mario56
5 Jan 2009, 16:24
salut, am o ploblema cu stergatoarele, nu mai functioneaza in nici un fel. pana acum ceva timp au mers. am observat ca nu mai merg dupa ce am umblat pe la cablurile de sub bord. cum rezolv? unde gasesc motorasu de la stergatoare. vroiam sa dau bordu jos cu totul dar nu stiu daca mai stiu sa il pun inapoi. ce imi recomandati ? e usor de pus bordu inapoi daca il dau jos ?
P.S. masina e 1310 din 90'
Mr_Devil83
5 Jan 2009, 16:25
ma oare n-ai scos +-ul stergatoarelor din borna aia de sub bord? Sau mufa de la motoras sau maneta?
mario56
5 Jan 2009, 16:35
la maneta e ok ca m-am uitat dar nush unde e borna sub bord
, posibil sa fie aia ca am bagat mana pe acolo sa pun firele la butoanele de pe bord. poti face o poza sau ceva sa stiu unde sa ma uit ? pls
nu rade ca sunt incepator
, ms
he heee...ma apuca nostalgia
)
fa rost de un aparat de masura si vezi daca-ti vine ceva curent pe "+"-ul de la maneta (bineiteles cu contactul pus)
daca nu vine e simplu ti-a sarit din mufa cu + pe contact de sub volan....sau ca in cazul meu ai tras fara sa vrei de fir si s-a gatuit pe undeva pe drum
pe urma masori daca maneta scoate curent pe 53 si 53b (scrie pe contactele manetei)
daca si aici e cu da...atunci du-te dupa fir pana la motoras...parca e sub bord prin dreapta
stropitorul iti merge?
ai model cu sau fara temporizator?
vezi sa pe forum sunt scheme electrice pentru varinata cu si pt cea fara temporizator
ps....daca ai avut norocul s-ati umble vreun maistur pe la matze verific apapucii firelor
mario56
6 Jan 2009, 17:10
acum nu merge stropitorul dar mergea inainte . cred ca e cu temporizator ca are
asta , si cand dadeam sa stropeasca porneasu si stergatoarele singure si faceau de vre-o 3 ori pe parbriz.
am folosit o surubelnita dinaia cu cu bec pt curent si arata ca nu e curent in 53 si 53b si nici in restu
aici e
motoras-ul de sub bord la care zice-ti ca a iesit '+'-ul?
7 Jan 2009, 15:04:nimeni ?
srry de duble post
lucaeugen2005
10 Feb 2009, 17:06
Daca te-ai jucat la cabluri si motorul nu bizie deloc (cum ar fi daca piulita de pe axul motorului e slabita) mai mult ca sigur ca nu mai este alimentat, un fir nu mai face contact si nu cred ca neaparat plusul. Cauta pe forum ca e schema si poti incepe sa verifici. Inclin catre contactele la maneta de actionare daca nu mai mere nici stropitoarea.
alin12
10 Feb 2009, 19:55
QUOTE(mario56 @ 6 Jan 2009, 17:10)
am folosit o surubelnita dinaia cu cu bec pt curent si arata ca nu e curent in 53 si 53b si nici in restu
Surubelnita aia(creion de tensiune) merge numa la 220 V. Incearca cu un voltmetru, multimetru, beculetz de 12 V.
v_razvan_c
4 Mar 2009, 22:21
Am si eu o ,,problema" cu stergatoarele, ma rog, taica-miu la DACIA lui din `73... Nu ii merge decat veteza 1 si nu revin singure daca duc maneta pe 0...
