Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: scheme electrice
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Dacia Nova
Baciu Adrian
Sal
Am o defectiune la partea electrica la o Nova din '97 pe injectie. Unul dintre cele doua relee de pe contra aripa nu mai primeste curent si nu mai pot porni; am verificat sigurantele, toate mufele posibile, si nu am nici cea mai mica idee de unde se alimenteaza cu curent releul respectiv...m-ar interesa o schema electrica de la cele doua relee si o schema electrica cu culorile firelor de la computer ca sa aflu unde merge fiecare fir.
Daca se poate, ii rog pe cei care au ceva scheme electrice referitoare la circuitele respective sa mi-i le trimita pe adresa de mail adi_breakeru@yahoo.com sau la id-ul de messenger adi_breakeru.

Multumesc!
MIHAI8888
la mine am facuta o punte acolo intre cele 2 relee
probabil e ala de la pompa
martorul de injectie se aprinde?
injectie pe nova din 97? stiam ca din 98 s-a pus injectie pe dacii blink.gif
Baciu Adrian
Nova mea ii modificata de raliu...pompa de benzina dupa cum am observat ii legata direct pe contact...pot sa scot ambele relee k ea merge continuu. Momentan am facut o punte si o pot porni dar nu mi-i se pare sigura improvizatia, de aceea vreau sa gasesc o schema ca sa vad exact de unde se alimenteaza cu curent releul respectiv.
gti98
Releul care alimenteaza pompa (electrica) de benzina e comandat din ECU. La punerea contactului, merge vreo 2 secunde si, daca nu vin impulsuri de la traductorul de rotatie (ala de pe carterul ambreiajului), pompa nu mai primeste alimentare.
Vezi ca acel releu are viata grea, in sensul ca sarcina lui e puternic inductiva si contactele se "prajesc", iar pompa... nu mai pompeaza!
Iesirea din ECU e foarte "desteapta": daca nu "vede" o sarcina intre (parca) 50 si 250 de ohmi, (adica sub 50 de ohmi poate fi scurtcircuit bobina releului, peste 250 de ohmi ai circuit intrerupt), nu mai da comanda. (verificat de mine cand am inlocuit releul cu comutatie statica, pe tranzistor; valorile nu sunt sigur daca sunt exact alea, dar ideea ai prins-o)
Mai poate fi o problema de fir intrerupt sau izolatie arsa sau roasa si scurtcircuitare, sau problema de contact in conectori (si circuit deschis - intrerupere)(motoarele de raliu sunt MULT mai solicitate!)
Nu stiu cum se cauta (search) dar am postat o lista in care este si pinul de la ECU pe care se face comanda, si culoarea firului de la ECU la releul pompei. Momentan nu am acces la carnetelul in care le am notate ca le scriam direct.
Bafta!
Baciu Adrian
Ms de info...
Pompa de benzina imi merge atata timp cat este pus contactul de la cheie...nu cred ca mai este legata prin computer pt ca nu decupleaza daca nu pornesc motorul.
Dar la min ii alta problema, nu am curent la releul care alimenteaza cele 3 mufe de la carburator(la injector, relanti si la electrovalva). I-am facut eu o punte ca sa mearga, dar daca pun releul nu merge...si releul ii bun ca l-am incercat pe alta masina. Nu stiu de unde se alimenteaza cu curent circuitul de comanda de la releu...sper sa gasesc ceva schema electrica.
cris2dum
Te pot ajuta doar cu pinii calculatorului blush.gif
variable_dynamics
QUOTE
nu am curent la releul care alimenteaza cele 3 mufe de la carburator(la injector, relanti si la electrovalva). I-am facut eu o punte ca sa mearga, dar daca pun releul nu merge...si releul ii bun ca l-am incercat pe alta masina. Nu stiu de unde se alimenteaza cu curent circuitul de comanda de la releu...


Tie nu iti este deloc clar ce si cum alimenteaza acele relee. Sa incerc sa te lamuresc:

Unul dintre releele de pe contraaripa stanga alimenteaza: pompa de benzina,sistemul de preincalzire al sondei lambda si injectorul(DOAR INJECTORUL!)Motorasul de relanti si electrovalva(probabil te referi la cea de purjare a canistrei de carbon) sunt comandate DIRECT de UCE Bosch!

Cel de-al doilea releu protejaza anumite "etaje" electronice aflate in UCE Bosch, si anume: circuit comanda aprindere si circuit comanda injector.

