Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Schema electrica Dacia 1300
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
incubus
Studiind "intens" schema Daciei 1300, se poate constata faptul ca plusul vine de la baterie DIRECT sub bord (la o mica rigleta in forma de cruce aflata sub blocul de lumini), dupa care se imparte in 3, astfel:
-la contact
-la blocul de lumini
-la siguranta fuzibila, de unde pleaca apoi la rigleta cu plus permanent de sub bord
Cu alte cuvinte, consumatori ca bobina de inductie, farurile si semnalizarea, care-si intind firele prin toata masina, nu sunt alimentati prin sigurante... Hmm... Un scurtcircuit aici ar fi foarte neplacut, nu-i asa ?
Intrebarea este: din care ratiuni constructorul a ales aceasta varianta, cumva pentru a evita ramanerea fara lumini in plina viteza, in cazul cand s-ar arde accidental siguranta ? Dar cu riscul de scurtcircuit, cum ramane ?
ali73
Ai sa razi,dar farurile sunt alimentate nu numai prin sigurante,dar si prin relee.Plusul vine doar la blocul de lumini fara siguranta .Sau tie ti-ar conveni sa ti se opreasca masina in intersectie ca siguranta care alimenteaza bobina nu face contact?Plusul ajunge direct la bobina,si nu are cine sa faca scurt in timpul mersului.Daca apare scurt in bobina,se arde bobina si nu cablajul.Becurile de semnalizare nu au plus dacat cand actionezi semnalizarea.Si atunci vine din releul de semnalizare care daca sesizeaza scurt,nu merge.Releul acesta vede si lipsa unuia sau ambelor becuri de semnalizare.Trebuia sa observi ca sigurantele se pun pe consumatorii pe care ii alimentezi si cand ai motorul oprit,sau acolo unde daca apare un scurt,ar putea lua foc instalatia electrica.
incubus
Merci mult, ali ! Parca m-am mai luminat putin... Intrebarile de mai sus mi-au venit in minte ieri, cand am facut un scurt la baterie in timp ce faceam un montaj experimental pe masa...In mai putin de o secunda, pana am smuls firul de la borna bateriei, izolatia deja se topise complet, iar eu eram inconjurat de un nor de fum...Chiar ma gandeam la oportunitatea unei sigurante pe plusul general, dar acum m-ai convins, am sa o las asa cum a facut-o mama ei...
stef_kir
Am si eu o problema nasoala la o dacie 1300 din 80...deodata nu mai mergea la bord(semnalizarea,indicatorul incarcare la baterie,aeroterma).Am schimbat sigurantele si cum puneam contactul se ardea si siguranta 2 de jos(tabloul de sigurante fiind ca la 1300 la motor).Nu inteleg fenomenul.....sa fie vreun scurt ceva???
driverx
QUOTE(stef_kir @ 10 Feb 2006, 16:20)
.....sa fie vreun scurt ceva???
*



Ihi
cristu
Salut!
Am dat odata din intamplare peste o poza (schema) pentru blocul de sigurante ptr. 1300 (6 la numar) si n-o mai gasesc, am cautat tot formul da' tot n-am reusit sa gasesc schema aceea. Vroiam sa stiu ce sigurante sa cumpar, de ce fire, echipament "raspunde" fiecare siguranta de pe panou (cu 5 sau cu 6 parca) si amperajul fiecareia

Merci
stef_kir
am ars 10 sigurante pana acum si nu stiu ce are si tare as avea nevoie de o schema a cutiei cu sigurante!!!daca aveti cumva asa ceva ajutati-ma va rog!!!
OCEBE
autoturismele D1300 fabricate dupa 1973 au 6 sigurante electrice:
2 sigurante de 15A pentru protectia:
- claxoanelor, plafoniera, stergator parbriz, ventilator aeroterma s.a.(plus fara contact)
si
- semnalizare directie, aprindere, lumini bord (soc, presiune ulei, temp apa) s.a.(plus prin contact);
corespunzator acestor 2 alimentari sub bord se gasesc 2 rigle cu conectori;


4 sigurate de 8A pentru protectia farurilor:
-faza scurta stanga;
-faza scurta dreapta;
-faza lunga stanga;
si
-faza lunga dreapta;
aceste 4 sigurante pot fi identificate usor fiind una sub cealalta si pentru ca in cutie intra 2 sarme (tensiune pentru faza scurta si respectiv lunga) care in interiorul cutiei se despart fiecare in doua (faza scurta stanga/dreapta si respectiv faza lunga stanga/dreapta) iesind 4 sarme prin dreptul celor 4 sigurante.


daca fenomenul de ardere a sigurantelor continua, trebuie neaparat gasita si eliminata cauza; montarea unor sigurante de curent mai mare poate fi periculoasa!!!