De unde imi pot da seama daca motorul este cu revenire, din cate am vazut eu pare a fi schimbat, are 5 fire care ies din motor, iar bratele stergatoarelor sunt prinse cu piulite. Si daca puteti sa-mi spuneti culorile care corespund notatiilor de pe maneta, poate asa imi va fi mai simplu...
bygy007
5 Mar 2009, 00:57
incearca sa schimbi /repari maneta
v_razvan_c
5 Mar 2009, 13:26
Aha, merci, deci crezi ca motorul este cu 2 viteze si revine singur daca m-ai sfatuit asa...
pp.coco
5 Mar 2009, 17:03
daca tot este vorba de stergatoare, nici ale mele nu revin la pozitia initiala decat daca le pun pe 0, se poate schimba ceva sau adauga vreo componenta(mecanica,electronica) ca sa le fac sa imi revina fara sa fiu tot timpul atent cand sa le opresc sa nu ramana la jumatatea parbrizului ?
pai nu e vb de temporizator? din cate stiu eu, temporizatorul e cel care iti porneste stergatoarele odata la 3pana la 10 secunde (aproximativ) si tot el e cel care aduce stergatoarele la pozitia 0. Cand i s-a defectat lu tata temporizatorul aceste 2 functii nu mai mergeau.
pp.coco
5 Mar 2009, 20:11
asa, si temporizatorul asta..ii montat din fabrica pe dacie (deci am si este ars) sau sa il pun eu (niste indicatii cum sa fac asta ar fi binevenite) mersi
pai cum dacia ta este din 89, nu stiu exact...dar ar trebui sa fie la volan, langa maneta de la stergatoare, o rotita. parca acolo era la versiunile astea de dacii.
STORMTROOPER
5 Mar 2009, 21:04
Daca nu ai modificat bordul, temporizatorul ar trebui sa fie in stinga volanului si in dreapta butonului de avarii.Temporizatorul este in bord.Tragi butonul rotund, scoti prin desurubare piulita si scoti temporizatorul pe sub bord.cel putin asa a fost la mine.
Succes
sau asa. depinde acum de modelul de bord.
v_razvan_c
5 Mar 2009, 21:50
Oricum, nu temporizatorul aduce stergatoarele la 0...
pp.coco
5 Mar 2009, 22:50
am butonul ala rotund, dar asta ma intereseaza, treaba cu opritul stergatoarelor in partea de jos a parbrizului, nu unde se nimeresc cand opresc butonul pt ca ii o chestie foarte enervanta, dacia ii din '89 si pun o poza cu bordul, nu prea clara da poate este vreo chestie care imi scapa[attachmentid=1627505836]
eu zic ca tot temporizatorul e cel care iti aduce stergatorul in pozitia 0. da s-ar putea sa nu fie asa. ia da d temporizator. functioneaza?
pp.coco
5 Mar 2009, 23:38
maine ma pun pe treaba si o sa iti zic rezultatele, mersi
bygy007
6 Mar 2009, 00:18
la masinile care au temporizator la stergatoare la ducerea in 0 a manetei aducerea stergatoarelor in pozitie initiala este facuta de temporizator la cele fara de maneta
pp.coco
6 Mar 2009, 18:09
am rezolvat treaba cu temporizatorul si intradevar el a fost problema cu revenitul stergatoarelor la 0, l-am dat jos, (easy job) si am mers cu el la un prieten cu dezmembrari si am luat unu identic(cica sunt mai multe feluri) si am verificat cu multimetrul exact care este + si care este - (potriveste in ambele sensuri)
6 Mar 2009, 18:12:
in caz ca mai are careva aceeasi problema pun pozele cu temporizatorul de pe acest tip de bord [attachmentid=1627506062][attachmentid=1627506063] si multumesc pt sfaturi
v_razvan_c
7 Mar 2009, 22:45
Ziceam ca nu temporizatorul aduce stergatoarele pe 0, pt. ca nu aveam la ex. DACIA temporizator si reveau pe 0...
