Aprindere electronica
![]() ![]() ![]() |
Aprindere electronica
DodoBird |
![]()
Post
#691
|
||
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 572 Joined: 15 October 04 From: Bucuresti ![]() |
|
||
--------------------
Dacia
Berlina 1300 cmc
2005 Alba
- B-54-WEG
|
|||
musti |
![]()
Post
#692
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
QUOTE(diaconuliviu @ 22 Dec 2005, 09:04) Probabil "descarcarea" o faci cu tiristor si as merge putin mai departe cu presupunerea: ai folosit tiristor uzual. Astia is "renumiti" pentru un timp de comutatie mai lung. De aici necesitatea unei tensiuni mari. Incearca sa "cochetezi" cu 300 V si sa pui un tiristor de comutatie, cam ca cei din TV mai vechi in baleiajul orizontal-ma refer la cel de tensiune mare nu cel mai slabut (sint doi in BO) He, he, he, cine crezi ca se mai apuca de experimentari, dupa atatia ani de functionare pe masina? Si, in fond, la cat de bine imi merge motorul cu ea, accept compromisul de a schimba un set de bujii la 8-10.000 Km. Acu' sa nu crezi cumva ca atunci cand ma hotarasc sa schimb bujiile acestea ar fi topite, arse, crapate, sau ca motorul ar da rateuri. Nici vorba! Atata doar ca se simte la pornire o usoara intarziere (1-2s in plus la cheie), intarziere care dispare odata cu montarea bujiilor noi. Si, cum sunt pretentios, nu rabd prea mult limitarea performantelor. Despre partea cu tiristorul, nu timpul de comutatie e problema. Bujiile primesc, probabil, o cantitate de energie ceva mai mare decat ar fi strict necesara. Ori aceasta energie o poti micsora fie reducand tensiunea de pe condensator (care apoi se descarca prin primarul bobinei de inductie), fie reducand viteza de variatie a fluxului inductiv prin primarul bobinei. Daca as folosi un tiristor mai rapid as obtine o crestere de tensiune in secundar, pe care as anula-o reducand tensiunea pe condensator (la 300V cum spuneai). Si pana la urma n-ar fi mare diferenta fata de ceea ce am acum. Din experimentele pe care le-am facut la vremea cand am construit aprinderea pot spune ca e foarte dificil sa stabilesti in conditii de amator punctul de echilibru optim intre performanta maxima si fiabilitatea maxima. Depinzi de o gramada de variabile, incepand de la tipurile diferite de bujii, calitatea (sau lipsa acesteia) a exemplarului de bobina de inductie, imposibilitatea de a reproduce in laborator toate conditiile de temperatura, umiditate, presiune atmosferica, calitatea amestecului aer-benzina, etc. Ca sa-mi usurez atunci munca, am folosit o schema de oscilator cu CDB400 pt. a avea controlul usor asupra frecventei de oscilatie (prin comutarea unor retele RC). Controland frecventa puteam varia si tensiunea in secundarul trafo-ului ridicator de tensiune. Dar si aici au aparut limitari legate de caracteristicile miezului trafo-ului, care influenteaza, functie de frecventa, randamentul (si trafo-ul incepe sa se incalzeasca). Asa am ajuns la varianta finala a aprinderii mele, care are si un comutator cu 2 pozitii fixe a tensiunii de incarcare: cca 380V si 450V (valorile sunt orientative, pt. ca nu mai tin minte exact, iar schema e ingropata pe undeva prin pivnita, in urma unui santier la domiciliu ![]() ![]() Iata deci de ce spun ca, poate, ar mai fi de incercat si o coborare de tensiune sub pragul celui stabilit de mine initial (nu sunt insa sigur ca performantele se vor mentine nealterate). Si iata si de ce nu prea mai am pofta sa ma reapuc de experimente. Din punctul meu de vedere cred ca ma aflu foarte aproape de un optim. |
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
musti |
![]()
Post
#693
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
QUOTE(DodoBird @ 22 Dec 2005, 09:36) Copii hai sa nu exageram , e adevarat ca GOTRONICUL , NU protejeaza platina !, dar totusi timpul de comutatie al trenzistorului este mult mai scurt deci : PUTEREA pe scanteie creste ca si la celelate tip Malvina. Cateva ideii de urmarit pt cei ce folosesc si expermenteaza aprindei cu ridicatoare de tensiune : 1-folositi oscilatoare pe convertor de frcvente in jur de 20KHz pe mediu de ferita (pierderi mai putine si paraziti mai putini) 2-nu depasiti tensiunea de atac a bobinei mai mult de 380 V (riscati sa strapungeti in timp bobina) 3-nu folositi multiscanteie decat la pornire daca nu puteti sincroniza perfect multicanteia cu unghiul dwell Am si eu aceeasi problema cu turometrul inca nu am facut schema de adaptor dar e in lucru . OK, hai sa nu exageram ![]() ![]() Referitor la tensiunea de atac a bobinei, in experimentele pe