salutare tuturor!
Incep acest reply pt toti cei care s-au lovit de sufocanta caldura provocata de dacie. Problema se poate rezolva foarte simplu.
1.INSTALATIA ORIGINALA (CIRCUITUL DE RACIRE-INCALZIRE) SA FUNCTIONEZ CORECT!!!
Adica :
- sa nu fie pierderi de apa pe circuit, si acesta sa fie corect aerisit (nici un pic de aer), aerisirea sa fie facuta inclusiv cu motorul pornit.(in caz contrar aerul se va ridica in partea superiaora a instalatiei , adica in calorifer si nu vreti asta).
- termostatul sa fie corect montat si sa functioneze corect. Verificarea se face foarte simplu : dupa cateva min de functionare a motorului circuitul spre calorifer trebuie sa fie cald, cel spre radiator sa fie rece.
- nu are nici o importanta, accentuez, NICI o importanta tipul ventilatorului de racire si unde este el amplasat decat pentru racire, pt incalzire NU!!! Ca sa nu mai zic de stupizenia de carton din fata radiatorului care este nefolositor (oricum iarna nu-s insecte asa ca radiatorul o sa ramana curat
); ca sa se elimine pierderile de caldura este bine ca, conducta prin care se duce apa spre calorifer sa fie langa chiulasa (la majoritatea este), la modelele mai vechi este mai lunga si aruncata cam aiurea.(insa veti vedea ca nici asta nu are prea mare importanta).
- e buna o verificare a caloriferului, insa asta se poate face fara a-l demonta. Greu de crezut ca poate fi infundat, nu este altceva decat o teava (destul de groasa) incastrata in grila aia (pe post de radiator). Se verifica odata cu aerisirea, pe la dopul de sus.
- captatoarele alea de aer sunt 100%inutile!!!!! Oricum cand masina are viteza (cam de la 60kmh in sus) baga ceva caldura, insa atunci tocmai ati ajuns la servici unde vaca de secretata n-a pus inca de cafea...
Odata facute toate astea veti avea placuta surpriza de a ingheta in continuare in berlina
...
2.SOLUTII CA SA AI CALDURA IN CAZAN (ADICA SA POTI STA IN CHILOTI) DUPA CEL MULT 4minute
a.)alta masina, ev straina
b.)am vazut solutii imprumutate de la trabant cu nush ce dispozitiv, nu am testat, nu ma pronunt, insa suna costisitor (se gaseste in alt topic)
c.)aeroterma suplimentara "industriala" (adica de cumparat)
d.)aeroterma suplimentara "home made"
O sa insist pe ultima, pt ca presupun ca vreti sa aveti si costuri reduse.
Cele de cumparat eu am vazut 2 modele disponibile, una romaneasca (sunt sigur ca nu functioneaza bine, oare de ce?) si una turceasca. Ambele pornesc de la 1.8mil in sus, deci eu am renuntat instant. Cea trurceasca arata chiar bine, insa mult prea scumpa. Ambele se monteaza in mijloc, sub bord. Le recomand celor care-si permit sa dea banii, si acelora carora le place si aspectul (pe mine ma intereseaza sa functioneze, nu cum arata; dupa ce ca e urata daca-i mai pui si brizbrizuri, si alte elemente de "tunung" nu faci altceva dacat sa te faci de ras, insa asta e alt subiect).
Componente necesare :
- calorifer masina straina
- ventilator (aeroterma) masina straina
- 4 coliere
- un furtun
- cateva ore pt alergatura si montaj
- niste cauciuc si mastic
CALORIFERUL : al meu are cam 26cm latime, 18 inaltime si 3.6 grosime; tevile de intrare iesire sunt una langa alta, nu stiu de la ce masina este luat
VENTILATORUL : am gasit unul cam marisor, in forma de cochilie de melc. Are o siguranta pt 3 trepte de viteza (la ultima iti zboara sapca de pe cap in dreptul lui). Este EXTREM de silentios. partea pe unde "scuipa aerul" este plana, asa ca l-am lipit de calorifer cu 4 suruburi 2 cate 2 pe 2 panglici de aluminiu la capetele caloriferului.
DE UNDE SE PROCURA : de la orice mag de dezmembrari. Atentie o sa va jecmaneasca aia. Eu am luat un gigel d'acolo i-am dat 300mii si mi le-a produs pe ambele, arabul(patronul) mi-a cerut pe ele 1mil.
