Aprindere electronica
![]() ![]() ![]() |
Aprindere electronica
RIon |
![]()
Post
#421
|
||
![]() pasionat Group: Members Posts: 2.835 Joined: 22 May 04 From: CJ ![]() |
|
||
--------------------
Skoda
Octavia 2
2005, TDI 160CP 2008, Ford Focus 115 CP
- de CJ www.raresion.ro
|
|||
Paul_ |
![]()
Post
#422
|
Membru Group: Members Posts: 121 Joined: 9 June 05 ![]() |
daca ma poate si pe mine cineva din cluj cu distanta la buji si sa imi regleze motoru
platesc |
--------------------
dacia
1310
- CJ 01 HUA
|
|
Paul_ |
![]()
Post
#423
|
Membru Group: Members Posts: 121 Joined: 9 June 05 ![]() |
daca ma poate ajuta si pe mine cineva din cluj cu distanta la buji si sa imi regleze motoru platesc
|
--------------------
dacia
1310
- CJ 01 HUA
|
|
didosdoru |
![]() ![]()
Post
#424
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 414 Joined: 2 July 05 ![]() |
Hmmm...Aprinderea electronica pe Dacia este deja depasita.Cel mai bine se monteaza o aprindere electronica integrata adica delcou electronic (fara platini) si o aprindere adecvata.Aceste piese se gasesc pe Renault 19 Europa fabricate la turci sau pe modelele mai vechi de R19 cu motor tip Cleon. Modificarile sunt minime insa uiti de problemele cauzate de aprindere, benzina sa ai.Daca prinzi si un carburator ZENITH 32 IF 2 monocorp esti tatic la consum si la demaraj.
|
--------------------
Dacia/Opel
Pick-Up/Logan MCV/Astra G
2003/2009/2000
- GL O6 HKV / 53 DGD
|
|
bertro |
![]()
Post
#425
|
Membru dezmembrat Group: Members Posts: 592 Joined: 3 June 05 From: IASI, rumenia ![]() |
QUOTE(Paul_ @ 3 Jul 2005, 09:33) Paul, poti face si singur operatiunile respective, ca sa nu-ti mai cheltui banii. Eu sunt incepator (am doar 3 sapt de cand conduc si surubaiesc masina) si m-am descurcat. Etapele sunt asa: - cumperi aprinderea (recomand cutiuta rosie de Tg Mures); Vezi sa aiba inauntru foaia cu instructiuni, pe care e si talonul de garantie. Pastreaza cutia, foaia si bonul de casa. - daca nu ai lere, cumperi si un set din astea (la iasi am dat 60.000 pe un set de la 0.1 la 1mm) - iti ia vreo 5 minute sa montezi cutiuta dupa instructiunile dinauntru. Ai grija sa deconectezi condensatorul de la delco. - apoi scoti bujiile si le reglezi cu lera de 0.9. Eu le-am reglat la 0.8, ca am zis sa nu sar prea tare de la ~0.6 cat erau. - Se recomanda si reglarea distantei la platini. Eu nu am facut lucrul asta dar sigur gasesti un tutorial pe forumul asta. Da un search. - Pe foita aia iti explica si cum sa folosesti led-ul cutiei pentru a verifica/regla avansul static. Aici pe forum este un thread cu explicatii foarte detaliate despre cum sa faci treaba asta. Mie mi-a luat 5 minute, din care vreo 4 am pierdut pana am pozitionat volanta unde trebuie (masina in viteza 1 si balansare inainte-inapoi pana a ajuns semnul de pe volanta in dreptul gaurii de vizitare, apoi trecut intr-a 5-a si balansat iarasi pana s-au aliniat perfect cele 2 semne (taietura de pe volanta si semnul de pe carcasa). Dupa aia pui frana de mana sa nu se miste bibiul, dai cheie fara demaror si verifici cum scrie in foita cu instructiuni. - Oamenii cu experienta de pe aici recomanda si reglarea amestecului in carburator dupa reglarea avansului. Sunt si pt asta tutoriale pe aici. Eu nu m-am bagat ca a fost reglat de un meserias sa consume cat mai putin. Dupa ce o sa mai prind la experienta si tupeu o sa ma bag si acolo ![]() deci toata treaba iti ia maxim 20 de minute (desi e mult spus), asa ca nu merita sa platesti pe altcineva. cu ocazia asta mai si inveti una-alta. spor la treaba! |
