Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Probleme ventilator de bord la Dacia 1410
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Bullix
Salut! Probabil ca s-a mai discutat aceasta problema, insa dupa 3-4 pagini de rezultate la un search pe "ventilator bord", negasing exact problema de fata, chiar ma dureau ochii si m-am lasat pagubas...

Daciuta mea e cea din poza... o 1310 cu motor schimbat (actualmente 1.4, tot pe carburatie) in 2001. Eu o am de vreo doua luni iar de-atunci nu-mi mai gasesc linistea in mesterit la ea zi de zi in scopul de a o pune la punct si imbunatati cel putin in dotari pe cat posibil. Iar acum am ajuns la capitolul "ventilator de bord".

Problema e urmatoarea: cand am luat-o, ventilatorul mergea foarte greu si scartaia (si se auzea clar ca merge subturat de rugina). L-am dat frumos jos, carcasa elicii era sparta intr-un loc, am carpit-o si-am izolat-o chiar perfect si motorasului i-am pus perii noi si i-am uns lagarele... acum e ca nou. Insa, desi l-am montat cu grija aplicandu-i un nou mastic pentru izolare, nu simt sa sufle nimic in masina.
Acum nici nu stiu exact care e traseul de aer... Pe unde trebuie sa vina aerul? Pe la parbriz, prin grila aceea? Insa de unde vine? Banuiesc ca de-afara. Nu cunosc exact traseul, insa un lucru mi s-a parut cel putin ciudat: cand am desfacut din curiozitate grila exterioara dintre parbriz si capota si-am pus mana la gura ce duce spre ventilator, am constatat ca aerul este suflat AFARA pe-acolo... Pai nu pe acolo trebuia sa INTRE? Te pomenesti ca e alimentat pe invers radmasa.gif un lucru e cert: firele le-am legat inapoi asa cum erau, deci...
Ce-o fi pana la urma cu el?
Gaba
in mod normal daca dai jos grila de aerisire o sa vezi ca acel compartiment care e dedesupt este impartit in 2 de o bucata te tabla... iar cele 2 compartimenta comunica unul cu celalalt prin doua decupari in acea tabla despartitoare... acele decupari sunt acoperite cu un material textil ce nu lasa sa treaca aerul decit intr-un sens (ca o supapa) ... banuiesc ca la tine e distrus acel material textil... sau nu se mai aseaza corect pe tabla si scapa tot aerul bagat de ventilator afara
diaconuliviu
@Bulix:
Ai notat pozitia fata de stator a suportului port-carbuni?
Statorul ala e din magnet permanent, caz in care daca montezi port-carbunii la 180 grade fata de pozitia normala, sensul se inverseaza. Pentru inceput, ca sa-ti dai seama de problema, inverseaza firele de alimentare intre ele. Atentie, unul din fire are papuc-mama, altul papuc-tata, deci nu se vor potrivi la fix. Leaga-le cumva sa faci o proba si daca sufla in bord ai doua posibilitati: ori tai papucii de pe MOTOR cu o bucata de fir si le inversezi, ori desfaci motorul din nou si repozitionezi suportul port-carbuni.
Am scris mai sus MOTOR, pentru ca daca le tai pe cele de pe instalatie, la o schimbare de motor iar vei intreba de ce sufla invers.
Bullix
Aha... am prins chestia... mai auzisem eu ceva de genul "o perdeluta" prin care trece aerul... am sa ma uit mai atent, ca aseara pa la 9 si jumatate nu vedeam mai nimic... o sa incerc si o inversare de polaritate, sa vedem ce se intampla... mersi mult! Revin cu detalii.

<span class='edit'>29 Jun 2007, 14:42:</span>
Mda... m-am uitat... sunt doua perdelute prinse de sus, insa jos e destul loc sa treaca aerul pe sub ele, deci cred ca va trebui sa le prind uniform pe gaura, de jur imprejur. Apropo de sens, mi s-a parut mie gresit, e ok sensul suflului. Sufla in camera a doua de te rupe... Insa problema e ca aceasta camera, care contine si radiatorul mic de bord, nu se etanseaza perfect... cum pot face aceasta izolare? Cu un cauciuc de jur imprejurul ei, apoi sa montez grila metalica la loc incat sa preseze usor pe el, cred ca s-ar izola perfect. Ce ziceti?

