ionut L.
8 Jan 2008, 07:45
buna dimineata tuturor,
de dimineata mi-a pornit usor pe gaz dar dupa 20-30 secunde s-a oprit si nu a mai vrut sa porneasca pe gaz... am trecut pe benzina si cred ca am udat bujiile pt ca nu vroia sa porneasca... intr-un tarziu a pornit dar mergea in 3 pistoane ceva timp, si-a revenit. Vreau sa zic ca am chinuit bateria ca 10 min cu pauze normal, nu dadea semne de oboseala. Pentru linistea mea cam cati km ar trebuii sa merg pt a se incarca? azi pana la servici am mers cam 3-4 km
va multumesc
Daca s-a cam golit trebuie sa mergi macar 100 de km, sau o pui la redresor ca e mai ieftin.
In primu rand, nu va mai porniti masinile pe gaz in zilele de iarna, gazul rece vine si ingheata pe membrana din vaporizator si ii dauneaza rau de tot la elasticitate pe viitor; de ce credeti ca la masinile pe injectie se trece automat pe gaz cand temperatura lichidului de racire ajunge la 40° C?
Exact din aceasta cauza ti-s-a si oprit motorul, s-a depus gheata in vaporizator si normal ca n-a mai vrut sa-ti porneasa pentru-ca ti-s-au blocat si electrovalvele (cea din compartimentul motor si cea de pe vaporizator) pe deschis si se inneca motoru, si gaz si benzina.... nu cumva iti mirosea a gaz pe la motor? Daca vruiai sa iti porneasca pe benzina dupa aceasta faza, trebuia sa-i scoti furtunu de gaz care vine in carburator, si abia dupa ce iti intra lichid de racire cald in vaporizator si se topea gheata, puteai sa mufezi la loc furtunu.....
Cam 50 de Km fara consumatori si o sa fie bateria la loc in parametrii de functionare.....
Depinde ce alternator ai pe masina, despre ce baterie e vorba, cat de uzata este, etc.
msanyix
8 Jan 2008, 11:01
La o pornire bateria pierde cca 2-3% din curentul stocat ce se recupereaza in cca in 9Km de mers.
Am citit mai demult undeva pe forum
Iti zic ca este teorie, depinde de n+1 factori
ionut L.
8 Jan 2008, 14:43
ce sa zic gresala mea ca mi-a fost lene sa o trec pe benzina, era prea frig si nu am mai vrut sa dau la pompa pt ca aseara am uitat sa trec in mers. Intradevar dupa ce a mers circa 20-30 s pe gaz si s-a oprit bestiuta, am trecut pe benzina dand la pompa
am dat sa pornesc nimic... mirosea a benzina si gaz de... daca aprindeam un chibrit faceam buuuum (am Rombat de 66) noroc ca a mers 30 s pe gaz si s-a mai suptiat uleiul si invartea bine ca altfel cred ca o incurcam. Am chinuit bateria ca 10 min cam max 7 secunde cu pauza timp de aproximativ 10 min. A luat-o si mergea in trei pistoane pana si-a revenit si... ufff mergea frumos. Alternatorul de de 50A
djasu82
8 Jan 2008, 15:48
Daca ai mers 3-4km si retur ti s-a incarcat bateria la capacitatea nominala. Daca ar fi descarcata la relantii ar sta de obicei sub 650 de ture la cald adica dupa ce s-a incalzit motorul .
PH-06-BOA
8 Jan 2008, 21:41
Am retinut, si de retinut, ca o cheie data (cat de lunga ? O cheie, na !) este recuperata in 60 de km de parcurs (?) si 5min de turat motorul in gol= 1000km parcursi. N-ar fi prea departe de adevar.
virusssp
8 Jan 2008, 22:32
la cate mii de turatii?
djasu82
8 Jan 2008, 22:59
Bateria se incarca cu motorul in sarcina parcurgand km . Doar daca e omorata in asa fel in cat abia poti pune in miscare motorul ati recomand sa o bransezi la incarcator.
ionut L.