--------------------
DACIA
Nova GT
- xx xx XXX posesor de DrACIA NOVA GT
|
|
Paul_ |
![]()
Post
#426
|
Membru Group: Members Posts: 121 Joined: 9 June 05 ![]() |
mersi
![]() |
--------------------
dacia
1310
- CJ 01 HUA
|
|
diaconuliviu |
![]()
Post
#427
|
Membru autentic Group: Members Posts: 5.569 Joined: 17 August 04 From: Space, the final frontiere ![]() |
Nu stiu daca s-a scris dar:
Aprinderile sint de doua categorii: 1. "platina electronica" - gen Malvina, Tg. Mures care NU maresc tensiunea din secundar, doar IMBUNATATESC frontul facindu-l mai abrupt. 2. Cu descarcare capacitiva si RIDICATOR de tensiune - la astea pe primarul bobinei se aplica aprox. 300 V de pe un condensator. Tensiunea in secundar este mult mai mare. In cazul 1. - se micsoreaza distanta la platine dar NU se mareste cea la bujii, va merge mai prost. Din experienta vorbesc; in plus am observat ca functioneaza bine si cu condensatorul original in circuit. In cazul 2.- DA, se mareste si distanta la bujii la 1-1,1-1,2 mm; nu mai mult, tensiunea in secundar tinde sa creasca prea mult si se va strapunge. Se impune o bobina cit de cit de calitate. Scriu asta pentru ca vad ca multi maresc distanta la bujii in cazurile Tg. Mures si Malvina |
--------------------
Opel
Corsa
2001
- xx Universul si prostia sint infinite.
De a doua sint sigur. SSP,K! |
|
KoD |
![]()
Post
#428
|
![]() Membru incepator Group: Members Posts: 38 Joined: 5 May 05 From: Barlad ![]() |
Stimati concetateni, va rog frumos lamuritima si pe mine intr-o problema. Am o dacie papuc din '96 cu motor de 1400(1397 mai exact
![]() |
--------------------
Dacia
1304 E
- vs01kod
|
|
ydaniel |
![]()
Post
#429
|
![]() Adrenaline junkie! Group: Members Posts: 10.608 Joined: 11 August 04 From: black sea ![]() |
va functiona turometrul!nuami la unele home-made nu functioneaza ,oricum cea mai ieftinae 300 si merita!mai vb dupa ce o montezi!
|
--------------------
Oriunde,
oricand...
ARO! Cand esti bun ,nu-si amintesc
Cand esti rau ,nu te uita! |
|
KoD |
![]()
Post
#430
|
![]() Membru incepator Group: Members Posts: 38 Joined: 5 May 05 From: Barlad ![]() |
Merci de lamurire Daniel! Eu am gasit la 265k din aia de Malvina. Este buna? Se merita sau sa ma interesez din aia de vitacom??!?
|
--------------------
Dacia
1304 E
- vs01kod
|
|
bertro |
![]()
Post
#431
|
Membru dezmembrat Group: Members Posts: 592 Joined: 3 June 05 From: IASI, rumenia ![]() |
QUOTE(KoD @ 10 Jul 2005, 09:47) Merci de lamurire Daniel! Eu am gasit la 265k din aia de Malvina. Este buna? Se merita sau sa ma interesez din aia de vitacom??!? eu si majoritatea ne-am luat din aia rosie de Tg. Mures (Gotronic se cheama firma). Am citit tot topicul asta si am mai discutat cu oameni inainte sa ma decid ce sa iau si cica asta e cea mai fiabila. Cica si-a schimbat producatorul linia de fabricatie acu vreun an si de atunci sunt mult mai bune. Am dat 280 pe ea din Iasi acu 3 sapt si pana acum isi face treaba, parca merge mai "rotund" motorasul. Turometrul merge fara probleme atat timp cat ii lasi borna la locul ei pe bobina. |
--------------------
DACIA
Nova GT
- xx xx XXX posesor de DrACIA NOVA GT
|
|
ydaniel |
![]()
Post
#432
|
![]() Adrenaline junkie! Group: Members Posts: 10.608 Joined: 11 August 04 From: black sea ![]() |
pai nu am gasit eu decat gotronic(tg mures)si inca nu am montat-o din lipsa de timp.dar daca gasesti ceva mai tare nu ezita sa cuperi!
