Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Cutie de viteze cu 5 sau cu 4
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Pages: 1, 2
FlaviusBV
Salut, este cineva care si-a schimbat cutia de viteze cu 4 cu o cutie de viteze cu 5?

Vreau sa stiu ce piese trebuie inlocuite, cam cat costa si pe unde se gasesc.

Si inca ceva se simte diferenta, adica merita investitia sau nu?

galeo
Eu am o dacie din 84 si are cutie in 4 trepte si fuge de rupe,nu am gasit dacie in 5 trepte care sa-i faca fata.Am urcat o panta cu masini in 5 trepte care mai mult de 50 sau 60 nu duc in treapta a 3-a si cu batrana mea urc lejer cu a 4-a cu 80
einstein1984
Daca mergi mult in fara orasului, merita cutia cu 5 trepte pentru consumul mai scazut de combustibil. Altfel nu.
Laurentziu83
Fara discutii merita o cutie in 5 trepte, asta daca nu te costa upgrade-ul mai mult decat masina. In principiu, in afara de cutie, n-ai avea nevoie de piese suplimentare, in afara de altele defecte pe acolo (gen ambreiaj) si pe care ar merita sa le schimbi ca sa nu mai umbli inca odata pe acolo.
Daca nu urca un deal in a 5-a, retrogradezi. Simplu.
Banuiesc ca daca faci modificarea asta oricum mergi mult si pe afara, daca era sa folosesti masina doar "pana la colt" nu cred ca te gandeai la o astfel de modificare.
sobolan
cutia cu 5 merita doar afara orasului......in oras e mai practica aia cu 4.....
apropo.....daca tot pui pune de 4tr. cu planetare scurte wink.gif
iulian.bisty
e posibil sa-ti trebuiasca planetare scurte daca tu ai lungi
daca ai scurte e ok
cand o sa achizitionezi cutia sa o iei cu tot cu jug
investitia este f buna
iulian.bisty
QUOTE(galeo @ 3 May 2007, 18:36)
Eu am o dacie din 84 si are cutie in 4 trepte si fuge de rupe,nu am gasit dacie in 5 trepte  care sa-i faca fata.Am urcat o panta cu masini in 5 trepte care mai mult de 50 sau 60 nu duc in treapta a 3-a si cu batrana mea urc lejer cu a 4-a cu 80
*




treapta 4 la cutia in 4 are raport 1:1
treapta 5 la cutia in 5 are raport 0,87 :1
deci nu prea te cred
treptele 1,2,3 la cea in 4 si cea in 5 sunt aceleasi rapoarte
FlaviusBV
Mersi mult pentru raspunsuri.

Inca o intrebare cum pot sa imi dau seama daca am planetare lungi sau scurte ca am inteles ca diferenta e foarte mica (vreo 10 mm sau ceva de genul)
einstein1984
iulian, mai difera raportul transmisiei principale (9x34 sau 8x33 parca erau cuplurile). Dar daca el compara dacia in 4 trepte cu matizul...........
OAP
Poate era binesa fie folosita si functia search.
Eu la vechea berlina am pus CV in 5 trepte de Renault 18. Schimbat capac fata si priza, normale de dacie. se poate schimba de asemenea capacul spate sau sa pastrezi vechiul ghidaj dar trebuie sa gauresti podeaua. intr-adevar planetare scurte, sau o desfaci si schimbi grupul cu ala pe care il ai. nu prea merita sa iei de dacie cand una de renault 18 e vre-o 4-500RON
dd gheorghe
Ai grija de unde o cumperi.Ideal ar fi sa ti-o si monteze si sa dai banii dupa probe si cu garantie 3-6 luni cel putin.
Eu am vrut sa fac ceea ce faci tu acum si cand am vazut ce junghi am luat m-am lasat pagubas. Am umblat 2 luni sa-mi iau banii inapoi.Plus ca am schimbat a 4-tra cu totul,2 sincroane de la 1-2,axul cautator,semeringurile toate si au fost bani pierduti,timp si nervi.De 3 ori am dat-o jos si am pus-o la loc.Pentru ca in final sa o pun la loc pe cea originala.Succes!
Ca piese noi iti trebuie jugul din spate de 5 trepte,tija de legatura dintre cutie si maneta (ia de tip nou cu bucsa)iar eu am schimbat si maneta schimbatorului de viteza-este altfel curbata si te ajuta sa gasesti vitezele (care sunt mai adunate ) mai usor. Bafta!!
Ovidiu Comănescu
Si eu am pus cu 5 trepte si sunt multumit, nu am facut nici o modificare, fuge de rupe, consum mic in treapta 5, pot urca si cu a 4-a fara probleme. In primele 4 trepte se comporta ca cea veche cu 4, acum sa vad cum se comporta in timp ca o am de 2 ani si nu i-am schimbat decat sincronul de a 3-a asa ca vezi ce alegere faci, bafta.
argon
QUOTE(iulian.bisty @ 3 May 2007, 19:11)
treapta 4 la cutia in 4 are raport 1:1
treapta 5 la cutia in 5 are raport 0,87 :1
deci nu prea te cred
treptele 1,2,3 la cea in 4 si cea in 5 sunt aceleasi rapoarte
*



