Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: releul electronic de incarcare cu fir de referinta
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
johnox
salut all
am vazut la topicul "scheme eletronice" o schema pt releul electronic de incarcare cu fir de referinta , in care scotind rezistorul de 33 ohmi si punand un potentiometru de 200 ohmi poti sa il transformi intr-unul reglabil.
eu am atasat o serie de fotografii ale releului cumparat de mine, tip dintr`ala capsat intr-un strat ffff gros de silicon. (am observat doar un tranzistor BDX34C legat la un soi de radiator )
V-asi fi recunoscator (mai ales domnului bygy007) daca m-ati ajuta in sensul identificarii rezistorului cu pricina si oferirii unei idei pt a-mi duce la capat marele proiect smile.gif
fir: alb=DF, negru=masa, albastru=+A, rosu=plusul de la alternator.

respecte... unsure.gif
Bullix
Eu raman tampit sa aud ca jucaria aia este un regulator de masina blink.gif regulator pentru ce, pentru GPS cel mult? Adica... sa nu uitam ca un circuit regulator/stabilizator functioneaza mereu in sarcina... oare rezistorii aia SMD de care gasesti prin telefoane mobile si componente IT, sa reziste la curenti de... zeci de amperi? Apropos, acel tranzistor cred ca e de fapt un soi de regulator tip capsula. In fine... m-a uimit "gadget-ul" acela... huh.gif

Revenind ON TOPIC... Nu se vede pe rezistor deloc ce valoare are? E fript, sau e scris "codat"? S-ar putea sa fie un 33 ohmi de mare putere (min 5W).
diaconuliviu
Curenti de "n" amperi nu trec decit prin tranzistorul ala final, restul rezistoarelor, la valorile pe care le au, reducind curentul prin ele la nivel de miliamperi

Schema de releu postata de dyogenes nu este a acelui releu fotografiat.
BDX34C e un PNP. In prima poza, sub lipiturile pinilor BDX se observa inca un tranzistor smd, mai mic.
Acea dioda montata pe partea cu BDX, din sticla, aproape sigur e un Zener de 16-24 V, partea de divizare/referinta tensiune fiind constituita din acele diode din sticla smd (cele 3 din dreapta pozei 1). In stinga lor e un rezistor de 750 ohm, apoi un alt tranzistor smd.

E ceva de munca dar se poate "ridica" schema de pe placa. Fara citeva valori care nu se vad (diodele smd, tranzistorii smd). Condensatorii smd se pot "deduce" prin similitudine cu schema lui dyogenes.

Divizorul de care se vorbeste as afirma ca e cel compus din rezistorii smd mai mari (222 si 332, adica 2K2 si respectiv 3K3). Inlocuirea se face in cazul asta cu un semireglabil de 5K6 sau, mai bine cu cite un rezistor de 1K2 + un semireglabil de 3K3.
Punctul comun al celor doua rezistoare smd va fi cursorul, capetele semireglabilului se leaga la cite un rezistor 1K2, celelelte terminale ale rezistorilor legindu-se in locul capetelor "necomune" ale celor doua rezistoare smd mari.
johnox
Merci de informatii Liviu
Eu nu prea inteleg electronica, dar din ce mi-ai explicat tu am incercat sa deduc in atasamentul inserat de mine.
Acum am o nelamurire: semireglabilul 3k3 se va pune intre noile rezistoare 1k2 ?
si care e diferenta intre un semireglabil si un cursor?
ai putea sa editezi fotografia atasata ca pentru o baba necunoscatoare?
multumesc
diaconuliviu
Cursorul este acel electrod al unui semireglabil care se roteste, modificind rezistenta. Un semireglabil are 3 electrozi: doua capete si un cursor.

Uite o schema cam cum e la tine acum (stinga pozei albe) si cum poti lega semireglabilul (dreapta aceleiasi poze)

Semireglabilul poate fi si de 2K2.

Am atasat si poza ta, cele doua rez SMD se scot de acolo (alea taiate de mine cu Xrosu) si se leaga restul.

Acel SR de 2K2-3K3 ar fi bine sa fie multitura.

Asta ca idee de modificare, in fond, ma intreb, acel releu alimentat cu + alternator nu scoate tensiune buna? Ca poate fi nu numai releul ci si puntea, carbunii, masa imperfecta, etc.

