In continuare, vor fi descrise in ordine operatiunile mentionate la inceput:
I. Inlocuirea bucselor de bronz.
Bucsele in discutie servesc ca lagare pentru rotorul demarorului. In timp acestea se uzeaza si apare un joc intre fata lor interioara si axul rotorului. Ele sunt montate prin presare in capacele demarorului(Pozele 5 si 6).
[attachmentid=1627441217] [attachmentid=1627441218]
Pentru scoaterea acestora recomand urmatoarea metoda: Se cumpara mai multe bucse de schimb(minim 5 bucati, pretul este derizoriu insa utilitatea unor bucse de rezerva este nepretuita). Cu ajutorul unei bucse noi, “de sacrificiu”, sa-i spunem bucsa-unealta, se vor impinge prin batere cu ciocanul bucsele vechi pe rand, dinspre exteriorul capacelor. Atentie mare la suprapunerea bucsei-unealta peste bucsa veche. Se vor impinge bucsele vechi prin procedeul de mai sus, treptat, tragand de capatul acestora cu un cleste, pe masura ce ies din capac. Bucsele se vor sfarama cel mai probabil, dar acest procedeu previne deteriorarea(ovalizarea) orificiilor in care sunt presate, in cazul in care s-ar folosi o unealta mai “incisiva”(dorn de fier,etc.)
In functie de maiestria depanatorului dar si de noroc, se poate folosi aceeasi busca-unealta pentru ambele capace sau cate o bucsa-unealta pentru fiecare capac(alei mele i s-a rupt gulerul chiar la scoaterea celei de-a doua bucse).
[attachmentid=1627441221] [attachmentid=1627441223]
Dupa scoaterea bucselor vechi, se curata alezajele si apoi TEORETIC(vezi mai jos!) se bat bucsele noi, cu gulerul LA INTERIORUL fiecarui capac, folosind o pana de lemn ca tampon intre gulerul bucsei si ciocan.
IMPORTANT:
Exista in comert doua tipuri de bucse: cu guler si fara guler. Unii le lauda pe cele cu guler, altii le evita. Eu nu am gasit nici in ruptul capului bucse fara guler, as fi luat ambele tipuri.
Luand cele cu guler, am intampinat o problema.. Daca ambele bucse noi se bat cu GULERUL in INTERIORUL CAPACELOR asa cum este corect, nu va mai exista suficient joc axial al rotorului, drept urmare rotorul nu se va putea invarti!!! Solutia adoptata de mine a fost sa bat bucsa din capacul frontal al demarorului INVERS(adica cu gulerul in afara – Poza 9) si am ELIMINAT(nu am mai montat) saiba-distantier(Poza 4). Astfel am obtinut jocul axial necesar.
[attachmentid=1627441224]
Unii ma vor critica pe motiv ca exista riscul ca la pornire, demarorul sa imi arunce bucsa respectiva(fenomen impiedicat in mod normal de gulerul respectiv, montat pe interior) Nu contest aceasta si sunt constient de risc insa ce ne facem cu bucsele FARA guler ?!? Echiparea originala a demarorului este cu bucse fara guler! Daca rotorul nu este ‘echilibrat’(bucsa batuta stramb, alezaj al capacului ovalizat, etc.) o va arunca oricum(cea fara guler) sau o va toci/sparge in scurt timp(cea cu guler)
In cazul meu, solutiile(tipul de bucsa) fiind limitate, nu am avut de ales. Ca fapt divers, demarorul meu(destul de bine centrat, zic eu...) functioneaza astfel de cca. 2,5 ani, fara probleme(nu mi-a aruncat bucse niciodata).
