Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: NOVA/DSN - Reparare calorifer
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
variable_dynamics
Revin cu un ghid cu poze pentru repararea radiatorului de incalzire(calorifer) cu care este echipat grupul de climatizare al Daciei Nova si SuperNova.

Partea de demontare a caloriferului, deja explicata in detaliu pentru Dacia Supernova se potriveste si pentru Dacia Nova. In consecinta imi permit sa dau link-ul unde a fost descrisa aceasta.

http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...rifer+SuperNova

Dupa urmarea pasilor respectivi, vom INCERCA sa re-etansam caloriferul(re-etansand imbinarea dintre canalizatia si bazinele caloriferului). Asta in cazul in care este vorba de o ne-etanseitate datorata garniturii(de proasta calitate si uzata) cu care este prevazuta aceasta imbinare. Aceasta cauza fiind cea mai frecventa, sunt sanse mari sa reusiti re-etansarea.

ATENTIE:
DACA insa exista o fisura la nivelul lipiturii(lipiturilor) intre conducte si flansa de prindere ale acestora, exista sanse mari ca operatiunea de etansare sa esueze. In acest caz, se impune ori incercarea de lipire a fisurilor intr-un centru de reparat radiatoare(sanse mici de reusita deoarece se pune problema lipirii aluminiului) ori inlocuirea caloriferului.

IMPORTANT: Pentru aceasta reparatie aveti nevoie de un tub mic de silicon rezistent la temperatura. Puteti utiliza cu succes silicon auto pentru garnituri(culoare rosie) sau orice fel de silicon rezistent la temperatura(de preferat >100 grade Celsius).

Acestea fiind zise…

Poze cu pacientul, inainte de operatie:
[attachmentid=1627441389] [attachmentid=1627441390]

Dupa demontarea caloriferului din circuitul de racire, acesta se va spala cu apa din abundenta. Recomand spalarea lui interioara cu furtunul dusului(fara capul dusului) si curatarea lamelelor acestuia de eventualele mizerii(frunze intrate in aeroterma, praf, urme de antigel, etc)
Dupa uscarea acestuia(lasati-l sa se usuce cateva ore) se va proceda la demontarea bazinelor(partii din plastic negru), dupa cum urmeaza:
- cu varful lat si relativ subtire al unei surubelnite se vor deplasa spre exterior clemele de prindere ale ramei de aluminiu. Aveti grija cand sprijiniti surubelnita de rama ansamblului bazinelor! Nu apasati foarte tare sau preferabil, asezati o bucata de tabla intre acea muchie si corpul surubelnitei. Faceti aceasta operatie pe TOT conturul ramei de aluminiu. Nu deplasati foarte mult clemele deoarece exista riscul ruperii acestora. Deplasati-le de mai multe ori daca este nevoie, treptat, pana la eliberarea ansamblui bazinelor.
- Tot cu varful surubelnitei, deplasati USOR, CU GRIJA, fara a apasa foarte mult(sa nu ajungeti cumva la conducte), lamelele de racire din zonele indicate(acest lucru va va servi la re-montare)

[attachmentid=1627441391]

Dupa detasarea ansamblului bazinelor [attachmentid=1627441392] [attachmentid=1627441393] indreptati-va atentia asupra garniturii de etansare de care am amintit la inceput. [attachmentid=1627441394]

- Desprindeti garnitura de pe conturul ansamblului bazine. [attachmentid=1627441395]
- Puneti capacul(bazinele) la inmuiat in apa calda cu detergent, apoi frecati bine cu o carpa. Personal, am frecat interiorul cu o periuta de dinti uzata si detergent din belsug. Clatiti bine si apoi lasati capacul sa se usuce.

Cat timp capacul este la uscat, concentrati-va atentia asupra ansamblului conductelor. [attachmentid=1627441396]

Curatati prin razuire cu capul plat al unei surubelnite conform modelului indicat in poza(avand ca punct de reper si urmele lasate de garnitura veche). Mare grija sa nu scapati surubelnita in zona imbinarii flansei cu conductele!!! Riscati sa fisurati imbinarile, caz in care reparatia este compromisa!

