Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: probelme electromotor
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
shabba
Recent am luat in primire de la taicamiu dacia lui, care a stat pe dreapta aproximativ 3 luni. Am investit doua gramezi de bani in reparatie capitala motor, directie, frane. Circul cu ea de aprox. 3 saptamani, fara probleme iesite din comun.
De 2-3 zile facea figuri la pornire, electromotorul invartea 1-2 ture, foarte greu, nu reuseam sa pornesc. Banuiam ca e dusa bateria, dar totusi, dupa mai multe incercari, cu 1-2 ocazii am reusit sa pornesc fara sa incarc bateria, deci curent era.
Azi simptomele s-au schimbat: electromotorul nu mai invarte de loc. Se aude cum cupleaza, dar de invartit nimic. Nu mai invarte electromotorul deloc, nici cu alta baterie, deci se pare ca nu este bateria de vina, ceva e dus la electromotor.
Imi poate spune cineva ce poate fi? eventual cum pot remedia problema?
E destul de urgent ca Luni trebuie sa o duc la ITP si sunt sigur ca nu va trece daca nici macar nu porneste...
unikat45
ce tip de electromotor ai? cu magneti permanenti (tip nou) sau cu magnet excitat (tip vechi)?
shabba
Hmm, intrebare de baraj...
Trebuie sa-l intreb pe taicamiu, dar nici el nu prea cred sa stie (e total paralel cu chestiile astea)
Este vre-o modalitate prin care mi-as putea da seama daca ma uit la el?
Oricum, cred ca este mai posibil sa fie mai vechi...
sorin1983
se poate sa se fi tocit carbunii care fac contact pe rotor! daca vrei sa il repari se da jos se desface se schimba carbunii 2 bucati si bucsile 2 bucati! daca ceri la magazin stiu ce sa iti dea dar iti trebuie un letcon(ciocan de lipit) puternic ca sa dezlipesti si sa lipesti cositorul! asta daca nu ai o problema cu starterul(partea mica a electromotorului) dar dupa simptome nu cred. oricum intreaba si tu un vecin mai batran, sau pe cineva mai in masura sa te ajute mai ales cu lipiturile! daca nu... ia unu imprumut smile.gif
bygy007
demontezi electromotorul de pe masina, demontezi starerul desfacind 2-4 piulite cu cheia de 7 dupa care se desface cu o cheie de 13 piulita care este in spate lui de care este prins bara care alimenteaza statorul electromotorului(se duce in stator) , desfaci capacul din spate cu o cheie de 11 , scoti capacul cu mare atentie ( in functie de tipul de electromotor are 2 sau 4 perii) scoti usor capacul cu suportul de perii la cele cu 2 perii una este legata la stator iat celalta este de legata de capac se scoate atentie peria care este legata de stator cu ajutorul une surubelnite se ridica arcul care preseaza pe perie apoi se scoate peria si capacul , se verifica colectorul sa nu prezinte innegriri lamele rupte santuri la capatul colectorului se verifica daca barele de la bobinele lui nu sint dezlipite se inlocuiesc bucsile si la nevoie periile cu un letcon de putere mai mare

succes
shabba
Dimineata la prima ora ma pun, cred, sa dau jos electromotorul.
Ciocan de lipit nu e problema ca am vre-o 3 acasa, dintre care unul din acela care se incalzeste pe foc la aragaz.
Sper sa gasesc maine undeva deschis sa cumpar piesele.
Mai aveam si un electromotor de rezerva parca pe acasa. Nu stiu sigur daca era functional, dar daca l-as gasi, poate pot folosi ceva de la el.
shabba
Am reusit sa schimb periile cu ajutorul unchiului meu care a lucrat la o statie de ambulante si a mai facut operatia asta. Intradevar erau foarte uzate. Am demontat electromotorul si am dat o fuga la el, a schimbat periile i-a facut facut proba si OK, se invartea Ne-am chinuit ceva vreme ca nu aveam decapant. Ajung acasa, il montez, dau la automat si la fel, nu se invarte. Il demontez, il incerc, la liber se invarte.
L-am intrebat pe unchiul meu si imi spune ca e posibil ca periile noi sa nu calce vorect pe colectori. Am dat de cateva ori pe liber sa se invarta sa se mai rodeze periile sa calce bine, dar putearea a crescut numai un pic. Acum invarte motorul dar foarte greu, nu destul cat sa porneasca.
Ce mai pot sa fac?
unikat45
electromotoarele de tip nou au statorul cu magnet permanent...cele de tip vechi au statorul bobinat...
daca e de tip nou posibil sa ai probleme si cu rotorul.. tot asa am patit si eu cu al meu..l-am desfacut, am schimbat bucsile am curatat ce s-a pututut, carbunii erau buni... pus la proba in gol..invarte de-i sar capacele.. pus pe motor....abia daca dadea motorul peste cap..... suspect rotorul.... eventual fenomen de "furat curent"....
gasit electromotor de tip vechi pus pe motor dat la cheie (cu bateria descarcata de la incercarile repetate cu electromotorul de tip nou)... motorul a pornit din prima....

