Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: problema gpl sau de la carburator
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Pages: 1, 2
POPEYE
Am o dacie 1990 motor 1.4 cutie 5 trepte GPL si am o problema daca o las pe GPL seara si da putin frigu nu mai vrea sa porneasca deloc doar raar odata pe luna daca e frig si nu stiu de ce daca o las pe benzina porneste repede sa fie oare de la gpl sau de la carburator ori motoru. I-am schimbat astazi capacul de delcou fisele si bujiile curatat carburator (jigloare tot ) filtru aer si tot la fel face nu inteleg de ce. Astept raspunsurile voastre comentariile si sfaturi ce trebuie sa ii fac sau sa ii dau foc si gata biggrin.gif 10x
omegabear
Primul meu sfat este de fapt o rugaminte, adica te rog sa nu confunzi discutiile de pe forum cu mesajele de pe mess. Adica incearca sa scri cat mai corect fara prescurtari folosite la redactarea mesajelor pe SMS sau YM. In plus asa este regulamentul.

Iar problema ta nu este o problema, pentru ca din cate stiu, se porneste intotdeanuna pe benzina si se trece pe GPL dupa ce se incalzeste motorul. Cu atat mai mult cand este frig. Deci asa e normal.

Pe de alta parte... recunosc ca eu pornesc direct pe GPL chiar daca sint -15 grade afara fara nici o problema. Dar asta depinde de o gramada de lucruri... totusi as spune ca este important sa se incalzeasca repede reductorul de gaz sau plamanul cum i se mai spune.
șoferistul
nu mai porni direct pe GPL deoarece plămînul din vaporizator va avea viață scurtă
PaulT
Si mie imi porneste f usor pe GPL si la -10grade.Dar in mod normal se porneste pe benzina si dupa o usoara incalzire se trece pe gaz.Insa nu pricep de ce iti pui problema carburatorului,atata timp cat spui ca pe benzina porneste la rece f usor??Daca la cald se comporta ok pe gpl...nu e nici o anormalitate.
PH-06-BOA
Este o anormalitate ca la toti sa ne porneasca si lui nu . In primul rand pornirea este grea sau deloc, din regulator ( daca ai modelul cu doua suruburi de reglaj) debitul de gaz fiind prea mare.Daca este mic, la punerea contactului, nu se aude in carburator,si atunci trebuie sa-i mai dai putin debit ,din reglajul de langa electrovalva de pe regulator.Tot de acolo si reduci daca e prea mare.Daca nu are influienta la reglaj, este rupt si trebuie facut altul din bronz sau alama . Debitul la pornirea rece, este foarte important, si daca-l nimeresti bine , trebuie sa tina si relantiul,imediat dupa pornire. Apoi pornirea pe gaz este mai sanatoasa ca cea pe benzina, si se poate face pana la -10 -15 grade fara probleme.Nu are legatura curatatul carburatorului, cu pornirea pe gaz.Daca vei cauta mai in urma,am spus mai detaliat modul de reglare la GPL.
$$ilvviu
Cand pui contactul deschide supapa si baga gaz timp de cateva secunde.
Porneste in felul urmator: pui contactul, lasi pana se inchide supapa si dai la automat.
Sau regleaza-l pe un debit mai mare de gaz.
KidTx
PH-06-BOA
1.cand pui contactul nu se aude un carburator ci se aude in plaman acel suierat
2.debitul de gaz se da din reglajul de pe furtunul care duce la carburator
,reglajul de langa electrovalva este pt reglajul aerului
3.influienta are ca de.....reduci cantitatea de aer

"Debitul la pornirea rece, este foarte important, si daca-l nimeresti bine , trebuie sa tina si relantiul,imediat dupa pornire."

5.nu stiu de cand ai tu GPL der treaba cu tinutul relantiului nu se va intampla niciodata
6.pornirea pe gaz la rece nu afecteaza rau motorul ci membrana din plaman (nu este mai sanatoasa)
bygy007
depinde si de vaporizator ideea este ca am multi cunoscuti cu gpl si marea majoritate cind vine frigul nu mai porneste pe gaz deloc orice i-ar face la mine porneste si la - 15 grade la sfert (BIGAS )
ionutctn
@POPEYE
Nu este reglata bine instalatia: mai exact surubul acela cu arc pe el care se afla pe plaman (pe vaporizator); acela regleaza presiunea gazului. Faci in felul urmator: pornesti pe benzina (ca zici ca altfel nu vrea), incalzesti motorul si pe urma dai pe gaz si pe urma procedezi in felul urmator: cu motorul mergand la ralanti pe gaz rotesti de surubul ala de pe vaporizator nu conteaza in ce directie si o sa observi ca se schimba turatia de ralanti (scade sau creste in functie de directia in care ai rotit). Daca vezi ca scade si da sa moara, rotesti in directia opusa pana creste turatia de ralanti; exista o turatie maxima de ralanti pe care o obtii invartind de surubul acela in stanga sau in dreapta; vezi ca daca invarti de surub intr-o directie si ai atins turatia maxima de ralanti iar tu continui sa invarti tot in directia aia atunci turatia incepe sa scada si trebuie sa te intorci acolo unde era turatia maxima. Dupa ce ai obtinut turatia maxima de ralanti, rotesti usor in orice directie surubul acela cam jumatate de tura cat sa functioneze motorul dupa ureche si rotund dar nici subturat. Dupa ce vezi ca merge rotund motorul opresti motorul si o lasi oprita cam 3 minute pe ceas dupa care pui contactul si pornesti. In mod normal trebuie sa porneasca repede. Daca nu o ia repede bineinteles dupa ce ai tinut contactul pus, atunci nu e reglat bine si mai trebuie umblat la surubul acela.
brigada_diverse
parca suna a "reglarea amestecului carburant la carburator"....e asemanatoare metoda.
pe vaporizator nu se mai afla si alte surubele?
KidTx
pe vaporizator se afla surubul pt aer
este ceva asemanator...trebui reglat si debitul de gaz si debitul de aer
omegabear
QUOTE(KidTx @ 22 Sep 2007, 22:01)
PH-06-BOA
1.cand pui contactul nu se aude un carburator ci se aude in plaman acel suierat
2.debitul de gaz se da din reglajul de pe furtunul care duce la carburator
,reglajul de langa electrovalva este pt reglajul aerului
3.influienta are ca de.....reduci cantitatea de aer

