DaciaClub Logo

Welcome Guest ( Log In | Register )

2 Pages < 1 2 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> Frane

bgdrenault
post 6 Aug 2007, 23:49
Post #31


bgd


Group: Members
Posts: 3.516
Joined: 4 February 07
From: Piatra Neamt




Desi am motor de 1.4 urcarea Transfagarasanului am facut-o cu a treia schimband viteza a doua la luarea virajelor stranse. Foarte rar a fost necesar sa urc cu viteza a doua. Nu stiu daca ceea ce mi s-a intamplat la coborare a fost normal sau nu?


--------------------
Megane Sedan 1,33 140 CP 2019 Intens - XXX
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
os
post 7 Aug 2007, 00:03
Post #32


Dictator. Comunist. Arbitrar. Pe scurt: rau.


Group: Moderatori
Posts: 1.528
Joined: 29 April 04




1. rotile din fata se incalzesc in general mai mult decit cele din spate, la frinare. Deci aici da.

2. Nu exista "exces de frina de motor" - bun, ai putea sa supraturezi pina la distrugerea motorului prin centrifugare, dar aceasta situatie nu se atinge usor.

3. Odata ce s-au produs fenomenele descrise inseamna ca in situatia data ai frinat prea mult cu frina de servici si ai folosit prea putin frina de motor. De remarcat ca "prea mult" depinde de multi factori (declivitatea traseului, incarcarea masinii, lungimea traseului...)

4. S-a spus mai inainte, dar repet fiindca e o chestiune de siguranta: nu e sanatos sa supraincalzesti frinele.


--------------------
. . .
Muschii mei minte nu are.
Cip-Cirip! Cip-Cirip! Cip-Cirip!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
IsNa
post 7 Aug 2007, 13:01
Post #33


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.147
Joined: 11 July 02
From: Timisoara




E normal sa se incinga franele la coborarea tfg. E diferenta de nivel mare. Dar e si periculos, daca spui ca mirosea a incins deja, se poate sa te fi apropiat de fenomene neplacute (fading, apoi fierberea lichidului)

Solutia e sa cobori mai incet. Cu toate ca asta inseamna franare mai multa la inceput, pana se reduce viteza, o data atinsa o viteza mai mica, poti folosi si o treapta mai joasa pt. frana de motor (e deci mai puternica), si puterea disipata in frane scade (chiar pastrand forta de franare).

Daca placutele sunt bune, ar trebui sa simti fading-ul inainte de fierberea lichidului. Asta se manifesta printr-o eficacitate scazuta a franei, pare ca nu mai prinde, trebuie sa apesi mai tare... Asta e momentul sa iei masuri: reducerea vitezei de coborare, sau chiar oprirea pt. o pauza (desi discurile se racoresc mult mai eficient in miscare...).
Daca fading-ul e putin pronuntat si nu-l observi, urmeaza fierberea lichidului hidraulic, care se manifesta prin "inmoierea" brusca a pedalei de frana, si eficacitate MULT scazuta a franarii. In esenta, e exact ca si cand ai aer in instalatie. Am patit-o o data, si de atunci sunt foarte atent la fading...


--------------------
Skoda Fabia Combi + Citigo ASG 2007 / 2013
Forta sa fie cu voi !!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
V a L y O
post 7 Aug 2007, 14:10
Post #34


Membru autentic


Group: Members
Posts: 673
Joined: 27 January 07
From: Bucuresti




Daca imi permiteti: pe Transfagarasan am coborat cu frana de motor (treapta a 2-a de viteza, 4 adulti + bagaje in masina). Pe alocuri am calcat pedala de frana. Nu au fost nici un fel de probleme. Cat despre franarea la viteza mare, am experimentat fara sa vreau. O data de la 140Km/h pana pe la 30Km/h si a doua oara de la 110Km/h pana m-am oprit. In ambele situatii a intrat ABS-ul, masina s-a comportat ireprosabil. Ambreiajul il calc din obisnuinta cand pun frana, indiferent de ce viteza am inainte de franare. Frana de motor nu o folosesc daca depasesc 50Km/h.

PS: daca moare motorul mai ai abs?


--------------------
Dacia Logan Laureate Plus 2007 - FVV
If You Have Nothing Nice to Say, Say Nothing At All.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
cristi.r
post 7 Aug 2007, 15:57
Post #35


Membru ... din cand in cand


Group: Members
Posts: 1.721
Joined: 14 March 06




Ce mult te increzi tu in ABS-ul ala ...

