Mașinile „verzi“ demarează greuMajoritatea clienților autohtoni au comandat Toyota Prius sau Volkswagen Passat BlueMotion, în timp ce modele precum Honda Civic Hybrid, Lexus-h sau Saab 9-5 BioPower pot fi numărate pe degetele de la o mână.
Cea mai la modă soluție de reducere a emisiilor de CO2, aplicată deja de unii producători auto, este alimentarea mașinilor cu energie electrică, cu hidrogen, combustibili bio sau propulsia hibridă. Din nefericire însă, fiecare idee are atât avantaje, cât și dezavantaje.
Printre cele mai recente inițiative la nivel mondial se remarcă cea a Alianței Renault - Nissan, care va construi mașini electrice pentru Israel. Costurile inițiale pentru implementarea acestui proiect până în 2011 vor fi de peste 200 de milioane de dolari și vor fi suportate de companii private. În ciuda faptului că președintele Renault, Carlos Ghosn, a declarat că „mașinile pentru Israel vor fi cele mai ecologice de pe piață“, unii analiști susțin că atâta timp cât energia electrică din Israel este produsă în mare parte prin arderea de combustibili fosili, poluarea se va muta de la mașini la furnizorii de electricitate.
Nici cei de la BMW nu stau în expectativă, însă ei au altă problemă. Mărcile lor, BMW, Rolls-Royce și Mini, sunt în acest moment asociate cu sportivitatea, luxul și puterea, iar propulsia ecologică nu poate susține aceste atribute. „Nu putem scoate sângele albastru din BMW și să îl schimbăm în verde. Poate vom adăuga un al patrulea brand“, a declarat, la sfârșitul lunii ianuarie, Ștefan Krause, șeful departamentului de vânzări și marketing.
Americanii de la GM și-au canalizat atenția către China, dezvăluind, la începutul acestui an, un automobil cu propulsie hibridă. Noul Buick LaCrosse Eco-Hybrid consumă numai 8,3 litri/100 km față de 9,8 litri cât consuma în varianta alimentată cu benzină. Alte companii mizează pe alimentarea cu hidrogen, însă cad în aceeași dilemă cu cei care construiesc mașini electrice. Chiar dacă mașinile elimină doar apă în timpul utilizării, producerea hidrogenului implică eliminarea în atmosferă a unor cantități mari de CO2.
Costuri greu de anticipat Președintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barosso, susține că reducerea cu 20% a emisiilor de CO2, până în 2020, în UE, va costa aproximativ 60 de miliarde de euro pe an, fiecărui cetățean al Uniunii revenindu-i costuri de 3 euro săptămânal. Unii membri ai CE susțin, conform „Der Spiegel“, că prețul poate fi chiar de două ori mai mare. Opiniile sunt împărțite și în privința costurilor care ar putea fi adăugate fiecărui vehicul. Un raport al Moody’s Investor Service arată că acestea ar putea fi cuprinse între 300 de euro și 1.000 de euro pentru fiecare mașină, însă oficialii de la Bruxelles au estimat o medie de 1.300 de euro pe mașină. Cea mai pesimistă prognoză este însă cea a Asociației Costructorilor Europeni de Automobile (ACEA), care consideră că prețul reducerii emisiilor de CO2 ar putea atinge 3.650 de euro pentru fiecare vehicul.
În România, un Volkswagen Polo 1,4 - 80CP, în varianta alimentată cu benzină, are un preț fără TVA de 10.842 de euro. Același vehicul ajunge să coste 14.014 euro fără TVA atunci când este propulsat de un motor „Bluemotion“. Vânzările de autovehicule hibrid rămân, deocamdată, la un nivel redus în România, din fiecare model nefiind vândute decât câteva zeci de bucăți pe an. În 2007, spre exemplu, doar 37 de clienți au cumpărat o Toyota Prius, cel mai vândut model din categoria „mașinilor verzi“.
Mașinile, vinovate pentru 12% din emisii În UE, aproximativ 12% din emisiile totale de dioxid de carbon (CO2), principalul gaz cu efect de seră, sunt produse de autoturisme, conform unui raport al Comisiei Europene dat publicității în luna decembrie a anului trecut. Îmbunătățirile din domeniul motoarelor pentru autovehicule au dus la o creștere cu 12,4% a eficienței energetice în perioada 1995 - 2004. Cu toate acestea, îmbunătățirile menționate au fost contracarate de creșterea cererii de transport și a dimensiunilor autovehiculelor.
În timp ce UE, ca întreg, și-a redus emisiile de gaze cu efect de seră (GES) cu aproximativ 5% în perioada 1990 - 2004 și acestea au scăzut în toate celelalte sectoare (în afară de transporturi), emisiile de CO2 provenind din transporturile rutiere au crescut cu 26%. Nici în America sau Asia situația nu este mai bună, iar autoritățile exercită presiuni asupra constructorilor auto pentru a produce vehicule cât mai puțin poluante. Deși scopul este nobil, iar industria a acceptat, e drept, cu greu, noile reglementări, nota de plată finală va fi suportată tot de consumatori.
Lideri verzi Raportul „Clean Green Cars“ arată că cel mai puțin poluant segment de piață în 2007 este cel al clasei A, cu o medie de 128,69 gCO2/km, în timp ce la capătul celălalt al scalei se află vehiculele sport de lux (H) cu 246,31 gCO2/km.
Model / emisii CO2 (g/km)
Clasa A
Citroën C1 109
Peugeot 107 109
Toyota Aygo 109
Clasa B
VW Polo Bluemotion 99
Mini Cooper D 104
Peugeot 207 HDi 112
Clasa C
Honda Civic hybrid 109
Ford Focus 1.6 TDCI Econetic 115
Renault Megane 1.5 dCi 86CP 117
Clasa D
Toyota Prius 104
Skoda Octavia 1.9 TDI 105CP 132
Renault Laguna 1.5 dCi 136
Clasa D2
BMW 318d 123
BMW 320d 128
Volvo S40 1.6D 129
Clasa E
BMW 520d 136
Audi A6 2.0 TDi 140 160
Peugeot 607 2.0 HDi 162
Clasa F
Audi A8 2.8FSI 199
BMW 730d 210
Jaguar XJ 2.7 TDVi 214
Clasa G
Opel Tigra 1.3 CDTi 124
Daihatsu Copen 151
Alfa Romeo GT 1.9 JTDm 165
Clasa H
Mercedes CLK 220 Cdi 169
Alfa Romeo Brera 2.4 JTDm 179
BMW Z4 2.0i 181
Clasa I
Suzuki SX4 1.6 VVT GLX 4 173
Fiat Sedici 1.6 173
Honda CR-V 2.2 i-CDTi 173
Clasa J
Ford S-Max 1.8 TDCi 164
Ford Galaxy 1.8 TDCi 166
Volkswagen Sharan 1.9 Tdi 172
Românii cumpără mașini poluante Cele mai vândute mărci din România nu sunt și lideri la categoria reducerilor de noxe. Un studiu realizat recent de publicația britanică „Clean Green Cars“ arată că, în 2007 media emisiilor de CO2 pentru vehiculele vândute în Europa a fost de 164,81 gr.CO2/km, dar nu toți producătorii au redus gazele cu efect de seră.
89-10786-20auto06.jpgSursa:
Capital