|
--------------------
Oriunde,
oricand...
ARO! Cand esti bun ,nu-si amintesc
Cand esti rau ,nu te uita! |
|
musti |
![]()
Post
#433
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
diaconuliviu are dreptate. Atentie mare la reglaje.
Eu mi-am facut singur o aprindere tiristorizata, cu acumulare capacitiva. Merge excelent de peste 5 ani. Si mai comanda si turometrul digital pe care l-am introdus cu grija intr-unul din cele 3 ceasuri din bordul meu de 1300. Avantajele fata de ruptorul electronic - impropriu numit aprindere electronica ( cum e cel de Targu-Mures) - constatate sunt: 1. Uzura contactului platinei practic inexistenta (prin ea trece doar un curent mic, ce permite autocuratarea contactului); 2. Uzura mecanica a platinei mult diminuata, datorita faptului ca reglajul se face cu o deschidere minima (cca. 0,10 - 0,15 mm) astfel ca platina sa se deschida doar cand ciocanelul ajunge f. aproape de varful camei axului delco, ceea ce duce si la o precizie mai ridicata a momentului scanteii, rezultand un mers mai "rotund" si mai uniform al motorului; 3. Datorita principiului de functionare ( un convertizor DC-DC alimentat cu 12V incarca un condensator la o tensiune de 350V in mod continuu, acesta descarcandu-se apoi prin bobina de inductie la comanda unui tiristor), acest tip de aprindere va produce o scanteie foarte puternica aproape independenta de tensiunea de alimentare a montajului; practic se obtine o scanteie sanatoasa, chiar daca bateria e descarcata pana la limita a 7,5 V! 4. Aprinderile clasice, precum si cea cu ruptor electronic (ex. Tg. Mures) sunt cu acumulare inductiva a energiei. Dezavantajul principal al acestora consta in faptul ca energia scanteii scade odata cu cresterea turatiei motorului. Se constata ca motorul incepe sa piarda din putere cand este supus unor regimuri inalte ( in fortajul unei depasiri, de exemplu, simti ca motorul nu te mai "trage"). Tipul pe care l-am adoptat pe masina mea, cel cu acumulare capacitiva, nu prezinta acest fenomen, scanteia avand aceeasi intensitate, indiferent de regimul de functionare. Practic am constatat o sporire sensibila a puterii motorului, la 130-135 Km/h motorul inca e "viu" (si eu am motorul de 1300 francez, cu CV in 4 trepte). 5. Datorita acestui comportament la viteze mari, care permite o ardere mai buna a combustibilului, am putut constata si o scadere semnificativa a consumului in aceste regimuri de functionare. Ca exemplu, am parcurs cu Dacia mea distanta Oradea-Mangalia si retur cu masina incarcata de concediu la mare, sotie, copil, cu o medie de consum de 6,2 l. Si trebuie sa spun ca nu am mers deloc "economic" (de altfel am parcurs drumul Oradea-Mangalia - cca. 960Km - in 12h, cu opriri din ora in ora, cu trecut 2 randuri de munti, etc.). Am avut 2-3 ore de mers cu 120km/h, uneori chiar mai mult (bineinteles cu un radar dincolo de Slobozia). In conditiile date, pot spune ca acest comportament economic si totodata viguros al motorului se datoreaza in special aprinderii. Ca singur dezavantaj al acestei aprinderi pot mentiona uzura prematura a bujiilor, pe care sunt nevoit sa le schimb la 7-8000 Km. Am dezvoltat acest subiect pt. ca nu toti cei care isi instaleaza aprinderi electronice sunt in cunostinta de cauza si poate ca acest lung post al meu le va veni in ajutor. In concluzie, decat nimic, ruptorul electronic e o imbunatatire adusa sistemului clasic, dar daca cineva doreste sa cunoasca adevaratele avantaje ale aprinderii electronice pe batranele si credincioasele noastre Dacii, il sfatuiesc sa incerce sa-si procure una "cu tiristor", cu acumulare capacitiva. E drept, in comert nu prea sunt de gasit (erau unele rusesti pe vremuri), dar poate un electronist bun va va construi una (asa cum si eu am mai "fericit" doi prieteni cu cate una ca a mea). Mult succes |
