Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Alternator NOVA (nu incarca suficient...)
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Dacia Nova
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
mihai0070
Salutare am si eu o problema cu incarcarea la Nova model GT 1997 si anume:

indiferent cat de turata o tin mai mult de 14 v nu incarca (masurat pe alternator, pe baterie 13.9 v maxim)
am schimbat releul cu unul model IPEE la fel nu incarca mai mult de 14v
am verificat cureaua este ok.
am verificat carbunii , sunt ok
am verificat firele sunt ok
am schimbat puntea de diode cu una noua (la fel incarca maxim 14v)
am masurat caderile de tensiune si nu am:
intre minus ALT si minus BAT am 0.01 v
intre plus ALT si plus BAT am 0.2v
intre plus BAT si plus RELEU am 0.35v (am pus un fir nou intre +RELEU si +BATERIE) nici o imbunatatire la incarcare
am tras masa noua am tras fir de plus nou intre baterie si alternator nimic nici o schimbare.

Acum sa detaliez acesti 14 v sunt la relanti fara nici un consumator
daca accelerez nu depaseste 14 v
daca am consumatori la relanti am pe baterie 13.5 v (cu aeroterma , faruri si stergator) daca o las asa la relanti mai mult incepe sa scada pana cand ajunge undeva la 13 v incarcarea.
daca o turez sau mereg cu masina cu toti acesti consumatori in cel mult o ora de drum deja pe baterie am incaracea de 12.5 v aproape deloc... sad.gif
nu inteleg unde este problema?
poate mai are cineva vre-o idee ce sa mai verific si ce sa mai schimb...

uitasem sa va spun am si baterie noua un rombat de 55 Ah

si ca sa nu raman fara baterie , cand vin acasa las motorul la relanti fara consumatori in jur de 15 20 min ca sa o mai incarce , altfel dimineata abia mai invarte.
ct-03-tvy
ai verificat rotoru? rotoru cu caprbuni la locu lui,...masori cu ohmetru intre papucu de la excitatie si carcasa alternatorului,..si nu tre sa ai mai mult de 5 ohmi.,...mai invarti putin de rotor.si masori iara .tot asa.de cateva ori...


si puntile noi pot avea o dioda care face figuri,.ori nu face contact intre radiatoare si borne
bateria trebuie pusa si incarcata pa un redresor, calumea,....ia acuma fiind descarcata..iti ia curent mare,..deaia nu iti incarca bine alternatoru...pur si simplu nu face fata.si la consumatori si la baterie..care suge curent blink.gif


ai incercat sa faci un drum in afara localitati,..in jur de 100 /2 de km cu consumatori opriti pa timp de zi? ,... daca faci porniri opriri repetate,bateria nu are timp suficient sa se incarce cum trebuie


problemele aste apar de obicei iarna, motoru fiind rece,necesita mult curent la pornire, iar daca mergem duar 2 km..pana la servici, si opresti, bateria sa descarca in timp,se mai adauga si frigul..
mihai0070
bateria a fost pusa pe redresor , si deasta mai rezista inca.

rororul nu l-am verificat , atata timp cat la relanti fara consumatori am 14 v blush.gif
si daca nu am un ohmetru cum masor ?

si daca am rezistenta mai mare de 5 ohm ce se intimpla?

cat despre puntea noua de diode , le-am masurat si eunt ok toate , si cea veche avea toate diodele ok.

daca nu folosesc consumatori si merg cu masina doar ziua este ok , nu imi trebuie nici redresor nici sa o las pornita sa incarce bateria.

tensiunea la bornele bateriei cat si la bornele alternatorului scade pana la 12.5 v indiferent daca merg turat sau la relanti.

am avut surprize dupa drumuri mai lungi sa am la borne si 12.1 v la fel si pe alternator , adica nu mai incarca nimic...

crezi ca rotorul ar fi de vina pentru faptul ca nu incarca cand am consumatori ?

la pornire nu imi face probleme am electromotor nou si de cele mai multe ori porneste la prima cheie

si eu merg zilnic cu masina ~25 km dus si 25 intors deci 50 km pe zi. in functie de conditii folosesc si consumatori.

Apropo acul din bord sta pe minus cand am consumatori si fara ei dupa un timp abia ca reuseste sa ajunga undeva la jumatatea zonei hasurate sad.gif
ct-03-tvy
rotorul trebuia sa il verifici si vizual, cand ai scos carbuni de acolo,colectoru sa nu aiba santuri,si ma intreb de ce nu ai pus carbuni noi,.mare branza,5 lei cat or fi, scoti plasticu ala cu totu care tine carbunii,si te uitit la el,...alfel nu iti dozeaza excitatie cum trebuie la bobina rotorului sa produca camp,..

nu ai cu ce sa veridici,trebuie cu ohmetru neaparat( cat naiba e in bazar un aparat de masura 40 de lei,eu am am unu de acum 7-8 ani ,si inca tine,e bun pe langa casa omului)

sar putea sa se fi terminat bateria.de tot poate nu mai tine curent in ia, dupa incarcare cand o lasi in repaus ..1.2 zile ar trebui sa ai la borne cel putin 12.88.

repet iara,daca bateria e dusa ,degeaba iti incarca alternatoru,ca nu face fata /iti ia bateria curent

instalatia electrica cum e....cu toate chestiile oprite...iti ia curent?...poti scoate o borna...cu toate alea oprite,.iei un bec..de 12v..dala mic de 2 wati.... si il pui in serie cu borna la baterie si borna,...daca se aprinde becu..inseamna..ca ai consum si iti descarca bateria ...cand lasi masina in parcare biggrin.gif
mihai0070
consum de curent am cand masina este oprita , aproximativ 50mA pe undeva pe acolo.
am aparat de masura, dar ii spune multimetru nu ohmmetru (am lamurit problema asta o sa vad cand am timp sa ii masor si rororul.)

revenind , dece sa schimb carbunii cand sunt buni sunt ca noi , culiseaza bine si nu sunt tociti.

bateria este NOUA are max o luna.

bateria veche a mers de 4 ani pe masina.

problema mea ramane stric incarcarea atunci cand am consumatori.
daca la relanti fara consumatori am 14 v dece nu am si cu consumatori 14 v ?

