Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: S-a stricat DEMARORUL...
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Pages: 1, 2
tzepesch
salut din nou...

am fost azi sa-l ajut pe un prieten cu super-Nova lui si am ramas eu in drum la sfarsitul zilei.

a dat semne la vreo 2-3 porniri ca invarte greu dar o lua. la stop la Victoriei am ramas in drum. cu chiu cu vai am suit-o pe trotuar. am cremat 2 prieteni sa iau curent de la ei.
nu pornea nici asa. am suspectat releul de incarcare, ca imi murise bateria. l-am schimbat ca aveam de rezerva.

am pus fisele legate la masina cealata si la bornele mele si nu o lua. concluzia a fost demarorul.

in fine, am pornit-o impinsa in a 2-a. a luat-o imediat.

am ajuns acasa, am oprit-o, i-am dat iar cheie si n-a pornit.

ce sa fie, carbunii?
ceaki
pot fi perii uzate sau vreuna dezlipita, poate e una intepenita asa ca ciocaneste umpic demarorul si vezi daca o ia. mai poate fi si de la bucsele uzate sau sunt oxidate piulitele de pe bornele bobinei de pe demaror. smile.gif
diaconuliviu
Face "clanc"? Daca da, reglajul de cursa sau chiar solenoidul (partea de forta).
Daca nu, carbunii, cum ti s-a spus, sau solenoid intrerupt sau lipsa alimentare solenoid.
tzepesch
este dificil de dat jos? am sa ma ghidez si dupa mondiru
ceaki
e umpic de lucru cand il dai jos, da te inveti smile.gif desfaci toate surubaraiele care-l tin prins de motor si cabluri dupa care tragi de el catre radiator pana ii iese capacul de la volanta, dupa care il indrepti cu capul in jos si fundul in sus astfel ca bobina de pe el sati fie indreptata catre bieleta de directie dupa care tragi in sus de el. bobina de pe demaror tre sa fie intre lonjeron si cutie este o distanta intre ele. daca faci cum iti zic iese usor........acuma nu stiu cat am fost io de explicit tongue.gif ...spor la treaba smile.gif
tzepesch
rezolvat, am schimbat electromotorul ca aveam unul de rezerva in Oltcit... noroc ca mi-am amintit de el...

cel stricat avea bucsa rupta , de la capatul care intra in cutia de viteze

o sa-l defac sa incerc sa o schimb.

mulam ceaki pt indicatii, l-am dat jos foarte usor
ceaki
n-ai pt ce bine ca ai rezolvat treaba smile.gif
tzepesch
salut din nou.iar s-a defectat.
a dat din nou semne de de vreo 2 -3 ori ca se invarte greu si a mers ce-a mers pana cand am oprit si repornit. abia se mai invartea elicea. sa auzea un "Tac" la fiecare rotire de cheie din demaror si gata...
nu-mi vine sa cred, e cel recent montat. n-are decat 3 zile.
ceva-l strica, dar ce? bateria a murit si aia. indicatorul verde al ei a disparut, acu se vede negru. noroc ca mi-a dat cineva alta baterie si a plecat impinsa

ce naiba sa fie, din motor, ceva? de la volanta, sau ce actioneaza demarorul acolo?
poate ca imi patineaza cureaua si d-aia sa patesc asa?
Merced
Cand se aude "tac" rogi pe cineva sa impinga in surubul ala sau ce naibii e din capul electromotorului. Acum nu prea inteleg de cate ori i-ai dat tu de ai omorat bateria, ca eu am ramas intr-o benzinarie cu masina unui prieten ce-i drept care suferea de boala asta si ca sa nu mai rog pe cineva sa ma ajute i-am dat vreo 20 de chei cu "tac" si pana la urma a luat-o. Eu stiam ca nici nu omoara bateria cand se intampla chestia asta, dar pot sa ma insel, sa ma contrazica cineva daca e nevoie.
Ca sa o pornesti impinsa puteai bine mersi sa lasi bateria ta, ti-o incarca dupaia alternatorul daca mergeai mai mult. smile.gif
Si n-are ce curea sa-ti patineze ca sa se intample asta, si din cate citisem pe alt thread se regleaza ceva si se rezolva(cred).
ceaki
verifica daca porneste cu o baterie buna. poate ca de aceeea a invartit greu fiindca iti era slaba bateria. daca nu o ia si cu una buna atunci e electromotorul. din motor nu are ce sa ti-l strice. asa ti-a fost 'norocul' daca face cum zici pot fi duse periile sau bucsele.
bygy007
din doua poate faci unul vezi ce au desfa-le si vezi ce defecte au perii rotorul sau starterul vezi cum se prezinta colectorul ,etc