Mai exista 2 sigurante de 10A. Una protejeaza chiar CIRCUITUL DE ALIMENTARE AL POMPEI ELECTRICE DE BENZINA. Cealalta protejeaza circuitul de preincalzire al sondei Lambda. Ai verificat aceste sigurante? Verifica-le si inlocuieste siguranta arsa(daca este cazul)

Atentie!!! Daca tu ai suntat releul pompei de benzina, pe langa ca pompa de benzina merge aiurea(si atunci cand nu trebuie) probabil ca si circuitul de preincalzire al sondei lambda functioneaza defectuos( sonda este preincalzita electric de ii sar capacele, motiv pentru care probabil s-a si defectat pana acum).

Remediaza defectele!

Numai bine.
MIHAI8888
[/QUOTE]Unul dintre releele de pe contraaripa stanga alimenteaza: pompa de benzina,sistemul de preincalzire al sondei lambda si injectorul(DOAR INJECTORUL!)Motorasul de relanti si electrovalva(probabil te referi la cea de purjare a canistrei de carbon) sunt comandate DIRECT de UCE Bosch![QUOTE]



sa inteleg ca preincalzirea la sonda lambda e comandata de acelasi releu ca si pompa de benzina?
adica cat merge pompa merge si preincalzirea???
nu prea se leaga
variable_dynamics
Nu are ce sa se lege. Sunt relee de PROTECTIE pentru ALIMENTAREA circuitelor respective, nu sunt relee pentru COMANDA acestor circuite.

A proteja alimentarea unui circuit este una, a COMANDA un circuit este alta, chiar daca uneori(la instalatia de injectie de pe Dacia Nova) cele doua notiuni se pot identifica una cu cealalta, constructiv/electric vorbind. Tine de exprimare,intr-adevar. Dar si de unele analogii/cunostiinte de electrica(automatizari)

Aproape toate circuitele de putere din systemul de injectie bosch sunt comandate cu potential neutru(adica UCE le furnizeaza masa electrica) ele avand "+"(adica ALIMENTARE) ori direct de la borna "+" a bateriei ori comutat prin RELEE(releele de care discutam mai sus). Echivalenta notiunilor de comanda si alimentare consta exact in faptul ca in acest caz potentialul de comanda este chiar masa electrica(parte a alimentarii)

Sper ca m-am facut inteles.

Numai bine.
MIHAI8888



[/QUOTE]Sunt relee de PROTECTIE pentru ALIMENTAREA circuitelor respective, nu sunt relee pentru COMANDA acestor circuite.[QUOTE]

deci preincalzirea este totusi comandata de UCE chiar daca contctul releului este inchis
atunci de unde se intampla asta?




[quote=variable_dynamics,28 May 2008, 16:05

( sonda este preincalzita electric de ii sar capacele, motiv pentru care probabil s-a si defectat pana acum).

Remediaza defectele!

Numai bine.
*

[/quote]

intreb si eu ca si logica pt ca nu sunt specialist in electronica (totusi nu-s nici pe alaturi)
variable_dynamics
Faza cu sonda era mai mult speculatie, una relativ plauzibila, as zice eu(de fapt, asta facem toti:SPECULAM atat timp cat nu vedem pe viu ce legaturi a facut colegul nostru de forum)

Sa incerc sa iti explic de unde aceasta speculatie:Colegul de de forum a "facut o punte" electrica la soclul releului(numai el stie ce si cum a facut). IN ABSENTA masei electrice(adica "comanda" data de UCE Bosch) intr-un anume nod de circuit electric pozitiv, in functie de consumatorii conectati pe ramurile ce se intalnesc in nodul respectiv, in acel circuit vor aparea rezistente "reziduale" intre ramurile respective si masa.

Ca sa nu ma exprim in termeni prea tehnici: daca tu ai consumatori nedecuplati prin releu(asa cum sunt pompa de benzina,etc) pe traseul electric de "+ CONTACT", acei consumatori "de putere"(cu rezistenta electrica mica) vor "da la masa" Asta ar fi doar un exemlpu general. Acest fenomen(realizarea unei pseudo-mase electrice prin consumatorii de rezistenta mica nedecuplati prin relee) este insotit de curenti reziduali care iau nastere in buclele de masa electrica sau in "ochiurile" de circuit pe care,inevitabil, orice sistem electronic le are(in functie de cat de bine este proiectat, aceste bucle sunt mici sau foarte mici, dar exista).

CAZ CONCRET: la Nova, alternatorul nu are tresa de masa de la borna de "-" la sasiu/motor ci s-a considerat ca masa este asigurata prin sistemul de prindere al acestuia de motor. Eh, uneori(deseori) apare rezistenta(electrica) de contact intre piesele sistemului de prindere(oxidari,etc) si circuitul electric se "inchide prin alti consumatori de rezistenta electrica mica existenti in circuit.