blink.gif sau undeva pe acolo
ct-03-tvy
releu de incarcare zici ca ippee ai ...e tot dasta am si eu..cu fir,...la masina din semnatura, baterie de 100 de amperi, alternator de 50 de amperi, facut cap coada de mine,..lam luat din obor,si am avut o serie de probleme cu subiectu asta,..mam pricopsit cu 3-4 alternatoare de dacie si unu de golf de 35 A.... mie imi incarca cu consumatori, faza lunga,adica becurile exterioare am2 filamentele si farurile din mijloc cate 1 filamet pa bec,..asta insemnand numai farurile 55x2 +60x4=240w+110W=350W +aeroterma + resrul releelor,stergatoare ce mai sunt care nu functioneaza toate in acelasi timp, daca aprind tot logic ca nu sta acul de la incarcare pa mijloc,

cu motoru la relantiu..si cu toti consumatori porniti..e normal sa ai sub 13 Volti chiar si mai putin....pentru ca nu debiteaza suficient curent,

acuma eu stiu ce becuri ai tu in faruri ,..daca ai 90/100W

alternatoru poate scoate urmatoarea putere 12x50=600 de Wati...ai 700 daca e sa socotim 14 Volti ori 50 de Amperi.....asta ar fii alternatoru ideal..

daca depasesti consumu asta, iti trebuie alt alternator..mai potent

alceva..cunva ai pornit masina si ai scos vreuna din borne de la baterie? cu firle la alternatoru legate si cu cureaua pusa?..daca da... sar putea sa fi bulit din nou releu..de incarcare... biggrin.gif
mihai0070
releul l-am pus pe masina acum 3 ore deci este nou si nu am scos nici o borna.
becuri am pe far de 40w / 45 w standard in rest am becurile normale de pozitie si semnal / stop.

alternatorul meu este de 50A (700w) cel putin asa scrie in cartea masinii...

puntea de diode si releul azi le-am schimbat si tot nu am nici o imbunatatire la incarcare sad.gif
ct-03-tvy
incearca sa pui bateria la incarcat pe un redresor. 12 ore minim..si vezi cum se comporta dupaia incarcarea...

presupun ca nu ai facut asta, din moment ce astazi..ai schimbat alea la alternator rolleyes.gif

redresoru sa fie cam de 5 Amperi,.. daca e mai puternic....strici bateria..daca il lasi pe ia mult timp,..

eu am unul de 20/30 de amperi...cum il pun acuma ,,bateria fiind incarcata..imediat incepe si fierbe biggrin.gif ,de lasat 12 ore nici nu poate fi vorba,..bubuie bateriia blush.gif
mihai0070
tu esti turc nu intelegi ca nu merge de nici un fel ... cu bateria pe redresor sau nu ... motorul porneste am curent incarca dar nu SUFICIENT .
daca las masina cu socul tras turata la 2000 ture cu faruri aeroterma am tensiunea pe baterie de 12.5 v (sa o las cam 20 min)

ce treaba are redresorul ?

am incercat si cu un releu mecanic de berlina si daca il dau la maxim incarca si 17 v dar nu reusesc sa il stabilizes adica imi tot oscileaza tensiunea , in schimb nu mai oscileaza atunci cand il dau spre minim indeva la 12 v incarcarea...

deci alternatorul incarca sau nu ... daca releul mecanic dat pe maxim incarca si 17 v wink.gif
ct-03-tvy
ai incercat sa ii dai plus..direct la excitatia alternatorului..direct de pe baterie.cu aparatu de masura conetat la baterie....si cu consumatorii pornitii..toti..sa vezi.daca duce alternatoru.?..... daca iti duce minim 14 volti...inseamna ca alternatoru e bun... ramane releu.atunci,.si mai exact.firu care ii vine de la contact cu + de da la releu 12 Volti..... sar putea sa ai cadere de tensiune pe contact..cand pornesti aeroterma...si atunci nu mai ai 12 volti pe releu..deci..el nu poate furniza.,,mai multa excitatie..la alternator ....pana ajunge la 14 volti.....intelegi

sau ii dai cu un fir cu un papuc. direct de la baterie.+ la releu de incarcare si pornesti consumatori..si vezi daca iti duce 14 volti...si tine valoarea aia...


din cauza la contact,eu am trecut alimentarea releului..de incarcare..printrun releu de protectie.,..si am luat + ala care il am in releu de protectie..direct din panou principal de sigurante ,unde vine cablu gros de la alternator... iar releu de protecti i dai plus din contact,cand il pui sa cupleze releu ala..de protectie...




ori e releu cel nou obosit.... daca ai curent ok la el ..pe firu care vine de la contact,....
burtik4u
eu am pus releu electronic de berlina cred ca e acelasi ipee care zici tu, si l-am pus pe alternatorul de nova,... de 50 de amperi, am schimbat si carbunii si eram mai mult decat multumit, adica la relanti cu farurile aprinse si aeroterma pornita scadea putin de mijloc acul indicator din bord, dar in mai putin de o saptamana mi s-a bulit rotorul si am fost nevoit sa pun alternator de berlina .. am schimbat si suporturi si intinzator... nu sunt la fel de multumit, dar macar stiu ca nu am problema sa fie descarcata bateria, ... la semafor opresc din consumatori.. biggrin.gif..

deci.. parerea mea, incearca sa schimbi si carbunii... ca nu sunt asa scumpi (vreo 13 ron), si daca tot nu merge, pune ca mine alternator de berlina, oricum o sa ai rezultate mai bune decat astea care le ai acum biggrin.gif

succes
ct-03-tvy
QUOTE(burtik4u @ 25 Jan 2009, 19:28)
eu am pus releu electronic de berlina cred ca e acelasi ipee care zici tu, si l-am pus pe alternatorul de nova,... de 50 de amperi, am schimbat si carbunii si eram mai mult decat multumit, adica la relanti cu farurile aprinse si aeroterma pornita scadea putin de mijloc acul indicator din bord, dar in mai putin de o saptamana mi s-a bulit rotorul si am fost nevoit sa pun alternator de berlina .. am schimbat si suporturi si intinzator... nu sunt la fel de multumit, dar macar stiu ca nu am problema sa fie descarcata bateria, ... la semafor opresc din consumatori.. biggrin.gif..

deci.. parerea mea, incearca sa schimbi si carbunii... ca nu sunt asa scumpi (vreo 13 ron), si daca tot nu merge, pune ca mine alternator de berlina, oricum o sa ai rezultate mai bune decat astea care le ai acum biggrin.gif

succes
*




si asta de care e... ori berlina ori pramatia asta nu tot dracu ala? de ce crezi ca am un morman de alternatoare de berlina? de bune ce sunt...

