Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Batai metalice la pornirea motorului rece. De ce?
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Pages: 1, 2
Claudiopolis
Pornesc dimineata motorul, e rece afara deja, si cand incepe sa se invarta aud niste batai metalice infundate si regulate, ce dureaza cam 3-4 secunde dupa care dispar. La service mi-a zis omul ceva da' n-am inteles nimic ca vorbea foarte aiurea. Ceva de axul la cuzineti...care bate in lagare... din lipsa de ulei la pornire....cam asa ceva. Oricum, asta se intampla numai cu motorul rece. Dimineata cel mai zgomotos. In timpul zilei e mai discret, dar e acolo.



Care stiti sau ati mai patit-o, help me please ca nu vreau sa pornesc intr-o dimineata si sa se rupa ceva inauntru fara sa stiu.
calin.c
pompa de ulei scapa uleiul inapoi si pina baga altu bate nu o tura mai bine lasa sa moara motorul si mai incearca odata
RIon
Claudiopolis, tachetii/culbutorii sunt reglati cu lera?
asarban
Cred ca motorul lu' matale mai are 5000 de km maaaxim si dupa aia o sa tipe dupa RK!

POt fi atat de multe cauze... cuzineti, bolturi....pistoane ovalizate....

cati km ai cu masina?
Claudiopolis
Culbutorii sunt reglati la service. Motorul are 90.000 km, nu cred ca-i trebuie RK inca pentru ca merge foarte bine, presiunea e f. buna la ulei, nu sunt scurgeri sau alte comportamente anormale. Mecanicul a spus ca e chestie de ungere initiala. De aceea dispare in cateva secunde. A zis sa nu o turez la pornire. Si atat.
Ov
atunci 99% e bataie in cuzineti, care se vor uza si mai tare daca bat deja la pornire. In curand o sa auzi zgomotul asta si in mers. Daca mergi mult cu ea asa, poti uza nu numa i cuzinetii (care oricum trebuie sa-i schimbi cand o sa faci un RK), ci si arborele cotit, care poate nu o sa-l mai poti rectifica in cote. Asa ca, cel mai bine, strange ban pe ban si fa-ti un RK complet la motor.



restul de 1%: ce ulei ai?
Claudiopolis
Uleiul e TITAN de la Fuchs. Destul de bun - cred eu. Schimbat acum vreo 3 luni.
os
Daca problema a aparut dupa schimbare ulei+filtru de ulei, e posibil ca vinovat sa fie filtrul de ulei: si el are o supapa - cam slaba constructiv - care (ar trebui sa) impiedica(e) scurgerea uleiului inapoi in baie la oprirea motorului. Eu am avut pe vremuri la D13xx aceasta problema, care s-a remediat usor si ieftin prin inlocuirea filtrului.



os
Claudiopolis
Uite, m-am dus adineauri si i-am dat o cheie, doar atat. Fiind rece motorul nu a stat, a murit dupa cateva secunde. Am tras socul si i-am mai dat o cheie. A pornit si a ramas la turatia de relanti. NICI UN ZGOMOT METALIC!!! laugh.gif



Lamuriti-ma si pe mine ca nu mai inteleg nimic. Sunt convins ca daca-i apasam acceleratia pana la vreo 2000 se auzeau iar zgomotele alea.
os
B31AYZ,



Off topic: mai intii multumesc pentru incredere. Cum pomeneam pe un alt thread, nu sunt mecanic si modestele mele contributii se bazeaza pe educatie (de inginer mecanic), pe oarece experienta, pe patanii si pe informare din literatura.



On topic: pe vremea cînd mai schimbam singur filtrele n-am avut niciodata necazuri respectînd indicatiile producatorului. Imi amintesc ca se spunea asa:

1. suprafetele de asezare a garniturii sa fie curate;

2. se unge garnitura (care vine noua impreuna cu filtrul) cu putin ulei

3. filtrul se strînge cu mîna atît cît se poate (parca mai era ceva cu 1/2 de tura ??).