Am atasat si o poza, ca se se inteleaga exact despre ce aberez icon_mrgreen.gif

user posted image
bygy007
pune burete sau ceva cauciuc moale sa etanseze cele 2 camere (cu rosu in desenul tau) nu este bine sa lipesti cele doua perdelute pentru ca nu mai intra aerul cind mergi fara ventilator

daca cele doua perdelute sint deteliorate confectioneaza altele din musama pinzata sau din alt materal de genul asta

verificarea i faci in felul urmator cu o foaie de hirtie o pui in partea dreapta a grilei din fata si vezi saca o atrage atunci sensul este bun
ceaki
vezi ca sunt in magazine de chimicale sau menaj role inguste de burete cu adeziv pe spate care se pun la ferestre sau usi ca sa inchida ermetic. incearca cu de alea.
Bullix
N-ar trebui chiar asa? (mai uita-te o data pe desen). Pentru ca poate sa scape si prin fata. Ideea e ca izolarea sa se faca de jur imprejur. Parerea mea. Cel putin atata timp cat perdelutele voi avea grija sa fie functionale.
Mersi mult!

29 Jun 2007, 22:43:
QUOTE(ceaki @ 29 Jun 2007, 22:29)
vezi ca sunt in magazine de chimicale sau menaj role inguste de burete cu adeziv pe spate care se pun la ferestre sau usi ca sa inchida ermetic. incearca cu de alea.
*



Vorbesti de asa-numitul "purfix", nu? La mine in cartier nu gasesc decat de un singur fel, si destul de scump, zic eu. Costa 3 lei metrul, insa e prea finutz pentru aplicatia mea. E superb, recunosc, sunt doua benzi de cauciuc lipite una langa alta ca sa poti sa le dezlipesti daca vrei. Si sunt goale cumva pe dinauntru, din profil taiate daca le vezi, au forma de tunel de metrou. Ca izolare termica sunt de nota 10. Zice nenea ca sunt de import, cica din Olanda. Da-l cred. Cel putin au un lipici extraordinar. Insa mie imi va trebui ceva "de neam prost", ca sa zic asa, pentru ca trebuie sa fie suficient de gros si imi trebuie destul de mult in lungime, iti dai seama... ceva "mult si ieftin". Aici nu-i vorba de calitate, ci mai mult de cantitate.
diaconuliviu
Nu din alea; e o banda de burete ordinar, lata de 2 cm si groasa de 7-8 mm. E 3 lei cred ca toata rola de 5-10 m.
Bullix
Asa da! Pai din aia vreau sa caut. Mersi mult!
bygy007
eu am luat doi bureti de baie i-am taiat cu foarfeca la dimensiunile care am avut nevoie si le-am lipit cu prenandez
Bullix
Hmm... buna idee! smile.gif Eu imi pregatisem un furtun de cauciuc (cu care sufla ai mei in butoiu' de varza iarna, pentru oxigenare radmasa.gif unii folosesc piatra acra, in fine) destul de lung, pe care sa-l tai pe lung (semicerc in sectiune) sa-l lipesc sau doar sa-l asez cu interiorul de-a lungul profilului tablei care se termina sus. Si asa, taiat pe din doua, sta si bine (imbratiseaza practic tabla de-o parte si de alta) si-mi si ajunge in lungime icon_mrgreen.gif daca nu-mi iese asa, fac ca tine. Nu de alta, da' mi-e lene sa cumpar prelandez si bureti. (Daca "fur" din chestiile sanitare, s-ar putea sa-mi rupa mama capu' cand o sa aiba nevoie sau in cel mai bun caz sa ma trimita sa cumpar si iar mi-e lene radmasa.gif )
Salut!
Bullix
Deci am lucrat cat am lucrat si renunt si gata! Deci am izolat camera aia de-a luat-o mama dreaq. Erau si doua gaurele (trasate din fabricatie, nu aparute din rugina tongue.gif ) in camera radiatorului (mic), in partea de jos cum ar veni... le-am astupat si p'alea desi probabil erau pentru scurgere apa... insa la mine radiatorul mic fiind mereu cald, nu cred ca mai e nevoie sa se scurga apa... ca se duce in eter direct... imi aduce aburi in masina biggrin.gif climatizare, taica, marca Dacia... sauna radmasa.gif bun... intr-un final, sa zicem ca-mi scuipa putin aer, daca tii mana intinsa spre bord se simte ca sufla... aer cald radmasa.gif so... macar stiu o treaba... n-o sa-mi sufle niciodata aer rece insa am rezolvat problema incalzirii geamului la iarna icon_mrgreen.gif

Problema insa e alta: cum opresc radiatorul mic? Adica stiu ca e un robinet sub capota (pe al meu scrie Karayelle), insa in ce directie se inchide?
kostake
Amintiri se cand aveam 1300:

1. Robinetul de la calorifer.
Au fost 2 tipuri
-cel de 1300 ,din bronz,cu actionare circulara.Se deschide(baga cald) in sens invers acelor de ceasornic.Vezi ca in capatul axului are o gaurica pe care poti baga un cui si sa fortezi un pic daca e blocat.Practic nu se poate strica,iar daca e blocat,daca il ,,plimbi"un pic il poti face functional.Multi din cei cu al II lea tip de rob l-au inlocuit cu acest tip.