app rotoru de ce sa bulit? colectoru avea santuri ? mie cum imi merge mai frate si nu crapa... mai am si 2 ventilatoare pe radiator unsure.gif
burtik4u
da' crezi ca eu stiu de ce s-a bulit?.. ti-am zis, eram foarte multumit de cel de nova dupa ce i-am pus releu de asta, dar chiar nu stiu de ce s-a bulit.. chiar imi pare rau..
ct-03-tvy
intrun fel, alternatorele astea is cam proaste din punct de vedere al constructiei,....in comparatie cu unul bosch de 35 de amperi,...care are carbunii mai mari de 3 ori in ceea ce priveste suprafata de contact pe colector si colectoru mai mare si mai lat,....iar diodele.is de tip RA 230..infipte in carcasa alternatorului,..si inca intrun radiator,....asta la un amarat de alternatoru de 35 de Amperi,eu am zis ca ii de 50 de Amperi dupa stator, dar am aflat codul de pe el pe urma.si se preconizeaza ca este de 35 de A.

de fapt rahatu asta de 50 de amperi...e identic ca cosntructie cu cel de 36 de amperi ca unul de pe berlina, numai ca are infasurarile statorului conectate in triunghi ,.si sau ...si rotoru cu sarma putin mai groasa sau mai putina...ca la cel de 36 de amperi,..in rest aceias punte de diode,....aceasi carbuni.aceasi rulmenti ....tras la xerox

celalalt de 36 de amperi de berlina are statoru in stea,
burtik4u
ajuta omul smile.gif)
ct-03-tvy
Mihai@ zine si noua.cate sarme..de la stator ai cositori pe bornele de la punte,...trebuie sa fie 6...cate 2 la fiecare borna a puntii,..daca statoru avea decat 3 sarme groase,...inseamna ca e de 36 de amperi.. blush.gif radmasa.gif ,... e pus in carcasa de 50 de amperi...ori bullshet... degeaba scrie in carte de cat e,...eu am facut alternatoru din bucati...cu carcasa de ala de 36 radmasa.gif

daca statoru e facut in stea e de 36 de AMPERI adica ai decat 3 sarme....ca capetele celalalte.ale infasurarilor is legate cap la cap..intrun punct neutru,.undeva prin bobinaj...intelegi

chestia asta se poate studia in cazu motoarelor electrice,.si pornirea lor in Stea -triunghi......se pornesc in stea iar dupa pornire...se conecteaza in triunghi...la 380V........
la aternator e invers ca la motor...bobinaju capteaza camp..mangnetic ..de la rotor si il duce la borne...asfel in functie de cum sunt conectate bobinele..se obtine..mai multi W.....
burtik4u
pai sa stii k am doar 3 sarme de la stator wink.gif)

si pe carcasa scrie de 50 amperi.. ma rog.. oricum eram mult mai multumit biggrin.gif

.. mihai.. ai mai facut ceva ?:-?.. ma rog, cred ca azi nu mai faci nimic, vezi maine ce faci, si revino cu detalii wink.gif

25 Jan 2009, 21:25:
si de unde ai luat stator si rotor de 50A?:-?
ct-03-tvy
din alternator de berlina.de 50 de amperi luat din obor,...si a cedat puntea redresoare,..si avea si colectoru mancat...de carbuni..

si am luat rotoru si statoru...,la rotor iam bagat alt colector...lam schimbat,..cu unu de pa unu de 36 de Amperi...era neuzat de loc.... pe cel vechi lam spart sa il scot de pe rotor.,am luat o carcasa buna de 36 A..curata....cea veche era plina de ulei biggrin.gif si mia fost lene sa o spal..,..cand aveam la dispozitie inca 3..,..rulmenti noi..vechi..defapt.sti..si lam asamblat.....+ puntea.de diode.care am cumparat 6 diode noi....si am asamblato eu..

eu de ce am zis sa verifice colectoru...la rotor...ca stiu ca mia facut probleme. unsure.gif
burtik4u
ai putea face niste poze? ca poate imi repar si eu rotorul, ca eu am mers cu alternatorul la niste electricieni auro, si au desuc ca e bulit rotorul, dar nu au avut timp sa se mai uite ce e bulit la el, poate poti sa pui niste poze cu acel colector, :-?
ct-03-tvy
pozele maine, e un rahat rotund....un fel de butoiasi din textolid..care are pe el 2 inele...din cupru...iar in mijloc are o gaura..cu niste zimti..unde intra pa axu la rotor.iar dupa el..vine rulmentu din spate.. pun o poza..cu alternatoarele colectionate radmasa.gif ,mia am un raft.cu rotoare radmasa.gif
burtik4u
esti "dotat" cum s-ar zice, cred ca stiu de care inele zici, si ce ar putea sa fie stricat la ele?:|
G I M
Mie mi s-au tocit de tot inelele colectoare .Merge schimbat doar ansamblul ala de inele ? Incalzit axul usor la foc , dezlipite firele alea si apoi tras dupa canturi...ce ziceti?
ct-03-tvy
colectoru vechi lam scos de pe rotor prin spargere si rulmentu ala mic si colectoru lam taiat in 2 cu flexu.....dupa ce am deslipit firele de la bobina.......

colectoru lam luat de pe alt rotor..de 36 A.(de alternator de 36)....am dezlipit firele...am spart rulmentu si la ala,....si spre uimirea mea lam dat afara foarte usor..cu o surubenita intre corpu la rotor si colector.si a iesi de pe caneluri.... lam bagat pa canelurile rotorului de 50 A,...si am lipit firele ca la carte....cu ciocan de lipit dala care se incalzeste pe aragaz(e cositor cu putin plumb in el ala,..se topeste la temperatura mai mare) ...am bagat rulment nou..si in carcasa cu el nenicule.