<span class='edit'>27 Mar 2008, 16:00:</span>
REASAMBLAREA se face astfel:
- se unge bucsa cu un pic de vaselina neutra(d.p.d.v chimic) de pe capacul frontal si se introduce rotorul asamblat cu releul de cuplare;
- se strang piulitele de fixare ale releului de cuplare;
- se introduce axul furcii si se monteaza siguranta;
- se monteaza statorul avand grija sa se alinieze corespunzator degajarea(pentru firul periilor de “+”);
- se monteaza rondelele pe capatul dinspre colector al rotorului, in ordinea:
1 - rondela de otel
2 - rondela de textolit;
- se unge bucsa de pe capacul din spate;
- se monteaza ansamblul port-perii pe colectorul rotorului si se strange papucul periilor “+” pe borna din corpul releului de cuplare;
- se monteaza capacul din spate si se strang suruburile care prind ansamblul port-perii de capacul din spate – se strange bine in special surubul care se infileteaza in lamela de contact a periilor “-“(pentu o buna legare la masa a acesteia);
- se curata bine atat saiba cat si borna de contact comun electromotor - releu cuplare si se strange corespunzator(recomand montarea unei saibe Grover);
- se curata saiba si borna de “+ baterie” de pe releul de cuplare. Recomand inlocuirea piulitei(veti observa dvs. si de ce) cat si punerea unei saibe Grover atunci cand montati pe autoturism.
<span class='edit'>27 Mar 2008, 16:13:</span>
II. Schimbarea periilor(carbunilor) demarorului.
ATENTIE!!! Pentru aceasta operatiune aveti nevoie de un ciocan de lipit electric de putere(recomandabil 500W) sau un letcon tiganesc(acela care se incalzeste pe aragaz).Dupa dezasamblarea si curatarea demarorului, ne indreptam atentia catre ansamblul port-perii. [attachmentid=1627441227]
Indepartati CU GRIJA capacul izolator de textolit care acopera o fata a ansamblului port-perii. Am zis cu grija fiindca exista riscul ca arcurile care preseaza periile(asigura contactul cu colectorul rotorului) sa sara din locul lor.
Am patit-o, am cautat pe jos(10 min.), am injurat, am cautat iar, am gasit, am bagat la cap, v-am prevenit si pe voi acum.
Dupa scoaterea capacului, aveti acces la perii. [attachmentid=1627441228]
Tinand cu o surubelnita plata arcurile la locul lor(eventual putin comprimate) extrageti pe rand periile din ansamblul port-perii. Apoi scoateti clema de contact “-“(de care sunt legate prin sudura in puncte
periile de “-“) si celalalta clema de prindere(de care nu este atasat nimic). In final, trebuie sa arate asa: [attachmentid=1627441229]
Apoi scoateti pe rand arcurile, stergeti-le usor cu o carpa si curatati cu o pensula si/sau carpa capacul de textolit si corpul de ebonita al ansamblului port-perii.
[attachmentid=1627441230]
Inspectati vizual uzura carbunilor vechi. Carbunii mei aveau uzura medie insa am decis sa ii schimb totusi.
Cumparati set de carbuni demaror Dacia Nova(sa cereti pentru demaror “scurt”!)
[attachmentid=1627441231]
Carbunii vechi alaturi de carbunii noi pentru o comparatie vizuala, in poza. [attachmentid=1627441232]
Taiati cu un cleste sfic conductoarele litate ale carbunilor de pe clema de “-“ Apoi, cu o pila, curatati bine locul de imbinare al conductorului cu clema pana la nivelare. [attachmentid=1627441233]
Procedati la fel si pentru carbunii de “+” cu mentiunea necesitatii de a lasa un “petec” destul de mare de material pentru a avea de ce sa lipiti conductorii noilor carbuni(in cazul acesta sudura a fost facuta intre 3 conductoare litate: ale carbunilor si conductorul de “+” de pe releul de cuplare).
Dupa curatare/pregatire, ori dvs.(daca va pricepeti) ori cineva care stie sa foloseasca un ciocan de lipit veti incalzi letconul si veti lipi pe rand capetele conductoarelor(in prealabil decapate) carbunilor noi pe clema “-“ respectiv pe petecul ramas(pentru carbunii ”+”).
Apoi, cu grija(si un pic de rabdare) veti introduce carbunii la locul lor, veti introduce arcurile de tensionare, veti fixa temporar clemele metalice, veti monta capacul de textolit al ansamblului port-perii si veti apasa clemele de fixare.
Veti verifica daca totul se potriveste si, cel mai important daca periile(carbunii) culiseaza in locul lor apasandu-le usor dinspre centrul degajarii practicate in ansamblul port-perii.
