Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Turatia la berlina...
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Pages: 1, 2
nikos_WDJ
Am vazut discutii pe forum despre turatie... Pana la urma, la ce turatie poate ajunge o berlina normala? ... si sa mai si mearga si dupa ce ii "dai" turatia aia maxima, sa nu fie ultimul efort si apoi gata!
Eu, de obicei merg cu berlina mea, la drum normal, pana pe la 3000 - 3200 rpm in treapta a 5-a si se comporta destul de bine... Cand o "forjez", ca mai am si sclipiri din astea, o duc pana aproape de 4000 si... merge, dar apar semne cum ca nu ar fi tocmai ok... motorul incepe sa se faca auzit mai tare (nu pot spune chiar ca "urla") si ma gandesc apoi ca n-a fost prea sanatos sa ajung la turatia aia!

De mentionat ca am dacie 1310(an fabricatie 1989, modificata 1997 - caroserie, bord cn etc.) cu motor facut recent, in toamna (bloc motor schimbat, cilindrii, segmenti... cam tot)!
Tokai
Eu am alta problema, dar legata toto de turatie: Mi-am reglat masina (am si GPL) si dupa ce merg o bucata de timp, la ralanti turatie e mai mare decat ar trebui. Faza e ca, dupa cca. 30 sec, scade la regimul normal. Daca accelerez, iar sta la turatie mare, dupa care scade. E enervant si ma tem ca ceva e in neregula. Ce ar putea fi?
Tokai
Am uitat sa spun: faza e valabila atat pe benzina, cat si pe gaz.
RIon
nikos_WDJ, fa o verificare-reglare la culbutori, vezi sa ai ulei suficient in motor.
Tokai, verifica jicloarele, sufla-le, mai ales cel de mers in gol, sa fie desfundat si strans cum trebuie.
nikos_WDJ
QUOTE(RIon @ 25 Jan 2005, 10:01)
nikos_WDJ, fa o verificare-reglare la culbutori, vezi sa ai ulei suficient in motor.
Tokai, verifica jicloarele, sufla-le, mai ales cel de mers in gol, sa fie desfundat si strans cum trebuie.
*



Nu zic ca n-ar trebui si o verificare cum ai zis tu, insa intrebarea mea ar fi: ce turatie maxima e recomandata la o berlina ca a mea! Am mai "auzit" pe forum vorbindu-se la un moment dat de 5-6000 de turatii... Eu nu cred ca as putea sa ajung la turatia aia fara consecinte negative! Merg daciile normale cu 5-6000 de turatii!!!???
ionut232
e normal ca la 4000 de turatii sa se auda altfel motorul....
ca intervine frecarea cu aerul.....
la 4000 rot/min ai 120km/h....deci....pentru o dacie mi se pare multisor....
la mine se aude motorul mult mai gros...ca si cum ar urla;...e drept ca nu am cine stie ce ulei(numai romanesc....pun)...
RIon
Fa un sacrificiu si pune ulei strain de 15W40 si un aditiv (eu am cu teflon).
E normal sa o duci la cate turatii cere viteza si drumul; oricat vrei sa o duci la 6000 turatii, cu 230kmh nu merge smile.gif
La urcat pante, eu nu depasesc 3000rpm cu 70kmh), si nu vreau sa forjez pentru nimic motorul...
nikos_WDJ
Pai asta zic si eu, n-are rost sa forjam motorul... pana la urma e dacie... M-am mirat cand am vazut discutii in care se punea problema la 5-6000 de turatii!!! ohmy.gif
marius-gabriel
nikos VDJ,normal ca merge si a ta in 5-6000 de ture si singurul lucru e ca vei avea o uzura putin mai mare decat de obicei.
a mea ia aproape 8000 de ture pe loc iar in mers 6500 si e 1300 smile.gif
nikos_WDJ
Eu nu cred ca a mea poate ajunge in mers la 6000! La 4000 rpm intr-a 5-a deja se simte...
Nu-mi merge kilometrajul si nu stiu ce viteza am... pe la 3000 si ceva cred ca am in jur de 120-130! Marius, tu cam ce viteza ai la 6000?
ViperRS
nimeni nu da 600 de ture in ultima treapta din cutie (4 sau 5) ca nu merge nu ajunge pana acolo. De obicei ii dau turatie mare la o depasire gen 80 90 in a 3 sau prin oras 1 pana in 40 si 2 pana la 60
turatia mare te ajuta cand vrei sa iesi repede dintr-o situatie dificila sa nu pierzi timp cu schimbatu
daca uleiul e ok si motorul cald uzura nu va fi exagerata.
nikos_WDJ
QUOTE(ViperRS @ 25 Jan 2005, 17:06)
nimeni nu da 600 de ture in ultima treapta din cutie (4 sau 5) ca nu merge nu ajunge pana acolo. De obicei ii dau turatie mare la o depasire gen 80 90 in a 3 sau prin oras 1 pana in 40 si 2 pana la 60
turatia mare te ajuta cand vrei sa iesi repede dintr-o situatie dificila sa nu pierzi timp cu schimbatu
daca uleiul e ok si motorul cald uzura nu va fi exagerata.
*