Eu as zice sa nu-ti pui problema daca ramai fara ABS cand iti moare motorul. Frana de motor si ABS-ul trebuie sa mearga mana-n mana si nu sa se excluda. Nu scrie nicaieri "Masina Dvs. este dotata cu ABS. Deci apasati obligatoriu ambreiajul la o franare violenta".

Ceea ce faci tu la viteze mari este fundamental gresit. Tocmai ca la viteze mari frana de motor este foarte eficienta. Iar in orice situatie (aka Transfagarasan), reduce din uzura sistemului de franare.

Si oricum ar fi, si orice s-ar spune, motorul cuplat la cutia de viteze, deci, implicit la roti, este un factor important in franarea unei mase de 1 tona la o viteza de croaziera de 100 km/h. Are inertie mica, isi reduce foarte repede turatia si ajuta la franare, adica nu trebuie sa mai apesi atat de tare frana ca sa opresi masina.

De fapt s-a mai discutat, si, pana la urma, masina este un bun consumabil, faceti cum vreti ... banii vostri ... Eu am "vazut", pe masinile pe care le-am condus, uzura diminuata a placutelor in cazul folosirii franei de motor. Adica le-am schimbat mai rar. Inclusiv Logan. Inclusiv cu ABS. Poate la alte masini sta altfel treaba.

This post has been edited by cristi.r: 7 Aug 2007, 16:02


--------------------
megane diesel 2006
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Asi
post 7 Aug 2007, 22:51
Post #36


Camaro SS


Group: Members
Posts: 930
Joined: 24 July 05
From: Bucuresti




franarea cea mai eficienta, chiar cu abs.. o faci tot fara sa intre abs-ul.. adicasa franezi progresiv, si sa nu exite acele hopuri obtinute in abs... oricum abs-ul e foarte util, dar sa nu-l folosesti, daca intra abs= franare mai slaba decat daca n-ar intra abs dar ai frana progresiv, fara sa blochezi rotile..
si neaparat frana+ frana de motor (la circuite astia baga fara frana de motor, dar nu comparam frane de logan, sau alte masini de strada, cu o masina de circuit, aia franeaza cu ambreiajul apasat din motive de uzura la transmisie.. iar ei au frane de mii de euroi.)

in trafic e buna:
frana de motor
franarea progresiva la maxim la limita de a intra ABS


--------------------
Mitsubishi/Mercedes Carisma/B-class 2003 1.9 DI-D/2007 200CDI - B 79 ASI/Bxxx
"Cei care au puterea de a constrange n-au nevoie sa recurga la judeacata" (Thucydides, 1, 77, 2)
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
os
post 7 Aug 2007, 23:04
Post #37


Dictator. Comunist. Arbitrar. Pe scurt: rau.


Group: Moderatori
Posts: 1.528
Joined: 29 April 04




Imi permit o adaugire/completare/usoara corectie:

Tot ce scrie mia sus este valabil, dar (in afara de frinarea de urgenta, cind tot ce conteaza e sa te opresti la vreme) in conditii normale mai buna e asa-zisa frinare degresiva, si anume:

Cind situatia din trafic necesita o frinare (repet: nu "la fund"), conducatorul de regula apreciaza din experienta intensitatea necesara a frinarii si duce apasarea pe frina pina la "cam cit e nevoie" - urmind sa corecteze apasarea in functie de reactia masinii. Asta facem toti.

E de recomandat (din motive pe care nu le detaliez aici) ca frinarea sa inceapa mai puternic decit estimarea de care am vorbit, urmind ca intensitatea frinarii sa fie redusa pe masura ce masina isi reduce viteza. Alta tehnica ar putea fi ca frinarea sa inceapa usor si sa fie accentuata pe masura scaderii vitezei - dar aceasta din urma are mai multe dezavantaje, atit legate de siguranta in trafic cit si de confort.

Daca aveti interes va pot enumera citeva motive, dar nu acum ca e cam tirziu.


--------------------
. . .
Muschii mei minte nu are.
Cip-Cirip! Cip-Cirip! Cip-Cirip!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
C a t a l i n
post 8 Aug 2007, 09:38
Post #38


______________________


Group: Members
Posts: 12.175
Joined: 21 August 06




Spune-le te rog, în afară de cel de confort, pe care îl intuiesc tongue.gif


--------------------
- - -
Când vrei și, și, iese nici, nici!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
os
post 8 Aug 2007, 10:16
Post #39


Dictator. Comunist. Arbitrar. Pe scurt: rau.


