Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: distributie
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
ghost4ever
vreau si eu sa stiu ce este distributia, am auzit ca poate fi pe curea sau lant... la dacie cum e ? cum imi pot da seama daca e obosita... etc?? tot ce se paote spune si ce face clar...??

sobolan
nu te agita radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif ....e pe lantz la dacia CLT....
esti culmea bre tongue.gif
thedragon
nu toti stiu mecanica Domnu` Sobolan ! o sa observati dumneavoastra cand o sa trancane lantul in aparatoare ! atunci o sa trebuiasaca schimbat ! si intinzator nou desigur ! (zgomotul o sa il auziti cand accelerati si/sau in sarcina )
sobolan
bre .....voi sunteti de belea biggrin.gif ...i'm out....
ghost4ever
dar imi explica cineva ce e? si ce face? ce distribuie ea?

masina nu prea mai trage pe langa alte dacii avand in vedere ca e reglata ok jiglere noi, carburator curatat reglata ok... merge bine dar alte dacii se infig mai bine fara modificari...

am auzit ca e posibil sa traga mult mai bine daca o schimbi...
os
Distributie (mai propriu, distributia gazelor) este un ansamblu de mecanisme care se ocupa cu deschiderea si inchiderea supapelor la momentul oportun. In sens larg e formata din: supape cu arcurile lor, (la unele motoare printre care si motorul montat pe D13xx) culbutori cu rampa (rampele) lor, axe cu came, tacheti, tije impingatoare (unde e cazul, la D13xx este) si in fine mecanismele care antreneaza axa (axele) cu came. Axele pot fi antrenate prin curele, lant sau (mai rar) roti dintate cu- sau fara arbori intermediari. Daca e cazul semai prevad mecanisme de preluare a jocurilor/intindere a elementelor de antrenare, uneori si mecanisme mai complexe care tin de exemplu de distributia variabila.

Uzual se face referire prin vorba "distributie" la subansamblele de antrenare a axelor cu came, la D13xx acestea fiind: 2 roti de lant (pe arborele motor si pe axa cu came), lantul insusi si patina intinzatoare a lantului. Constructia mecanismelor este asa ca in uzrma uzurilor NU se produc decit greu abateri ale comenzii supapelor (altele decit unele minore). Opinia mea este ca daca nu cauti problema in alta parte nu te poti astepta ca inlocuind "distributia" sa "traga" motorul substantial mai bine. Sa mearga mai putin zgomotos insa, da - dar nu e clar daca asta e problema ta sau nu.

Lamurit?
thedragon
cred ca ai probleme cu compresie! incearca sa masori compresia sa vezi cat de mica este (sau mare happy.gif )
ghost4ever
aaa cum masor compresia?
ydaniel
cu compresometru:) altii zic compresmetru
brigada_diverse
compersometru consta, din cate l-am vazut eu, dintr-un dispozitiv care l-a pus mecanicul in locul bujii si un manometru...dai la cheie(electromotr doar, fara sa porneasca si arta o valoare pe manometru

valoarea minima parca e vreo 3-4, , un motor bun are compresie de 8-10 si unul nou de 11-12...daca gresesc, va rog spuneti cum e corect
Muttley
os, cu tot respectul, ai explicat prea "bine" tongue.gif

ghost4ever, pe scurt si cat mai pe intelesul unui incepator...
Motorul la Dacia e in 4 timpi. Sigur ai auzit de conceptu' asta. Motorul mai are niste supape. De admisie (prin care intra benzina-n motor) si de evacuare (prin care benzina arsa iese din motor). In cei 4 timpi ai ciclului, supapele astea trebuie sa se deschida si inchida in momente bine stabilite. Fara erori de nici un fel.

In concluzie trebuie un mecanism care sa deschida si sa inchida supapele motorului cand trebuie si cum trebuie. Pentru a evita erorile de care ziceam, mecanismul asta se sincronizeaza cu arborele motor (arborele cotit, ala de se invarte si transmite miscarea de rotatie la roti de se misca masina). Legatura dintre distributie si arborele cotit se face printr-un LANT de distributie la Dacie.

Acum sa-ti explic de ce ai fost sfatuit sa schimbi lantul ca sa mearga motorul mai bine... Atentie, putin mai bine, nu extraordinar de bine!