Eu n-am reusit, am schimbat si maneta, dar tot degeaba, nu stiu de ce nu revin. Insa am facut si ceva bun, am ,,nimerit" si viteza 2, nu mergea decat prima viteza, dar enervant totusi sa nu revina dupa punerea manetei pe 0, trebuie s-o prinzi
bygy007
7 Mar 2009, 23:55
QUOTE(pp.coco @ 6 Mar 2009, 18:09)
am rezolvat treaba cu temporizatorul si intradevar el a fost problema cu revenitul stergatoarelor la 0, l-am dat jos, (easy job) si am mers cu el la un prieten cu dezmembrari si am luat unu identic(cica sunt mai multe feluri) si am verificat cu multimetrul exact care este + si care este - (potriveste in ambele sensuri)
<span class='edit'>6 Mar 2009, 18:12:</span>
in caz ca mai are careva aceeasi problema pun pozele cu temporizatorul de pe acest tip de bord [attachmentid=1627506062][attachmentid=1627506063] si multumesc pt sfaturi
la tine problema era de la releul din interiorul temporizatorului , are 2 contacte , normal deschis si normal inchis , poate erau murdare pastilele de la contactele releului (cel de la normal inchis) , desfa-l din carcasa , fa o poza releului si iti spun unde sa cureti
[attachmentid=1627506361]
<span class='edit'>8 Mar 2009, 00:11:</span>
QUOTE(v_razvan_c @ 7 Mar 2009, 22:45)
Ziceam ca nu temporizatorul aduce stergatoarele pe 0, pt. ca nu aveam la ex. DACIA temporizator si reveau pe 0...
Eu n-am reusit, am schimbat si maneta, dar tot degeaba, nu stiu de ce nu revin. Insa am facut si ceva bun, am ,,nimerit" si viteza 2, nu mergea decat prima viteza, dar enervant totusi sa nu revina dupa punerea manetei pe 0, trebuie s-o prinzi
la tine pare sa aibe cama probleme , trebuie desfacut motorul iar pe partea opusa (pozei gasite de mine ) se afla un capac prins in suruburi , se desface capacul si se verifica contactele de acolo , e evntual poze daca desfaci
v_razvan_c
8 Mar 2009, 00:56
Capacul este acela prins in singura piluita pe care o observ eu? Iar daca trebuie dat jos bordul, sau sa scot motorul afara, nici nu ma gandesc...
bygy007
8 Mar 2009, 01:20
ca sa umbli pe acolo nu trebuie dat bordul (numai daca ai de cn poate) trebuie desfacut motorul fara sa il dai jos nu cred ca il poti face
v_razvan_c
8 Mar 2009, 01:36
Mda, nu stiu ce sa spun... Ma mai gandesc. Este bord de 1300, nu era vorba masina mea
Da, ai spus ca se afla pe partea opusa pozei, deci trebuie dat jos motorul sigur
markko
26 Jun 2010, 05:55
salut, dak tot e vb despre stergatoare am si eu o problema enervanta, dupa ce am montat un temporizator nou stergatoarele imi raman pozitionate sus , dak stie cineva care ar fi cauza raman dator...
ghitza
26 Jun 2010, 18:15
ia altul ,sau schimba maneta
bygy007
27 Jun 2010, 01:12
maneta sau chiar temporizatorul
27 Jun 2010, 02:13:
explica clar situatia
mecanick_maverick
27 Jun 2010, 12:09
QUOTE(markko @ 26 Jun 2010, 04:55)
... am montat un temporizator nou stergatoarele imi raman pozitionate sus , dak ...
mda , chestia cu "dak" e cam enervantä - o cam dä în manelism
Dar vorbind de stergatoare, nu se opresc sus din cauza releului - doar dacä nu e fäcut circuitul corect ( la un temporizator nou e foarte putin probabil sä fie defect releul interior si sä nu închidä circuitul 31b , dar nu imposibil ).
Mai degrabä cred cä ai umblat si la motoras si ai prins bieleta pe axul motorului într-o pozitie gresitä .
Deci , dacä oprirea sus se produce cînd opresti din manetä - cu temporizatorul oprit , în aceeasi pozitie de fiecare datä , e sigur din pozitionarea gresitä a bielei pe ax .
Dacä oprirea se petrece în pozitii diferite e din circuit incorect, maneta care nu închide circuitul 31b cu 53 în pozitia oprit, sau releu .