9 Jan 2008, 08:36
de dimineata a pornit frumos pe benzina, nu stiu cate minus grade au fost in Pitesti. Am observat ca vina este a gazului (trebuie incalzit motorul ca sa stea pe gaz) am alimentat de la o statie peco de unde nu mai alimentasem. Pana acum porneam pe gaz si la - cateva grade si nu aveam probleme (stiu ca nu e indicat) stiu ca sunt doua feluri de GPL, unul de iarna si unul de vara
QUOTE(djasu82 @ 8 Jan 2008, 15:48)
Daca ar fi descarcata la relantii ar sta de obicei sub 650 de ture la cald adica dupa ce s-a incalzit motorul .
Poti da o explicatie argumentata pentru treaba asta?
QUOTE(djasu82 @ 8 Jan 2008, 22:59)
Bateria se incarca cu motorul in sarcina parcurgand km .
De unde le scoti? ce treaba are incarcarea cu sarcina motorului? bateria se incarca la orice regim al motorului, si la ralanti cu conditia sa nu fie prea multi consumatori.
msanyix
9 Jan 2008, 08:51
Adevarat ce zice argon.
Dupa stiinta mea este tot una daca ai 2000 de ture in liber sau 2000 de ture in deplasare ca tot atatea consumatori ai. Doar dacia nu s-a facut Hybrid ca sa aiba si electomotor pentru deplasare.
Nu zic ca la relanti este incarcare perfecta dar la 2000 de ture cred ca este ideala incarcarea.
Nu am zis ca e perfecta, ci ca se face. O incarcare perfecta inseamna 12 ore la redresor
msanyix
9 Jan 2008, 09:00
si am mai uitat sa va intreb ceva
am cumparat un releu de incarcare electronic fabricat la Curtea de Arges care are prinderea similara cu cel clasic. Imi incarca 13,4 v in relanti si 3,6 v turat. Este ok totul pana nu am consumatori doar ca daca dau drumul la incalzire sau la faruri imi scade indicatorul din bord la minim. In schimb imi ramane incarcarea la 13,4 v pe voltmetru.
Stiu ca ideal ar fi incarcarea undeva la 14,4 V
Ce se poate face cu releul acela? Nu cred ca este reglabila + l-am montat eu asa ca nu mai are garantia si nu cred ca mi-l schimba la magazin.
14,4 e maximul permis, ideeal e intre 14 si 14,3, dar practic daca e intre 13,8 si 14,4 e OK. Tie iti incarca cam putin...ai verificat diodele?
ionut16031987
9 Jan 2008, 15:00
Dar daca incarca intre valorile de 13,8 si 14,4, se mai da drumul la o aeroterma, se mai incarca si bateria?
msanyix
9 Jan 2008, 16:56
Am si bateria bulita, se descarca dupa 2,3 chei orcat l-as incarca pe redresor. Nu are nici incarcat forta ca sa invarta ca lumea. Poate ca si din cauza asta.
Inca ceva stie cineva cca cat este consumul cand pui numai pe contact deci fara sa dai la demaror. Fara contact daca nu ai Gadgeturi tinde spre 0 A eu am de exemplu 5mA dar pe contact peste 5 A. Ampermetrul masoara pana la 5 si se plafoneaza
QUOTE(argon @ 9 Jan 2008, 08:42)
Poti da o explicatie argumentata pentru treaba asta?
DA. Baterie descarcata rau ==> consum foarte mare la alternator pentru incarcare. Consum foarte mare ==> forta de rezistenta (de frecare) in camp electromagnetic in interiorul alternatorului, foarte mare. Forta de rezistenta in camp electromagnetic ==> forta de rezistenta mecanica. Forta de rezistenta mecanica ==> FRANA! Alternatorul actioneaza practic ca o frana asupra motorului si normal ca motorul este fortat.
Sa zicem ca bateria suge brusc la inceputul incarcarii vreo 6-10A (pana se stabilizeaza oarecum). Plus vreo minim 15 amperi de consumatori (faze lungi, aeroterma, stergatoare). In total sa zicem vreo 25A. Inmultit cu 12V... vreo 300W minim. Care fiind sustrasi din energie mecanica... sunt aproape juma' de cal putere. Daca mai pui ca alternatorul e si intepenit un pic, si ruginit, imagineaza-ti cat poate sa traga de motor.