L.E. am citit ce-am scris; cu toate ca in esenta e corect, o formulare mai alambicata nici ca puteam gasi; mi-e peste mana momentan sa cobor la masina sa fac o poza la sigurante pe care sa dau detalii.... dar daca e nevoie....
L.E.2 imaginea atasata este dupa schema electrica; trebuie verificate si identificate cele 4 sigurante de faruri daca sunt in realitate cele de jos
gamela
To Ali73:

Am inlocuit un bec de far de 40/45W cu un halogen de 55/60 W si a inceput sa iese fum din blocul de lumini sad.gif . Daca avea releu pe faruri nu-mi facea faza asta. Pareri ?
gti98
QUOTE(incubus @ 20 Mar 2005, 04:58)
Studiind "intens" schema Daciei 1300, se poate constata faptul ca plusul vine de la baterie DIRECT sub bord (la o mica rigleta in forma de cruce aflata sub blocul de lumini), dupa care se imparte in 3, astfel:
-la contact
-la blocul de lumini
-la siguranta fuzibila, de unde pleaca apoi la rigleta cu plus permanent de sub bord
Cu alte cuvinte, consumatori ca bobina de inductie, farurile si semnalizarea, care-si intind firele prin toata masina, nu sunt alimentati prin sigurante... Hmm... Un scurtcircuit aici ar fi foarte neplacut, nu-i asa ?
Intrebarea este: din care ratiuni constructorul a ales aceasta varianta, cumva pentru a evita ramanerea fara lumini in plina viteza, in cazul cand s-ar arde accidental siguranta ? Dar cu riscul de scurtcircuit, cum ramane ?
*


Ai vazut corect. Dar ar fi cateva observatii:
1. Semnalizarea de directie se alimenta prin siguranta care protejeaza consumatorii "dupa cheia de contact"
2. Aprinderea si excitatia generatorului nu trec , intr-adevar, prin nici o siguranta. Observatia colegului ca nu-i bine sa ti se opreasca motorul din motive de siguranta mi se pare foarte de bun simt
3. La modelele mai vechi nu existau nici sigurante pe circuitul farurilor Daciile 1100 si primele 1300 ("frantuzoaice") aveau exact 2 (doua) sigurante. Si nu au luat foc prea multe pe chestia asta. Si cele care au patit-o aveau instalatiile electrice "hacuite" de carutasi care se dadusera electricieni (auto). Nu sunt nostalgic (chiar imi plac inovatiile si schimbarile!) dar "impanarea" cu sigurante poate produce mai multe probleme decat avantaje; expunerea lor la un mediu agresiv (umezeala, murdarie) conduce la oxidare si probleme de contact Aici vorbesc din experienta personala: circuitul de electroventilator e protejat la Dacia Nova de o...siguranta fuzibila. Din cauza presiunii insuficiente si a unei probabile usoare oxidari, unul din capetele sigurantei in cauza s-a incalzit; corpul izolator al sigurantei fiind confectionat din plastic (nu din ceramica, cum e normal si bine!) s-a topit si siguranta nu a mai facur contact. Rezultatul: motorul mi-a fiert pe un drum forestier, la urcare, nemaiavand electroventilator. Iata cum o protectie de proasta calitate poate produce mai multe probleme decat evita. Noroc ca am observat la timp cresterea temperaturii si nu am ars garnutura de chiulasa.
Sfat personal: mai util decat instalarea de sigurante mi se pare mentinerea in stare buna a instalatiei electrice:
a)cabluri de sectiune corespunzatoare (atentie la consumatorii mari, gen faruri de 120W care "papa" 10Amperi!)
cool.gif matisarea (infasurarea) fascicolelor de cabluri cu banda; aceasta nu contribuie in primul rand la izolarea electrica (12 Volti e o tensiune joasa) ci la protectia mecanica la strivirea si roaderea izolatiei
c) tot in directia protejarii la deteriorarea mecanica a izolatiei, fasciculele de cabluri sunt ancorate in piese din plastic destinate acestui scop si prin legare cu coliere cu "bradut" de strangere. La trecerile prin panourile de tabla nu neglijati sau indepartati piesele de protectie din cauciuc care au si rol de etansare. Masini la care nu s-a intervenit pe instalatia electrica au functionat fara probleme electrice cate 20 de ani iar exemplare "revizuite" de pseudospecialisti au avut defectiuni cu zecile sau chiar au luat foc de la instalatia electrica.
Bafta!
amc
QUOTE(gamela @ 18 Mar 2006, 19:37)
To Ali73:

Am inlocuit un bec de far de 40/45W cu un halogen de 55/60 W si a inceput sa iese fum din blocul de lumini  sad.gif . Daca avea releu pe faruri nu-mi facea faza asta. Pareri ?
*


