Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Mod de schimbare a arcului spate Solenza!
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia Solenza > Diverse - Dacia Solenza
mark``
Am cumparat un arc spate pt Solenza pt ca mi s-a rupt unul din ele. Am cumparat si ceva furtun cu care am invelit o spira din arc. Se zice ca ar fi bine sa faci asa. Bun, acum montajul as vrea sa-l fac eu. Si vreau sa-mi spuneti daca fac bine ce vreau sa fac:
- dau jos roata
- desfac telescopul in partea de jos si il imping in sus
- dupa faza asta bratul cu arc cu tot ar trebui sa cada jos cu tot cu butucul rotii nu?
Bine acum in cartea tehnica zice ca mi-ar trebui un dispozitiv, ceva cleste de comprimat arcul. Stiu ca asa ar fi ideal dar m-am gandit sa fac in alt fel ca sa inlatur nevoia acestui dispozitiv. In timp ce e pe cric masina, pun ceva sub butuc (zona de care se prinde roata - unde sunt tamburii de frana) si las jos masina pana nu ar mai avea nevoie de cric (teoretic - ca n-o las fara cric). Apoi desfac amortizorul in partea de jos si ridic iar masina. Dupa cate ma gandesc eu ar trebui sa se elibereze in felul asta arcul.
Corect? Astept sugestii ca as vrea sa ma apuc cat mai curand de lucru. biggrin.gif

19 Sep 2009, 18:53:
Nu ma ajuta nimeni?
nenestean
eu am schimbat la a mea arcurile spate....
si in primul rand se schimba amandoua arcurile !!!!!
chiar daca numai unu e rupt.
ridici masina de partea din spate pe butuci si de o parte si de alta
desfaci rotile
desfaci telescoapele(din portbagaj) si va cadea puntea si gata iei arcurile si pui altele.....in aceeasi pozitie....si ridici inapoi puntea prinzi telescoapele....si ai grije ca atunci cand ridici la loc puntea sub masina la distribuitoru de lichid de frana are o tija ce intra in punte.....sa vezi sa fie la locu ei !!!!

aaaa si da
spor la munca biggrin.gif

ps.
presa ca sa compresezi arcurile nu ai nevoie decat la arcurile de pe fata tongue.gif
mark``
Daca fac treaba asta doar pe o parte nu se poate? Trebuie neaparat suspendata pe ambele parti? Daca e suspendata doar o parte nu vine jos arcu de acolo?
ramsen
QUOTE(mark`` @ 19 Sep 2009, 17:30)
Am cumparat un arc spate pt Solenza  pt ca mi s-a rupt unul din ele. Am cumparat si ceva furtun cu care am invelit o spira din arc. Se zice ca ar fi bine sa faci asa. Bun, acum montajul as vrea sa-l fac eu. Si vreau sa-mi spuneti daca fac bine ce vreau sa fac:
- dau jos roata
- desfac telescopul in partea de jos si il imping in sus
- dupa faza asta bratul cu arc cu tot ar trebui sa cada jos cu tot cu butucul rotii nu?
Bine acum in cartea tehnica zice ca mi-ar trebui un dispozitiv, ceva cleste de comprimat arcul. Stiu ca asa ar fi ideal dar m-am gandit sa fac in alt fel ca sa inlatur nevoia acestui dispozitiv. In timp ce e pe cric masina, pun ceva sub butuc (zona de care se prinde roata - unde sunt tamburii de frana) si las jos masina pana nu ar mai avea nevoie de cric (teoretic - ca n-o las fara cric). Apoi desfac amortizorul in partea de jos si ridic iar masina. Dupa cate ma gandesc eu ar trebui sa se elibereze in felul asta arcul.
Corect? Astept sugestii ca as vrea sa ma apuc cat mai curand de lucru. biggrin.gif

<span class='edit'>19 Sep 2009, 18:53:</span>
Nu ma ajuta nimeni?
*


salut
daca vrei sa schimbi decit un arc atunci fa in altfel...de exemplu asa fac eu la a mea...alaturat iti prezint si o poza unde vei baga un levier mai lung (un X cu rosu) si te lasi pe el pina cind arcul se slabeste si il poti scoate...bineinteles dupa ce desfaci telescopul spate si de jos si de sus...ca daca ai telescop ca mine pe gaz degeaba il desfaci decit de jos si il impingi ca el o sa iti revina la loc
deci ...ai inteles

