DaciaClub Logo

Welcome Guest ( Log In | Register )

 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> Directia - tipuri

klaus
post 13 Jul 2004, 12:45
Post #1


步步


Group: Moderatori
Posts: 19.062
Joined: 4 August 02
From: Bucuresti




Directia simpla, manuala estea cea cunoscuta de toata lumea (Berlina, DSN)

Servodirectia este o directie la care i s-a adaugat un circuit hidraulic pentru a ajuta bracarea rotilor sa se faca cu forta mi mica.
Problema este ca servodirectia presupune o pompa care sa produca permanent presiune in circuitul hidraulic al servodirectiei. Aceasta pompa este solicitata foarte mult in momentul bracarii rotilor la maxim, lucru care se intampla 99,9% doar la viteze mici (parcari etc). In acest moment (bracare roti la maxim) pompa ia foarte mult din puterea motorului. Acest lucru este deranjant datorita corelarii cu viteza mica care presupune, in majoritatea cazurilor, si turatie mica a motorului, existand pericolul in acest caz de oprire a motorului, pur si simplu.
Deci pana aici este vorba de servodirectie (power steering).

Pentru a combate aceasta tendinta de oprire a motorului, foarte periculoasa, mai ales ca fara motor servodirectia se misca foarte greu, s-au cautat diverse solutii. Pentru a rezolva problema, primele metode au fost de a introduce o valva de aer actionata hidraulic pe circuitul de admisie a aerului, care la bracarea completa a rotilor se deschidea si lasa sa intre o anumita cantitate de aer, ceea ce conducea la cresterea turatiei (sistem denumit "power steering idle-up").
Urmatorul pas a fost de a controla de catre calculator aceasta turatie de relanti, in functie de presiunea din circuit. Astfel, in functie de informatia furnizata de un senzor (presostat) si de turatia motorului, calculatorul poate da comanda pentru marirea turatiei.
Aceasta servodirectie care este urmarita de calculator este (servo)directia asistata (power assisted steering). Se regaseste pe Solenza.

Dar existand problema asistarii prea mari la viteze ridicate, ceea ce conduce la instabilitatea autovehicului la asemenea viteze, a aparut ideea asistarii variabile; la viteza mica este asistata mai mult (se roteste mai usor volanul) iar la viteza mare, cand nici rotile nu mai opun rezisteta foarte mare, se asista mai putin sau deloc.
Asistarea variabila este dificil de realizat fara o metoda de control din partea calculatorului.
O mana de ajutor a dat aici directia asistata electric, in care pompa hidraulica este antrenata de un motor electric (care poate functiona si daca se intrerupe motorul autoturismului, rezultand si o crestere a gradului de siguranta). Motorul electric intra in actiune doar atunci cad este nevoie, nu tot timpul ca la servodirectia (asistata sau nu) clasica hidraulica. Acest lucru conduce la o diferentiere a asistarii directiei (de catre calculatorprin comandarea pompei) in functie de viteza
Acesta este cazul directiei asistate variabil (variable power assisted steering).

La randul sau, directia asistata electric (care din cate stiu eu este numai de tip asistata variabil) este de 2 feluri:
- directia asistata electro-hidraulica, la care pompa de presiune este antrenata de un motoras electric (electrically powered hydraulic steering) sau
- complet electrica, fara sistem hidraulic (fully electric power steering) - la care un motor electric controlat de calculator furnizeaza forta necesara bracarii rotilor.
Directia asistata electric a patruns in zona consumer mai mult dupa anul 2000.
Directia asistata electro-hidraulica poate conduce la economii de 85% din puterea cosumata de directia asistata clasica, iar cea complet electrica de pana la 90%. Acest lucru se traduce printr-un consum de combustibil cu cca 3% mai mic.
Directia asistata electric are si avantajul ca vine gata de montat, si ia mai putin timp pe banda de montaj fata de directia asistata hidraulica (electrica sau nu).


