Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: lipsa pornire, zgomot ciudat.. subit
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
razv_an9
Acum jumatate de ora .. eram la masina, ma jucam la o semnalizare buclucasa. Si dau o cheie, porneste din prima .. am turat-o putin, am lasat acceleratia si s-a oprit brusc motorul. Am zis.. asta e.
M-am intors la semnalizarea mea .. las contactul sa verific cand merge si cand nu, o desfac .. curat..pun la loc. La fel..face figuri. I-am dat doua capace in semnalizator, a inceput sa mearga. Nimic nou sub soare ( asa faceam si inainte ).

Revenind la motor, intru in masina si dau sa pornesc.. se aude un harait luuung..si la o frecventa destul de inalta. Adica..motorul se rotea, dar..la o turatie destul de mare, si nu era haraitul acela clasic de la electromotor.. sau cand aluneca acea curea. Pur si simplu.. dadeam la cheie..si motorul se invartea.. in gol.

Acum.. intreb.. se poate sa fie de la aprindere ? Am de aceea de Tg Mures, rosie. Sa fi murit ? As fi incercat acum sa pun pe clasic, dar nu gaseam patentul, si m-am umplut de draci. Totusi se auzea cam aiurea .. se misca prea in gol. Poate exagerez dar.. poate sa se fi rupt arborele ? cred ca totusi ar face.. mai urat..

Sugestii, va rog mult...
tgg2k
arborele?! nu prea cred. eventual vezi bobina si/sau furca de la electromotor.
razv_an9
Asa ma gandeam si eu .. dar prea se invarte repede motorul .. nu stiu. O sa revad aprinderea.. bobina imi aduce cineva la 3..
EUROPE_
Deci pana la urma ai rezolvat ceva?
razv_an9
m-am uitat la aprindere, am pus pe clasic.. n-am scanteie. si nush ce se intampla..pe bune.. nu m-am mai intalnit cu asa ceva. se invarte motorul prea repede.. si "in gol" ... fisele sunt noi, de urziceni parca, bujii iar noi. S-a oprit atunci motorul si .. amin. va rog, orice sugestie e binevenita..
sobolan
daca era arborele rupt tot mergea....mai nasol...alte simptome....daca e rupt "streh" mai merge 200km fara problema....la tine e bobina de anclasare de pe electromotor....asa cred eu....
razv_an9
Si totusi daca ar fi de la electromotor, ar mai invarti motorul ? problema la mine e ca il invarte tare de tot.
Si m-am gandit si eu la chestia asta.. ca s-ar putea sa fie electromotrul. Asa ca i-am pus pe 2 prieteni sa ma impringa si nici un rezultat, cu contactul pus, normal, intr-a doua. Nu dadea acele..semne.. ca ar incerca sa porneasca. Se invartea firesc motorul, fara sa protesteze.

Si avand in vedere ca parcarea mea e cam in rampa( locul unde parchez efectiv), si prietenii abia mai puteau saracii, am bagat marche arriere si cu ambreiajul sus am dat la automat si am urcat 2 m doar cu electrmotrul. Noroc de baterie, are vreo 70 de ah capacitate ( e luata de pe un mercedes c ) si era full de la un drum destul de lung. Nush cat de sanatos a fost, dar nu puteam sa las masina in mijlocul parcarii..

