DaciaClub Logo

Welcome Guest ( Log In | Register )

 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> Frana: "fading", "blocaj de vapori" etc., e bine de stiut, cred eu...

Cristi
post 18 Jan 2005, 10:37
Post #1


Membru incepator


Group: Members
Posts: 60
Joined: 23 May 02
From: Bucuresti




Niste observatii despre franare si fenomenele ce pot surveni in cazul supra-utilizarii sistemului de franare. Sunt cam multe observatii smile.gif, e adevarat; si lungi... Totusi, tinand cont de importanta sistemului de franare, cred ca lungimea nu este exagerata.

Suprasolicitarea sistemului de franare poate surveni la coborarea unei pante lungi (utilizand rar sau deloc frana de motor), in circulatia cu accelerari/franari puternice si repetate, la blocarea unei garnituri de franare etc. Astfel, la o franare indelungata (intensiva), sistemul de franare poate parcurge trei etape:

1. franarea normala: sistemul functioneaza normal, frana este progresiva etc.

2. "fading" (engl.: "paliditare", "disparitie", "scadere" - figurat): capacitatea de franare scade, din cauza temperaturii excesive a garniturilor de franare (placute/disc, saboti/tamburi); "fading"-ul se instaleaza dupa depasirea temperaturii maxime de functionare a garniturilor de frana.
Cauza: depasind gama de temperaturi acceptabile pentru garniturile de frana, diverse fenomene (vaporizari, reducerea rezistentei mecanice etc.) reduc masiv coeficientul de frecare intre garnituri.
Manifestari "exterioare": scade capacitatea de franare; totusi, o franare acceptabila inca se poate obtine apasand mai adanc pedala de frana.

3. "blocaj de vapori": capacitatea de franare scade pana aproape de zero; persistenta in etapa de fading duce aproape intotdeauna la "blocajul de vapori".
Cauza: temperatura excesiva a garniturilor de frana se transmite pana la pistonasele de actionare a acestora; lichidul de frana se incalzeste pana la fierbere; fierberea degaja vapori ce invadeaza circuitul de frana; cum vaporii sunt compresibili, forta de franare nu se mai poate transmite corespunzator; efectul, o data instalat, trece intr-un timp destul de indelungat; poate necesita, uneori, aerisirea circuitului de franare.
Manifestari "exterioare": frana nu mai actioneaza; pedala este moale (usor elastica) si ajunge imediat la fund, fara efect asupra franarii masinii; prin pompari repetate si rapide asupra pedalei se poate obtine un oarecare efect de franare, dar, in ansamblu, frana este scoasa din functiune.
"Blocajul de vapori" se instaleaza repede, fata de "fading", care se instaleaza (relativ) lent si dureaza mai mult.

Despre "fading": de multe ori, "fading"-ul este considerat un fenomen negativ, ce ar trebui eliminat. Dimpotriva, fading-ul este un fenomen... pozitiv. Proiectarea unui circuit de franare va lua in considerare "fading"-ul in sensul ca va permite franei sa intre in aceasta etapa.
De ce ? Absenta fading-ului poate duce sistemul de franare direct in "blocaj de vapori", cu consecinte extrem de grave in circulatie !
Orice sofer va simti "fading"-ul, chiar fara a avea cunostinte tehnice aprofundate. Acesta, daca are un minim simt de prevedere, va opri masina vazand ca ea devine din ce in ce mai greu de franat. Oprirea poate permite racirea garniturilor si iesirea din "fading".
In schimb, absenta "fading"-ului si intrarea direct in "blocaj de vapori" produce rezultate usor de imaginat, mai ales ca "blocajul de vapori" este un fenomen ce se instaleaza rapid.
Concluzie: "fading"-ul este un fenomen... pozitiv.

Atentie: nu umblati la sistemul de franare daca nu o faceti in cunostinta de cauza !!!
Poate parea ca franarea capata mai multa "prestanta" daca se inlocuiesc garniturile de franare (placute/disc, saboti/tamburi) cu unele "tunate", sport etc. Daca se face doar atat atunci cu siguranta se va elimina "fading"-ul, dar se va intra - in situatii limita - direct in "blocajul de vapori" !!!
Garniturile de franare vor rezista, evident, la temperaturi mai mari, fara a manifesta "fading", dar lichidul de frana NU ! Frana nu va prezenta fading, dar va ceda brusc prin "blocaj de vapori". Pe de alta parte, unele garnituri vor fi mai mari decat cele originale, impiedicand ventilarea proiectata initial; in acest caz, absenta unor mecanisme suplimentare de aerisire/ventilare grabeste procesele explicate anterior !
Atentie deci ! Modificarea (tunarea, sportizarea etc.) unui sistem de franare se face si prin schimbarea lichidului de frana, luand unul din clasa corespunzatoare noilor garnituri. Atentie, din nou: lichidele de frana de mare performanta sunt mai sensibile la umezeala decat cele uzuale, deci necesita o intretinere mult mai atenta !
In concluzie: ganditi-va de doua ori inainte de a modifica ceva la sistemul de franare !

Cateva referinte:
[N.B.: Observ ca in engleza se denumeste prin "fading" ("brake fading") atat "fading"-ul explicat mai sus, cat si "blocajul de vapori"; trebuie vazut din context la ce se face referinta; uneori se zice "break pedal fading" pentru indicarea "blocajului de vapori"]
Evident, "howstuffworks": smile.gif. Despre lichide, sensibilitatea la umezeala etc.
http://auto.howstuffworks.com/question451.htm
Un instrument pentru determinarea punctului de fierbere a lichidului de frana; se discuta si despre efectele "blocajului de vapori":
http://www.misco.com/products/DOT4.html
Tuning: importanta adaptarii lichidului de frana la stilul sport:
http://www.promini.com/technical/tech_tips...e_explained.php
Foarte interesant ! Cauze multiple ale "fading"-ului si "blocajului de vapori":
http://people.ucsc.edu/~kbrandt/mustang/brakfade.shtml


--------------------
Dacia Solenza / Logan - B
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic


1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 17th June 2025 - 00:46
Forum Renault