Un lant de distributie, ca orice lant, isi face joc intre zale. Un lant la care a aparut joc se... lungeste! Gandeste-te putin si-ti vei da seama ca asa se intampla.
Ei bine, daca lantul asta se lungeste, ce se intampla cu acea sincronizare foarte precisa si foarte importanta dintre arborele cotit si distributie? Se pierde. Adica apar erori. Adica supapele prin care intra benzina in motor si prin care ies gazele de esapament din motor nu se mai deschid asa cum prevede constructorul. Nemaideschizandu-se-n parametri, motorul pierde din putere.

Concluzie - un lant de distributie uzat ia din puterea unui motor. Nu mult dar ia.
Daca ai intrebari zi wink.gif
os
Muttley: ceea ce pui este adecarat, dar ar trebui verificat prin calcul cu cit se roteste diagrama de distributie, si anume:

1. pe roti, lantul uzat se ridica pe un diametru mai mare (angrenarea se deplaseaza spre virful dintilor). Datorita formei dintilor apare un defazaj pe care eu l-as estima la poate 1-2 grade.

2. Ramura activa a lantului se alungeste cu cit? 1-2 mm? Impartind aceasta alungire la raza rotii conduse (de pe ahul cu came) se poate gasi defazajul suplimentar. Presupunind o raza a rotii de lant de 75 mm, 2 mm alungire (care dupa mine este excesiva) mai dau 1,5 grade.

Reiese asadar o defazare spre "tirziu" a diagramei de distributie undeva intre 2 si 3,5 grade la arborele cu came, adica 4 - 7 grade RAC (eu personal cerd ca e mia mica si valorile luate de mine in calcul sunt cam extreme).

Poate cineva sa ne spuna daca asta e mult sau putin?
einstein1984
Pai nu e chiar mult, daca consideri supapa deschisa pe 280 de grade (nu am chef sa vad cat e procentul). Sistemele de distributie variabila lucreaza cu pana la 35-45 de grade.
Uzura lantului nu e periculoasa prin defazajul acesta, ci prin pericoulul de sari de pe dinti sau de a sari cu unul sau doi dinti de la punct (e posibil).
Muttley
os, daca estimarea ta de 4-7 grade RAC e corecta, e destul de mult.
Un exemplu-n acest sens: Dacia are pe evacuare deschidere de 260 *RAC.
Renault 12 TS are 270 *RAC, dar si 6 CP in plus.
Iti poti face o idee despre influenta micilor variatii unghiulare din distributie.

Acum exemplul nu e tocmai inspirat. O defazare datorata uzurii lantului nu mareste intervalul de deschidere ci modifica doar avansurile la deschidere si intarzierile la inchidere. Mai exact la Dacie, ads scade iar iis creste. Dar faptul ca influenta e majora cred ca e evident.
os
Eu cred ca defazajul e chiar ceva mai mic decit am estimat eu, dar se poate sa ma insel. Ca e mai bine fara defazaj, decit cu e limpede. Chestiunea este: cit de mare e influenta? Aici nu am informatii si de aia intreb.
Muttley
Ma gandesc ca pe evacuare, fiind vorba de un proces cu presiune ridicata nu e tocmai grav. Pe admisie e durere si e problema de gazodinamica. Prin calcul empiric ma indoiesc ca se poate ajunge la un rezultat corect.

Numai daca exista informatia prin vreo lucrare de specialitate sa aflam. Altfel nu vad cum.
diaconuliviu
Intirzierea inchiderii/deschiderii supapelor are ca efect afectarea gradului de umplere, inlocuirea gazelor de ardere reziduale cu amestec proaspat este denaturata (e drept, e posibil ca gazele reziduale sa fie inlocuiite complet de amestec proaspat, dar la fel de bine poate ajunge si o parte a amestecului proaspat in evacuare - deci pierdere, consum marit). In plus, pot apare oscilatii ale trenului de distributie, cu toata existenta intinzatorului, asa incit acum am o distributie intirziata, apoi una corecta, etc.
Numai bine nu va functiona motorul ala. Asta pe linga ce se spunea mai sus, pericolul saltului peste dinti, asta la un lant foarte intins. Tot la un lant intins poate apare defazarea arborelui cotit fata de cel cu came, asta iar da intirziere.
brigada_diverse
daca tot ati deschis subiectul, sa spunem ca scoatem lantul de distributie si mai umblam , rotim ceva.