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
diaconuliviu |
![]()
Post
#434
|
Membru autentic Group: Members Posts: 5.569 Joined: 17 August 04 From: Space, the final frontiere ![]() |
QUOTE(musti @ 10 Jul 2005, 22:27) [...] Si mai comanda si turometrul digital pe care l-am introdus cu grija intr-unul din cele 3 ceasuri din bordul meu de 1300. [...] datorita faptului ca reglajul se face cu o deschidere minima (cca. 0,10 - 0,15 mm) astfel ca platina sa se deschida doar cand ciocanelul ajunge f. aproape de varful camei axului delco, ceea ce duce si la o precizie mai ridicata a momentului scanteii, rezultand un mers mai "rotund" si mai uniform al motorului; Daca ai turometru original Dacia, nu va fi comandat de platina; trebuie demontat, dezasamblat si modificata partea de divizare. Eventual se pastreaza si firul pentru clasic asa incit daca se defecteaza electronica sa poti recupla firul original incit sa ai indicatie la turometru. Daca vrei sa functionezi in regin multiscinteie (daca ai si DACA iti permiti schimbarea mai devreme a bujiilor) deschiderea trebuie sa ramina macar 0,3-0,35 pentru ca multiscinteia functioneaza tot pe perioada de deschidere a platinii. Dar acest lucru nu e recomandat-bujiile se uzeaza foarte repede. Ori folosesti multiscinteia NUMAI la pornire (cum am inteles ca e cea facuta de nea Ion) , ori cu un comparator NUMAI la pornire si relanti. |
--------------------
Opel
Corsa
2001
- xx Universul si prostia sint infinite.
De a doua sint sigur. SSP,K! |
|
ydaniel |
![]()
Post
#435
|
![]() Adrenaline junkie! Group: Members Posts: 10.608 Joined: 11 August 04 From: black sea ![]() |
voi ce ziceti,ca nu mai inteleg nimica!adica aprinderea cand ai nevoie la o depasire iti ia din putere???asa sesizabil?
|
--------------------
Oriunde,
oricand...
ARO! Cand esti bun ,nu-si amintesc
Cand esti rau ,nu te uita! |
|
diaconuliviu |
![]()
Post
#436
|
Membru autentic Group: Members Posts: 5.569 Joined: 17 August 04 From: Space, the final frontiere ![]() |
QUOTE(ydaniel @ 11 Jul 2005, 09:34) voi ce ziceti,ca nu mai inteleg nimica!adica aprinderea cand ai nevoie la o depasire iti ia din putere???asa sesizabil? In cazul aprinderii clasice, la turatii mari, timpul de acumulare al energiei este mai scazut; asta presupune si o scinteie mai slaba. Acuma, daca tot lantul din aprindere este in parametri nu vor fi pierderi mari sau deloc. Insa atunci cind platina nu deschide cei 0,4--0,5 mm ci mai mult, normal ca timpul cit sta inchisa (deci cit ai acumulare) scade. Daca e mai mica, apare scinteie de rupere mai mare, deci pierdere. La fel cu bobina cu pierderi, condensator cu pierderi, bujii ..etc. De aceea la clasica este mai mare probabilitatea RATARII aprinderii amestecului datorata unei scintei mai anemice. Turatia fiind mare efectul nu este sesizabil direct (adica motorul pare a merge rotund si in parametri). Dar asta nu inseamna ca nu se intimpla. Deci, aprinderea electronica nu iti ofera spor de putere fata de Pmax ci doar ti-l "aduce" pe cel pierdut prin efectul de mai sus. Adica, aprinderea clasica prezinta pierderi de putere. This post has been edited by diaconuliviu: 11 Jul 2005, 11:17 |
--------------------
Opel
Corsa
2001
- xx Universul si prostia sint infinite.