INSTALAREA :
- initial am vrut sa-l montez ca la carte insa m-am lasat repede pagubas, era prea mult de munca si pe frigul asta nu am avut chef. Aeroterma mea (dupa ce am mai decupat-o putin) incapea perfect in stanga bateriei (compartiment motor). Daca dadeam bateria cativa cm mai spre pompa de frana era loc berechet, si aveam si o suprafata plana (ca sa nu existe pierderi din aerul dat de aceasta). Pt montura asta ar fi trebuit decupate din caroserie niste gauri : locul pe unde urma sa sufle aerul, niste gaurele pt a fi prinse. Caloriferul ar fi incaput perfect in habitaclu, iar tevile sale ar fi iesit prin alte gauri in caroserie(modelul gasit de mine ar fi fost ideal, el pe masina pe care a fost chiar asa era prins, nu necesita furtue lungi...), el fiind amplasat pe o suprafata plana, pe cat posibil lipit de caroserie asfel incat aeroterma sa sufle aer numai prin el.
Asta inseamna demontarea politei cu torpedoul (daca o aveti), si mie mi-a fost lene, era prea frig si nu am garaj nici cu ce sa dau gaurile alea.
- in cazul asta am renuntat la idee si am facut altceva :
am eliminat aeroterma veche care e buna doar daca te plictisesti in mers , nu ai cass si vrei niste zgomot in masina sa-ti tina de urat
)
- am demontat grila caloriferului original. Iesirea apei din caloriferul original am prelungit-o cu un furtun(30cm) pana la intrerea in caloriferul nou prin gaurile aerotermei vechi. (2 coliere sunt folosite aici). Din caloriferul nou de la iesirea sa am tres un furtun prin aceleasi gauri, apoi pe unde iesa furtunul din caloriferul vechi, furtun care se termina in surubul de aerisire de sus din compartimentul motor (aici folosesti celelelate 2 coliere).
- gaurile aerotermei vechi, pe langa furtunele ce le-am pus au fost astupate cu bucati din niste anvelope vechi, izolate cu mastic. Testul cu intratul apei inauntru masinii a trecut, nu intra pe nicaieri. Se pune grila caloriferului vechi la loc. Si aproape gata.
ansamblul calorifer+aeroterma sta pe polita, in dreptul aerotermei vechi. l-am prins cu niste suruburi in locul aerotermei vechi (legatura prin niste panglici de aluminiu). Sta destul de teapan.
Pt aspect am loat niste folie sau cum drek ii zice, d'aia de-si pun tzaranii pe post de tuning, cu gaurele, un fel de plasa, stiti la ce ma refer. Am vopsit-o cu un spray negru pt ca arata ca drek culoarea aluminiului si am facut un fel de masca de la polita pana la bord. Arata rezonabil.
Dezavantaje : pasagerul din dreapta lesina de cald, aerul fiind directionat spre el. Vreau sa gasesc un plastic (detasabil) pe care sa-l pun in fata plasei pt ca aerul sa fuga in toate partile si nu direct spre nevasta-mea
Mai am niste captatoare faine de aer de la un bord de BMW insa mi-e prea lene sa le mai montez si p'alea. (oricum nu stiu unde as mai avea loc sa captez aerul si sa-l duc spre gurile alea...
La final am facut aerisirea (inclusiv cu motorul pornit). Dupa circa 3minute apa din motor ajunge cel putin la 75grade si caloriferul duduie. Daca pornesc aeroterma se face sauna instant. Nu am avut buton cu 3pozitii + una de oprit asa ca folosesc aeroterma pe treapta cea mai mare de viteza.
Atentie la toate cablurile electrice sa nu fie in preajma caloriferului ca se pot topi.
Operatiunea de montare a durat 2.5ore.
Sfaturi pt cei ce vor sa incerce:
- verificati cu apa caloriferul sa nu fie spart cand il cumparati. grila sa sa nu fie infundata pt ca aerul sa poata trece lejer prin el. Va recomand unul de dimensiuni cat mai mici pt a fi usor de montat si pt a nu pierde spatiu, oricum se incinge rapid si foarte tare. Eventual tevile de intrare si iesire a apei sa fie pozitionate in acelas loc si sa fie metalice (da nu musai, ale mele-s de plastic asa ca am strans colierele cu multa grija)
- aeroterma sa fie si ea cat mai mica, sa aiba suprafata plana in locul unde arunca aer pt ca sa se prinda bine de calorifer; sa o verificati sa nu fie arsa, cu palatele ventilatorului nerupre; oricum sa fie cat mai buna si sa nu fi fost umblat la ventilator. Este foarte importanta carcasa acestuia, practic pe acolo se concentreaza aerul.
Impediment de care nu scapati : aburirea geamurilor....la mine acum se face ca inainte, adik in viteza de peste 50kmh vine ceva aer pe langa parbriz( prin caloriferul original al daciei).
Bafta si toate bune.