"Debitul la pornirea rece, este foarte important, si daca-l nimeresti bine , trebuie sa tina si relantiul,imediat dupa pornire."

5.nu stiu de cand ai tu GPL der treaba cu tinutul relantiului nu se va intampla niciodata
6.pornirea pe gaz la rece nu afecteaza rau motorul ci membrana din plaman (nu este mai sanatoasa)
*




QUOTE(KidTx @ 23 Sep 2007, 21:30)
pe vaporizator se afla surubul pt aer
este ceva asemanator...trebui reglat si debitul de gaz si debitul de aer
*




fara suparare, dar la mine:

1. cand pun contactul nu se aude decat actionarea electrovalvei. Nici un fel de suierat, sasait sau altceva, am ciulit bine urechea. Nici in carburator, nici in vaporizator.

2. debitul de gaz se da din reglajul de pe furtunul care duce la carburator dar si din cele doua reglaje de pe vaporizator. Nu stiam de existenta unui reglaj pt. aer. De altfel nici nu cred ca exista pe vaporizator. Simplu spus, pe vaporizator este un reductor care, evident, reduce presiunea gazului care vine din butelie la cat este necesar si permite si un oarecare reglaj (asemenea unui ceas de butelie) gazul vaporizat adunanduse intr-o camera. Din aceasta camera gazul este supt printr-un fel de obturator apoi printr-un furtun cu robinet in galeria de admisie. Al doilea surub de reglaj da drumul mai mult sau mai putin la gazul din acea camera in furtun in functie de vacuumul format si evident libertatea de miscare a membranei date de surubul de reglaj. Si chiar in ultimul rand gazul se taie din robinetul de pe furtun.

3. aerul vine prin filtru de aer in carburator

4 nu e la tine!

5. eu am GPL de peste un an jumate iar ralantiul e superior fata de benzina. Perfect as putea zice. Cand n-a fost, a fost din cauza bujiilor, a capacului delcoului si chiar a fiselor. S-a mai intamplat sa sune aiurea datorita subalimentarii.

6. asa se spune. La mine inca nu s-a stricat (21 luni)


din vaporizator vine doar gaz care se amesteca cu aer abia in carburator.

http://www.daciaclub.ro/-t4917.html
PH-06-BOA
Foarte bine omegabear dar ,pe vapori... pardon-REDUCTOR mai e un reglaj al debitului de gaz ,numai pentru ralanti, al carui traseu ocoleste membrana si din ultima electrovalva , trimite gazul direct spre carburator. Trebuie sa stea la ralanti, IMEDIAT dupa pornire.
omegabear
...tot ce se poate. Nu sint expert in instalatii GPL. Se poate spune ca n-am competente in acest domeniu. Sint doar informat din diverse surse... atat cat sa fie un hobby, nu o profesie. Poate o sa ne lamureasca si pe noi cineva avizat, cum e cu reductorul/vaporizatorul asta.
PH-06-BOA
Va voi descrie unul din tipurile care mi s-au parut mai utilizate :
dupa ultima electrovalva, gazul are doua trasee - unul care trece printr-o supapa care este normal inchisa de catre membrana prin actiunea unei parghii,si care se deschide numai dupa ce a pornit motorul,daca este reglat corect din surubul aflat in centrul regulatorului, surub care face un echilibru intre arcul ce apasa pe membrana (pentru a tine supapa inchisa) si puterea de absorbtie (vacumul)creeata in carburator. Pe masura ce creste turatia, echilibrul se strica, membrana este atrasa(absorbita),si invingand arcul, da gaz cu atat mai mult cu cat va creste turatia.Daca arcul ce se opune este lasat mai slab, debitul va fi mai mare ,la o turatie mai mica, amestec bogat, consum mare... Celalalt traseu , trece printr-un orificiu variabil , ocoleste ansamblul regulator (membrana-arc-supapa) si duce gazul direct in furtunul ce duce la carburator. Cantitatea de gaz este atat de critica incat daca nu este dozata corect, nu va porni la rece si nu va tine ralantiul imediat la pornire. Dozarea se va face NUMAI cu motorul rece , din surubul de langa ultima supapa, rotind cate mai putin de un sfert de tira .Dupa 3-4 min. de mers nu mai e valabil. Daca surubul nu are influienta ,inseamna ca e rupt, varful ascutit obtureaza trecerea (faceti altul din alama filetat cu M5 si varful mai bont, stiu eu de ce ; e mult de spus)
Rozeta (de plastic) de pe furtun, regleaza nivelul de vaacum, forta cu care este atrasa membrana, implicit debitul creat de o anumita deschidere a membranei, la fel in functie de turatia mot.
De retinut:
-nu exista dozaj de aer ( ar iesi gazul si ne-ar zbura palaria)
-pornirea se face imediat ce pui contactul.orice intarziere duce la exces de gaz,(care nu ajuta la pornit), temporizatorul inchide electrovalvele( de unde gaz?) iar la rece daca debitul este mare , gazul se face zapada chiar si in capul pistoanelor, mai ales in reductor.
-ralantiul trebuie sa se mentina imediat dupa pornire .
-debitul de gaz pentru mersul in sarcina se regleaza din cele doua suruburi ,unul pe furtun si celalalt pe laterala regulatorului.
-relantiul, din cel de langa ultima electrovalva(cele mai vechi nu-l au)
-porneste pe gaz si la -15 grade
-pornirea la rece pe benzina grabeste uzura motorului,datorita spalarii cilindrilor( cand socul e tras intra multa benzina lichida)
-consumul nu depaseste pe cel al echivalentului in benzina ,decat foarte putin
-ar mai fi.....
omegabear
multumim! worship.gif
tixti
Dragilor, din cate stiu eu, pe GPL, carburatorul nu prea e bagat in seama prea mult. Toti producatorii/ montatorii de GPL recomanda ca pornirea sa se faca pe benzina si apoi, dupa o scurta incalzire a motorului, sa se treaca pe gaz. Cand uit sa o trec pe benzina la sosire, in fatza casei, daca e frig dimineatza, mie imi porneste imediat, dar numai cu socul tras. Nu am observat pana acum sa am ceva probleme, dar nici nu stiu daca e corect ce fac. Poti incerca si varianta asta, poate te ajuta cu ceva.
julian_www
QUOTE
  PH-06-BOA
  Dozarea se va face NUMAI cu motorul rece.