pai....nauzi ca de la carbuni se creaza santuri pe inelele alea de cupru,,astfel iti calca casi carbuni...nu da excitatie calumea la rotor....face arc electric acolo.... deci rotoru nefiind alimentat calumea..in sarcina..cand produce camp magnetic.....e forta acolo nu gluma.... si de unde dracu..carbunii is exact ca la o bormasina .... radmasa.gif

ala nu trebuie sa aiba santuri..
burtik4u
mihai a rezolvat ceva ?:-s
ct-03-tvy
sleep.gif il asteptam sa ne zica .,care a fost buba....daca a rezolvato dry.gif
mihai0070
nu am rezolvat nimic

ca nu am mai avut timp (servicul)

ca sa incep sa raspund la intrebari: statorul are 3 fire groase care vin lipite pe puntea redresoare si tot acolo vine lipit si care un fir de la jumatatea aia de punte (sau semipunte) care vine pusa pe puntea primara.

problema cu incarcarea persista o sa mai fac niste masuratori maine intre:
excitatie si masa (stie cineva cat ar trebui sa am acolo tensiune)
intre excitatie si masa dar in serie cu in ampermetru sa vad cat am (la fel stie cineva valoarea normala)

si sambata vreau sa refac tot cablajul la scara mai mica (adica doar in motor), deconectez tot de pe baterie las doar cablul de + la demaror si masa si la alternator trag fire direct de la baterie pun si releul si ii dau cheie daca nu incarca este clar alternatorul de vina , si macar am eliminat cablajul.

am o intrebare , stie cineva cat costa un stator si un rotor de 50A
ca un alternator nou este 500 ron in magazin

asa punte am vre-o 2 pe acasa carcasa este buna mai imi trebuie stator si rotor si mi-am reparat alternatorul decat sa iau altul nou tongue.gif
ct-03-tvy
QUOTE(mihai0070 @ 27 Jan 2009, 22:05)
nu am rezolvat nimic

ca nu am mai avut timp (servicul)

ca sa incep sa raspund la intrebari:  statorul are 3 fire groase care vin lipite pe puntea redresoare si tot acolo vine lipit si care un fir de la jumatatea aia de punte (sau semipunte) care vine pusa pe puntea primara.

problema cu incarcarea persista o sa mai fac niste masuratori maine intre:
excitatie si masa (stie cineva cat ar trebui sa am acolo tensiune)
intre excitatie si masa dar in serie cu in ampermetru sa vad cat am (la fel stie cineva valoarea normala)

si sambata vreau sa refac tot cablajul la scara mai mica (adica doar in motor), deconectez tot de pe baterie las doar cablul de + la demaror si masa si la alternator trag fire direct de la baterie pun si releul si ii dau cheie daca nu incarca este clar alternatorul de vina , si macar am eliminat cablajul.

am o intrebare , stie cineva cat costa un stator si un rotor de 50A
ca un alternator nou este 500 ron in magazin

asa punte am vre-o 2 pe acasa carcasa este buna mai imi trebuie stator si rotor si mi-am reparat alternatorul decat sa iau altul nou tongue.gif
*




prietene,cred ca sti unde poti gasi piesele alea de alternator de 50 A...., prin targ ..de pe un alternator de 50 A... ori pe la remat..ceva,... asa noi is scumpe in draci,.... pune si tu o poza cu alternatoru,...si cu releu... eu tot ce am piese..is de 36 de A...
burtik4u
mihai, am mai scris asta odata..

deci.. parerea mea, incearca sa schimbi si carbunii... ca nu sunt asa scumpi (vreo 13 ron), si daca tot nu merge, pune ca mine alternator de berlina, oricum o sa ai rezultate mai bune decat astea care le ai acum

succes
bygy007
totusi cind masori puntea masoara scoasa (toate firele dezlipite) puntea suplimentara la fel , daca ai posibilitatea masoara tensiunea de pe perii si pune aici valorile cu si fara consumatori
gti98
1 Se poate folosi rotor "de 35A", utilizat la berlina. Functioneaza, am schimbat eu
2 Din ce ai spus, pur si simplu regulatorul asa e facut (si la Nova mea am o problema asemanatoare) Daca spui ca tensiunea urca la alimentarea directa a excitatiei (sau, ma rog, la un regulator electromecanic pus "la mare"), inseamna ca alternatorul "produce". Avantajul e ca vei pune apa in baterie doar odata pe an; dezavantajul e ca trebuie sa fii extrem de atent cu consumatorii electrici.
3 Alternatorul auto e axat pe robustete si fiabilitate si mai putin pe randament; la turatii joase, chiar daca e mai "bun" decat un dinam, tot nu scoate destula putere (curent) pentru dotarile electrice ale unui automobil modern (faruri puternice, dezaburire electrica, ventilatie, "statie" si altele) Daca am circula doar la 2500-3500 rpm (adica "la drum intins"), ar fi ok; din pacate, prin oras, stam la stop, stam in ambuteiaj, stam, stam, stam, iar la relanti, bateria se descarca, acoperind consumurile (dezaburire-ventilatie, si de multe ori si faruri ca e intuneric -zi scurta, lege tampita )
Dar va intereseaza SOLUTIA:
a) Modificati programul si traseul sa nu stati mult in relanti
cool.gif Inlocuiti alternatorul cu unul mai modern (un SH functioneaza foarte bine la un pret mult mai rezonabil decat un alternator "original" nou si mult-mult mai rezonabil decat unul strain nou! Nu uitati ce am scris mai sus despre fiabilitate - desigur, va trebui sa-l verificati ca nu e descompletat sau defect, la achizitionare) Veti avea de rezolvat si problema prinderii de motor si a inlocuirii fuliei/curelei (atentie, aceste alternatoare au fulii de diametru foarte mic, pentru curele late; utilizarea unei fulii "de Dacie" s-ar putea sa va dezamageasca, reducerea de turatie reducand si amperajul furnizat. Si cureaua "de Dacia" e dimensionata la putere, incat e posibil sa nu faca fata (patinare, rupere frecventa)
O solutie ieftina, accesibila si intrucatva "partiala" e simpla inlocuire a fuliei originale de alternator cu alta, mai mica la diametru (va trebui sa o confectionati; erau odata instalate pe tractoare fulii mai mici, dar nu prea cred ca veti mai gasi asa ceva (aveau si 2 canale de curea, nu mai tin minte daca nu cumva era necesar un ax mai lung!)
Succes!!
mihai0070
am mai facut verificati si am ajuns la urmatoarele rezultarte:
alternatorul este ok dar datorita modificatilor facute ca sa pot adapta releul de berlina clasic cu fir de referinta sunt ceva probleme la incarcare.
acum rezistenta rotorului este de 6.6 ohm la o temperatura de 6 sau 7 grade
puntea este noua si verificata adica ok
condensator nu am .
legaturi electrice sunt ok fara caderi de tensiune
stator ok