Corect, asta stie toata lumea, e fizica de liceu, nu la asta ma refeream ci in sarcina maxima posibila la ralanti un alternator de 50 A nu-ti franeaza motorul in modul de scris de cineva mai sus. Daca alternatorul e de 80-100 A sa zicem, e posibil.
Nu CHIAR in modul de mai sus, dar oarecum asemanator. Eu am facut experimentul urmator: cu motorul pornit si zero consumatori porniti, daca scoteam borna plus de pe baterie, turatia de relanti urca in jur de 150-200 rpm. In conditia in care bateria era destul de incarcata (ochiul magic verde vizibil).
maseax
10 Jan 2008, 01:40
QUOTE(Bullix @ 9 Jan 2008, 18:20)
DA. Baterie descarcata rau ==> consum foarte mare la alternator pentru incarcare. Consum foarte mare ==> forta de rezistenta (de frecare) in camp electromagnetic in interiorul alternatorului, foarte mare. Forta de rezistenta in camp electromagnetic ==> forta de rezistenta mecanica. Forta de rezistenta mecanica ==> FRANA! Alternatorul actioneaza practic ca o frana asupra motorului si normal ca motorul este fortat.
Sa zicem ca bateria suge brusc la inceputul incarcarii vreo 6-10A (pana se stabilizeaza oarecum). Plus vreo minim 15 amperi de consumatori (faze lungi, aeroterma, stergatoare). In total sa zicem vreo 25A. Inmultit cu 12V... vreo 300W minim. Care fiind sustrasi din energie mecanica... sunt aproape juma' de cal putere. Daca mai pui ca alternatorul e si intepenit un pic, si ruginit, imagineaza-ti cat poate sa traga de motor.
Un coleg a dat la automat pana abia mai face Clanc electromotorul si becurile in bord abia se mai aprindeau. (si-a pus gaz si vorba lui " Am gaz ce-mi mai trebuie si benzina"). Am luat bareria de la el de pe masina sa o pun pe masina mea.
Motorul pornit, 950-1000 Rot/min (nu scosesem inca bateria mea), dau bateria mea jos, creste relantiul (nu m-am uitat cu cat) pun bateria lui. Toate bune si frumoase o pornim pe a lui (cu bateria mea si apa fiarta pe "chestia" ( imi scapa acum ) de la gaz (din partea dreapta). Ma urc la mine in masina si surpriza Relanti 850-900 Rot/min. Eu unul nu cred ca este o diferenta prea mare (50 - 100 Rot/min) avand in vedere ca bateria lui era moarta. Am mers cam 2-3 Km prin trafic (motorul turat, aeroterma pornita ca ma rugam sa`mi dea si mie putina caldura ca-mi inghetau mainile pe volan) ~10-15 min si cand am oprit motorul abia a pornit.
Alternator 50A, 14V cu consumatori porniti (masurat pe bateria mea)
CUm naiba sa scoti bateria cu motorul pornit? asta e o prostie, si prost e cine v-a invatat lucrul asta, asta nu se face niciodata, aveti noroc ca nu ati ars nimic de pe masina, cum ar fi diodele de la alternator, sau releul de incarcare
culmea ca unii mai se si mira ca se nu le merg masinile cum trebuie dupa ce isi bat joc de ele.
msanyix
10 Jan 2008, 08:33
Eu credeam ca voi sunteti dacioti nu tractoristi. Acolo am vazut operatiunea asta cu scos-pus baterie cu motorul pornit.
Atunci pot sa consider ok consumul de 6-7A pe contact fara consumatori, fara motor pornit?
Pun bateria de la un prieten sa vad cat incarca la o baterie buna.
Daca stiu eu bine(si daca nu stiu bine sa ma corecteze cine stie), o baterie de 55 A absoarbe pe incarcare un maxim de ~66 W, ori 66 W nu coboare ralantiul prea mult.
Bullix
10 Jan 2008, 10:19
Cam putin 66W, dar in fine... Atunci redresoarele de ce au traf-uri de ordinul sutelor de watti? Incarcatorul meu de laptop are 65W, sa incerc sa incarc bateria de la masina cu el?
