Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: probleme cu instalatia de racire
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Dacia Nova
anova
Salut,

Dupa ce merg vreo jumatate de ora cu masina imi fierbe apa din vasul de expansiune si curge toata pe la capac. Acelasi lucru se intampla si daca tin motorul in relanti vreo 15 minute.

Am inteles ca se poate sa fie din cauza ca e infundata instalatia de racire si ca se poate aerisi destul de usor. Dar... cum? Adica, spuneti-mi va rog care sunt pasii pe care trebuie sa-i fac.

Multumesc!
$$ilvviu
Poate termostatul defect sau termocupla de la radiator.
Radiatorul e fierbinte atunci cand fierbe?
anova
Da, e fierbinte. Cred ca mi-am dat seama care e problema: nu merge ventilatorul. Adica, l-am legat direct la baterie si functioneaza, dar altfel... nu porneste.
smecheras
in cazul asta schimba termocupla
ea pe care vine papucul de la radiator
nu e schumpa dar foarte importanta
cheers!
Retype
mai exista si posibilitatea sa nu fie capacul la vasul de expansiune strans cum trebuie scazand astfel temperatura de fierbere.
dar daca zici ca nu porneste ventilatorul cand ar trebui sa porneasca, asta o fi.
toply
incearca sa vezi daca ai capacul de la vasul de expansiune bun(mai ales supapa care deschide la p>=0,8 bari)
daka nu vezi sa n-ai scurgeri pe instalatie
(si la ventilator- GMV- poti sa-i pui un buton in masina sa-l pornesti cand vrei- te legi de la termocupla de pe radiator; te poti lega fara sa afectezi cupla)
ca sa verifici temocupla suntezi firele si gmv tre sa porneasca
codrin_ando
...sau poti sa vezi ca in spatele farului drept undeva jos la baza se afla un releu (asa e la mine) pentru termocupla si unul pentru halogenele fata.Ei acolo din cauza apei sigur a oxidat un papuc sau sa rupt un fir, sau sa ars releul. Nu strica sa verifici si situatia papucilor de pe termocupla.BAFTA!
anova
multumesc foarte mult!!!! un papuc de la releul acela de langa farul drept era rupt! am rezolvat
cannis88
sunt de acord cu toply...pune-i un buton in masina, si nu o sa mai ai probleme cu termocupla, care e destul de proasta...oricum, dak mergi mai mult prin orash e mai mult decat necesar ventilatorul...si mai ales daca te lasa termocupla cand sunt 40 de grade la umbra...e un sentiment nu prea placut...asa ca recomand butonul in mashina in locul termocuplei...
apollo
dar butonul in masina si termocupla, nu merg amandoua odata?

daca se strica termocupla, pornesc de la buton smile.gif
codrin_ando
Eu as zice ca de pus un buton in masina cred ca e cam nasol. Poate va veni vremea sa dati masina pe mana unei persoane sa merga, iar acea persoana va uita de buton...Ce se va intampla atunci???
apollo
pai daca acea persoana uita de buton, sa speram ca va functiona termocupla.ca daca nu ai buton si nici termocupla nu mai merge, atunci nici tu nu vei avea ce face daca se incalzeste motorul, decat sa opresti si sa astepti sa se raceasca.


de asta e recomandat butonul, si crede-ma ca nimeni nu-l va uita numai cand te gandesti la consecinte(ca iti va fierbe motorul)
mar10may
se recomanda nu numai pe timp de iarna folosirea antigelului.daca e unul de buna calitate cu atat mai bine.acesta nu are numai punctul de inghet f mic,ci si un punct mai mare de fierbere fata de cel clasic.
C a t a l i n
Antigelul pur nu are punctul de îngheț mai mic decât un amestec 50% cu apă distilată!
mar10may
nu m am referit sa fie pur.ci in combinatia care se stie 50%apa si 50%antigel
Executron
QUOTE(apollo @ 13 May 2008, 23:44)
dar butonul in masina si termocupla, nu merg amandoua odata?

daca se strica termocupla, pornesc de la buton smile.gif
*



Eu am un ventilator pus pe termocupla si unul pus pe buton icon_mrgreen.gif . Vara daca il las pe cel "manual" pornit n-am probleme absolut deloc cu temperatura. icon_mrgreen.gif .

In caz ca observ ca nu face fata cel de pe termocupla (mai ales vara in blocaje) ii dau drumul celui de-al doilea and everything is OK. Este un "tiuning" facut de mult dar f. util. rolleyes.gif
apollo
QUOTE(Executron @ 19 May 2008, 23:54)
Eu am un ventilator pus pe termocupla si unul pus pe buton  icon_mrgreen.gif . Vara daca il las pe cel "manual" pornit n-am probleme absolut deloc cu temperatura.  icon_mrgreen.gif .

In caz ca observ ca nu face fata cel de pe termocupla (mai ales vara in blocaje) ii dau drumul celui de-al doilea and everything is OK. Este un "tiuning" facut de mult dar f. util.  rolleyes.gif
*




exact asta urmeaza sa fac si eu zilele care vin.sa montez al 2 lea ELV.