--------------------
Scenic III 1.9 dCi - - - -
E mult mai bine să mă înșel din prea multă suspiciune decît din prea multă naivitate. - Cristoiu
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Mihai_E
post 13 Jul 2004, 15:40
Post #2


Membru autentic


Group: Members
Posts: 687
Joined: 21 October 02
From: Bucuresti




QUOTE

Urmatorul pas a fost de a controla de catre calculator aceasta turatie de relanti, in functie de presiunea din circuit. Astfel, in functie de informatia furnizata de un senzor (presostat) si de turatia motorului, calculatorul poate da comanda pentru marirea turatiei.  
Aceasta servodirectie care este urmarita de calculator este (servo)directia asistata (power assisted steering). Se regaseste pe Solenza.


pai si atunci de ce se plingeau unii cu solenza ca la viraje strinse si viteze mici, scade turatia foarte mult.
ori nu e asistata, ori calculatorul nu-si face bine treaba.


--------------------
Renault Megane Sedan 2006 1.5dCi 100 CP
Shit happens!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
asarban
post 13 Jul 2004, 17:35
Post #3


Membru autentic


Group: Banned
Posts: 2.288
Joined: 24 May 02




Beeei da la Cielo nu e ca la Clio adica nu e ca la SLZ adica e variabila ca nu se intareste adica ramane la fel adica e clar ca nu m-ati lamurit beei!


--------------------
Intr-o apa adanca patru ochi luceste. Ce sa fie oare este doi de peste.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Mihai_E
post 13 Jul 2004, 17:43
Post #4


Membru autentic


Group: Members
Posts: 687
Joined: 21 October 02
From: Bucuresti




da daca e asistata, da nu se intareste, atunci cum e? biggrin.gif


--------------------
Renault Megane Sedan 2006 1.5dCi 100 CP
Shit happens!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
asarban
post 13 Jul 2004, 17:47
Post #5


Membru autentic


Group: Banned
Posts: 2.288
Joined: 24 May 02




Impotenta! :hohote:


--------------------
Intr-o apa adanca patru ochi luceste. Ce sa fie oare este doi de peste.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
klaus
post 14 Jul 2004, 08:23
Post #6


步步


Group: Moderatori
Posts: 19.062
Joined: 4 August 02
From: Bucuresti




1. La Cielo este servodirectie, neasitata de calculator
2. La Solenza pe benzina este asistata de calculator.
3. La Solenza Diesel, este servodirectie, neasistata de calculator
4. La Clio nu stiu cum este.


--------------------
Scenic III 1.9 dCi - - - -
E mult mai bine să mă înșel din prea multă suspiciune decît din prea multă naivitate. - Cristoiu
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
FLEX
post 14 Jul 2004, 12:17
Post #7


Membru autentic


Group: Members
Posts: 570
Joined: 14 November 03
From: Bucuresti




Lamuriti-ma si pe mine cu o cestiune:

sa presupunem ca avem o masina cu directie simpla, care la 0km/h necesita 25kgf sa tragi de volan, iar la 80km/h necesita 15kgf pentru viraj; acum, pe aceasta masina punem o pompa hidraulica care sa genereze o forta CONSTANTA de 10kgf pentru asistarea directiei, asta oare inseama ca la 80km/h forta necesara pentru rotirea volanului e 5kgf si la 0km/h e 15kgf? probabil ca asta e cazul la Cielo, (servodirectie simpla), despre care multi au spus ca iesi in porumbi daca nu esti atent la viteze mari (de fapt, cred ca e vorba de obisnuinta).

Acum, eu inteleg din cele spuse de klaus (multumiri!) ca la servodirectia asistata (cazul Solenzei) asistarea asta nu influenteaza cu nimic forta debitata de pompa pentru usurarea manevrarii volanului, ci doar coreleaza parametri de lucru ai motorului pentru a nu-i fi influentat regimul de lucru de functionarea pompei, respectiv sa presupunem ca pompa debiteaza CONSTANT doar 7kgf, rezultind 18kgf pentru manevra pe loc si 8kgf pentru manevra la 80km/h, poate de aici senzatia ca e mai sigura (tare) directia Solenzei la viteza mare, comparativ cu Cielo.

Personal, directia Solenzei mi s-a parut a fi bine asistata la manevre pe loc, potrivit de tare, n-o invirti cu un deget, dar tragi de volan cu o forta rezonabila ... la viteze mari, n-am avut ocazia sa incerc, fiindca test-drive-ul l-am facut prin oras ...