personal recomand inlocuirea cu un electromotor de tip vechi...
eellaa
Din cate stiu eu probleme mai pot fi si de la acel solenoid care cupleaza bendixu si in acelasi timp alimenteaza periile.Daca acea lamela de cupru nu mai calca bine sau deja este impuscata atunci nu mai da destul curent si astfel electromotoru nu mai are forta necesara sa invarta motoru(sa nu uit cea mai simpla solutie este sa iei alta deoarece este capsulata).Se mai poate si unul din carbuni sa dea la masa(ma refer de cel de + desigur) daca nu mai are izolatia buna suportu in care culiseaza.Mai conteaza si starea bucsilor , jocu pe care il are si cat de bine este centrat.Toate acestea presupunand ca rotorul si statorul sunt ok!
apollo
Tin sa cred ca la tine e aceeasi problema ca si la mine.

La mine are toane, cand invarte greu si de abia porneste, cand invarte din prima(mai rar).


Du-l la verificat.Mai exact bobina de pe rotor sa o verifice.Stiu electricienii cum sa faca.Cu putin curent si daca se vad scantei pe bobina rotorului, poti fi sigur/a ca nu mai are mult de "trait".

Si eu trebuie sa schimb rotorul la ELM-ul meu.

Fiecare fir de pe bobina duce la un colector.La mine 3 sau 4 fire sunt impuscate,de fapt nu lucreaza cum trebuie.Pierde curent pe acolo si sunt momente cand un carbune e pe un colector bun si celalalt carbune nu e.

Automat in cazul asta invarte intr-un singur carbune.De aici vine si acea invartire greoaie pe care o are.
Mai sunt momente cand ambii carbuni calca bine si atunci o ia din prima.


Acum nu stiu ce sa zic exact.Cel mai bine e sa-l verifice cineva.
tibip
daca iti invarte greu in sarcina inseamna ca ai contacte proaste intre lamelele colectorului de la electromotor si bobinajul "sarmele" care-s presate pe colector. Pe fiecare colector, pe partea mai spre bobinaj, sunt presate cate 2 capete de bobinaj. Eu am prins rotorul frumos intr-o menghina, am desfacut fiecare capat de bobinaj de la fiecare lamela de colector (ai grija sa desfaci numai de la cate o lamela de colector, adica 2 sarme, ca altfel in veci nu-l pui la loc ca lumea), si le-am dezizolat, batut inapoi si lipit cu cositor cu un letcon de lipit de 200 de wati. Daca procedezi asa, in veci nu vei mai avea probleme cu electromotorul. Atentie, cositorul are tendinta sa curga cand lipesti, deci vezi sa nu faci scurtcircuite intre lamelele colectorului. Risti sa arzi statorul electromotorului.
PS: colectorul este partea pe care calca periile electromotorului. Spor la lipit. E o treaba de 4-5 ore, dar merita. Un rotor de electromotor costa mult mai mult.
shabba
Se pare ca mult zgomot pentru nimic. De fapt e si bateria dusa. Azi am incercat cu o alta baterie si a luta-o la prima cheie.
Deci trebuie sa ma mai scotocesc de niste banuti sa iau baterie noua. Multumesc tuturor pentru ajutor.
diaconuliviu
Dar sa o reincarci pe un redresor, dupa care sa incerci sa pornesti, sa faci un drum mai lung, ca sa se si reincarce, sa-ti verifici si instalatia de incarcare cit de corect furnizeaza cei 14,4V te-ai gindit? Poate bateria aia e NUMAI descarcata, fara a fi sulfatata masiv.
shabba
Era clar praf bateria. I-am pus redresorul si a inceput sa "fiarba" in toate locasurile aproape instantaneu. Tin minte, pe cand era buna, ii lua peste 10 ore sa faca asa.
Am lasat redresorul toata noaptea, peste 12 ore, dimineata a pornit la prima cheie, dar la pranz, cand sa ma intorc acasa, dau la automat si electromotorul cupleaza dar nu apuca sa roteasca. Ma uit cu multimetrul si aveam 10,2 V la baterie. Am luat curent de la masina unui coleg, a pornit. Ajung acasa (drum de aprox. 30 de min), opresc motorul si dau la cheie, din nou, nu reuseste sa porneasca. Aveam aproape 11 V.
M-am dus si am cumparat o baterie noua (ROMBAT CYCLON de 66 Ah) Am montat-o si a pornit la prima cheie. Am verificat incarcarea si nu stiu cat este de ok, pentru ca oscileaza intre 13,6 si 14,8 in functie de turatie si consumatori. Am releu electronic, deci nu prea am cum sa-l reglez. Maine merg la magazin sa-mi verifice incarcarea pentru garantie, si vad, daca trebuie, schimb si relelul.
bygy007
14,8 este cam mare trebuie sa fie maxim 14,4 in turatie vewrifica si remediaza caderea de tensiune intre + baterie si + releu sau ia unul cu fir de referinta

http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...ndpost&p=496492


citeste ultima parte a postului meu
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.