QUOTE
in incercarea mea de a regla singur timoneria dupa manual am constatat ca cea ce scrie acolo nu prea corespunde cu realitatea
Ba corespunde cu realitatea....in conditiile unor uzuri in anumite limite,sau probabil cu timonerie(tije,inversor, imbinare cardanica,etc) noua! Sa nu crezi ca specimenele de la Dacia au "uzat" o timonerie numai pentru a putea sa descrie corect si complet reglajul.
QUOTE
de asemenea nici nu este explicata procedura pe inteles ba chiar as putea spune incomplet
Mda, in manualul de reparatie exprimarea e mai....sa-i zicem "complicata".
QUOTE
brida aiaia cu doua suruburi care permite regljul stanga-dreapta al manetei schimbatorului de viteze este desenata ca find la baza manetei sub masina.la mine brida e spre cutia de viteze
Exista mai multe variante de ansamblu comanda CV. Asa s-au produs si asa s-au si montat(sunt vreo 3 variante) insa "brida de care vorbesti tu are acelasi rol, oriunde ar fi amplasata. Ca fapt divers, si masina mea este echipata tot cu varianta pe care o descrii tu.
Hai sa vedem ce neclaritati ai:
QUOTE
apoi spune asa; "se asigura pozitia de liber '' apoi '' se monteaza surubul de fixare a barei de comanda pe axul de comanda"
pai daca desfac surubul ala bara umbla aiurea pe acolo si oricat as incerca eu sa fixez pozitia de liber cand o montez la loc tot cum vrea ea sta
Descrierea se refera a pozitiei de liber a TIJEI DE COMANDA din cutia de viteze! Adica, cutia de viteze sa fie la punctul mort!! De scris, ei scriu,sa stii.....
[attachmentid=1627468562]
Este necesar aducerea "la liber" deoarece in cazul uzurii mari atat a bucselor de plastic cat si a axului de comanda in sine, jocurile se aduna astfel incat chiar si cand ai scos
levierul schimbatorului pe liber, CV nu este chiar "pe liber" si crede-ma pe cuvant, fiecare mm conteaza.
Asa, la modul simplist si succint, inversorul(piesa din burduful perpendicular pe cele doua tije de comanda) trebuie sa aiba o forma usor "convexa" in raport cu linia solului, conditie in care capatul tijei de comanda o sa fie "inclinata" la un anume unghi(scrie in manual cat e unghiul). Asta trebuie tu sa asiguri cand faci procedura de "punere pe liber" a comenzii CV. Pozitia de "liber" a manetei schimbatorului o reglezi tu, desfacand suruburile bridei si
rasucind de articulatia cardanica pana cand maneta sta pe mijloc. Operatiunea asta o sa o faci la sfarsit...si o sa mai ai de ajustat la reglaj. Vezi sa ai si arcul de rapel(dintre urechea montata pe timonerie si tabla masinii) Sper ca m-am facut inteles.
QUOTE
daca stie cineva cum se face exact, ca eu am incercat de vreo zece ori si tot nu mi-a iesit (cand merge 1,2,r bine numai merge 5 decat dac trag tare de maneta si cand merge 5 numai merge R )va rog sa imi explicati si mie
Presupun ca ai incercat cu cala de grosime(1,5 mm parca). Acela e reglajul pe care trebuie sa il faci INITIAL si apoi trebuie sa o iei "pe incercate". Trebuie sa evaluezi jocurile tijelor(una e de comanda, cealalta asigura "echilibrajul" inversorului),uzura imbinarii cardanice care leaga bara de comanda de tija de comanda CV(dai burdufurile jos(cu grija sa nu le rupi) si misti cu mana, sau misti si incerci sa "simti" si sa aproximezi jocurile)), suruburile acelei imbinari cardanice au uzuri ale tijei(o sa vezi la ce ma refer cand te vei uita la un surub scos)
Trebuie tinut cont si de uzura opritorului si rampei cutiei de comanda(bila levierului de comanda(din masina, sub burduful manetei schimbatorului). Vezi cat de mult sunt uzate, vezi daca mai e garnitura de cauciuc pe opritor(daca ai facut reglajul cu 1,5 mm fara garnitura, e frectie la picior de lemn! Garnitura aia are grosime vreo 2 mm.) Apoi trebuie sa COMPENSEZI jocurile! Iti faci o schita a imbinarilor unde ai joc, si stai si "gandesti problema", faci calcule simple daca e nevoie si obtii valori de distante si grosimi proprii si in conformitate cu starea actuala a timoneriei tale.
Stiu ca niciun mecanic nu va sta sa"gandeasca problema" sau sa "compenseze jocurile din imbinari". Insa daca totusi ai rabdare sa iti planifici totusi operatiunile de reglaj, o sa iti reuseasca. Si va fi un reglaj facut cu simt de raspundere.
Spor la lucru si inarmeaza-te cu rabdare.
Numai bine.