Daca gasesti o sursa de alimentare reglabila, poti testa releul cu ea sa vezi la cit intrerupe tensiunea prin rotor. Daca e defect, va lucra la valori diferite mult de 14-14,4 V, daca e bun si lucreaza bine, alta e cauza incarcarii defectuoase.

Ma rog, ai schema acolo
djasu82
Oare in locul semireglabilului nu s-ar putea calcula sa se foloseasca rezistente termosensibile in functie de temperatura sa isi modifice rezistenta rezultand o tensiune cat mai stabila . Din cate am observat la releele mai noi asa apar cu un termorezistor .
diaconuliviu
Parca releul de Tico are asa ceva, termostatare cu un termistor..
djasu82
Sa ma uit pe schema de la releul de tico , daca e o pun la dispozitie.
argon
Vorbiti de temperatura ambianta? pentru ca releul electronic de Dacie are asa ceva, si incarca functie de temperatura, cand e rece afara imi baga tot 14,4, si vara nu sare de 14,2 niciodata.
dyogenes
Dioda zenner si rezistorii din montaj provoaca intr-adevar o mica variatie cu temperatura, dar nu cred ca e ceva "premeditat" de producator. Oricum, releul postat aici e diferit de cele pe care le-am demontat eu pana acum.
bygy007
se modifica schema[attachmentid=1627428101]in felul urmator[attachmentid=1627428102] asta este parerea mea daca am gresit va rog sa ma corectati wink.gif
diaconuliviu
Nu, aia desenam si eu mai sus...doar cu alte valori de piese.
johnox
ok, hold on/.....
schema explicata de Liviu o pot intelege, si cand mai am ceva timp o pot incerca sa ii fac o proba si eventual turnat un tub de silicon peste el pt a nu avea influienta cu temperatura. (care e mai stabil dintre potzometre? 2k2 sau 3k3 ? )
bygy007 oi avea dreptate, dar nu pot incadra pe cablaj schema modificata de tine, nu am nivelul necesar intelegerii acestei limbi straine., doar eventual explicat pe cablaj ca pt noii nascuti sa inteleaga si baba Safta.
smile.gif
gracias segnores
bygy007
ce e incercuit cu rosu este in schema facuta de mine este aceeasi modificare spusa de liviu dar cu alte valori , cind cauti semireglabil (potentiometru) cauta unul cu care sa aiba rezistenta la solicitari mecanice si vibratii si umezeala
johnox
bygy007, poti sa imi transmiti si mie valorile calculate de tine modificate pe prima fotografie atasata de mine PLZ? (nu de alta dar am aflat ca valorile impuse de Liviu sunt cat se poate de ok) biggrin.gif
diaconuliviu
acele doua rezistente sint 2,2K si 3,3 K, in total 5,5 K. 1,2K+1,2K + 3,3 K = 5,7K
Cu semi de 2k2 rezulta un 4,6 K.

Cea mai aproape de adevar ar fi cea cu 3,3K dar, practic, nu e rea nici valoarea de 2,2K, curentii sint oricum infimi.
bygy007
eu am pus valorile alea pentru ca reglajul sa se faca intre niste limite mai mici decit la valorile puse de Liviu, valorile 152 este rezistenta de 1,5K sau 1K5 iar 252 este rezistenta de 2,5K sau 2K5 potentiometrul are intre 1 si 2 K
johnox
nu inteleg zonele incercuite cu roz .
e leaga direct ori..?
si rezistorul acela R se scoate din circuit...sau care e rolul lui?
10x
bygy007
ce ai notat cu r este un condesator si ramine in circuit , unde ai incercuit cu roz initial era traseu de cablaj , care se intrerupe daca urmatesti schema pusa de mine (aia scanata ,desenata de mina) iti poti da seama este inainte si dupa modificare
johnox
ok
got it smile.gif

pei nici inainte nu erau circuitele scurtcircuitate...oricum,,,am inteles tot
am sa refac montajul, infundat cu totul in silicon, si o sa va tin la curent
bye
mihai1677
Vreau sa stiu daca firele le-ai notat corect, am si eu unul la fel ca al tau, cred ca am notat aiurea firele.
djasu82
Marinare datorita tie forumul nu v-a progresa ! A fost schema nu mai e daca o vei gasi bucatica cu bucatica posteazo , cred ca habar nu ai cu ce se mananca si tot te dai mare . De cand postezi pe forum am vazut totul ce ai scris doar la barfa si mistouri pe multi ai iei tu in priza de restu te simti depasit.
C a t a l i n
Doar pentru că e desenată de tine pe o foaie, nu înseamnă că e și realizată de a ta persoană...