dupa incercari am costatat ca alternatorul primeste tensiune variabila in functie de consumatori (asta in functie de releu daca are fir de referinta ) daca releul este fara fir de referinta atunci tensoinea pe excitatie nu mai este variabila.
acum va intreb cu releu cu fir de referinta am max 14 v pe baterie fara consumatori cu consumatori am si 13 si eventual mai jos de 13 pana undeva la 12.1 daca merg la drum mai lung ... deci NU incarca suficient.
am luat releu fara fir de referinta electronic si surpriza ... acul intra in zona alba si incarca ok , fara consumatori am in jur de ~15 v (destul de mult dar am probat 6 relee din seturi diferte si toate incarca la fel blink.gif ) cu consumatori nu prea am putut sa citesc tensiunea prea bine ca variaza extraordinar de repede pe aparat dar nu scadea sub 13 si de cele mai multe ori aveam 14, (asta pe aparat) in bord acul fara consumatori sta undeva la mijoc cu consumatori sta undeva la inceputul zonei hasutate dar nu cade pe minus , pe minus asunge doar daca am toti consumatorii porniti si stau la relanti.

pe moment consider problema rezolvata
singura problema si inconvenient ramane faptul ca luminile de pe toata masina (far , stop , semanl , lumini bord ... tot ) la un moment dat palpaie si alternatorul scoate un mic vazait sau fluierat in ton cu palpaiala (asta se intimpla decand am pus releul electronic fara fir de referinta.)

3 intrebari:
dece palpaie luminile cu releu fara fir de referinta?
la o tensiune de max 15v bateria fierbe ?
la un alternator de nova cu releu de berlina se mai conecteaza si semipuntea pe puntea de diode ? sau ce alte modificati trebuie facute ...ca sa functioneze alternatorul de nova cu releu de berlina...

multumesc
de sfaturi

apropo ... suportul de alternator de berlina se potriveste perfect pe blocul de nova ?

bygy007
nu ai rezolvat nimic tu ai o problema la alternator sau diode faptul ca iti incarca 14 la relanti si 13 cu consumatori iar prin schimbarea releului iti incarca 15 fara fir referinta , la aceasta valoare in 2 ani iei alta baterie

pune releul cu fir de referinta si fa urmatoarele masuratori 1 tasta pe plusul bateriei si una pe plusul releului de incarcare vezi ce indida , daca valoarea este mai mare de 0,2V ai problema la contact , la tine acea tensiune se afla undeva intre 0,7-1V

masoara pe DF (iesirea releului firul care se duce la alternatorla perii)

1 fara consumatori la relanti
2 cu consumatori la relanti
3 fara consumatori la 2000 ture
4 cu consumatori la 2000 ture



1 Feb 2009, 22:40:
QUOTE(mihai0070 @ 1 Feb 2009, 21:53)
am mai facut verificati si am ajuns la urmatoarele rezultarte:
alternatorul este ok dar datorita modificatilor facute ca sa pot adapta releul de berlina clasic cu fir de referinta sunt ceva probleme la incarcare.
acum rezistenta rotorului este de 6.6 ohm la o temperatura de 6 sau 7 grade
puntea este noua si verificata adica ok
condensator nu am .
legaturi electrice sunt ok fara caderi de tensiune
stator ok

dupa incercari am costatat ca alternatorul primeste tensiune variabila in functie de consumatori (asta in functie de releu daca are fir de referinta ) daca releul este fara fir de referinta atunci tensoinea pe excitatie nu mai este variabila.
acum va intreb cu releu cu fir de referinta am max 14 v pe baterie fara consumatori cu consumatori am si 13 si eventual mai jos de 13 pana undeva la 12.1 daca merg la drum mai lung ... deci NU incarca suficient.
am luat releu fara fir de referinta electronic si surpriza ... acul intra in zona alba si incarca ok , fara consumatori am in jur de ~15 v (destul de mult dar am probat 6 relee din seturi diferte si toate incarca la fel  blink.gif ) cu consumatori nu prea am putut sa citesc tensiunea prea bine ca variaza extraordinar de repede pe aparat dar nu scadea sub 13 si de cele mai multe ori aveam 14, (asta pe aparat) in bord acul fara consumatori sta undeva la mijoc cu consumatori sta undeva la inceputul zonei hasutate dar nu cade pe minus , pe minus asunge doar daca am toti consumatorii porniti si stau la relanti.

pe moment consider problema rezolvata
singura problema si inconvenient ramane faptul ca luminile de pe toata masina (far , stop , semanl , lumini bord ... tot ) la un moment dat palpaie si alternatorul scoate un mic vazait sau fluierat in ton cu palpaiala  (asta se intimpla decand am pus releul electronic fara fir de referinta.)

3 intrebari:
dece palpaie luminile cu releu fara fir de referinta?

*



luminile pilpiie din cauza releului

releul de incarcare functioneaza in felul urmator (cel electronic)

tensiunea la baterie (iesirea alternatorului) este de 12V releul scoate pe iesire (DF) tot 12 iar alternatorul produce curent , cind tensiunea ajunge la 14 sau la tensiunea la care este reglat releul intretupe alimentarea pe DF si alternatorul nu mai produce , tensiunea incepe sa scada , pina ajunge la pragul de recuplare al releului care din nou incepe sa scoata pe DF si tensiunea creste , dupa care procesul se reia

releul cu fir de referinta anuleaza acea cadere de pe contact , deoarece el isi ia informatia de pe iesirea alternatorului si nu dupa ce mai trece si prin contact

citeste cu atentie acest post chiar daca este pentru berlina este valabil pentru toate tipurile de alternatoare
singura diferenta de exemplu intre unul de berlina si unul de logan este de putere, iar cel de logan are o punte suplimentara care alimenteaza releul (care este incorporat)
mihai0070
am masuurat asa si deasta ma ajuns la concluzia ca alternatorul nu are nimic.

daca pun releu cu referinta si scot referinta alternatorul incarca in maxim adica undeva 17 sau 18 v ... un alternator stricat nu incarca asa daca are o problema.

diferenta sau mai bine spus caderea de tensiune intre + baterie si + releu este cam de 0.3 sau 0.35 ... problema caderii de tensiune am rezolvat-o cu in fir tras pe direct de la baterie si nu mi-a imbunatatit nu nimic incarcarea deci varianta contact prost pica.