Turatia mare te ajuta de exemplu intr-o depasire in care te-ai inscris si nu mai ai timp sa o faci, iti vine din fata... schimbi in treapta inferioara si masina capata un impuls care te ajuta sa intrii mai repede in fata celui depasit! Nu prea e recomandata manevra, nu e deloc "sanatos", dar la nevoie...

Si referitor la turatia de 6000 raman la parerea mea si iti dau dreptate... nu prea se face la dacie!
axel
QUOTE(nikos_WDJ @ 25 Jan 2005, 14:15)
Nu zic ca n-ar trebui si o verificare cum ai zis tu, insa intrebarea mea ar fi: ce turatie maxima e recomandata la o berlina ca a mea! Am mai "auzit" pe forum vorbindu-se la un moment dat de 5-6000 de turatii... Eu nu cred ca as putea sa ajung la turatia aia fara consecinte negative! Merg daciile normale cu 5-6000 de turatii!!!???
*


am un prieten care a dat turometru peste cap la dacie 1-a si a 2-a,de obicei cand o forjaza schimba pe la 5-6000 si inca nu are nimic motorul
nikos_WDJ
Mie nu mi se pare normal... da-o'ncolo, e dacie pana la urma!!!
RIon
Mai Axel... ce naiba... povesti cu prieteni si pescari.
eXtenSion
Singura problema ii ca la dacii turometrele nu arata cum trebuie.. Eu am facut la una din 2001 peste 7000 rotatzii...si cica calculatorul o limiteaza electronic la 5600...asha ca adevarul ii undeva departe de romani..

oricum mie imi place mult mai tare sa conduc intr-o viteza inferioara cu turatzie mare 4000-5000 tongue.gif
free_fiber
Stati sa vada SGM topicul ca vine el si ne da lectii cu 8000 RPM... biggrin.gif
La (fosta) berlina: parerea mea si uleiul conteaza destul de mult impreuna cu aditivii respectivi + motorul trebuie sa fie incalizt ca sa fie turat si cu consecinte negative minime.
Dupa parerea mea n-are nimic sa ajunga ca exceptie la turatii maricele (si eu am ajuns cu SLZ-ul meu azi la 4000RPM intr-o depasire si mi-a fost mila de ea... saracuta biggrin.gif ); dar in rest: "Condusul sportiv costa scump" si "imbatraneste masina mai repede".
ionut232
faza cu turatiile astea....asa cum s-a mai zis iti termina motorul.....si in al doilea rand mai este si consumul maricel.....
si la urma urmei......e dacie....ce turatii vreti....
saracele masini....
nikos_WDJ
QUOTE(ionut232 @ 25 Jan 2005, 20:52)
faza cu turatiile astea....asa cum s-a mai zis iti termina motorul.....si in al doilea rand mai este si consumul maricel.....
si la urma urmei......e dacie....ce turatii vreti....
saracele masini....
*


Sunt total de acord...
axel
QUOTE(RIon @ 25 Jan 2005, 20:31)
Mai Axel... ce naiba... povesti cu prieteni si pescari.
*


