Un topic vechiutz, dar de mare ajutor cand omul are nevoie!
Si pentru ca aici am invatat teoria de dinaintea practicii, cred ca e bine sa dau si inapoi, si sa povestesc un pic experienta mea in schimbarea arcurilor de spate la Dacia Solenza Confort 1.4 din 2005.
In 3 ore lejer, fara graba, le-am schimbat singur - sau aproape singur, la final am fost ajutat sa apas pe masina ca sa le montez inapoi, asta putea sa faca si vreo 2 saci de ciment sau greutati similare.
Am ridicat masina pe doua capre, cat de sus s-a putut. Am incercat prima oara sa schimb cate unul, dar avand doua capre, si vazand ca nu pot apasa de tamburul cu sabotii de frana prea mult ca sa scot arcul, am zis ca mai bine pun doua si gata.
Am slabit in prealabil prezoanele pe ambele roti de spate, am urcat masina pe capre - partea din spate, am dat rotile jos, am deschis telescoapele (nu stiu sigur daca asta e pluralul corect) din portbagaj, adica doar de sus, dupa care puntea de spate a picat eliberand arcurile.
Atentie, la deschiderea telescoapelor de sus, am folosit o cheie de 6mm ca sa tin contra, si o cheie de 16mm ca sa desfac. da, merge si cu 17mm daca nu ai de 16, dar piulita aia e de 16mm, si cu 17 e posibil sa ii strici muchiile, dar la fel e posibil sa reusesti sa o desurubezi. la montare inapoi, eu as strange cu 16mm ca e forta mai mare si se poate strica piulita. Piulita cred ca e din aia cu cauciuc/plastic pe interior sa nu se desfaca singura, asa ca nu te baza ca o vei inlocui simplu cu oricare alta, ci trebuie tot din asta.
Bun, deci am scos arcurile vechi, ruginite si pricajite - m-au tinut 9 ani, ajunge, am carat cu ele... nici nu iti imaginezi ce am bagat in solenza
. Si-au facut treaba. Masina are acum 136.242 km, si astea vechi sunt arcurile originale, le ajunge.
Pe arcurile noi, care sunt de firma ceva germana, cutie cu rosu si cu negru, nu stiu acum numele, am dat pe ele 75 lei bucata in februarie 2014, si ele vin fara plasticul pe primele si ultimele spire. Am luat un furtun de udat prin gradina care l-am bagat cam fortat pe arc, primele 1.5 spire la ambele capete, am dat cu WD-40 ca sa intre mai usor, tot fortat, dar mai usor.
Am pus arcurile noi, dupa care am constatat ca nu am forta cu nimic sa ridic de tamburii de frana ca sa comprim arcurile pana ajunge tija telescopului inapoi sus la gaura unde era si se prinde cu piulita. Pe rand am dat jos caprele, lasand masina sa stea in ambele parti pe tamburii de frana care erau deja pe ciment, ca sa comprim din greutatea ei in mod egal in ambele aprti. Nici asa, abia a ajuns tija, pentru ca deh, am arcuri noi, astea-s mai tari, nu?
Am rugat pe cineva sa se lase pe muchia portbagajului odata cu mine pana strang cele doua piulite inapoi, si asa a mers ca la carte. Apoi am pus rotile inapoi, si am constatat ca in partea dreapta sta UN PIC mai sus masina, si mi-am dat seama ca arcul nu e inca la locul lui, desi am fost atent sa il pun in pozitia care trebuie, cu capatul spirei in lacasul lui. Am mizat pe faptul ca se aseaza la prima tura - si intr-adevar, dupa 3-4 metri parcursi, l-am auzit cum s-a asezat.
Da, e gata. Se simte fain si la gropi, am si facut un test drive, si nu mai troncane, si merge frumos cu partea din spate, deci operatiune reusita. Cu arcurile vechi (unul cu o spira rupta, altul doar slabit) nivelul cel mai de sus al cauciucului era la fel cu nivelul cel mai dejos al partii de sus al aripii ce acopera roata, acum intre cauciuc si acel nivel sunt cativa cm buni, asa cum o stiu cand era masina al 20.000 km.
Pentru mine nu s-a meritat sa o duc in service. Am preferat sa le schimb eu.
Daca ai elevator sau niste cricuri (doua) calumea, o poti face intr-adevar fara sa dai rotile jos, din doar 2 chei (6 si 16) in jumatate de ora.
Multumesc tuturor care au scris idei bune si informatii utile in acest topic, mi-au fost de mare folos.