tzepesch
25 Oct 2007, 23:10
salut, vreau sa-mi schimb cauciucurile. momentan am 175 70 r13. as vrea sa-mi pun 155 80 r13.
se simte diferenta la consum?
o sa pierd mult la aderenta, stabilitate?
castig viteza?
sa-mi iau d-alea cu crampoane, mai de off road sau cu santuri de anti-acvaplanare?
daca n-au santuri d-alea am observat ca se infraneaza rau la trecerea prin balti. daca sunt mai mari parca intra brus in frana de motor masina. am experimantat pe o supernova.
so, sa trec la 155 80???
Kruger
26 Oct 2007, 00:45
Diferenta infima de consum.
O sa pierzi ceva aderenta, stabilitatea e afectata infim
Castigi ceva viteza, dar tot infim
Singura diferenta notabila va fi la aderenta. Dar, depinde de cauciucuri.
mai degraba cu santuri de acvaplanare sa-ti iei, ca nu faci off-road cu dacia.
Concluzie, nu da banii doar sa treci la 155.
Muttley
26 Oct 2007, 07:00
Castigi la consum, cam juma' de litru la suta. Poate chiar 1l. Asta din cauza frecarii mai mici cu solul si masei mai reduse a pneului.
Castigi si la viteza max, sa zic max 5 km/h. Aceleasi motive ca mai sus. De precizat ca razele la cele doua dimensiuni sunt cam la fel.
Demarajul va fi o idee mai bun. Aceleasi motive ca mai sus.
Masina va fi usor mai instabila.
Uzurile vor fi mai reduse. Ma refer la planetare, cutie, ambreiaj, amortizoare.
Iti recomand compromisul oferit de 165/70. Daca esti axat doar pe economie, fara pretentii de performanta din partea masinii, mergi cu incredere pe 155/80.
Toate astea s-au mai discutat.
tzepesch
26 Oct 2007, 08:23
auziti, dar daca imi pun 155 pe fata si 175 pe spate? e legal?treaba e ca fiind break e cam barca pe spate....
Poate ca fiind break-ul tau e barca pe spate
pune mana si vezi in ce stare sunt amortizoarele, arcurile, si bara antiruliu
ydaniel
26 Oct 2007, 12:11
baga 175/65.13:)
Siconi
26 Oct 2007, 12:26
185/60/13 daca gasesti si vrei ceva performanta.
155/80/13 daca vrei doar economie si mers domestic.
Oricum, in talon ai, banuiesc, 155/80/R13 sau tu ai altfel?
djasu82
26 Oct 2007, 15:18
are 165/70 r13 cam la toate brecurile sunt la fel
Dute... vrei sa zici ca la toate break-urile de dupa 1996, ca inainte se punea 155.
Tiberiu-Andrei
26 Oct 2007, 19:37
Din cate stiu mai sus de 165 nu se admit.In fata nu incape iar pe spate cu niste arcuri si amortizoare mai slabe esti fiul ploii ca la oaresce incarcatura\inclinatie mare a masinii in curbe iti freaca in aripa.Eu am 165 fata\spate si sunt multumit plus ca cica sunt omolagate de inginer cum ca nu ar afecta performantele masinii
,cel putin asta scrie in talon
.Eu iti sugerez sa ramai cinstit la 165.
djasu82
26 Oct 2007, 19:44
E sunt destepti care se dau tari ca stiu ei mai bine decat ingineri
. Eu tot 165 am pe brec cum e specificat in talon
CriSTI68
26 Oct 2007, 19:50
eu unul detest 155 am avut pe ea si ziceai ca este o caruta roti inalte si schiloade, acum am toate rotile 165/65 R13
trec in curand pe cauciucurile de iarna 165/50
QUOTE(djasu82 @ 26 Oct 2007, 19:44)
E sunt destepti care se dau tari ca stiu ei mai bine decat ingineri
. Eu tot 165 am pe brec cum e specificat in talon
ia spune repede din ce an e break-ul, si apoi sa-mi explici ce rost are postul pe care l-am citat.
tzepesch
26 Oct 2007, 22:37
eu am 155 trecut in talon, numai atat. de 1 anjuma merg insa cu 175. cele de pe spate sunt aproape slick-uri...
incap perfect si n-au frecat niciodata. pe spate am arcuri de berlina.
a fost verificata integral asta vara in '06 si n-a fost nevoie de interventii.
eu vreau consum mai mic. actual am 10 in oras si 6.8 afara
www.depozituldejante.ro
Debica 185/70 R13 Profil Navigator 2 MS .... Pret: 154.00 RON
Debica 155/80 R13 Profil Navigator .... Pret: 106.00 RON
Pirelli 155/80 R13 Profil P400A .... 140.00 RON
Pirelli 175/70 R13 Profil P400A .... 156.96 RON
Debica 175/70 R13 Profil Navigator 2 MS .... Pret:132.00 RON
Matador 175/70 R13 Profil MP61 .... 149.00 RON
daca-mi iau de iarna ma va duce mult la consum la vara?