daca erai din buc si imi puteam face timp te costa 2 litri de benzina si se putea demonstra tongue.gif
RIon
Ma abtin. Sa dai peste cap un turometru... biggrin.gif
nikos_WDJ
Eu cred ca al meu arata bine si zic ca pentru o dacie ajunge maxim 4000...
adumitrachy
Ce ziceti de faza asta?Acu 2 saptamani mergeam linistit cu masina , cand vine un baiat de baiat cu un astra si ma flasuia de sa imi sara inima din loc de spaima.Eu aveam 110,dar m-am enervat si am inceput sa ii dau dupa el, ca sa ii arat eu care masina e mai tare biggrin.gif . I-am dat 130, dar nu am mai avut unde sa-i dau mai mult.Faza acu e ca la 130 aveam 3000 de ture.E posibil oare, sau imi arata rau turometru?
nikos_WDJ
QUOTE(adumitrachy @ 25 Jan 2005, 23:19)
Ce ziceti de faza asta?Acu 2 saptamani mergeam linistit cu masina , cand vine un baiat de baiat cu un astra si ma flasuia de sa imi sara inima din loc de spaima.Eu aveam 110,dar m-am enervat si am inceput sa ii dau dupa el, ca sa ii arat eu care masina e mai tare biggrin.gif . I-am dat 130, dar nu am mai avut unde sa-i dau mai mult.Faza acu e ca la 130 aveam 3000 de ture.E posibil oare, sau imi arata rau turometru?
*



De obicei turometrul arata bine? Poate chiar asa o fi... daca da, te felicit... 130 la 3000 de turatii e ceva!
diaconuliviu
QUOTE(nikos_WDJ @ 25 Jan 2005, 23:23)
De obicei turometrul arata bine? Poate chiar asa o fi... daca da, te felicit... 130 la 3000 de turatii e ceva!
*



la 3000 cam 120 km/h
RIon
may...depinde de la masina la masina, 4 sau 5 viteze etc.
os
Povestea se poate verifica prin calcul (daca ambreiajul nu patineaza):

n*i1*i2*Pi*D=v,

in care:
n=turatia motorului
i1=raportul de transmisie al treptei de viteza cuplate
i2=raportul de transmisie al diferentialului (grupul conic)
Pi=3,1416
D=diametrul rotii
v=viteza

Toate exprimate in SI (n->rad/s, D->m, v->m/s). Formulele de transformare:
1 m/s=3,6 km/h;
1 RPM = 1*2*Pi/60 = 1*Pi/30 rad/s

Nota: ceea ce se obtine din acest calcul este 100% corect, rezultatele sunt afectate numai de imprecizia masuratorilor (viteza, turatie, diametrul rotii) respectiv de necunoasterea cu precizie a rapoartelor de transmisie.

Am neglijat patinarea rotilor pe sol.

Formula este corecta pentru TOATE masinile care:
1. nu au ambreiaj cu alunecare (de exemplu convertizor hidrodinamic de cuplu)
2. au 2 mecanisme de demultiplicare intre motor si roti (majoritatea covirsitoare a masinilor 4x2).
axel
QUOTE(RIon @ 25 Jan 2005, 22:09)
Ma abtin. Sa dai peste cap un turometru... biggrin.gif
*


te abti degeaba.si SGM a afirmat acelas lucru in urma cu ceva timp.asa k nu este imposibil.
nikos_WDJ
QUOTE(axel @ 26 Jan 2005, 12:31)
te abti degeaba.si SGM a afirmat acelas lucru in urma cu ceva timp.asa k nu este imposibil.
*



O fi... dacia nu are limitare electronica si merge pana se da peste cap... teoretic biggrin.gif
nikos_WDJ
QUOTE(os @ 26 Jan 2005, 11:47)
Povestea se poate verifica prin calcul (daca ambreiajul nu patineaza):

n*i1*i2*Pi*D=v,

in care:
n=turatia motorului
i1=raportul de transmisie al treptei de viteza cuplate
i2=raportul de transmisie al diferentialului (grupul conic)
Pi=3,1416
D=diametrul rotii
v=viteza

Toate exprimate in SI (n->rad/s, D->m, v->m/s). Formulele de transformare:
1 m/s=3,6 km/h;
1 RPM = 1*2*Pi/60 = 1*Pi/30 rad/s

Nota: ceea ce se obtine din acest calcul este 100% corect, rezultatele sunt afectate numai de imprecizia masuratorilor (viteza, turatie, diametrul rotii) respectiv de necunoasterea cu precizie a rapoartelor de transmisie.

Am neglijat patinarea rotilor pe sol.

