Probleme cu imbunatatiri aduse motoarelor
![]() ![]() ![]() |
Probleme cu imbunatatiri aduse motoarelor
Gheorghedracu |
![]()
Post
#1
|
||
Membru autentic Group: Members Posts: 965 Joined: 5 May 06 ![]() |
|
||
--------------------
Renault
17 Gordini
- RHJ 087 Legea limiteaza viteza, nu acceleratia.
|
|||
vis-a-vis |
![]()
Post
#2
|
![]() DaciaClubber Group: Members Posts: 7.893 Joined: 20 June 05 From: Bucuresti ![]() |
QUOTE(Gheorghedracu @ 24 Sep 2006, 18:06) O sa ma opresc aici, sperind ca am deschis apetitul multora de a contribui cu raspunsuri, intrebari sau de a reflecta asupra temei. Sau poate ca nu ![]() Am si eu o reflectie... in America se stie ca totul e supradimensionat, inclusiv caii putere. Chiar daca se folosesc motoare de cilindree imensa, se si ajung la niste puteri incredibile. La un Hot-Rod, o putere de peste 600 de cai e ceva normal. Am vazut unele de peste 1000 de cai. Piata after-market pentru americani este religie. Dar nu la motoarele as vrea sa ne abatem atentia, ci la cele de motociclete. Cu alt kit de pistoane, biele, vilbrochen, etc. si un sistem turbo, sunt unele modele de strada care pot fi ridicate si la 500 de cai. Care e diferenta intre un asemenea motor si unul de masina cu aceeasi capacitate cilindrica, dar de masina, care chiar si cu sistem turbo, abia daca sare de 200 de cai? |
--------------------
Dacia
Logan MCV
1.5 DCi Life is a journey, not a destination.
|
|
PaulT |
![]()
Post
#3
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 3.294 Joined: 23 June 06 From: Bucuresti ![]() |
Turatia.Datorita ei un motor de motocicleta dezvolta mai multa putere decat cel de pe masini.12-13000rpm versus 6000(in caz fericit).
|
--------------------
Dacia/Mitsubishi
Logan 1.6 mpi/Berlina 1300/Lancer Clasic
2006 Laureate/1973/2008
- B-00-xxx
|
|
vis-a-vis |
![]()
Post
#4
|
![]() DaciaClubber Group: Members Posts: 7.893 Joined: 20 June 05 From: Bucuresti ![]() |
Da, dar de la 175 de cai, cat are cel mai puternic motor de motocicleta, pana la 500, e cale lunga...
|
--------------------
Dacia
Logan MCV
1.5 DCi Life is a journey, not a destination.
|
|
lucian_v |
![]()
Post
#5
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 543 Joined: 13 December 03 From: Bucuresti ![]() |
QUOTE(vis-a-vis @ 30 Jul 2007, 21:12) Sau poate ca nu ![]() Am si eu o reflectie... in America se stie ca totul e supradimensionat, inclusiv caii putere. Chiar daca se folosesc motoare de cilindree imensa, se si ajung la niste puteri incredibile. La un Hot-Rod, o putere de peste 600 de cai e ceva normal. Am vazut unele de peste 1000 de cai. Piata after-market pentru americani este religie. Dar nu la motoarele as vrea sa ne abatem atentia, ci la cele de motociclete. Cu alt kit de pistoane, biele, vilbrochen, etc. si un sistem turbo, sunt unele modele de strada care pot fi ridicate si la 500 de cai. Care e diferenta intre un asemenea motor si unul de masina cu aceeasi capacitate cilindrica, dar de masina, care chiar si cu sistem turbo, abia daca sare de 200 de cai? http://forum.computergames.ro/78-auto/8035...ul-rotativ.html |
--------------------
---
---
---
- ---
|
|
vis-a-vis |
![]()
Post
#6
|
![]() DaciaClubber Group: Members Posts: 7.893 Joined: 20 June 05 From: Bucuresti ![]() |
Aiurea!