Clar !
Dar nu e greu sa pui doua relee unu pentru faza lunga si altul pe faza scurta.
born2_hate
si yo am o problema cu farurile o iesit fum dintr-un cablu albastru de la farul dreapta si de undeva de sub bord dupa care nu o mai mers nici faza scurta nici faza lunga deci care ar putea fii problema help pls
costieanuconstantin
buna ziua,
as dori, schema electrica ,dacia1310 tx fabricata in 1987, ma poate ajuta cineva ?
Minel
QUOTE(costieanuconstantin @ 6 Sep 2008, 12:37)
buna ziua,
as dori, schema electrica ,dacia1310 tx fabricata in 1987, ma poate ajuta cineva ?
*




Poftim !!! (plagiate de la alt coleg forumist smile.gif )


Imi cer scuze, incearca acum ,sigur merge !! a scapat.gif

costieanuconstantin
multumesc, dar nu e nici-o schema
costieanuconstantin
QUOTE(Minel @ 6 Sep 2008, 12:19)
Poftim !!! (plagiate de la alt coleg forumist  smile.gif  )
Imi cer scuze, incearca acum ,sigur merge !! a scapat.gif
*




tot nu merge.

te rog pune-le sub forma de link !!!!



multumesc

Minel
QUOTE(costieanuconstantin @ 10 Sep 2008, 16:37)
tot nu merge.

*



Cum nu merge ca vad ca sunt descaracate de cateva ori .... dry.gif
costieanuconstantin
sunt numai incercari
tutike2000
QUOTE(OCEBE @ 10 Feb 2006, 18:47)
2 sigurante de 15A pentru protectia:
- claxoanelor,  plafoniera, stergator parbriz, ventilator aeroterma s.a.(plus fara contact)
si
- semnalizare directie, aprindere, lumini bord (soc, presiune ulei, temp apa) s.a.(plus prin contact);
corespunzator acestor 2 alimentari sub bord se gasesc 2 rigle cu conectori;


hmm... asa se explica de ce mi se tot arde siguranta de 8A de la stergatoare smile.gif
Florin_d_1300
Am pus bloc de lumini de IMAE. M-a costat 105 lei. Dar inca nu am pus releuri... si am becuri cu halogene de 55. E pericol daca merg o perioada scurta asa, fara releuri?
Merced
Nu. Daca ai becuri normale nici n-ai teoretic nevoie de asa ceva. Eu n-am avut vreodata releuri pe faruri.
Florin_d_1300
Pai sunt de 55 dar sunt HALOGENE, iar cineva mi-a spus ca suprasolicita instalatia... de aia intreb. Pe bloc, scria S.E.P. Ce inseamna aia?
DJ_AndutzuBT
se poate schimba instalatia electrica la o dacie? huh.gif
bygy007
da normal , se gaseste de cumparat
motanpaul
As avea si eu problema, posed masina mentionata mai jos, am vrut sa schimb butonu de aeroterma, lam schimbat si cand sa il pun la loc sa atins un fir de tabla de la bord unde intra butonu si a facut cate scantei mici. Dar de atunci nu a mai mers aeroterma. De unde sa incep sa verific, am verificat sigurantele si nu sunt puscate. Multumesc. Numa bine
nelu_1985
mai mult ca sigur sa prajit butonul...un prieten a schimbat 3 butoane luate noi din comert si nici unul nu a tinut.... s-au topit, apoi i-am dat eu unul original n-a mai avut probleme. Deci mergi la dezmembrari si cumpara unu de acolo, nu mai da 5 lei pe cele noi ca nu-s de treaba
deceneu32
Masina mea este din 1970.Are un tablou DAV,frantuzesc,alcatuit din doua sigurante fuzibile:una pentru consumatorii pe direct,alta pentru cei pe contact.Voi ce vorbiti aici de sigurante?Farurile mele sunt pe direct,la fel si semnalizarile,la fel si pozitiile.Masina nu are din fabrica relee pentru faruri.Si in 38 de ani masina nu a avut probleme cu instalatia electrica,nu a ars.Tin sa mentionez ca alternatorul este SEV MOTOROLA(Made in France).Cred ca problemele se datoreaza interventiilor neautorizate ale unor ageamii,autointitulati electricieni.
Merced
Normal ca se datoreaza si lor, da la tine se datoreaza faptului ca altfel s-a facut instalatia aia frantuzeasca, si altfel astea romanesti, d-aia a tinut mult.
Si ca un raspuns intarziat pentru Florin, ca sunt halogene sau ca sunt normale, tot atat consuma, deci nu are legatura. Eu am avut blocul original ani de zile, si de lene sa-l desfaca si sa inlocuiasca plasticul ala cauciucat care tine maneta in loc, in service vara trecuta mi-au pus un bloc de la dezmembrari, tot cam de-o seama cu al meu(cand l-am dat jos am vazut ca era stantat cu o data ulterioara fabricatiei masinii mele). Ala m-a tinut cateva luni, probabil ca oricum era varza, pana am ramas intr-o noapte fara lumini pe la tara.
Am facut rost de un bloc de EP aproape nou, modelul mai recent cu manetele din plastic si de cand il am p-asta n-am avut treaba. Chiar si cu halogenele. La tine e altceva. Nu zic sa nu pui releu pe ele, e un lucru bun, eu curios am releu pe stopuri, nu stiu de ce si de cine pus, dar am blink.gif , si alea n-au picat pana acum. rolleyes.gif
motanpaul
problema e ca butonu ce am vrut sa il montez era de pe o masina adusa din ungaria si era original. A functionat la mine inainte sa il montez pe locasul lui, dar dupa ce lam pus la locul lui nu mai merge. Am verificat cu o lampa de control si nu ii vine curent pe fir. Ce se putea intampla? Multumesc anticipat
costieanuconstantin
QUOTE(costieanuconstantin @ 10 Sep 2008, 15:37)
tot nu merge.