tensiunea pe DF : cu releu cu fir de referinta

la relanti fara consumatori : 4.23 v
la turatie fara consumatori : 3.56 v
la relanti cu consumatori : 6.32 doar cu aeroterma
8.23 cu far si aeroterma
11.2 cu toate farurile si aeroterma pe max
la turatie cu consumatori : 7.63 cu lumini de drum si aeroterma pe tr 2

cu cat acceleram mai mult cu atat scadea tensiunea pe excitatie.

lucru normal cu un alternator care are autoexcitatie ca acesta de nova.

intreabrea mea ramana valabila: ce fire se scot si cum se leaga incazul adaptarii releului de berlina (fie cu fir de referinta fie fara fir de referinta) la un alternator de nova.
bygy007
masuratorile sint ok

ca sa pui releu de berlina desfaci alternatorul la puntea de diode unde ai o punte suplimentara cu 3 diode( sau inca 3 fire unde vine bobinajul la stator) pe care o scoti impreuna cu releul , apoi la suportul de perii faci conexiunea in felul urmator , o perie o legi la carcasa alternatorului (masa) iar cealalta cu un fir la iesirea releului DF


totusi daca umbli pe la punte nu ar strica sa masori si diodele dar desfaci firele

la mine tensiunea la relanti cu aeroterma si faruri 13,7 ajunge pe la 13 daca am semnalizarea si frina (am stator in stea , dupa unii de 36 dar nu cred)

tensiunea pe DF fara consumatori ajunge la 2V
ct-03-tvy
atentie,datorita experimentelor,ai busit primu releu cu fir de referinta,...ai scos referinta, tu ai zis.mai sus,.si a ridicat incarcarea la radmasa.gif 17-18V,..e mie mia iesit fum din releu..la tensiunea asta

firu de referinta.se leaga in panou principal de sigurante(daca ai,e unu cu niste fire rosii groase, ) sau daca nu direct pe borna + a alternatorului

si la cel fara fir de referinta,ai cadere de tensiune pe contact,...iti mai ajunge 14 V..la borna de alimentare a releului,...dar defapt alternatoru produce 15V si pe baterie tot atata ai...
gti98
Complicate-s chestiile astea!
Eu stiam ca "firul de referinta" se leaga direct pe plusul bateriei, rolul lui fiind de a compensa caderile de tensiune intre alternator si baterie (sensibilitatea maxima la abaterea tensiunii alternatorului e la nivelul bateriei)
"Referinta" e data la plusul alternatorului prin schitele de instalare, dar nu mi se pare prea "cusher"!
Pentru Mihai: Alternatorul masoara bine, atat la nivelul excitatiei - chiar daca rezistenta rotorului de peste 6 ohmi e mare, multimetrele astea electronice nu masoara prea bine rezistente joase, am experienta proprie! -; mecanismul la tine e urmatorul: regulatorul controleaza bine tensiunea alternatorului, dar, chiar daca spui ca ai "tras" tot felul de fire, ai in continuare o cadere de tensiune, fie pe ramura plus, fie pe minus!, ceea ce produce scaderea tensiunii la cresterea consumului (si eu am depistat o cadere marisoara de tensiune la imbinarea cablului dintre borna minus a bateriei si masa demarorului, la imbinarea cablului cu papucul de fixare pe carcasa demarorului; va trebui fie sa refac imbinarea prin lipire cu cositor, fie sa inlocuiesc complet acel cablu; momentan, dezaburirea nu-mi functioneaza - asta consuma MULT! - si alternez ventilatia cu utilizarea farurilor - ventilatorul la treapta 1, cateodata2 si cat mai rar3, farurile stinse la oprirea la stop.
Nu am avut timp, sa caut la dezmembrari fulie de alternator de Oltcit, sa rezolv cu cablurile...
Pana la urma, important e sa intelegem care sunt posibilitatile si cauzele fenomenelor, si poate sa renuntam la ce nu e chiar indispensabil...

Drum bun!
ct-03-tvy
pai daca pui referinta la borna bateriei, si ai cadere de tensiune la imbinarile cablajului,..alternatoru va doza...doza letala radmasa.gif ,..el in loc de 14.2 va da 15.v.. in timp..i va scadea fiabilitatea,.si va crapa iara,...asa daca el da 14.2,...si in baterie iti mai ajunge 13.5 e fain..de tot,
mosu86
Tensiunea de incarcare trebuie sa se incadreze intre 13.8- 14,2 eu nu vad ce te deranjeaza.
mihai0070
fratilor alternatorul asta de nova imi mananca ficatii

i-am cumparat releu original cu 7 fire le-am pus confoorm schemei si nu mai incarca deloc blink.gif blink.gif blink.gif

intreb si eu unde este PLUS la puntea auxiliara , spre borna de + a punti de diode sau spre borna de - a puntii de diode ???????????????????????????????????????????????????


cu releul asta cu multe fire am martorul din bord aprins la incarcare blink.gif


daca scot puntea auxiliara de pe puntea de diode este identic cu un alternator de berlina ? sau mai are si altceva in plus ...

rog un raspuns urgent....

apropo excitatia de unde o ia relaul asta cu multe fire ... ca pe fiecare perie vine cate un fir , deci 2 , inca 2 vin la martor bord , unul pe + punte auxiliara si unul la + si unul la - alternator blink.gif cumva din puntea auxiliara ?

bygy007
poate te ajuta aceasta schema , pentru modificarece implica releu de berlina , se scoate puntea suplimentara , se pune una din perii la carcasa (masa ) iar la cealalta se leaga iesirea ( DF ) de la releul de incarcare , alimentarea releului se ia de la un + contact (pe treapta 2 ) atunci cind merge motorul nu pe accesorii , sau urmatoarea schema tot cu un releu de tip berlina
burtik4u
la releul de nova nu stiu sa iti spun, ca am taiat toate firele si l-am lasat balta, eu am facut asa, am pus un fir de la perii (carbuni) la masa, si firul de la cealalt carbun l-am pus la DF de la releul electronic de berlina
apoi celalt fir care iese din releul l-am pus prin plusul de la contact, si restul firelor le-am pus cum erau... uite iti pun si o poza, am mai pus'o si pe alte topicuri, iti spun, chiar daca ma repet cu astea (alternator nova si releu electronic nova) imi incarca la relanti cu farurile aprinse pe mijloc imi sta indicatorul de incarcare din bord. daca dau drumu si la aeroterma la treapta a treia, debea scade foarte putin, dar nu ajunge nici la nivelul hasurat

pun o poza si cu releul de nova care am gasit pe alte topicuri dar nu cred ca te ajuta cu mult

