Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Este normal sau nu?
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
criba
Va salut! Am o dacie berlina injectie. Am montat ELV cu termocupla, cu releu, cu buton cu bec in bord pentru siguranta. Intrebarea mea este: este normal ca la temperatura de ieri in Bucuresti sa imi mearga elv. in continuu? Asta se intampla la ora 17 in zona Obor unde am stat cam 15 min pana am traversat intersectia. Mentionez ca termocupla este de 92-82 "Made in France" Temperatura dupa ceasul de bord, cat am stat la obor, a stat la valoarea care porneste elv fara sa scada deloc. O alta ipoteza: aceeasi temperatura ambianta, DN 2 viteza 110 km/h pornea elv din cand in cand. Este normal sa se intample asa ceva? Va intreb pe cei care aveti de mult elv, pentru ca eu acum am scos elicea de pe pompa de apa si am montat elv. Vreau sa stiu caci deja am schimbat o garnitura de chiulasa cu fosta elice si nu vreau sa mai trec prin asa ceva. Ma intreb ca daca acum merge incontinuu elv, dar cand incepe canicula si stau in traficul de Buc, imi fierbe motorul caci nu face fata? unsure.gif
P.S. Elv. e de Nova daca va spune ceva
Este posibil ca din cauza filtrului de aer neschimbat de 30K KM sa se incalzeasca mai mult?
Va multumesc!
jcdenton
Chiar si cu elicea de pe pompa de apa motorul nu fierbe daca nu ai probleme (circuit racire?). Pe una din masini inca am elicea, o singura data am ajus cu acul de la temperatura pe ultima linie inainte de zona hasurata (bara la bara pe Iuliu Maniu timp de 1 ora intr-o caldura infernala); pe cealalta am elv si termocupla din fabrica, la drum intins nu prea porneste, iar zilele astea prin oras porneste cam la fiecare semafor. wink.gif
criba
Dupa ce trec de aglomeratie si iau puti viteza, se raceste si se opreste elv. Oricum multumesc si mai astept pareri sau sfaturi!
djasu82
Completeaza cu lichid de racire si refa aerisirea , daca nu e aerisit tot circuitul ai probleme de genul.
roland
Ai radiator mic sau mare?
cosminus
Termostatul e bun? Nu ai specifivat nimic de el. Pate el facea figuri si inainte de a monta electroventilatorul.
roland
Pai daca termostatul ar fi
1. blocat inchis - atunci nu ar fi cald radiatorul ca sa porneasca GMV
2. blocat deschis - atunci nu ar prea avea motive sa porneasca GMV, deoarece motorul ar functiona la o temperatura prea mica, majoritatea timpului
(vorbim de termostat, nu de termocupla)
criba
-termostatul e bun asa cum a explicat si roland
-radiator mare din alumuniu
-aerisirea e facuta
-am folosit de noua raportul 50-50 la antigel cu apa distilata indiferent de anotimp. Cand am pus GMV-ul am spalat si radiatorul cu jet si nu a iesit nimic ca depuneri
-termocupla porneste mereu la aceeeasi pozitie a acului de temp. Am schimbat-o cu alta noua pe care o am de rezerva si face la fel
Astazi de exemplu a mers GMV-ul incontinuu de la Lizeanu pana soseaua Pantelimon pentru cine cunoaste zona. Ceva nu cred ca e in ordine. Ma gandesc sa pun elicea inapoi si sa pastrez si GMV-ul langa. O avea loc?
Are vre-o legatura filtrul de aer in incalzirea motorului?
Muttley
QUOTE(criba @ 5 Jun 2008, 15:19)
ipoteza: aceeasi temperatura ambianta, DN 2 viteza 110 km/h pornea elv din cand in cand.
*



Nu e normal deloc... sad.gif
criba
Si atunci, care sa fie cauza? Am facut tot ce stiam si am citit in legatura cu curatari, schimbari si aerisiri. Doar ca nu am demontat motorul. mad.gif
roland
Filtrul de aer nu are nici o legatura. Daca e infundat ala atunci nu va trage motorul si atat.