Schemele corecte au fost postate de @bygy007 la postul 21.
Ionut.cta
28 Jun 2010, 15:56
Intrebare.Poate s-a mai discutat dar nu am stat sa citesc totul [e prea mult ]
Ca sa schimb motorasul de la stergatoare dacia 1310 '93 bord tip "scoica" trebuie sa dau bordul jos? :\
Exista vreo metoda mai rapida de inlocuit?
bygy007
28 Jun 2010, 16:28
daca te chinui un pic si cu scule adecvate reusesti dar posibil sa te rupi la miini
Salutare,
Azi cum ploua am pornit stergatoarele la Dacia mea model 1310 1999 bord CN. La inceput au inceput sa se opreasca aiurea stergatoarele (eram pe temporizator). Apoi nu s-au mai miscat deloc. Le-am ridicat de pe parbriz (se oprise ploaia) si am bagat mana la motoras si am miscat nitel de parghii. Am pornit stergatoarele si functionau. Bucuros am plecat la drum. La prima pornire a stergatoarelor s-au dus nitel in jos si acolo au intepenit. Le-am miscat iar si ridicate de pe geam merg bine. Am opus o rezistenta foarte mica cu mana si se opreau iar. Le-am pornit iar si m-am uitat cu lanterna. Am lasat un stergator jos si se auzea motorasul cum merge (eram cu urechea la 20 cm de el) dar mecanismul biela manivela nu se misca.
Suspectez ca s-a slabit piulita dintre mecanismul biela manivela si axul motorasului (de fapt reductorului de la motoras). Am pipait cu mana si pare sa fie o piulita pe acolo. Este un pic ingropata si probabil am nevoie de o cheie cu clichet la 90 de grade (sper ca aia sa fie). Azi nu am putut ca ploua si s-a inoptat afara dar maine fac rost de set de chei cu clichet la 90 de grade.
Intrebarea mea: de cat e piulita de acolo? (ce cheie sa folosesc?)
O poza cu mecanismul cu prinderea de motoras ar fi super.
Multumiri anticipate!
PS Stau si ma gandesc sa nu fi dat cu mana de piulita a 3 a de prindere a motorasului de suportul de pe masina...
bygy007
28 Jun 2010, 20:11
piulita este de 6 sau 8 , cheie de 10 sau 13
mecanick_maverick
29 Jun 2010, 03:00
QUOTE(lichu @ 28 Jun 2010, 18:52)
...
Suspectez ca s-a slabit piulita dintre mecanismul biela manivela si axul motorasului (de fapt reductorului de la motoras). Am pipait cu mana si pare sa fie o piulita pe acolo. Este un pic ingropata si probabil am nevoie de o cheie cu clichet la 90 de grade ...
Intrebarea mea: de cat e piulita de acolo? (ce cheie sa folosesc?)
O poza cu mecanismul cu prinderea de motoras ar fi super.
Multumiri anticipate!
PS Stau si ma gandesc sa nu fi dat cu mana de piulita a 3 a de prindere a motorasului de suportul de pe masina...
Da , se pare cä ai dat de capätul unui surub din cele 3 ( nu piulite ...) , alea se aflä în adîncituri - chiar dacä poza ce-am gäsit eu e de BMW si suruburile sunt la suprafatä , îti poti face o idee .
Si-ar mai fi ceva, pusä la pozitia corectä ( la cap de cursä a motorasului si stergätoarele jos ), biela s-ar afla ca în imagine si nu-ti permite - din cauza tijei de comandä - sä bagi tubularä sau inelarä , doar fixä - si piulita poate fi de M6 (hexagon de 10 ) sau M8 (hexagon de 13 ) , cum spunea si @bygy007 în postul anterior .[attachmentid=1627635391]
Problema rezolvata cu o cheie fixa de 10 cu o lungime mica (altfel nu prea poti sa strangi piulita). Nu e greu, trebuie numai sa simti ce e pe acolo.
