Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: uruit grup conic dupa schimbare planetare.
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
viulian
Salut



Am o nelamurire.. ieri am schimbat planetarele. Am fost acasa la mester, si omu a vazut ca stutzurile alea doua care ies din cutie (nu stiu cum se numesc - in care se infig planetarele si se bate un soi de cui intr-o camasa ca sa nu fuga de acolo planetara) au joc foarte mare.



Stuturile astea, ele au un soi de "guler" destul le mare, si zimtat pe margini (seamana cu o floare).



Omul s-a apucat si mi le-a mai strans, drept urmare acum, cand dau in gropi (mergand incent!) nu mai trancane pe dedesupt nimic. (inainte trancaneau alea cu tot cu planetare cand mergeam incet peste denilvelari).



Insa..



Acum, cand las masina pe liber (in mers), se aude un zgomot continuu din cutia de viteza. Este foarte asemanator (dar ceva mai slab ca intensitate) cu atunci cand bargi in marsalier si o lasi sa mearga nitel. din cutie se aude un altfel de zgomot, foarte clar, atunci cand mergi in marsalier. Am inteles ca din cauza ca roata dintata pentru marsalier nu e melcata.. etc si calca direct dinte pe dinte si de aia e mai zgomotos). Ma rog.. problema mea e ca se aude acum si cand scot pe liper sau las putin masina sa mearga in frana de motor.



Si se aude din ce in ce mai tare, daca am 70-80 se aude mai tare decat daca am 40-30Km/h si e proportional cu turatia rotilor, si nu a motorului.



Intrebarea mea este... e grav ? Pot merge cu zgomotul, dar duce asta la uzura mai rapida a cutiei ? De fapt ce s-a intamplat acolo ? Sa stiu daca il pisez la cap pe mecanic sa mi le slabeasca la loc.



Merci..
wo_name
"stuturile" se numesc pinione planetare, si sunt antrenate de satelitii din ... nu-mi mai aduc aminte cum se numeste.

Pinioanele sunt de 2 feluri scurte si lungi, scurte in general sunt la cutiile cu 5 viteze (lungi la alea cu 4) dar nu e o regula.

2 pinione planetare scurte sun in jur de 1 mil. de lei.

Daca le schimbi, scapi de joc s-ar putea sa fii nevoit sa schimbi si satelitii din grupul diferential (cred ca asa-i spune) dar asta se vede doar desfacand cutia (e naspa).

Vezi daca mesterul ti-a pus bine siguranta(cuiul), pt. ca gura nu este exact pe diametrul cercului, este putin intr-o parte, si trebuie invartite planetarele sa se suprapuna exact.
M.C.
Vezi ca nenea ala s-ar putea sa-ti fi strins grupul prea tare.

Mai bine mergi la el si spune-i sa ti-l mai slabeasca putin.

Iar daca a umblat acolo,este normal ca dupa aia sa inceapa sa aiba zgomot,deoarece se modifica pozitia pinioanelor planetare si acestea nu mai calca in acelasi loc..

Normal acolo nu prea se umbla,decit cind schimbi pinioanele sau grupul,si de regula reglajul se face destul de greu ,cu multa rabdare si cu multa pricepere.

Reglajul asta nu prea se face asa dupa ureche,asa cum cred ca ti l-a facut nenea ala.

Iar troncaneala care o aveai pe dedesubt in nici un caz nu era de aici,mai repede era de la planetare sau de la o fixare defectuoasa a cutiei in caruserie.
Daddy
"Florile" care le-a strans mecanicul au rolul de a regla jocul din grupul conic, mai clar de acolo se regleaza distanta dintre pinionul de atac si coroana.

Distanta dintre aceste doua piese se incadreaza intr-o anumita toleranta (stabilita exact de constructor) ce iese inafara de coordonatele respective ( este valabil pt. toate valorile date pt. cutii de viteze) provoaca daune iremediabile.

In cazul dat, grupul fiind prea strans si neavand toleranta necesara pe langa faptul ca apare "huruiala" se intampla de mai sare si partea cimentata/tratata de pe dantura respectivelor piese lucru care va face in timp sa creasca zgomotul si in final distrugerea lor.

ATENTIE: In momentul in care pinionul sau coroana se vor sparge vor distruge tot ce vor intalni in cale, deci pagubele vor fi mult mai mari.
cristidb
Reglajul diferentialului nu se face cu cutia pe mashina. Probabil zgomotul il faceau planetarele vechi pentru ca erau uzate oalele dinspre cutie.

Ce itzi recomand eu sa faci acum este sa dai cutia jos si sa te duci la cineva care stie ce e un diferentzial sa tzi-l regleze, iar pe viitor nu mai lasa totzi carpacii sa umble la mashina.