Ideea e ca la o masina cu GMV din fabrica (de ex. Logan, Solenza, ...) circuitul de racire e proiectat sa duca singur aproape tot timpul, fara GMV. La mine (Logan) porneste GMV-ul (nu luam in considerare cand merge aerul conditionat) doar cand merg mai turat in oras, vara, pe caldura mare. In afara orasului nu porneste.

La berlina 1310, circuitul de racire e usor subdimensionat pentru temperaturile de azi. El e facut pt. cele din 1970 cand, daca erau afara 30 grade, zicea mama ca e canicula si ne tinea acasa.

Cand e foarte cald, se vede imediat pe indicator, mai ales in oras si cu elice pe fulie. Deci, vreau sa zic ca circuitul e facut sa mearga cu ventilator tot timpul si atunci poate de aceea porneste mai des GMV-ul.

Dar edificator ar fi sa-ti spuna cineva care are GMV montat ulterior si a trecut o vara cu el.
criba
Asta astept si eu... pe cineva care a montat ulterior GMV si e din Bucuresti
Masina trage la fel de bine ca inainte
argon
Eu zic ca e oarecum normal, totusi, de ce ai pus ELV? nu mergea bine inainte? Elv-ul se pune de nevoie la masinile ce au motorul transversal, ca nu este alta solutie, dar nu e cazul la tine, elicea pe fulie e OK la Dacie, cu cat mai simplu cu atat mai bine. Si masinile recente cu nume mari, si motor longitudinal au elice pe fulie, de ce oare? huh.gif
Muttley
Pai intuitiv ar putea fi de vina o alegere nefericita a perechii termostat - termocupla.

Daca termostatul deschide complet tarziu (89 de grade de exemplu) iar termocupla porneste ELV-ul devreme (90 de grade sa zic), electroventilatorul va merge-ntr-o veselie.

Eu am sistemul GMV din fabrica, cu termocupla originala. Nu stiu ce scrie pe ea, dar dupa ceasul de temperatura declanseaza intotdeauna la 95 de grade, deci relativ tarziu. In trafic greu merge-ntr-o veselie ELV, dar extraurban n-a pornit niciodata-n 20 de ani. Asta pt ca niciodata n-a ajuns antigelul la 95 de grade la drum lung. Daca termocupla ar fi declansat la... 90 de grade sa zic, da, ar fi pornit si la mine cred.

6 Jun 2008, 10:44:
QUOTE(criba @ 5 Jun 2008, 15:19)
Mentionez ca termocupla este de 92-82 "Made in France"
*



Sorry, abia acum am citit atent.
92-82 banuiesc ca inseamna ca ELV porneste cand ajunge apa la 92 de grade si se opreste abia cand temperatura apei scade sub 82 de grade.

Deja e cam evidenta cauza, nu crezi? wink.gif
Mai mult, cum zici ca dupa ce ai trecut de ingramadeala din Obor ELV-ul s-a oprit (adica temperatura apei a scazut sub 82 de grade), trag concluzia ca sistemul tau de racire functioneaza perfect!

Ai doua variante:
- lasi montajul asta. Cum ai alternator de 50A nu cred sa fie probleme sa obosesti bateria cu ELV-ul care merge mult. Macar stai linistit ca nu fierbi motorul. Eu as lasa-o asa. Cred...
- cauti o termocupla care sa declanseze mai tarziu.
ydaniel
eu am termostat de iarna.termocupla porneste la 92 gr-la iesirea apei din radiator.
si mie mai imi porneste afara,dar numai cand urc pante mari sau al viteza mare pe timp calduros.important e ca piesele din sistem sa fie de calitate.oricum o termocupla buna e minim 30lei.dar daca motoru nu fierbe atunci e bine icon_mrgreen.gif
criba
M-ati mai linistit!
Pentru Argon: am schimbat elicea pe Elv pentru ca asta vara cand era canicula, am stat in trafic pe loc 1 ora cu motorul pornit si a inceput sa clocoteasca apa in borcan. Ulterior am vazut ca mi-a ciupit si garnitura de chiulasa pe care am schimbat-o. Nu mai vreau sa trec prin asa ceva!
Pentru ceilalti: termostat de 86 de Vaslui si termocupla 92-82. Ceea ce spuneti cu valorile celor doua piese este normal. Frica mea este daca va face fata si pe canicula ELV.! Nu ma deranjeaza daca mere incontinuu din pct de vedere al bateriei
Minel
QUOTE(Muttley @ 6 Jun 2008, 09:35)
Eu am sistemul GMV din fabrica, cu termocupla originala. Nu stiu ce scrie pe ea, dar dupa ceasul de temperatura declanseaza intotdeauna la 95 de grade, deci relativ tarziu. In trafic greu merge-ntr-o veselie ELV, dar extraurban n-a pornit niciodata-n 20 de ani.
*




