sa intru in contradictoriu cu vreun medic oftalmolog. Nu am avut niciodata probleme cu toate ca anual conduc aproximativ 35-40.000 km. Te felicit pentru initiativa ta si iti urez mult succes in lupta cu mintile obtuze si incapabilii care conduc, din pacate, aceasta tara.
Alexu7
QUOTE(argon @ 26 May 2007, 10:13)
daca permisul este in termen, NU mai e necesar examenul medical.
*



Adevarat !
Adrian Popa
QUOTE(AlexU @ 26 May 2007, 18:33)
Adevarat !
*



m-ar ajuta dacă mi-ai preciza și textul de lege la care te referi. codul rutier art. 60 alin. (4) prevede doar că la expirarea perioadei de valabilitate, permisul va fi preschimbat fără susținerea unui nou examen. iar la art. 67 alin. (1), codul menționează, fără alte precizări, necesitatea înoirii permisului odată cu schimbarea oricărui înscris. nu am citit nimic până acum care să-mi dea dreptul să omit fișa medicală dacă înoirea permisului se face înainte de termen. aș vrea să cred că este așa cum spui tu, dar am nevoie de informații sigure.

27 May 2007, 21:09:
QUOTE(tomoiaga @ 26 May 2007, 08:00)
Ai cateva observatii foarte bune. Se pare ca intr-adevar medicii au un cec in alb.
*



în opinia mea, discromații au la dispoziție două linii de apărare, în funcție de natura problemei:

(1) proces civil, dacă legea le dă într-adevăr dreptul să aibă calitatea de șoferi și autoritatea competentă încalcă un drept stabilit prin lege. în sprijinul acestui demers se pot cita următoarele dovezi:

a. anexa din OMS 350/2003 (care înlocuiește anexa 1 din OMS 87/2003 datorită neadaptării acesteia din urmă la legislația europeană în domeniu, vezi directivele CE la care face trimitere noul ordin) omite în mod deliberat numirea discromatopsiei ca afecțiune incompatibilă cu calitatea de șofer;

b. în OMS 350/2003 legiuitorul urmărește stabilirea standardelor minime de sănătate (i.e., așa le numește, „standarde minime”), iar maximalizarea acestora folosind planșele Ishihara este irelevantă din punct de vedere juridic (i.e., rezultatele nu sunt solicitate de lege) și discriminatorie din punct de vedere moral în ce privește populația discromată;

c. fraza din OMS 350/2003 alin 5.3 („orice altă afecțiune oftalmologică care compromite siguranța condusului”) nu se referă la discromatopsie deoarece nu s-a stabilit anterior, printr-o altă lege în vigoare sau printr-un argument științific subsidiar (acceptat în lumea medicală), că această afecțiune ar compromite siguranța condusului; totodată, fraza nu poate fi invocată să justifice respingerea unui discromat deoarece standardele minime pentru permisul profesionist de conducere, prevăzute în aceiași anexă și de așteptat să fie mai stricte, nici măcar nu includ precauția respectivă (ceea ce ar fi cel puțin neobișnuit dacă discromatopsia ar fi o afecțiune gravă);

d. nici oftalmologul nici medicul care încheie o fișa medicală nu pot redirecționa sau împiedica un candidat să-și exercite dreptul de a conduce invocând libertatea de conștiință (i.e., nu este vorba de avort aici) sau părerea personală în materie de siguranță a circulației (i.e., de aceea avem legi până la urmă);

e. ceea ce legea nu interzice explicit permite implicit. cu alte cuvinte, dacă legea nu interzice în mod expres unui discromat să aibă calitatea de șofer înseamnă că îi permite lucrul acesta implicit. la fel ca și cu impotența, paradontontoza sau infecția HIV. deosebirea super nuanțată a spectrului cromatic pe o planșă creată pentru un cu totul alt scop științific este irelevantă în ce privește condusul.

(2) sesizarea Comisiei Naționale pentru Combaterea Discriminării sau a altor instituții precum cea parlamentară sau prezidențială, dacă legea este neclară (și organismele care trebuie să o aplice sunt derutate și acționează arbitrar) sau provoacă discriminarea nejustificată (și ne-europeană) a unui grup aflat în minoritate. în spijinul acestui demers pot fi invocate următoarele:

a. OMS 350/2003 alin 5.1 menționează testarea vederii în crepuscul, ceea ce dezavantajează discromatul într-o oarecare măsură (s-ar putea ca portocaliu și galben sau verde și alb, ca în cazul meu, să fie confundate), dar nu-l exclude categoric, decât dacă testul este aplicat extrem de riguros (i.e., orice ezitare sau confuzie datorată oboselii să se penalizeze prompt, în care caz pot cădea la test și mulți cu vederea normală). de aceea, OMS ar trebui clarificat prin elaborarea unor proceduri noi.

b. discriminarea discromaților este evidentă, neștiințifică și ne-europeană, multe dintre centrele abilitate de MAI pentru întocmirea fișei de sănătate declarând discromatul „inapt” pentru a conduce. totuși, așa cum s-a mai spus și în alte locuri, discromații pot obține permis de conducere oriunde în Europa și pot conduce în România fără restricții. pe de altă parte, discriminarea generează un motiv în plus de „bacșiș,” ridicând, cel puțin pentru o categorie a populației, costurile materiale (și morale) ale exercitării dreptului de a conduce.