Executron, cel care nu-l ai pe termocupla, ci doar pe intrerupator simplu, ai releu montat?
C a t a l i n
Cu siguranță. Altfel se cam duce butonul...
ALY89STAR
Salutare!

Pai sa va zic ca cel putin din punctul meu de vedere...se merita si cel deal doilea radiator atunci cand locuiesti in bucuresti....ca deh....

Eu pe a unui prieten am avut grija sa-i schimb carbuni la electroV original(deci tre sa va zic ca atunci cand l-am desfacut...amandoi carbunii pusi cap la cap deabea deabea de ajungea la lungimea unuia nou....)!

Dupa ce am facut asta....am montat al doilea ELV exact langa cel original care are grija inca de a raci apa in radiator pe etajul final de racire....exact inainte sa intre inapoi sistemul de racire al motorului...iar cel deal doilea este situat exact la intrarea apei in radiator...deci e un pic mai ineficient fata de ultimul dar asta e...


Ce am sesizat...

Pana cand afara nu sunt mai mult de 35grade...al doilea este inutil...primul daca are carbuni noi...este foarte eficient!(dupa 35 de grade...poti sa ajuti pe primul dar doar cand stai la ambuteiaje..ca in rest cred ca si daca ar fi 50 primul rezolva treaba...in mers....ca daca stai pe loc....se cam kinuie si atunci necesitatea celui deal doilea se resimte!!

Pentru ca prietenul meu a remarcat ca are probleme frecvente cu termocupla...i-am pus si intrerupator pentru primul...dar il foloseste doar in cazul in care termocupla nu-l mai asculta!!
cannis88
cum ati reusit frate sa puneti al doilea ventilator, ca sincer nu prea cred ca e loc...adica din cate imi aduc eu aminte acum nu mai ramane loc suficient pentru inca unul identic cu primul...as vrea sa vad cateva poze, daca se poate...
ALY89STAR
Salut!

Din pacate deja este montat pe masina radiatorul si nu prea mai ai ce vede acum...regret nespus ca nu am facut poza imediat dupa ce le-am fixat pe RADIATOR...si asta inainte de le pune inapoi pe masina!!

Ce pot sa-ti zic...de incaput incap...stai linistit..dar
La al doilea trebuie sa iti improvizezi tu alt sistem de prindere pentru ca eu de exemplu, la al doilea(fiind din acela de dacia 1410 cu carcasa metalica de protectie) a trebuit sa fac niste "prelungitoare" fiindca nu puteam sa-l agat deloc si pe marginea de sus si de jos a radiatorului..

Asa ca l-am prins de marginea de jos in suruburi mari cu piulita direct de o gaura deja facuta pe radiator iar celelalte doua au fost prinse cu ajutorul unor placute "prelungitoare" de circa 70mm...!!

Ar mai fi de spus ca pe primul s-ar putea sa-l mai dai putin spre margine cu inca o gaura de sus deoarece in acest fel vor incape perfect in toata suprafat de racire....

Salutare!
iryss31
Eu inca nu s sigur dak am radiatorul infundat sau sistemul de racire nu e destul de eficient. Acelasi sindrom... urca apa foarte mult. Am releu ce comanda direct ELV iar releul e comandat atat de sonda din radiator cat si de un buton interior. Cand e foarte cald si am mult de mers prin oras, pornesc cu mult inainte de a urca temperatura sa porneasca autoamat, astfel sonda din radiator foloseste doar in cazul in care uit eu pt k masina o dau f. rar si nu uit sa specific de buton. Sonda nu e de incredere, am gasit o de 2 ori pornita cu motorul rece, deci tre schimbata. Bafta!
gti98
Daca aveti nitzica rabdare, stimabililor....
1 Va recomand...calduros (e de sezon!) sa incercati o spalare a circuitului de racire ( se poate face "in regie proprie" destul de usor; daca aveti antigel - care-i mai scump decat apa de robinet, si care nu are mai mult de 2-3 ani, puteti sa-l colectati - intr-un banal lighean - sa-l lasati sa se decanteze - in 2-3 ore lasa la fund 95% din mizerie si sa-l refolositi, chiar daca nu e transparent. In timpul asta - cu motorul rece! - bagati un pic furtunul prin blocul motor si prin radiator, sa vedeti ce mal iese!)
2 Daca deja ati facut figura asta dar inca sunt probleme, e posibil sa fie problema de aerisire. Termostatul fiind verificat - nici un constructor nu recomanda sa renuntati la termostat, chiar si pe canicula! - si bun, e mult mai usor de aerisit circuitul daca exista o (mica) gaurica 'de circulatie initiala'; e bine ca acea gaurica sa fie pozitionata in partea de sus a furtunului in care e situat termostatul, permitand pompei sa impinga aerul in radiator, de unde va iesi in vasul de expansiune prin furtunul subtirel, de "preaplin". Ajuta si urcarea masinii cu rotila din dreapta pe bordura (si, desigur, deschiderea surubului de purjare la umplerea cu lichid!)
3 Fiabilitatea termocuplei se poate creste sensibil, daca in loc de a comanda direct bobina releului, se intercaleaza un mic montaj electronic (e din pacate nevoie sa stiti un pic de electronica, sau sa apelati la un ajutor calificat, adica un coleg de forum cunoscator, nicidecum vreun electrician auto, astia abia asteapta sa va intoarceti sa "cotizati") Costul e ridicol de mic, iar efectul...Eu am asa ceva si termocupla are 10 ani si o voi arunca odata cu restul masinii (sau poate va fi reutilizata?)
4 Butonul (neaparat cu semnalizare!) e o chestie buna si vreau sa-mi instalez si eu, dar NUMAI in paralel cu termocupla! Il va utiliza conducatorul obisnuit al masinii (ca un element de control a temperaturii de "finete", si va putea ramane nefolosit daca va conduce o persoana nefamiliarizata cu "tuningul"acesta, fara a ajunge la belele, cu comanda traductorului termic. O mentiune, legata de acest buton: nu-l folositi excesiv; electroventilatorul e construit la Dacia pe lagare de bronz, fiind gandit sa functioneze ocazional. Utilizarea prelungita, in afara consumului excesiv de energie electrica, uzeaza lagarele si va puteti gasi in situatia ca nu mai aveti racire cand aveti realmente nevoie de ea!
5 Problema echilibrului intre consum si productie de energie electrica se accentueaza la montarea unui al doilea electroventilator!
Ideea in sine nu e rea, dar prin prisma existentei unei rezerve, nu a utilizarii simultane, care mi se pare perfect inutila!