![]() Eu la altceva ma refeream, chiar sa invat care-i principiul motorului rotativ de pe computergames, ar fi fost chiar culmea ![]() |
--------------------
Dacia
Logan MCV
1.5 DCi Life is a journey, not a destination.
|
|
lucian_v |
![]()
Post
#7
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 543 Joined: 13 December 03 From: Bucuresti ![]() |
sorry
![]() |
--------------------
---
---
---
- ---
|
|
Cristi T |
![]()
Post
#8
|
![]() Membru Group: Members Posts: 185 Joined: 14 January 07 From: Timisoara ![]() |
Eu cred ca e vorba de cp/kg
|
--------------------
Dacia
1300 berlina din '75;Subaru WRX STI
2004
- B-24-FAQ
|
|
einstein1984 |
![]()
Post
#9
|
![]() fan Dacia Group: Members Posts: 21.376 Joined: 12 November 05 From: Bucuresti ![]() |
vis-a vis, trebuie sa-ti aduci aminte de formula de calcul a puterii.... Adica puterea e cuplul ori viteza unghiulara. Adica la o aceiasi valoare mare a vitezei unghiulare (turatiei in definitiv), o variatie relativ mica a cuplului va duce la cresteri relativ mari ale puterii.
|
--------------------
daca nu ai o toyota
4X4,ai gresit
masina
- negru pe alb
|
|
lupu86 |
![]()
Post
#10
|
![]() Membru incepator Group: Members Posts: 22 Joined: 5 April 06 From: arad ![]() |
ma ajuta ceva aditiv de la Gunk - Octane performance booster, curata injectoarele, si maximixeaza performanta motorului? l-am luat din kaufland, dar parca am retineri sal vars in rezervor, sa nu am probleme ulterior. un sfat mi-ar prinde bine.
|
--------------------
Renault
Megane III Grandtour
Bose Edition 2012 1.6 dci 130
|
|
hash |
![]()
Post
#11
|
![]() calculatorist Group: Members Posts: 1.388 Joined: 13 September 04 ![]() |
te ajuta, dar numai la moral
![]() |
--------------------
-
-
-
|
|
Muttley |
![]()
Post
#12
|
![]() __________________ Group: Members Posts: 13.019 Joined: 4 September 04 From: - ![]() |
P=M*n unde:
P - puterea M - cuplul n - turatia. Cel putin in linii mari exista doua cai de crestere a puterii unui motor: - cresterea cuplului - cresterea turatiei Cum cuplul motor se exprima (grosier macar) ca fiind produsul dintre forta de apasare pe piston si raza manetonului, rezulta iar doua cai de crestere a cuplului: - cresterea fortei de apasare pe piston - cresterea razei manetonului <=> cresterea cursei pistonului Forta de apasare pe piston e presiunea*aria. Deci ca sa crestem forta, alte doua metode: - cresterea presiunii - cresterea ariei pistonului <=> cresterea alezajului. Presiunea creste prin, evident, alte doua metode: - cresterea raportului de comprimare - cresterea masei de aer introdusa-n cilidru <=> supraalimentare (turbo-suflanta sau compresor mecanic (cele mai eficiente)) Recapitulare pe ramura cuplului. Puterea creste prin: - marirea cilindreii motorului (ori alezaj, ori cursa, ori ambele) - marirea raportului de comprimare (implicit prin cresterea cilidreii sau prin micsorarea volumului camerei de ardere) - supraalimentare Trecem la turatie. Cresterea turatiei trebuie sa fie-nsotita de mutarea cuplului motor la o turatie mai mare. Ne gandim la diagrama exterioara a unui motor. Acolo se observa ca odata cu cresterea turatiei peste turatia de putere maxima, puterea scade. Cum puterea (am mai zis) = cuplul * turatia, nu este obligatorie