Sunt minim 3 feluri de cutie in 5. Cu rapoartele 0.76, 0.82 si cel de care zici tu, 0.87, care e cea mai scurta si chiar nu merita.

In rest, cutia cu 5 , inafara de cea mai scurta, care are treapta 5 degeaba, merita cum s-a mai zis daca circuli mult inafara orasului, in special pentru confort, nu e totuna sa ai 3500 rpm, sau 2500 la aceasi viteza. Eu am 1400 cu 0.76 si consuma la drum 6,1-6,2 % (90-100 km/h) fara modificari la carburator sau motor. Urmeaza sa-i pun UIS, elica si teu, si sunt convins ca va scadea sub 5,5 %.
FlaviusBV
Am auzit deja atatea si de rau si de bine incat nu stiu ce sa fac blink.gif . Treaba e ca daca nu e asa mare diferenta intre cutia cu 4 si ceea cu 5 nu prea merita investitia, si plus ca cei care au zis ca au schimbat intre ele ori nu au fost multumiti ori au fost nevoitit sa schimbe sincroane sau pinioane. Cred ca o sa raman la asta cu 4, poate schimb doar planetarele cu unele scurte (cred ca am lungi inca nu stiu cum sa aflu daca sunt scurte sau lungi).
mirceas
tinand cont de anul de fabricatie cred ca ai planetare scurte. eu am lungi, Dacia e din '84.

am avut si eu tentative de a schimba cutia cu totul, dar una de Renault. dupa multe telefoane si consultari cu diversi mecanici m-am cam lasat pagubas.

motivul: curge ulei pe la semeringurile de la planetare si desi le-am schimbat de N ori tot nu am rezolvat problema... altfel cutia e boboc, are toti rulmentii schimbati de un an.

nu stiu de ce numarul tau imi suna cunoscut, nu cumva suntem vecini?! biggrin.gif
diaconuliviu
Tinind cont de acelasi an ('86) eu am avut lungi. Au trebuit schimbate la trecerea pe 5 trepte.
mirceas
tot ce e posibil, desi exista si in 4 trepte care au scurte din fabricatie (stiu concret la cele iesite in '89 sau poate un an mai devreme). incep sa cred ca nu exista nici o regula dupa anul de fabricatie.
tarzy
fosta berlina a mea fabricata in 91 avea CV in 4 trepte si planetare scurte
PaulT
Cele in 4 trepte au planetare scurte incepand cu 1987.Si merita fara discutii o cutie in 5 trepte,dar sa fie cu raport 0,76(daca nu e ii poti schimba cele 2 pinioane ptr tr a 5-a,e f simplu),si 9x34 grupul.Eu asa ceva am pus pe berlina din semnatura si a meritat fiecare banut.Si ajunge si ea in tr a 3-a la peste 90 km/h(cum spunea cineva mai sus ca poate doar cutia cu 4...).Eventual ar trebui sa-ti pui ambreiaj de 180,asta daca nu ai deja.Succes. biggrin.gif
sobolan
QUOTE(argon @ 4 May 2007, 06:25)
Sunt minim 3 feluri de cutie in 5. Cu rapoartele 0.76, 0.82 si cel de care zici tu, 0.87, care e cea mai scurta si chiar nu merita. 
*



corect.....vreo patru tipuri diferite am vazut eu.....cred ca sunt mai multe tipuri daca le punem si pe alea de papuc ,tot cu planetare.....
FlaviusBV
Ok, deci pana la urma cum imi dau seama de care planetare am?