Diferentialul de berlina are doua reglaje. Unul este adaugand saibe de reglaj in partea din spate a cutiei. Se regleaza distanta conica de aici. Al doilea este din piulitzele la care a umblat mecanicul tau. Diferentialul se regleaza cu pata de vopsea daca vrei sa fie ca la carte. se pune vopsea pe pinionul de atac iar pe coroana urma de vopsea lasata trebuie sa fie la 1/3 de varful dintelui si 2/3 de baza.

Nu merge asa ca strici cutia.
bdp007ro
o problema similara am si eu...m-am trezit la un moment dat ca nu mai trage masina de nicio culoare(asta combinata si cu bushituri puternice pe stanga). am schimbat planetara din stanga-am luat una reconditionata- cea din dreapta era deja noua. cand sa montez planetara mi-am dat seama ca avea capul dinspre cutie mai gros decat cealalta(imi recunosc alegerea proasta a planetarei biggrin.gif ) deci a trebuit sa iau alta "floare" din aia.probabil de la magazinu lu peste de unde am luat io n-au stiut aia sa-mi dea ce trebuie si m-am trezit ca am montat floarea (aparent se potrivea f bine ca dimensiuni) dar culmea era ca incepuse sa picure ulei de la cutie pe langa ea. am facut un drum asa cu masina (intr-adevar planetarele mergeau beton) dar problema a aparut imediat: DINTR-O DATA M=AM TREZIT CA NU MAI AM NICIUN FEL DE TRACTIUNE si in acelasi timp imi huruia cand eram tractat(deci motor oprit,cutia pe liber), problema fiind din cutie. am dus-o si eu la un mecanic si mi-a zis ca nu a fost buna floarea aia care am pus-o ca ar fi fost de dacie in 4 trepte cu planetare lungi (a mea fiind in 5 cu planetare scurte)...mi-a spus ca am avut noroc ca nu am mai mers cu masina pt ca putea sa se faca praf cutia p-acolo. habar n-am ce a reglat el in cutie, stiu doar ca mi-a schimbat floarea aia (s-a dus el si a luat una klumea). acum nu mai curge ulei, tractiune am din plin, n-am zgomot de planetare dar problema este ca se aude acelasi huruit din cutie numai ca e mult mai slab...cand o las pe liber se aude cel mai bine...mecanicu a zis ca nu mai are niciun fel de joc pe nicaieri si ca pot sa merg cu ea asa...voi ce ma sfatuiti? blink.gif
Gheorghedracu
Daddy are dreptate perfecta. Mie mi s-a intimplat exact acest lucru cu o masina la care a umblat un nepriceput care nu a reglat angrenajul pinion de atac-coroana corect si dupa vreo 6000km facuti de mine s-a spart cutia intr-un mod foarte interesant: o bucata de ciob de dinte din coroana a intrat intre pinion si coroana rupind pe parcurs dinti si dintr-una si din cealalta pina s-a intepenit intre ele si nu le-a mai dat voie sa se invirta, moment in care unul din rulmentii grupului conic a fost scuipat afara, luind cu sine inelul de reglaj (chestia aia ca o floare cum ziceti voi) si filetul inelului din carcasa cutiei de viteze. Distractiv, nu?

Reglajul cu pricina se face cu cutia data jos in felul urmator:

Se monteaza arborele secundar in cutie, grupul conic nu se monteaza, si nici rulmentii sai. Se monteaza cele doua jumatati ale cutiei, se string suruburile corect. Se introduce in gaura inelelor de reglare scula Renault de masura (arata ca o haltera mica cu capetele rotunde care se potrivesc fest in gaurile rulmentilor grupului si mijlocul e subtirel, de o dimensiune foarte bine determinata, se cheama B.Vi. 239-01), se masoara cu lera distanta intre capul pinionului de atac peste care se adauga un calibru (B.Vi.239-02) si mijlocul subtirel al acelei scule. Distanta e de 0.5mm. Astfel reglata, distanta dintre capatul pinionului de atac si centru geometric al coroanei este de 59mm. Aceste dimensiuni sunt identice pentru cutiile 352, 365, 395. Pentru obtinerea distantei corecte se adauga saibe intre rulmentul dublu de la coada axului secundar si umarul dinspre pinioane al axului. Este laborios, si trebuie demontata carcasa pentru fiecare saiba ce se adauga, dar asta e.

