DaciaClub Logo

Welcome Guest ( Log In | Register )

 
Closed TopicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> Intrebare. Cum functioneaza aprinderea electronica

Fiorossu
post 18 Nov 2005, 15:55
Post #1


Membru iritant


Group: Members
Posts: 97
Joined: 19 August 05
From: Bucuresti-Berceni




Am aprindere electronica si stiu doar ca se ocupa de ceea ce facea platina inainte. Acum, as dori sa-mi explice cineva exact ce se intampla mai exact in capacul de delcou, diferit de sistemul clasic. Nu de alta, dar vreau sa stiu daca la fel trebuie sa verific periodic capacul si fisele de bujii.

MS


--------------------
Peugeot 406 2000 Hdi full options
Dacia 1310 TLS ... de maritat
Peugeot 406 din 2000 Hdi 138CP (Obdtuning) ... masina de zi cu zi
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
ionutctn
post 18 Nov 2005, 16:10
Post #2


Membru cu TDI


Group: Members
Posts: 1.373
Joined: 20 November 04
From: Bucuresti




Pai vezi ca exista deja mai multe topicuri pe tema asta. Precizeaza si tu ce fel de aprindere electronica ai. Eu de exemplu am un sistem fara platina.


--------------------
Dacia 1310 1998
Skoda Superb Elegance
People who say it cannot be done, should not interrupt those who are doing it.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
gti98
post 18 Nov 2005, 20:17
Post #3


Membru autentic


Group: Members
Posts: 700
Joined: 12 November 05




QUOTE(Fiorossu @ 19 Nov 2005, 01:55)
Am aprindere electronica si stiu doar ca se ocupa de ceea ce facea platina inainte. Acum, as dori sa-mi explice cineva exact ce se intampla mai exact in capacul de delcou, diferit de sistemul clasic. Nu de alta, dar vreau sa stiu daca la fel trebuie sa verific periodic capacul si fisele de bujii.

MS
*



Pai in capac se intampla ce se intampla si inainte. Chestia in plus este ca la unele sisteme, mai ales artizanale sau "reparate" cresterea tensiunii spre bujii sa nu fie limitata.In loc de 20kV poate urca si la 50kV (daca "tine" bobina; oricum la ea exista rezerve mai mari de izolare) Situatia apare daca se intrerupe legatura la bujii - cade fisa prost stransa pe electrodul bujiei sau se scoate in mers pentru "teste", situatie in care va puteti procopsi si cu niscaiva electrosocuri. Beleaua e ca va conturna izolatia capacului si/sau a rotorului si se va produce cu destul de mare usurinta strapungerea izolatiei uneia sau alteia din aceste piese. Prin 1983-84, rotoarele erau acceptabile (nu mi s-a defectat niciunul) dar capace am schimbat vreo trei- aveam o aprindere artizanala...Incolo e la fel ca pe clasic: capacul cat mai curat pe DINAUNTRU, rotorul idem (ca-i tot in interior), fisele bine fixate, sa nu iasa cu usurinta nici din capac, nici de pe bujii. Atentie in special spre bujii, unii "mesteri" strang prea tare cilindrul de contact cu electrodul bujiei si acesta nu mai intra sau intra f greu peste bujie, fisa sta numai in aparatoarea de pe capat si cade mai usor ca una ne-"reglata"


--------------------
Dacia Nova GTI GTI 98 - IS 57 ENB
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
ches
post 21 Nov 2005, 11:49
Post #4


Membru


Group: Members
Posts: 101
Joined: 27 October 05
From: Bucuresti




QUOTE(Fiorossu @ 18 Nov 2005, 15:55)
Am aprindere electronica si stiu doar ca se ocupa de ceea ce facea platina inainte. Acum, as dori sa-mi explice cineva exact ce se intampla mai exact in capacul de delcou, diferit de sistemul clasic. Nu de alta, dar vreau sa stiu daca la fel trebuie sa verific periodic capacul si fisele de bujii.

MS
*



Exista mai multe tipuri de aprindere "electronica" pt dacii 1300-1310 care nu au avut asa ceva din nastere:
1. Aprinderea tranzistorizata sau ruptorul electronic cum i se mai spune. Acesta are rolul de a proteja platina, deci aceasta nu se mai impusca. Este cel mai simplu dispozitiv dintre cele de pe piata si se monteaza f usor de oricine. In mare este format din cateva tranzistoare, un triac/tiristor, diode de protectie si ale cateva componente pasive. Ce se intampla practic inauntru: platina are rolul de comutator, ca si pana acum, dar de tensiune joasa, adica intre cele doua contacte nu se mai produc scantei pentru ca nu mai apare inalta tensiune ca la aprinderea clasica. Inalta tensiune se aplica pe bujii prin comutatorul de inalta tensiune din aprinderea tranzistorizata.