Asa m-am convins ca arborele cupleaza, cutia cupleaza.. si nici de la electromotor nu pare a fi din moment ce nu a pornit nici impinsa. O sa verific maine bobina, o dau jos pe cea existenta si o schimb pe rand cu altele doua, una veche( de pe o 1300, `79 parca) si una in cutie ( Master Sport, cica e germana, desi pare facatura ). Dar totusi .. de unde atata turatie ? parca ar invarti in gol ..
sorin1983
incearca cu alta bobina... sau daca ai un aparat de masura sa verifici daca atunci cand pui contactul iti vin 12 v pe bobina!
razv_an9
un bec nu e de ajuns ? am lampa dintr-aia care se agata pe capota pentru operatiuni.. pe intuneric. pana in bobina vin 12v, ar trebui sa mearga..
sorin1983
merge si cu becu smile.gif verifica si daca iti vine tensiune scoate fisa centrala din capacul delcoului si pune-o 2-3 secunde la masa (carcasa alternator) cat timp da altcineva la cheie ca sa vezi daca da scanteie. daca nu si nu schimba bobina!
razv_an9
Am incercat deja cu centralul la masa, si nu e nici un rezultat.. nu da scanteie .. de aici suspiciunea cu bobina. Dar.. totusi .. de unde.. "turatia" aia ? Cand dau la automat normal, da sa invarta, dupa care isi ia o viteza mare de rotatie...
ilikecheese
Am pus o imagine cu caracteristicile demarorului.
Daca nu ai scanteie, este bobina de vina si va trebui sa o inlocuiesti din pacate.
razv_an9
Multumesc mult pt attach. O sa incerc maine cu bobina, sper sa fie asta si nu vreo ceva mai grav. Multumesc tututor. Va tin la curent
mihai0070
regula de baza :
daca nu porneste se verifica ... daca vine benzina si daca are scanteie ... in functie de ce lipseste se verifica urmatoarele :
benzina : traseu rezervor , pompa benzina, furtune, filtre, carburator (care implica mai multe)
Scanteie:bateria, fisa, bujia, bobina, alimentarea bobinei , capac delco, platina, carbune , si tot ce tine de aprindere...
cand toate sunt puse la punct nu are cum sa nu porneasca ...

razv_an9
se pare ca momentan e pinionul de la delco de vina. nu am nici un magazin de piese in apropiere asa ca ..o aman pe maine deocamda. si totusi.. se aude aiurea rau electromotrul .. dar..sper sa nu aiba nimic
Gheorghedracu
Da de ce suspectezi pinionul?

Esti sigur ca motorul se invirte? Daca scapa pinionul si se invirte electromotorul in gol? Sau patineaza pinionul ala mic pe rulmentul unidirectional (bendix parca ii zice)?

Sigur, e posibil sa se fi dus dantura pe pinionul de delco, dar daca s-a dus de pe arborele cu came? Sau s-a rupt lantul de distributie? (sugestie: daca presiunea la ulei nu se ridica si ramine becul de ulei aprins cind dai la cheie, asta e cel mai probabil sa se fi intimplat). dar nu vreau sa te sperii, doar vreau sa inteleg cum te-ai gindit ca e pinionul de la delco?

Ocai, m-am lamurit, se pare ca demarorul n-are nici o vina, desi mie mi s-a intimplat sa faca la fel, cu intermitente, ceea ce a facut mai dificil sa suspectez adevaratul vinovat care era acel rulment, pina la urma. Faptul ca motorul se invirte rapid indica lipsa compresiei care in principiu sugereaza lipsa de scinteie (compresia amestecului neaprins nu opune rezistenta mare la rotatia motorului). Acuma intr-adevar pari a fi pe drumul cel bun cu bobina, dar celelalte probleme (mai grave) inca nu au iesit din cursa.

Ca sa verifici totusi daca lantul nu e rupt (si in cazul asta compresia e absenta), scoate masina din viteza, trage frina de mina, scoate delcoul afara, scoate pinonul delcoului de acolo, din fundul gaurii, si invirte motorul usor cu mina sau o cheie pe fulie (ca sa nu distrugi ceva prin motor, in caz ca nu s-a distrus deja la incercarile tale de a o porni). Uita-te in gaura unde sta delcoul, si vezi daca se invirte arborele cu came. Daca nu se invirte e clar, ai rupt lantul. Cu ocazia asta vezi si in ce stare sunt dintii pe pinion (daca nu ai vazut inca) si cei de pe arborele cu came. Succes, si nu uita, revino cu feedback.
miki_stan
Salut , am si eu o problema, ca sa nu mai fac alt topic postez aici; va cer parerea daca se poate si nu supar pe nimeni:

La mine cand dau contact nu invarte deloc electromotoru,( specific ca bateria e buna ) chestia e ca nu face treaba asta mereu mad.gif de ex: dimineata dau sa plec si eu la munca .... ma urc in masina si dau peste 15 chei si tot degeaba ..... plec cu ratb ........ cand ma intorc acasa ....i-au cheia si ma urc in masina.... dau la sfert si culmea porneste dry.gif ...

Ce poate sa fie ?? daca stie cineva , eu ma gandeam ca poate periile de la electromotor sau bendixul, .... cine poate sa mai zica niste pareri de unde poate sa fie, specific ca nu face mereu treaba asta. multumesc celor care ma inteleg.