M-a ajutat si urmatoarea schema:[attachmentid=1627635561]
Multumesc pentru ajutor.
Hacker
29 Jun 2010, 23:09
Hmm din cate stiam la daciile 1300 si unele modele de 1310 ( primele ) motorasul de la stergator nu avea functia de revenire pentru stergatoare in pozitia 0 prima dacia a mea an 1982 nu avea aceasta functie. Dupa un anumit an, sa introdus si aceasta functie ex: dacia care o am acum 85' are. Functia asta e data de motoras. Temporizarea se face cu ajutrul unui releu, exact ca in schema postata de bygy007.
salut, stie cineva daca se poate schimba sensul la motorul de la stergatoare ? pentru ca la mine dupa cum am mai spus temporizatorul imi opreste stergatoarele in pozitia de sus a parbrizului, deci cursa incepe prin coborare si nu prin urcare cum ar fi normal .
P.S. - AM MAI SCHIMBAT UN TEMPORIZATOR SI E ACEIASI PROBLEMA
1 Jul 2010, 16:43:Multumesc pt sfaturi, intradevar problema era de la bieleta, am dat jos ceasurile de bord k sa-mi usurez treaba, tin sa precizez k e vb de un bord CN,si am reusit sa desfac cu o cheie scurta de 10 surubul din capatul axului, dupa care am pozitionat stergatoarele in pozitia corecta , am restrans surubul si treaba a fost rezolvata ...
Tin sa mentionez k masina asa am luato eu neumbland la bieleta mororasului pana astazi si cred k dak nu era vremea asta ploioasa mai ramaneau asa mult si bine....
mecanick_maverick
2 Jul 2010, 01:07
QUOTE(Hacker @ 29 Jun 2010, 22:09)
Hmm din cate stiam la daciile 1300 si unele modele de 1310 ( primele ) motorasul de la stergator nu avea functia de revenire pentru stergatoare in pozitia 0 ...
Se pare cä faci confuzie cu stropgelu' care nu era din buton ci de la o pompa fixatä jos pe pedalier lîngä ambreiaj , 1310 avea deja manetä cu aceasta functie inclusä .
Primul camion ( pe care-l amintesc ) pe care lucra tata era un "carpati" de prin '65 si avea revenire la 0 . Dacia 1100 a apärut putin mai tîrziu, prin '68 ...
Sincer , eu n-am întîlnit model de dacia care sá nu aibä revenirea jos a stergätoarelor - si-au trecut prin mîinile mele cîteva mii .
PS. Chiar nu väd nici un motiv de a mä înscrie în clubul exclusivist dacia 1100 ( unde e probabil sä nu aibä schema electricä mäcar ) , dar am gäsit
aici schema unui automobil din 1958 care are revenire la 0 a stergätorilor , cred cä asta spune tot .
Ionut.cta
5 Jul 2010, 22:32
Revin cu o intrebare
Am inteles de la cineva ca nu motorasul ar fi de vina,nu e ars ci bratele de la stergatoare sunt blocate. Am scos bratele si am observat ca e blocat axul...cum fac sa il misc? Am auzit ceva din interiorul masinii sa incerc ceva..nu am inteles prea multe...ajutor?
bygy007
5 Jul 2010, 22:52
care ax??
Ionut.cta
6 Jul 2010, 01:17
Cel care invarte bratul stergatorului....L-am numit ax
) Nu stiam cum sa ii spun.Am sa atasez maine o poza...
6 Jul 2010, 15:54:QUOTE(Ionut.cta @ 6 Jul 2010, 01:17)
Cel care invarte bratul stergatorului....L-am numit ax
) Nu stiam cum sa ii spun.Am sa atasez maine o poza...