14 Feb 2009, 18:02:
eu am avut o problema cu alternatorul, era rupt un fir de la rotor si nu imi incarca, vezi si tu, nu e neaparat sa fie problema dinafara alternatorului, nu am citit chiar toate posturile care le-ai scris dar daca nu ai testat rotorul si statorul ar fi bine sa le testezi poate e de acolo problema biggrin.gif wink.gif multa bafta biggrin.gif
mihai0070
am scos releul de nova si am pus un releu de berlina cu fir de referinta.

am facut urmatoarele modificatri:
am scos puntea suplimentara (cea auxiliara)
am pus un fir de la releu DF la una din perii cealalta perie fiind la pusa la masa
releul l-am alimentat cu un fir de la bobina de inductie (plus prin contact)

referinta am pus-o la + alternator si releul este fixat pe caroserie.

am verificat puntea de diode si este ok.
am masurat statorul si nu sunt intrerupte infasurarile.
la rotor am masurat intre inelele colectoare si masa cu aparatul in pozitia dioda si nu a facut bip in schimb a facut bip cand am masurat intre inel 1 si inel 2
rezistenta rotorului este de 4,2 Ohmi

acum incarca 13.8 la relanti fara consumatori
cu consumatori la relanti am undeva 13.2 si chiar si 13.

nu mai inteleg unde este problema.
bygy007
mi se pare ciudat aveai valorile bune poate ai bateria descarcata , refa masuratorile DF poate si cu un alt aparat

<span class='edit'>15 Feb 2009, 01:28:</span>
QUOTE(mihai0070 @ 14 Feb 2009, 20:11)
acum incarca 13.8 la relanti fara consumatori
cu consumatori la relanti am undeva 13.2 si chiar si 13.

nu mai inteleg unde este problema.
*




VALORILE SINT BUnE 13,8 , la relanti iti scade ca nu este eficient imbunatatirea o faci prin schimbarea fuliei cu una mica
volint
Schimba puntea auxiliara si rezolvi problema. La aia n-ai cum sa depistezi daca are o singura dioda stricata.
burtik4u
nu stiu, poate gresesc eu, dar la mine in alternator cand l-am desfacut era numai o punte, nu stiu daca e auxiliara sau de care e :|

plusul de contact l-am luat de pe acea mufa care intra in releul de nova, mai exact cred ca firul verde era

15 Feb 2009, 11:54:
si apropo, nici nu am mai facut masuratorile dupa ce am pus releul de berlina (fara fir de referinta), am vazut ca imi sta pe mijloc indicatorul de incarcare din bord, chiar cu farurile aprinse si aeroterma la treapta 3.
si eu am avut tot timpul probleme cu incarcarea la nova, si am realizat ca era doar de la releu problema, mai incearca si tu sa pui alta baterie, ca poate ti s-a stricat asta care o ai, daca nu, cauta si tu la niste dezmembrari un alternator care sa se potriveasca..
gti98
La Nova mea, alternatorul are schema regulatorului postata de Bygy007 la posturile 32 si 40.
Ar fi de clarificat urmatoarele aspecte:
1) semipuntea din care se alimenteaza excitatia e incorporata in ansamblul puntii principale, din ea iesind un singur fir (+)
2) diferenta esentiala e ca infasurarea de excitatie este legata spre "plus", in vreme ce la berlina era legata spre masa (tranzistorul de putere npn folosit la legarea spre plus e o idee mai ieftin; complicatia existentei unui al doilea fir e tolerabila in conditiile integrarii regulatorului in alternator)
3) desi mai complicat, regulatorul incorporat nu mai sufera de pe urma unei eventuale caderi de tensiune pe contactul cu cheie (referinta e luata de pe + alternator); se reduc si problemele cu rezistenta legaturii intre masa regulatorului si minusul alternatorului. Singura lui vulnerabilitate ramane oxidarea cailor de curent intre alternator si baterie, care pot apare atat pe plus cat si pe minus (punere la masa) (din acest motiv, la berlina, cablul "plus" de la baterie pleca intai la alternator si abia de acolo ajungea la conectorul principal de sub volan)
4) s-a repetat de nenumarate ori, dar unii dintre noi nu inteleg: instalatia fiind pe tensiune joasa, curentii sunt MARI (iar la demaror sunt FOARTE MARI!); imbinarile papucilor AMP (majoritatea) si a celor pentru suruburi, sunt realizate din motive de costuri, prin sertizare. Comprimarea mecanica e un compromis intre cost si durabilitate, totusi, in timp si in conditiile climatice de pe automobil, se produce oxidarea metalelor neprotejate (cuprul e destul de activ chimic!) si rezistentele de contact cresc. Chiar daca e vorba de zecimi de ohm, la curenti de 10-20 amperi, apar 1-2 volti pe 0,1 ohm! (adica MULT la 12-14 volti!!)
O instalatie "Rolls" ar trebui sa aiba fiecare imbinare cablu-papuc COSITORITA (atentie, nu "tine" sa incercati dupa ce a "inflorit" cocleala pe imbinare!! Trebuie facuta pe cablu si papuc razuite le luciu metalic, deci doar pe piese noi!)
Acesta e motivul pentru care unii mecanici sustin inlocuirea integrala a instalatiei (cablajului)!!!
Alternativa e mai putin costisitoare, dar implica munca si o anumita pricepere (efectuarea unei lipituri are un chichirez al ei!) (prin targuri se comercializeaza papuci AMP din tabla prea subtire!) (si nu in ultimul rand, sa nu gresim la reconectarea cablurilor!)
Desi pare (si cam este!) simpla, instalatia are unele "subtilitati"!
Succes!
PS Din motive de rulmenti si de graba, am ajuns sa schimb rotorul alternatorului "de 50A" de pe Nova, cu un rotor de alternator de berlina (de 36A). Nu am observat diferente semnificative (aceiasi rulmenti, acelasi diametru in stator, cam aceeasi rezistenta) singura observatie e la nivelul ansamblului portperii/inele, unde am pus portperiile rotorului (parca erau o idee mai mari inelele) Alternatorul debiteaza ca si inainte (am intervenit deoarece huruia rulmentul din spate) si urmeaza sa-i re-instalez rotorul original, cu rulmenti si perii (carbuni) noi, dar astept sa se incalzeasca un pic...
Hai noroc si fara pene!
PPS S-a pus problema defectarii unor diode redresoare si a releelu regulatoare; in mod normal, acestea se defecteaza rar. Cauza principala raman "testele" prin scurtcircuitare sau greselile grosolane, gen conectarea inversa a bateriei (puntea se topeste "instantaneu" si se pot defecta echipamentele electronice costisitoare gen ECU, radio-playere si statii!), apanaj a unor "specialisti" !!
Exista manevre periculoase, care in anumite conditii pot fi facute, dar pot cauza si probleme considerabile, cum ar fi deconectarea - pentru inlocuire - a bateriei (ati pornit cu alta baterie, neavand cabluri de puntaj, si daca opriti motorul, nu puteti porni cu bateria descarcata); riscul consta in cresterea mare a tensiunii alternatorului in absenta sarcinii reprezentate de baterie. (tensiunea poate depasi 60 de volti, la instalatiile de 12). situatia apare doar daca se tureaza motorul, si mai ales la regulatoarele electromecanice, care sunt lente. totusi deconectarea bateriei reprezinta un test destul de raspandit al functionarii alternatorului...Incercati sa evitati!
mihai0070
revin cu informatii noi.