personal, înclin totuși să cred că este o problemă de rezolvat în instanță, nu la CNCD sau Parlament. dacă un discromat aflat în litigiu cu o clinică abilitată de MAI obține un verdict favorabil în instanță, toți ceilalți discromați din România vor putea cita verdictul (nr. de dosar, dată, etc.) în fața comisiei de evaluare…și nimeni nu va mai risca un proces. pentru asta însă trebuie ambiție, asumare de risc, bani și desigur miză. probabil, un discromat ar trebui să-și angajeze un șofer (sau doi) cu stat de plată și să pretindă clinicii daune de 200 lei x 6 sau 9 luni în funcție de timpul necesar citării și soluționării cauzei în instanță…
tomoiaga
@Adrian Popa

Stimate domn smile.gif

Ai un limbaj, o claritate si o coerenta excelenta. Daca faceai tu memoriul cred ca ajungeam mai departe decat am reusit eu pana acuma. Mi-ai dat niste idei foarte bune, si cateva posibile amendamente la memoriu, care trebuie updatat putin acuma ca am aflat unele informatii noi. Recunosc ca nu mi-am facut tema de casa prea bine, si nu cunosc chiar asa in detaliu ordinul 350. Dar ma bucur de aportul tau repet excelent.

argon
@Adrian.popa:


Din codul rutier valabil incepand cu 1 dec 2006.

Art. 44. - (1) Eliberarea unui nou permis de conducere se efectueaza, in conditiile legii, in baza urmatoarelor documente:
a ) fisa detinatorului permisului de conducere;
b ) originalul si copia actului de identitate;
c ) dovada platii contravalorii permisului de conducere si a taxei de eliberare a acestui document;
d ) permisul de conducere a carui preschimbare se solicita, in original, daca acesta exista;
e ) fisa medicala tip din care sa rezulte ca este apt pentru a conduce autovehicule sau tramvaie, daca solicitarea preschimbarii s-a facut dupa expirarea valabilitatii administrative a permisului de conducere.
tomoiaga
QUOTE(Adrian Popa @ 27 May 2007, 21:59)
în opinia mea, discromații au la dispoziție două linii de apărare, în funcție de natura problemei:

O a treia linie de aparare (sau atac) ar fi adresarea unei petitii unui organism abilitat al UE.

Vezi articolul din Cotidianul: Cum poti sa te plingi Europei peste capul Guvernului
Adrian Popa
mulțumesc argon. s-ar putea să ai dreptate. mă tem numai că "valabilitatea administrativă" se referă atât expirarea termenului (sensul îngust) cât și la schimbarea oricărui înscris (sensul larg). voi încerca să mă prevalez de primul dintre acestea și vă țin la curent. chiar dacă reușesc să evit fișa medicală, vreau totuși să continui să susțin cauza discromaților...
argon
Se refera doar la expirarea termenului de pe permis, daca schimbi permisul ca-ti schimbi adresa/pierdere/etc, nu terebuie fisa medicala. L-am schimbat eu si nu mi-a cerut asa ceva.
Adrian Popa
QUOTE(tomoiaga @ 28 May 2007, 07:48)
O a treia linie de aparare (sau atac) ar fi adresarea unei petitii unui organism abilitat al UE.
*



aceasta ar presupune cel puțin unul din două lucruri: (a) că legislația românească în domeniu contravine legislației europene (ceea ce nu este cazul); (b) că legislația românească, deși aliniată la cea europeană, nu este respectată de reprezentanții puterii executive în teritoriu (ceea ce trebuie dovedit prin refuzul instanțelor de judecată, ierarhice, de a soluționa favorabil demersul unui discromat).

lucrul reiese clar din trimiterea pe care o faci la articolul din Cotidianul, unde Vasile Pușcaș spune: "Cetatenii romani vor putea face plingeri direct catre institutiile UE, dar, deoarece cele nationale nu s-au pronuntat, plingerile vor fi directionate spre rezolvare de catre organismele UE catre primele si de abia apoi vor fi solutionate de cele europene."

dacă tot vorbim și de alte linii de apărare (sau atac, dar în sens juridic), am putea desigur adăuga și calea amiabilă. ideal ar fi ca problema discromatopsiei să fie rezolvată așa. fără instanțe judecătorești, cheltuieli și recuperări de daune.

de aceea vă propun, și îi propun mai ales lui Vasile Tomoiagă, să contacteze grupurile de discuție ale medicilor specialiști în oftalmologie și eventual ale șefilor de clinici îndriduite de MAI. șoferii sunt desigur cei afectați (și eu cred, contrar unei opinii exprimate anterior, că discuția își are rostul și pe Dacia Club). dar să nu uităm că oftalmologii și medicii care încheie fișa medicală pentru permise auto sunt cei care fac victime în acest sens. lor ar trebui să li se prezinte deci atât aspectul juridic cât și cel științific/medical.