BOA, induci oamenii in eroare cu prostiile tale.  Pai daca ar fi asa cum spui tu, toate atelierele de reglaje GPL ar trebui sa te puna sa astepti sa se raceasca motorul inainte sa-ti regleze instalatia. Dar, din contra, ei lasa motorul sa ajunga la temperatura normala de functionare, apoi intervin cu reglajele.  Motorul e facut sa functioneze la temperaturi mai inalte, nicidecum la rece.
 

PH-06-BOA

Cantitatea de gaz este atat de critica incat daca nu este dozata corect, nu va porni la rece si nu va tine ralantiul imediat la pornire.

Alta aberatie...pe toate instructiunile de folosire ale instalatiilor GPL scrie clar ca se porneste pe benzina, fara alte comentarii. Relantiul nu e obligatoriu sa se mentina imediat dupa pornire, daca dupa 30 sec de mers al motorului se mentine, e ok.


[QUOTE]pornirea la rece pe benzina grabeste uzura motorului,datorita spalarii cilindrilor( cand socul e tras intra multa benzina lichida)

Asta le intrece pe toate... oare de ce or fi fost proiectate motoarele de Dacie sa porneasca cu benzina si socul pe jumatate tras? Probabil ca sa se strice mai repede!! radmasa.gif radmasa.gif
ionutctn
Pai nu exista reglaj de amestec aer/gaz. Surubul de pe plaman regleaza presiunea gazului iar robinetul de pe furtunul dintre plaman si carburator regleaza debitul gazului.
Pornirea direct pe gaz pe vreme rece afecteaza plamanul, nu motorul.
PH-06-BOA
Bag seama ca nu aveti intentia si nici curajul, sa fiti mai destepti decat chiar si proiectantii. Nu am intentii rele, dar tot ce va spun sunt experimentate si raspracticate de mine. Insist , sa incercati reglajul cu motorul rece, ca ralantiul se va mentine in prima secunda(ce-i drept un pic mai scazut, dar la 30 sec e aproape normal). Azi cineva mi-a spus ca-i consuma 18% gaz, dar dupa reglaj a ramas la 8. Iata ce plaja de reglaj poate avea.
julian_www
[QUOTE]
Bag seama ca nu aveti intentia si nici curajul, sa fiti mai destepti decat chiar si proiectantii



Mai intai proiecteaza si tu un motor si dupa aia poti sa ai intentii si curaj cat doresti. Daca tu reglezi o instalatie GPL cu motorul rece, asta nu inseamna ca esti mai destept decat proiectantii, ci doar ca nu cunosti regimul de functionare normal al unui motor de dacie(80-90 grade).
Si inca ceva, daca merge la tine nu trebuie sa generalizezi pentru toti. Un reglaj la rece nu poate convinge pe nimeni ca e indicat...
emircea
julian_www, esti prea incisiv in replicile date, de parca ai ceva personal de impartit cu PH-06-BOA. Daca da, faci acest lucru pe privat.
Omul a sarit in ajutorul cuiva si i-a aratat una dintre multele posibilitati de reglaj ce se pot face, si pe care el o prefera. Initiatorul de topic prefera pornirea pe gaz direct, la rece, si a primit un raspuns pentru asta. Daca ai alte sugestii tu, te rog sa le scrii... dar in mod civilizat.

Off - topic: Motorul de dacie (in general, orice motor) este ajutat din soc numai la rece, daca e nevoie, pana se incalzeste suficient sa mentina relantiul fara. Trebuie sa fii atent insa sa bagi socul cum incepe sa se incalzeasca si sa tina relantiul, altfel:
- consumul creste;
- excesul de benzina partial este aruncat pe esapament, partial ajunge in baia de ulei;
- benzina ajunsa in baia de ulei dilueaza uleiul => nu mai ai ungere ca lumea => motor distrus prematur.