Si, da, stiu ca nu se procedeaza asa, cu scosul bateriei cu motor pornit, dar pe durate de ordinul secundelor fara consumatori porniti, cat de grav poate fi? Si daca vreau sa masor tensiunea de incarcare la borne (in gol) ce fac?
LE: daca imi spune cineva ce valoare are rezistenta interna ® a bateriei Rombat Pilot 60Ah, atunci promit ca data viitoare voi aplica legea lui Ohm E=I(r+R) si nu voi mai decupla borna cu motorul pornit.
PS: exemplu practic: daca va uitati pe incarcatorul clasic de Nokia, veti vedea ca la Output scrie 3.7V. Acea tensiune este in sarcina. Daca puneti voltmetrul pe mufarina veti masura ceva in jurul a cel putin 5 volti.
Tensiunea de incarcare nu se masoara in gol , ca de aia ii zice tensiune de incarcare, ca incarci ceva.
Bateria e parte componenta a sistemului electric de pe masina, acesta din urma nu e conceput sa functioneze fara ea, actioneaza ca un buffer, daca o scoti tensiunea creste mai ales daca se tureaza, si se pot arde multe.
Bullix
10 Jan 2008, 10:36
Ai dreptate. Dar conteaza totusi si tensiunea la mers in gol cu scopul de a depista diode semi-strapunse. De exemplu, pot fi cazuri diferite in care in sarcina tensiunea sa fie cam aceeasi (in jurul a 13,5-14) iar in gol sa dea absolut haotic, tensiuni peste 20V sau dimpotriva, foarte aproape de prima tensiune mentionata. De aici, evident, si diferentele intensitatii ce poate fi atinsa in sarcina.
Diodele strapunse pot fi o urmare a decuplarii bateriei in timpul mersului.
PH-06-BOA
12 Jan 2008, 12:56
Diodele , mai putin posibil sa se arda la mersin gol (fara baterie).RA 220 ca si RAG 215 sunt de 200 V/60A. Fara baterie, daca se tureaza motorul, alternatorul poate sa produca si 70V. Vai de consumatorii mici(ex. becuri de bord). La schimbarea din mers, nu conectati consumatori.Eu lucrez de peste 20 de ani cu ele si n-am ars nimic. Am sudat elecric, fara sa dau borna jos... (chiar si pe cele cu calculator).Cat despre diode, tensiunea nu se va depasi( decat vreo autoinductie de inalta) dar seard in general, la depasirea curentului, cand dai bateria jos, dai cu borna de + la masa , si "pa" diodele.
Bullix
12 Jan 2008, 17:57
Bateria actioneaza - de altfel - si ca un limitator de tensiune si ca un foarte mare condensator.
djasu82
12 Jan 2008, 18:27
Eu cred ca limitare o realizeaza releul nu bateria , fiindca releul preia de la alternator tensiunea rezultata si o regleaza ca sa poata genera 14.2 v si da bateria e ca un mare condensator ... care se monteaza tampon pe alternator.
QUOTE(Bullix @ 10 Jan 2008, 12:19)
Cam putin 66W, dar in fine... Atunci redresoarele de ce au traf-uri de ordinul sutelor de watti? Incarcatorul meu de laptop are 65W, sa incerc sa incarc bateria de la masina cu el?
off topic, desigur: fiindca randamentul unui transformator clasic, cu tole de ferosiliciu, e scazut, 30-40%.
de aia s-au inventat sursele de tensiune in comutatie (cele din computere, de exemplu), cu transformatoare pe ferita care permit un randament dublu fata de cele cu tole.
chiar as fi curios sa vad o schema de redresor auto bazat pe o sursa in comutatie, chit ca pretul unui asemenea "utilaj" ar fi probabil descurajant pentru multi.
djasu82
9 Feb 2008, 11:04
Facirost de o sursa tv in comutatiesi bobinezi secundarul care debiteaza 14-16 V cu sarma de 2.5mm sau chiar 1.5mm si gata te duce cam la 50 de lei.
poate cineva mai priceput de mine chiar deseneaza/realizeaza o schema de-asta (dintr-o sursa de computer, daca merge, ca astea-s mai la indemina decit sursele de tv?)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.