*Avertisment* nu te lua dupa mine decît într-un singur punct: vezi ce spune fabricantul si fa asa.



Teoretic, respectarea indicatiilor mai are un avantaj: daca ceva iese prost (de exemplu in cazul nostru: garnitura e proasta din fabricatie si pierzi uleiul) fabricantul nu se poate sustrage raspunderii. Dar asta e greu de dovedit si de aceea ramîne toretic.



Succes,

os
os
B31AYZ,



Cheia de filtu este pentru *demontare*, nu pentru montare. Monteaza filtrul cum scrie fabricantul si vezi ce se întîmpla.



diaconuliviu,



Nu vreau sa te contrazic, si totusi: filtrele Bosch au atît by-pass cît si supapa de sens unic, vezi:

http://aa.bosch.de/aa/de/static/produkte/f...of_funktion.htm



Nu cum sunt construite cele originale Dacia, dar stiu ca am putut sa constat efectul unei supape de sens unic bune suflînd/tragînd aer prin gaura centrala a unui filtru de ulei (nou).



os
B31AYZ
Ov,



OK. Clar nu ma duce mintea. Ma gandeam ca , daca nu e fortat la montare se va demonta tot cu mana. Dar garnitura inseamna ca-l fixeaza foarte bine si trebuie cheie sa-l desfaci .



Multumesc .
paulp
Claudiu, pina pica motorul de tot si tre sa-i faci RK, fa ca mine. Ia un aditiv Coral pentru tratament motor si baga-l in ulei.

Ala face o pelicula care ramine pe cuzineti, tacheti si alte elemente metalice din motor, asa incit n-o sa mai auzi zgomotul ala dimineata.

:wink:
northwood
Cred ca ajuta sa-i dai si o "cheie moarta" dimineata. Adica nu tragi socul, nu apesi acceleratia, astfel incat sa fie minima sansa ca motorul sa porneasca din prima, si il invarti cu electromotorul o secunda-doua. De-abia dupa aia tragi socul, sau ii dai pedale, sau stiu eu ce ritualuri mai faci ca sa si porneasca motorul.
diaconuliviu
QUOTE
 


diaconuliviu,  


Nu vreau sa te contrazic, si totusi: filtrele Bosch au atît by-pass cît si supapa de sens unic, vezi:

http://aa.bosch.de/aa/de/static/produkte/f...of_funktion.htm



Nu cum sunt construite cele originale Dacia, dar stiu ca am putut sa constat efectul unei supape de sens unic bune suflînd/tragînd aer prin gaura centrala a unui filtru de ulei (nou).



os


Am vazut constructia..daca te uiti atent, acea supapa unisens este DUPA iesirea din elem filtrant, deci DUPA pompa.. intr-adevar impiedica scurgerea uleiului din rampa dar nu impiedica golirea pompei..
os
diaconuliviu,



sunt sigur ca in esenta vorbim despre acelasi lucru. Ai perfecta dreptate in ce priveste efectul supapei de sens unic, dar am ceva de adaugat: ca sa se goleasca si portiunea de circuit dintre supapa si pompa, trebuie sa intre pe undeva aer (altfel presiunea atmosferica impiedica uleiul sa se scurga). Mai cred ca discutia devine din ce in ce mai abstracta si ar fi bine sa ne referim la problema originala (nu-i vorba ca port discutia cu placere smile.gif ).



