Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: CLT tot despre avans
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
C.C.
salut!
in primul rand va salut si va felicit pt. acest club virtual. excelent! am invatat o gramada de lucruri folositoare de la voi. pacat ca sunt probleme cu unii membrii din cate am inteles si ar fi pacat sa distrugem acest site care ajuta intr-adeva. ok!
eu vreau sa va vorbesc despre avansul la D1310 despre care am citit un tutorial aici si care mi-a pus mai multe intrebari la care am incercat sa raspund eu. despre ce era vorba. se spunea in acel tutorial ca avansul static se regleaza dupa specificatiile constructorului pt.rezultate cat mai bune. adica conform "geometriei" de constructie a motorului de 1300, avansul trebuie reglat la 0+-1gr.RAC. se spunea in tutorial ca nu este recomandat sa modifici ulterior acest avans in fct. de turatie. ei bine, asa cum au obs. multi, reglarea in acest fel a avansului, duce la performante slabe ale motorului. am reglat si eu asa avansul si am observat acelasi lucru. evident ca am cautat explicatia si cred ca am gasit-o. este vorba de o carte mai veche "Echipamentul electric al automobilelor" de Gh.Tocaiuc, Ed.Tehnica,1982, carte in care gasiti cam tot ce v-ar interesa despre electrica masinii- inclusiv aprindere- totul cu lux de amanunte, tabele, grafice, marog, tot tacamul(ca ai nevoie de ceva timp ca sa pricepi ce se spune pe-acolo). dar eu spicuiesc doar niste fraze care cred ca pe mine m-au cam luminat cum sta treaba cu avansul. in primul rand, la pag.107 se spune:"deoarece pres. si temp. la sfarsitul cursei de compresiune depind de raportul de compresiune al motorului, rezulta ca pt. fiecare tip de motor se vor utiliza combustibili cu o anumita cifra octanica, iar la schimbarea (ocazionala) a combustibilului trebuie sa se schimbe si valoarea limita a avansului, si anume: la benzile cu C.O. mica se micsoreaza unghiul de avans limita, iar la cele cu C.O. ridicata se mareste..". citind aceasta fraza imi pica mie fisa de ce prod. de masini (straine mai ales) recomanda un anumit tip de combustibil. asa ca observatia din topicul respectiv cum ca "geometria motorului" ar recomanda acea reglare a vansului la 0+-1RAC ar fi fost valabila pt. tipurile de combustibili folositi in Franta in anii `60, cand s-a proiectat motorul acesta. dupa capul meu, pres.ca pe vremea aceea C.O.-urile carburantilor erau mult mai mici decat acum. plus ca azi se foloseste si GPL- evident cu alta C.O.
de fapt, de la ce m-am apucat eu de reglat avansul static: pt. ca la mine era infundata gaura de la carb. unde vine furtunasul de la avnsul vacuumatic- care,evident, nu lucra deloc. ei bine, citind topicul respectiv, acolo se spunea ca trebuie neaparat ca si avansul vacuumatic si cel centrifugal sa lucreze bine(lucru cu care sunt absolut de acord si-o sa vedeti de ce). nu va spun ca mi-am desfacut delcoul-pt.ca centrifugalul avea un arc sarit- iar apoi am desfundat gaura respectiva pe care n-aveam incredere ca se mai poate desfunda(asta deoarece un "nea Gica" de atelier-de-doi-bani care regleaza totul "la simt" si de care va sfatuiesc sa n-ascultati- mi-a spus ca n-a vazut pe cineva sa le mai poata desfunda). ei bine, eu am desfundat-o, desi a trebuit sa dau carbul jos(incercasem mai intai sa inmoi mizeria cu carburol bagat cu siringa:) pe gaura aceea si cu aer comprimat dar n-a mers). asa ca, dupa cum va spuneam, le-am cam dres pe amndoua(avansurile) iar apoi am reglat avansul static ca in topicul respectiv. cu rezultate bune. TOTUSI, am observat ca turatia motorului creste mai mult daca mai dau putin avans si, plus, tragea altfel (mai bine adica), ce mai- mergea altfel. si asa am cautat raspunsul pe care l-am gasit mai sus.
asa ca, in concluzie, nu cred ca sugestia din topicul respectiv (de a nu mari avansul dupa turatie si a-l lasa la 0gr.RAC este neaparat corecta- ca sa nuspun gresita). sunt insa 100% de acord ca avansul vacuumatic si centrifugal trebuie sa functioneze. asta pt.ca la mine daca nu lucreaza avansul vacumatic si reglez doar avnsul static bine pt.relanti, masina nici nu trage cum traba si simt o bruscare destul de puternica la accelerare din relanti. acest lucru l-am verificat inclusiv prin probe si va asigur ca in alba iulia am destule dealuri ca sa verific cum trage masina! rezultatul? fara discutie, merge mult mai bine cu avansul vacuumatic in functiune (sigur, merge si fara. de ex. la tata la dacia 1300 a lui- este infundata gaura cu pricina;eu sunt convins ca are de pierdut in putere si consum, el-nu, ca "asa i-o zis mecanicu`"- ala de doi bani de care v-am mai zis, ca n-are importanta, mai ales pe gaz"; ma rog..). raspunsul la aceasta chestiune l-am gasit in aceeasi carte la pag.103, unde, dupa ce se spune ca "unghiul de avans optim la aprindere trebuie sa fie cuprins intre anumite limite specifice fiecarui motor.. si depinde de mai multi factori: turatia, compozitia amestecului carburant, rap.de compresiune, puterea dezv. de motor, tipul combustibilului si nr.de bujii la un cilindru.." se mai arata ca: "puterea dezvoltata de motor: odata cu cresterea puterii dezvoltate de motor creste si cantitatea de amestec carburant admisa in cilindrii si, ca urmare, creste presiunea si temperatura la sfarsitul cursei de compresiune. viteza de ardere in aceste conditii fiind mai mare, este necesar sa se reduca unghiul de avans la aprindere. reglarea automata a unghiului de av. la apr., in functie de sarcina motorului, se realizeaza prin... corectoare vacuumatice..". pai si-atunci, daca avansul vacuumatic nu lucreaza, pana pe la 2000 de turatii- unde incepe sa lucreze av.centrifugal-ei bine, avansul nu se mai micsoreaza cum ar trebui, a.i. demarajul pana in 2,3000 de turatii este mult mai slab, ardere ineficienta,putere mai mica,etc. explicarea fenomenului mi s-a parut foarte clara. asa ca avansul vacuumatic trebuie sa lucreze neaparat. reglarea lui, ei bine, asta am facut-o cam dupa ureche, in fct. de cum tragea motorul. si a iesit bine. acum merge pe placul meu.
sper sa v-ajute ce-am scris aici. sal
costinel_sandu
In primul rand doresc sa va spun si eu ca acea carte este foarte bine facuta, pacat ca e cam veche si trateaza problemele la nivelul anilor '80 (aminteste cate ceva si despre aprinderile elctronice).
Totusi pentru a simplifica putin lucrurile as preciza ca un avans static mai mare ofera, in principiu, mai multa putere (cresterea turatiei de care se amintea) dar creste riscul aparitiei detonatiilor (datorate CO insuficiente). Ideea e simpla: daca se foloseste benzina cu CO mai mica decat cea indicata de constructor se va micsora avansul static. Daca folosim benzina cu CO mai mare se poate mari, dar nu e obligatoriu, motorul va functiona normal si fara a umbla la avans.
Din cate stiu eu pentru motoarele de 1300 si 1400cmc de pa D1300/1310 se recomanda benzina cu CO98.
Benzina fara plumb are CO95, cea EcoPremium nu stiu exact, dar cred ca are tot CO95. Asta teoretic, practic cei de la benzinarie stiu ce au in rezervoare.....
O metoda de verificare, daca carburatorul e reglat bine si av. vacuumatic si centrifugal sunt OK, ar putea fi cea cu aparitia tacaniturilor.(A se vede cartea "Pene de automobil" a lui V. Parizescu aparuta prin '79 sau nu mai stiu exact ce an)
De mentionat ca se pot eventual folosi aditivi de crestere a CO pentru benzina.
Despre reglarea avansului vacuumatic poate am sa revin saptamana viitoare cu ceva informatii, parca am citit ceva printr-un Tehnium din aniii '80, dar trebuie sa caut acasa, nu mai stiu exact, si nu vreau sa spun prostii
os
Ca sa lamurim un lucru: benzinele CO®98 din Franta anilor '60 aveau *exact* aceeasi rezistenta la comprimare (proprietati antidetonante) ca cele de CO®98 actuale, si anume CO®98. Proprietatile se obtineau pe alte cai, dar asta e alta poveste.
OCEBE
QUOTE(C.C. @ 11 Apr 2005, 23:43)

