DaciaClub Logo

Welcome Guest ( Log In | Register )

 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> Etalonare ceasuri, Cum se pot etalona ceasurile de apa si ulei?

sebymesteru
post 26 Apr 2013, 12:48
Post #1


Membru rigid


Group: Members
Posts: 782
Joined: 31 May 09
From: Sfantu Gheorghe-Covasna




Salutare. Am niste ceasuri indicatoare pentru apa si ulei,cele rotunde care se monteaza suplimentar in bord,de EP. Vreau sa le reetalonez inainte sa le montez ,am impresia ca nu indica tocmai cum trebuie. Intrebarea e ce tensiune trebuie injectata pentru ca ceasul de ulei de exemplu sa indice 4 bari iar la apa 60 sau la 80 de grade? Ca sa stiu ca indica bine,sa nu le pun degeaba in bord. Am sursa reglabila deci asta nu e o problema.


--------------------
Dacia/Mazda 1310/1410 M6 1988/1996/1999, 2007 - CV 15 REA
Mecanica e la fel ca muzica. Muzicanti sunt multi,artisti...mai putini.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
freddybb
post 26 Apr 2013, 14:23
Post #2


Membru


Group: Members
Posts: 181
Joined: 22 February 06




ap de masura destinate atomobileleor, NU!! sunt AMC-uri de precizie, nu au metrologica, in special cele clasice sunt doar!! orientative, au o marja de eroare destul de mare, ai trei posibilitati, conrfunti masuratorile, cu unul de precizie si vezi ce corectie trebuie sa faci sau te apuci sa intervii in si sa corectezi indicatiile aparatului tot in comparatie cu un AMC de precizie (Aparat de Masura si Control) este mai dificil sau ar mai fi o metoda sa imperchezi senzori de temp si presiune cu ap indicator, oricum datorita trepidatiilor si a schimbarilor de temp in timp isi pierd precizia.
Iti doresc mult succes!!


--------------------
dacia 1300 - AB 01 HXS
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
sebymesteru
post 26 Apr 2013, 15:46
Post #3


Membru rigid


Group: Members
Posts: 782
Joined: 31 May 09
From: Sfantu Gheorghe-Covasna




Freddy ms,stiu ca nu-s de precizie,dar nu-i tot una sa arate la apa 80 si sa ai 95 sau invers si la ulei 6 cand defapt ai doar 3,5-4. Etalonarea se poate face ai fara amc-uri de precizie,sondele fiind rezistive si variind tensiunea livrata bobinei ceasului la o valoare x a tensiuni ceasul indica o anumita valoare,daca nu se intervine asupra acului pana se ajunge unde trebuie. Asa se pot etalona si turometrele,parca la 5V trebuia sa indice 3000rpm,dar nu-s sigur de valoarea acelei tensiuni,citisem demult printrun tehnium chestia aia.


--------------------
Dacia/Mazda 1310/1410 M6 1988/1996/1999, 2007 - CV 15 REA
Mecanica e la fel ca muzica. Muzicanti sunt multi,artisti...mai putini.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
B17XGG
post 26 Apr 2013, 21:29
Post #4


Membru autentic


Group: Members
Posts: 400
Joined: 8 April 12




Nu am date pentru setul de presiune. Pentru cel de temperatura:
- se alimenteaza aparatul la tensiunea de 12 - 14.4v cc (nu conteaza tensiunea fiindca dispozitivul este de tip logometru),
- aparatul se pozitioneaza asa cum este destinat a se monta in bord,
- borna destinata sondei se leaga la masa prin intermediul unui potentiometru de 1K caruia ii vom masura cu ohmetrul urmatoarele valori pentru temperaturile corespondente, astfel:
672 ohm pt. 60 grd.C
473 ohm pt. 70 grd.C
339 ............. 80
248 ............. 90


--------------------
Dacia 1310 MLS recarosat omologat 2001 - B17XGG
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
sebymesteru
post 27 Apr 2013, 08:45
Post #5


Membru rigid


Group: Members
Posts: 782
Joined: 31 May 09
From: Sfantu Gheorghe-Covasna




B17XGG,merci e 100 de ori. Imi place cand reusesc sa ma fac inteles si primesc raspunsuri concrete si la obiect. Acum il pot etalona si pe asta suplimentar si pe cel din bord,poate aflam de undeva si valorile pentru cel de presiune ulei,desi constructiv ceasurile sunt cam la fel,doar indicatiile pe scala sunt puse diferit...