19 Sep 2009, 22:26:
mai clar
mark``
M-am prins. Pot sa desfac telescopul jos si sus si cand masina e inca pe roata?
ovidiu87
da . poti desface telescopul cat masina e pe roti . Eu consider ca e mai simplu sa desfaci ambele telescoape si suspenzi masina pe butuci si iti schimbi doar arcul care doresti dupa metoda lui nenestean , decat sa te chinui ridicand o singura parte.
Bafta !
ramsen
QUOTE(ovidiu87 @ 20 Sep 2009, 14:43)
da . poti desface telescopul cat masina e pe roti . Eu consider ca e mai simplu sa desfaci ambele telescoape si suspenzi masina pe butuci si iti schimbi doar arcul care doresti dupa metoda lui nenestean , decat sa te chinui ridicand o singura parte.
Bafta !
*


sint de acord si cum zici tu...dar totusi tine minte ca el este incepator si nu ar trebui sa il complicam rau...elevator ai pe undeva?daca da dute pe elevator si il schimbi cu metoda mea...bafta
mark``
Nu am elevator, schimb arcul in spatele blocului, deci...(da ma adaptez eu pe timp ce lucrez). De multe ori am invatat in timp ce facem o operatiune sau alta.
PS. Mai spunea cineva ca atunci cand schimbi arcuri se schimba amandoua. Perfect de acord, numai ca vedeti voi, e criza si bani putini. Decat 2 arcuri uzate mai bine unul nou si ulterior (intr-o luna - 2) mai schimb unul. Oricum masina e din 2004, sper sa nu fie diferenta mare, sper...
PS2. Apropo, ca sa nu duc jos toate sculele dupa mine cam ce chei mi-ar trebui? Am gasit cam ce mi-ar trebui pt logan dar nu stiu daca e la fel si pt solenza: fixa de 6 de tinut contra sus la telescop, inelara de 16 de desfacut telescopul in partea de sus si tubulara de 18 pt desfacut jos la telescop. Cam atat nu?
ovidiu87
telescopu se desface jos cu 22... iar sus nu mi mai aduc aminte bine, e 16 sau 17.
ramsen
17
mark``
Am reusit intr-un final sa pun arcul. Va impartasesc cateva din experienta cumulata poate ajuta pe altii care vor sa se apuce singuri de treaba:
- singuri nu o sa reusiti sa dati jos arcul si sa-l puneti la loc, trebuie sa mai fie cineva cu voi care sa apese cu piciorul pe butucul rotii in jos astfel incat sa se mai elibereze din stresul arcului si sa-l puteti trage afara
- nu e nevoie sa dati amortizorul jos de tot, ajunge sa-l desfaceti doar sus
- e adevarat ca spunea cineva ca daca se schimba un arc trebuie pus si celalalt asta pt ca se formeaza o diferenta de inaltime intre partea masinii cu noul arc si partea cu vechiul arc. La mine e mica diferenta dar este... Sper sa reusesc sa-l schimb si pe celalalt
- macar am scapat de sacartaitul sacaitor pe care il aveam din cauza ca-mi era rupt arcul
- acea mica presa de arc nu e obligatorie dar va face viata mai usoara si puteti schimba arcul singur
Am totusi o intrebare, am vazut pe youtube schimbarea amortizorului si implicit a arcului pe fata la Logan (banuiesc ca e la fel si la Solenza):
de ce mama naibii stiam ca trebuie presa de arc neaparat pe fata? Daca stiam ca vine asa usor jos nu mai duceam masina la dacia si o faceam singur. blink.gif
nenestean
la solenza trebuie presa pt arcuri fata siguuuur !!
eu am desfacut la mine si am dat de naiba.
prima data am desfacut de jos si apoi am luat imbus si cheie inelara si am desfacut si nu am fost atent ca se decompreseaza arcu......
cand sa desfiletat de tot piulita de pe telescop mi'a sarit arcu cu tot cu telescop direct in planetara (aia din stanga) si mi'a scos'o din cutie
cu tot cu ulei sad.gif
mark``
radmasa.gif Scuza-ma dar n-am vrut, dar nu ma puteam abtine radmasa.gif Oricum bine ca mi-ai zis, mersi, se pare ca e diferit de Logan.
nenestean
da ...e de ras smile.gif....dar cand am vazut ca imi curge uleiu din cutie care il schimbasem cu 2 zile in urma mi'a venit sa plang.......si apoi numai probleme am avut cu burdufu de la planetara....tot imi curgea......pana am pus burduf nou rulment nou de origine montate la dacia la reprez.
acu e ca noua....dar pt ca nu am pus presa pe arc.......ma costat cateva milioane smile.gif
mark``
Apropo de planetare, am constatat tot azi ca burduful de la planetara dreapta mi s-a spart. Aveti habar cam cat m-ar costa sa iau un burduf nou si vaselina aia? Eventual, pot sa fac eu schimbul de burduf? Am vazut ca la un capat al burdufului e prins de planetara printr-un colier de unica folosinta, e grav?
nenestean
da.....si cu ala am avut probleme...de doua ori smile.gif).
este burduf in magazin cu 10 lei.....
dar nu tine mult....
am luat de la reprez. cu 25 de lei burduf +vaselina + coliere
si burduf gros.
parerea mea e ca e mult mai bun ala de origine si nu e mare diferenta smile.gif
.......ca sa schimbi.....
trebuie sa scoti planetara afara....nu e greu...
desfaci colierele de la burdufu de catre motor si apoi ii iei "capu"
si inauntru ii o tripoda....
aia are o siguranta.care o iei jos cu doua surubelnite sau cu patent pt sigurante...daca ai asa ceva
scoti tripoda si scoti burdufu si apoi desfaci burdufu stricat si bagi cel nou......pui aproape plin de vaselina pui colierele pe urma bagi inapoi burdufu de catre motor pui tripoda in pozitia in care intra la loc cel mai usor.
pui capu ala....coliere.....(cica si alea de plastic sunt bune coliere.......alea ce se trag)
si cam atat :-?