?????
Laurentziu83
27 Oct 2007, 08:53
QUOTE(tzepesch @ 26 Oct 2007, 09:23)
auziti, dar daca imi pun 155 pe fata si 175 pe spate? e legal?treaba e ca fiind break e cam barca pe spate....
NU.
Fix asa am pe dacia tatalui meu. In afara de faptul ca atinge pe stanga spate cand merg cu 4 persoane in masina (chestie de model, la mine asa a venit puntea montata mai stramb), stabilitatea nu e prea buna si comportamentul pe sosea e mediocru, foarte subvirator. Nu mai adaug scartaitul din rotile de pe fata cand trag brusc de volan dreapta-stanga.
165/70r13 ar fi cea mai buna idee, daca poti sa ai TOATE cauciucurile la fel, ar fi perfect, doar asa obtii cel mai bun comportament pe sosea.
Siconi
29 Oct 2007, 00:08
@tzepesch: gumele de iarna daca le folosesti vara se vor uza prematur. Cauciucul din care sunt facute anvelopele de iarna e mult mai moale decat la cele de vara. Asta duce la o aderenta teoretica excesiva care nu te va ajuta decat sa schimbi gumele mai repede. De ce crezi ca s-au inventat gumele de sezon?!
@Laurentziu83: Ai perfecta dreptate. Toate gumele sa fie la fel, atat pe fata cat si pe spate.
alexboss87
29 Oct 2007, 19:37
Am si eu o nelamurire...in ce sens ar creste ``performantele`` masinii daca schimb Debica 165/70 cu Debica 185/70 R13 Profil Navigator 2 MS???....
Muttley
30 Oct 2007, 07:51
In sensul ca abia o sa-ti mai plece de pe loc.
Siconi
30 Oct 2007, 16:43
Nu-i vorba, de plecat o sa plece, n-ai treaba cu asta, dar o sa ai uzuri in trenul de rulare mai mari si mai repede ca timp sau nr. de km decat cu ce a fost proiectata sa mearga. E vorba de bucse, tiranti, poate si ceva rulmenti mai slabi...
Ca performante o sa castigi un pic de stabilitate, datorita suprafetei mai mari de aderenta, dar vei intoarce volanul cu mai mult efort la viteze foarte mici sau pe loc.
Muttley, nu mai speria copilul... explica-i ce castiga si ce pierde.
alexboss87
30 Oct 2007, 19:25
Multumesc oricum...
...eu ma gandeam la varianta cu cauciucuri de iarna...vara sa am 165/70 si iarna 185...
Siconi
30 Oct 2007, 20:17
Iarna e nevoie sa fie cat mai subtiri, nu mai late, ca sa poti taia zapada. Un cauciuc lat o sa derapeze mai usor iarna ca unul ingust. Prietenii stiu de ce.
Cine are impresia ca vorbesc prostii, desi e adevarat, va rog sa verificati pe proproia masina. Si plecarea de pe loc si urcarea unei pante de deal sau ce o fi se fac mult mai usor, fara ruperea aderentei cu cauciucuri inguste, nu late. Bine, totul tine si de iscusinta soferului care daca porneste cu treapta 1 de viteza pe teren alunecos... slabe sanse sa mai iasa de acolo sau sa continue drumul. Pilotajul iarna e alta mancare. Pana acum am fost artist la asta... sa vedem ce ne rezerva iarna asta.
Tiberiu-Andrei
30 Oct 2007, 21:45
Da la scara mare lumea are impresia ca anvelopele mai late asigura aderenta mai mare iarna.E gresit cum a zis si Siconi.Vara anvelopele mai late sunt mai aderente din cauza faptului ca suprafata de contact cu solul e mai mare si transferul de putere de la motor-cutie viteze-roti e mai eficient.Iarna din contra e invers sa fie mai subtiri pentru a taia zapada + inca cateva minuni ingineresti
.A mai zis intr-un post diaconuliviu ca exemplu masinile de raliu ce cauciucuri inguste au iarnaasta pe langa textura folosita plus eventualele crampoane.
Numai cine stie cunoaste
Vara gume late, asfalt incins => aderenta mare.
Iarna, gume inguste, asfalt alunecos si rece => aderenta buna, forta mai mica la roata (daca stii sa pleci cu tr.2 de pe loc) plus ca tai zapada, cum deja s-a spus, muuult mai usor. Ideea nu e sa ai o suprafata lata ca sa nu te afunzi in omat, ca vei patina la greu, ci sa ai puterea sa TAI neaua ca sa nu ramai acolo, sa poti trece. Deh, fizica asta, n-am inventat-o eu. Am citit un pic doar.
n-are nici o treaba latimea pneu cu franarea franarea tine seama, cf.legii fizicii doar de greutate si coeficient material franare[o constanta nr. cauciuc\ asfalt] = Ff=miu x M x g? Pentru usurinta rotire volan si uzuri mici caseta anvelopele de 155 R 13 doar pe fata sunt cele mai Ok spate cedorit,,,sunt roto purtatoare
bucatzel
6 Mar 2015, 19:04
Frecarea din fizica, si frecarea rotilor cu carosabilul sunt treburi diferite, daca si stai sa analizezi un pic.