care le-am facut acum cativa ani in timp ce-mi construiam aprinderea, am ajuns sa folosesc cam aceeasi valoare cu cea mentionata de tine: 380V (oricum 350-400V, ca nu-mi mai aduc aminte exact). Am mers o vreme si cu cca.450V, fara sa constat vreo problema la bobina (vezi si discutia mea cu diaconuliviu). In tot timpul bobina a fost vag calda. Problemele legate de tensiunile mari apar la bujii (fise, etc.). Asa cum spuneam, in mai bine de 5 ani de functionare, bujiile sunt cele suprasolicitate (nu exclud ca o bobina mai slabuta sau uscata ar putea ceda) si, daca ar fi (fereasca D-zeu ![]() Si da, si eu sunt de parere ca aprinderea multiscanteie are avantaje mai mult teoretice. Practic apar o serie de dezavantaje (complicarea schemei electronice, investitii suplimentare in piese, reglaje dificile, suprasolicitarea condensatorului, tiristorului, bobinei, bujiilor; in plus face imposibil reglajul cu stroboscopul al avansului, ceea ce, credeti-ma, e un f. mare dezavantaj). Eu zic sa incercati intai o aprindere cu acumulare capacitiva monoscanteie si nu cred ca veti simti nevoia uneia multiscanteie. This post has been edited by musti: 22 Dec 2005, 16:07 |
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
DodoBird |
![]()
Post
#694
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 572 Joined: 15 October 04 From: Bucuresti ![]() |
QUOTE(musti @ 22 Dec 2005, 15:51) OK, hai sa nu exageram ![]() ![]() Referitor la tensiunea de atac a bobinei, in experimentele pe care le-am facut acum cativa ani in timp ce-mi construiam aprinderea, am ajuns sa folosesc cam aceeasi valoare cu cea mentionata de tine: 380V (oricum 350-400V, ca nu-mi mai aduc aminte exact). Am mers o vreme si cu cca.450V, fara sa constat vreo problema la bobina (vezi si discutia mea cu diaconuliviu). In tot timpul bobina a fost vag calda. Problemele legate de tensiunile mari apar la bujii (fise, etc.). Asa cum spuneam, in mai bine de 5 ani de functionare, bujiile sunt cele suprasolicitate (nu exclud ca o bobina mai slabuta sau uscata ar putea ceda) si, daca ar fi (fereasca D-zeu ![]() Si da, si eu sunt de parere ca aprinderea multiscanteie are avantaje mai mult teoretice. Practic apar o serie de dezavantaje (complicarea schemei electronice, investitii suplimentare in piese, reglaje dificile, suprasolicitarea condensatorului, tiristorului, bobinei, bujiilor; in plus face imposibil reglajul cu stroboscopul al avansului, ceea ce, credeti-ma, e un f. mare dezavantaj). Eu zic sa incercati intai o aprindere cu acumulare capacitiva monoscanteie si nu cred ca veti simti nevoia uneia multiscanteie. Deja toate problemele mentionate de tine sunt rezolvate de aprinderea la care lucrez . si am marsat pe multi scanteie din trun motiv pe care nimeni nu la mentionat : desi tensiunea de atac este foarte mare 300v, totsi timpul scanteiei pzise este extrem de scurt ! ei bine multiscanteiea rezolva acest lucru . Mentinerea tensiunii in atac este constanta indiferent de tiuratie la fel si frecventa printro reactie negativa in oscilator . Nu sunt probleme de sincronizare dwell. Din nefericire inca nu am puso in cutie , desi am puso intre cartoane pe masina, asa pt teste incipiente ! |
--------------------
Dacia
Berlina 1300 cmc
2005 Alba
- B-54-WEG
|
|
ydaniel |
![]()
Post
#695
|
![]() Adrenaline junkie! Group: Members Posts: 10.608 Joined: 11 August 04 From: black sea ![]() |
hm tare fAza CU Gotronicu!eu oricum sunt paralele cu electronica!asa ca astept o aprindere dacia club in productia de serie!:)
|
--------------------
Oriunde,
oricand...
ARO! Cand esti bun ,nu-si amintesc
Cand esti rau ,nu te uita! |
|
dex lada |
![]()
Post
#696
|
Membru autentic Group: Members Posts: 442 Joined: 20 October 04 From: Bucuresti ![]() |
eu cand mi-am racit gura si ziceam ca nu e o aprindere "adevarata" toti au sarit pe mine ca nu stiu ce spun , etc
Si eu am incercat se le deschid ochii (dar se pare ca toti aveau ochelari de cal )inca din primele pagini ale topicului. http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopic=2993&st=240 Eu am aruncat aprindere dupa numai o zi dupa ce am pus-o pe masina,am incercar sa sparg rasina dar sa rupt cablajul. pus ca suporta un curent maxim parca de 3 A si bobina mea bosch original consuma 4 A (3 ohm). |
--------------------
lada
2105
- secret
|
|
ydaniel |
![]()
Post
#697
|
![]() Adrenaline junkie! Group: Members Posts: 10.608 Joined: 11 August 04 From: black sea ![]() |
da,faza e ca merge un pic mai bine!si asta nu e placebo!:))
|
--------------------
Oriunde,
oricand...