On-topic:
- GPL se aprinde mai greu la rece ca benzina;
- GPL are cifra octanica mai mare ca benzina, deci are rezistenta mai mare la auto-detonatie si suporta reglaj de avans mai mare;
- sugestie: se regleaza carburatia si avansul pe benzina, folosint benzina de 98 (de preferat Super 100), apoi se face reglajul pe GPL, fara a se mai atinge carburatorul si avansul;
- daca se prefera pornirea direct pe GPL (si eu sunt unul dintre cei ce fac lucrul asta, desi stiu ca nu e bine pentru membrana din plaman), relantiul se regleaza cu motorul rece; la cald relantiul imi creste cu 100 - 150 rpm, cu alti consumatori electrici opriti;
- personal fac reglajul si cu farurile (sau alt consumator echivalent) pornite, sa compensez scaderea de turatie; metodele de reglaj au fost descrise detaliat in alte topicuri.
julian_www
Nu am nimic personal cu PH-06-BOA, dar nu mi se pare corect fata de cei care asteapta raspunsuri pertinente pe forum sa primeasca niste indicatii eronate. Reglajul instalatiei se face in atelierele specializate numai cu motorul cald, iar daca reglajul este corect, porneste la rece fara probleme direct pe gaz(cu aprinderea pusa la punct, bineinteles).
Tot respectul pentru cei care isi regleaza instalatiile dupa propriile metode, dar acestea nu se pot generaliza, pentru ca motoarele sunt cu grade de uzura diferite si asta conteza in mare masura la GPL. Un reglaj la rece poate duce functionari anormale atunci cand temperatura creste la regimul normal. Repet: un reglaj corect facut cu motorul cald duce la o pornire usoara si la rece(la unele instalatii cu ajutorul socului).
Scuze tuturor daca am fost prea agresiv in limbaj. sad.gif
emircea
1. julian_www, in general ai dreptate, reglajul corect este exact cum scrii: instalatia a fost gandita sa functioneze cu motorul cald, etc, etc.

Am incercat si eu reglajele asa, mi-au iesit super, motorul toarce frumos, merge ok in sarcina, numai de bine. Insa aceste reglaje nu se pastreaza, adica daca le fac cu rezervorul plin, daca se goleste peste 60% trebuiesc refacute. De asemenea, daca re-alimentez, chiar de la aceeasi statie, iar trebuie sa intervin la ele. Nu-mi convine ca la un drum de 400 km sa ma opresc din cand in cand, sau dupa fiecare realimentare si dupa golirea ulterioara a rezervorului la peste 60%, sa refac la reglaje sa tina relantiul si sa am raspuns bun in sarcina. Personal prin metoda scrisa mai sus am gasit un 'punct de echilibru' fara a mai fi nevoie sa mai intervin la reglaje, o data facute.

2. Ma credeti ca am fost dezamagit de aceste 'ateliere specializate'? Eu am instalatie GPL luata din Metro si m-am dus la service-le autorizat sa mi-o monteze, acum cativa ani.
Imaginati-va ca au modificat reglajele la un motor ce mergea ceas pe benzina in asa hal ca pornea numai pe GPL, mergea inecat si daca acceleram brusc dadea in nas? Atunci abia incepusem sa descopar DaciaClub-ul...

Mai imaginati-va ca aceste reglaje sunt facute de oameni care au 10-12 clase de scoala si ceva mai multa experienta practica (adica, majoritatea celor din service-uri - si nu am scris asta cu intentia de a jigni pe cineva), deci nu fac nici 'magie', nici ceva imposibil de inteles sau repetat. Oricine e pasionat si are chef sa citeasca/experimenteze si intelege ce si de ce face ceea ce face, le poate invata. Pasionati din astia sunt multi de pe acest forum.

3. Poate desena cineva care a desfacut sau are habar cum e facut in interior plamanul ala? Merci anticipat... Pana acum n-am desfacut pe al meu, altele desfacute n-am avut ocazia sa vad. Ma ajuta , sa-i pricep mai bine functionarea...

4. Se pare ca initiatorul topicului a solicitat, la ce a scris pe-aici, de un reglaj mai ne-standard... Ceva vesti ???
julian_www
emircea, ai drepate in legatura cu atelierele GPL, nu toate au specialisti care se pricep cu adevarat. Problema ta este alta : nu este normal sa faci reglaje de fiecare data cand alimentezi. Asta o sa-ti spuna 99% din posesorii de instalatii gpl. Ai o problema la vaporizator. Nu e normal sa faci reglaje in functie de cat gaz e in butelie.
Alt aspect e legat de cumpararea instalatiei din metro: nu e indicat, pentru ca desi pretul e mai mic, calitatea lasa de dorit. Am avut pe masina instalatie Voltran (comercializata de metro)si am ramas dezamagit. Acum am alta masina cu Stefanelli si diferenta e uriasa, atat in sarcina cat si la relanti.Conteaza mult si firma care produce instalatiile, nu poti compara BRC (costa vreo 9 mil) cu Marini(7,5 mil).Diferenta de pret chiar reflecta calitatea.
POPEYE
multumesc fff mult tuturor userilor si membrilor Daciaclub care au raspuns la intrebarea adresata de mine dar sincer faceti si voi niste poze la ce suruburi trebuie sa umblu ca nu inteleg deloc si dak este cineva din GALATI care se pricepe rog sa imi lase un id de mess sau un nr de tel unde il pot gasi si sa imi faca reglajele ca sa iimi mearga boboc motorul pe gaz si sa imi pornesca si la temp scazute eu am o instalatie gpl MARINI
emircea
Am Landi Renzo... Nu numai in cazul meu se comporta asa, mai am doi amici cu Landi la care se manifesta la fel.

