Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Vibrochen rupt!
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
paulca
Se pare ca s-a rupt vibrochenul! Motorul a pornit cu un zgomot infernal, cu batai puternice, a iesit praf de rugina pe la gaura carcasei ambreiajului...... Mecanicul zice ca s-a rupt vibrochenul ( motorul nu e inca desfacut! ) pe la flansa volantei. Oricum e grav pentru ca volanta se poate misca cu o surubelnita.
cauza ruperii pare a fi o fisura veche care a cedat acum. Acum inseamna 100000 km. Mi se pare tare ciudat! Am pus set nou acum 2 luni si vibrochenul nu avea nici o uzura sau ovalizare, asa ca s-a pus si cuzineti de cota 0
Ce parere aveti? Ati mai auzit asa ceva? Ce s-a putut sa se mai strice cu ocazaia asta? Oare cit ma costa?
Va multumesc.
diaconuliviu
Ce s-a defectat cu adevarat vei constata numai la demontare; poate ai avut, totusi, noroc si nu s-a rupt arborele ci suruburile de fixare volanta. Oricum, daca e asa vei avea de munca pentru a extrage suruburile din gauri.
Buyaka
Daca motorul a pornit, inseamna ca e 100% intreg... deci problema poate fi de la ambreiaj (placa de presiune sparta, disc rupt), daca se rupea vibrochenul (arborele cotit) sigur nu mai pornea.

Numai bine!
mihai0070
Testeaza daca arborele este rupt : da jos bujiile si invarte motorul ... incearca sa vezi pistonul prin gaura de la bujie (cu o lanterna bec ceva )... daca le vezi pe toate (pe rand) este intreg arborele ... sau ... daca ai ramas fara ambreaj ... baga a 1 a la rece si dai cheie ... masina pleaca din loc si motorul porneste ... clar ca ai ambreajul dus ...
Danny_bb
S-ar putea ca atunci cand i-ai facut motorul sa nu-i fi strans cum trebuie suruburile de la volanta.
EUROPE_
QUOTE(Buyaka @ 24 May 2007, 08:35)
daca se rupea vibrochenul (arborele cotit) sigur nu mai pornea.
*


Si sigur iesea prin bloc vreun fus maneton, biela sau altceva din mecanismul biela-manivela.

@paulca, cand ai pus setul nou, trebuia sa verifici arborele mai amanuntit, si inca ceva, suruburile pentru fixarea volantei pe flansa arborelui se schimba la fiecare demontare, daca nu le-ai schimbat, asta poate fi o cauza.
einstein1984
Arbore cotit la 100 000 km si nu avea NICI o uzura,? Cum a verificat mecanicul tau uzura, ochiometric sau cu micorometru?
Nu de alta dar pare extrem de greu de crezut. Faza cu ruptul suruburilor de la volant insa e mai plauzibila decat ruperea arborelui cotit la pornire (asta se intampla de obicei la sarcini si turatii mari).
sobolan
QUOTE(Buyaka @ 24 May 2007, 07:35)
Daca motorul a pornit, inseamna ca e 100% intreg...
*



nu prea te cred wink.gif .....
putea merge asa inca 100 km fara probleme.....se rupe in mers si daca e rupt streh ajungi acasa.....acuma depinde......se poate disrtruge si blocu'.....
paulca
Am desfacut Motorul.
Vibrochenul era rupt pe portiunea care leaga fusul maneton de fusul palier ( nu stiu daca m-am exprimat bine, daca nu cineva sa ma corecteze! ), deci partea aceea cvasiperpendiculara de ax, ceea neprelucrata.Probabil a fost intr-adevar o fisura acolo dar cine s=o caute acolo? Bineinteles ca acum 2 luni s-a verificat cu micrometrul!!!!
De ce a pornit motorul? Asa era rupt incit bucatile nu se puteau indeparta mult una de alta si tot se misca volanta avind si un joc mare radiaal.
Acum am cumparat vibrochen de Brasov, sa vedem cum se comporta. A mai pus cineva astfel de vibrochen? Pareri , comentarii?