ARO! Cand esti bun ,nu-si amintesc
Cand esti rau ,nu te uita! |
|
musti |
![]()
Post
#698
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
QUOTE(DodoBird @ 22 Dec 2005, 16:49) Deja toate problemele mentionate de tine sunt rezolvate de aprinderea la care lucrez . si am marsat pe multi scanteie din trun motiv pe care nimeni nu la mentionat : desi tensiunea de atac este foarte mare 300v, totsi timpul scanteiei pzise este extrem de scurt ! ei bine multiscanteiea rezolva acest lucru . Mentinerea tensiunii in atac este constanta indiferent de tiuratie la fel si frecventa printro reactie negativa in oscilator . Nu sunt probleme de sincronizare dwell. Din nefericire inca nu am puso in cutie , desi am puso intre cartoane pe masina, asa pt teste incipiente ! Felicitari! Sper sa dai de veste cand termini si faci testele. Sunt alaturi de tine in greaua suferinta legata de pusul in cutie (cea mai dificila operatie, din punctul meu de vedere ![]() Cateva precizari. Si la aprinderea mea tensiunea de atac este surprinzator de stabila, indiferent de turatie (am ales varianta cu incarcare continua a condensatorului, chiar daca este o consumatoare ceva mai mare de curent decat varianta cu functionare discontinua). Frecventa de oscilatie, de asemenea, depinzand strict de o constanta RC. Ceea ce spuneam eu referitor la frecventa e ca, modificand acea constanta RC, am putut regla tensiunea convertizorului (atunci cand incercam sa stabilesc tensiunea optima pe condensator. Practic singurul lucru care variaza functie de turatie e consumul de curent (cu un maxim pe la 3A).Timpul cat tine scanteia se dovedeste absolut suficient si la o monoscanteie. Am facut teste pe un analizor de gaze la un amic si iarna, si vara (deh, ITP-ul) si omul era entuziasmat de rezultate. Scanteia se mentine f. puternica, indiferent de turatie, arderea dovedindu-se f. buna. Posibil ca multiscanteia sa mai aduca imbunatatiri. Chiar sunt curios. Ti-am spus ca si eu am cochetat cu ideea, dar am preferat simplitatea. Si am mai avut vreo cateva motive. Cel mai amar (alaturi de suprasolicitari) e ca stroboscopul meu refuza sa citeasca corect pe multiscanteie. Ori, intre avantajul unui reglaj precis al avansului si cel al unei arderi teoretic mai bune, il aleg pe primul. Chiar as vrea sa stiu cum se comporta la tine. Bafta si bujii longevive ![]() |
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
musti |
![]()
Post
#699
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
QUOTE(dex lada @ 22 Dec 2005, 17:18) eu cand mi-am racit gura si ziceam ca nu e o aprindere "adevarata" toti au sarit pe mine ca nu stiu ce spun , etc Si eu am incercat se le deschid ochii (dar se pare ca toti aveau ochelari de cal )inca din primele pagini ale topicului. http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopic=2993&st=240 Eu am aruncat aprindere dupa numai o zi dupa ce am pus-o pe masina,am incercar sa sparg rasina dar sa rupt cablajul. pus ca suporta un curent maxim parca de 3 A si bobina mea bosch original consuma 4 A (3 ohm). ![]() Stai linistit, ca mai sunt din cei care n-au o parere grozava despre "cutiute". Nu trebuie decat sa-i cauti pe cei care si-au construit/procurat aprinderi cu acumulare capacitiva. Contributia lui Dyogenes, prin publicarea schemei, a fost, insa, fundamentala: a adus dovada! |
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
musti |
![]()
Post
#700
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
QUOTE(dex lada @ 22 Dec 2005, 17:18) eu cand mi-am racit gura si ziceam ca nu e o aprindere "adevarata" toti au sarit pe mine ca nu stiu ce spun , etc Si eu am incercat se le deschid ochii (dar se pare ca toti aveau ochelari de cal )inca din primele pagini ale topicului. http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopic=2993&st=240 Eu am aruncat aprindere dupa numai o zi dupa ce am pus-o pe masina,am incercar sa sparg rasina dar sa rupt cablajul. pus ca suporta un curent maxim parca de 3 A si bobina mea bosch original consuma 4 A (3 ohm). ![]() Stai linistit, ca mai sunt din cei care n-au o parere grozava despre "cutiute". Nu trebuie decat sa-i cauti pe cei care si-au construit/procurat aprinderi cu acumulare capacitiva. Contributia lui Dyogenes, prin publicarea schemei, a fost, insa, fundamentala: a adus dovada! |
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
musti |
![]()
Post
#701
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
QUOTE(dex lada @ 22 Dec 2005, 17:18) eu cand mi-am racit gura si ziceam ca nu e o aprindere "adevarata" toti au sarit pe mine ca nu stiu ce spun , etc Si eu am incercat se le deschid ochii (dar se pare ca toti aveau ochelari de cal )inca din primele pagini ale topicului. http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopic=2993&st=240 Eu am aruncat aprindere dupa numai o zi dupa ce am pus-o pe masina,am incercar sa sparg rasina dar sa rupt cablajul. pus ca suporta un curent maxim parca de 3 A si bobina mea bosch original consuma 4 A (3 ohm). ![]() Stai linistit, ca mai sunt din cei care n-au o parere grozava despre "cutiute". Nu trebuie decat sa-i cauti pe cei care si-au construit/procurat aprinderi cu acumulare capacitiva. Contributia lui Dyogenes, prin publicarea schemei, a fost, insa, fundamentala: a adus dovada! |
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
musti |
![]()
Post
#702
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
|
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
musti |
![]()
Post
#703
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
Da, am fost rautacios (cu efectul Placebo)
![]() This post has been edited by musti: 22 Dec 2005, 20:13 |
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
iulik |
![]()
Post
#704
|
![]() Membru Group: Members Posts: 129 Joined: 8 September 05 ![]() |
DodoBird, cum pot avea si eu o aprindere marca "DodoBird"?