--------------------
Daewoo Matiz Fiat 600D
"Inainte de a cumpara sau utiliza un produs cititi cu atentie instructiunile de utilizare"
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
bogdan_o
post 14 Jul 2004, 13:43
Post #8


om ca, din pacate, din ce in ce mai putini


Group: Members
Posts: 3.940
Joined: 23 May 03
From: Bucuresti




FLEX, tocmai aici e marele avantaj al directiei asistate, controlate de calculator. Ca se pastreaza o presiune constanta in circuit, efortul la actionare ramanand constat indiferent de viteza. Altfel, vorba ta, la turatii prea mari (corespunzatoare si unor viteze mari) risti sa iesi in porumbi cu masina. E chestiune de obisnuinta, dar e mult mai sigur ca volanul sa invarta mai greu la viteze mari. Deazavantajul e ca manevrarea pe loc volanul se actioneaza mai greu decat la masinile cu servo necontrolata de calculator, de ex. Cielo pe care poti sa il invarti linistit cu un singur deget.

Ca sa te lamuresc in ceea ce priveste vitezele mari, directia nu este foarte sensibila. E acceptabila. Nu se compara cu cea a m,asinilor care au servo cu asistare variabila, dar mergi oricum relaxat.


--------------------
Dacia SLZ 1.4 / Break CL
E bine sa fii multumit cu ceea ce ai, dar nu si de ceea ce esti (Sir James MacKintosh)
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
FLEX
post 14 Jul 2004, 15:39
Post #9


Membru autentic


Group: Members
Posts: 570
Joined: 14 November 03
From: Bucuresti




Stai ca ma pierzi ... eu inteleg asa: la Solenza (servodirectie asistata) pompa servodirectiei genereaza forta CONSTANTA indiferent de turatia motorului (good trick), in vreme ce la Cielo pompa servodirectiei genereaza forta VARIABILA pentru asistarea directiei, minima la ralenti si din ce in ce mai mare pe masura ce creste turatia ... pai asta inseamna ca la viraj pe loc, ar trebui sa invirti mai greu decit la o oarecare viteza, ceea ce din cite stiu eu nu se intimpla la Cielo ... inca sint in ceata ...


--------------------
Daewoo Matiz Fiat 600D
"Inainte de a cumpara sau utiliza un produs cititi cu atentie instructiunile de utilizare"
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
klaus
post 14 Jul 2004, 19:15
Post #10


步步


Group: Moderatori
Posts: 19.062
Joined: 4 August 02
From: Bucuresti




Nu, cielo genereaza forta constanta, numai ca avand motor mai mare nu prea are nevoie de asistare la turatii reduse. Directia de la Solenza ese ca cea de la Cielo, dar mai are si presostatul ala conectat la calculator


--------------------
Scenic III 1.9 dCi - - - -
E mult mai bine să mă înșel din prea multă suspiciune decît din prea multă naivitate. - Cristoiu
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
bogdan_o
post 14 Jul 2004, 19:58
Post #11


om ca, din pacate, din ce in ce mai putini


Group: Members
Posts: 3.940
Joined: 23 May 03
From: Bucuresti




klaus, acum m-ai pierdut pe mine. Cielo standard (care are servo) are aceeasi putere ca si SLZ, adica 75 de cai. Si cum la el directia este mult mai moale, masina mult mai grea, ma gandesc ca pompa depune un efort mai mare. Daca nu are preostat si nu se opreste la relanti, atunci ce nevoie mai avea SLZ de presotat.


--------------------
Dacia SLZ 1.4 / Break CL
E bine sa fii multumit cu ceea ce ai, dar nu si de ceea ce esti (Sir James MacKintosh)
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
SYL
post 18 Jul 2004, 23:57
Post #12


doc


Group: Members
Posts: 2.876
Joined: 16 December 03
From: IF, Balotesti




QUOTE

Cielo standard (care are servo) are aceeasi putere ca si SLZ, adica 75 de cai. Si cum la el directia este mult mai moale, masina mult mai grea

...si Cielo are si cauciucuri mai late (175), comparartiv cu SLZ (165)...

QUOTE

4. La Clio nu stiu cum este.

asistata electric


--------------------
Dacia Duster 1.33 TCe 4x4 (2024)
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic


1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 9th July 2025 - 16:31
Forum Renault