Cand alimentezi ar cam fi normal sa refaci reglajele (sau suntem noi prea pretentiosi...) daca e lotul de gaz diferit - poate avea compozitie diferita, energia rezultata in urma arderii sa fie diferita. Nu e normal sa reglezi cand scade cantitatea din butelie.

Toti 3 avem gaura data in carburator, deasupra clapetei de acceleratie, am renuntat la adaptorul ala; 2 avem Landi, celalalt are BRC.

Asta ar fi si motivul pentru care am nevoie de o schita a plamanului.... exista un surub pe electrovalva de pe plaman ce se blocheaza cu piulita M17 si care comanda sensibilitatea membranei la vacuum-ul motorului - banuiesc eu. Vreau sa-mi dau seama ce se intampla daca umblu acolo...
julian_www
[QUOTE] emircea
Insa aceste reglaje nu se pastreaza, adica daca le fac cu rezervorul plin, daca se goleste peste 60% trebuiesc refacute. De asemenea, daca re-alimentez, chiar de la aceeasi statie, iar trebuie sa intervin la ele.


emircea, tu ai spus mai sus ca alimentezi de la aceeasi statie, de-aia am zis eu ca nu e normal. Daca ai rectificat apoi si ai spus "daca e lotul de gaz diferit ", atunci se schimba treaba si e normal sa umbli la reglaje atunci cand se schimba calitatea GPL-ului.
Banuiesc ca acel surub de care vorbesti este cel care influenteaza relantiul, trebuie reglat foarte fin din el.
bygy007
care din model ai tu pe masina ?[attachmentid=1627413182] are 2 reglaje (cel putin la bigas-ul [attachmentid=1627413184]meu care l-am desfacut bucati singur si singur l-am pus la loc) si i-am facut reglaje , la mine din reglajul 1 se regleaza relantiul iar din 2 se regleaza cursa surubului 1 in asa fel incit sa stea la 900 ture sa fie la mijlocul cursei

eu am gasit un mixer [attachmentid=1627413185] (ceva in genul asta )in tirg mai demult care vine deasupra carburatorului prins in 3 suruburi peste care vine gitul de lebada de la filtru am ajus la concluzia ca merge mult mai bine decit ce a avut instalaia inainte (am avut tot mixer dar bagat in interiorul carburatorului iat alimentarea iesea prin tr-o gaura data in gitul de lebada)
POPEYE
TOTUSI NU E NIMENI CARE SE PRICEPE LA REGLAT DIN GALATI SAU BRAILA SA IMI REGLEZE FOARTE BINE MOTORUL INSTALATIA DE GAZ ?? CONTRA COST BINEINTELES
emircea
bygy007,

reductorul este cel de aici:
Landi Renzo SE 81

Landi Renzo are un singur surub pentru reglajul relantiului pe reductor. Ce mai observati in plus in foto atasata reprezinta un filtru la lichidul de racire - sau cel putin asa mi s-a spus. Oricum, de surubul acela argintiu ce cred eu ca este filtru nu se poate roti cu mana.

Surubul de pe electrovalva, blocat cu piulita de 17 presupun ca regleaza sensibilitatea membranei. De aia am nevoie de schita, sa fiu sigur... si sa vad ce se intampla daca-l strang sau slabesc.

E bun mixerul de care zici; cel ce mi-a venit cu instalatia (cu gaura in gatul de lebada) gatuia un pic admisia de aer; cei ce mi-au facut montajul au pus banda izolatoare peste el sa-l fixeze in carburator si imi arata a tziganie. Am gasit in targ un carburator gata gaurit si l-am folosit pe ala dupa ce l-am curatat bine. Doream sa folosesc si socul la pornirea pe GPL, dar nu raspunde la fel, ineaca motorul.

POPEYE, tu n-ai nici un vecin hobbist care sa-ti verifice aprinderea si carburatia pe benzina? Acelasi te poate ajuta si cu restul... Trimite, te rog, foto cu vaporizatorul tau, daca reglajele pe benzina iti sunt facute ok, restul le poti face si tu cu multa rabdare...

Tot felul de reglaje la GPL s-au discutat pe forum aici:
Reglaj GPL
bygy007
QUOTE(emircea @ 28 Sep 2007, 10:05)
bygy007,

reductorul este cel de aici:
Landi Renzo SE 81

Landi Renzo are un singur surub pentru reglajul relantiului pe reductor. Ce mai observati in plus in foto atasata reprezinta un filtru la lichidul de racire - sau cel putin asa mi s-a spus. Oricum, de surubul acela argintiu ce cred eu ca este filtru nu se poate roti cu mana.