Formula este corecta pentru TOATE masinile care:
1. nu au ambreiaj cu alunecare (de exemplu convertizor hidrodinamic de cuplu)
2. au 2 mecanisme de demultiplicare intre motor si roti (majoritatea covirsitoare a masinilor 4x2).
*



Foarte interesant, as vrea sa aplic si eu chestia asta! Dar nu prea inteleg ce e cu
i1 si i2 ... nu ma pricep, cum imi dau seama de i1 si i2?
ionut232
eu am 4000 de turatii la 120.....nu stiu de unde ziceti voi 3000...
si am cutie in 5 trepte....
as fi curios asa....daca am lua-o scazand (viteza si treapta)....cam cate turatii a-ti avea la 10 km/h in tr 1........ oare 0(zero)?????? tongue.gif
os
Astea le iei din manual (daca sunt indicate):

i1 - raportul de transmisie al CV in treapta care te intereseaza. Acesta este dat in documentatia tehnica a CV in forma 1:x (atentie, se monteaza diverse tipuri si trebuie vazut exact ce ai pe masina). Asta inseamna ca i1=1/x, de exemplu 1:1,032 (la berlinele vechi-vechi-vechi in treapta a IV-a) face i1=1/1,032=0,969. La unele CV cu 5 trepte se mai intimpla ca in treapta a V-a raportul iese supraunitar (de exemplu: indicatia 1:0,82 duce la i1=1,2195).

i2 este dat de grupul conic montat in diferential. De exemplu: grup de 9/34 duce la i2=9/34=0,2647. Nu stiu cum afli exact ce fel de grup conic ai, dar poate stie altcineva. O metoda sigura este ca - la o demontare - sa numeri dintii, dar ar trebui sa existe si alta cale.

Mult succes,
os

PS: Bineinteles, formula se aplica si pentru orice treapta de viteza (cu i1 corespunzator) respectiv orice viteza si turatie.
nikos_WDJ
OK, mersi pentru indicatii!
bogdan3l
sau mai simplu wink.gif

http://davewin.com/tech/gear_ratios.shtml

adumitrachy
4000 de ture mi se pare exagerat la 120. Ar trebui sa ai 3000-3200. Cam asa ceva. Eu is mirat la mine ca la 130 aveam 3000 de ture.Eu cred ca nu arata bine turometrul, cu toate ca la itp cand am fost, imi arata bine digania. wink.gif
Alex2k4
Se poate sa aiba 4000 la 120. Asa am si eu si nu e defect turometrul. Singura explicatie fiind ca a4a si a 5a de papuc. Probleme nu am avut pana acum dar la drum o tin cam la 100-110 si consuma in jur de 6.1- 6.5%.
nikos_WDJ
[quote=bogdan3l,26 Jan 2005, 16:15]
sau mai simplu wink.gif

http://davewin.com/tech/gear_ratios.shtml
*

[/quote

Ce inseamna Gear ratio?


os
Raport de transmisie (i1 respectiv final drive ratio -> i2). Pagina aia te scuteste de calculat, dar atentie la unitatile de masura, de exemplu diametrul rotii in inch.
diaconuliviu
QUOTE(Alex2k4 @ 26 Jan 2005, 18:43)
Se poate sa aiba 4000 la 120. Asa am si eu si nu e defect turometrul. Singura explicatie fiind ca a4a si a 5a de papuc. Probleme nu am avut pana acum dar la drum o tin cam la 100-110 si consuma in jur de    6.1- 6.5%.
*



Se poate daca are grup conic 8x33 in loc de 9x34-asta presupune ca "trage" mai bine dar nu "alearga"
marius-gabriel
nikos nu stiu ce viteza aveam ca am cablul rupt la kilometaj,dar cand mi-a mers,cel mai mult a luat masina 140.
unghiurile la roti sunt varza ca am schimbat semilonjeroanele si nu am refacut geometria
nikos_WDJ
QUOTE(marius-gabriel @ 27 Jan 2005, 19:09)
nikos nu stiu ce viteza aveam ca am cablul rupt la kilometaj,dar cand mi-a mers,cel mai mult a luat masina 140.
unghiurile la roti sunt varza ca am schimbat semilonjeroanele si nu am refacut geometria
*



