ATENTIE: postul este lung insa informatiile sunt importante(zic eu). Spor la citit celor ce se incumeta....
@ floris:Iti statea la cald la 2000 rot/min deoarece reglajul numai din surub NU ESTE COMPLET/CORECT.Cand se executa reglajul respectiv, sunt necesare si o serie de operatiuni de "verificare/calibrare". Nu este de ajuns sa modifici doar pozitia surubului respectiv.
Fundamentul ar fi urmatorul: UCE injectie "stie" care trebuie sa fie pozitia cursoarelor potentiometrului(deci pozitia clapetei) dupa procedura de autoverificare-calibrare pe care o executa de fiecare data cand pui contactul pe "M"(inainte de a actiona demarorul).
Cand se pune contactul pe "M", pe langa preincalzirea sondei Lambda si amorsarea circuitului de carburant, UCE injectie comanda actuatorul de ralanti sa realizeze capat de cursa(adica tija complet retrasa), apoi determina pozitia(unghiul de deschidere al) clapetei(adica masoara rezistenta potentiometrului 1 al clapetei(sunt 2 de fapt in acel ansamblu)) iar apoi comanda motorasul de ralanti sa deschida clapeta(sau nu, daca masurarea a aratat ca nu este cazul) atat cat este nevoie pentru un ralanti "initial". Imediat dupa pornirea motorului, UCE va intra in mod de functionare normal(bucla deschisa, la rece) si va modifica permanent unghiul de deschidere a clapetei, in functie de valorile parametrilor monitorizati in functionare.
Sper ca este cat de cat clar pana aici...
O sa descriu si
procedura de efectuare a reglajului de baza(initial) al clapetei, poate va fi de folos celor cu probleme.
Mentionez ca reglajul in discutie nu se face ori de cate ori se vrea, sau preventiv...ci se executa in 2 cazuri:
1. Cand se inlocuieste actuatorul de ralanti;
2. Daca sunt probleme la ralanti(oscilatii de turatie la ralanti)
Operatii:- cu contactul luat, se debranseaza conectorul actuatorului de ralanti;
- se conecteaza 2 fire la pinii 1 si 2 ai mufei motorasului de ralanti;
- folosind o sursa de 5 V c.c. se alimenteaza motorasul de ralanti prin intermediul celor 2 fire, astfel incat tija acestuia sa ajunga la capat de cursa, adica retrasa complet(se poate folosi cu succes o sursa de PC, sau un alimentator stabilizat de 5 Vcc). Schimbarea sensului de miscare a tijei se realizeaza prin inversarea polaritatii tensiunii de alimentare(daca tija avanseaza in loc sa se retraga, inversati polaritatea);
- se pune contactul si se masoara pe mufa potentiometrului clapetei tensiunile(vezi poza):
- U1(intre 1 si 2, sonda "+" la rosu si sonda "-" la albastru);
- Uv(intre 1 si 3, sonda "+" la rosu si sonda "-" la albastru);
(este necesara realizarea unui "prelungitor" intercalat intre mufa cablajului si mufa potentiometrului, adica 4 fire cu pini si papuci corespunzatori)
- se pozitioneaza pe graficul de mai jos punctul de coordonate U1 si Uv. Daca punctul nu se afla in zona hasurata, trebuie infiletat/desfiletat surubul
S(marcat in poza de mai jos)pentru obtinerea altor valori de tensiuni, pana cand punctul de coordonate U1 si Uv se incadreaza unde trebuie(zona hasurata de pe grafic).
Orientativ, pentru Uv = 5Vcc, U1 trebuie sa fie 3,7...4,3 Vcc pentru un reglaj bun.[attachmentid=1627497200] [attachmentid=1627497201] [attachmentid=1627497203]
Acest reglaj de baza l-a alterat coforumistul
edy_77_driver, cand a modificat pozitia potentiometrului clapetei incercand sa creasca turatia de ralanti. Acum, citind procedura de mai sus, el poate reface acest reglaj, pastrand pozitia sau repozitionand potentiometrul clapetei si mai apoi poate face reglajul CORECT al distantei de contact pentru a regla ralanti-ul la cald(descris mai jos)
Acum, dupa efectuarea reglajului de baza al clapetei, urmeaza un
reglaj al distantei de contact. Asta este reglajul pe care l-ai modificat tu,
floris.
In functie de pozitia(reglajul) surubului J(vezi poza), intre surubul
S si capul tijei actuatorului de ralanti trebuie sa existe,
la rece, o distanta de ~1 mm(distanta respectiva previne modificarea ralanti-ului la cald).
De fapt asta face reglajul surubului
J(cel incercuit de mine cu verde in postul de mai sus) - asigura o distanta corecta, CORELATA cu pozitia clapetei!
Ca sa verificam/efectuam acest reglaj se procedeaza astfel:
- cu contactul luat, se debranseaza conectorul actuatorului de ralanti;
- se conecteaza 2 fire la pinii 1 si 2 ai mufei motorasului de ralanti;
- se conecteaza un ohmmetru la pinii 3 si 4 ai mufei motorasului de ralanti;
- folosind o sursa de 5 V c.c. se alimenteaza motorasul de ralanti prin intermediul celor 2 fire, astfel incat tija acestuia sa ajunga la
capat de cursa, adica retrasa complet(se poate folosi cu succes o sursa de PC, sau un alimentator stabilizat de 5 Vcc). Schimbarea sensului de miscare a tijei se realizeaza prin inversarea polaritatii tensiunii de alimentare(daca tija avanseaza in loc sa se retraga, inversati polaritatea);
- se pune contactul si se masoara pe mufa potentiometrului clapetei tensiunea(vezi poza):
- U1(intre 1 si 2, sonda "+" la rosu si sonda "-" la albastru);
(este necesara realizarea unui "prelungitor" intercalat intre mufa cablajului si mufa potentiometrului, adica 4 fire cu pini si papuci corespunzatori)
La capat de cursa a tijei motorasului, ohmmetrul trebuie sa indice R=0(contact de ralanti inchis);
- cu motorasul la capat de cursa, trebuie ca tensiunea
U1 sa aiba valori cuprinse intre 0,17Vcc si 0,23Vcc. Daca U1 nu se situeaza in acest interval, se regleaza din surubul
J(vezi poza) pana cand U1 se incadreaza in valori.
IN CONCLUZIE:@floris: trebuie sa refaci
reglajul distantei de contact, care asa cum am mentionat anterior nu este extrem de complicat;
@edy_77_driver: trebuie sa refaci
reglajul de baza al clapetei si cel putin
sa verifici reglajul distantei de contact.
Imi cer scuze pentru lungimea postului. Spor la treaba!
Numai bine.