Am facut analogia din punct de vedere al masei electrice imperfecte ca sa iti pot sugera comportarea unei legaturi de "+" necorespunzatoare(din orice punct de vedere vrei sa o consideri)

Ar fi necesar sa iti scriu romane intregi pentru a incerca sa explic cum reactioneaza sisteme electronice cum este ECU Bosch la astfel de fenomene...Nu cred ca ar avea rost.

In final, nu stiu cat de clar am fost. Am incercat sa exprim cat mai simplist posibil, astfel incat sa ma fac inteles pe cat pot.
As putea da definitii complexe, exemple, etc dar sincer, nu cred ca isi au rostul fiindca notiuni si fenomene electrice de acest gen NU pot fi intelese prin explicatii si nici explicate in detaliu sub forma de text, pe forum.

Iti pot recomanda insa, daca doresti intr-adevar sa INTELEGI rolul si efectele unor artificii electrice(masa flotanta, potential flotant,etc) sa aprofundezi studiul componentelor pasive de circuit(in primul rand) si al celor active si comportarea acestora in curent continuu.

Imi cer scuze pentru lungimea postului. Cine nu are rabdare poate sari peste.
MIHAI8888
acu am inteles despre ce e vb
eu am o astfel de punte de cand am luat-o e intre pinii 86 ai ambelor relee (de la un releu la celalt)
asta parca e plusul releului deci cand merge probabil circuitul pompei e comandat odata cu cel al injectorului ,dar nu am simtit diferenta in functionare ,nu mi se pare a functiona ceva anormal (cine stie poate sonda mea e moarta deja ,cum as putea testa functionalitatea ei )
mii de multumiri pt rabdare si explicatii
gti98
Informatiile despre sistemul MOTRONIC pe care le avem sunt destul de trunchiate, dar, prin prisma datelor pe care le am eu la dispozitie, precum si a informatiilor generale de electronica:
1 Releul "pompei" alimenteaza pompa de benzina, bobina injectorului SI PTC-ul care preincalzeste sonda Lambda; rolul lui este de a permite intreruperea alimentarii acestor consumatori semnificativi, daca motorul "sta" cu contactul pus. Alimentarea "directa" si permanenta - pe timpul cat contactul e pus, inseamna un consum de electricitate ne-necesar si solicitarea inutila a pompei.
2 PTC vine de la "positive temperature coefficient", e vorba de un termistor, care "la rece" are o valoare mica a rezistentei - curent initial mare - si care, pe masura ce se incalzeste, prin cresterea rezistentei isi reduce curentul de functionare, la valori MULT mai mici. (Asemenea componente, simple si fiabile asigura demagnetizarea la pornirea TV color, de vreo 3-4 decenii). Deci nu cred ca e cazul sa ne facem prea multe griji legate de supraincalzirea (electrica) a sondei de oxigen.
3 Am mai scris mai sus: circuitele de comanda a releelor supravegheaza rezistenta bobinelor acestor relee; in afara de intreruperea alimentarii releului pompei, la 1-2 secunde de la punerea contactului, fara impulsuri de la traductorul de rotatie - cel care "simte" dintii de pe volanta - daca valoarea rezistentei bobinelor nu se incadreaza intre anumite valori, nu se mai face comanda lor (in scopul protejarii tranzistoarelor din ECU) Din aceasta cauza e destul de dificil de "prins" semnalul de comanda.

In speranta ca aceste informatii va sunt de vreun folos, va doresc spor la lucru si rezolvarea problemelor!
MIHAI8888
ca tot e vb de relee
am considerat ca puntea de care vorbeam e facuta pt a scoate din circuit un releu defect
asa ca am cumparat unul nou si am scos puntea ede acolo... si nu a mai pornit motorul cu nici una din combinatii fara puntea aia
daca stie cineva ce face puntea aia exact si de unde vine firul care vine in pinul 86 al releului respectiv i-as fi foarte recunoscator
variable_dynamics
QUOTE
daca stie cineva ce face puntea aia exact si de unde vine firul care vine in pinul 86 al releului respectiv i-as fi foarte recunoscator


Incerc sa vin in ajutor cu o mica schema/descriere a conectarii terminalelor RELEELOR sistemului de injectie Bosch MonoMotronic MA 1.7 cu care este echipat autoturismul Dacia Nova Gti.

