Necesitati de scule:cric,capra(caramizi,buturuga,etc),chei inelare si normale de vari masuri(13,13,17,19,24 mi le amintesc eu) si preferabil si o cheie cu cricheti,presa de pivoti si de rulment,vasilina,spray degripant,masa de lucru cu menghina mare,carpe.
Necesitati de piese:cei 2 rulmenti,2 piulite noi pentru pivoti,o piulita pentru bieleta de directie,o piulita pentru planetara,set garnituri de frina.
Timpul de lucru este de cateva ore,depinzind de chef,experienta,indeminare,etc.Inainte de a incepe operatiunea se ia in calcul posibilitatea altor piese care vor trebui schimbate si se strang fondurile necesare.
Ne apucam de treaba:
1)Plantam masina undeva unde sa nu fie soare,panta,traffic si sa avem loc destul de manevre.Eu am ales curtea unui prieten care avea si un mini atelier cu menghina si scule destule.Se asigura masina cu frina de mana si eventual opritoare,se ridica pe cric ,se monteaza capra si se scoate roata.
2)Se scot sigurantele de la stifturile etrierului de frina si cu un ciocan si o surubelnita se imping stifturile afara.La etrier se va inlocui garnitura antipraf care este sigur facuta ferfelita de buna ce este.Etrierul si placutele se lasa deoparte,eventual stergeti placutle de frina cu alcool.(vezi poza 1)
3)Aceasta este o operatiune care din pacate am uitat sa o fac si am incercat sa o inlocuiesc comprimind arcul cu presa de arcuri,a fost mult mai greu .Ideea este sa fie intr-un fel comprimata bascula superioara.Se ridica cu cricul sprijinit in bascula inferioara(eventual in pivotul inferior ) un pic ansamblul de suspensie(se comprima astfel arcul).Acum se monteaza intre axul pe care este montat amortizorul(pe bascula superioara) si axul care sustine bascula inferioara spre lonjeron,o cheie mai groasa (in service exista o scula speciala care se numeste antetroaza).Acum se coboara cricul ,arcul raminind comprimat.Este nevoie de aceasta operatiune deoarece odata depresat pivotul superior nu ai cum sa il scoti din portfuzeta decat ridicind un pic bascula superioara(in serviceurile de cartier acest lucru se face cu o ranga lunga si luind ca punct de sustinere lonjeronul).Eu am ales cea mai grea metoda,am comprimat arcul cu ajutorul presei de arcuri,nu recomand nimanui,sunt multe ture de infiletat si defiletat piulitele,cel putin la modelul meu de presa.(vezi poza 2)
4)Se depreseaza bieleta de directie(vezi poza 3),scotind inainte piulita ei .Se depreseaza pivotul superior si apoi cel inferior (vezi poza 4).Se scoate piulita de la planetara.Cele 4 piulite rezultate ce vor inlocui obligatoriu la remontare,ele au un inel de plastic ,sunt de unica folosinta si au rolul de a nu se desface datorita vibratiilor.Nu puteti realiza aceasta functie stringind mai tare piulita sau punind saibe grover.Se verifica pivotii sa se miste relativ greu si bucsele de la bascule sa nu aiba joc,se schimba ce este stricat(eu am schimbat bieta de directie si bieleta antiruliu ).Pentu a schimba bucsile,la bascule de jos se scoate axul pur si simplu,apoi se depreseaza cele 2 bucsi,preferabil sa shimbati si axul care are sanse sa fie tocit.Pentru bucsa de la bascule superioara va trebui sa presati arcul cu o presa de arc pentru a scoate antetoaza(vezi punctul 3).
5)Acum mergem cu ansamblul fuzeta-portfuzeta-disc la menghina.Se desurubeaza cele 4 suruburi din spate,cele mici au niste piulite special iar cele mari se infileteaza in suportul etrierului.Se pune suportul etrierului deoparte ,impreuna cu placuta care se afla peste rulment(si care banuiesc eu are rolul sa nu lase rulmentul sa iasa de la vibratii).
6)Se fixeaza portfuzeta in menghina si se bate cu o teava in fuzeta.Teava trebuie sa fie cam de diametrul fuzetei,oricum sa nu intre in ea,dar sa fie totusi mai mica decat diametrul interior al rulmentului. (vezi poza 6).La mine a iesit foarte greu, asa ca mult spray degripant si ciocane mari sunt ceea ce va recomand.
7)Se depreseaza rulmentul de pe portfuzeta folosind o teava cu diametrul cuprins intre diametrul interior al rulmentului si el exterior.Eu nu am gasit teava dar am folosit bucata de fier. (vezi poza 7).
8) Se scot cele 6 suruburi ce prind discul. (vezi poza 5),eu le-am desfacut mai devreme dar puteam face asta si in aceasta etapa.Se depreseaza rulmentul de pe fuzeta folosind presa. (vezi poza 8).
9) Se preseaza rulmentul nou in fuzeta(cu garnitura spre fuzeta).Se foloseste o teava cu diametul intrior un pic mai mare decat al rulmentului,eu am folosit o parte din presa de rulment. (vezi poza 9).
10)Se remonteaza ansamblul fuzeta-portfuzeta-disc si apoi se preseaza si rulmentul de pe portfuzeta,cu garniture in exterior,neuitind distantierul dintre cei 2 rulmenti. (vezi poza 10).
11)Se monteaza ansamblul fuzeta-portfuzeta-disc intai pe pivotul inferior si planetara apoi pivotul superior si apoi bieleta de directie.Piulitele de la pivoti nu o sa se infileteze complet,o sa se miste cu tot cu rotula pivotului.Eu am strins piulitele dup ace am montat roata si am coborit masina astfel presind pivotii.Se monteaza etrierul si placutele,piulita de la planetara,roata.Se string piulitele de la pivoti.
Eu am schimbat si barele stabilizatoare cu unele mai groase(vezi poza 11).Ca timp de lucru,cu tot cu bare si mancare,pause,drum pana la magazin pentru bieleta a durat 8 ore.Probabil daca mai fac asta inca o data dureaza 4,nu de alta dar 2 ore m-am scarpinat in cap uitandu-ma la portfuzeta incercind sa imi dau seama cum scot fuzeta(nestiind cum arata piesele separat).Astept completari si comentarii si rog un moderator daca se poate sa puna pozele dupa fiecare etapa,eu nu am stiut cum.