[attachmentid=1627637906]
Scuzati claritatea
2mpx
bygy007
6 Jul 2010, 22:52
alea se desfac dar trebuie sa ajungi la ele , cel mai bine le inlocuiesti cu unele noi ca daca s-a blocat odata posibil si pe viitor sa ai probleme, acolo este o bucsa de bronz grafitat ( din acelasi material ca cele de la electromotor) si daca e uzata si intra apa posibil sa se blocheze
diferitu
27 Jul 2010, 18:10
Salut
AM si eu o problema cu stergatoarele. Pur si simplu nu merg.
Daca trag de maneta inspre volan imi arunca lichid pe parbriz dar stergatoarele nu pornesc. Mentionez ca masina a stat aproape 2 ani pe loc. Am dat cu degripant pe la incheieturi dar nimic.. Ideea e ca nici motorasul nu zice nimic.. ce pot verifica? Astazi am verificat mufa care intra in motoras, aia cu 4 pini si curent nu am decat la una din mufe cand pun contactul.
Sa fie ars motorasul? sau pur si simplu gripat?!
bygy007
28 Jul 2010, 14:49
pai instalatia e simpla , siguranta , maneta motor , incepi ci manta so termini cu motorul , eventual scoti mufa de la motor si vezi daca ajunge ceva acolo
diferitu
28 Jul 2010, 14:56
Mersy mult ByGy
O sa ma duc si o sa o iau la rand sa vad unde e buba
Revin cu update dupa ce verific
Salut, am si eu mica problema, am montat un temporizator care imi cam face figuri. Am folosit schema postata de colegul de forum mai sus. Problema se pune in felul urmator, atunci cand folosesc stropitorile de parbriz pornesc stergatoarele dar se opresc in diferite pozitii, si nicidecum jos asa cum ar trebui, in schimb daca pornesc si temporizatorul revin jos , asa cum ar trebui. As vrea sa stiu unde este problema, nu ma deranjeaza foarte tare problema deoarece temporizarea functioneaza ok ,dar revenirea stergatoarelor jos atat la actionarea manetei cu temporizatorul oprit cat si la spalarea parbrizului nu.
Paulorossi
29 Jul 2010, 19:37
Salut prieteni.
Revin si eu cu o problema oarecare asemanatoare cu a colegului de mai sus.Am suspectat ca temporizatorul de pe masina ar fi defect deoarece cand porneam temporizatorul stergatoarele mergeau incontinuu,in consecinta am cumparat altul considerand ca cel initaial era defect.Problema e ca si acesta face exact la fel.Temporizatorul e de tip TP01 produs de Malvina cu potentiometru continuu.In plus daca actionez maneta pt stergatoare,temporizatorul comanda pornirea catorva ture de sters,stregatoarele oprindu-se haotic cu precadere sus.Mentionez ca am verificat maneta pt stergatoare,isi inchide corect toate contactele in toate pozitiile ei.In plus am scos mufa de la temporizator si am facut sunt intre bornele NI si 31b pt a vedea daca stergatoarele se opresc in pozitia de jos,adica daca se automentin prin contactul de cama cand stegatorul se opreste.Cum era de asteptat, se opresc,doar ca se opresc cu 2 cm mai sus fata de situatia cand il opresti manual deci contactul de cama nu e reglat chiar perfect.
Se poate sa fie defect noul temporizator,a costat 20 ron,avand in vedere ca vanzatoarea sustinea ca a vandut gramada si ca nu a revenit nimeni sau ar trebui sa suspectez altceva?Ce verificari as putea efectua?
Multumesc.
bygy007
29 Jul 2010, 21:17
yon la tine cred ca este o problema de monataj sau pozitionare a camei fata de ansamblul stergatoare, atasez mai jos schema completa cu temporizator
[attachmentid=1627644104]
Paulorossi temporizatorul functioneaza asa :
in pozitie repaos exista legatura intre punctele NI si 31b printr-un releu (contactele NI ale releului)
cind este pornit temporizatorul inchide pentru citeva secunde (da un impuls ) intre + si 31b suficient cit sa actioneze motorul si sa duca motorul de pe partea izolata a camei, motorul alimentindu-se prin cama contacul releului NI buton motor
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.