In figura de mai jos sunt ilustrate SOCLURILE celor trei relee, socluri vazute “de sus”, ca in poza atasata langa desen. In figura sunt reprezentate atat culorile firelor cat si circuitele unde sunt conectate acestea. Nu stiu ce explicatii suplimentare as mai putea da, insa o sa incerc. Personal, sunt de parere ca pentru cei care se pricep cat de cat, poza valoreaza cat o mie de cuvinte.

ATENTIE!!! Atat numerotarea releelor(ordinea concreta de montare a acestora pe autoturism) cat si culorile conductoarelor pot fi DIFERITE, in functie de anul fabricatiei autoturismul, de versiunea UCE Injectie si de interventiile efectuate asupra cablajului sistemului de injectie. Pentru cei nelamuriti, DA, s-au motat de-a lungul perioadei de fabricatie cel putin doua versiuni de UCE injectie Bosch, functie de anul fabricatiei si tipul de autoturism. Este vorba de diferente minore de firmware dar SI de pinout al mufei UCE. Si cablajului sistemului de injectie. Nu intru in detalii, insa pot sa afirm ca am intalnit, practic vorbind, autoturisme cu cablaje UCE injectie diferite atat la pinout cat si la culorile firelor. Deci,repet, mare atentie!!!
NU IMI ASUM NICIUN FEL DE RESPONSABILITATE PENTRU EVENTUALELE DEFECTE PROVOCATE DE OPERATOR CA URMARE A FOLOSIRII/INTERPRETARII GRESITE A SCHEMEI SI EXPLICATIILOR PREZENTATE!
Daca nu detineti cunostintele necesare, va recomand sa apelati la electricieni(service) auto cu experienta in depanarea sistemului de injectie Bosch MonoMotronic.

[attachmentid=1627453434] [attachmentid=1627453435]

Terminalul 87 al REL.1(traseul notat "B") alimenteaza DIRECT bobina injectorului si prin DOUA sigurante de 10 A: circuitul de preincalzire al sondei Lambda si pompa electrica de combustibil.

Terminalele 85 ale REL.1 si REL.3 sunt cuplate impreuna. Aceste trasee sunt de “+ CONTACT”, potential electric obtinut in urma realizarii unor “sunturi” in cablajul ce pleaca catre pompa de benzina.

Restul conexiunilor sunt mentionate in desen.
Notatia +V bat. Semnifica “+ PERMANENT”, direct de la borna “+” a acumulatorului auto.

QUOTE
am considerat ca puntea de care vorbeam e facuta pt a scoate din circuit un releu defect asa ca am cumparat unul nou si am scos puntea ede acolo... si nu a mai pornit motorul cu nici una din combinatii fara puntea aia


mihai8888, O punte intre terminalele 86 ale oricaror doua socluri iti asigura COMANDA(cu masa) unuia dintre releele respective.
Exista urmatoarele posibilitati:
1. la tine REL.3 lipseste si puntea este facuta intre terminalele 86 ale REL.1 si REL.2
In acest caz(aici depinde de versiunea UCE injectie si cablaj injectie) e posibil ca puntea respectiva sa fie facuta chiar de fabrica, ca o adaptare a cablajului la versiunea diferita de UCE injectie. Mai exista posibilitatea ca traseul de comanda al REL.2 sa fie intrerupt si puntea sa furnizeze potential(masa electrica) de comanda acestuia.

2. REL.3 sa lipseasca iar puntea este facuta intre terminalul 86 al REL.2 si terminalul 86 al REL.3. In acest caz, exista urmatoarea ipoteza: sa ai un traseu de comanda intrerupt iar puntea sa furnizeze potential de comanda DIRECT de la masa electrica a masinii(observa ca terminalul 86 al REL.3 este conectat DIRECT la masa).

Mai exista destule cazuri si ipoteze plauzibile, de aceea te rog, sa descrii mai in detaliu conexiunile existente pe autoturism(daca se poate o poza, ar fi utila)

Sper ca informatiile sa fie folositoare. Imi cer scuze pentru lungimea postului.

Numai bine.
MIHAI8888
intradevar releul trei lipseste iar masina este din anul 1998 cred ca primul model de cu injectie
am verificat in amanunt cablajul ,nu sunt semne de nereguli
puntea respectiva nu e facuta de fabrica pt ca e niste lita pusa sub releele alea
daca montez releul 3 ce se poate intampla dor mufa aia exista si varianta cea mai apropiata de adevar e varianta1

s-ar gasi oare cablaj injectie complet ?
cam cat ar costa?
variable_dynamics
QUOTE
eu am o astfel de punte de cand am luat-o e intre pinii 86 ai ambelor relee (de la un releu la celalt)



Mihai8888, din poza postata de tine reiese ca puntea este facuta intre TERMINALELE 30 ale soclurilor si NU intre terminalele 86!!! Acest fapt schimba lucrurile.