![]() |
--------------------
Dacia
Berlina 1310L
- AB-02-RWK The people who get on in this world are the people who get up and look for the circumstances they want, and, if they can't find them, make them.
- George Bernard Shaw |
|
dyogenes |
![]()
Post
#705
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 502 Joined: 23 August 05 ![]() |
In primul rand as vrea sa-i multumesc lui musti pentru toate precizarile pe care le-a facut, mai ales cele legate de reglerea avansului. Ieri am pus troboscopul meu (l-am construit cu 4 led-uri ultrabright albe si merge absolut OK) si mi-am reglat avansul. Tot ca raspuns pt el, nu am de unde sa stiu uzura bujiilor, mi-am construit aprinderea de o saptamana. Sambata plec la Timisoara, o sa vad cum se comporta la drum lung.
Aceleasi multumiri si lui DodoBird, dar am si o mmica "rautate" pt el: la Gotronic a redesenat gresit bobina, secundarul are un capat la masa (cutia metalica a bobinnei)iar celalalt la fisa centrala a delco-ului. Daca ar fi la "colectorul" tranzistorului, l-ar distruge. M-ar interesa insa foarte mult o schema la care incarcarea condensatorului sa fie constanta cu turatia, deoarece la mine tensiunea pe cond. scade cu cresterea turatiei. Nu, in ceea ce priveste tiristorul, am folosit T6F6, deci unul FAST. DEX_LADA, cred ca oamenii nu au fost dispusi sa accepte ideea ca si-au aruncat banii. dar daca citesti posturile mele din paginile anterioare, vei vedea ca eu am pornit de la ideea ta, am constatat ca imi distruge platina si am demonstrat ideea. Doar ca, stii, uneori, afirmatille facute "prea ferm si contradictiv" irita, cred ca de aici se trage reactia aia de respingere. Dar e o tampenie, oamenii ar trebui sa prinda ideea, nu modul ei de formulare. Puteti posta o schema din aceea care mentine constanta tensiunea pe cond la cresterea turatiei. M-ar interesa. Tnx. P.S. Voi incerca sa uploadez azi schema mea si detaliile de realizare + cateva poze Pana atunci, PORNIRI USOARE! |
--------------------
Dacia
Logan 1.4 MPI
2007
|
|
dex lada |
![]()
Post
#706
|
Membru autentic Group: Members Posts: 442 Joined: 20 October 04 From: Bucuresti ![]() |
la tine s-ar putea sa fie frecventa oscilatorului prea mica si nu are timp condensatorul sa se incarce la turatii mari. Frecventa de oscilatie este dictata de turatia motorului ? Sau e independenta ?
|
--------------------
lada
2105
- secret
|
|
dyogenes |
![]()
Post
#707
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 502 Joined: 23 August 05 ![]() |
Frecventa mea e independenta de turatie, data de un E555 care comanda un 2N3055. In colectorul acestuia e un traf pe ferita care scoate in secundar 1000 V. La ralanti tensiunea pe cond. scade la 400V. INSA... am vazut posturile de mai sus, care vorbesc de curent absorbit 3A. A mea nu trage mai mult de 1 A. Probabil de aceea nici puterea in secundarul transformatorului nu e prea mare. Daca in loc de 2N3055 pun un Darglinton de putere, tensiunea pe cond e mult mai mare, dar tranzistorul se incalzeste. Desigur, are radiator solid, dar prefer varianta actuala cu 2N3055, care nu se incalzeste deloc.