2. Aprinderea electromagnetica sau optoelectronica. Acesta este o aprindere electronica in toata puterea cuvantului, singurul lucru care difera fata de una moderna este ca isi ia informatia despre turatie de pe axul delcoului. Acesta inlocuieste ruptorul mecanic realizat cu platina cu un ruptor elctromagnetic sau optoelectric, deci comutatorul este mult mai fiabil si mult mai precis cand basculeaza in starile ON-OFF la turatii mari. Ce contine inautru: cam acelasi lucru ca o aprindere tranzistorizata, plus senzorul elctromagnetic/optoelectronic si eventual un amplificator al semnalului de pe senzor.

In concluzie aprinderea electromagnetica merita cel mai mult, costa de 4 ori cat una tranzistorizata (250 am inteles ca e aia de Tg Mures si 1mil cu montare aia de la Dl Hutanu Ioan din Vitan), dar face toti banii daca e bine construita.

Schemele electrice sunt f simple, dar trebuie construite robust pt a nu se dezlipi piesele in timpul functionarii motorului (vibratii, regim termic f dur etc), iar partea mecanica de la o aprindere elctromagnetica nu este ceva care sa faci acasa fara scule.


--------------------
Chevrolet Epica - B xxx LMT 2.0D/2006
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
MDL
post 21 Nov 2005, 16:01
Post #5


Membru incepator


Group: Members
Posts: 28
Joined: 5 July 05
From: Timisoara




O intrebare am si eu: dupa ce ai montat aprinderea, se mai modifica ceva distante la buji? sau alte chestii? Ca eu o am cumparata de cateva zile si nu apuc sa ajung pe la un mecanic, eu nefiind un as in mecanica.
Ciao!


--------------------
Dacia 1310 - BV-03-TCU
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Fiorossu
post 21 Nov 2005, 16:23
Post #6


Membru iritant


Group: Members
Posts: 97
Joined: 19 August 05
From: Bucuresti-Berceni




QUOTE(ches @ 21 Nov 2005, 11:49)
Exista mai multe tipuri de aprindere "electronica" pt dacii 1300-1310 care nu au avut asa ceva din nastere:
1. Aprinderea tranzistorizata sau ruptorul electronic cum i se mai spune. Acesta are rolul de a proteja platina, deci aceasta nu se mai impusca. Este cel mai simplu dispozitiv dintre cele de pe piata si se monteaza f usor de oricine. In mare este format din cateva tranzistoare, un triac/tiristor, diode de protectie si ale cateva componente pasive. Ce se intampla practic inauntru: platina are rolul de comutator, ca si pana acum, dar de tensiune joasa, adica intre cele doua contacte nu se mai produc scantei pentru ca nu mai apare inalta tensiune ca la aprinderea clasica. Inalta tensiune se aplica pe bujii prin comutatorul de inalta tensiune din aprinderea tranzistorizata.

2. Aprinderea electromagnetica sau optoelectronica. Acesta este o aprindere electronica in toata puterea cuvantului, singurul lucru care difera fata de una moderna este ca isi ia informatia despre turatie de pe axul delcoului. Acesta inlocuieste ruptorul mecanic realizat cu platina cu un ruptor elctromagnetic sau optoelectric, deci comutatorul este mult mai fiabil si mult mai precis cand basculeaza in starile ON-OFF la turatii mari. Ce contine inautru: cam acelasi lucru ca o aprindere tranzistorizata, plus senzorul elctromagnetic/optoelectronic si eventual un amplificator al semnalului de pe senzor.

In concluzie aprinderea electromagnetica merita cel mai mult, costa de 4 ori cat una tranzistorizata (250 am inteles ca e aia de Tg Mures si 1mil cu montare aia de la Dl Hutanu Ioan din Vitan), dar face toti banii daca e bine construita.

Schemele electrice sunt f simple, dar trebuie construite robust pt a nu se dezlipi piesele in timpul functionarii motorului (vibratii, regim termic f dur etc), iar partea mecanica de la o aprindere elctromagnetica nu este ceva care sa faci acasa fara scule.
*




Merci mult, acum am inteles cum sta treaba. Eu cred ca am aprindere simpla pt ca nu am remarcat ceva sa semene cu un senzor optic.


