Salut!
Cam 8 anisori nu am avut nici un fel de probleme cu ambreiajul, dar cand au inceput... Am ajuns la a 3-a placa de presiune si desi am si 3 rulmenti (tot de presiune) s-a stricat doar una din carcasele lor...
Referitor la subiectul deschis aici:
1 Placa de presiune, dupa cunostintele mele se poate defecta in doua feluri:
a) daca plesneste, de regula de la una din gaurile de nit pentru fixare, spre exterior; efectul este ca in loc sa se "intoarca" la apasarea in zona centrala de catre rulmentul de presiune, si astfel sa slabeasca strangerea discului intre zona de frictiune a placii si volanta, arcul "se casca" pe linia fisurii. Cat timp fisura nu e completa, "decuplarea" discului nu e nici ea completa; cand a plesnit pana la capat, decuplarea nu mai e posibila. Spre deosebire de ruperea cablului de comanda, cand pedala e moale si merge in gol, in cazul fisurarii "soarelui" pedala are cam aceeasi "tarie" ca una "buna" (poate apar mici diferente, dar eu nu am sesizat)
poate apare o uzura in materialul arcului-diafragma, in zona de contact cu rulmentul de presiune. Unii sustin ca asta e cauzat de reglajul necorespunzator al cablului de comanda, prea "strans" care tine permanent rulmentul de presiune in contact cu "soarele". Parerea mea e ca e vorba de un defect de material (arcul e slab sau decalit in zona aia; la placile de presiune mai vechi, nu am gasit niciodata uzuri mari in zona aceea - de fapt rulmentul ar trebui sa se roteasca mult mai mult, sa arunce vaselina afara si sa se uzeze anormal, manifestat prin joc mare la mana si functionare zgomotoasa: huruit sau zuruit, mai ales la apasarea ambreiajului. Cele 2 placi de presiune pe care le-am scos din serviciu au, amandoua acelasi simptom de uzura la acest nivel: pe circa jumatate din circumferinta, arcul e complet taiat, astfel ca rulmentul a ajuns sa frece cu carcasa de partea ramasa a "soarelui" (desigur, cu cablul strans la maxim, singura zona unde se obtine decuplarea ambreiajului, si asta doar pentru a ajunge la "atelier") Partea cea mai bizara e ca a doua placa de presiune inlocuita e de fapt placa care ar fi fost originala a masinii, care a functionat aia 8 ani si care a ajuns sa fie schimbata din cauza unei diagnoze gresite - s-a presupus ca ambreiajul nu mai decupleaza din cauza fisurarii arcului, cand de fapt furca de debreiere era partial rupta si indoita. Cum exista placa noua, nereturnabila la magazin si motorul era demontat, am inlocuit si placa veche cu cea noua. Cand simptomul a revenit, dupa cam jumatate de an, placa "noua" a fost scoasa si in loc a fost pusa placa veche, care nu s-a uzat in cei 8 ani de functionare cat s-a uzat in jumatatea de an de la re-montare... Inclin sa cred ca nu era placa mea (prima interventie pe ambreiaj a fost efectuata de "meserias"...)
La a 3-a placa am instalat "steluta" de protectie a "soarelui", pe care se reazema rulmentul de presiune. A functionat cam o luna asa, pana ce pierderea etansarii la simeringul arborelui prizei de putere (intrarea in cutia de viteze) m-a obligat la o noua demontare. Cablul de comanda al ambreiajului a fost slabit la maximum, in ideea de a nu atinge "steaua" aia instalata pe soare (!); materialul e mult mai gros si daca apare o frecare, sper sa crape intai rulmentul (din care mai am), sa se uzeze steaua (care e 7,5-8RON si sa nu ajung iar la placa de presiune (150RON)!
Exista o mica urma, dar nu se poate spune inca daca e semnul produs de presiunea normala a debreierilor sau inceputul uzurii anormale (a unui material moale).
2 Patinarea ambreiajului apare in situatia unei uzuri accentuate a garniturilor de frictiune a discului, si/ sau a imbibarii acestora cu lubrifiant (ulei) curs din cutia de viteze (uleiul pierdut din motor e aruncat de rotatia volantei pe peretii "carterului" mecanismului de ambreiaj si nu are "cale" spre disc). Subtierea discului prin uzura, desi e de ordinul milimetrilor, se produce intr-o zona unde cursa soarelui e de asemenea de ordinul milimetrilor. In plus, suprafetele de presiune de pe placa si de pe volanta ajung in contact cu niturile de fixare a garniturilor de frictiune, care au alt coeficient de frecare si alta duritate decat acestea, alunecand mult mai usor. Exploatarea in aceste conditii deterioreaza suprafata de frictiune (rizuri ca si la discurile franelor, in cazuri grave fiind necesar de inlocuit volanta si/sau placa de presiune...)
Nu folositi automobilul cu defectiuni, acestea se agraveaza si nota de plata creste foarte repede!
Noroc si atentie!