cresterea cuplului, ci doar mutarea cuplului maxim la o turatie mai ridicata. Dezideratul asta se obtine din distributie, in special axul cu came. Alte faze de distributie (avansuri la deschidere si intarzieri la inchidere), mentinerea deschisa a supapelor pentru mai mult timp, incrucisari ale supapelor diferite, etc. Totodata, cresterea turatiei de putere maxima conduce la cresterea inertiei pieselor in miscare din motor. Asta obliga la usurari de mase si echilibrari dinamice. |
--------------------
Dacia
1310 TLX
1988
|
|
Gheorghedracu |
![]()
Post
#13
|
Membru autentic Group: Members Posts: 965 Joined: 5 May 06 ![]() |
Cresterea turatiei rezulta in producerea de putere mai mare pur si simplu pentru ca se efectueaza mai multi cicli in unitatea de timp si atita tot (reamintesc puterea este energia eliberata in unitatea de timp). Asta inseamna ca teoretic daca dublezi turatia motorului, se dubleaza puterea. Dar asta e teorie. Realitatea dura e ca la turatii meri se schimba prea multe variabile si nu liniar, asa ca nu merge sa inmultim totul cu doi. Dar in principiu e adevarat, puterea se mareste considerabil. Vis-a-vis, de aicea rezulta puterea motocicletelor. Motoarele lor la aceeasi capacitate ca acea a unei masini (sa zicem 1100cc) tureaza lejer la 10-12k rpm. Pistoane usoare, biele la fel, etc, faciliteaza atingerea rezonabil de usoara a unor asemenea turatii. Si aici intervine si cuplul. Uitati-va de pilda ce cuplu are un motor de motocicleta la virful de putere (sa zicem 150cp) 10k rpm si ce cuplu are o masina la aceeasi putere dar la o turatie de 5-6k rpm. Va garantez ca motocicleta n-ar intrece masina in demaraj daca ar avea aceeasi masa. Aicea conteza cuplul (si nu ma refer la folosirea unei cutii anume de viteze, sa zicem ca am avea aceeasi cutie pe amindoua, aceleasi cauciucuri, etc. Pur si simplu imaginati-va ca transplantati motorul de motocicleta pe o masina. De altfel simplul fapt ca nu se face asa ceva trebuie sa ne spuna ceva.)
E adevarat ca puterea in principiu este turatia de inmultit cu cuplul dar trebuie sa fim atenti cum folosim formula asta pentru ca graficelel de putere-cuplu ale motoarelor termice nu sunt liniare. Si imediat va dau exemplul cvasitotal al motoarelor pe piata. Puterea maxima e data la turatia x iar cuplul maxim la turatia y (vezi aici: http://www.auto-power-girl.com/specificati...600_cmc_16v-929 de exemplu). Pai stai asa un pic, nu spuneam ca puterea e turatia*cuplu? Pai atuncea cum se face ca avem cuplu maxim la o turatie si puterea maxima la alta? Problema provine din felul cum se produce cuplul (si puterea) intr-un motor termic, si anume in mod discontinuu. Motorul termic este mult mai complex spre exemplu decit un motor electric care are o relatie liniara intre cuplu si putere. N-am cercetat problema, dar banuiesc ca motoarele rotative se apropie mai mult de liniaritate. Si acolo vad insa o problema persistind si anume cea a frecarilor, care nu cresc liniar, deci iarasi, la turatii mari (la care motoarele astea exceleaza) prevad ca se produce o decuplare intre putere si cuplu. This post has been edited by Gheorghedracu: 18 Aug 2007, 13:16 |
--------------------
Renault
17 Gordini
- RHJ 087 Legea limiteaza viteza, nu acceleratia.
