DaciaClub Logo

Welcome Guest ( Log In | Register )

 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> teoria batului de chibrit (pardon, a antenei)

yo4lhr
post 24 May 2013, 18:17
Post #1


om fi noi prosti, dar inculti nu suntem


Group: Members
Posts: 96
Joined: 5 July 10




doar teorie
pentru cei necunoscatori ca sa nu mai bata campii biggrin.gif
asa am facut si eu pana am pus mana pe o carte


Ma gandesc ca un asemenea topic este mai mult decat necesar. Nu sunt eu cel mai invatat in teoria antenei, dar poate ca ma pricep un pic mai mult decat altii. Initial ma gandeam sa postez niste link-uri dar nu cred ca e prea interesant. Cel mai bine ar fi o explicatie simpla.

Deci, maaaaarea majoritate a antenelor CB (27 mhz) sunt antene in lambda/4 scurtate . Aducerea la lungimea electrica se face cu ajutorul unei bobine la baza vibratorului (a spicului), adica acea bobina lungeste vibratorul (care are intre 60-160 cm) la valoarea normala (2,5m si ceva).
In ceea ce priveste conectarea antenei la cablul coaxial, fiecare producator face cum vrea. Firul central al coaxialului direct la baza bobinei sau la cateva spire printr-o priza si tresa la capatul inferior al bobinei.
Despre aducerea la impedanta de 52 ohmi (acordarea antenei pe frecventa de lucru), aici e alta poveste. Antenele in Lambda/4 se acorda printr-un condensator montat intre vibrator si firul central al cablului coaxial (antena prezinta o reactanta inductiva pronuntata si anularea ei se face printr-o reactanta capacitiva.....maaama ce pompos suna). Numai ca la antenele pentru mobil acea capacitate apare (nu pur si simplu, teoria este incalcita si am decis ca trebuie sa o iau ca atare fara sa-mi mai bat capul pe tema asta) iar valoarea ei depinde de o sumedenie de factori : pozitionarea antenei (pe talpa magnetica sau pe suport), lungimea si calitatea cablului coaxial, etc. De aceea, cum punem antena in alta pozitie pe caroseria masinii SWR-ul se modifica, de multe ori dramatic. Si devine necesara o readaptare a antenei prin lungirea sau scurtarea "spicului".
La fel si in cazul inlocuirii cablului coaxial. Chiar daca folosim acelasi tip si aceiasi lungime. RG58U e fabricat de multi producatori iar ce am gasit eu in comert cred ca este cel mai PROST din toate punctele de vedere. Cel mai bun ar fi de tipul RG213 dar este mai gros.
Cam atat ar fi de spus in cel mai simplu mod posibil.

Parerea mea tongue.gif

ps1 : eu folosesc o chinezarie cumparata pe internet din polonia si care este in 5 lambda / 8. habar nu am ce motiv au avut orezarii sa faca asa ceva pentru ca e mult mai complicata constructia. numai ca functioneaza intre 26 si 30 mhz in conditii excelente adica acordata pe 27 mhz (fix) cu un swr de 1,1-1,2, la capete swr-ul este de maxim 1,5 si pot folosi finalul de 50W fara niciun risc (asta doar de la 28mhz in sus smile.gif)
ps2 : daca considerati ca nu este necesar un asemenea topic sau gresesc cu ceva (la urma urmei, greseala este omeneasca), dati un ignore si gata.

This post has been edited by yo4lhr: 24 May 2013, 19:56


--------------------
logan mcv 2007, 1,6
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
argon
post 24 May 2013, 19:14
Post #2


Mesaj semiautomat


Group: Members
Posts: 36.661
Joined: 15 August 05




Pentru mine e util topicul, poti sa-mi explici te rog diferenta constructiva dintre doua modele de antena, ambele cu bobina, adica wilson Litle Wil, si Midland ML145, la una cu un aparat de masura e continuitate intre miez si masa(prin bobina), iar la cealalta nu, in sensul asta as vrea sa stiu diferenta construva, am inteles ca ar fi alt principiu. Mersi.