De a doua sint sigur. SSP,K! |
|
musti |
![]()
Post
#437
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
@diaconuliviu
Cei doi amici carora le-am facut cate o aprindere ca a mea au pe masini turometrul original Dacia. In cazul lor comanda turometrului am realizat-o culegand semnalul de pe bobina de inductie (+) printr-un divizor rezistiv si aplicandu-l unui optocuplor. Fototranzistorul acestuia joaca rolul platinei, deci comanda turometrul. Asa am realizat izolarea electrica a circuitului de aprindere de electronica originala a turometrului, fara sa intervin nicicum in aceasta. Nu am considerat necesara o aprindere multiscanteie. @ydaniel Dl. diaconuliviu ti-a explicat f. corect fenomenul (imi face placere sa discut cu cineva cu adevarat priceput). La turatii mari platina nu "apuca" sa stea inchisa suficient pt. acumularea inductiva de energie necesara unei scantei puternice. Mai apare si fenomenul de "fluturare" a platinei, cand, datorita inertiei mecanice, ciocul platinei nu mai urmareste exact conturul camei, ci sare din varf in varf, neapucand sa mai stea inchisa atata cat ar trebui (se modifica unghiul Dwell). Acest fenomen apare chiar si la un motor reglat in parametri. Masina are un anumit tip de comportament dinamic la viteze mari, cu care de altfel ajungi sa te obisnuiesti. Pe parcursul experimentarii noii mele aprinderi, am putut constata ca acest comportament s-a imbunatatit. Mororul "are plamani" si daca intru intr-o depasire la 120Km/h, ceea ce la cutia mea de viteze cu 4 trepte inseamna o turatie in jurul ai 4000rot/min si ii pot spori acceleratia inca, in caz de nevoie. Inca "trage". Si da, diferenta chiar se simte (era sa zic organoleptic). Imi aduc aminte ca, dupa o vreme de mers pe "electronic", am vrut sa-mi verific constatarile si am revenit cateva zile pe "clasic". Asta pana a trebuit sa ies din oras si sa o "calc" nitel. Abia acum am putut sesiza clar diferenta: nu mai aveam aceeasi masina. Mentionez ca si pe "calsic" reglajul era facut ca la carte (Dwell-metru, lampa stroboscopica). Cam astea ar fi de zis, pe curand. This post has been edited by musti: 11 Jul 2005, 15:28 |
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
payty |
![]()
Post
#438
|
Membru autentic Group: Members Posts: 2.329 Joined: 17 January 05 From: Bucuresti ![]() |
Nu mai ai cumva schema de la aprinderea asta? Pe net exista mai multe, dar ma intereseaza una care sa stiu ca merge bine. |
--------------------
dacia
1310
1996 1.6/2002 1.4
- B-##-### Chuck Norris does not sleep. He waits!
|
|
musti |
![]()
Post
#439
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
|
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
payty |
![]()
Post
#440
|
Membru autentic Group: Members Posts: 2.329 Joined: 17 January 05 From: Bucuresti ![]() |
|
--------------------
dacia
1310
1996 1.6/2002 1.4
- B-##-### Chuck Norris does not sleep. He waits!
|
|
ydaniel |
![]()
Post
#441
|
![]() Adrenaline junkie! Group: Members Posts: 10.608 Joined: 11 August 04 From: black sea ![]() |
musty esti din bukale?recunosc sunt afon la electrica dar unul ii zicea ca aprinderea ele. tocmai asta da ai bine la turatie.adica e mai buna decat una clasica la turatii mari!
|
--------------------
Oriunde,
oricand...