EUROPE_
@Gheorghedracu, tocmai vroiam eu sa-l sfatuiesc pe @razv_an9 sa se uite la distributie. Cred ca ar fi mult mai usor sa verifice daca lantul este rupt, @razv_an9 uite cum faci, desfaci busonul pe unde pui ulei, si te uiti la culbutor, pui pe cineva sa dea la automat, daca culbutorul se misca, inseamna ca lantul e la locul lui, daca nu... sti ce urmeaza.
razv_an9
Dupa o repriza de diagnosticare( ce formal suna ) am ajuns la faza cu pinionul in felul urmator:

Am lasat bobina existenta, am desfacut capacul de la delco, l-am dat binisor la o parte si , cu contactul pus, am facut contact pe platina unde a aparut scanteie.
Pana aici toate bune.. am curent pana in delco. Mai departe am vrut sa vad daca vine scanteie cand se invarte motorul si, cu contactul pus, am invartit de paleti si.. nu mi se invartea axul delcoului. De aici.. mi-a dat jos cineva delcoul ( nu am mai demontat pana acum si am spus sa nu fac vreo boacana ) si uitandu-se a spus ca cel mai probabil pinionul e de vina. Respectivul are destula experienta, tind sa am incredere in el. Mai ales ca .. a vazut ce si cum.
Maine a spus ca vine ( cu o cheie speciala ) sa scoata pinionul vechi si sa il punem pe cel nou. Si cu ocazia asta ma invata sa pun si motorul de la zero. Sper ca asta sa fie .. nu ca as nega posibilitatile date mai sus, dar am un buget si asa limitat, daca s-a stricat vreo chestie care implica bani buni .. e de rau.
In legatura cu "turatia" aia.. ma gandeam si eu ca inexistenta scanteii face ca motorul sa se miste repejor.. dar intrebam.. poate primesc sfaturi mai avizate( si ele au venit, multumesc ).

off : Imi plac motoarele, sunt pasionat de dacia mea, vreau sa invat cat mai mult.. dar.. usor.. usor.. si din pacate, apuc doar atunci cand se strica. Iar totul e limitat de bac-ul ce vine intr-o luna..
sumi_nos
sal,omu zice ca se anvarte foarte repede motorul adica ca si cum nu ar mai avea compresie deloc(ca atunci cand ai scoti bujiile si dai la cheie),poate ca e lantul de distributie rupt sau sarit si nu mai deschide supapele cand trebui,eu unu nu vad cum sa-r invarti motorul mai repede.
sper sa-ti fie de folos idea mea
AlinREHAU
Inainte sa desfaci alte prostii verifica invartind de paletii ventilatorului daca se misca culbutorii (prin gaura de alimentare cu ulei ) . Dupa sintome eu zica ca : S-a rupt lantul de distributie , apoi ti-a indoiat o supapa sau doua , aerul prin 1-2 pistoane intra sau iesa nestingherit si de aici rezulta : electromotorul nu trebuie sa mai traga si distributia dupa el (cu toate arcurile si ce mai tine de ea ca miscare "pompa de ulei") apoi fiind numai arbolele cotit si pinioanele care nu se stie daca mai fac compresie e normal sa se roteasca mai rapid . Asta am patit si eu la accident cu DSN-ul cand s-a blocat o fulie care era prinsa de pinionul de distributie ducand la blocarea ei.

Si apropo de invatat ... O sa inveti cum se face motorul daca intradevar s-a rupt distributia , pt ca trebuie desfacut mai tot .
Gheorghedracu
Da, asa e mult mai usor de verificat. Eu m-am gindit ca a dat deja jos delcoul, in plus, s-ar putea ca uitindu-te la culbutori sa nu vezi imediat ca se misca ceea ce poate sa duca la concluzia gresita (mai ales un amator neexperimentat). Nu e neaparat sa i se fi intimplat un dezastru, mie mi s-a rupt o data lantul de distributie tot asa din senin, eram la stop, dar am avut noroc, nu s-a distrus nimic altceva, probabil ca supapele au fost prinse intre momentele de deschidere maxima pe toti cilindri, asa ca am scapat ieftin. Avind in vedere ca si aici motorul era la relanti, sunt sanse...