http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...ndpost&p=874826

http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...ndpost&p=758500


http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...ndpost&p=642068
tzepesch
azi dimineata apornit la prima cheie. i-am montat si aprindere electronica si porneste la sfert fara sa-i mai dau pedala..., ma rog.

treaba e ca am plecat si am ajuns la un prieten la o vositorie unde era si un ne'caisa p-acolo, dar care nu era electrician. iar nu a mai pornit.

mi-z zis nea'asta ca daca atuci cand scot firul care vine de la releul de incarcare si se duce in alternator si-l apropirii de contact sau de ceva de masa si nu-mi da SCATEIE ALBASTRA inseamna ca e dus alternatorul, sau releul. am schimbat releul, tot n-a pornit. am ciocanit in demaror, am impins surubul, pana la urma a pornit.

dar scanteia aceea albastra tot nu aparea... am observat ca si indicatorul acela optic de pe baterie arata negru, ceea ce insemna ca nu se incarca si ca era goala. ceva curent in ea avea, mergea claxon, faruri, martorii de bord, etc.

am ajuns acasa si am schimbat alternatorul, am pus altul pe care-l aveam si care parea mult mai nou, cel putin puntea de diode era foarte curata.
nici asa nu dadea scanteie albastra (asta oare e vreo inchipuire?) chiar nu stiu daca e alternatorul sau releul. ambele le-am pus de bune. le aveam de mai de mult si aratau clar ca sunt noi (cel putin releul), sau reparat alternatorul si nefolosit dupa aceea. nu stiu ce sa mai cred.

acu o sa dau electromotorul cu demaror jos sa-l desfac. cred insa ca se intepenesc carbunii, daca dupa cateva ciocane si impins surubul o ia.

ce ma sfatuiti...? e adev. treaba cu scanteia albastra? se poate testa si daca pun un bec in circuit, in loc sa ating firul ala de masa?
bygy007
releul de incarcare nu se verifica asa ci cu un aparat de masura pe baterie 14V-14,4V maxim


http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...ndpost&p=635222
ceaki
verifica daca-ti vine curent pana la releu. parca e un fir rosu. verifici cu un bec 12v cu doua fire. pui contactul la masina ,legi un fir de la bec la masa si cu celalalt fir verifici curentul la intrarea in releu si la iesirea din releu. daca n-ai curent la intrare in releu atunci ti-e intrerupt firul rosu pe undeva. daca ai curent la intrare si nu ai la iesire din releu atunci e dus releul. daca ai curent si la iesire, scoti atunci firul verde de la periile alternatorului si verifici daca ai curent pe fir. daca nu ai atunci ti-e intrerupt firul de la releu si pana la perii. daca ai curent si atunci cand scoti firul de la perii nu-ti face scanteie ,inseamna ca ti-s uzate periile sau intrerupt rotorul. eu zic sa nu desfaci inca electromotorul pana nu pui o baterie incarcata pe masina fiindca s-ar putea sa fie de acolo baiul. tot ce ti-am spus sa faci ,sa faci cu contactul pus. smile.gif
tzepesch
am facut asa... am pus un releu nou, tot de prin casagasit. se vede clar ca nu e folosit, nu e murdar deloc si nici contactele frecate...

am desfacut alternatorul si avea un carbune aproape tocit pana la 0 si unul mai avea cam un sfert.

am schimbat carbunii si puntea de diode, tipul acela de punte la care se cositoresc cele 3 fire.