25 May 2007, 02:35:
Later edit:
Nu s-a stricat altceva in afara de cuzinetii de palier. Uf....
diaconuliviu
Eu as zice (daca spui ca volanta se misca pe acolo) sa schimbi si cuzinetii maneton si, daca ai posibilitatea, sa verifici bielele (macar cele dintre ruptura si volant).
ydaniel
ai luat nou?adica de prems? e cam 195 lei unu:)
sobolan
exact cum a zis si diaconuliviu : verifica bielele.....si eu zic sa iei si blocu la verificat wink.gif .....alinierea capacelor palier......
paulca
Ruptura e intre maneton nr1 si volanta, de asta am zis ca nu s-a stricat mai nimic

Totusi, spuneti-mi daca aveti vibrochen de Brasov! Unii zic , ca nu ar fi "bune" si nu stiu ce sa inreleg de aici. Drept vorbind incep sa am emotii, ce poate sa nu fie bun? Va rooooooog! Am un drum de Grecia peste 3 saptamini si parca nu plec linistit. Chiar nu cunoaste nimeni marfa asta?
andutzu
Sunt doua tipuri de vibrochen de BV "Prems" si inca unul "Universal Service". Cel de al doilea e ambalat intr-o cutie galbena cu scris negru iar cel de "prems" in cutie alba cu scris rosu. Eu am luat de "Universal Service" si de la inceput a avut o bataie ciudata la relanti. Sigur din cauza lui e pentru ca nu am mai umblat la nimic altceva cand l-am schimbat iar zgomotul a aparut imediat dupa schimbarea lui. In rest nu am avut probleme. Am aproximativ 40k km.

Exclud alta cauza deoarece am verificat absolut tot.
paulca
Eu am luat " Universal service " , la micrometru e corespunzator, in rest....inca nu stiu nimic
Gheorghedracu
Daca suspectati ca arborele poate fi de o calitate indoielnica, trebuie bineinteles verificat corespunzator. Cit despre microfisurile de turnare, nu stiu ce sa va spun, daca n=aveti masinile (instrumentele) necesare, e farte greu de gasit defecte ascunse de turnare. In practica se folosesc raze X, ultrasunete, ma rog tot felul de chestii d-astea pentru verificarea arborilor. Asa se descopera fisuri, pori, tensiuni tehnologice, etc. Daca fabrica ce produce nu are asa ceva, mai bine nu cumparati de acolo. Dar exista un lucru ce se poate verifica, pe linga dimensiunile palierelor si ale manetoanelor, si anume concentricitatea. E greu, dar se poate. Un alt topic aici pe forum a ridicat problema, desi solutii nu s-au dat acolo inca. Cred ca asta ar fi o posibilitate de explicare a ruperii vilbrochenului. O sa astept manifestari de interes inainte de a purcede la explicatii. O metoda "la botul calului" ar fi sa verificati inainte de a monta chiulasa (presupunem ca ati montat tot pina acolo) ca pistoanele "in faza" ating pms la acelasi moment, si sa verificati daca se ridica pina la aceeasi distanta de capatul de sus al cilindrului. Pentru asta trebuie sa fixati bine cilindrii (sa fie presati in scaune cu aceeasi forta) si sa cunoasteti diferentele de inaltime intre camasi, pistoane si biele. Nici asta nu e usor, dar lucrind cu mare atentie, poate sa dea o indicatie daca ceva e in neregula. Partea proasta e ca n-o sa stiti exact ce e in neregula daca e ceva. Trebuie sa demontati tot si luati totul la puricat inca o data.

O alta problema pe care n-o vad mentionata este echilibrarea intregului ansamblu arbore cotit-volanta-biele-pistoane (si chiar fulia caci si aia are uneori un rol important in echilibrarea ansamblului, dar sa zicem ca la Dacie nu are). Asta se face in ateliere specializate, cu instrumente de precizie. Daca pur si simplu presupuneti ca totul e in regula fara sa verificati, va indreptati spre dezastru. Fabrica de arbori cotiti nu poate sa echilibreze decit arborele, caci ei nu au pistoanele si bielele si volanta dumneavoastra sa poata face totul inainte sa ajunga arborele cotit le magazin. Si nu e sigur ca ei fac macar asta, asa ca primul pas ar fi sa luati dumneavoastra arborele si sa-l duceti undeva unde se poate echilibra, iar apoi cu celelalte piese sa se echilibreze tot ansamblul. Asta e vital mai ales in cazul de fata caci amicul nostru spune ca o biela a fost inlocuita, deci e sigur ca ansamblul nu mai era echilibrat. De aici apar "batai", mers neuniform, etc. Deci fara sa fie nevoie ca sa fie vreo piesa proasta, ci doar pentru ca intregul ansamblu nu e echilibrat impreuna. Ca sa nu mentionam lagarele sau cuzinetii care pot sa nu aiba tolerantele necesare, sau pot fi nealiniate (vezi postul meu cu motorul de R12G, la diverse-tutorials-tips and tricks).