Revenind la problema lui B31AYZ, zic ca orice presupuneri sunt degeaba pîna nu-si monteaza un filtru asa cum trebuie (daca s-a deformat carcasa, sunt sanse bune sa se fi decalibrat/blocat supapa de care vorbim).



os.
CiprianPJM
Sau bate o camasha. La mine batea prima. Poate ca au mai zis si altii, dar nu am apucat sa cetesc (rushinea mea)
Dyda
Bataia este de la vilbrochen- uzura mare intre vilbrochen si cuzinzti (uzura vilbrochen sau uzura cuzineti sau amindoua) pelicula de ulei nu mai este retinuta intre cele 2 piese
OCEBE
e cam prea pesimista estimarea c-au mai ramas numai 5000 km; la cealalta dacie pe care am avut-o, am mers cu simptomul asta cam 25kkm (dupa care am dat-o); la dacia din prezent mi-a aparut si mie acelasi simptom imediat dupa ce am inlocuit uleiul si filtrul; de atunci am mai facut un schimb dar tacaneala la pornire a ramas; acu' trebuie sa-i fac iar schimbul (ceea ce inseamna cam 8000 km de al aparitia simptomului) si-oi vedea dupa asta daca mai tacane sau nu
marius-gabriel
cauzele bataii la rece ar fi mai multe.
oricum,cel mai probabil pompa de ulei scapa presiune si se dezamorseaza sau pinionul ce vine sub delco are dintii uzatii.
aceeasi problema o am si eu si am arbore nou,cuzineti st..mai putin pompa si pinionul delco.
tunderbird
Ca sa elimini orice suspiciune vis-a-vis de lipsa uleiului la pornire, incearca sa fii atent la momentul stingerii becului rosu care indica lipsa presiunii de ulei. Daca intr-adevar bataile dispar cam in acelasi timp cu stingerea becului atunci inseamna ca "nenea de la service" are dreptate.
Daca momentele nu coincid, atunci in mod sigur mantaua unui piston are o uzura mai pronuntata si permite un joc mai mare intre piston si cilindru, rezultatul fiind batai metalice infundate la pornirea la rece. Pe masura ce motorul se incalzeste, pistonul in cauza se dilata ceva mai mult decat cilindrul (fiind materiale diferite), reducandu-se jocul dintre ele.
Pentru inceput nu este cazul sa te ingrijorezi prea tare, eu cunosc destule persoane care au rulat considerabil cu aceasta problema tipica DACIA, este adevarat insa fara a forja motorul.
As fi vrut sa na spui mai mult in legatura cu rulajul motorului, calitatea uleiului, tipul motorului (injectie sau carburator) si stilul tau de a accelera motorul la pornirea la rece in special.

Bafta!
claub
Dupa ce se incalzeste motorul ai presiune de ulei ?
Claudiopolis
QUOTE(claub @ 31 Oct 2004, 21:00)
Dupa ce se incalzeste motorul ai presiune de ulei ?
*



Da, presiunea apare dupa 5-8 sec. de la pornire. Se stinge becul rosu si urca acul pana aproape la maxim. Daca dau la automat, numai pentru ungere, asa vreo cateva secunde si pornesc dupa aceea, zgomotul nu mai apare. Oricum, nu-mi convine, sunt singurul pe care l-am vazut pornind asa...
Metalic
Schimba urgent para de sub delcou , pinionul care angreneaza pompa de ulei!!!!!!!!!!!!!!!!!
Claudiopolis
QUOTE(Metalic @ 1 Nov 2004, 08:53)
Schimba urgent para de sub delcou , pinionul care angreneaza pompa de ulei!!!!!!!!!!!!!!!!!
*