am pus releul de nova original cel cu 7 fire si am constatat ca am becul aprins in bord si ca alternatorul care cu releul de berlina incarca ceva acum nu mai incarca deloc blink.gif asa ca l-am demontat si l-am pus pe cel de berlina si incarca ca si pana acum.

am verificat puntea redresoare si am constatat ca este ok si ca defapt ambele lamele (acolo unde se lipeste un fir de + defapt sunt PLUS amandoua)

pana acum nu am reusit sa imi dau seama ce are de nu incarca cand am consumatori.
teoretic si cred ca si practiv treapta II nu functioneaza.

mai am un test de facut daca nu reusesc o sa incerc sa adaptez un alternator de berlina tot de 50 A MERGE ? daca schimb si suportul si intinzatorul ???????????


ms de info de pana acum
burtik4u
pai depinde de ce alternator pun, eu am pus odata un alternator de berlina, de 36 amperi, si nu eram multumit, dar decat cel de nova care avea stricat rotorul, macar asta de berlina incarca, din cate am inteles ce au zis altii, daca pui statorul de la asta de nova, de 50 de amperi, ar trebui sa ai tot 50.. nu stiu, poate gresesc tongue.gif, ai putea sa mergi cu alternatorul la un service de asta de electrica auto, decat te-ai tot chinuit de atatea mii de ori, si iti zic baietii de acolo de la ce este problema mai bine, asa tu le-ai masurat de 100 de ori si tot ti-au dat toate ca sunt bune, si defapt nu iti incarca cum vrei :|, vezi poate cumva ai alt alternator in carcasa la asta de nova tongue.gif.. nush biggrin.gif
ct-03-tvy
mihaita,tiam mai zis,....ca sa verifici daca e bun releu de incarcare,....la orice alternator,..pune un fir,...de la excitatia,..rotorului,..la + direct pa baterie,...cu consumatori porniti,...si ti si aparatu de masura...pa baterie,...ori incarca ori moare masa,.intelegi(si ai grija,.ti decat putin timp...sa nu fierbi bateria....,.si puntea aia auxiliara la ce iti foloseste..ti se aprinde becu din bord..daca nu incarca alternatoru,e cureaua rupt sau etc,..mare branza...

alternatoru il mai poti verifica.si jos de pa masina,....il prizi de o ureche in menghina,... conectezi in sistem un redresor cu - la menghina,...si + de la redresor,..il dai...la firu..de la excitatia..rotorului,.DF ala,..... iei un bec..de far..de 60 de w..sau nu numai,.asa,..legi un picior..la carcasa alternatorului,..si un picior,..il legi.cu un alt fir../papuc..la borna groasa...de + a alternatorului,.care iese din punte..sti,...


iei un cablu mai subtirel..sau o sfoara.mai subtire,..o infasori.dupa fulie..intr-un sens,....asa...si tragi de sfoara aia ..puternic,...alternatoru ar trebui sa opuna ceva rezistenta,.. ..iar becul normal .ar trebui sa lumineze puternic....1 secunda,.sau cat invarti tu de fulie sti,..

atunci sti..ca alternatoru ii bun...,..dupaia ramane..partea..de alimentare a excitatie,..care..am mai zis.cum se face,... biggrin.gif
volint
QUOTE(ct-03-tvy @ 19 Feb 2009, 22:45)
...
.,.si puntea aia auxiliara la ce iti foloseste..ti se aprinde becu din bord..daca nu incarca alternatoru,e cureaua rupt sau etc,..mare branza...



puntea aia auxiliara ofera o tensiune de referinta pentru a corecta mai exact/repede fluctuatiile de curent in functie de sarcina (nu aia a femeii ci a alternatorului)

QUOTE(ct-03-tvy @ 19 Feb 2009, 22:45)

...

alternatoru il mai poti verifica.si jos de pa masina,....il prizi de o ureche in menghina,... conectezi in sistem un redresor cu - la menghina,...si + de la redresor,..il dai...la firu..de la excitatia..rotorului,.DF ala,..... iei un bec..de far..de 60 de w..sau nu numai,.asa,..legi  un picior..la carcasa alternatorului,..si un picior,..il legi.cu un alt fir../papuc..la borna groasa...de + a alternatorului,.care iese din punte..sti,...
iei un cablu mai subtirel..sau o sfoara.mai subtire,..o infasori.dupa fulie..intr-un sens,....asa...si tragi de sfoara aia ..puternic,...alternatoru ar trebui sa opuna ceva rezistenta,.. ..iar becul normal .ar trebui sa lumineze puternic....1 secunda,.sau cat invarti tu de fulie sti,..

atunci sti..ca alternatoru ii bun...,..dupaia ramane..partea..de alimentare a excitatie,..care..am mai zis.cum se face,... biggrin.gif
*



radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif

Sa "tragi la sfoara" nu-i o metoda, e o gaselnita; scuze de observatie.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.