-cel de 1310(1410),din plastic ,actionat prin cablu,foarte proaste.Vezi ce am scris la primul tip.Nu mai stiu in ce parte se inchide.

Provizoriu poti ori sa strangulezi furtunul care intra in calorifer(cel mai cald ) sau sa faci un sunt intre cele 2 furtune care intra in calorifer,cu o bucatica de teava ori scotind cele 2 f din robinet si cu o alt furtun unesti intrarea cu iesirea din robinet.

2. Grila si izolarea ei

-Dacia a avut din fabrica, in compartimentul cu caloriferul,un reper dintr-un carton mai tare care dirija fluxul de aer inspre calorifer si nu il lasa sa se duca inspre aripa dr.La majoritatea Daciilor nu s-a pastrat ,in urma interventiilor .Sigur nu il mai ai .Improvizeaza din plastic de pet si vezi cum il fixezi sau cauta o sticla de plastic cu diametru ~ cu al grilei ,taie gitul,decupeaza in dreptul aerotermei si aseaz-o cu fundul spre aripa dr.Nu o lipi de contraaripa ci pozitioneaz-oin dreptul fantei de la aeroterma.Ideea e4 ca aerul sa se duca fortat spre calorifer si sa nu bananaie si sa se piarda prin toate ungherele.

-caloriferul : daca are aripioarele indoite sau super jegoase impiedica trecera aerului catre habitaclu.Apa, perie si sufla-l cu aer sub presiune

-izolarea compartimentului calorifer(cel rosu in desenul tau)
-initial se realiza cu buretele de pe tabla cu perdelutele iar inspre motor prin chederul grilei.Pt. ca in timp peretele dinspre motor nu mai ramine perfect profilat(in urma scoaterii calorif,a reglarii incuietorii capotei etc) si p ca ,,maselele " in care vin chiplingurile de la grila nu mai string f bine pe aici pierzi aer. SOLUTIA:lipeste desupra compartimentului un material care nu permite trecerea aerului( punga mai groasa,musama,coperti de plactic de carti etc),pe care dupa aceea le tunzi si asezi grila normal.

-la perdelute te orientezi,dar nu au o imp f mare.


Spor!!!

PS: tot ce am scris le poti face in cca 1 ora.
diaconuliviu
Robinetele cu doua cai sau cu 3 cai (din plastic) au pe partea metalica un pinten rezultat din stantarea si ridicarea unei "limbute" din tabla. Ala e locul in care daca rotesti pirghia se inchide robinetul
Acuma priveste cind rotesti pirghia, se roteste si surubul ala de pe ax? daca da, posibila fisura in robinet, daca nu:
axul e din plastic, pirghia din tabla. La ambele exista un profil patrat pe care se "imbuca". Din cauza materialului prost, patratul de pe ax se rotunjeste, pirghia se roteste in gol. Un robinet e pe la 20 ron, recomand schimbarea.
Bullix
@Kostake,

iti multumesc mult pentru indicatii si vreau sa spun ca m-au ajutat mult... sa ma verific daca am facut bine icon_mrgreen.gif da, fara nici o gluma, chiar dupa capul meu am facut cam tot ce-ai zis tu mai sus, acum cateva zile, insa tot foarte putin aer imi vine, dar pentru problema existentiala a ventilatorului de bord (incalzire parbriz iarna) zic eu ca e suficient. Am "apropiat" prin izolare peretele despartitor dintre camere, de grila superioara. Am completat cu bucati de carpa spatiile peretelui din fata (intre cheder si neregularitatile datorate chiar a ceea ce-ai zis - am suferit si eu cu incuietoarea pana am schimbat-o si am invatat sa nu mai trantesc capota "ca toata lumea" ci s-o inchid elegant prin presare gen "masaj cardiac").