ARO! Cand esti bun ,nu-si amintesc
Cand esti rau ,nu te uita! |
|
B-07-KIS |
![]() ![]()
Post
#442
|
![]() Membru incepator Group: Members Posts: 19 Joined: 30 August 04 From: Bucuresti ![]() |
As dori si eu o aprindere electronica magnetica cu senzori Hall.Din cate am citit am observat ca este un tip in Vitan care se ocupa cu asa ceva.As dori numarul acestuia de telefon si daca se poate,cateva pareri ale celor care si-au montat o astfel de aprindere.
Va multumesc. |
--------------------
Nova GT
-
- B-07-KIS
|
|
payty |
![]()
Post
#443
|
Membru autentic Group: Members Posts: 2.329 Joined: 17 January 05 From: Bucuresti ![]() |
QUOTE(B-07-KIS @ 12 Jul 2005, 01:02) As dori si eu o aprindere electronica magnetica cu senzori Hall.Din cate am citit am observat ca este un tip in Vitan care se ocupa cu asa ceva.As dori numarul acestuia de telefon si daca se poate,cateva pareri ale celor care si-au montat o astfel de aprindere. Va multumesc. vezi ca s-a mai dat pe aici numarul lui. Stie cineva daca aprinderile astea de la Nea Ioan sunt cu acumulare capacitiva sau inductiva? |
--------------------
dacia
1310
1996 1.6/2002 1.4
- B-##-### Chuck Norris does not sleep. He waits!
|
|
B30KDT |
![]()
Post
#444
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 491 Joined: 10 May 05 From: bucuresti ![]() |
scuze ca ma bag cam aiurea in discutia voastra insa as vrea sa imi montez si eu o aprindere d'asta electronica si am vazut ca sunt de diferite tipuri si la diferite preturi
imi poate spune cineva va rog frumos cate ceva despre fiecare tip in parte si un pret(avantaje dezavantaje)pt ca totusi sunt 15 pagini si sa le citesc pe toate nu cred ca as face fata,mai ales ca acum invat pt ex de maine ![]() va multumesc ![]() |
--------------------
DACIA
DACIA
2012
|
|
musti |
![]()
Post
#445
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
QUOTE(ydaniel @ 11 Jul 2005, 20:29) musty esti din bukale?recunosc sunt afon la electrica dar unul ii zicea ca aprinderea ele. tocmai asta da ai bine la turatie.adica e mai buna decat una clasica la turatii mari! N-ai citit prea atent ce-am scris. Daca eram din Bucuresti, nu ma dadeam inapoi, sa-mi iau avant tocmai de la Oradea ca sa plec in concediu la mare. He,he,he... Din restul mesajului n-am inteles nimic. Incerc sa descalcesc ceva. Da, aprinderea electronica e mai buna decat cea clasica la turatii mari. Eu cu ce mi-am racit gura pana acu'? P.S.: Sunt din Oradea. Ca sa fie mai clar. This post has been edited by musti: 12 Jul 2005, 19:26 |
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
musti |
![]()
Post
#446
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
QUOTE(payty @ 12 Jul 2005, 07:55) Nu stiu ce fel de aprinderi are Nea Ioan. Din postul d-lui diaconuliviu am inteles ca ar fi multiscanteie. Daca e asa, atunci da, sunt cu acumulare capacitiva. Principiul de functionare e asemanator cu cel descris de mine mai sus cu cateva post-uri, atata doar ca pe perioada de deschidere a platinei condensatorul e comandat electronic sa se descarce de mai multe ori. Rezulta o prima scanteie puternica, urmata de replici ceva mai slabe atata timp cat platina e deschisa. Am studiat si eu problema construiri unei aprinderi multiscanteie, dar am considerat inutila abordarea. Si asa bujiile sunt supuse unui tratament dur si se uzeaza mai repede decat fiziologc, condensatorul respectiv este si el supus la un nr. mult mai mare de cicluri incarcare-descarcare, reglajul platinei trebuie mai larg, deci nu mai am avantajul uzurii mecanice reduse si a preciziei momentului aprinderii, reglajul avansului cu o lampa stroboscopica ar fi ingreunat (lampa s-ar declansa de mai multe ori, la fiecare scanteie), etc. Astea ar fi cateva din motivele care m-au facut sa renunt la constructia unei aprinderi multiscanteie. Am inteles ca Nea Ion ar folosi multiscanteia numai la pornire si in relanti. De ce sa-mi complic viata? Nu vad ce avantaje suplimentare aduce. O sacanteie viguroasa (in experimentele pe care le-am facut am obtinut scantei puternice, albastre cu o lungime de peste 1cm) data la timp si in orice regim e suficienta. |