Oricum concluzia e ca o sa folosesc acceasi cutie, dupa ce o sa o duc undeva sa o curat si sa vad de ce face figuri, dar ma bate gandul sa schimb planetarele cu unele scurte (daca am lungi) findca oricum cea din dreapta face ceva zgomot la viraje.
Ovidiu Comănescu
QUOTE
Oricum concluzia e ca o sa folosesc acceasi cutie, dupa ce o sa o duc undeva sa o curat si sa vad de ce face figuri, dar ma bate gandul sa schimb planetarele cu unele scurte (daca am lungi) findca oricum cea din dreapta face ceva zgomot la viraje.


FlaviusBV, atentie, daca cutia ta este pentru planetare lungi, sa nu te puna stii tu cine sa pui planetare scurte ca ai incurcat-o sau daca e pentru planetare scurte si pui lungi la primul viraj ai ramas chircit. Asa ca daca e pentru planetare lungi pui tot lungi, ai mare grija, bafta.
PaulT
Nu poti pune planetare scurte,daca ai cutie cu 4 mai veche,la care ai planetare lungi din fabrica.Nu se potrivesc.Trebuie sa schimbi si cutia...
FlaviusBV
Asta nu am stiut sad.gif .Deci tot nu scap de schimbat cutia de viteze

Oricum poate e mai bine sa o schimb ca de cand am luat masina nu mi-a placut cum se comporta.

Are careva ideea daca gasesc la second-hand cutie de viteze cu 4 cu planetare scurte sau cu 5 daca tot o schimb si cam cat costa?

Mersi mult ca ma-ti oprit din facut prostii
mirceas
nu e adevarat, se pot schimba planetarele lungi cu scurte pe cv 4 trepte mai vechi... dar trebuie facute unele mici modificari in cutie. de exemplu se schimba pinioanele care antreneaza planetarele etc. nu stiu detalii ca nu sunt specialist in cutii, dar am vecin care are modificarea asta facuta si la service-ul la care merg de obicei din start mi-au spus ca e singura solutie la problema mea daca vreau sa pastrez cutia.

FlaviusBV, te duci in Sacele, chiar la intrare pe stanga e un magazin de dezmembrari. au acolo si cutii, le primesti inclusiv in proba inainte sa te decizi sa o pastrezi definitiv. detalii la fata locului. si asta e doar unul din magazinele de pe acolo...
diaconuliviu
QUOTE(FlaviusBV @ 4 May 2007, 21:45)
Ok, deci pana la urma cum imi dau seama de care planetare am?
[...]


Te uiti la planetare in partea dinspre cutie. Cuplajul ala are o parte cilindrica de vreo 7 cm diametru continuindu-se spre cutie cu un cilindru de vreo 4-5 cm. Daca acel cilindru intra in cutie, ai lungi, daca se opreste inainte de piulutele alea crenelate, in cutie intrind arbori de 2 cm diametru, ai scurte.

QUOTE(mirceas @ 5 May 2007, 07:46)
nu e adevarat, se pot schimba planetarele lungi cu scurte pe cv 4 trepte mai vechi... dar trebuie facute unele mici modificari in cutie. de exemplu se schimba pinioanele care antreneaza planetarele etc. [...]

Da, se poate. Se schimba pinioanele planetare cu unele lungi si simeringurile. Dar pentru asta se demonteaza cutia, coroana de pe diferential, recomandat si satelitii, pentru imperechere si compensare uzuri. Urmata obligatoriu de [macar] reglajul grupului. Destul de mult de munca.
sobolan
QUOTE(mirceas @ 5 May 2007, 07:46)
nu e adevarat, se pot schimba planetarele lungi cu scurte pe cv 4 trepte mai vechi... dar trebuie facute unele mici modificari in cutie. de exemplu se schimba pinioanele care antreneaza planetarele etc.
*