mesajul principal ar trebui să fie unul pozitiv: prin declararea unui discromat "apt" pentru condus, medicul oftalmolog nu încalcă nici un cod deontologic profesional (i.e., nu s-a stabilit științific că discromația este incompatibilă cu calitatea de șofer, și dacă s-ar dovedi atunci Europa este în eroare gravă) și nu face altceva decât să respecte legea în vigoare (OMS 350/2003).

această lege îl apără orice s-ar întâmpla cu șoferul discromat declarat apt (în cazul în care acesta din urmă se face vinovat de provocarea unui accident) și nimeni nu trebuie să ia pe cont propriu inițiativa de a proteja drumurile publice (nu au căderea nici de la Dumnezeu nici de la societate). pentru că, trebuie spus și asta, legea îi și face pe cei din comisie culpabili atunci când refuză unui cetățean exercitarea dreptului de a obține carnet de conducere (dacă, bineînțeles, interpretarea mea anterioară privind OMS 350/2003 poate fi susținută cu succes în instanță).


29 May 2007, 06:54:
QUOTE(argon @ 28 May 2007, 09:29)
Se refera doar la expirarea termenului de pe permis, daca schimbi permisul ca-ti schimbi adresa/pierdere/etc, nu terebuie fisa medicala. L-am schimbat eu si nu mi-a cerut asa ceva.
*



modul de a înțelege și transpune în practică art. 44 din codul rutier la nivel local diferă.

site-uri cu informații oficiale de la Poliția Rutieră (e.g., județele Iași, Argeș, Suceava) precizează că, la preschimbarea permisului în urma modificării unui înscris, menționându-se concret modificarea adresei, este necesară și fișa medicală -- ea fiind valabilă, după unii, 1 an, iar, după alții, chiar 5 (!). Prefectura București nu spune decât că examenul medical este necesar "dacă solicitarea s-a făcut după expirarea valabilității administrative" -- adică atât cât spune codul și nimic mai mult, considerând că toată lumea înțelege.

bănuiesc că, neavând nici sprijin textual în codul rutier nici instrucțiuni „de sus” cu privire la „valabilitatea administrativă,” Poliția Rutieră din anumite județe introduce fișa medicală pe lista documentelor obligatorii la preschimbarea permisului deoarece știe deja, din altă parte din cod, că valabilitatea unei fișe nu este mai mare de un an. importul se mai poate face și datorită inerției (i.e., așa s-a procedat și înainte de noul cod) sau neacordarea atenției cuvenite scrisului mărunt (i.e., ce mai contează dacă preschimbarea are loc la expirarea valabilității sau ca urmare a modificării unor înscrisuri?). oricum, mai bine o hârtie în plus decât să aibă cineva bătaie de cap.
anpop
am si eu o intrebare:
persoanele care au aceasta problema, o au pe si pe culorile reflectate si pe cele radiate?! daca da, este vreo diferenta?!...si cat e de mare?!
tomoiaga
QUOTE(anpop @ 29 May 2007, 08:01)
am si eu o intrebare:
persoanele care au aceasta problema, o au pe si pe culorile reflectate si pe cele radiate?! daca da, este vreo diferenta?!...si cat e de mare?!
*

Ai putea detalia intrebarea cu ceva exemplificare. Radiate sa fie cele de la faruri de exemplu ? Si reflectate ? Umm, ma tem ca nu inteleg.
anpop
culorile reflectate sunt cele pe care le vezi pe un panou, o hartie, etc....cele radiate sunt emise printr-un bec, dioda , televizor, semafor, etc.... smile.gif
tomoiaga
QUOTE(anpop @ 29 May 2007, 09:06)
culorile reflectate sunt cele pe care le vezi pe un panou, o hartie, etc....cele radiate sunt  emise printr-un bec, dioda , televizor, semafor, etc.... smile.gif
*

Mersi de explicatie

Problema e cu orice culoare in compozitia careia intra ceva verde, sau unori rosu. Discromatii vad mai putine "culori" (nuante) decat persoanele normale, fie culori reflectate sau radiate. Eu de exemplu noaptea nu disting intre luminile (radiate) rosu si portocaliu de la stopurile (cred ca asa le zice) masinilor. In schimb ziua, sau chiar noaptea, lucrurile portocalii le vad bine, la fel si pe cele rosii. Deci se poate spune ca noaptea in privinta rosului e mai mare problema la luminile radiate decat la cele reflectate. Acelasi lucru si cu verdele (radiat) led, deschis. Unori poate fi confundat cu alb, desi daca pui in fata unui discromat doua lumini una verde led si una alb o sa isi dea seama care e fiecare, prin comparatie. La fel cu rosu si portocaliu.

Sunt unele cazuri mai avansate in care persoanele discromate nu disting daca o banana e coapta sau nu doar de la culoare. Eu da. Si vad si portocala portocalie, fie zi fie noapte. Sunt diferite grade de discromatopsie, la mine fiind una ceva mai avansata, de vreme ce vad destul de putine din cifrele inscrise in plansele Ishihara. Am un coleg de servici insa care e tot discromat, dar vede mai multe ca mine.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.