Group: Moderatori
Posts: 1.528
Joined: 29 April 04




Desi mi se atrage atentia sa nu ma refer la confort, o sa incep chiar cu el: in general sunt mai neplacute (atit pentru sofer cit si pentru pasager) deceleratii mari in faza finala a frinarii. Ca exemplu extrem dau aici "plonjinul" facut de orice masina la finalul unei frinari - impotriva caruia trebuiescte eliberata frina imediat inainte ca masina sa se opreasca.

Factori legati de siguranta:

1. e mai usor pentru conducatorul vehicului urmator sa aprecieze intensitatea frinarii. Mai bine "ii arati" o frina mai tare pe care o slabesti, decit o frina mai slaba pe care o intaresti. Sa nu uitam ca (cel putin deocamdata) masina nu da nici un semn ca frinarea s-a intensificat (luminile de frina ramin aprinse).

2. Este posibil la circulatia in spatele altui vehicol ca acesta sa frineze progresiv (sa intareasca frina). Daca incepi ceva mai tare decit e aparent nevoie, esti mai bine pregatit/asigurat.

3. Este posibil ca pe parcursul frinarii sa ajungi in zone de carosabil cu aderenta scazuta (murdar, ud, marcaje, alta calitate a invelisului). Si in aceasta situatie frinadea degresiva te ajuta - prin aceea ca iti creaza un spatiu suplimentar.

4. Daca fara sa-ti dai seama ai intrat pe un carosabil alunecos, care n-o sa te ajute la frinare, e bine s-a afli cit mai din vreme - cu alte cuvinte inca de la inceputul frinarii.

Eu am dat examen de conducere in doua tari diferite, prima data in Romania si dupa circa 17 ani de condus in alta parte. In Romania nu mi-a spus nimeni de frinarea degresiva; in partea cealalta, scria in manuale. Supraveghindu-ma am vazut ca exact asa frinam din experienta; cu alte cuvinte, acest comportament este cumva natural. De ce sa nu-i ajutam atunci pe colegii cu ceva mai putini ani vechime sa procedeze mai sigur de la bun inceput?

NOTA: evident, aici nu vorbim de a incepe orice frinare printr-una "la fund". Cele spuse de mine trebuiesc luate cu masura.
-----------------------
Edit:
Mai adaug inca o data comentariile in legatura cu "frina de motor":

Atita vreme cit motorul nu este dus (prin alegerea nepotrivita a treptei de viteza) la turatii excesive si cit ambreiajul este manevrat omeneste NU EXISTA nici o restrictie la folosirea frinei de motor. Nu se strica/uzeaza excesiv nimic, motorul ajuta frinarea, se face economie (mica) de combustibil samd. Pentru frinarea "de urgenta": In aceasta situatie SINGURA grija este evitarea coliziunii (ca de aia e "frinare de urgenta"). Ca se opreste motorul daca nu debreiezi, este in aceast asituatie absolut indiferent. Frinarea FARA debreiere mai are un avantaj: daca rotile nu se blocheaza (sau se blocheaza si sunt eliberate) motorul continua sa se roteasca -> vidul in servomecanism este asigurat. Citi din voi au incercat sa frineze fara vid o masina dotata cu servofrina? Ati vazut cam cum se simte?

A.. daca mai apuci sa debreiezi (spre finalul frinarii), foarte bine. Daca nu (si se opreste motorul) dar ai evitat coliziunea - este exact la fel de foarte bine.


--------------------
. . .
Muschii mei minte nu are.
Cip-Cirip! Cip-Cirip! Cip-Cirip!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
nyll007
post 8 Aug 2007, 11:49
Post #40


Membru


Group: Members
Posts: 199
Joined: 3 May 06
From: Bucuresti




ma scuzati ca ma bag dar nu sunt de acord sa-i arati o frana mai tare ca e posibil sa te trezesti cu el in fundul tau


--------------------
dacia logan preferance 2006 - OT-00-xyz
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
C a t a l i n
post 8 Aug 2007, 11:58
Post #41