Si inca o idee, a-propos de discutiile da sau nu multispark. Convingerea mea este: MULTISPARK DOAR LA PORNIRE. Ajuta enorm. Nu e greu de realizat, modulul multispark e un E555 si un tranzistor BD135, alimentate de la Bendix (sau cum se numeste bobina aia de la electromotor). De fapt, cam asa ceva cred ca facea si omul ala din Bucuresti (nea Ioan parca), lua alimentare de la electromotor pt modulul multispark. Dupa ce a pornit motorul, nici eu nu cred in utilitatea multispark-ului. Am facut teste cu multispark simplu, si ceilalti cilindrii furau scanteia. Da, exista si scheme care dau strict 2 sau 3 scantei dupa care se opresc pana la urmatorul cilindru, dar sunt mai complicate si nu cred sa aduca un beneficiu major. La a mea scanteia mergea in aer 3-3,5 cm, mult mai mult decat la aprinderea clasica (o sa pun si niste poze), e o scanteie puternica, care aprinde bine amestecul. La Gotronic, daca va uitati atent, ruptorul "rupe" circuitul, taind alimentarea tranzistorului, deci nici macar avantajul rapiditatii tranzistorului nu exista, tranzistorul ala conduce tot timpul cat este alimentat, iar cand nu mai este alimentat, RUPTORUL INTRERUPE CIRCUITUL, NU TRANZISTORUL. Dar hai sa nu mai pierdem vremea cu discutii inutile despre un alt tun dat pe piata de unii SRL-isti. Porcaria aia nu merita efortul meu de a scrie. SUBIECT INCHIS. This post has been edited by dyogenes: 23 Dec 2005, 10:51 |
--------------------
Dacia
Logan 1.4 MPI
2007
|
|
DodoBird |
![]()
Post
#708
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 572 Joined: 15 October 04 From: Bucuresti ![]() |
QUOTE(dyogenes @ 23 Dec 2005, 09:02) In primul rand as vrea sa-i multumesc lui musti pentru toate precizarile pe care le-a facut, mai ales cele legate de reglerea avansului. Ieri am pus troboscopul meu (l-am construit cu 4 led-uri ultrabright albe si merge absolut OK) si mi-am reglat avansul. Tot ca raspuns pt el, nu am de unde sa stiu uzura bujiilor, mi-am construit aprinderea de o saptamana. Sambata plec la Timisoara, o sa vad cum se comporta la drum lung. Aceleasi multumiri si lui DodoBird, dar am si o mmica "rautate" pt el: la Gotronic a redesenat gresit bobina, secundarul are un capat la masa (cutia metalica a bobinnei)iar celalalt la fisa centrala a delco-ului. Daca ar fi la "colectorul" tranzistorului, l-ar distruge. M-ar interesa insa foarte mult o schema la care incarcarea condensatorului sa fie constanta cu turatia, deoarece la mine tensiunea pe cond. scade cu cresterea turatiei. Nu, in ceea ce priveste tiristorul, am folosit T6F6, deci unul FAST. DEX_LADA, cred ca oamenii nu au fost dispusi sa accepte ideea ca si-au aruncat banii. dar daca citesti posturile mele din paginile anterioare, vei vedea ca eu am pornit de la ideea ta, am constatat ca imi distruge platina si am demonstrat ideea. Doar ca, stii, uneori, afirmatille facute "prea ferm si contradictiv" irita, cred ca de aici se trage reactia aia de respingere. Dar e o tampenie, oamenii ar trebui sa prinda ideea, nu modul ei de formulare. Puteti posta o schema din aceea care mentine constanta tensiunea pe cond la cresterea turatiei. M-ar interesa. Tnx. P.S. Voi incerca sa uploadez azi schema mea si detaliile de realizare + cateva poze Pana atunci, PORNIRI USOARE! Sa le luam pe rand : Iar, repet, ca in momentul in care schema va fi final o vom posta. Deocamdata inca se lucreaza (inclusiv se preconizeaza eventuala cuplarea cu un delco electronic , vezi mihai1677). Am postat o schema cu rectie negativa (macar ca principiu) in posturile anterioare . Dyogenes : bobina de inductie are doar 2 borne (primarul asa cum l-am desenat) secundarul nu are legatura la masa bobinei !!!. Schema este asa cum am desenat-o , bobina avand alura de autotransformator mai mult de cat transformator). Acum o parere pe care poate am uitat sa o mentionez : daca aprinderea clasica este buna si avansul este perfect reglat , atunci montarea unei aprinderi electronice , bune, NU trebuie sa necesite reglarea avansului !!! (presupunand ca ar fi un buton ce trece manual e;ectronic/clasic) comutarea trebuie sa se poata face in regim de turatie FARA INTREUPERI sau alte modificari ! Nu stiu schema ta dar scaderea tensiunii cu turatia este relativ normala daca transformatorul nu este calculat sa dea in secundar o tensiune cam dubla fata de cat stabilizezi (la 380V de exemplu al meu fara reactie dadea cam 800V) ! |
--------------------
Dacia
Berlina 1300 cmc
2005 Alba
- B-54-WEG
|
|
dyogenes |
![]()
Post
#709
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 502 Joined: 23 August 05 ![]() |
Dodo, datorita faptului ca nu am pus niciodata un ohmetru pe bobina de inductie sa ii masor infasurarile, nu imi permit sa te contrazic. Poate ca ai dreptate. O sa masor bobina cand ajung acasa.