Daca te uiti la figura postata de mine mai sus vei vedea si de ce situatia e altfel.

Totusi, pentru a evita confuziile, sa iti explic: Terminalele 30 ale releelor respective sunt conectate la "+ PERMANENT". Deci puntea este facuta pentru ca unul dintre cele doua trasee electrice(firele rosii) de "+PERMANENT" este intrerupt, deci circuitul pe care il protejeaza acel releu nu poate fi alimentat. Acesta e si motivul pentru care fara punte nu iti porneste motorul: lipseste "+12V" al unui consumator. La care releu este problema, tu trebuie sa aflii scotand puntea si masurand fata de "-" bateriei sau caroserie/motor si terminalul 30 al fiecarui releu tensiunea dupa ce pui contactul. Dupa ce vei fi depistat traseul intrerupt, ori il vei reface(tragi alt "+" de la baterie sau te apuci sa masori continuitati si sa vezi unde e intreruperea, etc) ori macar vei crea "suntul"(puntea) mai "elegant"(o sugestie ar fi un conductor gros care uneste cele doua fire rosii de "+" undeva mai jos de socluri)

Pe scurt:defectul tau poate fi remediat rapid si simplu chiar de catre tine fiindca afirmai cateva posturi mai sus ca ai ceva cunostiinte de electrica/electronica. In concluzie, NU trebuie sa schimbi intreg cablajul de injectie. Oricum, cablajul in discutie se gaseste EXTREM DE GREU si la preturi exorbitante.

In legatura cu al treilea releu:nu are sens sa il montezi deoarece functia pe care TREBUIA sa o aiba nu este implementata pe niciunul dintre autoturismele Dacia
cu injectie Bosch.

Iti recomand cu caldura sa studiezi cu atentie mica schema postata. Aceasta iti ofera detalii folositoare(pinii UCE care comanda releele, consumatorii alimentati de acestea, etc)

Spor la reparatii!

Numai bine.
MIHAI8888
[/QUOTE]Mihai8888, din poza postata de tine reiese ca puntea este facuta intre TERMINALELE 30 ale soclurilor si NU intre terminalele 86!!! Acest fapt schimba lucrurile.[QUOTE]


iata configuratia terminalelor releelor care le am eu pe masina
imi pare rau ca nu am la indemana camera sa fi facut o poza
variable_dynamics
mihai8888, nu stiu ce relee ai tu...eu nu am intalnit notatii de genul "86b", dar in sfarsit... Tu ai luat notatiile de pe releul nou cumparat?(ziceai ca ai cumparat un releu nou) Releele chinezesti au tot felul de notatii(facute aiurea)...

Oricum, esentiale nu sunt notatiile ci concordanta(functionalitatea) terminalelor releului cu terminalele soclului.
In concluzie, terminalele unde ai tu facuta puntea(ca or fi notate 30 sau 86 pe releele tale...desi eu le stiu ca fiind 30) sunt terminale care au "+12 V PERMANENT" in cablajul(deci pe soclurile) sistemului de injectie. In consecinta, ce am afirmat in postul meu anterior este perfect valabil(atat posibilele defecte cat si modurile de remediere). Daca mai ai intrebari/nelamuriri posteaza-le. Eu, cel putin, voi incerca sa te ajut(daca pot).

Spor la reparatii!

Numai bine.
MIHAI8888
am verificat cablajul din nou dupa schema ta si am gasit urmatoarele:

-releul ''1'' : este exact ca si in schema cu exceptia pozitionarii pinilor(corespund numerele nu si amplasamentul)

-releul ''2'' :pin 87 la pin 17 mufa UCE , pin 86 la pin 33 (nu 30) mufa UCE

-releul ''3'' : la fel ca la tine cu exceptia faptului ca nici unul din pinii releului nu e legat la pin 10 mufa cablaj fata

releul de pe care am luat pinii e chiar releul siemens original al masinii

multumesc inca odata pentru ajutor
mike1410
Salut la toti,imi cer scuze initiatorului acestui topic pentru ca postez si eu aici dar sa nu mai fac altu..... vreau si eu va rog frumos schema instalatiei electrice de la Dacia nova ca de gasit nu o gasesc pe nicaieri,ma intereseaza in special legaturile intre sonde si indicatoarele de bord.
Multumesc frumos.
Multi kilometri fara neplaceri
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.