cum il punem la loc sa fie calibrat bine?
mirceas
cele doua pinioane au pe ele niste repere. astea trebuie sa fie aliniate, adica sa fie pe aceeasi axa.
Muttley
Doua repere sunt intotdeauna pe aceeasi axa, e o axioma care face aluzie la treaba asta wink.gif

Alinierea se face intre reperele celor doua pinioane si centrele pinioanelor. Cele 4 elemente trebuie sa fie coliniare. Alinierea se face fara lant. Dupa ce toate-s in regula, se scoate pinionul de pe axul cu came cu mare grija astfel incat axul sa nu se roteasca, se aseaza lantul si se pune pinionul la loc.

Verificarea se face apasand pe lant in dreptul intinzatorului. Axul cu came se roteste putin. In aceasta pozitie, axa formata de centrul arborelui cotit, reperul de pe pinionul mic si reperul de pe pinionul mare nu trebuie sa cada in afara gaurii filetate din axul cu came.
brigada_diverse
e bine de stiut

ati patit vreunul dintre voi sa vi se rupa lantul de distributie la drum lung sau in oras?

ce s-ar intampla in aceasta situatie?(dupa teoria mea, motorul nu ar mai porni)
Muttley
Nu prea are voie sa se rupa. E lant totusi, nu curea.

Mie mi-a iesit pana de fixare a pinionului de pe arborele cotit, deci cam acelasi lucru.
Nemaifiind antrenat arborele cu came, cateva supape raman deschise, motorul nu mai are compresie, nu mai are distributie. Deci nu mai porneste.
argon
QUOTE(cristitranca @ 24 Aug 2007, 09:26)
e bine de stiut

ati patit vreunul dintre voi sa vi se rupa lantul de distributie  la drum lung sau in oras?

ce s-ar intampla in aceasta situatie?(dupa teoria mea, motorul nu ar mai porni)
*



Sa fii tu sanatos ca-ti huruie cateva mii de km inainte sa se rupa de nu ai mai merge cu masina biggrin.gif
Gheorghedracu
Mie mi s-a rupt pe loc, la relanti stind la stop, fara nici un semn prealabil. Proabil ca asta m-a salvat (ca era motorul la relanti, nu in sarcina) altfel distrugi cam tot motorul caci o sa dai cu pistonul in supapele care nu s-au inchis (si nu mai au de ce sa se inchida cind s-a dus lantul).

Asta i s-a intimplat unui amic la care rezultatul a fost mult mai spectaculos ca pistonul a pocnit o supapa, a dislocat-o din prindere (cele doua mici semicoliere), aia a cazut in motor si pistonul i-a mai tras citeva pina s-a oprit. Sa fi vazut macel cind am desfacut chiulasa.

Acelasi lucru e posibil sa ti se intimple cind ai intinzator hidraulic la lant si presiunea uleiului scade dintr-un motiv oarecare (sau incerci sa pornesti motorul impingind masina). Sunt convins ca aicea vor sari multi sa spuna ca ei au impins masina si nu li s-a intimplat nimica, si sunt de acord. Dar asta nu inseamna ca n-o sa li se intimple niciodata. Pe de alta parte exista si un Dumnezeu al Daciotului, caci daca Dacia avea un motor mai serios, cu compresie mai mare si ridicare a supapelor mai mare si cu durata mai lunga, nu mai mergea figura. In principiu banuiesc ca si asta ar fi printre motivele pentru care toti constructorii moderni de masini spun sa nu care cumva sa o pornesti impinsa (pe linga faptul mult mai probabil ca la motoarele moderne poti sa prajesti calculatorul de bord, sau cel putin sa-l derutezi un pic).

Morala e ca daca suspectezi de ceva lantul/cureaua, masina nu mai trebuie pornita sub nici o forma.

