Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Inlocuit rulmenti spate
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Marius97fer
De ceva timp am observat un joc puternic al rotilor din spate. Saptamana trecuta am schiumbat gumele de iarna din fata si le-am pus pe spate, iar tipu de la vulcanizare a zis ca as face un maaaare bine daca mi-as schimba rulmentii pe spate.

Anu trecut prin vara am schimbat singur tamburii de frana din spate, am schimbat cablul de la frana de mana...

Ma intreb daca as putea sa schimb singur rulmentii, sau am nevoie de ceva scule speciale, presa sau mai stiu eu ce... cei din fata sunt cu bile si necesita presa, dar astia din spate cu role, nu stiu...?????

Am vreo ora de cand caut pe forumu asta un raspuns dar nu am gasit mad.gif (pt cei care vor sa ma retrimita la search ) blush.gif

Danke soshon!
KTC
Exista presa si pentru rulmentii de pe spate. Camasa interioara iti ramane pe axul puntii si nu prea ai cum sa-l scoti decat cu presa. Cealalta parte din rulment iti ramane in tambur si ies cu ciocanul, la fel se si baga, cu putin mai multa grija.

Eu nu am avut presa si l-am taiat cu flexul pana a iesit. Acum depinde si de noroc, altadata am am scos un rulment la un prieten doar cu o lama de kuter.
Marius97fer
mersi.

cred ca azi o sa incerc sa vad ce pot face.
daca mai sunt sfaturi va astept... smile.gif
argon
Daca ai joc nu inseamna neaparat ca trebuie sa ii schimbi wink.gif
OAP
QUOTE(argon @ 27 Mar 2007, 08:57)
Daca ai joc nu inseamna neaparat ca trebuie sa ii schimbi wink.gif
*


Corect. verifica sa nu fie uzate "bilele" si camasile rulmentilor si daca nu sunt doar strangi pana nu mai are joc..
Marius97fer
uite ca e bine sa aflu mai multe.

sper sa am timp azi sa desfac, daca nu maine sigur o sa fac asta...

mersi din nou. smile.gif
argon
Nu desfa nimic, eu in locul tau as strange doar piulita, pana nu mai are joc, si as tine sub supraveghere cateva zile, daca huruie sau reapare jocul, atunci desfa.
Gheorghedracu
Nu e rau sa te uiti un pic pe acolo, dar daca poti sa stringi roata si sa verifici daca se aude ceva suspect dupa aia e ocai pentru moment. Invirte roata cu mina sa simti cum merge. Nu stringe mai mult decit trebuie ca sa zic asa. Iata cum. Stringi piulita butucului cite putin si verifici daca butucul se misca in lungul axului (joc longitudinal). Cind ai ajuns la joc zero desfa piulita pina la prima canelura prin care poti baga stiftul, care trebuie sa fie foarte aproape. Verifica din nou jocul. Daca nu are, acolo o lasi. Daca are, stringe piulita la loc si treci la prima canelura dupa punctul in care nu mai ai joc. Succes!
diaconuliviu
Gheorghedracu, vorbesti de masini (banui R12) la care piulita in sine e crenelata; la dacia NU piulita e crenelata ci ea e hexagonala; dupa stringere peste ea se pune o siguranta construita cam ca un capac de bere, doar ca nu e obturat ci gol, partea de material de pe centru fiind rasfrinta cilindric asa incit acolo sa se formeze acele creneluri de care vorbeai tu. Partea de capac se fixeaza prin striatii pe piulita rotind cite un pas pina cind unul din golurile crenelurilor se aseaza pe acea gaura de splint. Deci, o piesa intermediara. Sper sa fi priceput ce am vrut sa zic sau, mai bine, sa fi pus mina pe una.
Gheorghedracu
Am inteles, si asa, s-ar putea sa nu nimereasca la fix, si e mai bine sa incerci sa nu o stringi inutil, pentru ca rulmwntii nu sunt noi. La rulmenti noi se accepta o stringere peste punctul unde nu mai au joc, ba chiar se recomanda (ma rog, de la rulment la rulment), dar la rulmentii refolositi e bine sa te opresti cind nu mai ai joc. Cam asta era ideea.
Marius97fer
pai cam asa am facut. am dat roata jos, am curatat rulmentii de vaselina, dupa care am pus vaselina curata, am strans atat cat sa se invarta roata, am strans la loc, am pus capsa aia deasupra, am pus un cui in loc de sigurantele alea care s-au rupt si cam atat.

am facut azi vreo 20 de km si se prezinta bine, nu mai am joc deloc.