This post has been edited by argon: 24 May 2013, 19:15


--------------------
Renault Laguna 2007 - 2.0 DCI 16v 180
Fara turbo, viata e pustiu.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
yo4lhr
post 24 May 2013, 19:38
Post #3


om fi noi prosti, dar inculti nu suntem


Group: Members
Posts: 96
Joined: 5 July 10




QUOTE(argon @ 24 May 2013, 20:14)
Pentru mine e util topicul, poti sa-mi explici te rog diferenta constructiva dintre doua modele de antena, ambele cu bobina, adica wilson Litle Wil, si Midland ML145, la una cu un aparat de masura e continuitate intre miez si masa(prin bobina), iar la cealalta nu, in sensul asta as vrea sa stiu diferenta construva, am inteles ca ar fi alt principiu. Mersi.
*


pai probabil la una din ele firul central al liniei de alimentare este montat la capatul bobinei (iar tresa la suportul magnetic) iar la cealalta firul central o fi la o priza a bobinei (bobina care are capatul inferior legat la tresa si, implicit, la suportul magnetic) si de aici "scurtul" electric intre tresa si firul central.
in radiofrecventa, faptul ca exista o continuitate dpdv electric (de ex intre tresa si firul central) nu inseamna neaparat ca este un defect undeva. cu alte cuvinte, o bobina nu este un scurtcircuit. iar cu un aparat de masura (ohmetru) in acest domeniu nu poti descoperi decat defecte...mecanice sau electrice si nu de functionare corecta sau nu a antenei.

parerea mea tongue.gif

This post has been edited by yo4lhr: 24 May 2013, 19:53


--------------------
logan mcv 2007, 1,6
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
argon
post 24 May 2013, 19:58
Post #4


Mesaj semiautomat


Group: Members
Posts: 36.661
Joined: 15 August 05




sa'nteles. Inca ceva, are legatura suprafata bazei(planul de masa) si/sau cauciucul de protectie cu puterea de emisie? Cu cauciucul ala original care e subtire rau SWR-ul e 1.3 iar emisia 5w din 5, iar cu unul cumparat ulterior, ceva mai solid, SWR e 1.1, iar emisia cu ~4w din 5. Aceasi statie, antena, baza, amplasare pe masina. wacko.gif


--------------------
Renault Laguna 2007 - 2.0 DCI 16v 180
Fara turbo, viata e pustiu.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
adi_ar
post 24 May 2013, 21:20
Post #5


Membru autentic si conservator


Group: Moderatori
Posts: 4.781
Joined: 23 February 07
From: Arad




Antenele cu talpa magnetica au referinta de masa (potential 0) capota masinii, prin acea talpa magnetica. De aceea se lipeste acea folie metalizata pe talpa, pentru a se cupla cu capota prin cauciucul care protejeaza vopseaua!
Inlocuind cauciucul cu unul mai gros (nu vad la ce foloseste! Slabeste doar forta de aderenta a magnetului) ai stricat adaptarea antenei! Se modfica SWR si toti parametri de emisie.



--------------------
Renault Megane 2.1 Sedan 1.5 dCI 2005
iGO 9.6.29.357899
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
argon
post 25 May 2013, 08:13
Post #6


Mesaj semiautomat


Group: Members
Posts: 36.661
Joined: 15 August 05




In primul rand SWR-ul s-a modificat in bine, iar in al doilea, doar antenele Sirio vin cu folie, Midland nu, deci nu e necesara, ca ar fi avut daca era.


--------------------
Renault Laguna 2007 - 2.0 DCI 16v 180
Fara turbo, viata e pustiu.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
bygy007
post 25 May 2013, 09:44
Post #7


Membru autentic


Group: Members
Posts: 8.057
Joined: 12 May 06
From: BUCURESTI




aca ce ziceti voi cu talpa este de fapt un condesator


--------------------
LOGAN LAUREATE 1,6 GPL 2009 - B 07 BGY
din subteranele Bucurestiului
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Dan P
post 26 May 2013, 22:23
Post #8


Membru


Group: Members
Posts: 133
Joined: 12 November 08




Am intalnit si Sirio la care Swr-ul a fost mult mai mic fara folia respectiva, ce-i drept, mai putine, de obicei iese mai bine cu folie. La Midland niciodata nu mi-am pus problema, pentru ca n-a fost cazul, se calibreaza foarte usor cu rezultate foarte bune, nu cred ca mi-a iesit vreodata SWR peste 1.2.


--------------------
Renault 11 Automatic 1987 - DAH-288A
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
yo4lhr
post 27 May 2013, 06:32
Post #9


om fi noi prosti, dar inculti nu suntem


Group: Members
Posts: 96
Joined: 5 July 10




QUOTE(argon @ 24 May 2013, 20:58)
sa'nteles. Inca ceva, are legatura suprafata bazei(planul de masa) si/sau cauciucul de protectie cu puterea de emisie?  Cu cauciucul ala original care e subtire rau SWR-ul e 1.3 iar emisia 5w din 5, iar cu unul cumparat ulterior, ceva mai solid, SWR e 1.1, iar emisia cu ~4w din 5. Aceasi statie, antena, baza, amplasare pe masina. wacko.gif
*