(la mecanici va costa cel mult 60 de lei sa iti faca operatiunea asta.....vezi tu de ti se merita sa o faci tu sau nu tongue.gif )
mark``
Mersi mult, o sa incerc sa fac operatiunea singur.
Iulikk
QUOTE(mark`` @ 21 Sep 2009, 21:26)
Apropo de planetare, am constatat tot azi ca burduful de la planetara dreapta mi s-a spart. Aveti habar cam cat m-ar costa sa iau un burduf nou si vaselina aia? Eventual, pot sa fac eu schimbul de burduf? Am vazut ca la un capat al burdufului e prins de planetara printr-un colier de unica folosinta, e grav?
*



Kit burduf planetara (partea dinspre cutie 30 de lei) kitul contine: burduf de cauciuc, pliculet cu vaselina si doua coliere. Manopera 100 de lei.
mark``
Aoleu, scumpa manopera, mai bine fac eu.
Iulikk
Pai mie (ma rog, lu' tata, ca nu au vbit cu mine, ci cu el; eu doar am fost cu masina acolo) mi-au zis astia ca ma taxeaza ca si cum ar trebui schimbata planetara pentru ca o dau jos si o monteaza la loc.

PS: lucrarea nu a fost facuta in service Dacia.
mark``
Sa fie sanatosi, tot singur o fac.
DZL
Salut!



Am si eu o intrebare daca tot e vorba despre arcuri: Cand iti dai seama ca trebuie sa schimbi arcurile si/sau telescoapele?
Amea are aproape 214000 km si nu am schimbat nici arcuri nici telescoape la ea.Am observat un pacanit deranjant pe spate la denivelari mai mari.
mark``
La km aia poti sa schimbi arcurile si telescoapele linistit. Eu am 105.000 km la a mea si dupa cum am scris, mi s-a dus unul si telescoapele dau semne de oboseala. Poti sa incerci simplu: deschide portbagajul si apasa-te cu ambele maini pe muchia lui cat poti de tare. Daca se balanseaza mai mult de 1 tura e bai, daca o apesi si revine la loc fara alta baleiere e ok.
george_scala_2004
salutare,

cum iarna se apropie cu pasi mari am purces la schimbari: ulei, filtru ulei, filtru aer, completare antigel, cauciucuri de iarna.