Si inca un lucru. Cind ati masurat cu micrometrul, sper ca ati masurat cel putin de doua ori pe doua diametre perpendiculare fiecare maneton si palier.

Si acuma, da si eu cred ca e foarte posibil ca biela adiacenta rupturii sa fi suferit. Trebuie verificata.
dizzy
Ca o sa stea mecanicul sa faca echilibrare dinamica la tot ansamblul pe la vara asa...
Nu face nimeni asa ceva, dar daca totul e in tolerantele admise de dimensiune si greutate iese o treaba buna.

colombina29
QUOTE(paulca @ 25 May 2007, 23:39)
Chiar nu cunoaste nimeni marfa asta?
*


Am luat io un vibrochen dintr-asta acum cativa ani si era ultimul din magazin... Nu-ti spun ce emotii am avut, dar am vazut ca mecanicul, dupa ce l-a masurat cu micrometrul mi-a facut o proba "tiganeasca": a luat vibrochenul si l-a lasat sa cada in picioare de la 20 cm pe mozaicul din magazin. S-a auzit de parca ai fi lovit un clopot mic de biserica, adica metal curat, inalt si fara zbarnaieli in frecventa. Mi-a spus ca el garanteaza ca nu are pori interni, ca stie asta de la un tigan fierar care indrepta jenti de dacia din ciocan! Tipul era pilot de curse, fost angajat la pitesti, alergase cu dacia lui la sute de curse si facea motoare pe banda rulanta, cred ca avea si un jurnal unde nota cate motoare reparase, si le repara singur! Motorul mi l-a facut brici! Oricum, daca iti strange bine suruburile de biela, si ar fi de preferat sa stai tu langa mecanic la operatiunea asta!, nu cred sa ai probleme, oricum, ai garantie la vibrochen, iar eu stiam ca astea de bv sunt mai bine lucrate decat cele de fabrica! Succes la lucru!
Gheorghedracu
Testul de rezonanta e probabil cel mai bun in privinta raportului cost/calitate (nu costa nimic, de). N-as zice insa ca e perfect (nu stiu insa exact ce spune). Cit despre echilibrare, ce sa zic? E vitala, si numai un atelier specializat poate sa o faca ca lumea.
sobolan
QUOTE(Gheorghedracu @ 26 May 2007, 09:45)
Testul de rezonanta e probabil cel mai bun in privinta raportului cost/calitate.
*