(parcă ziceai că nu mai dai pe aici... ce te-a făcut să-ți calci cuvântul?)
djasu82
MAERSK imi pare rau dragule dar oameni ca tine nu au ce cauta pe forum ... e realizat de mine releul eletronic si uite il scot ca se pare ca nu se vrea sa ne ajutam reciproc cine doreste binele forumului ... Doar cei care barfesc genul tau. Argon imi pare rau dar acest forum se duce de rapa ...
C a t a l i n
Vezi tu, aici e o problemă.

Ai postat o schemă electronică, destul de stufoasă. Ai susținut că e opera ta.
Am contestat acest lucru.
Tu ai șters schema.

Prin urmare este clar că nu îți aparține. Faptul că îți însușești merite necuvenite se numește furt.
brigada_diverse
pana la urma...cum se modifica? sunt 2 scheme. cea a lui diaconuliviu si cea a lui bygy.

pot folosi ideea lui diaconuliviu?(doar sa scot rezistoare, sa nu fiu nevoit sa intrerup cablajul)? al meu incaca la 13,8 constant, si vreau sa il pun la 14V macar.
bygy007
la borna + ai un fir gros si unu mai subtire , acel fir subtire este legat direct la borna bateriei sau are o chestie din plastic pe fir (papuc mama tata imracate in plastic) ?
brigada_diverse
am un singur fir rosu scurt, care are un papuc cu gaura(de pus pe surubub), invelit in ceva de plastic.

<span class='edit'>17 May 2008, 08:42:</span>
sa mentionez ca in loc de firul albastru este unul verde. cat se vede in interior, cablajele seamana, si valorile pieselor.

care din idei sa o folosesc?
nu ar fi mai simplu, decat daca as inseria in stg si in dreapta la rezistorul variabil cate o rezistenta, sa pun unul de 5K?(semireglabil, ca am destule)

pe releu scrie 14,2 V, dar numai asta nu face, ma tine la 13,8(limita inferioara din certificatul bateriei)

<span class='edit'>17 May 2008, 08:54:</span>
p.s. nu as vrea sa scot radiatorul -bucata metalica pe care sta placa- , etu banuiesc ca e un radiator pt vreun tranzistor de putere.
bygy007
ai acel papuc ? (cel incercuit) dacail ai acolo este posibil sa ai pierderi , mai pot fi firele de alternator , tresa si cele care vin pe borna + de iesire slabe (piulitele cu care vin strinse) daca le misti cu mina sint slabe ,
eu am gasit recent probleme acolo la un formist tensiunea maxima care ajungea era 13,7 maxim dupa masuratori am gasit problema acolo , am eliminat (taiat firul ) si am pus firul direct la baterie tensiunea a urcat la 14,2V si totul a fost ok
djasu82
QUOTE(bygy007 @ 17 May 2008, 12:42)
ai acel papuc ? (cel incercuit) dacail ai acolo este posibil sa ai pierderi , mai pot fi firele de alternator , tresa si cele care vin pe borna + de iesire slabe (piulitele cu care vin strinse) daca le misti cu mina sint slabe ,
eu am gasit recent probleme acolo la un formist  tensiunea maxima care ajungea era 13,7 maxim dupa masuratori am gasit problema acolo , am eliminat (taiat firul ) si am pus firul direct la baterie tensiunea a urcat la 14,2V si totul a fost ok
*


bygy007 e motorul al tau sau ???
brigada_diverse
nu am acel papuc, firul este pus direct pe borna ce se conecteaza la baterie


pana la urma la care din solutii sa ma orientez? cea a lui diaconuliviu, sau cea cu taiatul traseelor
?
djasu82
Acel fir ar fi bine sa-i pui o mica priza de doi papuci unu mama si altu tata. Prin acel fir se alimenteaza bordul blocul de lumini si vine la contactul de chie+12v. Faci rost de un potentiometru semireglabil 10K cel mai bine semireglabil multitura ( se poate regla fin ). Desfaci releul si vezi unde vine firul de referinta ...
bygy007
QUOTE(djasu82 @ 17 May 2008, 15:05)
bygy007 e motorul al tau sau ???
*


as vrea eu radmasa.gif al meu este de 1000 de ori mai murdar nu l-am spalat decit odata acum multi ani si unde tin eu masina in citeva zile ar fi la loc
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.