ei bine cind am dat roata spate dreapta jos am avut un mic soc: arcul de pe acea parte are jumatate de spira dusa... nu am simtit nimic la mers, probabil ca partea lipsa a fost suplinita de cealalta jumatate a spirei iar spatele nu pare a fi lasat.

ei bine am inceput sa fac sapaturi de unde as putea face rost urgent de un arc (stiu, o sa ziceti se schimba ambele. corect dar...in functie de remuneratie, coane fanica: intii il schimbam pe cel care este deja in suferinta si cind ne inzdravenim si noi il schimbam si pe celelalt).

am inceput sa dau telefoane, m-am deplasat personal, am vazut (gresit) si pina la urma am luat unul.

aici as dori ajutorul dvs.: in catalogul pieselor de schimb (pe care l-m consultat ulterior) arcul de solenza apare ca ar avea 6 spire si jumatate. cel pe care l-am cumparat are 8 spire. pe bonul fiscal, acasa am observat, scrie arc fata. pe forum am citit ca arcurile de solenza ar fi mai mari decit cele de supernova.

nu cumva arcul pe care l-am cumparat este de fata, asa cum scrie si pe bon ?

daca intr-adevar arcul de spate pentru solenza are 6 spire si jumatate nu as vrea sa il tai (mai degraba stric) pe cel pe care l-am cumparat.

imi e teama ca nu cumva cu arcul asta mai mare cu 1 spira si jumatate decit cel din catalog masina sa nu se ridice prea mult de fund scazind astfel stabilitatea.

exista diferenta intre arcurile de supernova si solenza in general si pe spate in special ?

multumesc,
ramsen
daca este de fatza nu il poti pune pe spate...intr-o parte arcul spate este mai ingust decit cealalta parte...deci...acum am dat la cineva 2 arcuri spate...si inca ceva care am obs eu la arcuri...cele de fatza au spira mai subtire decit spatele...si distanta intre spire pe fata este mai mare decit spatele...asa am obs eu
ionelpopa83
QUOTE(mark`` @ 19 Sep 2009, 17:30)
Si vreau sa-mi spuneti daca fac bine ce vreau sa fac:
- dau jos roata
<span class='edit'>19 Sep 2009, 18:53:</span>
Nu ma ajuta nimeni?
*


QUOTE(nenestean @ 19 Sep 2009, 19:32)
eu am schimbat la a mea arcurile spate....
ridici masina de partea din spate pe butuci si de o parte si de alta
desfaci rotile
*



- eu am reusit din cate imi amintesc fara sa dau jos rotile wink.gif
nenestean
corect smile.gif
se poate si fara sa dai jos rotile....dar va trebuii sa o suspendezi pe ceva butuci mai inalti smile.gif
daca iei rotile....doar niste butucei mici ajunge happy.gif
george_scala_2004
multumesc tutoror dar...tot nu m-ati lamurit cite spire are nenorocitul ala de arc de spate de la solenza ?

ca nu mai pricep nimic: unii zic ca arcul de supernova este mai mare si mai subtire, altii ca cel de la solenza (fata si spate) este mai scurt si mai gros, in catalog ambele arcuri apar cu 6 spire si jumatate !
ramsen
QUOTE(george_scala_2004 @ 24 Oct 2009, 19:23)
multumesc tutoror dar...tot nu m-ati lamurit cite spire are nenorocitul ala de arc de spate de la solenza ?

ca nu mai pricep nimic: unii zic ca arcul de supernova este mai mare si mai subtire, altii ca sel de la solenza este mai scurt si mai gros, in catalog ambele arcuri apar cu 6 spire si jumatate !
*


poza de mai jos iti arata arcul meu de pe solenza...(60 01 546 224)...are 6 spire
george_scala_2004
multumesc ramsen. wub.gif asta vroiam sa aflu. wink.gif deci codul din catalog, cel cu 6 spire si jumatate, este corect, adica corespunde cu ce este efectiv montat pe masina.