[attachmentid=1627441397]

Dupa curatarea ansamblului conductelor verificati capacul caloriferului(sa se fi uscat intre timp. In caz contrar, ori mai asteptati ori il mai stergeti cu o carpa si/sau il uscati cu uscatorul de par).

Remarcati forma conturului capacului(poza). Va vine sa credeti sau nu, faptul ca conturul este curbat la interior va va ajuta la remontare!!!

Cu ansamblul conductelor curatat si capacul uscat [attachmentid=1627441398] [attachmentid=1627441399] ungeti cu silicon rosu din abundenta conturul prealabil curatat al flansei conductelor.

[attachmentid=1627441400] [attachmentid=1627441401]


<span class='edit'>28 Mar 2008, 14:11:</span>
Apoi, tinand ansamblul conductelor cu mana(NU apasati pe el sprijinindu-l de masa/banc de lucru/podea!!!De preferinta puneti o carpa groasa sub acesta. In caz contrar riscati sa fisurati imbinarile cu flansa) pozitionati capacul si apasati ferm insa cu grija pana cand simtiti ca marginea(deformata) a capacului a luat forma bazei flansei ansamblului conductelor. Atentie, sa aveti un cleste patent la indemana!

[attachmentid=1627441402] [attachmentid=1627441403]

Tinand capacul presat, incepeti repozitionarea clemelor ramei de aluminiu, strangandu-le individual cu patentul. Recomand sa incepeti din capetele opuse ale ramei(laturile inguste – acum va va ajuta faptul ca ati departat lamelele de racire de rama fiindca veti avea loc sa pozitionati patentul pentru o strangere ferma) continuand apoi pe laturile lungi.

[attachmentid=1627441404]

In continuare, folosind atat surplusul de silicon iesit prin orificiile separatoare ale clemelor cat si adaugand silicon din tub(atat cat este nevoie) etansati bine si imbinarea exterioara bazin-rama.

[attachmentid=1627441405] [attachmentid=1627441406]

Rezultatul final ar arata ca in poza [attachmentid=1627441407]

Acum, lasati siliconul sa se usuce(minim 24 ore, de preferat 48 ore, ca sa fiti sigur de uscare).

Dupa uscarea completa puteti verifica reparatia in mai multe moduri:
- cufundand caloriferul intr-un lighean cu apa(cada de baie), astupandu-i una dintre conductele de racord si introducand aer sub presiune prin cealalta(puteti sufla….o sa va cam iasa ochii, dar asta e… biggrin.gif ) Ca fapt divers, ai mei au crezut ca fac atac de cord sau ceva de genul fiindca ma inrosisem ca racul de la atata suflat 183.gif
- astupandu-i una dintre conducte si introducand lichid sub presiune(jet de apa cu ajutorul furtunului de dus fara capat)
- direct pe masina, montand provizoriu caloriferul in circuitul de racire si observand, cu motorul pornit, daca este etans(nu recomand, este mult de munca – umplere circuir,aerisire,etc si implica si re-demontare in caz ca reparatia a esuat)

In final, sunt constient ca este ceva de munca, nu neaparat usoara… Acum daca merita incercata reparatia(costuri minime, adica tubul de silicon rosu) avand in vedere pretul unui calorifer nou(in jur de 100 – 110 ron) las la latitudinea dvs. sa hotarati.

Pentru sugestii, comentarii, etc folositi Mesageria Privata(PM)

Spor la lucru!
C a t a l i n
Îmi permit să adaug, că, există încă un model de calorifer, ce are un capac de plastic și în celălalt capăt, acoperind tot capete de țevi, și prins tot cu acele cleme.
Prin urmare este necesară etanșarea exact ca în partea cealaltă.

Pot să afirm ca eu am etanșat al meu calorifer de vreun an jumătate cred, prin această metodă, și nu au mai apărut probleme.