Si daca mai tot dezgropi degeaba topic-uri de acum 8 ani, o sa inteleg ca iti doresti sa verific ce zice regulamentul despre "goana dupa post-uri"
Dane, probabil ca baza ta de cunostinte are ceva in ea si tu cunosti ceva, insa nu cred ca ai inteles tot ce cunosti. Cel putin asa reiese din postul tau. Experienta soferilor de raliu si a inginerilor care preparau masinile respective spune altceva. Nu e nimic personal...
Ma intreb daca nu cumva bucatzel are dreptate...?!
ChrisSs
10 Mar 2015, 17:53
Deci nu pot sa ma abtin...
Latimea pneului nu are treaba cu franarea? Marimea petei de contact dintre carosabil si pneu nu influenteaza franarea? Inseamna ca daca pun roti de bicicleta pe masina tot asa ma opresc ca si cand as avea roti normale?
bucatzel
10 Mar 2015, 19:02
QUOTE(Siconi @ 7 Mar 2015, 03:03)
Ma intreb daca nu cumva
bucatzel are dreptate...?!
Pai no, frecarea din fizica nu se intampla cu pierderi de material, in viata reala, rotile se doreste sa se "aghete" de suprafata de rulare... "mici" diferente
Ar trebui sa mai bage de seama ca pana in momentul in care rotile se blocheaza, forta de frecare la care ne raportam e mai degraba forta de frecare statica, nu cea cinetica, a carei formula a prezentat-o mai sus.
Baietii de aici s-au deranjat sa faca nicte calcule pentru frecarea la rulare, dar ce-au calculat ei p-aci se poate folosi ca punct de plecare si in cazul franarii.
http://www.school-for-champions.com/scienc...ion_rolling.htmSi ce sa vezi, si suprafata are un cuvant de spus...
Bine, amu' cata vreme sunt roti din aceeasi "zona", banui ca presiunea corecta in fiecare tip de pneu in parte ar duce la pete de contact de suprafete apropiate.
Cred ca siconi se referea la afirmatia cu goana dupa posturi.
La daciile noastre, avem o mana de ajutor (substantiala in privinta frecarii) si de la aer, prin coeficientul aerodinamic.
Siconi
12 Mar 2015, 07:27
... nu neaparat. bucatzel a intuit bine si a avut timp sa explice, in doi timpi si trei miscari, despre ce diferente este vorba si de ce. Multumesc colega!
dstdan
15 Mar 2015, 14:00
Siconi
16 Mar 2015, 07:22
Primul link vorbeste jumatate balarii, respectivul nu face nici diferenta intre notatii. Al doilea prezinta tema mai succint si mai coerent.
Cel mai frumos si util explicat site este cel postat de bucatzel in prima pagina, unde se prezinta mai multe situatii, in special cele legate de miscarea de deplasare a unui vehicul, luand in calcul diferite tipuri de suprafete si difeite tipuri de roti; baiestii s-au gandit si la "smecheria" cu desumflarea pneurilor pentru a creste aderenta in anumite conditii.
Si, cu toate acestea, nicaieri nu s-a discutat (pana la interventia asta cu legile fizicii) despre franare, ci despre fiabilitatea sau "rentabilitatea" trecerii la 155 sau de la 155 catre ceva mai mare.
Si totusi o tin una si buna: DA, este o diferenta intre un pneu lat si unul ingust... pardon, sunt mai multe diferente, pe mai multe planuri, incluzand aici si aderenta in functie de anotimp si sol.
Dupa cum spunea cineva, iarna nu e ca vara... Gluma, gluma, dar adevarul asta este.
Cred ca acest topic are deja alte valente si subiectul s-a mutat deja intr-o alta sfera. Reinvierea lui dupa atata timp nu a prezentat interesul nici unuia dintre cei intrebatori, ci doar a celor care DEJA stiu...
Tuturor va doresc numai drumuri bune si fara peripetii nedorite.
dstdan
17 Mar 2015, 19:02
Reinviat...dar tot naste opinii, chiar daca unele topicuri raman, ,,moarte,, la un moment dat, pe si de diverse domenii, sunt utile sa se mai revina asupra lor, ptr, cei mai tineri care astazi maine vor fi batrani....adica ii va ineresa, si cum toate evolueaza si se transforma, tehnologizeaza.....de ce nu?! Nu apare aceasta restrictie prin Regulament cum mai vehiculeaza anumite somitati de pe aici!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.