se schimba axul planetar din cutie si s-ar putea si piulitele de reglaj grup cu tot cu simeringuri.....
diaconuliviu stie mai bine.......
diaconuliviu
Cred ca si alea se schimba, caz in care NEAPARAT se face reglaj stringere rulmenti si reglaj joc grup.
mirceas
ca tot suntem pe subiect, si ma paste o modificare din asta: in frana de motor, se aude uneori o bataie, un zanganit asa cum face un inel care se invarte liber pe un ax. de la ce poate fi? e vre-un semn grav?
vyper
nu e o regula ca cele in 4 au planetare scurte dupa '89. masina mea e din 86 si are planetare scurte din fabrica! deci si eu inclin sa cred ca nu a fost facute dupa an ci cred ca puneau ce gaseau prin stocuri icon_mrgreen.gif
argon
Si turnau o noua cutie de viteza dupa ce planetare aveau prin stoc? ma indoiesc..
diaconuliviu
Nu, se trecuse deja la cutiile cu planetare scurte pregatitoare celor in 5 trepte; functie de raportul final (8x33 si 9x34) si de numarul de cutii cu planetare lungi ce existau pe stoc se monta una sau alta. Uneori mai conta si cine cumpara masina.
FlaviusBV
biggrin.gif A gasit tata o cutie de viteze cu 5 trepte cu tot cu planetare pe la un mosulica ce-l stie din bodega in care merge el la bere dupa munca. Cica s-a inteles cu ala sa-i le deie cu 300 de ron. Cred ca merita. Voi ce ziceti? Oricum mai intai tre sa vad in ce stare e. Daca stie cineva ce ar trebui sa verific la ea asa preliminar inainte de a o pune pe masina va rog sa-mi ziceti.


Aaaaaaaa si inca ceva am mai gasit coolspeak.gif bord de CN cu tot cu consola si cica are si instalatia electrica (nu stiu exact ce blink.gif dar asa zicea tipul) cu 200 de ron. Abia astept sa merg sa-l vad dar e in Zarnesti asa ca numai pe maine se poate.
PaulT
Daca si planetarele si cutia sunt relativ bune,merita pretul.Si bordul cu tot cu instalatie....la fel.
csiri_biri_kodak
Intrebare intrebatoare:
Cate CV , mai bine spus cate grupuri ( ex 8x33 si 9x34 ) exista? Care ce rapoarte are?

Batrana mea (D1300) merge bine, nu ma plang dar as cam dori sa-i schimb CV cu alta, ca asta pe care o are, in a 4-a la 3000rot/min se plafoneaza la aprox. 90 km/h. Merge si mai repede (am scos si 110km/h dar la 5000rot/min), nu zic ca nu dar la drumuri lungi nu-mi place sa urle motorul.
Merced
Ma indoiesc ca e cum spui tu. Sa zicem ca la 90 are vreo 3000 de ture, dar la 110 nu are in niciun caz 5000 decat daca ai probleme pe undeva la transmisie poate. icon_mrgreen.gif Pai atunci eu cand eu am prins aproape 150 suparat fiind de un TeDeIu, ar fi trebuit sa am turatie de motor rotativ. icon_mrgreen.gif Cutia probabil ca e identica cu a ta. smile.gif
PaulT
Nu ai cum sa ai in treapta a 4-a 90km/h la 3000rpm si 110km/h la 5000rpm!!!Daca ai 90 la 3000rpm inseamna ca ai 0,97 rap la a 4-a si grup 9x34.Si nu ai cum sa ai la 110 5000rpm.Daca ai 5000rpm la 110,inseamna ca ai cutie cu rap final 8x33 si 1 la a 4-a.Cam cum aveau daciile papuc.Asa ca mai uita-te inca o data pe turometru. biggrin.gif
argon
daca ai la 3000 rpm 90 km/h, la 5000 o sa ai 150 km/h, conform matematicii de clasa a doua.
Merced
Poate are vreo belea pe la ambreiaj si i se tureaza motorul in gol. E posibil sa se manifeste doar la viteze mari? Eu cand am avut abia mai atingeam 60 intr-a patra si trebuia sa subturez in draci ca sa ajung la destinatie(service biggrin.gif )
Ma bucura faptul ca la 150 n-am peste 5000rpm, dar nu foarte mult pentru ca nu planuiesc sa mai ating viteza aia prea curand. Vreau sa-mi traiesc viata momentan, nu sa "decolez" cu Dacia. icon_mrgreen.gif
argon
Daca ambreiajul e obosit e foarte probabil sa inceapa sa patineze de la o anume viteza in sus, 100 km/h sa zicem.
Merced
Pai inseamna ca are putin de lucru la ea. In orice caz bine nu e daca merge asa, asta daca indica bine turometrul(sau cine stie, urechea). Pe A1 merg in general 110km/h, si nu mi sare de 7.5 consumul, daca-s grabit tin si 130, asta cu o cutie in patru.
Cel mai frumos e insa cand n-am nicio treaba sau nicio destinatie. Mers cu un 80, muzica cantand si o tigara in coltu' gurii. radmasa.gif
Totusi daca e ambreiajul n-ar fi trebuit sa-l simta patinand si in viteze inferioare? huh.gif
argon
7,5 e mare, pune-ti cutie in 5 lunga, mie imi ia pe la 100-110 km/h maxim 6,5.