reglarea automata a unghiului de av. la apr., in functie de sarcina motorului, se realizeaza prin... corectoare vacuumatice..". pai si-atunci, daca avansul vacuumatic nu lucreaza, pana pe la 2000 de turatii- unde incepe sa lucreze av.centrifugal-ei bine, avansul nu se mai micsoreaza cum ar trebui, a.i. demarajul pana in 2,3000 de turatii este mult mai slab, ardere ineficienta,putere mai mica,etc. explicarea fenomenului mi s-a parut foarte clara.

*



esti oleaca in eroare: daca nu lucreaza vacuumul, nu exista avans vacuumatic care sa se micsoreze el fiind zero pe toata plaja de turatii; altfel spus, el (avansul vacuumatic) "este micsorat" gata, fiind zero.
C.C.
QUOTE(OCEBE @ 13 Apr 2005, 14:28)
esti oleaca in eroare: daca nu lucreaza vacuumul, nu exista avans vacuumatic care sa se micsoreze el fiind zero pe toata plaja de turatii; altfel spus, el (avansul vacuumatic) "este micsorat" gata, fiind zero.
*


nu sunt in eroare..
da, ai dreptate in ce spui (in afara de eroare:), dar aici (in aceasta fraza) ma refeream deja la micsorarea avansului la aprindere, adica avansul scanteii si nu la cel vacumatic (care evident e zero daca nu lucreaza). scuze daca nu m-am exprimat pe suficient de clar
RIon
WARNING - transformati firul discutiei in TUTORIAL, adica ceva carea ajuta wink.gif, simt iz de polemica, si dau cu radiera !! smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.