Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Vitezometru - nu mai merge totalizatorul
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Muttley
O sa ma iertati ca nu mai stau sa caut...

A inceput printr-un zgomot in zona tabloului de bord si a sfarsit prin a-mi ramane totalizatorul la 02200. Deci a rezistat putin peste 100 de mii km. Viteza mi-o indica-n continuare corect.

L-am desfacut ieri si intr-adevar melcul de pe axul vitezometrului e terminat. Nu mai angreneaza cu pinionul cu manivela.
Mai am un vitezometru luat de la dezmembrari pt experimente ("ceasuri albe" blush.gif ), m-am uitat si la ala, aceeasi situatie. Deci acolo e in mod clar o nepotrivire de material (melc f moale in comparatie cu pinionul). Dupa mintea mea nu e nimic de facut, decat vitezometru nou, dar poate mi-a scapat mie ceva...
De exemplu ma gandeam ca ce bine ar fi sa se gaseasca pe la vreun Jaeger un melc din aluminiu compatibil si garantat pe viata...

Deci aveti vreo idee-n sensul asta sau ma duc la magazin cu 250 RON in buzunar? sad.gif
diaconuliviu
Melc din metal=uzura "pinioane cu manivela" cum le spui, ca si alea-s din plastic, deci tot situatie critica.
Gaseste un ceas cu melcul in regula si schimba-l; desi, dupa melc vor ceda "clichetii" sau vor capata joc pinioanele cu manivela.
Muttley
plange.gif Vitezometru nou scrie pe mine...

Clichetul pare in regula. Ce-i drept insa, axul pinionului are ceva joc.

Pt orice eventualitate, se scoate greu melcul? Eu cat m-am uitat la el n-am reusit sa-mi dau seama cum il dau afara... Mi-e teama ca daca incerc sa-l extrag stric si ce mai merge in ceasul asta...
diaconuliviu
Spun din amintiri, te descurci la fata locului daca am uitat oarece.
Intii ar fi bine sa pui ceasul pe ceva cu turatie fixa si sa vezi ce arata. Dupa aia, scoti acul prin tragere cu o penseta indoita (faci pirghie exact sub prindere), scoti cele doua suruburi ce fixeaza cadranul. Undeva pe partea din antimoniu ai doua suruburi care fixeaza "mecanismul superior" de cel inferior. Desfaci alea doua suruburi, apoi desfaci si pe cele ce tin piesa aia din tabla (concentratorul de cimp) - e un surub si un surub cu arc. Retii/notezi pozitia acelui concentrator. Acuma vei avea mecanismul care tine melcul separat. Cauti ceva dur dar subtire, o tija, care sa-ti intre prin patratul melcului, sprijini partea din "antimoniu" cu ceva, pe cauciuc (eu il tin in mina) si bati in tija aia ferm dar nu exagerat. Melcul va iesi spre partea U iar la partea filetata va ramine o bucsa din alama. O pastrezi. Montezi melcul nou (uns pe ax cu vaselina fina, eventual de mulinete), sprijini tot ansamblul pe partea mare a melcului (talerul ala magnetic) apoi fixezi bucsa incet, putin cite putin, varificind jocul axial al melcului (max 0,5 mm). Daca bati prea mult, posibil vei bloca melcul in lagar.
Refaci montajul in ordine inversa si refolosesti masinaria de invirtit sa verifici ce indica aparatul. Corectiile le faci din acel surub cu arc de care spuneam. Ar fi bine sa verifici macar doua turatii.
Am mai spus eu pe undeva, 1 rot=1m, deci pentru 60 km/h ar trebui sa ai 60.000 rot/60 min=1000 rpm. Ca urmare incearca 500 si 1000 rpm sau, 500-1000-1500. Asta INAINTE si DUPA interventie.
Muttley
Am inteles ce spui tu acolo Liviu, multumesc mult pt explicatii.
M-am gandit mai bine putin si am ajuns la concluzia ca va trebui sa schimb la melcusori intr-o veselie. Si sa iau vitezometre de la dezmembrari doar ca sa trag din ele melcuri uzate nu renteaza.

Asa ca am luat un tablou de bord Jaeger. Inca nu-s decis daca sa-l montez tot, fiindca spre deosebire de cel de Dacie lipseste indicatorul de presiune de ulei. Am eu alte idei legate de el, dar e mult de munca si mai aman.

In prima faza am facut ce se vede-n poza. S-a potrivit cu modificari minime...
Azi ii fac si adaptarea la cablu si-l pun pe masina ca sa vad daca merge cum trebuie...
[attachmentid=58582]

Edit: cum fac sa-l dau putin inainte???
Pe cel vechi aveam 2200 km, si de cand s-a blocat am facut vreo 800 cred (un drum dus-intors B-IS). Asta nou are 160 km. Deci cum il dau inainte pana la 03000 fara sa-l stric? unsure.gif
diaconuliviu
Jaeger ii spune? De ce ii spuneam eu Takosan?
Oricum, se pare ca-s mai precise decit astea de EP Sacele.
Bun, sa privim putin lucrurile legat de turatia cablului.
La 60 km/h, la 1 rot/1m, ai, cum am spus, 1000 rpm.
Pentru ca vitezele in jurul si sub acel 60 sint majoritare, iei mataluta un cablu de kilometraj, il cuplezi pe ceas apoi la capatul celalalt cuplezi ori o mandrina de bormasina ori, mai bine, spargi un pinion kilometraj uzat (ii elimini partea danturata) incit sa-l poti prinde in mandrina si cuplezi cablul la el. Bormasina ar fi bine sa aiba turatie variabila. Incerci s-o fixezi cit mai aproape de 1000 rpm si pornesti ansamblul. Problema e ca la viteza aia (60 km/h) vei "parcurge" cei 800 km de care spui in 13 ore. Astia care "minaresc" ceasuri pun bormasina la turatie mare, de aia se defecteaza ceasul. O sa ai de munca, dar ..
Totusi, de ce tii neaparat la acei 800 km?

Muttley
Takosanurile seamana cu astea, dar exista diferente majore.

Astea sunt de Renault 12 TL, facute-n Franta, nu ca celelalte in Turcia. Iata o poza mai clara cu un asemenea ansamblu tablou - bord.

Liviu, deci nu sunt 800 km. Sunt aproape 3000. Insist sa-i pun la loc din simplul motiv ca masina n-a avut pana acum niciodata defect sau anulat totalizatorul ala. Kilometrii afisati acolo erau pe bune.
Cu alte cuvinte e un fix de-al meu icon_mrgreen.gif
diaconuliviu
da, mea culpa, erau 3000, adica 50 de ore. Te apuca anul nou.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.