La sfarsitul operatiunii,daca totul a decurs bine, lucrurile ar trebui sa stea ca in poze:[attachmentid=1627441234] [attachmentid=1627441235] [attachmentid=1627441236]
Dupa verificarea montarii corecte a periilor, desfaceti iar capacul de textolit, scoateti arcurile, montati ansamblul port-perii pe colector(atentie! Nu il impingeti la maxim ci lasati-l putin in exterior in asa fel incat sa puteti retrage partial clemele pentru a monta la loc capacul de textolit, cu ansamblul port-perii pozitionat pe colector!).
Apoi, introduceti pe rand arcurile de tensionare in locurile lor(vor sari de cateva ori, aveti rabdare insa....si optimism) apoi cand ati reusit(ca in poza) [attachmentid=1627441238] , puneti capacul de textolit si fixati-l impingand clemele de prindere. Puneti apoi cele doua rondele in ordinea mentionata la REASAMBLARE si....reasamblati demarorul.
<span class='edit'>27 Mar 2008, 16:19:</span>
III Inspectarea vizuala a integritatii statorului(format din magneti permanenti)
Aceasta este o operatiune simpla. Dupa demontare si curatarea cu grija a statorului(in special la interior) se va inspecta vizual atat prinderea buna cat si integritatea magnetilor permanenti ce alcatuiesc statorul demarorului.
[attachmentid=1627441239] [attachmentid=1627441240]
Precizez ca pozele sunt facute INAINTEA curatatii din motiv de maini murdare pe aparatul foto.
Daca magnetii nu stau ficsi pe interiorul statorului sa daca observati crapaturi serioase pe suprafata acestora, recomand inlocuirea statorului. Cunosc tentative ESUATE de lipire a acestora care au avut ca rezultat distrugerea bobinajului rotorului, deci nu recomand!
La montare, atentie la degajarea prevazuta in carcasa statorului – este “o cheie” care va impiedica sa montati gresit statorul(Poza precedenta). Asemenea “chei” se gasesc si pe cealalta parte a carcasei statorului, pentru a facilita montarea sa corecta in capacul-fata.
IV Inspectarea vizuala a integritatii rotorului(bobinaj + lamele colectoare)
La fel ca si precedenta, acesta operatiune este simpla. Dupa dezasamblare, curatati rotorul si inspectati visual atat integritatea bobinajului si prinderea(prin lipituri) ale acestuia de lamelele colectorului cat si starea lamelelor colectoare.
[attachmentid=1627441241]
Pentru zonele 1 si 2 inspectati integritatea emailului/spirelor vizibile, pentru zona 3 inspectati atat izolatia(emailul) cat si contactul intre “ghearele” lamelelor si capatul conductorului(lipitura) iar pentru zona 4 inspectati integritatea lamelelor colectoare si a canalelor separatoare ale lamelelor(intre ele).
Daca observati deteriorari de izolatii sau elemente ale bobinajului rotoric sau ale lamelelor colectoare, sfatul meu este(pentru cei care nu se pricep) sa duceti rotorul la un electrician auto sau la un centru de reparatii, sau dupa gravitatea defectului, sa cumparati un rotor nou.
<span class='edit'>27 Mar 2008, 16:22:</span>
V. Curatarea canalelor separatoare dintre lamelele colectoare.
Tot din ciclul “operatiuni simple” face parte si curatarea canalelor separatoare ale colectorului. [attachmentid=1627441242]
Cu un varf de ac se vor curata pe rand, cu grija, fara a apasa excesiv varful boldului in spatiul dintre lamele. Reziduul de carbune va cadea usor din aceste spatii. Urmand apoi pensularea zonei colectorului cu o pensula fina si/sau suflarea acestei zone cu aer(din plamani
).
Ca operatiune conexa, se vor spala si lamelele colectorului cu alcool izopropilic, dupa care recomand stergerea acestora cu o radiera(guma de sters)(da, nu este o gluma! Electronistii stiu ce si cum) si inca o data degajarea canalizatiei dintre lamele(vor intra ramasite de la guma de sters) prin procedeul amintit in paragraful de mai sus.
VI. Curatarea releului de cuplare.
Descriu inca o operatiune simpla, si anume curatarea releului de cuplare.