in mod normal nu ar trebui sa aiba nicio "influenta". caci, ce are S cu prefectura? la mine , acea protectie de cauciuc s-a distrus in cateva luni caci era subtire tare. si cativa ani am folosit antena cu o "talpa" din scoci. si doar pentru a nu zgaria vopseaua (cred ca asta e adevaratul rol). anul trecut am cumparat de la dedeman ( a aparut si in tulcea) o protectie din cauciuc si nu s-a modificat nimic.
in ceea ce priveste acea folie de aluminiu, cred ca are doar rol de protectie. revin si intreb, ce are S cu prefectura? biggrin.gif nu am constatat nicio diferenta cu sau fara in ceea ce priveste swr-ul

parerea mea tongue.gif

<span class='edit'>27 May 2013, 07:35:</span>
QUOTE(adi_ar @ 24 May 2013, 22:20)
Antenele cu talpa magnetica au referinta de masa (potential 0) capota masinii, prin acea talpa magnetica. De aceea se lipeste acea folie metalizata pe talpa, pentru a se cupla cu capota prin cauciucul care protejeaza vopseaua!
Inlocuind cauciucul cu unul mai gros (nu vad la ce foloseste! Slabeste doar forta de aderenta a magnetului) ai stricat adaptarea antenei! Se modfica SWR si toti parametri de emisie.
*



serios? interesanta teorie smile.gif si cine se cupleaza cu capota masinii ca nu inteleg. antena?

This post has been edited by yo4lhr: 27 May 2013, 06:37


--------------------
logan mcv 2007, 1,6
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
argon
post 27 May 2013, 09:08
Post #10


Mesaj semiautomat


Group: Members
Posts: 36.661
Joined: 15 August 05




@adi_ar, referinta la masa se ia din statie direct, prin tresa de masa a cablului, ce treaba are cupola masinii, ca nu e contact electric prin vopsea/talpa cauciuc.


--------------------
Renault Laguna 2007 - 2.0 DCI 16v 180
Fara turbo, viata e pustiu.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
corbex
post 27 May 2013, 09:10
Post #11


Desi nu pare, ma plimb cu Dacia


Group: Members
Posts: 9.161
Joined: 11 July 06
From: bucuresti




A zis Biggy pe undeva ca se comporta ca un condensator.


--------------------
dacia solenza 2005, cheala
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
yo4lhr
post 27 May 2013, 10:08
Post #12


om fi noi prosti, dar inculti nu suntem


Group: Members
Posts: 96
Joined: 5 July 10




QUOTE(corbex @ 27 May 2013, 10:10)
A zis Biggy pe undeva ca se comporta ca un condensator.
*




cine ? folia aia din aluminiu si caroseria masinii.....adica intre ele se formeaza o capacitate ? hmmmm.....amandoua sunt conectate electric la minusul de la baterie.....si atunci cum se formeaza acel condensator ?
capacitatea apare la capatul cablului coaxial si inseriat cu acesta (capatul dinspre antena, pe firul central). doar asa poate ajuta la acordarea antenei. este adevarat ca apare doar cand antena este montata pe o suprafata metalica (nu neaparat caroseria masinii; eu am folosit antena de mobil asezata pe 1mp de tabla si puse in curte pe o masa; nu are rost sa "ma laud" cu faptul ca antena si-a pastrat frecventa de rezonanta)

parerea mea tongue.gif


--------------------
logan mcv 2007, 1,6
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
yo4lhr
post 4 Jun 2013, 08:59
Post #13


om fi noi prosti, dar inculti nu suntem


Group: Members
Posts: 96
Joined: 5 July 10




mi-am adus aminte ca am mai postat acest link pe undeva pe aici si cred ca este totusi util si in acest tpoic. deci
http://www.cbradio.atmedia.ro/unde_radio.h...agrama_radiatie


parerea mea tongue.gif


--------------------
logan mcv 2007, 1,6
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Markos
post 7 Jun 2013, 21:22
Post #14


fost programator


Group: Members
Posts: 9.816
Joined: 27 October 05
From: Scursurești Vale




QUOTE(corbex @ 27 May 2013, 10:10)
A zis Biggy pe undeva ca se comporta ca un condensator.
*


Eu n-am remarcat asta, la una din întâlnirile cafenelei. Părea că se comportă ca un om normal.


--------------------
Reno Megan Privilej
"Partidele politice sunt cai la carul de aur al istoriei românilor; când devin gloabe, poporul român le trimite la abator." - P.Țuțea
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
l@u
post 7 Jun 2013, 21:34
Post #15


Membru autentic


Group: Members
Posts: 8.774
Joined: 31 July 06
From: Gl.




da tot aduna in el !


--------------------
Land Rover Freelander Td4, HSE - Gl-60-AME
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+

Reply to this topicTopic OptionsStart new topic


1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 22nd September 2018 - 06:53
Forum Renault Server hosting