Pentru razvan, daca ai invirtit de palete se poate sa nu fi invirtit motorul ci doar fulia pompei care a patinat pe curea. Invirte arborele de la fulia de jos, cu o cheie pe surubul ala (parca 22mm e marimea potrivita) ca sa fii sigur ca nu exista confuzii. Tine minte, arborele cu came se invirte la o jumatate din turatia motorului, da-i o tura ca lumea, dar fara sa fortezi daca simti opozitie categorica (n-ar trebui dupa povestile tale cu datul la cheie).

In plus, ceea ce ti s-a recomandat aicea nu costa nimic, si n-ai nevoie de o cheie speciala sa scoti pinionul. Iese cu mina, o sirma indoita usor, sau un surub cu care il agati usor. Bugetul tau o sa devina din ce in ce mai mic daca nu incerci sa faci ceea ce nu costa nimic si apelezi la "specialisti" cu "chei speciale" (pai de, daca-i specialist?!).

Daca ceri sfaturi aici sperind sa economisesti bani, fii pregatit sa incerci ceea ce ti se sugereaza si sa povestesti ce vezi, altminteri nu te poate ajuta nimeni. Nimeni nu ti-a recomandat sa faci ceva care ti-ar fi pus in pericol in vreun fel motorul, stai linistit. Iar ca sa pui motorul la "zero" (banuiesc ca asta inseamna ca il aduci la scinteie pe cilindrul nr1) nu e nici o filozofie. Intreaba si vei afla. Noroc.
razv_an9
Inca o data, multumesc mult de idei. "Specialistul" e de fapt un prieten bun de-al tatei care se pricepe bine. Ce-i drept nu stiu ce calitati are, insa stiu ca mereu ii facea masina tatalui meu, inclusiv set motor, i-a schimbat arborele acum vreo 5 ani, cand s-a rupt..

Acum sa va spun ce am facut .. "cheia speciala" era de fapt un surub lung cu care scotea pinionul ( eu asa intelesesem, cheie speciala :"> ). L-am scos ( amandoi), dintii erau destul de mancati. Am cumparat unul nou, a pus motorul la 0 ( compresie la pistonul 1 ) l-a inlocuit, am montat tot la loc si .. nimic. Am invatat si eu ce e exact distributia cu ocazia asta.
E clar ceva mai grav.. a spus ca maine dimineata o sa imi trimita un mecanic de la servici sa desfaca distributia si sa vedem ce e exact. A spus ca intr-adevar s-ar putea sa fie lantul ...

LE: are cineva vreo schema a distributiei la motorul de dacie ? Am cautat pe net, insa fara succes. Vreau sa vad si eu exact ce e pe acolo .. cine face ce... multumesc anticipat

LLE: cand am dat delcoul jos si am invartit de paleti m-am uitat atent la acea dantura care in mod normal invarte pinionul delcoului si statea bine mersi pe loc. De aici trag concluzia ca e ceva putred prin distributie. Ce as fi putut strica in incercarile mele de a porni motorul ? Motorul se invartea usooor la cheie, iar cand am pus motorul la 0, scotand inainte bujiile, aveam compresie totusi. Se auzeau acele "fasaituri" ..
EUROPE_
QUOTE(razv_an9 @ 23 May 2007, 16:05)
LLE: cand am dat delcoul jos si am invartit de paleti m-am uitat atent la acea dantura care in mod normal invarte pinionul delcoului si statea bine mersi pe loc.
*


Daca intradevar arborele cu came nu se rotea, e clar, lantul s-a rupt.
Totusi, ca si fi sigur ca lantul e rupt, scoate capacul chiulasei ( e prins in 3 piulite ) si roteste de ventilator sau arborele motor, daca niciun culbutor nu se misca atunci poti fi sigur 100 % ca lantul e rupt. Incearca, nu te costa nimic sa verifici si sa desfaci 3 piulite si cablul de acceleratie. Din descrierea ta lantul de distribuite e rupt. Bafta la verificat!
RMS
Ca sa vezi daca e rupt lantul de distributie nu e nevoie sa desfaci capacul culbutorilor.
E deajuns sa desfaci capacul de la delco si sa vezi daca se invarte acea pipa care distribuie curentul la bujii. Delcoul (ansamblul ruptor-distribuitor ca delco era ceva firma parca) e actionat de arborele cu came care e actionat, prin lant, de arborele cotit.
Fizz
LE: are cineva vreo schema a distributiei la motorul de dacie ? Am cautat pe net, insa fara succes. Vreau sa vad si eu exact ce e pe acolo .. cine face ce... multumesc anticipat

Sper sa iti fie de ajutor!
razv_an9
multumesc mult de pagini, fizz.