am curatat complet alternatorul pe dinauntru... bobinajul parea bun, nears, fara fire desprinse... teoretic e ca si nou acum. am sa fac maine dim figura cu becul. ar trbui sa incarce acum. dupa cat timp ar trebui sa-mi indice verde indicativul optic de pe baterie? momentan e negru, adica descarcata, dar mai are ceva suc in ea.. eventual mai pun apa distilata.
Merced
O ghiceala cam ciudata, dar am vazut ceva similar mai demult si bobina era vinovata. Bine, inca o data, poate vorbesc prostii, confirma ceilalti cu mai multa experienta decat mine.
tzepesch
bobina e ok, da curent bine de tot, mai ales ca am si aprindere electronica

revin:

am desfacut si curata alternatorul, schimbat carbuni si puntea diode

am reusit sa desfac si electro motorul, am schimbat carbunii, am gresat cu vaselina tot ce trebuia pe acolo, am curatat tot pe dinauntru si am remontat. le pun dimineata pe masina si Doamne ajuta sa mearga!!! par ok, teretic sunt ca noi acum

<span class='edit'>15 Jul 2007, 07:54:</span>
am montat, ,a pornit la prima cheie, sper sa mearga incarcarea acum...

<span class='edit'>15 Jul 2007, 22:25:</span>
merge cu totul, incarcarea e ok, mi-a aparut din nou indicativul verde al bateriei.

alta e problema acum... aprinderea electronica isi face treaba f bine, uneori.
daca ma opresc, stau 5 minute si vreau ss plec n-o mai ia la prima si ma chinuie, la a 4-5-6 cheie,, mi-e sa nu omor demarorul iar. ce are?
bujiile au 1mm si platina 0,35
ceaki
poate fi de vina bobina de inductie, de obicei asa face cand e dusa bobina. imprumuta una de pe o masina si vezi cum ,merge
tzepesch
salut

deci, am reglat dis. la bujii la 0.8 si platina 0.4.
dupa ce s-a incalzit motorul am facut avansul pana am avut turatie buna... dar daca o opream si reporneam abia invartea elecromotorul. trebuia sa refac avansul cum trebuie ca sa o ia in mod normal.

dar tot asa... la prima cheie cu motorul rece porneste imediat, daupa 5-10 min de stationat porneste foarte greu. sa incerc o alta bobina?

momentan am una din '79 made in bulgaria de pe masina lu' bunicu, tot dacie.
cea pe care o aveam am schimbat-o cu asta penatru ca la un moment dat am avut impresia ca nu-mi da scanteie.

alte sugestii in afara de schimbatul bobinei???
Minel
Eu stiam si asa am citit si in manualul de specialitate ca distanta intre bujii este de 0,6 biggrin.gif ,asa ii reglata la mine si merge struna si la sfert porneste chiar si rece si nepornita de cateva zile !!! wink.gif
tzepesch
QUOTE(Minel @ 19 Jul 2007, 11:00)
Eu stiam si asa am  citit si in manualul de specialitate ca distanta intre bujii este de 0,6  biggrin.gif ,asa ii reglata la mine si merge struna si la sfert porneste chiar si rece si nepornita de cateva zile !!! wink.gif
*




chiar si la aprindere electronica?

in Mondiru scrie sa fie 1

ceaki
totul e de la bobina....distanta la buji este de 0,8-1mm la aprinderea electronica fiindca scateia e mai puternica si atunci poate strabate distanta mai mare intre electrozii bujiei.
tzepesch
QUOTE(ceaki @ 19 Jul 2007, 19:49)
totul e de la bobina....distanta la buji este de 0,8-1mm la aprinderea electronica fiindca scateia e mai puternica si atunci poate strabate distanta mai mare intre electrozii bujiei.
*



am schimbat bobina, am pus-o pe cea pe care o aveam inainte de cea bulgareasca din 79. se pare ca merge si aia.