Ce te face sa spui atat de categoric chestia asta? Axul delco e nou-nout. Ce para vrei sa schimb? huh.gif
CiprianPJM
A mea facea numai imediat dupa ce pleca motorul, o secuda. Facea urat, cam cum face un Cobra intr-una. S-a remediat cu niste praf de altu nou. Nu am pus pe nimeni sa il desfaca, zace undeva in magazie in BZ. Am pus altu` luat de la unguri, scos de pe o masina dezmembrata. L-am inscris o frumusete. Am dat spaga unui domn. smile.gif Motorul a costat 5.000.000 lyoni. L-am pus cu taica-miu la loc. Intr-o sambata de lucru la pas era gata.Dupa care drunksinging.gif
bolt
Fosta mea masina (Dacia Break) a facut de cateva ori asa (iarna). Aveam uleiul prea gros. Cum l-am schimbat n-a mai facut. Succes.
onyx-20
Eu am remediat aceasta problema schimband uleiul din 15W in 20W. si bine-nteles si filtrul
cristi_21us
Claudiopolis asa am patit si eu.am fost am facut motorul si tot se aude.am cu el 10000 km si si vazut 0 - 100 km/h de vre=o 2 ori am mers cu ea 50 km cu o turatie de 4600 rpm si asat s-a intamplat de vre-o 4 ori si nu a ptit nimic.se aude un pic chiar si in mers si merge de rupe.si incepe sa mearga din ce in ce mai bine.eu zic sa il lasi asa sa nu te legi la cap fara sa te doara.bagai un aditiv 2+2 si lasal ca merge.eu am o presiune de putini mai au.peste 6 la rece si 5 cu motorul la 95 grade.acum sunt bani tai si faci ce vrei.
liviuflesner
Si la mine se aude bataia asta. Este sau de la linie sau de la o camasa cum a zis cineva inainte. Pentru a prelungi perioada de functionare in conditiile astea iti recomand ca la pornire sa n-o calci s-o lasi la relanti pana isi trage ulei. DUpa parerea mea, semnul ca e cazul sa aplici RK-ul sunt atunci cand ti se aprind becurile la ulei in mers, desi am vazut taximetristi care mergeau cu ele aprinse de cel putin 2000km.
Pt cei care au zic ca un aditiv 2+2 sau Coral ar avea influenta benefica? Unde gasesc si cat costa astia? Dau rezultate marcante sau numai e o impresie??
madoxxt
In pompa de ulei , acea supapa de presiune este de fapt o bila actionata de un arc care mentine uleiul in filtru si spre palier, se poate ca acea bila sa fie uzata si sa iti scape uleiul inapoi in baie si instalatia sa ramina goala sau ca arcul care impinge bila in scaun sa se fii slabit si sa nu mai aiba elasticitatea si forta , sa creeze presiune pe bila si sa scape ca si in cazul uzarii bilei uleiul in baie.Cel mai bine si mai simplu , ca sa iti iesi din pareri e sa dai pompa de ulei jos si sa o verifici, eventual sa o inlocuiesti daca da semne de oboseala.

cris_rover
1. Vezi daca nu cumva altceva bate la motor. (daca zgomotul se aude exclusiv la pornire atunci ii ceva bai in el (pompa ulei, ax cu came, cuzineti, etc). Daca se mai aude ocazional si in timpul mersului verifica-ti suportii elastici de la motor, scutul (sa nu cumva sa fie deformat de vreo lovitura si sa atinga in baie), etc. Chestia aia (para de sub delcou) este de fapt un pinion, in care intra axul de la delcou. Acest pinion are rolul de a angrena atat pompa de ulei (care in cazul tau as recomanda sa fie verificata) cat si axul de la delcou.
diaconuliviu
QUOTE(madoxxt @ 21 May 2005, 22:57)
In pompa de ulei ,  acea supapa de presiune este de fapt o bila actionata de un arc care mentine uleiul in filtru si spre palier, se poate ca acea bila sa fie uzata si sa iti scape uleiul inapoi in baie si instalatia sa ramina goala sau ca arcul care impinge bila in scaun sa se fii slabit si sa nu mai aiba elasticitatea si forta , sa creeze presiune pe bila si sa scape ca si in cazul uzarii bilei uleiul in baie.Cel mai bine si mai simplu , ca sa iti iesi din pareri e sa dai pompa de ulei jos si sa o verifici, eventual sa o inlocuiesti daca da semne de oboseala.
*