Recomand!
turturel
din pacate trebuie sa ma apuc de operatiunea asta foarte repede ca vine iarna maine-poimaine. vreau sa fac treaba asta numai din interiorul masinii..sper sa reusesc. vreau sa intreb daca atunci cand scot caloriferul de acolo am sa pierd antigel prin interior...adica imi va curge antigel in masina prin tevile alea de tur si retur? mie imi curge antigel prin partea dreapta...am mocheta imbibata iar tevile sunt usor umede. mai poate fi vreo alta cauza, in afara de calorifer, pe unde sa mai curga antigel? nu cred ca am sa ma lupt cu el si sal lipesc ci cred ca o sal schimb. din curiozitate, pt cei care au facut operatiunea asta in service, cat a costat? intreb pt ca vreau sa stiu daca se merita sa fac treaba singur sau nu. mersi!
TheSomeone
Acelasi lucru ma intereseaza si pe mine...merita sa ma duc in service, sau sa il schimb singur?
Daca il etansez, va tine mai mult decat unul nou sau nu?
This is the question!
TheSomeone
Pana la urma l-am dat jos, l-am siliconat, si l-am bagat la loc...sper sa ma tina pana in vara..
ionutt daniel
Foarte util si bine explicat. Felicitari!
ionutt daniel
Dupa ce am demontat si eu caloriferul si speram sa am acelasi noroc, din pacate am avut unele neplaceri. La mine cred ca e alt tip de calorifer, iar problema este la imbinarea dintre conducte si corp. Am inceput cu partea de rezervor, unde spre surprinderea mea nu avea garnitura de cauciuc, ci un silicon negru pe toata suprafata. Dupa ce am curatat bine tot siliconul (care era destul de urat degradat) am scos acele tablite din conducte(care la mine sunt rotunde, nu ovale), al caror rost nu l-am gasit, decat de a opri mizeria in ele. Am uscat si am aplicat silicon pe toata suprafata, dar nu a etansat si lipitura de la conducte, acestea avand garniturile stricate. Nu cred ca mai sunt ceva sanse sa il repar, oricum cred ca a tinut destul, pe el avand data din 1998.
P.S. La mine nu are conductele indoite la cap, ci sunt terminate intr-un rezervor de plastic(de care v-am vorbit mai sus)
variable_dynamics
QUOTE
La mine cred ca e alt tip de calorifer

Caloriferul tau este de tipul celui mentionat de Maersk(vezi mai sus).
Ideea era ca tot ce e silicon negru sau cauciuc sa fie inlocuit cu silicon rosu(proaspat).
QUOTE
iar problema este la imbinarea dintre conducte si corp.

Daca ai siliconat bine ambele bazine(si cel cu niplurile pentru circuitul de racire si cel "rezervor" de la capatul tevilor) si tot curge inseamna ca exista fisuri la imbinarea conductelor cu flansa de aluminiu(lipitura metalica). In acest caz, ma tem ca se pune problema lipirii aluminiului(am scris la inceputul tutorialului), in consecinta este de recomandat achizitionarea unui calorifer nou.
QUOTE
dar nu a etansat si lipitura de la conducte, acestea avand garniturile stricate.
La ce garnituri te referi? Conductele sunt lipite de flansa(flansele, in cazul tau) respectiva(e) si eu nu stiu sa existe vreo garnitura.
Revino cu detalii,eventual poze.

Numai bine.