cu releul de incarcare care nu functiona am observat ca are 2 papuci de plus si ca cica ar fi releu electronic. ca daca nu-s legati ambii papuci e posibil sa nu incarce, ceea ce, pare-mi-se ar fi posibil

20 Jul 2007, 15:09:
de cand am AE pe langa putinii paraziti pe care ii aveam in statia audio, acum am si niste baraituri.

are ceva daca condensatorul de la alternator? sa pun unu mai mare sau e ok daca-l scot.

ce poate aparea daca fac asta?
ceaki
din cate stiu daca pui aprindere electronica atunci nu se mai leaga condensatorul de pe delcou. poate ca de aceea ai baraituri findca nu e legat.
tzepesch
bai, deci e culmea....

iar se duse demarorul... adica starterul, ala care actioneaza bendixul.

am mai schimbat un set de carbuni la un electromotor + bucse... deci nu se mai ating statorul si rotorul, daar nu actioneaza electromagnetul ala de deasupra... nici lovit, nici impins, nici nimic....

in cel care-l am pe masina am dat pana s-a pleznit carcasa aia care prinde electromotorul de cutia volantei... a pornit... a mers 2 zile, cand sa plec de la servici canci...

eu sunt mai mult ca sigur ca tre' sa schimb starterul ala care actioneazaparghia aia pt bendix.

cat costa o piesa d-asta? merita sa iau de la piese de origine sau vine impreuna cu electromotorul...

precizez inca o data ca am 2 electromotoare reparate, carbuni/bucse/curatate/gresate dar starterele sunt terminate. si unul din electromotoare are carcasa aia metalica fisurata....

Ovidiu Comănescu
sal, ai mare grija, posibil sa fi atins cu mana colectorul sau sa fi sarit vaselina pe el, asa am patit si eu o data si pornea numai la ciocane(mamaaa ce de carne am mancat, am ramas la o bariera biggrin.gif a pornit dupa 2 ciocane), desfa-l inca o data si curata toata mizeria de pe colector si carbuni.
tzepesch
da???? bah sa mor ca eu le-am gresat.... asa zicea in mondiru. cred insa ca am gresat si ce nu trebuia... ar fi o idee a curat carbunii si lamelele alea de cupru. si interiorul elecromotorului tre sa fie curat, nu? adica rotorul si statorul.... hihihi stupid, poate merge... ciudat insa ca a mers pana acum....

incerc, meci de sfat

am gasit starter la piese de origine e 140ron, si peste drum, la nea caisa la cioscu cu piese e 80 ron, fabricatie de pe unde o fi

sa curat cu alcool izopropilic sau cu d-ala de scos apa din benzina, ca-i acelasi lucru...

ooof, iar sa desfac alea, mi s-a acrit. sper sa rezolv sa nu dau banii pe starter
Ovidiu Comănescu
tine minte, colectorul nu se greseaza, iti merge bine 1 zi doua, dar cum se amesteca vasilina sau uleiul cu reziduuri de la carbuni numai necazuri face, adica ce ti sa intamplat pana acum, colectorul si carbunii trebuie sa fie curati, chiar daca in timp apar dungi colorate dar este altceva, eu de 2 ani nu mai am treaba si frec demarorul cu 3-4 porniri pe zi, asa ca atentie colectorul si carbunii nu se ung cu nimic, doar colectorul se slefuieste cu un smirghel foarte fin, in rest se lasa asa, bafta si ai grija.
Ovidiu Comănescu
starterul se verifica simplu, cuplezi la baterie si fie atrage sau nu, atractia miezului trebuie sa fie prompta sau se demonteaza si se curata contactele, daca sunt murdare si nu inchide circuitul pentru demaror, ce-i drept este o operatie mai delicata si necesita ceva timp, rabdare si ceva scule, iar montarea trebuie sa o faci foarte precis si rigid, nu recomand decat acelora care au ceva experienta.
tzepesch
si il leg l bornele alea groase? borna aia subtirica o mai leg la ceva?
mircea.a
Daca legi + si - la bornele alea groase nu se intampla nimic. Firul subtire se pune la + iar la - borna groasa care are o lamela ce vine de la infasurarea bobinei. Este bine sa ai un ohmetru pe care sa il pui pe bornele groase sa vezi daca se inchide circuitul. De cele mai multe ori bobina functioneaza dar se deterioreaza contactele de cupru care actioneaza electromotorul. Pentru asta trebuie decapsulata bobina. Cu a mai scris un coleg pe aici, trebuie ceva scule si indemanare pentru a o repara.
bygy007
starterul are 2 bobine daca nu se inchide circuitul la masa la a cea de-a doua bobina nu cupleaza