La viteze inferioare patineaza doar daca demareaza in forta, daca merge lent nu se simte.
PaulT
Doar la demaraje violente se simte in treptele inferioare.Daca ai avea o cutie cu 5 wub.gif ,ai merge f relaxat cu 110-120km/h,si consum de 6-6,5.Cu rap la a 5-a 0,76,si grup 9x34.
Merced
Bine, eu consumu' asta il zic estimativ, n-am mai avut bani sa fac plinuri consecutive recent sa spun exact. Asta e calculat cu urcare+coborare de Transfagarasan cu masina arhiplina. biggrin.gif S-ar putea sa scad si la un 6 si ceva la un mers constant cu 90km/h pe autostrada. smile.gif
Pe mine cand m-a lasat ambreiajul nu prea mai miscam nimic, in sensul ca trebuia sa merg usurel ca sa prind o oarecare viteza. Am avut beleaua la placa de presiune, ma gandesc ca daca la el e doar discul poate d-aia nu simte in trepte inferioare.
PaulT
E relativ usor de verificat ambreiajul.Pe loc,cu frana de mana trasa,se introduce in treapta 1 si se incearca plecarea de pe loc.Turand ceva mai mult si eliberand ambreiajul progresiv.Daca moare motorul,inseamna ca e bine.Daca nu=> ca patineaza.
Merced
Asta daca chiar tine frana de mana cum trebuie. radmasa.gif
csiri_biri_kodak
Multumesc tuturor pt. lamuriri...

Intradevar nu imi aminteam corect : la 3000 rot/min in a 4-a am 70km/h ... my bad!
Deci daca am concluzionat corect treaba sta astfel:
Am grup de 8x33 si imi trebuie ( caci imi trebuie ) de 9x34 ... asta sa pot merge cu viteza maxima legala si sa nu urle motorul ... biggrin.gif

Bine atunci mai am o intrebare: daca ma uit la carcasa CV de unde imi dau seama ce grup are?
Nu de alta dar sa nu trebuiasca sa o desfac si sa numar ...

PS. ambreajul nu aluneca! La nici o turatie si la nici o viteza...si frana de mana tine biggrin.gif
Si inca ceva , disc de ambreaj de 180, se refera la diametrul acestuia, da?
Din cate m-am documentat pe aici am inteles ca este mai eficient decat cel de 160...sau asa ceva.
finutu
de ce ai avea tu 8x33?!
mai mult ca sigur ai 9x34.
Ambreiajul de 180 este mai avantajos decat cel standard de 170, iar cand vrei sa pui un ambreiaj de 180 schimbi automat si volanta cu una de 180 palier normal.
PaulT
Da,e mai bun cel de 180.Si eu l-am schimbat cand am pus cutia cu 5 trepte.Dar trebuie schimbata si volanta cu una de 1310(palier normal si ambreiaj marit).Cutia rebuie sa aiba o placuta cu tipul ei.

6 Oct 2007, 10:25:
Are sigur 8x33,daca are la 3000rpm 70km/h...
csiri_biri_kodak
QUOTE(PaulT @ 5 Oct 2007, 19:08)
Daca ai 5000rpm la 110,inseamna ca ai cutie cu rap final 8x33 si 1 la a 4-a.Cam cum aveau daciile papuc.Asa ca mai uita-te inca o data pe turometru. biggrin.gif
*



@ finutu
eu ma bazez pe cele spuse de altii...caci in a 4-a la 110 km/h si la 5000 rot/min se termina treaba la mine ... nu de alta dar nu omor un motor bun cu 69.000 km.biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.