Ai dreptate in legatura cu avansul, insa al meu fusese reglat doar static, de aceea am dorit sa il fac si cu stroboscop. Ideea unui delcou fara platina (si daca se poate si fara distribuitor) m-a "bantuit" si pe mine. Initial ma gandeam sa pun cate o bobina pentru fiecare bujie si 4 senzori Hall pe peretii delcoului, fiecare senzor comandand cate o bobina (evident nu direct). Dar montajul mi se pare relativ complicat din punct de vedere mecanic (punctul meu slab), si, in plus, ma tem ca voi pierde orice efect al avansului. In plus, ma gandesc ca uzura pintenului de textolit al platinei e o chestie lenta, iar capacul de delcou e o chestie ieftina, asa ca nu cred ca merita sa ma complic. |
--------------------
Dacia
Logan 1.4 MPI
2007
|
|
mihai1677 |
![]()
Post
#710
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 1.369 Joined: 23 December 03 From: Bucuresti ![]() |
4 bobine este solutia extrema, nu asa vreau sa fac, folosesc in continuare capacul si o singura bobina, in delcou se modifica dpdv mecanic, si folosirea a doi senzori hall.
|
--------------------
Renault 5 Campus,
Hyundai Sonata,
1988 / 2001
|
|
dyogenes |
![]()
Post
#711
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 502 Joined: 23 August 05 ![]() |
Te-ai gandit si la problema avansurilor (centrifugal si vacuumatic)? Si daca distribuitorul tot il pastrezi, merita efortul? doar pentru platina? Eu am masina din primavara asta, nu am habar in cat timp se uzeaza un pinten de textolit, dar al meu era inca in stare f buna cand am inlocuit, ieri, platina. Si a mers deja vreo 8000 Km.
This post has been edited by dyogenes: 23 Dec 2005, 11:27 |
--------------------
Dacia
Logan 1.4 MPI
2007
|
|
DodoBird |
![]()
Post
#712
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 572 Joined: 15 October 04 From: Bucuresti ![]() |
Masa metalica a bobinei NU este obligatorie la masa pt buna functionare a aprinderii . Rolul metalizarii si laegarii la masa este afernt disipatiei de caldura si a deparazitarii. Acum multi ani in urma bobinele erau facute din textolit !
HE he he , Mihai s-a gandit la TOTUL (sa-i tinem pumnii el a apucat de coarne "cel mai puternic taur din ograda" si chiar vrea sa-l puna la pamant !) |
--------------------
Dacia
Berlina 1300 cmc
2005 Alba
- B-54-WEG
|
|
diaconuliviu |
![]()
Post
#713
|
Membru autentic Group: Members Posts: 5.569 Joined: 17 August 04 From: Space, the final frontiere ![]() |
QUOTE(DodoBird @ 23 Dec 2005, 10:43) [...] bobina de inductie are doar 2 borne (primarul asa cum l-am desenat) secundarul nu are legatura la masa bobinei !!!. Schema este asa cum am desenat-o , bobina avand alura de autotransformator mai mult de cat transformator). Nu are alura, ci este chiar un autotransformator. Acel primar are punct comun cu secundarul la borna (-), sensul de infasurare fiind astfel ales incit tensiunile induse/autoinduse in primar si secundar sa se INSUMEZE. In acest caz, primarul "ajuta" tensiunea secundara. Asta e principiul pastrat de la stramosii bobinelor actuale, cind in mod sigur era imposibila "miniaturizarea". |
--------------------
Opel
Corsa
2001
- xx Universul si prostia sint infinite.
De a doua sint sigur. SSP,K! |
|
musti |
![]()
Post
#714
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
QUOTE(DodoBird @ 23 Dec 2005, 10:43) ...Acum o parere pe care poate am uitat sa o mentionez : daca aprinderea clasica este buna si avansul este perfect reglat , atunci montarea unei aprinderi electronice , bune, NU trebuie sa necesite reglarea avansului !!! (presupunand ca ar fi un buton ce trece manual e;ectronic/clasic) comutarea trebuie sa se poata face in regim de turatie FARA INTREUPERI sau alte modificari !... Teoretic e asa. Practic trebuie "atins" si avansul, daca vrei perfectiunea. Sa-ti spun si de ce. Momentul aparitiei scanteii la aprinderea clasica difera, de cele mai multe ori, de momentul aparitiei ei la electronica, la acelasi reglaj al platinei. Tranzistorul de comutatie (circuitul integrat, etc.) care "decide" pragul de tensiune la care basculeaza (ducand f. rapid apoi la aparitia scanteii) o face de obicei in alt moment al evolutiei platinei decat momentul in care bobina de inductie produce scanteia pe "clasic". Daca ai curiozitatea sa masori cu un Ohm-metru contactul dintre bratul mobil si cel fix al ruptorului in evolutie (rotind incet axul delco), vei constata ca rezistenta variaza de la 0 (si asta in functie de gradul de uzura, eventuali oxizi, etc.) la sute de mega (contact deschis), trecand printr-o succesiune de valori intermediare masurabile. Orice contactor