Surubul de pe electrovalva, blocat cu piulita de 17 presupun ca regleaza sensibilitatea membranei. De aia am nevoie de schita, sa fiu sigur... si sa vad ce se intampla daca-l strang sau slabesc.
*



mixerul care l-am gasit cred ca este de la o masina cu injectie sau de la o instalatie mai veche ideea era sa scap de gaura aia in gitul de lebada, si mie mi s-a parut o tiganie are diametru interior mai mare decit cel vechi mai multe gauri si mai mici (cu cel putin 4 mai multe) si cum spuneam dupa montare mergea mult mai bine si a scazut putin consumul pentru a folosi socul am indreptat acea tija care este intre clapeta de soc si cea de acceleratie asta inaite sa pun gazul pentru ca la un moment dat cind se incalzea se oprea motorul pentru ca ,clapeta de acceleratie nu se deschidea suficient de mult acum a ramas asa si este destul de bine mai ales cind este rece (cind este rece trag un pic socul care la rindul lui prin sirma aia trage de acceleratie fara a inchide clapeta de soc , ca si cum as tine eu din pedala pe masura ce se incalzeste imping socul putin cite putin pentru a mentine turatia pe la 900 1000)


am o intrebare instalatia este noua ? cind este pina in 5000 de Km cam asa se comporta si la mine facea asa , in poza ta surubul ala tine bobina pe loc sa nu iasa intrebarea este teava de gaz care vine de la filtru unde vine in punctul 2 din poza modificata?, in punctul 3 sub surubul de relanti este ceva un surub ca nu-mi dau seama
POPEYE
poze cu gplul meu si pe benzina imi merge bine adica am fost la mecanic si mia reglat motorul
emircea
1. bygy007, pe la 2 e intrarea de gaz in reductor, iar 3 - nu stiu ce e, are un cap de imbus si nu este aparent, ci ingropat. Crezi ca ala ar fi cel de-al 2-lea surub de reglaj?

Zici ca piulita aia mare doar tine bobina pe pozitie? Am vazut ca cei de la service se jucau acolo; este posibil sa modifice cat de tare este atrasa sau nu supapa de catre bobina?

Instalatia nu este noua, am peste 15.000 km cu ea.

2. POPEYE, din ce poze ai pus (ca ti-a fost greu sa te uiti in acte si sa scrii), reductorul este Marini, care mie nu-mi este cunoscut. Am gasit pe net si am atasat o poza mai clara, cu niste repere numerotate.
Stie careva dintre useri sa indice suruburile de reglaj (cele 2, daca sunt 2) pe aceasta poza? O data identificate, iei la studiat link-ul ce l-ai primit, cu reglajele...

bygy007
incearca sa rotesti de acel surub 3 si vezi ce se intimpla ca nu ai ce sa strici dar sa numeri numarul de ture date ca in caz de problele sa il dai inapoi




nici eu nu stiam de al doilea reglaj dar l-am descoperit cind l-am facut bucati si l-am curatat
emircea
POPEYE, din cate am vazut in Practicker ieri la reductorul Marini, reglajele de relanti s-ar face din 1 si 10, cu o surubelnita lata.

Va rog cei care aveti asa ceva sa indicati care dintre cele 2 sunt pentru relantiul 'grosier' si care pentru reglajul de finete.
unikat45
eu zic ca e on topic si mi s-a parut interesant in legatura cu gpl...

http://www.acl.com.au/web/acl00056.nsf/0/3...3e?OpenDocument
http://www.chrisperfect.com/products/lpg_i..._processor.html

astept comentarii...
emircea
Interesant:

An engine tuned for optimum performance on LPG and running on petrol will have excessive advance at low RPM and therefore a possible detonation problem.
Incorrect ignition timing on any engine will lead to problems. Detonation is not always audible. The nature of the problems encountered will vary with the engine type, the octane rating of the fuel (petrol or LPG), engine speed, and in the case of LPG the installation and type of conversion and the source of the LPG.


Am uitat sa scriu ceva, dar e o concluzie ce am tras-o in urma celor scrise legat de GPL pe forum.

GPL are cifra octanica 100 sau 105 => suporta o comprimare mai mare pana la autodetonatie, deci un avans initial mai mare. Nu doresc sa-mi modific masina (adica vreau sa pot reveni oricand pe benzina) => fac reglajele de carburatie si avans (dar, in principal, avans) pentru benzina cu cifra octanica cea mai apropiata de GPL; eu am ales OMV super 100. Cand vreau sa folosesc benzina (rar, ca sa 'spal' carburatorul), folosesc numai de asta.
Astfel cele 2 curbe de avans devin destul de apropiate la avans initial si pe o plaja suficient de mare a curbei de avans.

Avansul inseamna momentul in care e aprins amestecul inainte ca pistonul sa ajunga la PMS, ca arderea completa sa se intample cand pistonul ajunge la PMS. Uitandu-ma la curba de avans pentru GPL si vazand neliniaritatea, sa trag concluzia ca pe o anumita plaja de turatie amestecul arde mai repede? Voi ce intelegeti?
diaconuliviu
Se zice ca amestecul aer-benzina stoechiometric arde cel mai rapid, dupa care, amestecul sarac respeciv bogat, mai lent.
De ce n-ar fi la fel si la GPL? Iar in cazul asta ma leg de o afirmatie citita tot pe forum: "plaminul se regleaza intr-un singur punct, pe la 3000 rpm [??? parca]. Acolo amestecul va fi optim, in rest fiind mai sarac sau mai bogat. In cazul asta e posibila acea curba de avans "cu panta negativa". Asta se vrea doar o potentiala explicatie, poate nu e cea corecta. Cineva mai cunoscator in ale gazelor ne poate scoate din necunoastere.
emircea
Liviu, pare logic ce scrii...