ionutt daniel
In final am cumparat altul nou, cu 53 lei, modelul de import.
Cel vechi are la imbinarea dintre conducte si flansa de aluminiu un fel de garnituri, nu lipitura. Acele garnituri in timp se taie, asa cum era si la mine, iar siliconul nu a reusit sa etanseze toate aceste conducte.
In comparatie cu cel vechi, care avea trei randuri de conducte, acesta are doar doua, ceea ce ma face sa cred ca nu va fi la fel de eficient.
bobomaster
"CUuurrrgggeeeee date ba ca curgeeee" vorba lui Mihai Margineanu radmasa.gif
A picat si la mine radiatorul de caldura de abi acum slava cerului ca macar m-a prins pe vreme calda. Ammai schimbat o data un radiator la o nova de a mea mai veche, dar la asta deja observ cateva diferente. Din cate am citit pe aici pare destul de odioasa operatiunea, si imi amintesc ca la nova mi-a luat o zi jumate. Acum am mai avansat in ale mecanicii si sper sa ma descurc mai repede totusi. Eu am cumparat un radiator nou si azi ma apuc sa il montez, si voi posta rezultatele.
pulbur
Salut!Cu ajutorul tutorialului am reusit sa imi repar caloriferul!Nu mai curge,nu mai picura biggrin.gif
...dar am o problema,nu imi vine aer cald numai prin grilele din mijlocul bordului,in laterale aerul nu ii cald....
Mentionez ca am montat bine tuburile de directionare a aerului...oare nu ii aerisita bine instalatia?...

22 Sep 2009, 17:06:
QUOTE(pulbur @ 22 Sep 2009, 10:23)
Salut!Cu ajutorul tutorialului am reusit sa imi repar caloriferul!Nu mai curge,nu mai picura biggrin.gif
...dar am o problema,nu imi vine aer cald numai prin grilele din mijlocul bordului,in laterale aerul nu ii cald....
Mentionez ca am montat bine tuburile de directionare a aerului...oare nu ii aerisita bine instalatia?...
*



Extraordinar,si cand dau pe aer rece,iese aer rece pe laterale si pe mijloc am aer cald laugh.gif
bobomaster
Mie dupa montaj mi-a mers bine ventilatia, acuma nu stiu ce incurcatura de mate ai putut face tu. O singura posibilitate ar fi sa fi pus plasticele din interiorul cutiei de dirijare a aerului aiurea, si chiar si asa...... unsure.gif Bafta la descoperirea hibei si sa ne spui si noua care este verdictul, macar de curiozitate.
C a t a l i n
Cutia e concepută prost. Pe laterale aer cald vine după ceva timp, nu imediat.
sagaciousshadow
Salut baieti! Dupa ce mi-am luat DSN in vara lui 2009 evident ... acum in IAN 2010 e caloriferul. Dupa ce am parcurs in preajma revelionului peste 3000 km cu ea si totul a mers f bine, am venit acasa, am lasat-o in parcare si dupa 4 zile i-am dat drumul am mers maxim 15 minute. A doua zi mult sange verde pe presul de cauciuc. Il scot cu cana. Problema e ca se scurge antigel cand sta in parcare. Cred ca am o fisura destul de mare. Sunat la service ... manopera plus calorifer cam 6 milioane. Include si antigelul bacsisul si tot. O fac pentru garantie. O sa incerc sa pun si poze cu etapele daca nu uit sa imi iau aparatul la mine.

Acum ... are cineva idee exista cumva vreun model de calorifer mai bun? Am citit pe aici si imi dau seama ca e ori original ori de import (facut la asam iasi, o firma cu adevarat dde "incredere") Mai are cineva idee daca exista pe undeva veun model mai bun, daca merge ala de Solenza? Am citit pe forum ca din auzite nu merge dar chiar asa e? Peste 2 zile am programare poate da cineva vreun reply. Mersi.

<span class='edit'>11 Jan 2010, 17:43:</span>
Intre timp inca o informatoe proaspata. Am sunat la un magazin Piese Autoalfa si am gasit calorifer de import facut cica de ASAM Iasi (de ce o fi de import cine stie? ), dupa cum spuneam si mai sus. Pret cam 90 RON. Acolo e o tanti super draguta care mi-a zis ca are garantie daca e montat in service autorizat 18luni. Cica nu prea se intoarce lumea cu ele inapoi. Astea originale costa 190RON si au garantie numai 12 luni. Voi ce ma sfatuiti sa fac? Are cineva idee e mai bun totusi asta de ASAM , asta din cate imi dau seama din poze e ala original.
sagaciousshadow
Mai jos un mic monolog a ceea ce am patit. Scuzati greselile de exprimare si eventual lipsa de logica dar am scris mult prea mult tongue.gif ca sa mai corectez ceva acum;