--------------------
Dacia/Mazda 1310/1410 M6 1988/1996/1999, 2007 - CV 15 REA
Mecanica e la fel ca muzica. Muzicanti sunt multi,artisti...mai putini.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
B17XGG
post 27 Apr 2013, 15:52
Post #6


Membru autentic


Group: Members
Posts: 400
Joined: 8 April 12




La vechea Dacie aveam montat (pe langa indicatorul electric de presiune) un clasic manometru cu scala la 270 grade (rezolutie buna) in care aveam deplina incredere. Indicatiile corespundeau intre aparate cat de cat. Acum imi dau seama cat de util ar fi fost sa ridic o diagrama presiune - rezistenta sonda, mai ales ca aveam tot ce trebuie si nu cerea nici un efort suplimentar.
In sonda traductor de presiune se afla o banala rezistenta variabila de tip bobinat cu variatie liniara (spre deosebire de sonda de temperatura care contine un NTC - variatie asemanatoare functiei exponentiale dar totusi aparte). Aparatele sunt constructiv pe acelasi principiu, bobinele de polarizare sunt aceleasi, insa cred ca parametrii bobinelor receptoare difera.


--------------------
Dacia 1310 MLS recarosat omologat 2001 - B17XGG
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
sebymesteru
post 27 Apr 2013, 20:22
Post #7


Membru rigid


Group: Members
Posts: 782
Joined: 31 May 09
From: Sfantu Gheorghe-Covasna




Bun,am in casa cele 3 ceasuri care vin in bord normal(apa,ulei si benzina). Le-am masurat si surpriza: au aceleasi valori aproximativ: una din bobine are cam 137-140ohmi,cealalta 525-530ohmi. Presupun ca e chestie de cate spire au infasurarile,dar o asemenea variatie e neglijabila. Deci daca aste sunt asa,mai mult ca sigur si cele rotunde sunt la fel,constructia e aceeasi,difera doar carcasa. Daca ma uit bine la cadranele celor 2 ceasuri,marcajele corespund oarecum,deci scala presiunii s-ar putea etalona prin analogie cu cea de la apa,la 60 de grade ar fi 2 bari,la 90 ar fi 4... Partea naspa e ca variatia indicatorului nu-i liniara... unsure.gif

This post has been edited by sebymesteru: 27 Apr 2013, 20:23

Attached thumbnail(s)
cadrane_001.jpg ( Size: 72.54k ) Number of downloads: 264


--------------------
Dacia/Mazda 1310/1410 M6 1988/1996/1999, 2007 - CV 15 REA
Mecanica e la fel ca muzica. Muzicanti sunt multi,artisti...mai putini.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
B17XGG
post 28 Apr 2013, 17:36
Post #8


Membru autentic


Group: Members
Posts: 400
Joined: 8 April 12




Nu am masurat niciodata bobinele (nu am avut curiozitatea). Inseamna ca sunt la fel si numai desenul ecranului sa difere (la presiune pare a fi liniar, dupa poza). Posibil ca si rezistenta din sonda sa fie bobinata cu pas variabil dupa o lege cvasilogaritmica ceea ce este posibil sa contrazica presupunerea mea ca variatia este liniara. Atentie insa, in interiorul acestor logometre se afla, solidar cu indicatoarele, niste piese magnetice reglabile care in acelasi timp echilibreaza diferit in starea de repaus (fara excitatie). Pare-mi-se ca acele nu stau la fel la cele 2 aparate (temp., pres. - ma refer la cele independente). Se poate face o ridicare a graficului valorilor sondei (rezistenta - presiune) folosind un compresor cu manometrul (ele) in stare buna (daca avem acces la asa ceva!), la furtunul caruia se cupleaza o reductie interior M14x1,5 pentru sonda.

This post has been edited by B17XGG: 28 Apr 2013, 17:39


--------------------
Dacia 1310 MLS recarosat omologat 2001 - B17XGG
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
cosmin_2300
post 29 Apr 2013, 22:19
Post #9


Banned


Group: Members
Posts: 5.050
Joined: 5 May 06
From: București




QUOTE(B17XGG @ 27 Apr 2013, 15:52)
La vechea Dacie aveam montat (pe langa indicatorul electric de presiune) un clasic manometru cu scala la 270 grade (rezolutie buna) in care aveam deplina incredere.
*


rolleyes.gif


--------------------
Opel Astra J - 2016 - Diesel inside.
My friends, it has often been said that I like war. Friends, I love war!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
B17XGG
post 30 Apr 2013, 14:59
Post #10


Membru autentic


Group: Members
Posts: 400
Joined: 8 April 12




Ai dreptate sa fi derutat daca nu ai intuit ca ma refeream la deplasarea unghiulara a acului. De aceea am precizat ca avea rezolutie buna. Era vorba de grade sexagesimale nu Celsius ! Sper ca explicitarea sa fie cu folos (mare filozofie oricum nu era !).

This post has been edited by B17XGG: 30 Apr 2013, 15:01


--------------------
Dacia 1310 MLS recarosat omologat 2001 - B17XGG
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic


1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 19th July 2025 - 13:00
Forum Renault