corect......cat despre arbore recomand prems wink.gif
einstein1984
Felicitari, testul ala ciumeg garantat ti-a deformat arborele. Sau daca nu avea fisuri, a capatat dupa aia! Tiganul ala fierar fabrica si arbori cotiti? Sau mecanicul tau nu a auzit de Magnaflux, defectoscopie cu lichide penetrante, raze X sau ultrasunete (asta din urma e chiar extrem de ieftin pentru cine are echipamentul).
Si echibilbarea se face si la piese care sunt in tolerante dimensional si ca greutate (o biela cu greutate si dimensiuni nominale poate avea centrul de greutate mai sus sau mai jos decat alta biela la greutate si dimensiuni nominale). De aia merge Dacia la 5250 rot/min si Honda la 6500 rot/min.
Gheorghedracu
Problema nu e numai sa poti atinge turatii ridicate ci si sa nu irosesti putere aiurea.
colombina29
Daca tu-mi arati mie in tulcea un atelier dintr-asta de verificare a arborilor cotiti, si dupa ce gasesti 5 care nu corespund, te duci cu ei inapoi si-ti da si banii pe piesa nemontata si cu defect dovedit, io il pun pe tiganu' prespalat sa-ti dea o bere tongue.gif
Gheorghedracu
Despre testul de rezonanta.
Cred ca principiul metodei este ca manetoanele dimpreuna cu palierele formeaza o serie de diapazoane care ar trebui sa aiba o frecventa unica de rezonanta. Eu vad doua probleme aici.
Prima ar fi ca daca exista defecte care ar rezulta intr-o frecventa diferita, s-ar putea ca vibratia predominanta sa "capteze" rezonanta mascind eventualele defecte. Asta desigur rezulta intr-o frecventa de rezonanta care e doar un pic diferita de ceea ce ar trebui sa fie, deci greu de "prins" cu urechea. Probabil ca un mic gizmo ca acele rezonatoare electronice folosite la acordarea feluritelor instrumente muzicale ar fi adus mai multa acuratete.
A doua problema este ca nu stim daca nu cumva exista doua frecvente de rezonanta din cauza ca exista doua tipuri de diapazoane aici. Unul cu un maneton pe postul bazei ce uneste cele doua brate vibrante, iar celalalt cu un palier pe postul bazei. Bratele vibratoare ale celor doua sunt de lungimi diferite, deci frecventa de rezonanta va fi diferita. Nu stiu exact ce efecte poate avea asta, dar stiu ca asta e o vibratie "fortata" ceea ce inseamna ca amindoua frecventele natural se vor atenua reciproc si vor da o rezultanta care nu stiu cit de usor e de interpretat. problema e ca toate elementele de detaliu ale constructiei introduc efecte (distanta palier-maneton, grosimea bratului maneton-palier, defectele eventuale, grosimea manetonului, a palierului, dimensiunea si pozitia canalelor si gaurilor de ungere, etc).

Una peste alta, ideea nu mi se pare lipsita de valoare si in final as zice ca sunt sigur ca vreun destept deja a facut ceva tehnic perfect si scoate banii buni, si meritati din ea. De fapt chiar citeam acu ceva timp in Classic and Sports Car, despre un atelier in UK unde exact asa ceva se face. Echilibrarea si verificarea arborilor cotiti (si nu numai, caci faceau si munca pentru tot felul de alte industrii unde exista lucruri nerotunde care se invirt), pina cind se elimina total vibratia motorului.

Instrumentatia insa poate fi destul de complicata, si pot sa-mi imaginez cu usurinta o aparatura electronica mult mai sofisticata decit simplul rezonator pomenit mai sus. Un osciloscop cuplat la un traductor bine gindit ar putea sa produca o reprezentare grafica foarte buna pentru interpretarea structurii interne. Un soft capabil sa trianguleze (exista deja) semnalele ar putea sa indice exact unde sunt defectele si care e natura lor. Si asa mai departe. Probabil ca asta e o idee buna de afacere ce poate fi propusa micului producator de arbori cotiti. Cineva cu toata aparatura asta poate sa faca controlul de calitate ca contractor extern.

Si nu e nevoie sa trintesti arborele de pamint, aici sunt de acord ca se pot produce defecte. Poti sa-l suspenzi (daca vrei sa fii foarte pedant cu un fir de cuart) si sa-l lovesti foarte blind cu un mic ciocan de otel. De fapt cu cit trebuie sa-l lovesti mai usor ca sa obtii sunetul cristalin de rezonanta, cu atit inseamna ca esti mai aproape de perfectiune. Imi amintesc ca un test asemanator faceam cu monedele vechi de argint, care nu aveau nevoie decit de o usoara atingere cu o moneda ordinara ca sa produca sunetul acela specific pe care numai ele il au. Poate ca intr-o zi un inventator tigan o sa ne lase cu gura cascata oferind pe piata exact serviciile unui asemenea banc de verificare, cine poate sa stie?
einstein1984
Si nu e mai usor sa folosesti un traductor de ultrasunete decat toata tehnologia mentionata mai sus ? Tot un rezonator si un accelerometru contine si aia, fie combinate intr-un singur device sau separate. E o tehnologie folosite de mult timp, ieftina (mediul de transmitere poate fi apa, deci nu se consuma nimic scump) si care e garantata ca merge!
Tehnologia se foloseste cu succes la sine de cale ferata (astea nu-si permite nimeni sa le ciocaneasca in fabrica ca pe rotile de tren, sunt verificate cu simtul rapsunderii, inclusiv cu raze x).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.