Muttley, lantul se pune direct odata cu cele doua pinioane cu pistonul 1 la scinteie astfel incit toata burta lantului sa fie pe partea cu intinzatorul si in acelasi timp reperele sa fie aliniate. Adica nu cred ca ai nevoie de inca o miscare ca sa aliniezi pinioanele inainte de a pune lantul. Esential e sa nu ai nici un fel de "lasare" a lantului (sa fie sub tensiune) pe partea opusa intinzatorului. Si in acelasi timp reperele celor doua pinioane sa ramina aliniate (asa cum a spus Muttley cu centrele celor do arbori)!
Muttley
QUOTE(Gheorghedracu @ 24 Aug 2007, 11:31)
Mie mi s-a rupt pe loc, la relanti stind la stop, fara nici un semn prealabil. Proabil ca asta m-a salvat (ca era motorul la relanti, nu in sarcina) altfel distrugi cam tot motorul caci o sa dai cu pistonul in supapele care nu s-au inchis (si nu mai au de ce sa se inchida cind s-a dus lantul).

*


La Dacie nu se intampla asta. E suficient de inalta camera de ardere astfel incat sa nu loveasca pistonul in supape. Am intrebat mai multi zilele astea ca tot am si eu beleaua si am aflat ca nu exista nici un risc.
Gheorghedracu
Masina cu care eram era o Dacie. Si masina amicului meu era tot o dacie.
mirceas
QUOTE(Muttley @ 24 Aug 2007, 08:44)
Doua repere sunt intotdeauna pe aceeasi axa, e o axioma care face aluzie la treaba asta wink.gif


absolut corect... radmasa.gif intamplator sunt in domeniu, cred ca ne putem bate la matematici cat vrei.

uneori nu explic chiar mura in gura. cred ca se putea deduce logic, ca cele doua repere trebuie sa fie pe axa definita de centrele celor doua pinioane. alfel reperele ar fi inutile...

si ca sa fie clar:

[attachmentid=1627409261]
Muttley
Na ca va elucidez eu misterul tongue.gif
Alaltaieri am dat jos capacul de distributie ca sa-mi repar o boacana. Am zis sa profit de ocazie ca sa schimb lantul original cu 110.000 km la activ cu un lant nou Sachs.
1) deviatia unghiulara - doua grade, maxim trei. Aici poate intervine si faptul ca lantul vechi nu era foarte uzat.
2) sporul de putere dupa - eu n-am simtit nimic happy.gif .
3) asta e o surpriza, DAR... poate doar mi se pare - motorul porneste mai usor si e mai silentios... unsure.gif
einstein1984
Motoarele la care supapele nu ajung niciodata sub PMI al pistonului se numesc fara interferenta, si nu au disparut odata cu motorul Cleon al daciei, mai sunt si motoare moderne care au aceasta constructie.
Cat priveste defazajul, motorul K4M are defazaj de 14 grade RAC la rece pentru admisie (faimoasa fulie defazoare delphi), deci 2-3 grade aparute din uzura lantului nu fac prea mare diferenta.
Muttley
'l-ar mama de injiner icon_mrgreen.gif
tgg2k
hop ca intervin si eu cu o mica (,) completare apropod e punerea la punct a distributiei:

(preturi in cj)
lant distributie 15 RON
intinzator (uzina) 15 RON

ar mai fi o idee sa schimbati garniturile de la baie cand faceti operatiunea, deci mai puneti un 15 RON acolo.

operatiunea se face in felul urmator:

- se aduce pistonul 1 in compresie (semn volanta)
- se da jos uleiul din baie
- se scoate cureaua de la alternator
- se scoate elicea (daca masina nu a fost lovita in fata, se poate scoate fara a demonta radiatorul)
- se scoate piulita arborelui cotit (cheie de 27, parca), ca sa imobilizati motorul se pune o surubelnita prin gaura de vizitare a cutiei de viteze
- cu o ranga se trage fulia arborelui cotit afara; atentie sa nu o indoiti sau sa o rupeti sau sa deformati capacul prea tare, daca o dati in bara: fulie arbore cotit 15 RON, capac distributie 40 RON
- se da jos capacul de la distributie
- se da jos intinzatorul de lant (daca e mecanic, de ala cu arc, are un surub in mijloc, daca e hidraulic, are doua suruburi in diagonala)
- se desface piulita de la pinionul axei cu came (pinionul ala mare)
- cu tot cu pinion se scoate lantul

operatiunea de punere la punct consta in alinierea reperelor de pe cele doua pinioane, lucru simplu de realizat daca nu ati miscat motorul (semn volanta la 0 grade). cele doua repere nu (!) sunt penele de pe fiecare pinion, pe pinionul mic este un "+" iar pe pinionul mare este un "."