electric face asta, unele mai bine, altele mai prost, functie de calitatea pastilelor si de viteza de "rupere". Implicit si tensiunea de pe acest contact are o variatie graduala, nu de tipul "tot sau nimic". Urmarind pe un osciloscop forma semnalului (variatia tensiunii de la cca. 14,4V la 0V, ai constata ca trecerea nu este abrupta. Este tocmai lucrul pe care il imbunatatesc ruptoarele electronice: variatia cat mai rapida a acestei tensiuni. Acuma, intorcandu-ne la tranzistorul nostru de comutatie (trigger-ul Schmidt, etc.), el "citeste" tensiunea pe contactul platinei si, cand aceasta atinge valoarea prag, comuta cvasiinstantaneu, comandand mai departe, functie de schema, partea responsabila cu descarcarea condensatorului acumulator de sarcina. Tocmai momentul aparitiei acelei valori de prag, insumata cu latentele inerente (mai mari sau mai mici, functie de complexitatea schemei si caracteristicile pieselor utilizate) fac ca scanteia sa se produca, de cele mai multe ori, in alt moment decat la clasic (lipsa acestei diferente este doar o coincidenta). Iata deci de ce, la trecerea de pe clasic pe electronic si invers, e bine sa fie verificat si avansul. Vei spune, probabil, ca sunt chitibusar, dar cele de mai sus se verifica, din pacate, si practic. Si tot din pacate nu numai pe un singur tip de aprindere electronica. Crezi ca mie nu mi-ar fi placut sa stau la volan si, dintr-un comutator din bord sa trec de pe clasic pe electronic si invers? Nu zic ca motorul moare, dar nici reglat perfect nu e. Si ar mai fi niste considerente practice. Primul ar fi prezenta condensatorului, absolut necesar la "clasic" si devenit inutil (sau chiar contraindicat) pe "electronic". Da, s-ar putea si ala comanda cu un releu, dar parca se complica treaba, nu? Al doilea ar fi reglajul deschiderii platinei. Unul din motivele care m-a facut sa optez pt. monoscanteie (alaturi de dificultatile de reglaj stroboscopic al avansului) este posibilitatea pe care ti-o da aceasta de a regla deschiderea platinei la minim (0.15-0.20mm). La ce serveste aceasta? In primul rand la o uzura mecanica mult mai mica a ciocului de textolit al bratului mobil si, in al doilea rand, o precizie mai mare in functionarea ruptorului (ciocul nu mai urmareste conturul camelor, unde de regula apar uzuri, decat aproape de varful acestora). O asemenea micsorare a deschiderii platinei la multiscanteie ar fi contraproductiva. Se intelege ca trecerea de pe clasic pe electronic "de la volan, in mers" va fi cu atat mai mult ingreunata de reglajul platinei. Si un lucru pe care nu l-am mai mentionat in alte posturi. Poate ajuta! Cantitatea de energie transferata primarului bobinei e dependenta nu numai de tensiunea de incarcare a condensatorului, ci si de valoarea capacitatii sale. De regula se folosesc condensatori de 0,47 - 1 microfarad. Eu unul am folosit 2 condensatori (de productie ungureasca) de 0,47 / 1kV pusi in paralel. Se pare ca sunt fiabili ![]() |
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
musti |
![]()
Post
#715
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
![]() ![]() ![]() Fratilor de suferinta, Detasandu-ma putin (si, promit, temporar) de discutiile pur tehnice, nu pot decat sa constat (cu incantare) ca nu sunt singurul maniac in ale electronico - mecanicii (scuzati termenul) din patrie. Maine e Craciunul si o ceata de "trazniti" se-nteapa in controverse pe un subiect fundamental: sclipirea (dupa caz mono- sau multi-) scanteii aprinderii vestitului, iubitului, uratului, senzationalului, exasperantului, omniprezentului etc. automobil national: DACIA. Pentru mine e clar, nu mai avem scapare! Oare ce-om face dupa ce hurdubaile isi vor fi dat binemeritatul sfarsit, cu toate "perfuziile" si abtibildurile cu care ne incapatanam sa le imbalsamam? Nici nu vreau sa-mi raspund la intrebare. Pana una, alta eu va doresc un Craciun fericit si, de ce nu, cat mai curand, masini cat mai plicticoase ![]() ![]() P.S.: iertati off-topicul! This post has been edited by musti: 23 Dec 2005, 16:51 |
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
DodoBird |
![]()
Post
#716
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 572 Joined: 15 October 04 From: Bucuresti ![]() |