Ce poate fi stricat mai departe, o data cu lantul ? Se vorbea de supape.. ce se poate sa se fi stricat ? am sanse sa scap doar cu lantul schimbat sau.. e foarte probabil sa trebuiasca sa schimb si altele ? Si nu in ultimul rand, cam costa lantul ( macar ca idee ) si celelalte posibile probleme pe care le-as putea descoperi maine cand umblu la distributie ? ( impropriu, nu desfac eu, ci un mecanic. dar sa stiu cam ce bani sa pregatesc )
Inca o data, multumesc tuturor pentru sprijin ..
mihai0070
Pai ai verificat si sigur este lantul ? ... cand invarti motorul se misca tachetii ? cati km are motorul ca lantul ala rezista mult spre deosebire de cureaua de distributie (60.000) lantul merge peste 120.000 lejer ...
razv_an9
QUOTE(razv_an9 @ 23 May 2007, 15:05)

LLE: cand am dat delcoul jos si am invartit de paleti m-am uitat atent la acea dantura care in mod normal invarte pinionul delcoului si statea bine mersi pe loc.
*




asta nu e acelasi lucru cu daca as incerca sa ma uit la culbultori ? aseara am vazut si eu exact schema distributiei la dacie si cred ca m-am lamurit. spun cred pentru ca.. nu am vazut nicaieri o curea de distributie. aia unde vine ? nu e doar lantul care face legatura intre arborele cotit si axa cu came ?
mihai0070
Bre ... Nova GTi este ultima masina cu distributia pe LANT ... care ti-am spus are o durata de viata de doua ori mai mare ca a curelei de distributie ... tu ai lant nu curea ... legatura intre aca cu came si arbore se face prin acel lant ... doar prin el ... lantul inainte de a se uza excesiv ... incepe sa zornaie .... un fel de avertizare ca este uzat ...
RMS
La mine spre exemplu nu a zornait, nu nimic, totul a mers perfect si dintr-o data s-a oprit masina (eram in mers). Stiu cum zornaie un lant uzat, stiu cum face masina mea cand merge bine, dar nu a dat nici un semn din acest punct de vedere.
Cand l-am schimbat, m-am uitat la ruptura si se vedea clar ca era fisurat de mai demult. Deci cel putin la mine nu m-a avertizat nimeni.
razv_an9
aaa.. :"> scuze, mihai. am inteles gresit. eram buimac azi dimineata. Pana la urma lantul a fost. La mine saracu` n-a zornait neam, s-a rupt si pace. Norocul meu e ca toata veselia s-a intamplat in fata blocului, in parcare. Si doar ce venisem de la gratar, plin, bine ca nu m-a lasat acolo. Inca un motiv pt care tin la masina mea biggrin.gif

Am schimbat pinion delco (anterior), garnitura capac distributie, lant distributie, semering capac. Din fericire, nu s-a mai intamplat nimic in afara de ruperea lantului. Am dat capacul de la chiuloasa jos si am verificat tijele, am reglat culbultorii.
Cu ocazia asta am schimbat si "stutul" de aer, cel care intra in galeria de admisie si duce aer la carburator. Era infundat bine de tot cu calamina. Merge motorul mult mai rotund acum, si, nu bag mana in foc, dar parca trage un pic mai bine fara sa il turez cum il turam inainte ca sa dau un sprint.
Acestea fiind spuse, multumesc mult tuturoir de sprijin, de idei si de faptul ca ati suportat un invatacel ^smile.gif^

LE: la mine se decapsase o parte a unei zale .. nu era foarte uzat.. dar semne de uzura totusi avea..
Gheorghedracu
Da, si aici la fel. Nimic suspect, si dintr-o data gata, motorul a tacut si n-a mai zis nimic pina nu i-am schimbat lantul.