semnul "+" de pe pinionul mic:
user posted image

semnul "." de pe pinionul mare:
user posted image

distributie pusa la punct:
user posted image

asamblarea se face in ordinea inversa operatiunilor de mai sus. operatiunea dureaza o jumatate de ora.
Muttley
Mie mi-a luat juma' de zi, da' probabil ca fiecare lucreaza-n ritmul lui.
Gheorghedracu
Pozele sunt bune, dar e important sa arati ca toata "burta" lantului este in partea cu intinzatorul. Eu as fi vrut sa vad o poza de genul asta cind am desfacut prima oara un motor. De exemplu puteai sa impingi cu degetul acolo unde vine intinzatorul, sa arati cum se va prelua burtirea lantului si cum se intinde partea cealalta fara ca cele doua repere sa isi piarda alinierea. Cind am desfacut primul motor asta mi-a dat mare bataie de cap, sa inteleg cum procedez cu lantul. Am aliniat pinioanele corect, dar dupa aia nu stiam cum scap de "burta" fara sa scot pinioanele din aliniere (nu stiam exact ce tensiune va avea lantul cu intinzatorul pus caci asta am observat ca determina alinierea pinioanelor si diferenta era mica, doar un dinte parca aveam nevoie sa misc lantul pe pinioane). Am sfirsit prin a numara cite zale sunt pe portiunea intinsa la un motor cu capacul scos.
brigada_diverse
in sfarsit am inteles cum vine treaba

la cati kilometri ar trebui schimbat lantul de distributie?
finlandia
QUOTE(Muttley @ 22 Aug 2007, 11:54)
os, cu tot respectul, ai explicat prea "bine" tongue.gif

ghost4ever, pe scurt si cat mai pe intelesul unui incepator...
Motorul la Dacia e in 4 timpi. Sigur ai auzit de conceptu' asta. Motorul mai are niste supape. De admisie (prin care intra benzina-n motor) si de evacuare (prin care benzina arsa iese din motor). In cei 4 timpi ai ciclului, supapele astea trebuie sa se deschida si inchida in momente bine stabilite. Fara erori de nici un fel.

In concluzie trebuie un mecanism care sa deschida si sa inchida supapele motorului cand trebuie si cum trebuie. Pentru a evita erorile de care ziceam, mecanismul asta se sincronizeaza cu arborele motor (arborele cotit, ala de se invarte si transmite miscarea de rotatie la roti de se misca masina). Legatura dintre distributie si arborele cotit se face printr-un LANT de distributie la Dacie.

Acum sa-ti explic de ce ai fost sfatuit sa schimbi lantul ca sa mearga motorul mai bine... Atentie, putin mai bine, nu extraordinar de bine!

Un lant de distributie, ca orice lant, isi face joc intre zale. Un lant la care a aparut joc se... lungeste! Gandeste-te putin si-ti vei da seama ca asa se intampla.
Ei bine, daca lantul asta se lungeste, ce se intampla cu acea sincronizare foarte precisa si foarte importanta dintre arborele cotit si distributie? Se pierde. Adica apar erori. Adica supapele prin care intra benzina in motor si prin care ies gazele de esapament din motor nu se mai deschid asa cum prevede constructorul. Nemaideschizandu-se-n parametri, motorul pierde din putere.

Concluzie - un lant de distributie uzat ia din puterea unui motor. Nu mult dar ia.
Daca ai intrebari zi wink.gif
*




Muttley esti mare..in sfarsit am inteles si eu care e treaba cu distributia asta (sunt incepator si in ale soferiei si in ale mecanicii) Ti-as fi recunoscator (si sigur nu numai eu daca ai mai detalia si alte compartimente cand ai timp(transmisie,electrice )
ydaniel
eu va recomand sa nu luati lant de distributie facut de Metaplast Bucuresit.sunt slabe calitativ,dar ieftine.mai bine luati Sachs;)
Gheorghedracu
In principiu lantul nu trebuie schimbat, dar e bine sa il verifici din cind in dinc, sa nu te trezesti cu vreo surpriza ca mine si alti pe aicea. Daca vezi ca s-a "intins" (joc in zale), il schimbi imediat.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.