Ma gandesc atunci privind curba de avans al GPL ca daca, in general, GPL-ul necesita un avans mai mare si nu-l are, adica daca e aprins mai tarziu, singurul inconvenient ar fi ca arderea completa a amestecului se intampla dupa ce pistonul trece de PMS - adica energia maxima data de GPL nu este folosita la momentul optim, ci dupa. Care ar mai fi restul de implicatii? Cei de pe site-ul respectiv scriau de auto-detonatii, probabil corelat cu saracirea amestecului, dar cred ca ceva imi scapa sa inteleg fenomenul...

'Plamanul', din cate am reusit sa-mi dau seama, pare a fi un regulator de presiune incalzit, care actioneaza pe vacuumul motorului, cu circuit separat pentru relanti. Teoretic el tine debit de relanti+ o presiune de gaz proportionala cu vacuum-ul in toata plaja de turatii. S-ar face 'pe la 3000' ca aia e turatia de cuplu maxim, sa ai acolo amestec optim... Evident, toate astea sunt presupuneri, de aia ceream un desen de 'plaman'.
Fizz
QUOTE(julian_www @ 27 Sep 2007, 16:21)
Conteaza mult si firma care produce instalatiile, nu poti compara BRC (costa vreo 9 mil) cu Marini(7,5 mil).Diferenta de pret chiar reflecta calitatea.
*



Posibil sa ai drepate. Eu am in stalatie Marini luata din Praktiker si montata de service dacia,de 4 luni.
Ce concluzii am putut trage dupa aceasta perioada:merge foarte bine,adica se incadreaza intr-un consum urban de 11-12 l/100km fara a simti vreo diferenta intre gaz si benzina(ca putere).
De la montarea ei si pana in prezent nu am intervenit asupra reglajelor in nici un fel(deci se mai face si treaba buna la dacia service)
Porneste la sfert si isi mentine relanti-ul imediat dupa pornire.
Deci nu vad cu ce ar fi mai buna BRC-ul ca Marini(in conditiile date,bine'nteles)
tixti
Fizz
eu tot Marini am, tot la Dacia Service am montat. Tot din Braila sunt si eu. Singura diferenta este ca dupa montare, mie imi consuma undeva la 15% urban. Am reglat amestecul din surubul care se gaseste pe furtun (e un surub care se regleaza cu imbusul) si abia dupa aia am avut un consum de 10-11 urban si 7,2 afara. Inca ceva. Conteaza mult de unde alimentezi. Nu doar calitatea gazului difere, dar si presiunea. Eu daca umblu mult in afara localitatii, nu am mereu posibilitatea de a alimenta de la acelasi Peco sau acelasi lant de benzinarii. Aveam obiceiul sa alimentez de la LukOil. Nu imi intra niciodata mai mult de 38 litri in butelie. Acuma, venind de la Sinaia, nu am mai gasit niciun LukOil pe traseu si am alimentat de la Benzinaria SRL intr-un sat si surpriza a fost ca mi-au bagat peste 42 litri. Am intrebat la Dacia Service care-i socoteala si mi-au zis ca aia de la SRL mi-au bagat mai mult gaz decat trebuia si am o presiune excesiva de care nu scap decat mecanic, adica dupa ce termin gazul din butelie, ma duc la baieti sa imi elibereze din presiune. Altfel risc ca la urmatoarea alimentare de la LukOil sa nu imi intre nici 15 litri in butelie. Deci mare atentie si de unde puneti gaz la masina.
PaulT
Pai cand ai terminat gazul...nu mai ai presiune(mare).Sa te uiti la urmatoarea alimentare si o sa observi ca in momentul in care se inchide supapa(adica ajungi la aprox 80% din capacitate),de fapt mai intra gaz,dar foarte incet.In mod normal,cel care supravegheaza alimentarea ar trebui sa decupleze in acel moment.La benzinaria srl,nu au facut asta,si au bagat mai mult.Nu o sa ai probleme la urmatoarea alimentare. biggrin.gif
emircea
tixti, pot sa-ti intre si 50 de litri de gaz in rezervor daca punctul de unde alimentezi nu are contorul de gaz calibrat... Te fura.... ca-n Romania.

Daca cumva iti intra in rezervor cu o diferenta mai mare decat cum alimentezi de obicei, inseamna ca au contorul de gaz manarit/defect. Daca diferenta e de 2-3 maxim 4l, atunci sa nu-ti faci griji, e posibil sa bage cu o presiune mai mare.

Oricum, in momentul cand rezervorul e plin, exista o supapa care incepe sa 'pacane' si atunci trebuie oprita alimentarea.

Ce se mai aude de:

- lamurirea suruburilor de reglaj de la 'plamanul' Marini
- schema de plaman - schema generala, cu trasee si supape,fara presupuneri
- initiatorul topicului, daca are noutati.
ionut L.
ca sa nu mai deschid alt topis...
Mie nu-mi mai merge comutatorul benzina-gpl zbarnie un releu in el. Credeti ca se poate schimba acel releu?
emircea
bygy007,

Surubul notat de tine cu 3 este pur si simplu un dop pe reductor. Se desface cu imbus de 7, cum incep sa desfac un sfert de tura de el, cum incepe sa iese gaz pe la el.