Pentru razvan. Metoda cu surubul e chiar cea indicata de carte. Eu ti-am spus cu degetul ca am banuit ca o sa revii intrebind cit de mare sa fie surubul, ce filet, samd. Tu chiar n-ai facut nimic din ce ti s-a sugerat pina n-a venit specialistul? Ce-a zis specialistul de sugestiile noastre?

Decapsarea indica angrenare proasta. Probabil ca era lantul prea "intins" (de uzura), sau intinzatorul nu-si mai facea datoria ca lumea. S-a uitat specialistul la el?
razv_an9
off: nu-i mai spune specialist smile.gif) e ..un prieten.. de-al tatalui.

on: Am incercat metodele, dar pe rand.. usor.. tot primind promisiuni ca vine cineva avizat sa se uite la motor. Si pe masura ce se intarzia, am incercat sugestiile. Nu stiu de ce s-a rupt.. n-am idee, insa patina e buna, am verificat-o.
Acum..toate bune mai putin presiunea la ulei, care stationeaza undeva putin sub 2. Pun contactul si acolo moare acul, pornesc motorul, accelerez.. orice as face, de unde suspectez ca ar fi un sezor, o sonda de vina. Ce sa verific ?
Apa e ok, undeva pe la 85-90, la un drum lung a luat 95 ( asta, vineri seara. uitasem sa cuplez releul de la electroventilator ) dar a scazut de la sine la 80, apoi a urcat incet la 85. Am fost geana pe indicatoare din cauza aparentei presiuni scazute la ulei..

Inca ceva, ca sa nu fac alt topic. La tara ( drumul ala lung ) am spalat motorul, ceea ce a implicat si datul filtrului de aer jos. Curatand radiatorul, in partea unde era carcasa filtrului de aer, s-a rupt unul din papucii ce intra pe o sonda in josul lui. La ce serveste sonda aia exact ? Nu am observat vreo anomalie dar.. as vrea sa stiu, sa nu merg asa..
Gheorghedracu
Sonda aia nu o fi cumva de la electroventilator? Din topic pina aicea ar parea ca ai ventilatorul pe curea, dar cine mai poate sti?

Cu sonda de ulei poti pur si simplu sa o iei si sa o montezi la alt motor sa vezi daca apar aceleasi simptome. Daca da, e clar. Daca nu, ia o sonda care stii sigur ca e buna (poate chiar de la motorul de verificare), pune-o la tine si vezi daca instrumentul indica altceva. Cam atita pentru un prim pas.

Ciudat ca ti s-a ridicat temperatura la drum lung. La drum lung, temperatura sta destul de constanta si de obicei racirea e mai buna.

Fa-ti curaj si uita-te singur. Daca nu stii ceva, poti sa intrebi. Multi oameni de treaba p-aicea iti vor raspunde. Dar e mai usor sa ne intelegem cind vii si spui ce ai vazut/facut. Asa cel putin se pot lamuri oamenii daca ai inteles ce ti-au spus sau esti alaturea cu drumul. Daca tu sari de la o intrebare la alta, ce sa presupunem noi?
razv_an9
pff: Aici ai dreptate si imi cer scuze, doar ca am fost pe o continua fuga, am atestate de pregatit si prezentat ( engleza si informatica, plus bacu ce ameninta, mama lui.. ) Promit ca o sa incerc sa fiu mai explicit.

Sonda aia nush ce face. Are 2 papuci, din care unul s-a rupt de tot ( era corodat bine de tot, abia am atins firul si apoi nu stiam de unde provenea ). Termostatul unde e montat ?
Cu racirea.. E o portiune de drum rea de tot, vreo 2 kilometri, in care ma tarai cu a 2a, a 3a pe alocuri sa nu termin de tot bucsaraia ( care oricum trebuia schimbata in vederea itp-ului care exprira in jur de 20 iunie ) si pun acele aproape 95 de grade pe seama ei ( 92-93, dupa aproximarile mele, acum intervine si eroarea indicatoarelor ). Mai ales ca dupa cativa kilometri a scazut temperatura sub 85, pe undeva pe la 80, ceea ce mi-a aratat ca sistemul de racire isi face treaba( e compus din clasicul ventilator de pe motor, plus electroventilator). Apropo, punctul de fierbere al amestecului antigel-apa e mai jos sau mai sus de punctul de fierbere al apei ?