Succes la constructii si toate cele bune!
Executron
QUOTE(gti98 @ 6 Jul 2008, 18:08)

4 Butonul (neaparat cu semnalizare!) e o chestie buna si vreau sa-mi instalez si eu,

Succes la constructii si toate cele bune!
*



Salut! Multumim pentru pasii foarte utili pentru mersul pe timp de vara fara gandul la fierberea motorului... happy.gif

Am o intrebare legata de paragraful din quote. Eu am un al doilea ventilator montat cu comanda din buton (pozitionat in acele slot-uri goale din stanga bordului), fiind unul normal (de la proiectoare daca nu ma insel). Problema e ca de cateva ori am uitat sa opresc butonul si a mers electroventilatorul pana a terminat bateria... De unde gasesc si eu un buton transparent sau cu un LED mai puternic prin care sa se minimizeze riscul de a-l lasa deschis... happy.gif
burtik4u
la fel pateam si eu, se incalzea foarte repede, am scos si termostatul si tot degeaba, multi au zis ca e posibil sa fie radiatorul infundat. l';am spalat dar tot degeaba, si am recurs la faza cu butonul. simplu scoti firele din termocupla si le prelungesti pana in masina. la capat pui un intrerupator, si cand vezi k e destul de crescuta temperatura pornesti temperatura...

eu unu acum vara o tin mai tot timpul pornita nu m'am uitat la toate topicurile.. paote au scris mai multi ce am scris si eu wink.gif sry wink.gif bafta
Executron
Eu vara trecuta am folosit al doilea ventilator tot timpul pentru ca nu-mi mergea termo cupla si imi fierbea smile.gif.

Acum nu l-am mai folosit pe al doilea de mult pentru ca mentine apa inainte de punctul de fierbere cu un singur ventilator controlat de termocupla.

Eu intrebam de unde gasesc si eu un buton mai "interesant" pt ventilator care sa se potriveasca in lacasul ala smile.gif
apollo
cauta buton de dezaburire luneta cum erau la daciile vechi.cel cu bec incorporat...


eu asa am...cand porneste elv-ul se aprinde.sau il pot porni si manual elv-ul si se aprinde si becul..
Executron
Mersi! biggrin.gif Daciile vechi adica 1310 sau 1300? Daca e de 1310 poate gasesc dar daca e pt "frantuzoaice" slabe sanse.

Becul se alimenteaza direct sau trebuie sa trag vreun cablu special? laugh.gif
burtik4u
la bec mai trebuie sa ii pui un minus: butonul are 3 papuci: unul pt minusul de la bec, si doua pt contactul dintre ce le doua fire care vin de la termocupla. vezi cum pui firele ca doar intr-o pozitie e bun, daca pui invers v'a sta becul tot timpul pornit, nu numai cand e pornita termocupla wink.gif multa bafta

8 Jul 2008, 09:21:
gti98 am si eu o intrebare, ai putea sa imi dai o schema pt acel montaj de care ziceai la punctul 3. ma pricep ca sa o fac sigur, doar spune ce si cum wink.gif.. momentan am doar pus buton, dar am scos termocupla, pt ca o foloseam degeaba.. pornea aproape cand fierbea motorul wink.gif) mc
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.