insemna ca cel pe care l-am cumparat deja, cu 8 spire, nu este de solenza ? blink.gif atunci de ce este ? wacko.gif de supernova ? sau...? sad.gif
nenestean
nu conteaza de ce este ....
daca tu ai cerut de la magazin arc de solenza si ti-au dat altceva.....mergi frumos inapoi cu bonul si sa iti schimbe.
nu face tu modificari....sa tai arcu sau nustiu ce...
ramsen
QUOTE(george_scala_2004 @ 24 Oct 2009, 20:23)
multumesc ramsen. wub.gif  asta vroiam sa aflu. wink.gif deci codul din catalog, cel cu 6 spire si jumatate, este corect, adica corespunde cu ce este efectiv montat pe masina.

insemna ca cel pe care l-am cumparat deja, cu 8 spire, nu este de solenza ?  blink.gif atunci de ce este ? wacko.gif de supernova ? sau...? sad.gif
*


da...supernova are cu 2 spire mai mult decit cel de solenza...si inca ceva...daca te uiti atent la el,arcul tau pe care l-ai cumparat,iti poti da seama repede daca este de supernova...si anume cum... la arcul de supernova primele 2 spire si ultimele 2 spire au distantza intre spire de 1-2 cm...iar spirele din jumatatea arcului sint mai distantate decit primele spire...deci ala este arc de supernova...arcul de solenza distanta intre spire este egala la toate...eu asa disting un arc spate supernova de unul de solenza
meddle
Un topic vechiutz, dar de mare ajutor cand omul are nevoie!

Si pentru ca aici am invatat teoria de dinaintea practicii, cred ca e bine sa dau si inapoi, si sa povestesc un pic experienta mea in schimbarea arcurilor de spate la Dacia Solenza Confort 1.4 din 2005.

In 3 ore lejer, fara graba, le-am schimbat singur - sau aproape singur, la final am fost ajutat sa apas pe masina ca sa le montez inapoi, asta putea sa faca si vreo 2 saci de ciment sau greutati similare.

Am ridicat masina pe doua capre, cat de sus s-a putut. Am incercat prima oara sa schimb cate unul, dar avand doua capre, si vazand ca nu pot apasa de tamburul cu sabotii de frana prea mult ca sa scot arcul, am zis ca mai bine pun doua si gata.

Am slabit in prealabil prezoanele pe ambele roti de spate, am urcat masina pe capre - partea din spate, am dat rotile jos, am deschis telescoapele (nu stiu sigur daca asta e pluralul corect) din portbagaj, adica doar de sus, dupa care puntea de spate a picat eliberand arcurile.
Atentie, la deschiderea telescoapelor de sus, am folosit o cheie de 6mm ca sa tin contra, si o cheie de 16mm ca sa desfac. da, merge si cu 17mm daca nu ai de 16, dar piulita aia e de 16mm, si cu 17 e posibil sa ii strici muchiile, dar la fel e posibil sa reusesti sa o desurubezi. la montare inapoi, eu as strange cu 16mm ca e forta mai mare si se poate strica piulita. Piulita cred ca e din aia cu cauciuc/plastic pe interior sa nu se desfaca singura, asa ca nu te baza ca o vei inlocui simplu cu oricare alta, ci trebuie tot din asta.
Bun, deci am scos arcurile vechi, ruginite si pricajite - m-au tinut 9 ani, ajunge, am carat cu ele... nici nu iti imaginezi ce am bagat in solenza smile.gif. Si-au facut treaba. Masina are acum 136.242 km, si astea vechi sunt arcurile originale, le ajunge.

Pe arcurile noi, care sunt de firma ceva germana, cutie cu rosu si cu negru, nu stiu acum numele, am dat pe ele 75 lei bucata in februarie 2014, si ele vin fara plasticul pe primele si ultimele spire. Am luat un furtun de udat prin gradina care l-am bagat cam fortat pe arc, primele 1.5 spire la ambele capete, am dat cu WD-40 ca sa intre mai usor, tot fortat, dar mai usor.