te rog pune-le sub forma de link !!!!
multumesc
*




11 Oct 2008, 12:26:



Membru impatimit


Group: Members
Posts: 1.679
Joined: 4 April 07
From: Resita ,C-S




QUOTE(costieanuconstantin @ 6 Sep 2008, 12:37)
buna ziua,
as dori, schema electrica ,dacia1310 tx fabricata in 1987, ma poate ajuta cineva ?







Poftim !!! (plagiate de la alt coleg forumist )


Imi cer scuze, incearca acum ,sigur merge !!



This post has been edited by Minel: 6 Sep 2008, 14:21

Attached thumbnail(s)


Attached File(s)
elem.dacia_1410.doc ( 30k ) Number of downloads: 87



--------------------

Dacia 1310L 1995/1397cc - CS-01-TMS
Mandru posesor de Dacia


gata, am reusit, multumesc
ocnareasa
Am si eu o nelamurire am o dacia 1300 si am panoul de sigurante din 6 sau 8 bucati nu stiu sigur , as vrea sa stiu fiecare siguranta in parte de cat Amperi este .. poate ma ajuta cineva cu o poza sau sa mi le spuna si mie pe fiecare la rand.
bygy007
cam astea sint
ocnareasa
merci mult bygy007
utilizator86
salut ! din pacate este prima mea postare pe acest forum si am si eu o mica Mare problema ! timpul este foarte frumos afara , ninge groaznic si nu functioneaza stergatoarele... am luat masina de 2 zile si vreau sa va spun ca m-am uitat sub bord .........

Surpriza!

nu exista nici un fel de sigurante !

acest model nu avea sigurante ?!?

in spatele ceasurilor este un fel de rigleta care intra nu stiu ce fire in ea !

este o dacie 1300 din 1982 cu bord schimbat !

unde pot verifica si eu de ce nu functioneaza stergatoarele ?

am luat maneta aceea noua ... nimic....

mai avea niste leduri in bord , care "palpaia" nu mai merg nici alea....


nu stiu unde sa caut ........ va rog daca puteti sa ma indrumati si pe mine !
BZN
Pai prin 1982 cutia de sigurante era in compartimentul motorului pe partea stanga sub borcanul cu lichid de parbriz, nu sub bord.
utilizator86
asa ascuns este ? eu am aruncat o privire pe acolo si nu am vazut nimic. . .

cate sigurante are ? care sa fie ?....

alte cauze ?

va multumesc !
pcostica
păi.... uităte și tu câteva posturi mai sus la poza postată de userul bygy007, cea din stânga este rigleta de siguranțe care te interesează.
Baftă!
utilizator86
BZN multumesc frumos!

mi-am luat inima in dinti si am coborat la masina .

am ridicat capota si am gasit acolo , am miscat siguranta si a luat-o!

si am cautat 1 ora pe sub bord inainte wacko.gif

multumesc inca o data !
ct90lda
Am schimbat becurile cu unele de 75 si mi s-a ars siguranta de la farul din dreapta sa fie din cauza becurilor ?Le am de vreo 2 sap si nu am avut probleme pana acum.
Becul nu s-a ars pe faza lunga merge de 8 A
bygy007
in primul rind de cit era siguranta (poate era prea mica) becul nu s-a ars?
cosmin_xxxx
bygy007 e valabila schema si pt o dacia break din 96?
bygy007
da eu am avut din 93 si tot asa era
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.