Cat despre electroventilator, nu am inteles niciodata cum lucreaza. Cand am cumparat masina, a venit deja montat ( fostul proprietar facand frecvent drumuri la munte, serpentine, fugareala ). Sunt 2 fire care il alimenteaza, un minus legat pe carcasa alternatorului si un plus care trece printr-un releu negru, dreptunghiular pe care am descifrat eu ceva de genul: " atentie, montarea inversa < a firelor, bornelor nu stiu cum sa ma exprim > duce la distrugerea releului ". Din cate tin minte, sunt 4 fire ce se conecteaza in releu, dar nu am inteles care de unde vin ( o sa ma uit mai atent acum, ca tot a intervenit problema cu sonda aceea de pe radiator )
Am un buton in bord cu 3 pozitii; prima pozitie e oprit; a doua nu face ev-ul sa reactioneze in nici un fel ( dar presupun ca e pozitia in care el intra singur, la o anumita temperatura ); o ultima treapota ce porneste efectiv ev-ul.
Aveti idee daca releul ala centralizeaza informatiile, facand sa intre automat ev-ul sau e doar un releu de protectie ? o sa fac poze dupa amiaza asta sa avem efectiv pe ce sa ne uitam.
Fizz
QUOTE(razv_an9 @ 27 May 2007, 15:16)
Sonda aia nush ce face. Are 2 papuci, din care unul s-a rupt de tot ( era corodat bine de tot, abia am atins firul si apoi nu stiam de unde provenea ).

*




Baga in marsalier si vezi daca se aprind lampile albe .
Daca nu ,sa rupt papucul de la comutatorul de mers inapoi! nedumerire.gif
razv_an9
Sunt.. nedumerit :-S Are legatura radiatorul cu lampile de mersul inapoi ??
Fizz
AAAAA! Daca e de la radiator aia e termocupla!
Nu am stiut de care sonda vorbeati! smile.gif
razv_an9
Termocupla care.. ce face ? cu cei doi papuci ? Presupun ca principiul e ca la o temperatura stabilita dinainte se declanseaza inchizand circuitul, ducand + in releul ala de care spuneam eu, astfel pornind electroventilatorul. Asta e logica mea. Gresesc ?
Deci cei 2 papuci de pe termocupla sunt de fapt, o "intrare" si o "iesire" ?
Acum si in legatura cu uleiul .. Care dintre sondele din cele doua asezate pe chiuloasa, la cilindrul 1, este sonda de ulei ? E posibil sa fi murit asa, instant, si sa coincida cu momentul ruperii lantului de distributie ?
Ca sa ma asigur, e practic imposibil ca un motor sa nu aiba variatie de presiune la ulei in timpul functionarii, nu ?
Gheorghedracu
razvan, discutia devine dezlinata, de unde si nedumerirea celor ce incearca sa iti raspunda. Concentreaza-te pe o problema, si du-o pina la capat.

Uleiul: doua sonde, una mica, una mare, montate pe un adaptor de obicei in forma de T. Cea mare da semnal manometrului, cea mica da semnal becului de alarma de la bord. Daca s-a rupt lantul de distributie, rotorul pompei de ulei nu mai e antrenat, pentru ca el e antrenat de pinionul delcoului care se infige pe coada rotorului si e antrenat la rindul lui de axul cu came prin angrenajul care suspectam noi ca s-a dus la tine. lantul cinematic este asa: arbore cotit-lant distributie-ax cu came-pinion delco-ax pompa ulei. Iata de ce daca se rupe lantul nu mai ai presiune de ulei. Repara lantul si investighezi apoi. daca vrei neaparat intre timp fa proba asa cum ti-am spus mai sus, muta sondele tale pe o masina care nu are nici o problema, leaga-le corect la fire si vezi daca iti indica corect. daca da, sondele sunt bune. Daca nu, sunt proaste.