Asa ii si la masina tatalui meu , care este din '84 si are montat din fabrica GMV , si nu a avut vreo data probleme in 23 ani rolleyes.gif (nu stiu la ce temperatua ii deschide termostatul,dar este cel original ,la fel si termocupla , asta declanseaza la 95 grade ), tinand cont ca motorul este original pe ea ,iar radiator daca a fost dat jos de 2 ori in timpul acestor ani ii mult .
argon
QUOTE(criba @ 6 Jun 2008, 11:21)
M-ati mai linistit!
Pentru Argon: am schimbat elicea pe Elv pentru ca asta vara cand era canicula, am stat in trafic pe loc 1 ora cu motorul pornit si a inceput sa clocoteasca apa in borcan. Ulterior am vazut ca mi-a ciupit si garnitura de chiulasa pe care am schimbat-o. Nu mai vreau sa trec prin asa ceva!

*




Totusi, trecand peste utilitatea ELV-ului , ca nu-i locul aici, nu era normal sa-ti fiarba nici cu elicea clasica, ceea ce denota ca ai alta problema la motor. ELV-ul tau functioneaza perfect, si nu e vina lui ca porneste asa des. Cum/cand ai efectual curatarea circuitului?
Ionescu
Subscriu la ce zice Argon. Eu nu am elv si am radiator mare si la 50 grade afara stand in trafic a urcat oleaca temperatura, nu a fiert, nu nimic.
Minel
QUOTE(Ionescu @ 6 Jun 2008, 10:32)
Subscriu la ce zice Argon. Eu nu am elv si am radiator mare si la 50 grade afara stand in trafic a urcat oleaca temperatura, nu a fiert, nu nimic.
*




De acord ,dupa o forja de vreo 15 km in 140 km/h (am avut o problema nasoala si am fost nevoit sa o calc sad.gif ) am intrat in Tm in ora de varf si afara era vreo 35 de grade ,cozi dupa cozi , si nu am avut probleme ,apa a ajuns la 95 grade inainte de a intra in oras ,dar nu a urcat mai mult deloc chiar daca stateam in ralanti la cozi si am elice montata din fabrica si nu GMV . rolleyes.gif
Muttley
QUOTE(criba @ 6 Jun 2008, 11:21)
termostat de 86 de Vaslui
*



Vad ca tii la masina. Ca sa fii si mai linistit, cauta termostat de import. Vernet parca. Alea de VS arata cheap rau, eu n-as monta nici de nevoie asa ceva.

QUOTE(argon @ 6 Jun 2008, 11:28)
nu era normal sa-ti fiarba nici cu elicea clasica
*