Acea supapa are rol de limitator de presiune. Adica ajuta sa nu creasca presiunea peste 6 bar. Este montata in PARALEL pe pompa, si nu IN SERIE, deci nu ea impiedica golirea pompei.
Bataia este de la lagare.
Dyda
Bataia este de la vilbrochen. Au uzura accentuata atit palierele cit si cuzineti, iar dupa o pauza mai mare de 24 h pelicula de ulei dintre cele 2 piese se scurge favorizind aparitia acelei batai la pornire. Aceasta dureaza pina pompa baga ulei in circuit, refacind pelicula.
Deci te paste un RK cota 1 sau inlocuit vilbrochen + cuzineti sau ii bagi slik
daciaclub-Stef
vezi sa nu fie o supapa care peste noapte(sau cand vrea ea)se blocheaza in ghid.
floryyn
Baieti, azi am avut o problema, m-a lasat Dacia in drum, am sunat la un amic mecanic, a venit, cu niste smirghel si o surubelnita a "resuscitat-o".Platinile, desi erau noi, cu 50 de km la activ... Problema e ca dupa aia omul s-a incruntat si-a zis ceva de genu' "hopa, batai la motor, vilbrochenul!!". In final omul mi-a recomandat ca pana una-alta, sa bag un aditiv, n-am retinut bine ce fel de, si a ramas ca vine zilele astea sa "aruncam o privire" si sa evaluam situatia...Chestia e ca bataile au aparut dupa ce am schimbat uleiul. Aici cred ca am facut vreo prostie, am bagat Prista 20w40 S1 in ideea ca e mai bun ca Lubrifinul si temperaturile astea "primavaratice" imi permit un ulei mai gros. Probabil am dat-o in bara cu filtrul de ulei, in sensul ca am strans cu nadejde, cu cheia de filtru...Nu-mi curge nici o picatura, nici pe la filtru, nici pe la buson, nivelul la joja e ok, becul indicator din bord se stinge imediat dupa ce porneste, dar nu-mi dau seama ce si cum. Ce sa-i fac? Sa schimb iar uleiul cu unul mai "finut" cu tot cu filtru, sa desfacem motorul si sa verificam arborele cotit, cuzinetii?
huh.gif
mirceas
descrierea din primul post se potriveste perfect cu situatia mea. la cald sau dupa prima pornire nu mai face zgomot, insa dimineata dureaza cateva secunde acest zgomot metalic destul de tare. la mine martorul de ulei se stinge tipic cam in 2 sec.

si totul a aparut dupa un banal schimb de ulei+filtru (cu motor flush).

cred si eu ca tot pompa de ulei e de vina. presiunea e ok, ulei nu pierde.

altfel motorul meu toarce ca o pisica daca e bine reglat, trage super si a avut setul facut acum max. 10000 km. deci e o prostie sa generalizati ca in toate cazurile e de vina un motor uzat.
EUROPE_
@ floryyn, ce presiune ai la ulei?
Bătăile în funcționarea motorului nu pot fi numai de la arbore.

@mirceas, eu am 2500 km de când am făcut setul, pompă de ulei nouă, arbore rectificat la r1, iar presiune la ulei am după 5-7 secunde, când pornesc motorul nu îl accelerez. Zilele următoare urmează să dau baia de ulei jos să mă uit la pompă, nu știu de ce, dar am impresia că ea e de vină, astă vară când am probat-o, după ce o cumpărase mecanicul, presiune făcea dar îi curgea uleiul înapoi prin sorb mad.gif , iar acum trebuie să mă bag pe sub ea să remediez problema.
mirceas
eu mai astept pana ii fac schimbul de ulei. acum am 15w si vreau sa trec 20w. mi-e teama sa nu revina iarna, eu stau la munte, si sa fie atunci uleiul prea gros.

