Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Cutie de viteze ?
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Dacia Nova
sav83
Am probleme cand incerc sa intru in R. Chiar daca este c motorul oprit sau pornit, cateodata imi intra din prima fara probleme in R, iar cateodata nu vrea sa intre in R. In rest toate vitezele se comporta normal. Cand incer sa introduc in R, chiar daca maotrul e pornit, nu se aud caraituri, pur si simplu parca nu ar avea loc unde sa intre.

Ma puteti ajuta?
volint
Timoneria. Schimbate bucsele si reglaj. Foloseste search ca s-a discutat si explicat in destule topicuri.

Spor!!..
burtik4u
cauta topicuri inainte de a deschide tu altul wink.gif
chiar zilele astea s-a mai vorbit despre asta:P
sav83
Imi cer scuze daca nu trebuia sa deschid alt topic.

Am cautat, insa nu am gasit aceasta problema; am gasit intr-un topic o problema ca nu ii intra intr-o anumita viteza si cineva l-a intrebat daca ii intra in R. Deci m-am gandit ca e un pic mai special R

Am fost la mecanic cu ea si a zis ca timoneria este ok, ca nu trebuiesc schimbate bucsile si nici reglata, dar de asemenea nu stia de la ce se intampla fenomenul asta. Asadar, vazand ca in ceea ce s-a discuat recomandarea era timonerie, m-am gandit sa deschid acest topic in seprenta de a mai obtine pareri.
mihai0070
dute la reglat ca nu are de unde sa fie , R este mai special pentru ca nu are furca ca celelalte viteze si pinionul de R este defapt mansonul sincronizator de la vit 3 si 4 , daca nu iti cupleaza r si restul merg bine atunci 100% reglaj prost la ansamblu comanda
MIHAI8888
in incercarea mea de a regla singur timoneria dupa manual am constatat ca cea ce scrie acolo nu prea corespunde cu realitatea
de asemenea nici nu este explicata procedura pe inteles ba chiar as putea spune incomplet
adica : brida aiaia cu doua suruburi care permite regljul stanga-dreapta al manetei schimbatorului de viteze este desenata ca find la baza manetei sub masina
la mine brida e spre cutia de viteze
apoi spune asa; "se asigura pozitia de liber '' apoi '' se monteaza surubul de fixare a barei de comanda pe axul de comanda"
pai daca desfac surubul ala bara umbla aiurea pe acolo si oricat as incerca eu sa fixez pozitia de liber cand o montez la loc tot cum vrea ea sta

daca stie cineva cum se face exact, ca eu am incercat de vreo zece ori si tot nu mi-a iesit (cand merge 1,2,r bine numai merge 5 decat dac trag tare de maneta si cand merge 5 numai merge R )va rog sa imi explicati si mie



multmiri anticipate!
variable_dynamics
QUOTE
in incercarea mea de a regla singur timoneria dupa manual am constatat ca cea ce scrie acolo nu prea corespunde cu realitatea


Ba corespunde cu realitatea....in conditiile unor uzuri in anumite limite,sau probabil cu timonerie(tije,inversor, imbinare cardanica,etc) noua! Sa nu crezi ca specimenele de la Dacia au "uzat" o timonerie numai pentru a putea sa descrie corect si complet reglajul. wink.gif

QUOTE
de asemenea nici nu este explicata procedura pe inteles ba chiar as putea spune incomplet

Mda, in manualul de reparatie exprimarea e mai....sa-i zicem "complicata".
QUOTE
brida aiaia cu doua suruburi care permite regljul stanga-dreapta al manetei schimbatorului de viteze este desenata ca find la baza manetei sub masina.la mine brida e spre cutia de viteze

Exista mai multe variante de ansamblu comanda CV. Asa s-au produs si asa s-au si montat(sunt vreo 3 variante) insa "brida de care vorbesti tu are acelasi rol, oriunde ar fi amplasata. Ca fapt divers, si masina mea este echipata tot cu varianta pe care o descrii tu.

Hai sa vedem ce neclaritati ai:
QUOTE
apoi spune asa; "se asigura pozitia de liber '' apoi  '' se monteaza surubul de fixare a barei de comanda pe axul de comanda"
pai daca desfac surubul ala bara umbla aiurea pe acolo si oricat as incerca eu sa fixez pozitia de liber cand o montez la loc tot cum vrea ea sta

Descrierea se refera a pozitiei de liber a TIJEI DE COMANDA din cutia de viteze! Adica, cutia de viteze sa fie la punctul mort!! De scris, ei scriu,sa stii.....
[attachmentid=1627468562]
Este necesar aducerea "la liber" deoarece in cazul uzurii mari atat a bucselor de plastic cat si a axului de comanda in sine, jocurile se aduna astfel incat chiar si cand ai scos levierul schimbatorului pe liber, CV nu este chiar "pe liber" si crede-ma pe cuvant, fiecare mm conteaza.
Asa, la modul simplist si succint, inversorul(piesa din burduful perpendicular pe cele doua tije de comanda) trebuie sa aiba o forma usor "convexa" in raport cu linia solului, conditie in care capatul tijei de comanda o sa fie "inclinata" la un anume unghi(scrie in manual cat e unghiul). Asta trebuie tu sa asiguri cand faci procedura de "punere pe liber" a comenzii CV. Pozitia de "liber" a manetei schimbatorului o reglezi tu, desfacand suruburile bridei si rasucind de articulatia cardanica pana cand maneta sta pe mijloc. Operatiunea asta o sa o faci la sfarsit...si o sa mai ai de ajustat la reglaj. Vezi sa ai si arcul de rapel(dintre urechea montata pe timonerie si tabla masinii) Sper ca m-am facut inteles. wink.gif