Deci domne, pana la urma am fost la serviceul DACOSERV Militari unde manopera cu totul m-a dus pe la 400 lei (inclusiv radiatorul – ROMRADIATOARE BV., in cutie de Renault cu sigiliul Dacia, manopera plus o mica atentie). Am stat tot timpul cu ochii pe masina, eu niciodata nu imi las masina singura. Au acolo oameni cu experienta, dar nu e bine sa ii lasi singuri, am plecat insa destul de multumit.
Nu am facut poze pentru ca am lucrat la lampa, si nici nu prea ai ce poze sa faci.
Pentru schimbul caloriferului trebuie demontate in urmatoarea ordine:
- 1. In compartimentul motor:
- A. scoase cu totul carcasa de la filtrul de aer, ca sa ajungi la corpul clapeta, pe care va sugerez sa il lasati acolo ca daca va scapa vreun surub in galeria de admisie, si nu va dati seama terminati motorul; aveti grija de asmenea la pozitionarea lui si la garnitura dintre corpul clapeta si galerie caci, daca il bagi ca un meltean strici garnitura si trage motorul aer fals. Garnitura costa cam 50 lei deci atentie! Eu am patit treaba cu aer fals dar se tragea de la fostul propietar , motor turat aiurea, etc,etc; suierat bla bla bla
NOTA: Suruburile alea in steade la carcasa filtrului se scot cu o cheie hexagon , de 12 sau 13, merge perfect;
- B. Trebuiesc scoase furtunele care intra in calorifer tur si retur, au niste cleme foarte rigide iar pozitionarea unui cleste e destul de anevoioase mai ales ca sunt infipte bine pe tevile caloriferului; te mai si lovesti de galeria de admisie e destul de ingust locul; eu va sugerez sa nu folositi surubelnita la fortarea furtunelor afara ca nu cumva sa rupeti ceva; va curge antigelul;
NOTA: lasati capacul de la vasul cu antigel inchis bine ca daca e deschis va curge tot antigelul;
- C. Scoase 2 suruburi de la o carcasa de metal (flansa mai degraba) care se prinde de caroserie si fixeaza garnitura de etansare a caloriferului de panoul dintre motor si interior. Alea sunt de fapt holsuruburi si aveti grija sa nu cumva sa stricati capetele; va trebuie o surubelnita f scurta sau o cheie cu clichet in care bagati un cap de surubelnita ; sunt foarte incomod de scos; de pus la loc nu mai zic;
- D. Dupa scoaterea flansei de metal scoateti garnitura de cauciuc si cam asta e tot pe partea cu motorul
- 2. La interior:
- A. Musai scos scaunul din dreapta; asta daca vreti sa scoateti consola centrala pe bucati, adica sa desfaceti bradutii aia si fetele laterale; eu va sugerez sa scoateti si scaunul din stg si sa scoateti consola centrala cu totul;
- B. Scos torpedoul
- C. Scos plasticul acela de sub volan unde se prind sigurantele, de fapt desurubat si lasat in jos
- D.scos masca de plastic care acopera ceasurile de pe bord, asta pentru ca sa puteti scoate usor fantele de la aerisirea centrala; aveti grija ca rotita aia de unde se regleaza inaltimea fazei de intalnire are doua suruburi sub ea.
- E. Scos burlanele de aer din drepata si din stanga de sub bord; ala din dreapta e usor de scos ala din stanga e asa in trepte si e mai incomod de ajuns la el; alea care pleaca din corpul ala negru unde e caloriferul si aeroterma;
- F. Scos mufa de la aeroterma din bord de sub volan
- G.scos 2 piulite de 13 de la tija aia de metal din dreapta imediat de sub volan de acolo
- H. Scoase cablurile de la roata rece cald si de la cea de schimb flux aer. Aveti grija cand le puneti la loc sa le pozitionati la fel ca inainte, clemele alea de metal in care se prin de corpul ala negru lasa niste urme pe furtunele, sau daca nu vedeti , cablul rece cald se intinde la maxim, iar cel de flux aer se trage la maxim si se monteaza asa;
- I. Scoase cele 2 piulite din spate (dr + st) + cele doua suruburi fata (dr + st) ale cutiei negre unde se afla aeroterma si caloriferul. Astea sunt in poartea de sus deci cum ar veni pe peretele ala cu cutia neagra dar pe interior.
- J. Acum corpul ala negru ar trebui sa se miste foarte usor , scoateti cele doua holsurubele ale caloriferului si deschideti cele 4 clame de plastic si iese f usor afara;
NOTA IMPORTANTA: Absolut orice chestie care se demonteaza se demonteaza foarte usor, daca nu merge nu trageti de nimic inseamna ca e inca prinsa in ceva
Operatia de montare e in ordine inversa. Aveti grija sa nu prindeti vreun fir sub cutia neagra cand o pozitionati la loc; Cutia neagra (cea interioara - cu radiatorul si aeroterma) are sub ea, evident o gaura mare patrata care pe partea cealalta este acoperita de cutia neagra (cea cu rol de admisie pt aeroterma)pe sub care intra apa cand ploua in compartimentul ala cu vasul de lichid pt parbriz;
In partea de sus cutita aia neagra (din interior, cea cu caloriferul) are un burete, care cica etanseaza gaura aia mare si patrata pe margine. Ei bine unde dai si unde crapa! Desi nu ploua pe acolo in masina, si a fost 100% pozitionata corect la montare, din cauza acelui burete invechit care nu mai calca bine, a inceput sa imi intre, dupa ce am schimbat caloriferul, din nou apa la greu cand am spalat-o la spalatorie; m-am trezit cu o balta in dreapta, motiv pentru care, inspirat de o solenza (pe care am vazut-o in service) am facut o agerime care sper sa ma tina macar pana la primavara cand voi da cu mastic sub cutia aia neagra din compartimentul vasului de lichid de parbriz;
Vedeti aici care este solutia provizorie pe la pagina 4: http://www.daciaclub.ro/Go-to-last-page-pa...147480-s90.html
variable_dynamics
Acest topic s-a vrut a fi un TUTORIAL despre REPARAREA CALORIFERULUI cu care sunt echipate Daciile Nova/SuperNova!
Nu isi au rostul "istorioarele" si "pataniile" de prin service-uri, referitoare la MONTAREA caloriferului!
In primul post este dat un link unde s-a explicat foarte bine cum se DEMONTEAZA caloriferul...
Nu in ultimul rand, sta scris tot in primul post:
QUOTE
Pentru sugestii, comentarii, etc folositi Mesageria Privata(PM)