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
musti |
![]()
Post
#447
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
QUOTE(B30KDT @ 12 Jul 2005, 18:55) ...imi poate spune cineva va rog frumos cate ceva despre fiecare tip in parte si un pret(avantaje dezavantaje)... Am detaliat (pe aceasta pagina) doua dintre principalele tipuri. Dar iata, pe scurt: 1. Aprindere clasica cu ruptor electronic (impropriu numita aprindere electronica) - este cea in cutiuta micuta (ex. Tg. Mures),tranzistorizata. - aprinderea se face prin acumularea inductiva a energiei (in bobina de inductie), urmata de intreruperea legaturii la masa a bobinei de catre ruptorul electronic. Are loc autoinductia si producerea scanteii). - functionarea este identica cu cea clasica, cu diferenta ca platina nu intrerupe direct masa bobinei de inductie (cum se intampla la clasica), ci comanda un intrerupator electronic tranzistorizat care rupe el contactul bobinei cu masa. - avantaje: uzura electrica redusa a platinei (care comanda acum curenti si tensiuni mici), un punct de aprindere ceva mai precis si o scanteie imbunatatita (deschiderea tranzistorului este mult mai rapida decat a platinei = o variatie mai brusca a tensiunii prin bobina = o tensiune autoindusa in bobina mai mare = scanteie mai buna). - principalul dezavantaj: energia scanteii este dependenta de turatie 2. Aprindere electronica cu acumulare capacitiva, tiristorizata - un convertizor electronic DC-DC ridica tensiunea de la 12V la cca. 300-350V, cu care incarca un condensator. Platina comanda in acest caz un tiristor care declanseaza descarcarea condensatorului prin bobina de inductie (bobina de inductie este legata cu borna plus la condensator, iar cu borna minus la masa). Energia descarcata din condensator, trecand prin bobina de inductie, determina autoinductia, urmata de scanteie. - avantaje: incarcarea condensatorului se face f.rapid si practic nu depinde de tensiunea de alimentare, deci se dispune de aceeasi energie a scanteii la orice turatie, chiar daca acumulatorul e descarcat (practic functioneaza de la 7,5-8V in sus); cantitatea de energie obtinuta prin autoinductia produsa de descarcarea condensatorului prin bobina este mai mare decat cea obtinuta prin intreruperea circuitului de masa (clasic, ruptor electronic), deci scanteia va fi mai puternica; permite reglajul strans al platinei (e trebuie doar sa se deschida la trecerea peste varful camei, nu conteaza cat timp sta inchisai), deci uzuri mecanice f. mici. - dezavantaje: scanteia fiind f. puternica, duce la uzarea ceva mai rapida a bujiilor (schimb la 7-8000Km) 3. Aprinderea electronica computerizata - computerul de bord comanda momentul aprinderii, distributia se face electronic, etc.(nu e cazul sa dezvolt subiectul) Se mai vorbeste despre aprinderi electronice cu senzori magnetici, inductivi (Hall), cu optocuploare,etc.. Toate sunt de fapt variante ale primelor doua aprinderi de mai sus, atata doar ca rolul platinei (care este un senzor mecanic) este preluat de alte tipuri de senzori. Functionarea in sine se face pe aceleasi principii. Se mai vorbeste despre aprinderea multiscanteie. Este o varianta a aprinderii de la pct.2. M-am straduit sa fiu de ajutor mai multor colegi forum-isti, sintetizand cat de cat ceea ce stiu despre aprinderi. Sper ca a fost de fols. Se poate veni cu completari, daca am omis ceva. Pe curand |