|
|
vis-a-vis |
![]()
Post
#14
|
![]() DaciaClubber Group: Members Posts: 7.893 Joined: 20 June 05 From: Bucuresti ![]() |
QUOTE(Gheorghedracu @ 17 Aug 2007, 17:40) Motoarele lor la aceeasi capacitate ca acea a unei masini (sa zicem 1100cc) tureaza lejer la 10-12k rpm. Pistoane usoare, biele la fel, etc, faciliteaza atingerea rezonabil de usoara a unor asemenea turatii. Si aici intervine si cuplul. Uitati-va de pilda ce cuplu are un motor de motocicleta la virful de putere (sa zicem 150cp) 10k rpm si ce cuplu are o masina la aceeasi putere dar la o turatie de 5-6k rpm. Va garantez ca motocicleta n-ar intrece masina in demaraj daca ar avea aceeasi masa. Aicea conteza cuplul (si nu ma refer la folosirea unei cutii anume de viteze, sa zicem ca am avea aceeasi cutie pe amindoua, aceleasi cauciucuri, etc. Pur si simplu imaginati-va ca transplantati motorul de motocicleta pe o masina. De altfel simplul fapt ca nu se face asa ceva trebuie sa ne spuna ceva.) Stai asa ca nu-i asa ![]() In primul rand sa nu comparam un motor de 1000 cmc de 150 de cai si cuplu de 000 nm cu unul de 4000 cmc tot de 150 de cai dar cu 400 nm cuplu maxim... e clar ca motorul de cilindree mica n-are nicio sansa. Deasemenea, daca sunt cuplate la aceeasi cutie de viteze, iar nu este echitabil, pentru ca nu se va exploata turatia de putere maxima. De exemplu, o diferenta intre trepte de 1000-1500 de ture la motorul mic si turat, e in limite normale, pe cand la cel mare scade prea mult. Iar invers, o scadere de doar 2-300 de ture intre trepte, pentru motorul de turatie, e ca si cum ai schimba si ai sta pe loc... nici vorba sa iei viteza. De aceea fiecare motor are cutia lui de viteze, etajata ca atare. Dar sa punem problema intre un motor de 1300 cmc de exemplu, de motocicleta, care ajunge pe la 180 de cai si 140 nm si unul de masina, tot de 1300 cmc. Oricat s-ar stoarce din cel de masina, nu s-ar apropia de performantele celui de motocicleta. 17 Aug 2007, 18:24: Ce vreau sa subliniez este ca, pentru o cilindree data, calea spre performanta este turatia. Vezi Formula 1, unde se folosesc piese asemanatoare mai mult cu cele de motocicleta, decat cele de masini This post has been edited by vis-a-vis: 17 Aug 2007, 17:24 |
--------------------
Dacia
Logan MCV
1.5 DCi Life is a journey, not a destination.
|
|
Gheorghedracu |
![]()
Post
#15
|
Membru autentic Group: Members Posts: 965 Joined: 5 May 06 ![]() |
Absolut, n-am vrut sa las aicea o umbra de confuzie, sigur ca ai dreptate. Ideea e ca nu poti sa cistigi ceva fara sa platesti pentru asta. Putere mare la capacitate mica inseamna turatie mare. Turatie mare inseamna piese usoare, cursa mica, deci cuplu mic.
Si concluzia ta cred ca e de la sine inteleasa. Asta e probabil primul lucru pe care ar trebui sa-l aiba clar in minte oricine isi pune problema imbunatatirii unui motor. Ce te faci insa daca cresterea turatiei nu e o optiune (pe linga capacitatea care trebuie sa stea sie a pe loc)? Aicea intra in functiune tot felul de mici jonglerii de genul admisie libera, injectie, aprindere mai buna, samd. Turbocompresoare si superchargere daca chiar vrei sa mergi pina acolo. |
--------------------
Renault
17 Gordini
- RHJ 087 Legea limiteaza viteza, nu acceleratia.
|
|
![]() ![]() ![]() |
Lo-Fi Version Harta site Parteneri Jocuri online Curs Valutar HRH Haine din lana merinos | Time is now: 10th May 2025 - 23:29 |