Dar mult mai probabil insa wink.gif

Avand acelasi diametru fuliile de pompa si apa si fulia de arbore cotit, la relanti elicea clasica se-nvarte cu 800-1000 rpm. Cea de la ELV cu cat? 3000?
roland
Cand aveam berlina (fara ELV), pe canicula, in oras, urca usor temperatura, dar atat.
Apropo, dupa ce am curatit (o data) circuitul de racire, acul statea putin mai jos (deci, cand era infundat partial, nu racea perfect, dar nu a urcat niciodata ingrijorator).
criba
Curatirea sistemului de racire am facut-o dupa ce am schimbat garnitura de chiuloasa
Termostat Vernet am gasit dar are valoarea de 89 g si imi pare cam mult pentru caldurile astea. Cel de Vaslui este identic cu cel care a fost pe masina de noua si cred ca merge bine din moment ce ajunge apa calda la termocupla. Apropo, termocupla este montata pe un T chiar la iesirea din radiator.
Pentru Minel: inainte am mers si eu cu 140 Km/h cu elicea pe fulie si tot la fel, a crescut temp putin si atat. In Buc, ora de varf inseamna ca in 10 Km cat am eu de la sv. pana acasa (Gara de N - Costin Georgian) fac aprox 1 ora si 10-20 min. Deci merg cu mai putin de 10 Km/h
ydaniel
pai Vernet au pt reno 12/dacia numai termostat de 89 gr.-sau cum se zice in popor de iarna.eu din ala am.asa a venit masina echipata din fabrica.
dar tine minte temperatura motorului nu depinde nu numai de apa si elv,mai depinde si de ulei,depunerile de la interior/exterior de pe baia de ulei si capacul culbutorilor.
2600rpm e turatia minima la care se invarte ELV de imep pitesti.
PS:daca ai nevoie de piese de calitate pt masina,da un MP. rolleyes.gif
os
Vreau sa aduc vreo doua aspecte in discutie (dupa perceptia "mea si a altor specialisti" wink.gif ), si anume:

1. Motor montat longitudinal: elice antrenata direct, sau nu? Fiindca in mers normal elicea cu pricina se roteste cea mai mare parte a timpului degeaba, eliminarea ei este o masura de economie (de combustibil). La multe masini "serioase" (toate?) cu motor montat longitudinal, fulia pe care e montata elicea contine un cuplaj, asa ca elicea se decupleaza cind nu e nevoie de ea (si se roteste liber, antrenata de curentul de aer). Exista citeva sisteme de cuplaje (visco, bimetalic...).

2. Termostat de vara, termostat de iarna: eu nu inteleg necesitatea acestei diferentieri. Si vara, si iarna motorul trebuie tinut in aceiasi parametri (aici: temperatura). In opinia mea un termostat bun (si, se intelege, in parametrii indicati de producator) este ceea ce trebuie. Ca sa nu mai vorbim ca schimbarea iti da bataie de cap - schimbare, aerisire etc.

3. Pe vremuri am avut o berlina (aceeasi pe care o pomenesc mereu) dotata din fabrica cu ELV si radiator "mic". Amintirile mele vagi sunt ca foloseam un termostat de 89 grade, iar termocupla era ceva de genul 92-95 - dar se prea poate sa ma insele memoria. Una peste alta, motorul ala n-a ars nici o garnitura (in general n-a patit nimic) si nici ELV nu mergea ca nebunul. La drum "intins" nu pornea niciodata.

Muttley
Explicabil sau nu in teorie, un termostat "de vara" se simte. Asta-i realitatea...

Daca Vernet e numai de 89 de grade, inseamna ca ma refer la altceva. Pe masina am unu' de 82 de grade, nu mai stiu ce marca, da' e strain oricum. Si mai am doua de 86 de grade. Niciunu' romanesc...
os
Intrebare catre criba (initiator): ELV e montat desigur in sensul corect, nu? Adica: ELV misca aerul in sensul "spre inapoi"...
cosminus
Daca deschide termostatul tarziu (si nu e neaparat sa fie blocat pe deschis sau inchis) poti sa ai aceasta problema
criba
ELV este de nova, "de interior" cum s-ar spune si e montat intre radiator si motor si trage aer din radiator si il baga in motor. Eu zic ca e corect montat. Pozitia lui este in stanga radiatorului, intre fulia pompei de apa si alternator. Daca era montat invers (rotea invers palele) eu zic ca imi fierbea apa pana acum de 10 ori.
Termostul deschide bine (cred). Spun asta caci am facut un test: am pornit masina rece, am asteptat pana cand a inceput sa se incalzeasca furtunul in care e pus termostatul, si m-am uitat la ceasul de temp de la bord. Este mai scazuta temp fata de cea la cere porneste termocupla
Muttley: poate poti afli cum se numeste termostul de 82. Ce marca?
Va Multumesc inca o data!!!
ydaniel
pe corpul termostatului e stantat firma producatoare si temperatura de deschidere.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.