Am pus arcurile noi, dupa care am constatat ca nu am forta cu nimic sa ridic de tamburii de frana ca sa comprim arcurile pana ajunge tija telescopului inapoi sus la gaura unde era si se prinde cu piulita. Pe rand am dat jos caprele, lasand masina sa stea in ambele parti pe tamburii de frana care erau deja pe ciment, ca sa comprim din greutatea ei in mod egal in ambele aprti. Nici asa, abia a ajuns tija, pentru ca deh, am arcuri noi, astea-s mai tari, nu? smile.gif
Am rugat pe cineva sa se lase pe muchia portbagajului odata cu mine pana strang cele doua piulite inapoi, si asa a mers ca la carte. Apoi am pus rotile inapoi, si am constatat ca in partea dreapta sta UN PIC mai sus masina, si mi-am dat seama ca arcul nu e inca la locul lui, desi am fost atent sa il pun in pozitia care trebuie, cu capatul spirei in lacasul lui. Am mizat pe faptul ca se aseaza la prima tura - si intr-adevar, dupa 3-4 metri parcursi, l-am auzit cum s-a asezat.

Da, e gata. Se simte fain si la gropi, am si facut un test drive, si nu mai troncane, si merge frumos cu partea din spate, deci operatiune reusita. Cu arcurile vechi (unul cu o spira rupta, altul doar slabit) nivelul cel mai de sus al cauciucului era la fel cu nivelul cel mai dejos al partii de sus al aripii ce acopera roata, acum intre cauciuc si acel nivel sunt cativa cm buni, asa cum o stiu cand era masina al 20.000 km.

Pentru mine nu s-a meritat sa o duc in service. Am preferat sa le schimb eu.

Daca ai elevator sau niste cricuri (doua) calumea, o poti face intr-adevar fara sa dai rotile jos, din doar 2 chei (6 si 16) in jumatate de ora.

Multumesc tuturor care au scris idei bune si informatii utile in acest topic, mi-au fost de mare folos.
suchea
Era mai usor fara sa dai rotile jos, dadeai drumul amortizoarelor si o ridicai pe capre...
meddle
da, as incerca asta data viitoare. Caprele aveau 3 niveluri, le-am tinut la cel din mijloc pentru ca nu aveam cric pentru a ridica masina pana la al treilea, iar asa pe al doilea, din cauza cauciucurilor nu stiu daca mergea sa scot arcurile vechi, ca nu cobora destul puntea, ma gandesc. Nu stiu, ar trebui testat, si in cel mai rau caz apoi se dau jos si rotile, dar trebuie incercat si fara.

10x!
suchea
Merge sigur, am schimbat de mai multe ori dupa metoda asta
gabi_g
@meddle, de ce nu ai bagat un cric hidraulic sa comprimi puntea inapoi si a trebuit sa scoti caprele?
meddle
Aveam un cric hidraulic dar nu stiam eu unde sa il pun exact; am incercat apoi si cu cricul ne-hidraulic, al masinii, si la fel, scapa din locul de unde il puneam, si am zis ca nu am risc.. arcul impinge in jos, ala abia se tine, decat sa imi sara ceva in cap mai bine scot caprele, si astfel a mers usor. Am ridicat apoi masina si am pus roata, si gata.

Sigur sunt si metode mai simple daca ai scule, stii unde trebuie pus unealta x, etc. la mine a mers ceva mai greu, a doua oara as face mai simplu, mai bine si mai rapid. Adica nu as mai da jos rotile, as schimba arcurile, as lasa masina pe rotile ei, si gata! smile.gif

Si nici lasata de pe capre nu a vrut sa iese tija telescopului prin gaura, ci doar cu ambele roti pe jos, si stand si eu si inca cineva apasat pe portbagaj, pentru ca arcurile noi sunt mai tari si imping in sus, deci nu mergea teoretic, sa ridic pe cric, pentru ca nu ajungeam cu tija, ci eventual daca aveam doua cricuri hidraulice, sa ridic simultan din ambele parti.

Multzam de idei, daca o sa am ocazia sa le schimb iarasi, eventual nu neaparat la mine biggrin.gif, as face mai usor si mai bine smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.