si daca e ea cu buba... o schimb cu totul.
EUROPE_
Eu sunt la 10w și am aceeași dilema ca și tine, mai sunt 11 zile de ''iarnă'', așa că încă nu sunt prea hotărât.
Twister
20w este densitatea la rece a uleiului si nu recomand nici vara, in nici un caz in anotimpul rece. Este prea dens. Vascozitatea mare la rece NU AJUTA LA NIMIC, decat la un efect psihologic, cat timp este rece vei avea presiune max.
Un ulei prea dens este pompat mai greu (cu intarziere) de pompa, exact in momentul in care timpul de amorsare a rampei de ungere este vital: la pornire.
Sngurul avantaj ar putea fi, in cazul unui motoru uzat, faptul ca se evita "mancarea" uleiului la pornire (care oricum va fii papat cand motorul se incalzeste si uleiul se face pissweiser). Nici nu prea gasesti ulei sintetic, cu clasa buna, SH, SL, SJ cu indice 20W in fata. Personal am motorul proaspat reparat RK, ulei 15W40 (mergea perfect si 10w iarna, insa pe 15w am gasit cu aditivi pt perioada de rodaj) si am presiune in rampa dupa 1-2sec dupa pornirea motorului.
Revenind, iti recomand sa schimbi macar cuzinetii. O reparatie serioasa include rectificarea/inlocuirea arborelui cotit,a cuzinetilor, a pompei ulei si a pinionului de antrenare, eventual si verificarea starii lagarelor axului cu came, insa ca o solutie de moment sugerez inlocuire cuzinetilor si a pompei de ulei.
adnan
eu ce sa mai zic
am o nova si a inceput sa-mi faca galagia asta in mers pe la 70km/h presiune de ulei sta la 4-5 in mers
mihai0070
Si eu am nova si la rece presiunea este cam 5 atm ... la cald este la 2 ... sau 1.8 (valori pentru relanti) ulei am pus mobil 1 cred ca 5W40 si un aditiv ... zgomot la pornire am dar nu ma deranjaza ... la cald este totul ok ... singura problema este ca nu am scurgeri de ulei pe nicaieri nici o picatura sub masina ... fum albastru nu scoate ... si totusi dupa 800 km cu noul ulei ... a disparut o cantitate consigerabila de pe joja ...
EUROPE_
Nu trebuie neapărat să scoată fum albastru ca să poți zice că-ți consumă ulei. Cauzele consumului de ulei pot fi multe.
mihai0070
Da dar daca totusi nu curge pe nicaieri (am spus sub masiina este uscat ) ... nu scoate fum ... si totusi imi lipseste o cantitate de cel putin 600 ml (joja este la jumatate pe patrea lata ) ... cam mult pentru un ulei nou de calitate (mobil1) + aditiv dupa 800 km de la schimb ... unde sa se duca ... atata ulei ... sad.gif si asa de repede ... astia 800 km i-am facut doar in bucuresti ...pe distante relativ mici ... de maxim 20 km ...deci motor rece abia ajunge la 60 grade ... dar nu cred ca asta ar fi cauza ....
argon
Nu trebuie sa scoata fum ca sa manance ulei. Cand scoate fum deja manaca mult.

Daca mergi cu motorul rece e normal sa-ti consuma mai mult ulei.
Twister
Vezi si semeringurile supapelor, si pe acolo se poate pierde ulei. Acele semeringuri au prostul obicei de a se desprinde de pe soclu si a pleca pe tija supapei.
mihai0070
Si cum vad daca sunt semeringurile de la supape ... trebuie desfacut motorul ... sau doar capacul culbutori ... si totusi in conditiile mentionate mai sus ... 600 ml in 800 km in bucuresti .. nu prea este normal zic eu ... ba chiar foarte mult ...
$$ilvviu
Desfaci capacul.
Totusi pt o Nova din 97 nu e prea subtire 5W? Eu cred ca 15W ar fi mai nimerit.
argon
5w il consuma la rece...ala nu-i ulei sa-l pui la deplasari scurte in oras, motorul va fi mai mult rece, si uleiul e prea subtire. La cald e OK.

Consumul e normal, mai completeaza.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2019 Invision Power Services, Inc.