O observatie aici. Uneori, distanta corecta nu e de 59mm (vezi mai sus). Daca asa stau lucrurile, atunci pe capul pinionului de atac exista un numar in plus fata de numarul care arata imperecherea cu coroana. De exemplu exista cifrele 27 200 (fiecare in dreptul cite unui dinte al pinionului, cu o pauza de un dinte intre 7 si 2, si numarul 20 in dreptul unui alt dinte-amindoua cifrele la acelasi dinte. Ca sa fiti siguri uitati-va si pe coroana pe margine si veti regasi cifrele 27 200, dar nu si acel 20. Acest 20 inseamna 20 de sutimi de mm adaugate la cifra de 59mm, deci o distanta totala de 59,20mm. Asta trebuie luat in considerare cind se regleaza distanta ca mai sus.

Daca nu aveti sculele cu pricina, nu-i bai. Un strungar n-are nici o problema sa le faca in 1/2 de ora. Dimensiunile sunt urmatoarele: calibrul B.Vi.239-02 este un cilindru simplu cu diametrul de cam 3cm (nu conteaza) si inaltimea de 48,5mm (asta conteaza, si e bine sa fie lustruite bine capetele, sa nu "agate" lera. Piesa BVi.239-01 este ca un ax cu doi cilindri (doua roti daca vreti) mai mari la capete. Diametrul axului este de 20mm (dimensiune critica, iarasi, lustruit,etc.) iar celelalte dimensiuni sunt cit sa se potriveasca in carcasa cutiei de viteze, diametrul cilindrilor cit carcasa exterioara a rulmentilor diferentialului, lungimea cilindrilor tot cam cit grosimea rulmentilor, iar distanta dintre cilindri cit distanta dintre cele doua jumatati ale cutiei cind sunt asamblate si strinse corect (intre punctele unde stau rulmentii, bineinteles).

Al doilea reglaj este jocul diferentialului care se face cu diferentialul si rulmentii montati, dupa ce s-a efectuat reglajul de mai sus. Procedura consta in insurubarea inelelor de reglare, pina cind coroana angreneaza un pic pinionul de atac. Dupa asta, se stringe mai mult inelul din partea opusa coroanei. Se stringe apoi celalalt inel pina cind nu mai merge (cu filetele curate si un pic unse, ar trebui sa mearga la mina, asta e cel mai bine). Aici ar trebui sa existe un joc destul de mare intre coroana si pinion. Se desface cite o jumatate de tura inelul din partea opusa coroanei, se insurubeaza cite o jumatate de tura inelul de pe partea coroanei, se verifica la fiecare pas jocul intre coroana si pinionul de atac. In felul asta diferentialul e impins usurel in lateral pina ajunge exact unde trebuie. Reglajul e sfirsit cind nu mai exista joc intre pinion si coroana.

Aici se sfirseste povestea daca rulmentii diferentialului sunt refolositi. Diferentialul ar trebui sa se roteasca fara joc lateral (asta se verifica scotind pinionul de atac si inchizind din nou cutia (cu suruburile strinse, bineinteles) cu diferentialul la locul lui, cu mina.

Daca se folosesc rulmenti noi, trebuie preincarcati, adica strinsi un pic dupa ce s-a ajuns la punctul de mai sus. Stringerea se face prin insurubarea egala a celor doua inele, cite un sfert de tura sau mai putin dar egal in ambele parti la fiecare pas (ca sa nu impingeti diferentialul intr-o parte sa stricati reglajul efectuat mai sus), dupa care se verifica forta de frecare la rotire a diferentialului la fiecare stringere pina se obtine valoarea corecta a fortei de frecare la rotirea diferentialului. Aceasta forta de frecare se masoara cu un dinamometru care trage de o sfoara (dura, care nu se "intinde") infasurata in jurul coliviei diferentialului (atentie sa nu alunece sau sa "scape" sfoara pe carcasa diferentialului, lipiti-o cu scotch, sau ceva de genul asta si dati vreo cinci-sase ture complete de sfoara). Forta indicata de dinamometru trebuie sa fie intre 1 si 3 daN (decanewtoni). Daca nu stiti ce e aia, mai bine nu faceti. Daca stiti, se poate folosi un cintar pescaresc de oarecare precizie, stiind ca 1kg este o masa care corespunde unei forte de 10N, adica exact 1daN. va trebuie deci un cintar care masoara intre 500grame si 5kg, si trebuie sa obtineti o valoare intre 1kg si 3kg pe scala. Folositi un cintar decent, nu cine stie ce porcarie, si verificati cintarul cu unul mai de soi, ca acelea electronice din alimentara sa vedeti ce abatere are.

Toata metodologia a fost folosita personal cu succes.

Si bineinteles, nu folositi planetare lungi cind cutia cere scurte (ceea ce e posibil sa fi facut cineva cu masina amicului de mai sus cu zgomotul in grupul conic) sau viceversa.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.