Ia spune-mi tu: la tine, dupa ce-ai facut cele enumerate, ti-a suflat aer beton vreodata, sa-l simti? Eu cred ca e suficient pentru incalzire, iar pentru aer am sa caut pe la magazine auto ventilatoare de-acelea miniatura, prinse cu ventuzica de parbriz si cuplabile la bricheta (care bricheta? radmasa.gif), ca alea am vazut ca sufla rezonabil, destul de misto...

@Liviu, este cel cu "limbuta", am sa-l actionez cum ai zis tu si-am sa urmaresc daca inceteaza activitatea radiatorului mic. Presupun ca n-am cum sa "tai" racirea motorului din el, daca imi face vreo boacana, nu? Aia merge oricum, nu? (atata timp cat termostatul e functional)

Mersi mult!
kostake
Daca ai calorifer lung ,care se baga sub grila,o sa ai ceva aer dar nu o sa iti dea parul pe spate ca la modelele cu bord de CN.Si iarna eficienta,daca izolezi bine traseul de aer,va fi la limita.Fluxul de aer ar fi suficient,dar depinde foarte mult de starea aripioarelor de la calorifer.Daca acestea sunt indoite(si se inoaie f usor chiar la montare) sau murdare,aerul va gasi locuri pe unde va iesi pe unde va gasi loc mai usor.Ma gindeam intr-o vreme sa tund aripioarele in 4-5 locuri cam 1 cm. pt. ca aerul sa treaca mai usor, dar nu am pus niciodata in aplicare metoda.

Decat sa iei un ventilator separat(oricat de pricopsit sau cu baleiaj) care sa iti plimbe tot aerul cald din masina(acelasi efect ,daca nu mai bun in mers,il ai daca deschizi geamurile) mai bine cauta la dezmembrari un calorifer,eventual cu tot cu motoras, care sa intre pe polita.Eu am adaptat la o dacie unradiator cu tot cu motoras de D 1100 sau renault Gordinii,iar la alta un calorifer de cN cu un motoras home made.Eventual poti sa mestesugaresti o consola in dreptul schimbatorului.TE va costa cu max 10-20 lei mai mult.Exista si varianta ,,de-a gata" ,aerotermele suplimentare tucesti,dar considerabil mai scumpe.Cauta in topicurile cu incalzirea suplimentara.

PS Daca ai bord de CN am scris degeaba,ca e alta mincare de peste radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif
Bullix
Nu, n-am bord de CN, dar VREAU SA-MI IAU bord de CN! mad.gif vreau sa am un torpedo unde sa-mi pun catrafusele cand merg (nici pe policioara nu-i rau, da' cad urgent daca plec mai suparat icon_mrgreen.gif ), vreau sa am un locas pentru cass (sa nu-l tin pe policioara, incat in eventualitatea ca-mi las masina neinchisa pana imi iau un pachet de tigari de la 10 metri departare sa ma trezesc fara el), vreau sa am o consola centrala DECENTA (si intinsa, ca sa am libertatea de a adauga alte cele) si asa mai departe... si bineinteles sa am gurile de aer cuplate la ventilator prin tubulatura (ma insel cumva?)...

Nu aeroterma voiam sa-mi iau, ci un simplu ventilator de suflat in nas si atat! icon_mrgreen.gif bineinteles, incercand sa fac ce-am facut, am trezit la viata o superba aeroterma a masinii! Pe care nu pot s-o opresc radmasa.gif joke. pot, opresc ventilatoru', da' calorifu' tot merge...

PS: mergand cu unchi'miu sa-si duca Oltcit-ul pe ultimul drum, i-am intrebat pe cei de la REMAT (mama, ce afaceri fac astia, sa-mi dau palme! sad.gif ) cat ma face bordul de CN, au zis vreo 150-200 de lei. Da' ce sanse am sa gasesc unul cat de cat ok/intreg? (daca tot ce au aia acolo ar fi in starea in care se afla oltcitu' cand l-am dat, atunci s-ar chema magazin de piese noi radmasa.gif )
diaconuliviu
Pai ia mergi si la magazin si vezi cit e unu nou..
Bullix
Glumeam tongue.gif nu stiu daca are rost sa merg, pentru ca sunt convins ca e scump. Chiar foarte scump! Auzisem din vorbe ("mituri", chiar, cum mai spuneti voi biggrin.gif ) ca ar ajunge si la 10 milioane. Eu masina asta am s-o mai tin maxim 2-3 ani, sau daca nu am nici un eveniment cat de mic cu ea, poate ceva mai mult. Deci un bord vechi (pus la punct un pic eventual) ar trebui sa fie o varianta rationala. Parerea mea!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.