--------------------
Peugeot 406 2000 Hdi full options
Dacia 1310 TLS ... de maritat
Peugeot 406 din 2000 Hdi 138CP (Obdtuning) ... masina de zi cu zi
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
thegodsglory
post 23 Nov 2005, 05:31
Post #7


Membru incepator


Group: Members
Posts: 87
Joined: 31 December 04
From: B




@chess
cine e si unde poate fi gasit Dl Hutanu Ioan din Vitan?
vreau sa montez si eu aprindere d'asta, inainte sa vina frigul al mare.
multam


--------------------
dacia 1310 alb-ruginiu :) - b14
it's a feature, not a bug.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
daciafan
post 4 Dec 2005, 09:22
Post #8


/


Group: Members
Posts: 1.670
Joined: 20 January 05




QUOTE(ches @ 21 Nov 2005, 11:49)
Exista mai multe tipuri de aprindere "electronica" pt dacii 1300-1310 care nu au avut asa ceva din nastere:
1. Aprinderea tranzistorizata sau ruptorul electronic cum i se mai spune. Acesta are rolul de a proteja platina, deci aceasta nu se mai impusca. Este cel mai simplu dispozitiv dintre cele de pe piata si se monteaza f usor de oricine. In mare este format din cateva tranzistoare, un triac/tiristor, diode de protectie si ale cateva componente pasive. Ce se intampla practic inauntru: platina are rolul de comutator, ca si pana acum, dar de tensiune joasa, adica intre cele doua contacte nu se mai produc scantei pentru ca nu mai apare inalta tensiune ca la aprinderea clasica. Inalta tensiune se aplica pe bujii prin comutatorul de inalta tensiune din aprinderea tranzistorizata.

2. Aprinderea electromagnetica sau optoelectronica. Acesta este o aprindere electronica in toata puterea cuvantului, singurul lucru care difera fata de una moderna este ca isi ia informatia despre turatie de pe axul delcoului. Acesta inlocuieste ruptorul mecanic realizat cu platina cu un ruptor elctromagnetic sau optoelectric, deci comutatorul este mult mai fiabil si mult mai precis cand basculeaza in starile ON-OFF la turatii mari. Ce contine inautru: cam acelasi lucru ca o aprindere tranzistorizata, plus senzorul elctromagnetic/optoelectronic si eventual un amplificator al semnalului de pe senzor.

In concluzie aprinderea electromagnetica merita cel mai mult, costa de 4 ori cat una tranzistorizata (250 am inteles ca e aia de Tg Mures si 1mil cu montare aia de la Dl Hutanu Ioan din Vitan), dar face toti banii daca e bine construita.

Schemele electrice sunt f simple, dar trebuie construite robust pt a nu se dezlipi piesele in timpul functionarii motorului (vibratii, regim termic f dur etc), iar partea mecanica de la o aprindere elctromagnetica nu este ceva care sa faci acasa fara scule.
*


din cele expuse am inteles ca platina este protejata prin transferul inaltei tensiuni catre bujii...dar in acest caz bujiile nu vor avea de suferit? scuzati ignoranta


--------------------
/ / /
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
calinp
post 4 Dec 2005, 10:12
Post #9


Membru


Group: Members
Posts: 138
Joined: 2 March 04
From: Bucuresti




inalta tensiune nu este cea de ordinul zecilor de kV din secundar, ci cea de ordinul sutelor de volti din primarul bobinei (tensiunea de autoinductie care apare la intreruperea curentului prin bobina) care este suportata, la o aprindere electronica, de un dispozitiv semiconductor.
bujiile nu au nimic de suferit, cel mult fisele, daca sunt uzate (se strapunge izolatia si pierzi scantei)


--------------------
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
daciafan
post 6 Dec 2005, 17:01
Post #10


/


Group: Members
Posts: 1.670
Joined: 20 January 05




in consecinta tre sa fiu cu ochii pe fise?


--------------------
/ / /
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
DodoBird
post 6 Dec 2005, 22:29
Post #11


Membru autentic


Group: Members
Posts: 572
Joined: 15 October 04
From: Bucuresti




QUOTE(daciafan @ 6 Dec 2005, 17:01)
in consecinta tre sa fiu cu ochii pe fise?
*



Fi linistit , pune aprindere electronica daca finanaciar iti permiti, NU trebuie sa stai cu ochii pe nimic radmasa.gif Aprinderea NU strica nimic , doar protejeaza si ajuta !