QUOTE
daca stie cineva cum se face exact, ca eu am incercat de vreo zece ori si tot nu mi-a iesit (cand merge 1,2,r bine numai merge 5 decat dac trag tare de maneta si cand merge 5 numai merge R )va rog sa imi explicati si mie


Presupun ca ai incercat cu cala de grosime(1,5 mm parca). Acela e reglajul pe care trebuie sa il faci INITIAL si apoi trebuie sa o iei "pe incercate". Trebuie sa evaluezi jocurile tijelor(una e de comanda, cealalta asigura "echilibrajul" inversorului),uzura imbinarii cardanice care leaga bara de comanda de tija de comanda CV(dai burdufurile jos(cu grija sa nu le rupi) si misti cu mana, sau misti si incerci sa "simti" si sa aproximezi jocurile)), suruburile acelei imbinari cardanice au uzuri ale tijei(o sa vezi la ce ma refer cand te vei uita la un surub scos)

Trebuie tinut cont si de uzura opritorului si rampei cutiei de comanda(bila levierului de comanda(din masina, sub burduful manetei schimbatorului). Vezi cat de mult sunt uzate, vezi daca mai e garnitura de cauciuc pe opritor(daca ai facut reglajul cu 1,5 mm fara garnitura, e frectie la picior de lemn! Garnitura aia are grosime vreo 2 mm.) Apoi trebuie sa COMPENSEZI jocurile! Iti faci o schita a imbinarilor unde ai joc, si stai si "gandesti problema", faci calcule simple daca e nevoie si obtii valori de distante si grosimi proprii si in conformitate cu starea actuala a timoneriei tale.

Stiu ca niciun mecanic nu va sta sa"gandeasca problema" sau sa "compenseze jocurile din imbinari". Insa daca totusi ai rabdare sa iti planifici totusi operatiunile de reglaj, o sa iti reuseasca. Si va fi un reglaj facut cu simt de raspundere. smile.gif Spor la lucru si inarmeaza-te cu rabdare.

Numai bine.
MIHAI8888
ce am inteles eu ; cand tii maneta cu lera intre opritor si manta aia nu tre sa ai brida desfacuta?
apoi la fixarea pozitiei de liber nu mi-a spus nimeni ca trebuie demontat arcul de rapel
la mine nu e asa grav cu reglajul asta probabi daca era o nova gt era brici insa in incercarea de a muta vitezele cat mai spre stanga pt a evita ca tija de comanda sa frece in catalizator am probleme cu cuplarea 1,2 si R
momentan am lasat-o asa (pt a cupla 5 tre sa impingi barbateste in schimbator)
de asemenea am incercat sa fortez cataizatorul prin schimbarea pozitiei lui si rearanjarea intregului esapament dar imediat dupa ce pornesc motorul ajunge la loc
suportii motor sunt noi bucsele alea le-am schimbat restul ansamblului pare in buna stare doar ca unul dintre suruburi nu are nimic special asa cum le descriai tu ci e doar un simplu surub de 8 filetat pana la capat
e o timonerie simpla (ma ujitam la un golf sa vezi acolo) si totusi nu ii dau de cap
o sa incerc sa o iau pe indelete asa cu mi-ai recomandat si sperca deadta asta sa imi reuseasac
multumesc mult!
volint
Daca nu poti regla cum trebuie timoneria schimba tampoanele de la motor ca difera "grosimea" cauciucului. Eu am incercat cu 2 seturi de tampoane noi si abia le-am imperecheat. Au o influenta mare asupra pozitiei cutiei si din "reglarea" lor (adaugarea de saibe distantiere sub tampoane) castigi "usurinta" schimbarii vitezelor. E complicat ca "reglarea" asta o poti face numai cu motorul "oarecum" suspendat - pui un cric sub el sau daca ai acces la elevator ar fi si mai simplu. Si necesita timp!! La mine am pierdut vreo 4 ore pana am nimerit pozitia.

Spor!!..
cannis88
am observat ca modul in care intra in viteze , in special 1, 2, si R tine foarte mult si de uzura levierului comanda CV. Am avut "norocul" sa mi se rupa acest levier comanda si, schimbandu-l, fara sa ma reglez timoneria, imi intra perfect cele 3 trepte mai sus mentionate...O mica problema ar fi la trapta a 5-a, p care o "agata" cam greu, insa cum folosesc masina foarte putin si preponderent urban, nu gasesc o problema in asta....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.