Cit despre ventilatorul de la racire si termocupla asociata, ai judecat bine, termocupla da un + cind apa in radiator e suficient de calda, si porneste electroventilatorul. Intrerupatorul de bord cu trei pozitii de care vorbesti este o treaba improvizata de vreun propietar din trecut al masinii. Cred ca ar fi mai bine sa renunti la tiganeala, dar e treaba ta. daca sistemul nnu merge bine cu ventilatorul masinii, atunci e altceva in neregula si solutia nu e sa pui treizeci de ventilatoare pe masina. Cit despre cum functioneaza intrerupatorul, trebuie sa-l scoti frumos de acolo si sa il verifici cu un ohmmetru, sa vezi ce contacte deschide si respectiv inchide in fiecare pozitie. Deseneaza o schema a intrerupatorului dupa ce ai aflat, si vezi unde merg firele. Presupunerea ta e inteligenta, adica ai avea posibilitatea sa pornesti, sa opresti ventilatorul cind vrei si in plus sa-l lasi si sa functioneze automat, dupa cum cere temperatura sistemului de racire. Daca e asa, poate merita sa te gindesti daca nu cumva poti sa renunti la ventilatorul pe curea si sa lasi e/v sa faca treaba. Amindoua sistemele impreuna o sa iti mascheze problemele daca exista acuma sau vor aparea pe parcurs.

Exista si o alta metoda de a verifica ce face comutatorul cu pricina. Daca stii sigur ca E/V e bun si merge, poti sa iei termocupla din motor, si o bagi intr-un vas cu apa in clocot, dupa ce ai pus butonul de la bord in pozitia in care crezi tu ca E/V e pus pe "automat". Daca termocupla e buna si ideea ta despre functiunea butonului e corecta, E/V ar trebui sa porneasca.

Antigelul are rolul de a ridica punctul de fierbere, de a cobori punctul de inghet, a preveni coroziunea si de a lubrefia pompa. De cele mai multe ori un lichid prost face trei treburi din patru. Partea cea mai dificila e prevenirea coroziunii, pentru ca pe sistemul de racire exista mai multe metale: fonta, otel, cupru, alama, aluminiu, bronz, cositor, mai stiu eu ce. Din cauza asta, prevenirea coroziunii tuturor e dificila, caci fiecare metal are un potential electrochimic diferit. Rezultatul e ca incercind sa protejezi unul din ele o sa il corodezi pe celalalt. De aceea trebuie sa nu te ieftinesti la faina si sa-ti dai banii pe tarite. Investeste intr-un lichid bun, si schimba-l cind trebuie caci stabilitatea lui chimica nu e eterna si e mai ieftin sa schimbi lichidul decit sa refaci motorul. Si schimba radiatorul daca ai suspiciuni, inca o data, nu te scumpi la tarite.

Succes!
razv_an9
Multumesc de sfaturi, @ Gheorghedracu dar.. am cateva precizari biggrin.gif
Intai de toate, merg cu toate problemele in paralel, ca sa antrenez cat mai multi oameni in discutie, sa aflu( sau sa aflam, de ce nu ) intai partea tehnica de baza ( adica.. ce face cine.. ) apoi idei de solutionare a problemelor.

In primul rand, am anuntat mai sus ca problema mea era lantul de distributie rupt; l-am inlocuit, si o data cu el am inlocuit si pinionul de la delco, si semeringul de pe capacul distributiei, si , normal, garnitura capacului de distributie, pe care am pus silicon de garnituri 2+2. Dupa asta, am pelcat la tara, un drum de aproape 100 de km, timp in care am stat atent la indicatoare si am scris ce am observat.

Problema cu sistemul de racire a intervenit pe o portiune scurta de drum, unde a trebuit sa merg destul de incet ( a 2a, a 3a ) si la sfarsitul careia apa urcase pe la 92 de grade. Dupa inca ceva kilometri de mers in regim normal, temperatura a scazut la 80 de grade, ca apoi sa creasca la 85, cum e normal. Cand am spalat motorul, am spus ca am rupt un papuc de la sonda de la radiator, care am aflat ca se numeste termocupla si ca e, in principal, folosita de electroventilator. Tu spui sa scot "termocupla din motor ".. exista o a doua ? si daca da, pe unde e montata, sa o localizez si eu biggrin.gif Probleme cu sistemul de racire nu am, electroventilatorul e pus acolo cu cap, pentru cazuri speciale in care mai plec cu masina pe drumuri de tara, de munte, in care sunt nevoit sa o las catinel, catinel sau de ce nu, in trafic ( desi inca nu am intalnit ), atunci cand se merge bara la bara.



Gheorghedracu
Nu, nu exista a doua termocupla (in mod normal, ca nu mai poti sa mai stii ce face fiecare cu masina lui), m-am referit la cea d in radiator, dar m-am exprimat la repezeala.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.