______________________


Group: Members
Posts: 12.175
Joined: 21 August 06




Este exact invers... Dacă frânezi slab la început e mai probabil să te lovească din spate...
Aici ai citit?
QUOTE(os @ 8 Aug 2007, 11:16)
NOTA: evident, aici nu vorbim de a incepe orice frinare printr-una "la fund". Cele spuse de mine trebuiesc luate cu masura.
*




Mulțumesc os pentru sfaturi. Am o curiozitate: despre ce țară este vorba, și de ce a fost necesar un nou examen? Pentru altă categorie?
La noi, doar la cursuri practice de conducere preventivă, făcute de unele școli de pilotaj, se pot învăța aceste lucruri... sad.gif

This post has been edited by Catalin Marinarul: 8 Aug 2007, 12:11


--------------------
- - -
Când vrei și, și, iese nici, nici!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
os
post 8 Aug 2007, 12:11
Post #42


Dictator. Comunist. Arbitrar. Pe scurt: rau.


Group: Moderatori
Posts: 1.528
Joined: 29 April 04




@nyll07:

din pacate exista (si nu putini) conducatori care nu pastraza o distanta suficienta fata de masin adin fata, "bazindu-se" pe asa-zise argumente lipsite de substanta (de fapt aroganti iresponsabili si habarnisti). De regula eu pe "astia" ori ii las sa ma depaseasca (facilitindu-le manevra prin: repliere spre dreapta, reducerea vitezei etc) ori (mai rar) ii las in urma.

Daca te referi la asemenea specimene, sa n-ai grija: orice ai face, el/ea tot "smecher" ramine.

Ceea ce am spus referitor la frinarea degresiva ramine insa valabil - lucru constatat de mine de nenumarate ori pe propria-mi piele. Omul (in postura de conducator al masinii "din spate") apreciaza intensitatea necesara (a frinarii) la inceputul frinarii; apoi nu prea mai ai puncte de orientare.
---------------------
edit @Catalin Marinarul:

Tara era DE. Nu, nu pentru alta categorie. A fost nevoie sa mai dau o data examen fiindca tocmai nu se mai puteau transcrie permisele romanesti (acum de cind cu EU problema a disparut).

Inca doua chestii care mi s-au parut mai rezonabile:
1. virajul la stinga (asta a inceput si in Romania) se face sistematic NU cu ocolirea centrului imaginar al etc etc - ci cumva mai "pe taiate", in asa fel incit doua coloane care vin din sensuri contrare si vor sa vireze la stinga nu se blocheaza intre ele. La asta n-ai ce face: faci cum spune regulamentul, si nu altfel.
2. cind am facut eu scoala ordinea pe care o invatam era: semnalizezi, te asiguri, faci manevra. Ordinea mai rezonabila e alta: te asiguri, semnalizezi, faci manevra.
Logica este: daca te asiguri si vezi ca nu poti executa manevra, de ce sa semnalizezi? (aplicabila mai ales la lucruri cum ar fie trecerea de pe o banda pe alta si depasiri)

Corolar 1: daca vezi pe cineva (care fata de tine nu are prioritate) ca totusi semnalizeaza -> poti sa te astepti ca nu te-a vazut si o sa execute manevra.

Corolar 2: daca tu insuti te-ai asigurat (si ai vazut ca nu poti face manevra) nu semnalizezi. In acest fel ii transmiti celui care are prioritate ca l-ai vazut.

Corolar 3: dupa ordinea "semnalizare, asigurare, manevra" - daca vezi o masina ca semnalizeaza - sa spunem, schimbarea benzii. Tu vii pe banda mai rapida si ai prioritate. Ce va face masina care semnalizeaza? Te-a vazut, si o sa te astepte? Sau nu?

O situatie si mai periculoasa este depasirea. Sa presupunem ca te apropii (lansat) de un camion care la rindul lui se apropie de de un tractor. Semnalizezi, angajezi depasirea. Cind esti in apropiere de camion, acesta incepe sa semnalizeze si el depasirea.
Intrebarea 1: ce o sa faca? Te-a vazut? Retrovizoare/unghi mort? Ii pasa?
Intrebarea 2: ce faci tu? Cine scoate fum din frine? (ca tot suntem la frine wink.gif)
Intrebarea 3: Nu-i mai bine daca nu semnalizeaza, ca sa treci linistit?


--------------------
. . .
Muschii mei minte nu are.
Cip-Cirip! Cip-Cirip! Cip-Cirip!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
2 Pages < 1 2
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic


1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 10th May 2025 - 23:16
Forum Renault