QUOTE(musti @ 23 Dec 2005, 16:32) ![]() ![]() ![]() Fratilor de suferinta, Detasandu-ma putin (si, promit, temporar) de discutiile pur tehnice, nu pot decat sa constat (cu incantare) ca nu sunt singurul maniac in ale electronico - mecanicii (scuzati termenul) din patrie. Maine e Craciunul si o ceata de "trazniti" se-nteapa in controverse pe un subiect fundamental: sclipirea (dupa caz mono- sau multi-) scanteii aprinderii vestitului, iubitului, uratului, senzationalului, exasperantului, omniprezentului etc. automobil national: DACIA. Pentru mine e clar, nu mai avem scapare! Oare ce-om face dupa ce hurdubaile isi vor fi dat binemeritatul sfarsit, cu toate "perfuziile" si abtibildurile cu care ne incapatanam sa le imbalsamam? Nici nu vreau sa-mi raspund la intrebare. Pana una, alta eu va doresc un Craciun fericit si, de ce nu, cat mai curand, masini cat mai plicticoase ![]() ![]() P.S.: iertati off-topicul! He, He, He ce sa facem atacam injectia si electronica aferenta ei ![]() La multi ani tuturor si sarbatori fericite alaturi de cei dragi ! Si aaaa , musti, da esti chitibusar , ai absolut dreptate teoretic asa e ! Practic nu se simte ! Condul de la delco , la o aprindere buna, poate sa ramana acolo, e chiar indicat. Se poate merge pana la 2 Microfarazi condul daca ai timp sa il incarci ! Hmm unde sunt maniacii ? Sarbatori ? ooops ai dreptate si eu care vroiam maine sa mai lucrez un pic la aprindere ![]() |
--------------------
Dacia
Berlina 1300 cmc
2005 Alba
- B-54-WEG
|
|
musti |
![]()
Post
#717
|
Membru incepator Group: Members Posts: 82 Joined: 10 July 05 ![]() |
QUOTE(DodoBird @ 23 Dec 2005, 18:48) Pai ma uit la avatarul tau si parca vad jumate dintr-unul (partea nefolositoare) ![]() He,he,he, cam asta vad si vecinii mei cand se uita pe geam ![]() P.S.: Tu nu stii ce "simtitor" e piticul care-mi umbla pe creier! |
--------------------
Dacia
Logan
Laureate 1,6 MPI
- BH-10-MUS
|
|
BLK |
![]()
Post
#718
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 281 Joined: 8 December 04 From: Bucuresti ![]() |
stateam eu si ma gandeam la stroboscopul ala cu leduri pe care ziceam mai sus ca-l fac... am gasit o schema la http://www.niqro.lx.ro/stroboLED.htm da la sfarsit se complica, nu pot sa leg altfel stroboscopul la masina? trebuie musai cu tablitele alea, adica trebuie neaparat pus pe izolatia la fisa? dati o idee. si cum sa fac sa pun mai multe leduri? schimb tranz ala final cu unul de putere si pun mai multe leduri in paralel? acolo zice ca daca pun un tranz mai mare nu merge decat cu maxim 3 leduri, si ca ar consuma 1A. pai ce 3 leduri consuma 1A???
![]() prima data ma gandeam ca pun direct 3 sau 4 leduri in serie si le leg, da dupa aia m-a traznit, ca tre sa le leg numai la o fisa, nu merge pus ca becul cand e motorul oprit ![]() This post has been edited by BLK: 23 Dec 2005, 19:47 |
--------------------
Dacia
1310
- B-52-VYK Dacia Alpine 54CP - OARE?
|
|
Siconi |
![]()
Post
#719
|
![]() Sofer americanizat! V6 Rules!!! Group: Members Posts: 2.906 Joined: 13 November 05 From: Houston, TX ![]() |
musti, sa nu uitam si alte aspecte legate de diferenta dintre aprinderea "electronica" si cea clasica: nu cred ca in timpul mersului poate cineva sa modifice din buton distanta intre electrozii de la bujii, care la clasic e de 0.6 (recomandat) iar la electronic e 0.8-1.1. E clar si limpede ca trebuie gadilat un pic si la avans.
Cele specificate de tine, musti, sunt perfect reale, chiar daca in practica difera putin datele problemei, insa nesemnificativ de putin. Chestie de calcule cu virgula, daca ma intelegi... Sarbatori fericite sa aveti alaturi de toti cei dragi voua si sa ne "auzim" cu bine dupa petreceri. BA, lasati betia, ca aveti masini si... nu se stie niciodata cum ai nevoie. Totul cu masura. In rest, numai bine si sanatate. |
--------------------
Mercury
Mariner Premier 3.0L V6 4WD
2006
- BHH-xxxx (Texas) Fost posesor:
1993 Renault Clio MK1 1.4 RT 1975 Dacia 1300 Actual posesor: 2006 Mercury Mariner Premier 3.0L V6 2005 Hyundai Sonata GLS 2.4L |
|
dyogenes |
![]()
Post
#720
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 502 Joined: 23 August 05 ![]() |
Va doresc si eu un Craciun Fericit tuturor si un an nou plin de impliniri!!!!! Voi pleca maine in TM in concediu. Nu voi avea net acolo, asa ca schema de aprindere si turometru raman pe inceputul lunii februarie. Toate cele bune si LA MUUUUUULTI ANI! |
--------------------
Dacia
Logan 1.4 MPI
2007
|
|
DaciaClub - Reno Bot |
![]()
Post
#
|
![]() Mesaj automat ![]() |
Avand in vedere ca in momentul de fata cea mai accesibila optiune este cea produsa de colegul gotronic, puteti gasi informatii despre ea (descriere, preturi) aici https://www.daciaclub.ro/Aprinderi-electron...ic-t314102.html
|
-------------------- |
|
![]() ![]() ![]() |
Lo-Fi Version Harta site Parteneri Jocuri online Curs Valutar HRH Haine din lana merinos | Time is now: 9th May 2025 - 16:58 |