Nici mie nu-mi merge kilometrajul... intai era de vina cablul apoi s-a stricat ceasul!
A mea nu stiu daca a mers vreodata cu 140, poate daca imi fac kilometrajul incerc... dar in limita a 4000 de turatii biggrin.gif
ionut232
sincer...mie imi arata 4000..si am mai auzit si de la altii aceeas turatie...
poate o fi indicand naspa...la kilometraj nu s-a umblat deloc de cand a fost luata..de noua...
e mai naspa ca nu pot sa o verific....ca va faceam niste poze...motivul este zapada bineinteles...
Tokai
nu stiti pe unde pot gasi un turometru extern? ca nu am.pentru dacia 1310, din '87
TheSaiLor
Asta cu 120 la 3000 de ture e vrajeala. Eu cu dacie in 5 viteze la 3000 de ture am 100 km/h. Acum daca iau in considerare marja de eroare a ceasului de kilometraj viteza e undeva intre 90 si 110 dar tind sa cred ca e sub 105. Turometrul arata perfect ca e verificat. La 120 dacia are cel putin 3700 rpm.
Mai e o problema. dacia are doua modele de cutie cu 5 viteze. Depinde ce rapoarte are cutia fiecaruia. Dar oricum 3000 de ture la 120 km/h nu are cum sa fie. Asta inseamna ca daca la drum drept, inclinare 0 grade, dacia ar ajunge la 160 km/h lejer (neavand limitare poti duce turatia si la 6000 de ture) ceea ce nu prea am vazut sa fie posibil.
TheSaiLor
Am uitat sa ma leg si de faza cu 8000 de ture. Fratilor, eu am 2 dacii dupa cum vedetzi si voi, si la a 2-a care o foloseste fratimiu turometru sare lejer de 7000 de ture, numai ca de la 4000 in sus merge aiurea. smile.gif)
cmres80
Dacia mea e din '98 pe carburatie si aparatura de bord indica in felul urmator:

2000rot/min/4-a=60km/h

2000rot/min/5-a=80km/h

3000rot/min/5-a=120km/h

3500rot/min/5-a=140km/h

2800rot/min/5-a=100km/h

relantiul e in jur de 800 rot/min

14,3 s timp de demaraj pana la 100km/h cel mai bun obtinut de mine in treapta a 3-a

Mai corespund corelatiile dintre viteza si turatie la cineva???
nikos_WDJ
QUOTE(cmres80 @ 30 Jan 2005, 05:35)
Dacia mea e din '98 pe carburatie si aparatura de bord indica in felul urmator:

2000rot/min/4-a=60km/h

2000rot/min/5-a=80km/h

3000rot/min/5-a=120km/h

3500rot/min/5-a=140km/h

2800rot/min/5-a=100km/h

relantiul e in jur de 800 rot/min

14,3 s timp de demaraj pana la 100km/h cel mai bun obtinut de mine in treapta a 3-a

Mai corespund corelatiile dintre viteza si turatie la cineva???
*



Ai motor de 1400, nu?
cmres80
Da,motorul este de 1,4L(1397cm3).
Un alt exemplu: in a 3-a/3000rot/min-60km/h,iar dupa ce schimb a 4-a turatia scade la 2000rot/min,mie personal mi se pare normala pierderea de turatie(valaorea ei de fapt,de 1000 de rot),voi ce parere aveti? blink.gif
nikos_WDJ
QUOTE(cmres80 @ 30 Jan 2005, 18:46)
Da,motorul este de 1,4L(1397cm3).
Un alt exemplu: in a 3-a/3000rot/min-60km/h,iar dupa ce schimb a 4-a turatia scade la 2000rot/min,mie personal mi se pare normala pierderea de turatie(valaorea ei  de fapt,de 1000 de rot),voi ce parere aveti? blink.gif
*



Pai nu stiu ce sa zic... cred ca e normal! Daca as avea si eu kilometraj poate as mai face legatura intre turatie si viteza, asa acum dau doar cu presupusul!
Am facut o proba la drum acum ceva timp: un prieten mergea in spatele meu cu dacia lui (el are kilometraj) si mi-a zis prin telefon ca am 110... turometrul meu indica 3000!
diaconuliviu
QUOTE(cmres80 @ 30 Jan 2005, 05:35)
Dacia mea e din '98 pe carburatie si aparatura de bord indica in felul urmator:

2000rot/min/4-a=60km/h

2000rot/min/5-a=80km/h

3000rot/min/5-a=120km/h

3500rot/min/5-a=140km/h

2800rot/min/5-a=100km/h

relantiul e in jur de 800 rot/min

14,3 s timp de demaraj pana la 100km/h cel mai bun obtinut de mine in treapta a 3-a

Mai corespund corelatiile dintre viteza si turatie la cineva???
*



La mine, grup 9x33 si motor 1289 (cutia e pusa de mine)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.