http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...ndpost&p=768503

http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...ndpost&p=775380
Ovidiu Comănescu
scuze, da, am uitat sa-i spun ce fire cupleaza, ai dreptate mircea.a

@bygy007, daca contactele de cupru sunt corodate nu inchide circuitul pentru electromotor, deci tot necesits demontare sau daca nu-l poate demonta, inlocuire.
Montarea trebuie sa fie rigida, altfel la prima cuplare poate sa-i sara contactele.
bygy007
da sint de acord cu tine ideea era daca unul din carbuni nu atinge atinci nu cupleaza nici starterul iar verificarea contactelor se face cu un aparat de masura intre celew doua borne mari si impingind cu mina de surub repararea contactelor este mai dificila pentru cine nu are un pic de experienta
Ovidiu Comănescu
corect bygy007, ce bine daca toti colegii de forum s-ar completa unul pe altul pentru rezolvarea problemelor, ok mersi pentru completare, uneori mai uit si eu.
Depanarea starterului nu am facut-o eu, a facut-o tatal meu acum 4 ani si a ambutisat si rigidizat foarte bine partea cu contactele de cupru, de atunci merge impecabil si momentan nu da semne de oboseala, mai grav este cand or sa se uzeze, atunci va trebui sa fac eu treaba asta, el nu ma mai poate ajuta sad.gif
tzepesch
sad.gif(
tzepesch
ok, am testat starterele, aparent merg ambele. am desfacut ambele EM si am facut unul bun si curat din cele 2. insa starterul actual nu trage intotdeauna complet si tre sa-i dau 3-4 chei pana o ia. cel putin face click. o sa-l probez si pe celalalt.

alte recomandari?
tzepesch
mai, culmea

acu muri bateria... sau ceva s-a intamplat.
em-ul invarte, releul cica incarca, dar indicatorul bateriei, ochiul magic e negru.

ce sa fie?
alternatorul are carbunii schimbati
Ovidiu Comănescu
Ei lasa, ca la mine nu se stie ce culoare mai are, dar invarte demarorul de-i sar suruburile, posibil sa nu mai indice bine, vezi tensiunea cu motorul pornit, masoara cu aparatul, nu va mai speriati din orice, daca indicatorul de la bord indica bine, alternatorul incarca, invarte demarorul, atunci e in regula.
ceaki
dupa ochiul magic nu te poti lua. la cineva era verde, dar bateria nu avea curent in ea numai vreo 6 amperi in schimb avea 12,7 volti. de abia aprindea faza scurta. verifica daca ai destula apa distilata in baterie.
Merced
Ochiu' va zic eu ca se deschide cand e scazut nivelul de electrolit, devine galben deschis, bate spre transparent. Asa il aveam eu si era destul de scazut nivelul, ca mi-a intrat aproape 1 L de apa distilata in ea, si bateria avea 2 saptamani, dar mersesem 2000km cu releul reglat de un mester retard in service sa bage 16V la relanti.
Oricum ideea e ca dupa ce am pus apa din galbenul ala anemic s-a facut negru. Totusi masina pornea. Dupa cateva drumuri dintre care unul mai lung s-a facut la loc verdele acela.
Din cate stiu eu el indica nivelul electrolitului doar intr-un element, si poti sa patesti sa scada inegal, deci poate e verde ca elementul ala e ok, dar altele nu. Controleaza nivelul. icon_mrgreen.gif
ydaniel
deci:) acu vreo luna am fost in mioveni.era un tip cu un iveco nou care i-a dat vreo 400 de chei;) tot facea pac-pac.pana la urma a luat-o.eu va recomand ca de la primu semn de pac=tac sau altele sa nu mai chinuiti electromotoru.demontati-l si dupa sa il reparati .voi sau cine e mai priceput.
Merced
Dar cand face "tac" si "pac", adica atunci cand e nevoie sa-l ajute cineva cu o surubelnita cum se practica de obicei, consuma curent cat ar consuma atunci cand ar invarti motorul? Ma indoiesc. I-am dat si eu la masina unui prieten 30 de chei in care se auzea doar "tac" ca era noapte si eram singur si mi-era lene sa opresc masini sa-mi impinga in electromotor si pana la urma a luat-o. Iar bateria pe care o avea ala era vai de ea, nu cred ca ar fi tinut 30 de chei care ar fi implicat invartirea motorului. smile.gif
tzepesch
am demontat EM IAAAR. am schimbat starterul. n-o ia nici cu ala vechi nici cu ala nou. nici cu surubelnitza nu vrea sa mai porneasca.... ma lasa rece nu stiu ce sa-i mai fac...