[attachmentid=1627441243]
Precizare: poza a fost facuta INAINTE de curatare.
Se va inlatura mizeria de pe miezul electromagnetului de pornire folosind alcool tehnic si o carpa/perie(NU de sarma).
Se va sterge cu o carpa imbibata in alcool si interiorul solenoidului releului de cuplare, pe cat posibil(se poate infasura o bucata de carpa pe o surubelnita pentru “actiune in profunzime”
).
Dupa curatare, se unge cu o pelicula subtire de ulei pt. mecanisme(este bun si ulei de motor, dar nears) atat miezul cat si interiorul solenoidului. Deasemenea stergeti cu o carpa stiftul(ce de care se prinde furca) din capatul miezului electromagnetului de pornire.
<span class='edit'>27 Mar 2008, 16:27:</span>
VII. Verificarea/Inlocuirea bendixului.
Inlocuirea bendixului este necesara atunci cand dantura acestuia este tocita/rupta sau cand “ambreiajul” uni-sens acestuia nu mai functioneaza corespunzator. Dupa demontarea rotorului se verifica bendixul: Dantura se inspecteaza vizual iar ambreiajul se va testa aducand manual bendixul in pozitie de “demaraj”(adica dantura acestuia sa fie la capatul cursei spre varful rotorului) si incercand rotirea pinionului in sensul corespunzator miscarii de culisare pe care acesta a executat-o. Acesta ar trebui sa ramana blocat!(sa nu se poata roti)
Apoi, se readuce bendixul in pozitia “retras” culisandu-l catre corpul rotorului. Cand acesta a atins capatul inferior al cursei, se incearca rotirea pinionului in sensul corespunzator culisarii de retragere. Acesta ar trebui sa se invarta relativ usor!(cu mana) Detalii in poza.
[attachmentid=1627441244]
Daca se constata ca bendixul se roteste altfel decat descris, atunci ambreiajul acestuia nu functioneaza corect deci este necesara demontarea si inlocuirea acestuia.
Demontarea/ Inlocuirea bendixului se face in felul urmator:
- cu ajutorul unei tevi de diametru corespunzator se deplaseaza bucsa opritoare;
- se scoate inelul de siguranta;
- se scoate bendixul de pe axul rotorului;
- se sterg varful axului si canelurile pe care culiseaza bendixul cu o carpa si se ung canelurile cu vaselina neutra(fiti generosi in ceea ce priveste cantitatea de vaselina aplicata!
);
- se ung canelurile bendixului nou cu vaselina neutra;
- se introduce bendixul nou pe ax, se monteaza bucsa opritoare si inelul de siguranta.
<span class='edit'>27 Mar 2008, 16:35:</span>
Ca operatiuni generale in ceea ce priveste demarorul, recomand spalarea capacelor acestuia cu apa si detergent, curatarea cu smirghel fin a tuturor bornelor de contact electric, GRESAREA(vaselina neutra)atat a lagarelor rotorului(bucse) cat si a canelurilor in care culiseaza bendixul(pentru ca retragerea acestuia de pe coroana sa se faca repede si lin) iar in momentul remontarii demarorului pe autoturism, curatarea cu smirghel fin a punctelor de contact(cele 3 suruburi de prindere) atat ale demarorului/flansei adaptoare cat si ale carcasei ambreiajului pentru un contact cat mai bun la masa electrica a masinii.
Acum, la final…..sper ca acest ghid sa fie de folos. Am incercat explic intr-o maniera cat mai simplista(dar cat se poate de corecta) operatiile mentionate. Sper ca acest ghid nu este prea stufos(desi ma tem ca exista posibilitatea ca unii sa il perceapa in acest fel).
Ca se putea mai bine, sunt perfect de acord si voi fi intotdeauna. Ca ar mai fi fost operatii de descris, la fel, sunt complet de acord. Dar timpul/resursele imi sunt limitate si atat am putut face cu ce am avut la dispozitie. Sa-mi scuzati eventualele greseli de scriere/exprimare sau eventualele informatii/explicatii eronate.
Astept eventuale critici, argumente, sugestii si intrebari pe Mesageria Privata.
Spor la treaba!