rulmentii nu erau deformati, aratau chiar foarte bine, asa ca astept sa vad cum se prezinta in viitorul apropiat... sper sa nu fie nevoie sa ii inlocuiesc prea curand...

ma tot intreb ce rol are acea capsa acolo, ca din cate am calculat eu, nu prea are cum sa tina piulita aia mare neclintita la nesfarsit, plus ca siguranta e mai departata de capsa... in fine, poate explica liviu mai in amanunt...

problema fiind rezolvata, cel putin pe moment, va multumesc si sper sa fie de ajutor si pentru alti dacioti...
diaconuliviu
Adica tu spui ca acel "splint" (cui in cazul tau) nu trece printre doua creneluri ale acelei capse? Daca e asa, piulita e infiletata prea mult caz in care ori e uzura mare in rulmenti, ori e vreo camasa sparta la macar unul din ei, ori ai uitat sa pui acea saiba cu nas dintre rulmentul exterior si piulita.
Marius97fer
acea saiba am pus-o (sunt atent cand fac ceva biggrin.gif )

rulmentii nu sunt sparti, asta cu siguranta, doar ca nu eram lamurit cu capsa...

eu am strans, dupa care am pus capsa, dupa care am pus cuiul...

inseamna ca o sa trebuiasca sa ii schimb, pentru ca siguranta (cuiul) era la distanta fata de capsa, insa in modul in care am pus cuiul, nu cred ca o sa se desfileteze curand...

in fine, sper sa nu am probleme majore, oricum parca simt ca e mai stabila (sa nu fie efect placebo...) dar e mult mai bine oricum...
argon
am si eu o intrebare, rulmentii spate sunt acesi indiferent daca e berlina/break tambur mic/tambur mare, nu-i asa?
Gheorghedracu
Cind ai verificat rulmentii e bine ca i-ai spalat bine de tot (sper) pina nu mai aveai de loc unsoare pe ei. Atuncea era momentul sa te uiti la bile (cilindrice, dar hai sa le spunem bile) si colivii. Colivia poate sa aiba separatoarele dintre bile subtiate, caz in care rulmentul se arunca. Bilele pot sa aiba suprafata mata sau cu mici cratere (care se vad ca niste puncte infime) caz in care rulmentul se arunca. Poti sa verifici si daca colivia se misca cu mina radial (nu trebuie sa se miste mai mult de 0,5mm, poate nici atita). Daca se misca, se arunca rulmentul iar.

Panta asta pe care ai intrat tu cu stringerea rulmentilor e foarte alunecoasa. Rulmentii aia nu costa mare lucru si nu e chiar imposibil sa-i inlocuiesti in strada (nu e de dorit, dar asta e). Asa ca, mai bine ii stringi sa te tina pina la magazin si iti iei altii noi pe care ii pui cit de repede. Vorbesc din experienta. Care arata ca e bine sa ai rulmentii noi cu tine in orice caz, altfel cind o sa ti se rupa coliviile si bilele isi iau cimpii, acolo o sa ramii si tu (pe cimp). Asta daca doamne fereste nu ti se intimpla vreo alta primejdie in clipa cind totul cedeaza.
diaconuliviu
@ argon:Da.
@Gheorghedracu: Ca sa schimbi ambii rulmenti in drum e nevoie de extractor de rulmenti pentru rulmentul mare (cel de pe fuzeta).
cosminus
In legatura cu stragerea piulitei larulmenti spate. Se strange pana se apropie si se desface 1/4 tura. Se pune siguranta (sau cum ii spune, cea din tabla) si se baga splintul. Se umple capacul 2/3 cu vaselina si se bate la loc incet cu ciocanul.
argon
piulita se strange dinamometric la 3 Nm, si apoi se desface 1/4 ture. Teoretic ar trebui sa fie punctul ideal.
Gheorghedracu
Uite ca nu-mi mai aduc aminte cum am scos al doilea rulment (asa e cel dinauntru lasa cursa interna pe fuzeta) cind mi-au crapat mie, dar stiu ca am facut-o pe drum, ba mi-aduc aminte si unde eram si cu cine eram in masina. Si o parte din expresiile folosite cu ocazia respectiva. Dar asa e. Iti trebuie ceva sa depresezi partea interna a rulmentului interior.
diaconuliviu
Atentie, cind se extrage rulmentul interior, presa se ataseaza IN SPATELE saibei de extractie, NU pe rulment. Cind o sa vreti sa faceti extractia o sa va dati seama de ce zic. Daca apuci rulmentul cu presa risti sa scoti numai colivia. La remontare, nu uitati saiba aia, altfel tura viitoare va trebui sa taiati rulmentul.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.