curent pare-mi-se ca are. merge tot mai putin pornitul

20 Aug 2007, 10:27:
deci, simtomul pe care-l am acum este acela de un sunet al EM ca si cum s-ar invarti rotorul in gol fara sa actioneze volanta, si starterul ramane blocat inauntru...
diaconuliviu
Adica pinionul cupleaza pe coroana dar axul se invirte in gol cu turatie mare? Daca da, "bendix" defect. Daca pinionul nu se cupleaza pe coroana, reglaj cursa incorect.
tzepesch
nu cred ca cupleaza pinionul pe coroana...

cum imi dau seama daca cupleaza sau nu sau daca e bendixul bun?

am mai incercat azi sa-i dau o cheie sibat era moarta. nu tu faruri, claxon, nimic. adus-o in casa, i-am facut nivelul si culmea ghinionului: nu mai merge redresorul. iar densimetrul nici macar nu se ridica la 124. la 128 stiu ca-i incarcata... dar ala abia pluteste in pipeta...
diaconuliviu
Hai sa te intreb altfel: dupa reparatia ta la electromotor ai facut reglajul de cursa?
Ai niste link-uri de la bygy pe prima pagina..
tzepesch
QUOTE(diaconuliviu @ 21 Aug 2007, 06:47)
Hai sa te intreb altfel: dupa reparatia ta la electromotor ai facut reglajul de cursa?
Ai niste link-uri de la bygy pe prima pagina..
*



buna intrebare, nu... dar masurate erau aproape ca alea din mondiru... cum se regleaza, ca am vazut ca dupa pinin are bucsa aia care-i cam fixa...

si alta buba,. am observat ca-mi scapa bucsa de la palier, desi e noua, aluneca pe ax catre EM.... am schimbat-o, dar i-am pus una mai mare, cum e cea din capul celalalt al EM-lui
diaconuliviu
Pai masori distanta intre bucsa-siguranta si capul pinionului in cele doua ipostaze: in repaus si cu solenoidul impins. In pozitia repaus nu mai stiu, parca 13 mm? scrie in Mondiru, iar in pozitia impins 0,5-1,5 mm. Distanta aia de 0,5-1,5 se regleaza din acea piulita de pe tija solenoidului, acolo unde apesi.

Daca bucsa palier aluneca pe ax inseamna ca nu mai sta fixa in capacul frontal, ori capacul e spart (fisurat), ori s-a tasat si a capatat joc. Ma tem ca solutia e inlocuirea capacului frontal; grija mare de care cumperi (pe el este si locasul solenoidului, daca solenoidul este tip vechi, cu doua prezoane de prindere, iei cu doua gauri, daca e tip nou, cu patru prezoane, iei tip nou).
tzepesch
cate garnituri de hartie are starterul intre el si palier? d-alea de carton ma refer... eu mai am doar una si aia rupta si aia de tabla...

banuiesc ca trebuie sa demontez furca ca sa pot pune unele noi, nu?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.