Piulita de pe bobina are pe centru un surub; din asta se regleaza 'sensibilitatea' membranei. Am dat bobina jos si am scos surubul respectiv; are 2 resorturi cu o tija intre ele. Unul dintre resorturi inchide valva de gaz cand bobina nu mai e sub tensiune, iar celalalt are acelasi rol ca la resortul de la orice regulator de presiune cand bobina este sub tensiune. Si, evident, fixeaza si bobina. Asta este 'relantiul gros' la Landi Renzo.
bygy007
asa o fi nu stiu pe al meu l-am desfacut bucati si l-am curatat si de aia stiu de cele doua reglaje si cum functioneaza 04.gif

<span class='edit'>7 Oct 2007, 23:00:</span>
QUOTE(ionut L. @ 5 Oct 2007, 12:05)
ca sa nu mai deschid alt topis...
Mie nu-mi mai merge comutatorul benzina-gpl zbarnie un releu in el. Credeti ca se poate schimba acel releu?
*


acolo este si un montaj electronic [attachmentid=1627414274]este posibil sa se fi defectat ceva in el sau sa nu ai spire suficiente pe fisa centrala


un topic care trateaza cam acelesi probleme despre GPLhttp://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...indpost&p=75628
diaconuliviu
QUOTE(tixti @ 4 Oct 2007, 21:56)
[...] Nu doar calitatea gazului difere, dar si presiunea. Eu daca umblu mult in afara localitatii, nu am mereu posibilitatea de a alimenta de la acelasi Peco sau acelasi lant de benzinarii.
[...]am alimentat de la Benzinaria SRL intr-un sat si surpriza a fost ca mi-au bagat peste 42 litri. Am intrebat la Dacia Service care-i socoteala si mi-au zis ca aia de la SRL mi-au bagat mai mult gaz decat trebuia si am o presiune excesiva de care nu scap decat mecanic, adica dupa ce termin gazul din butelie, ma duc la baieti sa imi elibereze din presiune. Altfel risc ca la urmatoarea alimentare de la LukOil sa nu imi intre nici 15 litri in butelie. [...]


Explicatia e putin alta: GPL= amestec de butan+propan intr-o anumita proportie.
Propan=gaz cu presiune mica, romanesc, ieftin.
Butan= gaz cu presiune mare, de import, scump.

Pentru a alimenta fara probleme trebuie o anumita concentratie de butan (parca 20%-nu-s sigur). Ala face ca gazul sa intre in rezervor fara probleme. Daca la o pompa nu intra gaz si ti se spune "ai aer in instalatie" e posibil ca acea pompa sa foloseasca un GPL cu butan putin sau deloc, sa aiba pretul de intrare mic, sa aiba profit mare.

QUOTE(PaulT @ 4 Oct 2007, 22:11)
Pai cand ai terminat gazul...nu mai ai presiune(mare).[...]

Ai sa rizi, dar presiunea e relativa (mica-mica, dar m,ai mare decit a gazului celalalt).
Ca un exemplu, m-am apucat sa golesc o butelie aragaz in alta, fara ca din cea goala sa scot absolut tot gazul. N-a vrut sa curga mai mult de citiva litri. Am regolit ce intrase in cea goala in cea plina, apoi de la capat, procesul invers. Intrucit gazele se amestecasera, umplerea s-a facut rapid (gazul din cea plina capatase oarece presiune). Adica, in butelia goala era ea presiune mica dar mai mare decit in cea plina (desi o "ajutasem" cu o pompa de masina).

Acuma, ori Lukoil folosea amestec standard iar din oarecare greseala acea "SRL" avea gaz mai bun - butan mai mult dintr-o eroare - ori Lukoil are procentele la limita inferioara la butan.

Sau, cum ti s-a spus, pompa decalibrata. Sau, tocmai pentru ca aveau gaz prost l-au ajutat la presiune cu vreun compresor caz in care la finele buteliei tale va trebui sa scoti acel surplus.
flavius_geniul
Ar mai fi o solutie pentru problema cu pornirea pe gaz pe care am descoperito din proprie experienta. Contactul defect. Credetima ca am patit-o si e greu pana iti dai seama de unde vine.Ideea este ca fie rogi un tovaras sa iti imprumute un contact pentru teste fie o pornesti din fire.Daca o ia mai repede decat cu contactul tau atunci este clar ce trebuie sa faci.Daca nu porneste nici asa mai repede atunci s-ar putea sa fie de la releul de pe butelie.Acesta are contactele cositorite(cel putin la modelul meu), idee extrem de tampitadeoarece oxideaza si nu face contact daca masina a stat ceva reme decat dupa c ai fortat contactul si ai reusit sa strapungi cu socuri succesive stratul de oxid.Bafta sa ne anunti daca ai rezolvat problemasi cu care metoda, astfel vom fi invatat cate ceva ori cei ce au dat solutia vor fi un gram mai mandrii
sebyyy
am si eu instalatie gpl de putin timp pe o dacie carburatie din 96, pornesc pe gaz de fiecare data (nici nu cred ca am mai dat pe benzina de cand am gaz), si imi porneste relativ fara probleme la a doua cheie (daca nu porneste la a doua se ineaca si trebuie sa dau mai mult fara acceleratie si apoi porneste) totusi vreau sa stiu dc e bine sau nu sa pornesc pe gaz ca am auzit mai multe pareri. daca se strica acea membrana cat costa inlocuirea ei si in aproximativ cat timp se strica. ii mult mai comod sa pornesc pe gaz (mai ales atata timp cat imi porneste fara prea mari probleme dar merita comfortul?. doar acea membrana se strica? altceva nu afecteaza?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.