Mda... wacko.gif

Numai bine.
danimar
Tocmai pt a evita pe viitor toata munca ce a facut-o Shadow acolo pt a schimba caloriferul, eu l-am si modificat putin, pt a-l scoate in lateral fara sa mai demontez juma' de masina. Acum il pot schimba in 20 de minute.
http://www.daciaclub.ro/modificare-calorif...da-t179269.html
400 de lei??? nu dau nici mort! m-a costat doar timpul, ca siliconul poliuretanic il aveam!
Dynamics, pozele mele se completeaza cu ale tale.
Bafta!
adrian.petrov
A incercat cineva sa inlocuiască caloriferul vechi de supernova cu calorifer de renault twingo - spre exemplu (macar ala este din cupru tot ) și cred că ține mai bine decât plasticul asta ........
Adrian
djvasy10
Multumesc pentru tutorial,chiar a fost foarte detaliat si explicit !! Am facut si eu reparatia asta acum o zi si vad ca se comporta bine momentan,l-am montat astazi si nu curge deloc ( i-am lasat timp de ieri pana azi de uscare ) . Sper sa fie bine pe viitor sa nu mai am probleme caci incepuse sa curga rau si aveam numai antigel jos in aeroterma. Cea mai naspa parte este ca trebuie demontat aproape tot bordul pentru o piticanie de radiator,insa cu rabdare se face. Drumuri bune si iti multumesc inca o data ! biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2021 Invision Power Services, Inc.