Am o baterie Rombat Calciu de 65Ah din iulie 2004; am ascultat de un electrician prost, si am tot completat cam la 2 luni cu apa distilata, fara sa ma uit in instructiunile de utilizare (certificat garantie baterie)... bateria a curs o data, apoi si-a revenit dupa o noapte pe redresor. Apoi am completat in prostie, si dupa sute de km, bateria nu s-a incarcat... am schimbat releul, am pus-o o noapte pe redresor...nimic, ochiul verde magic...nu era verde. Sfaraia, dar inconsecvent...
Am citit instructiunile de utilizare, unde scria negru pe alb:
,,bateriile Calciu se verifica cel putin o data pe an (Pilot o data la 6 luni), ca nivelul electrolitului sa fie 20mm peste placi. La Cyclon se verifica o data la 2 luni sa fie intre minim si maxim, la Magma se verifica o data la 2 luni sa fie 15mm peste placi.
Am luat o siringa mica, care sa incapa fara ac (caci in contact cu electrolitul il deterioreaza nitel) si am inceput sa scot lichid, pana am ajuns la nivelul dorit, adica 20mm la fiecare din cei 6 elementi.
Am folosit 3 plicuri galbene, pe care le-am taiat cu foarfeca, astfel incat sa fac niste panglici cu care sa masor nivelul - cu ajutorul unui liniar - si am avut nevoie de multe masurari, pana sa ajung la cantitatea corecta la fiecare element.
Se introduce in orificiul aferent panglica indoita sa stea dreapta pentru o mai buna si corecta masurare, si am lasat-o 10 secunde, scos si masurat nivelul cu liniarul. E bine sa fie hartie colorata, nu creponata, ca se vede usor nivelul.
Unde a fost in plus lichid, am introdus siringa si am tras afara... am muncit in total cam 1/2 ora, si acum sfaraie consecvent, asa cum trebuie sa faca la incarcare.
LA 25 DE MINUTE DUPA CE AM INCHEIAT OPERATIUNEA, OCHIUL INCEPE SA SE INVERZEASCA !!!
In aceasta poza vedeti marimea siringii, si panglica de hartie folosita, una uzata, cu nivelul masuratorii pe ea, una in stare buna
[attachmentid=6868]
Aici se observa numarul mare de panglici folosite pentru atingerea rezultatului scontat...
[attachmentid=6869]
Bateria la incarcat
[attachmentid=6870]
Atentie - bateria sa fie pe loc drept, hartia sa nu fie creponata, pentru ca va absorbi mai mult decat ar trebui sa fie nivelul real.
Later Edit: ochiul magic era negru, adica baterie descarcata, desi nu aveam probleme la pornire etc. Daca se poate, faceti masurarea densitatii lichidului, ajuta.
grad de incarcare al bateriei: densitate electrolit:
100% 1.28
75% 1.24
50% 1.2
25% 1.16
Daca se lasa sub 1.2 la temperaturi de sub 0 grade, electrolitul poate ingheta si distruge placile = baterie de schimbat
O baterie descarcata complet necesita cca 36 h de incarcare, cu dopurile scoase, la 50% cam 15 ore. Bateria se incarca in locuri aerisite, baie, balcon (vara).
Despre redresoare, aveti grija cum le folositi...
Incercati sa nu va stropiti cu lichidul, iar daca aveti rani deschise la maini, sa purtati ceva de protectie, iar locul, repet, sa fie bine ventilat.
HOPE TO SERVE!
Revin cu completari.
Tensiunea generata de redresorul meu e de 15V, mama Rusia... foarte bun, masurata cu multimeterul din imagine (~ 100 000lei).
Am achizitionat un densimetru pentru masurarea densitatii electrolitului (gasit la pret vechi, 61.500lei in Mol - atentie, e modelul mare, cel mic...nu prezinta incredere, am acelasi model si pt. antigel, si masoara cam aiurea...) prezentat in poza.
[attachmentid=6887]
Masurarea se face la fiecare element in parte (in cele 6 orificii) cu densimetrul in pozitie verticala, se apasa pompa pana peretii acesteia se intalnesc, si se citeste rezultatul (se poate repeta pentru siguranta citirii); daca se situeaza in intervalul rosu, bateria e foarte descarcata, interval gri - cam 50% si albastru ok (conform celor scrise in mesajul anterior).
[attachmentid=6888]
DACA UNUL DINTRE ELEMENTI E IN ZONA ROSIE (SI CEILALTI IN ZONA GRI/ALBASTRA), ACESTA E SCURTCIRCUITAT =>deplasarea cu bateria la un centru de refacere, insa nu stiu daca se mai poate resuscita.
In momentul refacerii volumului de lichid (aducerii sale in gradatia de 20mm corespuinzatoare) era ora 11 si ceva, la acel moment, bateria era descarcata. Dupa 8 ore, conform densitatii masurate, bateria era incarcata aproximativ 60%; maine dimineata voi avea bateria in stare excelenta.
La final, 13.5 tensiunea la borne, 14.2-14.4 la relanti, 13.4 cu faruri, dezaburire, proiectoare, radio, ventilatie.