--------------------
Dacia Berlina 1300 cmc - B-54-WEG 2005 Alba
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
daciafan
post 7 Dec 2005, 11:30
Post #12


/


Group: Members
Posts: 1.670
Joined: 20 January 05




merci dodobird, oricumimi era destul de greu sa conduc cu ochii pe fise atat la propriu cat si la figurat, am pus aprindere dar nu electronica ci tranzistorizata...asta nu stiu cat de inofensiva e...pt ca o am de 1 luna si am schimbat un capac delcou deja....ce zici? cool.gif


--------------------
/ / /
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
DodoBird
post 7 Dec 2005, 13:46
Post #13


Membru autentic


Group: Members
Posts: 572
Joined: 15 October 04
From: Bucuresti




QUOTE(daciafan @ 7 Dec 2005, 11:30)
merci dodobird, oricumimi era destul de greu sa conduc cu ochii pe fise atat la propriu cat si la figurat, am pus aprindere dar nu electronica ci tranzistorizata...asta nu stiu cat de inofensiva e...pt ca o am de 1 luna si am schimbat un capac delcou deja....ce zici? cool.gif
*



Intamplare ne joaca feste de multe ori . Sau mai bine zis stand cu ochii tot timpul si asteptand un raspuns negativ in urma ultimei "imbunatatiri" exista riscul sa interpretezi ORICE ca fiind datorat acesteia biggrin.gif
Nu aprinderea ti-a stricat capacul stai linistit, pur si simplu ia venit vremea sau el avea deja niste mici probleme fisuri etc. care acum , scanteia fiind ceva mai puternica (in cazul tau cam cu 10% la aceasta aprindere) , au scos in evidenta acest lucru .
Si pentru linistea ochilor tai : porneste masina undeva la intuneric , noaptea, las-o la relanti si uita-te la fise , orice scurgere datorata problemelor la ele se va materializa sub forma unor scantei albastrii. Ideal este sa nu "scanteiasca " nimic !


--------------------
Dacia Berlina 1300 cmc - B-54-WEG 2005 Alba
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
ches
post 8 Dec 2005, 10:03
Post #14


Membru


Group: Members
Posts: 101
Joined: 27 October 05
From: Bucuresti




QUOTE(thegodsglory @ 23 Nov 2005, 05:31)
@chess
cine e si unde poate fi gasit Dl Hutanu Ioan din Vitan?
vreau sa montez si eu aprindere d'asta, inainte sa vina frigul al mare.
multam
*



Scuze de intarziere, despre Dl Hutanu si a lui aprindere electronica este o intreaga discutie pe un thread cu aprinderea electromagnetica. Da un search pe forumul de imbunatatiri cu "Hutanu" si o sa gasesti tot ce se poate despre el.

http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopic=2993&hl=HUtanu


--------------------
Chevrolet Epica - B xxx LMT 2.0D/2006
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
daciafan
post 9 Dec 2005, 07:43
Post #15


/


Group: Members
Posts: 1.670
Joined: 20 January 05




QUOTE(DodoBird @ 7 Dec 2005, 13:46)
Intamplare ne joaca feste de multe ori . Sau mai bine zis stand cu ochii tot timpul si asteptand un raspuns negativ in urma ultimei "imbunatatiri" exista riscul sa interpretezi ORICE ca fiind datorat acesteia  biggrin.gif
Nu aprinderea ti-a stricat capacul stai linistit, pur si simplu ia venit vremea sau el avea deja niste mici probleme fisuri etc. care acum , scanteia fiind ceva mai puternica (in cazul tau cam cu 10% la aceasta aprindere) , au scos in evidenta acest lucru .
Si pentru linistea ochilor tai : porneste masina undeva la intuneric , noaptea, las-o la relanti si uita-te la fise , orice scurgere datorata problemelor la ele se va materializa sub forma unor scantei albastrii. Ideal este sa nu "scanteiasca " nimic !
*


ma vad pus in situatia de a-ti multumi din nou, stii cum e multi vad putini cunosc...sunt eu un fan al automobilelor dar de aici si pana la cunoasterea in detaliu a modului in care functioneaza si se depaneaza o masina e cale lunga, oricum mi-am luat si eu cartea automobile dacia de c. mondiru si incerc sa fac lumina... radmasa.gif

This post has been edited by daciafan: 9 Dec 2005, 07:45


--------------------
/ / /
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Closed TopicTopic OptionsStart new topic


1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 3rd August 2025 - 14:36
Forum Renault