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
diaconuliviu |
![]()
Post
#448
|
Membru autentic Group: Members Posts: 5.569 Joined: 17 August 04 From: Space, the final frontiere ![]() |
QUOTE(musti @ 12 Jul 2005, 19:58) [...] Am inteles ca Nea Ion ar folosi multiscanteia numai la pornire si in relanti. De ce sa-mi complic viata? Nu vad ce avantaje suplimentare aduce. Nu, n-am spus asta; scuze daca asa s-a inteles. A lui nea Ion este multiscinteie NUMAI la pornire-din ce am inteles comanda oscilatorului multiscinteie se face cu tensiune de pe firul de comanda solenoid, deci exact atit cit cheia este pe pozitia "demaror" Avantajul ar fi ionizarea particulelor din cilindru cind motorul e rece (ei, e drept ca se porneste si la cald dar cum faci diferenta fara sa complici montajul?) Ce spuneam este ca e parca mai buna multiscinteia SI la relanti si coroborind cu ce scriam pe la "premiera absoluta" incerc sa explic: la relanti amestecul trebuie sa fie destul de bogat in valori absolute pentru ca vitezele de curgere fiind destul de mici, vaporizarea si, in consecinta, uniformizarea sint slabe. Amestecul bogat in ansamblu va avea cam toata masa sa la dozaje situate peste limita de inflamabilitate. Daca emulsionarea este totusi deficitara, prima scinteie rateaza aprinderea, amestecul fiind sub limita de inflamabilitate; urmatoarea insa, aprinde amestecul. Acuma, exista varianta simpla - cit e platina deschisa, apare multiscinteie - asta uzeaza destul de mult bujiile. Varianta mai buna ar fi si aici limitarea numarului de scintei la max. 3-4. |
--------------------
Opel
Corsa
2001
- xx Universul si prostia sint infinite.
De a doua sint sigur. SSP,K! |
|
dex lada |
![]()
Post
#449
|
Membru autentic Group: Members Posts: 442 Joined: 20 October 04 From: Bucuresti ![]() |
poti sa faci o aprindere multi scanteie "controlata" de sonda de temperatura, adica sa de-a multi sacanteie pana cand temperatura motorului ajunge la 80 ,dupa ce a ajuns la 80 ii lase doar o scanteie.
This post has been edited by dex lada: 13 Jul 2005, 17:39 |
--------------------
lada
2105
- secret
|
|
diaconuliviu |
![]()
Post
#450
|
Membru autentic Group: Members Posts: 5.569 Joined: 17 August 04 From: Space, the final frontiere ![]() |
QUOTE(dex lada @ 13 Jul 2005, 17:38) poti sa faci o aprindere multi scanteie "controlata" de sonda de temperatura, adica sa de-a multi sacanteie pana cand temperatura motorului ajunge la 80 ,dupa ce a ajuns la 80 ii lase doar o scanteie. Da, am spus ca se poate dar se complica montajul; unii autori/specialisti recomanda si modificarea avansului functie de temperatura. Se pot face multe, problema se mai pune si prin prisma costurilor. |
--------------------
Opel
Corsa
2001
- xx Universul si prostia sint infinite.
De a doua sint sigur. SSP,K! |
|
DaciaClub - Reno Bot |
![]()
Post
#
|
![]() Mesaj automat ![]() |
Avand in vedere ca in momentul de fata cea mai accesibila optiune este cea produsa de colegul gotronic, puteti gasi informatii despre ea (descriere, preturi) aici https://www.daciaclub.ro/Aprinderi-electron...ic-t314102.html
|
-------------------- |
|
![]() ![]() ![]() |
Lo-Fi Version Harta site Parteneri Jocuri online Curs Valutar HRH Haine din lana merinos | Time is now: 10th May 2025 - 04:43 |